Moderator: Moderatoren
Raar volk daar dan. Het is niet omdat het een grote stad is. Ik heb jaren in Rotterdam gewoond, en daar heb ik zoiets nooit meegemaakt.Hajo schreef: ↑do 19 mei 2022, 21:30 Amsterdam is dan nog een geval apart. Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein. Ik sta voor een rood verkeerslicht. Fietsers hebben groen. Verkeerslicht voor fietsers wordt rood, ik krijg groen en trek op. Maar ik kan niet doorrijden omdat een onafzienbare stoet fietsers zich geen bal aantrekt van het voor hen bestemde op rood staande verkeerslicht. Ik kom midden op de kruising tot stilstand. De taxi chauffeur achter mij claxoneerde als een gek, heel voorzichtig geef ik gas en ik probeer mij door die stoet fietsers, waarvoor het verkeerslicht nog steeds op rood stond, te wurmen. Dat kwam mij op een klap op de achterruit, boze blikken en de nodige middelvingers te staan...![]()
![]()
Ik wil het echt niet voor Amsterdam opnemen hoor, maar dit gebeurt simpelweg overal. Hiero, duuzend jaar geleden. En de kenner weet dat het geen Amsterdam is (is nou ook weer niet zó moeilijk
Er zijn genoeg groepen waar de kapitein de groep even laat wachten als ze niet in één keer kunnen oversteken.
Dat is niet het probleem van wachten, dat is het probleem dat je met zo'n groep niet zomaar even kunt remmen. Ze rijden zo dicht op elkaar dat dat dan botsen wordt. Net als op de autoweg waar je geen afstand houdt.
Echt grote groepen (en dan bedoel ik enkele tientallen wielrenners) zijn gewoon ongeschikt voor de openbare weg. Dan moet je maar een koers organiseren.Schelpenpaadje schreef: ↑vr 20 mei 2022, 19:06Er zijn genoeg groepen waar de kapitein de groep even laat wachten als ze niet in één keer kunnen oversteken.
Het is echt een minderheid die voor dit negatieve beeld zorgt. Dat is nog geen reden om alle wielrenners, al dan niet in grote groepen, over één kam te scheren. Erg jammer voor de velen die zich wel weten te gedragen op de fiets.
Prima, maar zullen we de Stravahufters dan eens gaan aanpakken?
Dus ze overtreden gewoon de verkeersregels. Waarom is dat mijn probleem?
Heb je SPD of die wielren dingen met grote platen?MaartenE schreef: ↑vr 20 mei 2022, 19:50Dit ook weer, compleet mee eens. Nu ben ik puur een recreatieve wielrenner, fiets omdat ik het leuk vind. Toevallig heb ik afgelopen week van die fietsschoenen gekocht waarmee je in je pedaal klikt. Bevalt prima, maar snap opeens wel waarom er zoveel ongevallen plaatsvinden in groepen. Je rijdt op amper 2 meter afstand van elkaar aan ongeveer 30 per uur en bent ingeklikt in je pedaal. Prima recept voor ongevallen dus.
Nu hoor ik je denken: Maar waarom heb je die schoenen zelf gekocht dan? Nou, vooral om te proberen. Het bevalt wel maar je moet er echt aan wennen en ik vind de gedachte dat je dan ingeklikt bent en zo hutje-mutje langs/achter elkaar fietst echt geen fijne. En dan fiets ik eigenlijk altijd in mijn eentje, natuurlijk geen garantie dat ik niet een ongeval krijg of dat ik geen inschattingsfout maak (wielrenners blijven ook nog steeds mensen), maar in principe heb ik er alleen mijzelf mee.
Vorig jaar meegereden in een groepje als een soort social ride. Gingen ook niet overdreven hard moet ik zeggen, maar toch ook weer een paar momenten van de andere rijders dat ik denk: Daar kom je verdomd goed mee weg want je had echt geen overzicht. Vrolijk 2 breed blijven rijden (en half aan de andere kant van het fietspad) door een bocht waar ik toch echt niet doorheen kon kijken. Ik houd in, en probeer alvast te anticiperen op eventuele tegenliggers. Net op het moment dat ik denk "Je moet nu geen tegenliggers hebben" zie ik 2 mensen van de andere kant komen, gelukkig had die gast ze ook gezien en kon hij op tijd uitwijken. Maar hij zat gewoon fout, zo simpel is het.
Het stomste is nog dat ik er alleen mijzelf mee had, aangezien zij meer risico's namen moest ik continu weer aanhaken op plekken waar het wel kon. Dus op een gegeven moment was het voor mij ook schluss terwijl zij door het nemen van meer risico's meer ritme/snelheid vast konden houden.
1 Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.
2 Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.
3 Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen
En daar kom je pas na 514 posts achter?
Ik heb gewone SPD, wel maar aan één kant van de pedalen (platte pedalen aan de andere kant). Heb ze voor mijn gevoel nu zo staan dat ik vlug genoeg kan uitklikken, en zal zeker ook een kwestie van wennen zijn. Maar de combinatie ingeklikt+dichtbij elkaar fietsen+ hoge snelheid + andere langzamere fietsers om je heen trek ik bepaald niet.Heb je SPD of die wielren dingen met grote platen?MaartenE schreef: ↑vr 20 mei 2022, 19:50Dit ook weer, compleet mee eens. Nu ben ik puur een recreatieve wielrenner, fiets omdat ik het leuk vind. Toevallig heb ik afgelopen week van die fietsschoenen gekocht waarmee je in je pedaal klikt. Bevalt prima, maar snap opeens wel waarom er zoveel ongevallen plaatsvinden in groepen. Je rijdt op amper 2 meter afstand van elkaar aan ongeveer 30 per uur en bent ingeklikt in je pedaal. Prima recept voor ongevallen dus.
