Afbeelding

Waze

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Glodenox
woonerf

Re: Waze

Bericht door Glodenox » ma 06 dec 2021, 13:21

boe! schreef: ma 06 dec 2021, 12:41[...] Er is nu een variant op die laatste zin bij het splitspunt: "Blijf op de A12 richting Den Haag, Utrecht."

Die zin wordt echter (ten onrechte) overgenomen in de vooraankondiging(en) en dan krijg je nogal kromme zinnen:
"Over 1,5 kilometer; ga rechtdoor; gebruik de twee linkerrijstroken naar blijf op de A12 richting Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven".

En enkele minuten daarvoor: "Ga rechtdoor gedurende 4 minuten tot aan blijf op de A12 richting Den Haag, Utrecht."

Het stukje 'blijf op de' moet hier worden weggelaten.
Dit is een gevolg van het overschrijven van de navigatie-instructie (voor de ingewijden, hier is een permalink naar een voorbeeld). Sowieso lijkt me dat geen goede keuze omdat je die tekst maar zeer moeilijk vertaald gaat krijgen in andere talen. Ook lijkt het me logischer dat je geen instructie geeft als je geen actie hoeft te ondernemen. Dus dat de rijstrookaanduiding wel getoond wordt in de app, maar dat je er geen hoorbare melding van krijgt.

Op zich is dit iets in Nederland, dus ik ga me niet uitspreken over wat er moet gebeuren. Maar ik zal het wel bij hen melden (als ze het al niet intern aan het bespreken zijn :p )
Waze Belux Global Champ

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » vr 07 jan 2022, 22:47

Voor het werk heb ik vandaag een nieuwe telefoon gekregen, nu kwam ik net in de appstore de Waze applicatie tegen en deze maar eens geladen en geopend.

(het stukje software voor het werk werkt met Google, dit terzijde).

Enfin, bij de instellingen in Waze kwam ik de keuze 'vermijdt lastige kruispunten' tegen (bij een personenvoertuig).

Wát is een lastig kruispunt.. volgens Waze?

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 jan 2022, 22:54

Ik heb dat ook diverse keren voorbij zien komen op verschillende telefoons, maar ik heb nou nooit begrepen wat een "moeilijke kruising" is.
Voor mijn gevoel heeft Waze me ook nog nooit een moeilijke kruising laten vermijden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » vr 07 jan 2022, 22:59

"lastige kruispunten" verwijst naar de mogelijkheid voor ons om gevaarlijke afslagen op een kruispunt speciaal aan te duiden. Deze functie werd vooral ingevoerd omdat je in de VS vaak een afslag naar links mag doen terwijl je twee tot drie rijstroken moet oversteken zonder verkeerslicht. In Europa hebben we zelden tot nooit nood om dit aan te duiden aangezien zo'n afslagen over het algemeen gewoon niet toegelaten gaan zijn. Als je die functie aanzet, zal Waze veel minder waarschijnlijk een route langs die afslag geven.

Ik kan me een tweetal momenten herinneren dat we zo'n gevaarlijke afslag toegevoegd hebben bij situaties waar het wettelijk gezien mag, maar waar je enorm goed moet opletten en vaak redelijk lang moet wachten voordat je kan oversteken. Als we zo'n situaties tegenkomen dan meldt ik dat overigens ook meestal bij de wegbeheerder, waar ook soms effectief iets mee gedaan wordt.

Maar lang verhaal kort: in onze omgeving zal je zelden tot nooit een verschil hebben in je route door die functie. Als jullie je een gevaarlijke afslag herinneren sta ik er trouwens zeker voor open om dat eens op de kaart na te kijken ;)
Waze Belux Global Champ

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 jan 2022, 23:08

Maar zijn die lastige kruisingen dan ergens te vinden in de app, of krijg je er een melding van als die vermeden wordt?

Ik kan namelijk zelf best wel wat lastige kruisingen aangeven, maar kan je als gebruiker dat ergens aangeven dat je dat vindt?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » vr 07 jan 2022, 23:48

De kruisingen zijn niet zichtbaar in de app, nee. We kunnen deze zien in de kaartbewerker, maar verder wordt het alleen maar gebruikt door het routeringsalgoritme en ga je er niet meteen iets van merken in de app.

