"Wielrenners moeten van fietspad af"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » wo 18 mei 2022, 9:42

Ja sorry. Ben niet zo goed in die borden. 11, 12, 12a... zoiets. Kies maar wat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Pino » wo 18 mei 2022, 10:29

duikgek89 schreef: di 17 mei 2022, 22:59 Ik snap volgens mij wat je bedoelt, maar zoals je het formuleert lijkt het er voor mij op dat je van mening bent dat men plaats moet maken en niet in de weg moet rijden. Terwijl jij wilt inhalen, dat is jouw bijzondere manouvre en dus in principe jouw probleem.

Ik vind het contrast zo groot... De gemiddelde treuzelaar in de auto heeft totaal lak heeft aan achterliggers, dat inhalers als aso gezien worden, dat erachter hangen de standaard lijkt; terwijl voor fietsers het inhalen (en het faciliteren daarvan) de standaard lijkt te zijn en het aso lijkt als je niet meteen aan de kant gaat.

We moeten elkaar ruimte gunnen. Ruimte maken voor een ander waar dat kan, maar de voorligger daarin ook het initiatief laten nemen. Ik heb genoeg voorbeelden gezien van onervaren/onzekere mensen op de MTB, waarachter ik even wacht om ze ruimte te gunnen op een voor hen lastig stukje. Ik zorg dat ze wat geluid horen (maar geen gebel of geschreeuw) en hou afstand.
Soms kom je dan een bepaald slag "de wielrenner" figuur tegen die er koste wat kost langs moet op gevaarlijke manier. Dat is gewoon ASO en gevaarlijk. Wacht even tot er wel ruimte is.
Ik zei al eerder dat deze discussie parallellen vertoont met de discussie over snel rijden op de Duitse Autobahn. Vervang in bovenstaande tekst de rol van de wielrenner door iemand die snel wil rijden op de Autobahn, en de langzame fietser door iemand die gewoon 130-140 rijdt en daarvoor met enige regelmaat op de linkerstrook wil zitten - dan ligt de conclusie voor de hand dat je onderschrijft dat op de Autobahn dingen structureel niet goed gaan. Want we moeten elkaar de ruimte gunnen en de voorligger het initiatief laten nemen, maar de dagelijkse praktijk is dat juist de achterliggers met groot licht en gezwaai en zo hier en daar fysieke agressie wel even bepalen of de voorliggers wel het juiste soort initiatief nemen. Maar wanneer je daarover begint in een discussie over Freie Fahrt, is óf het huis te klein óf wordt dat wel even weggemoffeld met "valt wel mee, paar rotte appels" enzovoort.

Zoals je zelf zegt: het contrast is groot, té groot. En dat moeten óf alle snelle weggebruikers zich gaan aantrekken om het wel te laten werken (lees: je vrijwillig beter inhouden dan nu het geval is) óf regels. Alleen vertrouwen op artikel 5 WVW werkt niet.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 18 mei 2022, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 mei 2022, 10:58

^^ Die vergelijking gaat niet helemaal op naar mijn mening:

- Op de echte hardrijders na zijn de snelheden op de Duitse autobahn veel gelijkmatiger verdeeld;
- Er zijn continu minimaal twee rijstroken beschikbaar, waardoor voor de meeste inhaalacties genoeg ruimte beschikbaar is;
- Mede doordat auto's zo veel mogelijk rechts rijden ontstaan er natuurlijke snelheidsverschillen tussen de rijstroken;
- Bestuurders die met 130 km/u of sneller nog steeds in de weg rijden zijn vaak zelf bezig met een inhaalactie. Het oponthoud is tijdelijk en/of men is vaak zelf beperkt door ander verkeer. Dit heeft invloed op de reactie op de hardrijder.