Nu hoor ik je denken: Maar waarom heb je die schoenen zelf gekocht dan? Nou, vooral om te proberen. Het bevalt wel maar je moet er echt aan wennen en ik vind de gedachte dat je dan ingeklikt bent en zo hutje-mutje langs/achter elkaar fietst echt geen fijne. En dan fiets ik eigenlijk altijd in mijn eentje, natuurlijk geen garantie dat ik niet een ongeval krijg of dat ik geen inschattingsfout maak (wielrenners blijven ook nog steeds mensen), maar in principe heb ik er alleen mijzelf mee.
Vorig jaar meegereden in een groepje als een soort social ride. Gingen ook niet overdreven hard moet ik zeggen, maar toch ook weer een paar momenten van de andere rijders dat ik denk: Daar kom je verdomd goed mee weg want je had echt geen overzicht. Vrolijk 2 breed blijven rijden (en half aan de andere kant van het fietspad) door een bocht waar ik toch echt niet doorheen kon kijken. Ik houd in, en probeer alvast te anticiperen op eventuele tegenliggers. Net op het moment dat ik denk "Je moet nu geen tegenliggers hebben" zie ik 2 mensen van de andere kant komen, gelukkig had die gast ze ook gezien en kon hij op tijd uitwijken. Maar hij zat gewoon fout, zo simpel is het.
Het stomste is nog dat ik er alleen mijzelf mee had, aangezien zij meer risico's namen moest ik continu weer aanhaken op plekken waar het wel kon. Dus op een gegeven moment was het voor mij ook schluss terwijl zij door het nemen van meer risico's meer ritme/snelheid vast konden houden.
Ik heb SPD's op de MTB, werkt op zich goed maar was in het begin even wennen, gaat snel maar er komt een moment dat je snel moet uitklikken, er niet aan denkt en bijna met je snavel in de modder ligt. Ben bewust begonnen met Shimano pedalen waar je aan één kant niet hoeft in te klikken, dan kun je op tijd uitklikken en de andere kant van het pedaal nog even gebruiken. Zit wel sterk te denken naar goede pedalen met flats over te stappen.
Ook snap ik totaal niet waarom je zo idioot dicht op elkaar moet rijden. Waarom zou je zulke risico's nemen voor die paar secondes winst op Strava...??
Dat was inderdaad precies hetgeen ik bedoelde. Je PR aan willen scherpen is niet de juiste focus in het verkeer. Alles wat er om je heen gebeurt, daar draait het juist om.
Misschien is het format door de politie opgesteld maar ingevuld en uitgewerkt door de organisatie.
Ja, in samenspraak met de politie. De organisatie stelt samen met de politie een route vast. Het gaat hier om een professionele koers waarbij wegen afgesloten moeten worden en overig verkeer zo min mogelijk moet worden gehinderd. Daar is, naast bewaking van de openbare orde, het in goede banen leiden van toeschouwers, het aanwijzen van parkeervoorzieningen enzovoort, ook politie begeleiding voor nodig. De deelnemers aan de koers hoeven zich ook niet te houden aan het RVV 1990, dat geldt ook voor volg-voertuigen. Daarvoor ontvangt de organisatie een ontheffing. Het organiseren van een professionele wielerkoers vergt heel wat voorbereiding en samenwerking met diverse partijen.
Ja
Omdat als je ze aanrijdt jij het bloed van jouw auto moet wassen.Waarom is dat mijn probleem?
Het Muntplein is dan ook een onoverzichtelijke bende waar het enorm druk is. Toen er nog verkeerslichten stonden had je wel eens dat je ook als fietser niet in één keer het groene licht haalde vanwege het grote verkeersaanbod. Dan nemen de irritaties natuurlijk snel toe. Inmiddels is het gewoon een voorrangskruising:Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein
Nu heeft men natuurlijk aangepast dat je vanaf het Singel alleen rechtsaf kan gaan naar de Vijzelstraat. Tot een paar jaar geleden kon je ook rechtdoor langs de Amstel en linksaf naar het Rokin. Maar langs de Amstel is inmiddels ook eenrichtingsverkeer geworden en verkeer vanaf de Amstel kan alleen rechtsaf naar het Rokin, maar dat was al langer zo. Al met al is het er wel beter op geworden.Vinny schreef: ↑zo 22 mei 2022, 8:51Het Muntplein is dan ook een onoverzichtelijke bende waar het enorm druk is. Toen er nog verkeerslichten stonden had je wel eens dat je ook als fietser niet in één keer het groene licht haalde vanwege het grote verkeersaanbod. Dan nemen de irritaties natuurlijk snel toe. Inmiddels is het gewoon een voorrangskruising:Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein
https://goo.gl/maps/3cHEpBBTqtLr294J7
Dit is wel beter. Het blijft natuurijk wel een zeer druk punt in de stad, met veel voetgangers, fietsers en trams. Simpel doorrijden met de auto zit er dus niet echt in.