Het aangeven van zo'n kruising kan in de app door in de buurt van het probleem met de oranje knop een kaartprobleem te melden. Dat kan dan onder de categorie "foute kruising", maar eigenlijk maakt de categorie niet zo veel uit want die worden toch allemaal op dezelfde manier verwerkt door de kaartbewerkers.
Waze Belux Global Champ

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 07 jan 2022, 23:51

Volgens mij dan zoiets. Als je hier linksaf wil slaan en dus de 5e rijstrook in het midden moet bereiken.

Afbeelding

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » za 08 jan 2022, 11:11

In Nederland (Europa) wordt deze functie in principe niet gebruikt.

Dit is inderdaad bedoeld voor kruisingen en afslagen zoals Chris die hier toont.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 08 jan 2022, 20:02

Dat zijn dan ook belachelijke situaties die niet voor niets om de haverklap voorbij komen in daschcamcrashfilmpjes.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » zo 16 jan 2022, 7:13

Hoe zou dit grote verschil te verklaren zijn? Zelfde bestemming en beide op tolvrij.
Afbeelding
https://i.imgur.com/drOOaJG.jpeg
Afbeelding
https://i.imgur.com/NbjjKsel.jpeg
Laatst gewijzigd door EtienneM op zo 16 jan 2022, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foto's verkleind

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 09 mei 2022, 22:30

Ik krijg ineens pushmeldingen van Waze over afsluitingen van plekken waar ik helemaal niet ben. Ik krijg normaal nooit pushmeldingen. Op deze wegen ben ik wel geweest met Pasen. Maar waarom ik er nu ineens pushmeldingen van krijg? :s

Gisteren:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » di 10 mei 2022, 1:07

Sinds Waze maar een vrij beperkte set aan historische data bijhoudt om privacyredenen heb ik inderdaad de indruk dat het systeem om die pushmeldingen te sturen iets te enthousiast is en te weinig rekening houdt met je huidige locatie. Ik kan in elk geval bevestigen dat het een gekend probleem is, maar ik durf niet te stellen dit snel opgelost zal raken.
Waze Belux Global Champ

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 mei 2022, 8:21

Gisteren een wat vervelende ervaring gehad. Normaal gezien reis ik Wageningen - 's-Hertogenbosch voor mijn terugreis. Zo ook gistermiddag.
Grofweg heb ik daarvoor 2 opties (met daarbinnen een aantal varianten):
1e route: Wageningen - N225 - Renkum - A50 - A59 - A2 - A65 - Vughterweg
2e route: Wageningen - Rhenen - N233 - A15 - A2 - A59 west - lokale wegennet

Vanuit mijn werkplek kan het zinnig zijn om vertragingen op het lokale wegennet te vermijden door via Bennekom en Heelsum de oprit van de A50 bij Renkum langs de oostkant te benaderen. Een andere manier om de Nederrijn over te komen is gebruik te maken van mijn 10-rittenkaart op het veer Wageningen - Randwijk. Dit heb ik ook ingevoerd in de app.

Mijn verbazing was groot dat vanuit Bennekom Waze mij richting Rhenen loodste en daarbij onderweg waarschuwde voor een ongebruikelijke file op de N225. En dat heb ik geweten :nothanks: De passage van de verkeerslichten om de N233 naar Kesteren op te rijden kostte me 35 minuten :nothanks:

Nu was ik om 17.40 uur van kantoor vertrokken en bereikte pas om 19.20 uur mijn huis.

Mij bekreep het gevoel dat het zinniger was geweest om tussendoor te keren. De stilstaande file in Rhenen werd compleet onderschat in vertragingsduur. Wat zou een verklaring kunnen zijn?
Waze heeft voor mij juist als meerwaarde dat het steeds het snelste alternatief blijft zoeken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 20 mei 2022, 11:21

waldo79 schreef: vr 20 mei 2022, 8:21Mij bekreep het gevoel dat het zinniger was geweest om tussendoor te keren.
Dat is iets dat Waze niet doet. Keren is altijd een blokje om rijden. Ik heb dat ook wel eens gehad toen ik eerst 4 km de verkeerde kant op werd gestuurd naar de eerste zijweg en via een paar aanpalende andere wegen werd ik vervolgens weer teruggestuurd naar mijn startpunt. Toen was ik 10 minuten en 0 meter verder.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 20 mei 2022, 12:42

En die file waarin ik belandde was redelijk stationair van aard, met een heel lage gemiddelde snelheid (Vgem 4). En er waren meerdere Wazers in de file zodat het algoritme bekend moest zijn met de hardnekkigheid van de file.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » vr 20 mei 2022, 21:14

Mijn ervaring met Google Maps was laatst iets positiever. Onderweg van Veenendaal naar 's-Gravenzande zag ik de verwachte aankomsttijd voor de geplande route via Rotterdam (A20) steeds verder oplopen. Er was waarschijnlijk een ongeluk gebeurd. Iets voor Bodegraven werd de route gewijzigd in A12-A4-N211. Best laat, want niet ver meer van het beslispunt Gouda, maar wel op tijd en het bleek inderdaad de beste keuze om langs Den Haag te rijden.