Daar staat o.a. tegenover dat:
- Op fietspaden groepjes vaak met zijn tweeën naast elkaar fietsen, breed uitwaaierend over het fietspad zo lang die ruimte er is;
- Op smallere fietspaden blijven mensen achter elkaar rijden, maar vaak wel meer in het midden zo lang dit niemand hindert;
- Daardoor kom je op een fietspad vaker dan op de snelweg in situaties waarin je voor inhaalmanoeuvres of tegenliggers moet inschikken;
- Waar je op de snelweg vooral opzij wordt geseind door fanatieke hardrijders vraagt op veel fietspaden elke inhaalactie om aanpassingsvermogen;
- Bellen of vragen om even aan de kant te gaan - en daar op reageren - is op het fietspad meer geaccepteerd dan seinen op de snelweg.

Voor mij is het op de fiets niet meer dan normaal om ruimte voor elkaar te maken als dat even kan. Of ik nu zelf wordt ingehaald of de inhaler ben. Of dit nu op een stadsfiets is (al dan niet elektrisch) of op een racefiets. Volgens mij zijn de meeste fietsers daar wel mee opgegroeid. In elk geval hier in het noorden. Misschien is dat in andere delen van het land minder het geval, dat kan.

Als een fietspad zo druk is dat je als wielrenner om de 100 meter moet bellen dan had je beter een andere route kunnen kiezen. Dat is voor de meeste wielrenners gelukkig geen excuus om dan maar illegaal op de weg te gaan rijden.

Het vreemde is dat we wielrenners net zo makkelijk in één hokje plaatsen als mensen die in een Porsche of Mercedes met 200+ over de Autobahn razen. Ruimte maken voor een wielrenner is voor sommige mensen moeilijker dan aan de kant gaan voor Gerda op de e-bike, zo lijkt het. Natuurlijk kan het intimiderend overkomen als iemand met 30 km/u achter je opdoemt en daarbij even een bel of roep laat horen. Doorgaans is de enige intentie van fietsers om tijdig kenbaar te maken dat ze er zijn, zodat passeren zonder al te veel te hoeven remmen mogelijk is. Als het nodig is rem ik af, en ja daar vind ik wat van, maar ik probeer eventuele frustraties zo veel mogelijk in te houden en vooral dankbaar te zijn aan wie mij de ruimte gunt en dát even te laten horen. Ik weet dat er een minderheid is die regels aan zijn/haar laars lapt en scheldend mensen voorbij rijdt maar mijn ervaring is dat de meeste wielrenners er veel aan doen om daar niet bij te horen.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door sanderl » wo 18 mei 2022, 11:11

Wat mij betreft wordt het verboden om samen over de hele breedte van het fietspad te fietsen zonder met een inhaalactie bezig te zijn. En dan heb ik het over alle fietsers; wielrenners, scholieren, Gerda, allemaal. Dan is er altijd ruimte om in te halen voor wie dan ook, denk dat dit al zoveel frustratie zou schelen. Zo is het op de weg toch ook? Niet onnodig links rijden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 mei 2022, 11:15

^^ Hoe zie je dat voor je? Mogen fietsers dan op een fietspad van minder dan 3 meter breed niet meer naast elkaar fietsen? Moeten fietsers op een tweerichtingsfietspad continu stuur tegen stuur fietsen ook al zijn er geen inhalers en tegenliggers? Wie moet dit gaan handhaven?

Volgens mij is de frustratie/prijs daarvan veel hoger dan elkaar wat ruimte geven wanneer dat even kan.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Pino » wo 18 mei 2022, 11:30

Schelpenpaadje schreef: wo 18 mei 2022, 10:58 ^^ Die vergelijking gaat niet helemaal op naar mijn mening:

- Op de echte hardrijders na zijn de snelheden op de Duitse autobahn veel gelijkmatiger verdeeld;
- Er zijn continu minimaal twee rijstroken beschikbaar, waardoor voor de meeste inhaalacties genoeg ruimte beschikbaar is;
- Mede doordat auto's zo veel mogelijk rechts rijden ontstaan er natuurlijke snelheidsverschillen tussen de rijstroken;
- Bestuurders die met 130 km/u of sneller nog steeds in de weg rijden zijn vaak zelf bezig met een inhaalactie. Het oponthoud is tijdelijk en/of men is vaak zelf beperkt door ander verkeer. Dit heeft invloed op de reactie op de hardrijder.
Nou ja, het is de hardrijder die verwacht dat jij niet naar links komt als je in de verte als koplampen ziet opdoemen, en meteen weer naar rechts gaat als er maar iets van een gat is. De hardrijder legt het kader aan, zeker diegenen die jij omschrijft als de echte hardrijder. Want hoewel het laatste woord natuurlijk aan politie en rechter is, bestaat dat laatste woord alleen in theorie door gebrek aan handhaving. En met dat gebrek aan handhaving in het achterhoofd én omdat je weet dat er agressieve hardrijders zijn, gaat de middengroep zichzelf maar beperken en geldt feitelijk het recht van de snelste. Ook als dat uiteindelijk een keurige persoon blijkt te zijn.

Ik zie daar wel degelijk een parallel met wielrenners. Want ook daar bestaat een verwachting dat je ruimte maakt en een middengroep die zichzelf gaat beperken. En ja, je maakt natuurlijk een terecht punt dat alleen al wat efficiënter gebruik van de breedte van het fietspad daar behulpzaam zou zijn - een punt waar op de Autobahn niet zoveel meer te halen valt. En zijn vast meer verschillen. Maar uiteindelijk zijn beide discussies een vraagstuk van verdeling van schaarse ruimte waarover met redelijk verschillende snelheden bewogen wordt. Het gemak waarmee aan de ene kant de bal bij wielrenners wordt gelegd terwijl aan de andere kant Freie Fahrt-principes heilig zijn vind ik nogal bijzonder.

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door sanderl » wo 18 mei 2022, 11:51

Schelpenpaadje schreef: wo 18 mei 2022, 11:15 ^^ Hoe zie je dat voor je? Mogen fietsers dan op een fietspad van minder dan 3 meter breed niet meer naast elkaar fietsen? Moeten fietsers op een tweerichtingsfietspad continu stuur tegen stuur fietsen ook al zijn er geen inhalers en tegenliggers? Wie moet dit gaan handhaven?

Volgens mij is de frustratie/prijs daarvan veel hoger dan elkaar wat ruimte geven wanneer dat even kan.
Het gaat me meer om de symboliek. Dat je met een onderbouwing tegen die rijdende blokkades kunt zeggen dat ze fout zitten. En dat ze het misschien zelf ook eens gaan beseffen. Ik besef ook wel dat het amper tot niet te handhaven is.

Overigens, wil ik nog een probleem schetsen over het al dan niet bellen bij het inhalen. Wat er vaak gebeurt als je belt, is dat mensen niet aan de kant gaan. Nee, ze gaan eerst achterom kijken wat er aankomt. Terwijl ze dat doen sturen ze automatisch verder naar links. Waarmee het alleen maar gevaarlijker wordt. Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 mei 2022, 12:02

sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51
Schelpenpaadje schreef: wo 18 mei 2022, 11:15 ^^ Hoe zie je dat voor je? Mogen fietsers dan op een fietspad van minder dan 3 meter breed niet meer naast elkaar fietsen? Moeten fietsers op een tweerichtingsfietspad continu stuur tegen stuur fietsen ook al zijn er geen inhalers en tegenliggers? Wie moet dit gaan handhaven?

Volgens mij is de frustratie/prijs daarvan veel hoger dan elkaar wat ruimte geven wanneer dat even kan.
Het gaat me meer om de symboliek. Dat je met een onderbouwing tegen die rijdende blokkades kunt zeggen dat ze fout zitten. En dat ze het misschien zelf ook eens gaan beseffen. Ik besef ook wel dat het amper tot niet te handhaven is.
Ik vraag me af of een verplichting om continu ruimte over te laten de bereidheid vergroot om op zinvolle momenten ruimte te geven.

Als je ziet hoeveel mensen -ondanks verbod en hoge boetes- nog met een mobiele telefoon in de hand of aan het oor rondfietsen zou ik die moeite (en budget) eerder steken in de bevordering dat mensen actief rekening met elkaar houden.
Overigens, wil ik nog een probleem schetsen over het al dan niet bellen bij het inhalen. Wat er vaak gebeurt als je belt, is dat mensen niet aan de kant gaan. Nee, ze gaan eerst achterom kijken wat er aankomt. Terwijl ze dat doen sturen ze automatisch verder naar links. Waarmee het alleen maar gevaarlijker wordt. Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Dit herken ik wel. Groepjes wandelaars op fietspaden hebben er ook een handje van om na een belletje alle kanten op te schieten en dan *juist* in de weg te gaan staan.

Ik troost me maar met de gedachte dat dit soort ervaringen mensen zouden kunnen helpen om de volgende keer wat doortastender te reageren. Zelfs in gevallen waar mensen pas in tweede instantie ruimte geven kunnen ze op een bedankje voor deze "geste" rekenen. Van boze blikken en kreten wordt de bereidheid over en weer alleen maar minder.

Het blijven lastige dingen, mensen. Daarom beter de drukke paden bewaren voor rustige momenten en verder lekker de ruimte opzoeken. Gelukkig hebben we dat hier in de buurt volop.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Davy » wo 18 mei 2022, 12:42

sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51
Schelpenpaadje schreef: wo 18 mei 2022, 11:15 ^^ Hoe zie je dat voor je? Mogen fietsers dan op een fietspad van minder dan 3 meter breed niet meer naast elkaar fietsen? Moeten fietsers op een tweerichtingsfietspad continu stuur tegen stuur fietsen ook al zijn er geen inhalers en tegenliggers? Wie moet dit gaan handhaven?

Volgens mij is de frustratie/prijs daarvan veel hoger dan elkaar wat ruimte geven wanneer dat even kan.
Het gaat me meer om de symboliek. Dat je met een onderbouwing tegen die rijdende blokkades kunt zeggen dat ze fout zitten. En dat ze het misschien zelf ook eens gaan beseffen. Ik besef ook wel dat het amper tot niet te handhaven is.

Overigens, wil ik nog een probleem schetsen over het al dan niet bellen bij het inhalen. Wat er vaak gebeurt als je belt, is dat mensen niet aan de kant gaan. Nee, ze gaan eerst achterom kijken wat er aankomt. Terwijl ze dat doen sturen ze automatisch verder naar links. Waarmee het alleen maar gevaarlijker wordt. Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Je kan natuurlijk zekf ook een beetje inbinden, aanpassen en beseffen dat volgas op de racefiets niet altijd kan. Je reactie straalt enorm een "ik kom eraan dus allemaal opzij"-gehalte uit. En dan komt inderdaad de vergelijking van de hardrijders op de autobahn om de hoek kijken...

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door sanderl » wo 18 mei 2022, 13:04

Waar schrijf ik volgas?

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Ds79m » wo 18 mei 2022, 14:43

^^ Laten we het erop houden dat je post op deze manier niet overkomt alsof je evenveel respect hebt voor de andere weggebruikers op het fietspad als wat jij andersom van hun kant verwacht.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Victor » wo 18 mei 2022, 20:53

sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51 Overigens, wil ik nog een probleem schetsen over het al dan niet bellen bij het inhalen. Wat er vaak gebeurt als je belt, is dat mensen niet aan de kant gaan. Nee, ze gaan eerst achterom kijken wat er aankomt. Terwijl ze dat doen sturen ze automatisch verder naar links. Waarmee het alleen maar gevaarlijker wordt. Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Vandaag ook weer eens op de fiets naar mijn werk geweest (ik doe dat te weinig, echte mooi-weer-fietser en ook dan nog niet altijd), dus ik kan er ook weer even over meepraten ;)
Niet elektrisch overigens, en dat ben ik ook echt nog niet van plan ook al raak ik geleidelijk in de minderheid qua snelheid. Ik word steeds vaker voorbijgereden.
Wat mij opvalt is dat degenen die je toch al hoort aankomen (scooter, brommer) vaker bellen of toeteren dan degenen die je niet hoort aankomen.