Edjekadetje
zandpaadje

Geen eenduidige aanwijzing op rotonde

Bericht door Edjekadetje » ma 06 jun 2022, 22:16

Hoi allemaal,

Een pietluttig vraagje van mijn kant:
Wat is de reden waarom Waze mij verschillende aanwijzingen geeft voor rotondes?
Zoals:
Bij de volgende rotonde, sla links af.
Bij de volgende rotonde, neem de derde afslag
Zo ook voor de eerste afslag.

Ik moet er altijd om grinniken, maar snap niet waarom hij dat doet.
Jullie?

Durashift
autoweg

Re: Geen eenduidige aanwijzing op rotonde

Bericht door Durashift » ma 06 jun 2022, 22:20

Geen idee, heb je het Waze topic al doorgelezen?

viewtopic.php?t=21263&hili

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 06 jun 2022, 22:26

Ik vroeg mij eigenlijk af, is er ergens een optie om continu batterijbesparing in de app aan te zetten? Je moet het nu elke keer per keer aanzetten.
Ik rij standaard met batterijbesparing aan, omdat ik toch wel weet hoe ik moet rijden voor mijn standaardroutes, maar de app alleen aan heb staan voor de meldingen en wijzigingen op de route.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 06 jun 2022, 22:34

Ik weet niet wat het doet, maar dat is toch een telefoonfunctie? In plaats van een app-functie
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Edjekadetje
zandpaadje

Bericht door Edjekadetje » ma 06 jun 2022, 23:10

Daarin wordt niets gezegd over de diversiteit van instructies aldaar.

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » di 07 jun 2022, 9:17

Edjekadetje schreef: ma 06 jun 2022, 22:16Wat is de reden waarom Waze mij verschillende aanwijzingen geeft voor rotondes?
Waze maakt een onderscheid tussen "eenvoudige" en "complexe" rotondes. De eenvoudige variant bevat straten die elkaar met een hoek van 90° kruisen. Hier gaat Waze de instructies "ga links af" en dergelijke gaan gebruiken. Vanaf een bepaalde afwijking van die hoek of als er meer dan 4 straten aansluiten aan de rotonde gaat Waze hier "neem de x-de afslag" gaan gebruiken. De exacte regels zijn eigenlijk nog iets complexer en kan je hier nalezen mocht je interesse hebben.
mavas schreef: ma 06 jun 2022, 22:26 Ik vroeg mij eigenlijk af, is er ergens een optie om continu batterijbesparing in de app aan te zetten?
Ik vrees dat dit telkens opnieuw aangezet moet worden in de app. We hebben hier als community ook naar gevraagd toen men de functie indertijd heeft voorgesteld, maar jammer genoeg werd dit niet weerhouden.
Waze Belux Global Champ

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 07 jun 2022, 11:22

Dank voor je antwoord. Misschien kan dit nogmaals onder de aandacht gebracht worden. Als ik zo een beetje google lijkt er door meerdere mensen meer behoefte aan te bestaan.

Edjekadetje
zandpaadje

Bericht door Edjekadetje » vr 10 jun 2022, 23:44

Glodenox schreef: di 07 jun 2022, 9:17
Edjekadetje schreef: ma 06 jun 2022, 22:16Wat is de reden waarom Waze mij verschillende aanwijzingen geeft voor rotondes?
Waze maakt een onderscheid tussen "eenvoudige" en "complexe" rotondes. De eenvoudige variant bevat straten die elkaar met een hoek van 90° kruisen. Hier gaat Waze de instructies "ga links af" en dergelijke gaan gebruiken. Vanaf een bepaalde afwijking van die hoek of als er meer dan 4 straten aansluiten aan de rotonde gaat Waze hier "neem de x-de afslag" gaan gebruiken. De exacte regels zijn eigenlijk nog iets complexer en kan je hier nalezen mocht je interesse hebben.
Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Komt deze verklaring bij Waze vandaan?
Volgens de wegenverkeerswet is een rotonde een rechtdoor gaande weg met zijstraten aan de rechterkant.
De wetgever geeft daarbij totaal geen ruimte om dat anders te interpreteren.
Dus als Waze dat wel doet, gaat het fout. Waarom doet Waze dat, waar haalt zij de vrijheid vandaan om het ingewikkeld te maken door van die vuistregel af te wijken?
Áls dat zo is, dan creëert zij hiermee een hoop onduidelijkheid en maakt het speciaal voor ouderen ingewikkeld.