Als je mij inhaalt hoef je feitelijk niet te bellen, want sinds een paar jaar heb ik een achteruitkijkspiegel aan mijn stuur gemonteerd. Ik was het zat om steeds verrast te worden. Dus als ik nu nog schrik (gebeurt echt nog wel, ik kijk niet constant op dat ding en moet ook nog wennen aan dat het verkeersbeeld achter mij tegenwoordig sneller verandert dan voor het elektrische fiets-tijdperk), dan word ik ook niet boos... eigen schuld, had ik maar in mijn spiegel moeten kijken.

Maar voor wie geen spiegel heeft vind ik het nog steeds wel zo beleefd om even te bellen. Elke fiets hoort ook gewoon een bel te hebben, vind ik. Ook de meest snelle racefiets, juist die.
Zelf bel ik ook niet altijd als ik er "gewoon langs kan"... maar dat is dan eerder luiheid of gemakzucht dan dat ik echt van mening ben dat ik niet moet bellen.
Dat een paar minder intelligente gasten zo reageren als jij beschrijft (eerst maar eens omkijken etc.), moet nog geen reden zijn om dan maar helemaal niet meer te bellen. Wie schrikt moet niet boos worden maar beseffen dat het voor hun eigen veiligheid is, dat er even gebeld wordt.
En wat ook telt is het tijdstip waarop je belt, hoe dicht je bent genaderd. Dat luistert ook nauw. En is ook weer afhankelijk van of degene wel of geen oortjes met harde muziek in heeft :p

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rein » wo 18 mei 2022, 21:04

^^ en het volume van je bel. Sinds ik veel in Amsterdam fietste zweer ik bij een ‘Ding Dong 80’. Dat ding is zo luid, die hoor je op 100 meter afstand. :woop:

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Victor » wo 18 mei 2022, 21:18

Het soort bel vind ik inderdaad ook belangrijk. Zo'n simpel "ting" ding komt bij mij niet meer aan mijn fiets. Een ouderwetse "trring trring" met tandheugel en tandwiel met ronddraaiende kling is nog steeds de beste :)

Edit: op zoek naar een afbeelding dit gevonden. Een allesomvattende cursus fietsbel :rofl2:
http://www.geschiedenis.westerschool.pi ... etsbel.pdf
Laatst gewijzigd door Victor op wo 18 mei 2022, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21984
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Pino » wo 18 mei 2022, 21:21

Rein schreef: wo 18 mei 2022, 21:04 ^^ en het volume van je bel. Sinds ik veel in Amsterdam fietste zweer ik bij een ‘Ding Dong 80’. Dat ding is zo luid, die hoor je op 100 meter afstand. :woop:
Dat kan in Amsterdam agressieve reacties oproepen hoor, wat je type fiets ook is. Want het geluid wordt zelf als agressief geïnterpreteerd, al heb je een bel die niet anders kan.

Je hebt in Amsterdam zoiets als een gepercipieerd fietsbel-scala:
  • één kort en zacht belletje: “het is maar ter info, maar ik kom je voorbij en het is niet heel ruim”
  • twee keer zacht bellen of één keer hard: “graag ruimte maken”
  • drie keer bellen: “NU OPPLEUREN PANNENKOEK!!!”
Die mechanische dingen sluiten daar niet echt lekker bij aan, omdat je er nul subtiliteit in kunt brengen. En dan voelen mensen zich verongelijkt omdat de gepercipieerde boodschap niet aansluit bij de situatie. Het type Victor is daar geschikter voor. Overigens: bij fietsen door straten met clueless toeristen werkt die Ding Dong 80 wel prima, want die kennen de etiquette toch niet en vallen toch meestal in de zwaarste categorieën. ;)

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » wo 18 mei 2022, 21:50

^^
Link

Op mijn stadsfiets heb ik een kleine fietsbel die samen met de handrem en versnelling verwerkt zit in de handgreep. Mooi dingetje, maar hij doet dus twee keer "tring", met een veertje. Vooral als je niet te hard probeert te bellen blijft hij tussendoor vaak net eventjes hangen. Met als gevolg dat de onvermijdelijke tweede "tring" vaak komt als je vlak achter of naast iemand zit. Om boze gezichten te voorkomen probeer ik meestal het palletje tussen twee vingers voorzichtig terug te leiden om de tweede keer maar zo weinig mogelijk geluid te produceren, wat natuurlijk nooit helemaal lukt.

Veel wielrenners hebben liefst zo weinig mogelijk opsmuk aan hun stuur hangen maar door rond te rijden zonder goed werkende bel riskeert je een boete van 35 euro.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door duikgek89 » wo 18 mei 2022, 23:46

sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51Overigens, wil ik nog een probleem schetsen over het al dan niet bellen bij het inhalen. Wat er vaak gebeurt als je belt, is dat mensen niet aan de kant gaan. Nee, ze gaan eerst achterom kijken wat er aankomt. Terwijl ze dat doen sturen ze automatisch verder naar links. Waarmee het alleen maar gevaarlijker wordt. Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Dan bel je te laat!
Je moet mensen even de tijd geven om te kijken wat er loos is en te handelen, niet op het laatste moment de stuipen op het lijf jagen.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door R-R-L » do 19 mei 2022, 0:57

^^
Dat. Bij het naderen maak ik er altijd de uitdaging van om precies op het juiste moment te bellen. Net de initiële reactie kunnen maken, naar rechts en dat ik er zonder te remmen voorbij kan. Werkt in principe goed. Blijft een zichtbare reactie uit dan nog eens bellen en al iets terugzakken. Gelukkig is poging 3 of meer amper nodig, als het wel zo is dan zijn het meestal senioren en is een 'nou nou nou' niet zeldzaam. Ik laat het maar, schakel eens terug en zet daarna aan om snel weer op gang te komen.

Overigens bel ik ook vaak bij solo fietsers. Vaak zie je ze dan even weer scherp worden en strak rechts houden, wetend dat er wat aankomt. Ik ga er maar vanuit dat het gewaardeerd wordt, in het kader van de veiligheid blijf ik het in elk geval doen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » do 19 mei 2022, 7:47

duikgek89 schreef: wo 18 mei 2022, 23:46
sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51Overigens, wil ik nog een probleem schetsen over het al dan niet bellen bij het inhalen. Wat er vaak gebeurt als je belt, is dat mensen niet aan de kant gaan. Nee, ze gaan eerst achterom kijken wat er aankomt. Terwijl ze dat doen sturen ze automatisch verder naar links. Waarmee het alleen maar gevaarlijker wordt. Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Dan bel je te laat!
Je moet mensen even de tijd geven om te kijken wat er loos is en te handelen, niet op het laatste moment de stuipen op het lijf jagen.
Er zit in de praktijk weinig ruimte tussen "te laat om nog te kunnen reageren" en "te vroeg dat ze het kunnen horen". En de sweet spot daar tussenin ligt niet bij iedereen hetzelfde helaas. Misschien toch maar eens aan een luidere bel gaan denken :mrgreen:

Het is wat een negatieve discussie geworden maar meestal gaat het gewoon goed is mijn ervaring.

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door R-R-L » do 19 mei 2022, 8:36

Zes jaar geleden bij aanschaf van de vorige racefiets gevraagd om een zo luid mogelijke bel. Simpel en nog goedkoop ding maar door goede uitslag van het 'hamertje' is hij best luid. Op afstand dus eens zo hard mogelijk, bij minder afstand/snelheid een subtiel tikje.

En bel is alsnog mooi klein, gebruik ik hem niet dan draai ik hem zo weg dat hij amper opvalt. Voor wedstrijden haal ik hem er af, bij gewoon fietsen wil ik hem niet missen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Palance » do 19 mei 2022, 9:05

Beetje jeugdsentiment, maar deze deed het altijd goed :)

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door sanderl » do 19 mei 2022, 9:14

Dan krijgen ze helemaal een beroerte :rofl2: .