Glodenox
woonerf

Bericht door Glodenox » za 11 jun 2022, 0:49

Edjekadetje schreef: vr 10 jun 2022, 23:44 Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Komt deze verklaring bij Waze vandaan?
Volgens de wegenverkeerswet is een rotonde een rechtdoor gaande weg met zijstraten aan de rechterkant.
De wetgever geeft daarbij totaal geen ruimte om dat anders te interpreteren.
Dus als Waze dat wel doet, gaat het fout. Waarom doet Waze dat, waar haalt zij de vrijheid vandaan om het ingewikkeld te maken door van die vuistregel af te wijken?
Áls dat zo is, dan creëert zij hiermee een hoop onduidelijkheid en maakt het speciaal voor ouderen ingewikkeld.
Er wordt gevraagd waarom de instructies zo zijn en ik geef dat antwoord. Als je die regeling bullshit vindt, dan is dat je recht, maar het verandert niets aan de reden.

Verder ben je in je uitleg volledig gefocust op de situatie in Nederland. Ik kan je verzekeren dat ze bij het kiezen van die instructies niet aan Nederland aan het denken waren ;) Mocht je hier echt zwaar aan tillen en goede argumenten kunnen geven, staat het je vrij om voor een aanpassing te pleiten bij de vrijwilligers van Waze Nederland. Zij kunnen dit aanpassen, mochten ze het met je eens zijn.

Persoonlijk lijkt me iemand die "sla links af aan de rotonde" verkeerd begrijpt geen rijbewijs waardig en vind ik "linksaf gaan" duidelijker dan "neem de zoveelste afslag" omdat ik me zo makkelijk kan oriënteren en niet op het scherm moet gaan kijken waar ik naartoe moet gaan. Situaties als "Telde die oprit voor die parking of tankstation nu mee of niet?" zorgen vaak voor verwarring. Maar dat komt misschien minder voor in Nederland met de ruimtelijke ordening die de naam waardig is.
Waze Belux Global Champ

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jun 2022, 1:32

Edjekadetje schreef: vr 10 jun 2022, 23:44Met alle respect, je bedoeld het goed, maar dit is complete bullshit.
Wat echt bullshit is, is jouw reactie. Waze gebruikt een algoritme om de meest duidelijke instructie te geven. Waarbij de interpretatie totaal geen relatie heeft tot verkeersregels en die ook zeker niet ondermijnt. Maar als je het niks vind dan staat het je vrij een fatsoenlijke suggestie te doen of een andere app te gebruiken in plaats van op deze manier tegen een vrijwilliger van leer te trekken op basis van halfbakken argumenten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022, 21:05

Ik reed vanmiddag in Tsjechië de D11 bij Jaroměř op. Ineens begon Waze heel moeilijk te doen, de snelweg herkende hij niet en hij begon elke 5 seconden een nieuwe route te berekenen. Duurde even tot ik door had dat je eerst handmatig in de app een vignet moet toevoegen voordat hij de snelwegen activeert als berijdbaar.

Misschien heb ik het gemist bij het plannen van de route, maar ik had verwacht dat Waze iets van een melding zou weergeven als je een tolweg op rijdt. Het was wel irritant dat hij elke 5 seconden een nieuwe route begon te plannen met bijbehorende piepjes. Ik moest eerst de bestaande routenavigatie stoppen, een vignet aanvinken en daarna weer opnieuw plannen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 13 jun 2022, 22:45

Ha ha ha, :lol: ik had een paar weken geleden hetzelfde in Zwitserland, waar Waze mij op weg naar Italië steeds richting Frankrijk wilde terugsturen. :wijsvinger: Duurde even voordat ik doorhad waar het aan lag (en trok me er verder weinig van aan).

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 14 jun 2022, 7:41

Inderdaad, je moet alle vignetten, milieustickers e.d. invoeren voordat Waze routes over snelwegen in bepaalde landen plant.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 14 jun 2022, 22:35

Waze is in Tsjechië en Polen trouwens zeer accuraat met gevarenmeldingen. De app wordt daar veel gebruikt blijkbaar.