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Wouter N14 » do 19 mei 2022, 20:06

Oh wow, ja die heb ik ook nog gehad. Zelfs als kind durfde ik die nauwelijks te gebruiken :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Gaiajohan » do 19 mei 2022, 20:21

Ik denk dat men in het westen en noorden van Nederland best blij mag zijn met juist de vele fietspaden.
Toen ik bijna 10j geleden van Groningen naar Limburg ging verbaasde ik me qua fietsen over de volgende zaken:
-Veel minder vrijliggende fietspaden
-Als ze er wel zijn, zijn ze vaak smal.
-kwaliteit van fietspaden ook serieus slechter

Er wordt zeker wel een inhaalslagje gemaakt, maar -eigenlijk- is de situatie gewoon beroerd tov Groningen of het westen.

En nu ook op vakantie in de Alpen merk ik hoe lastig fietsers op de normale rijbaan zijn, al zijn ze gemiddeld erg sportief hier en rijden rustig 30+Kmh.


Terug naar de drukte op een fietspad, ik zie zo’n reactie van sanderl en vraag me dan serieus af waar het plezier in fietsen eigenlijk is. Dat je als wielrenner of e-biker op een fietspad soms even moet inhouden, omdat twee of meer mensen gezellig naast elkaar aan het fietsen zijn, wat boeit het dan?
Ja ook ik heb voorheen genoeg op een racefiets gezeten, maar heb me nooit zo erg zitten ergeren dat ik mensen begon te slaan of wat dan ook. Je bent zelf toch óók aan het ontspannen, hoop ik dan?! Net als die mensen die naast elkaar fietsen.
Leven en laten leven, en dat is waar het mis gaat. Of denk ik nu teveel als een Groningse fietser zonder druk of zo? Zorg dat je rit ontspannen is, en je zelf ontspannen bent.
Ook in de bossen met de mtb heb ik nooit het gevoel dat mensen op een gewone fiets sneller opzij moeten of zo..

Een ebike heb ik niet, maar als ik bv niet meer naast m’n vrouw zou mogen fietsen omdat anders wielrenners en ebikers wellicht soms eens af moeten remmen vergaat het hele plezier wel hè. En dat moet je juist niet willen als je autogebruik wil terugdringen.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Hajo » do 19 mei 2022, 21:30

Ben ik blij dat ik geen fiets heb. :D

Misschien erger ik mij daarom ook zo vaak aan het gedrag van fietsers. Geen richting aangeven, abominabele verlichting (voor zover aanwezig), geen respect voor rood licht, geen voorrang verlenen terwijl dat wel moet en ga zo maar door.

En die e-bikes zijn helemaal een verschrikking. Je ziet als automobilist een fietser in de verte, je trekt op en ineens moet je zowat een noodstop maken omdat het om een e-bike gaat... :nahzeg:

Amsterdam is dan nog een geval apart. Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein. Ik sta voor een rood verkeerslicht. Fietsers hebben groen. Verkeerslicht voor fietsers wordt rood, ik krijg groen en trek op. Maar ik kan niet doorrijden omdat een onafzienbare stoet fietsers zich geen bal aantrekt van het voor hen bestemde op rood staande verkeerslicht. Ik kom midden op de kruising tot stilstand. De taxi chauffeur achter mij claxoneerde als een gek, heel voorzichtig geef ik gas en ik probeer mij door die stoet fietsers, waarvoor het verkeerslicht nog steeds op rood stond, te wurmen. Dat kwam mij op een klap op de achterruit, boze blikken en de nodige middelvingers te staan... :nuts: :neenee:

Het lukte mij tenslotte zonder een fietser plat te rijden (wat ik graag had gedaan overigens :twisted: ), door die stoet fietsers heen te komen. De weg erachter, het Damrak (?), in noordelijke richting lag er verlaten bij. Dus die maximum snelheid van 50 lapte ik tot aan het Centraal Station even aan mijn laars. :mrgreen:

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Durashift » do 19 mei 2022, 22:00

sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51 (..) Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Ik schrik inderdaad eerder van een flinke bel of een hengst op de claxon van een scooter dan dat ik last ervaar van een tweewieler die mij passeert. Vaak hoor ik wel dat er iets achter mij aan komt rijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Palance » vr 20 mei 2022, 7:19

Hajo schreef: do 19 mei 2022, 21:30 Ben ik blij dat ik geen fiets heb. :D

Misschien erger ik mij daarom ook zo vaak aan het gedrag van fietsers. Geen richting aangeven, abominabele verlichting (voor zover aanwezig), geen respect voor rood licht, geen voorrang verlenen terwijl dat wel moet en ga zo maar door.
Als je wel een fiets zou hebben en die ook gebruikt zul je zien dat hetgeen je hierboven beschrijft ook met enige regelmaat voorkomt bij automobilisten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 mei 2022, 7:40

Durashift schreef: do 19 mei 2022, 22:00
sanderl schreef: wo 18 mei 2022, 11:51 (..) Dit is voor mij ook een reden om absoluut niet te bellen als ik er gewoon langs kan. Helaas vaak ten kost van boze blikken en kreten, want ze 'schrikken natuurlijk enorm'.
Ik schrik inderdaad eerder van een flinke bel of een hengst op de claxon van een scooter dan dat ik last ervaar van een tweewieler die mij passeert. Vaak hoor ik wel dat er iets achter mij aan komt rijden.
Mja, helaas ben jij niet iedereen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » vr 20 mei 2022, 9:28

Om die schrikreactie te voorkomen heb ik het geluid van een Harley Davidson op mijn elektrische voortbewegingstoestel.

Dat leek mij handiger dan een politiesirene.

Overigens kan ik ook met een tik op mijn horloge een bel uit het apparaat laten klinken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

R-R-L
stadsweg
Berichten: 282
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door R-R-L » vr 20 mei 2022, 10:28

Hajo schreef: do 19 mei 2022, 21:30 Amsterdam is dan nog een geval apart. Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein. Ik sta voor een rood verkeerslicht. Fietsers hebben groen. Verkeerslicht voor fietsers wordt rood, ik krijg groen en trek op. Maar ik kan niet doorrijden omdat een onafzienbare stoet fietsers zich geen bal aantrekt van het voor hen bestemde op rood staande verkeerslicht. Ik kom midden op de kruising tot stilstand. De taxi chauffeur achter mij claxoneerde als een gek, heel voorzichtig geef ik gas en ik probeer mij door die stoet fietsers, waarvoor het verkeerslicht nog steeds op rood stond, te wurmen. Dat kwam mij op een klap op de achterruit, boze blikken en de nodige middelvingers te staan... :nuts: :neenee:

Het lukte mij tenslotte zonder een fietser plat te rijden (wat ik graag had gedaan overigens :twisted: ), door die stoet fietsers heen te komen. De weg erachter, het Damrak (?), in noordelijke richting lag er verlaten bij. Dus die maximum snelheid van 50 lapte ik tot aan het Centraal Station even aan mijn laars. :mrgreen:
Blijven rollen is de kunst. Heb bijna 5 jaar in een binnenstad gewoond, dagelijks door een voetgangerszone en als de vaste route niet kon ook nog even door de winkelstraten heen. Zolang je rolt gaan mensen opzij, zodra je stilstaat ben je bekeken. Datzelfde trucje werkt ook bij fietsers, zij het dat je daar nog iets assertiever moet zijn. Oversteek waar fietsers geen voorrang hebben, zij die het wel namen waren in 2 categorieën in te delen: blinde kippen en 'auto remt wel'. Bij de eerste was het wakker toeteren en dan even de reactie peilen, tweede onverstoord doorrijden en zien hoe toch maar even aangezet werd, zij het met boze blik.

Auto remt wel gaat overigens wel op. Fietsbezorger (dat zijn pas parasieten) die kijkt en hem er nog voor dondert. Prima, trappen met dat ding anders ben je de mij... PIEEEEP en dreun op de rem. Bedankt auto, zo leren ze het nooit :roll:
(inb4 veroordeling: ik zal nimmer iemand van de fiets tikken en had de voet altijd al bij de rem voor het geval dat)

Plaats reactie