"Wielrenners moeten van fietspad af"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 mei 2022, 10:45

^^ Gewoon zo'n thuisbezorgd rugzak regelen dan gaat iedereen wel voor je aan de kant :mrgreen:

hneel
autoweg
Berichten: 1077
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door hneel » vr 20 mei 2022, 13:04

Hajo schreef: do 19 mei 2022, 21:30 Amsterdam is dan nog een geval apart. Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein. Ik sta voor een rood verkeerslicht. Fietsers hebben groen. Verkeerslicht voor fietsers wordt rood, ik krijg groen en trek op. Maar ik kan niet doorrijden omdat een onafzienbare stoet fietsers zich geen bal aantrekt van het voor hen bestemde op rood staande verkeerslicht. Ik kom midden op de kruising tot stilstand. De taxi chauffeur achter mij claxoneerde als een gek, heel voorzichtig geef ik gas en ik probeer mij door die stoet fietsers, waarvoor het verkeerslicht nog steeds op rood stond, te wurmen. Dat kwam mij op een klap op de achterruit, boze blikken en de nodige middelvingers te staan... :nuts: :neenee:
Raar volk daar dan. Het is niet omdat het een grote stad is. Ik heb jaren in Rotterdam gewoond, en daar heb ik zoiets nooit meegemaakt.
Ja, als er niks aan komt dan gaan fietsers en voetgangers weleens door rood. Maar niet zo.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » vr 20 mei 2022, 14:20

R-R-L schreef: vr 20 mei 2022, 10:28Bedankt auto, zo leren ze het nooit :roll:
:lol:
hneel schreef: vr 20 mei 2022, 13:04Raar volk daar dan. Het is niet omdat het een grote stad is. Ik heb jaren in Rotterdam gewoond, en daar heb ik zoiets nooit meegemaakt.
Ja, als er niks aan komt dan gaan fietsers en voetgangers weleens door rood. Maar niet zo.
Ik wil het echt niet voor Amsterdam opnemen hoor, maar dit gebeurt simpelweg overal. Hiero, duuzend jaar geleden. En de kenner weet dat het geen Amsterdam is (is nou ook weer niet zó moeilijk ;) ).
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door waldo79 » vr 20 mei 2022, 15:06

In Utrecht zijn de voetgangers en fietsers nog wel het meest suïcidaal :mrgreen:

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Steyn_E » vr 20 mei 2022, 15:33

Om terug te komen bij de wielrenners; die gedragen zich in een peloton ook regelmatig alsof ze een militaire colonne zijn (eerste erdoor=iedereen erdoor). Alsof even aan de overkant op de rest wachten onoverkomelijk zou zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door waldo79 » vr 20 mei 2022, 15:37

Maar over het algemeen stoort mij het allemaal niet zo. We moeten de schaarse ruimte met zijn allen zo goed mogelijk gebruiken en daar komt bij kijken dat we moeten inhouden.

Als ik een potje wil doorfietsen in het weekend, dan moet ik vooral van de toeristische fietspaden wegblijven.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Steyn_E » vr 20 mei 2022, 17:43

Precies. Ik heb ook helemaal geen hekel aan wielrenners of zo, er is alleen een irritante minderheid die denkt dat de openbare weg een afgesloten circuit is. Groepsgrootte lijkt daarbij een rol te spelen; het zijn vaak de grotere pelotons die rare capriolen uithalen (volledige breedte van de weg gebruiken, door rood achter de rest van de groep aan, fietspad te klein vinden om als volwaardig 'peloton' te kunnen gebruiken). Eigenlijk zoals wel vaker dat mensen zich in een grote groep niet weten te gedragen.

Verder is het gewoon geven en nemen inderdaad, af en toe even moeten inhouden wegens gebrek aan inhaalmogelijkheden en andersom de wielrenners die achter elkaar gaan rijden om auto's te laten passeren. Recreatie (dus niet je PR continue willen aanscherpen, dat is racen) is dan ook gewoon normaal gebruik van de weg. Dat heeft eenieder te accepteren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » vr 20 mei 2022, 19:06

Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 15:33 Om terug te komen bij de wielrenners; die gedragen zich in een peloton ook regelmatig alsof ze een militaire colonne zijn (eerste erdoor=iedereen erdoor). Alsof even aan de overkant op de rest wachten onoverkomelijk zou zijn.
Er zijn genoeg groepen waar de kapitein de groep even laat wachten als ze niet in één keer kunnen oversteken.

Het is echt een minderheid die voor dit negatieve beeld zorgt. Dat is nog geen reden om alle wielrenners, al dan niet in grote groepen, over één kam te scheren. Erg jammer voor de velen die zich wel weten te gedragen op de fiets.

Egbert
expressweg
Berichten: 2736
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Egbert » vr 20 mei 2022, 19:08

Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 15:33 Om terug te komen bij de wielrenners; die gedragen zich in een peloton ook regelmatig alsof ze een militaire colonne zijn (eerste erdoor=iedereen erdoor). Alsof even aan de overkant op de rest wachten onoverkomelijk zou zijn.
Dat is niet het probleem van wachten, dat is het probleem dat je met zo'n groep niet zomaar even kunt remmen. Ze rijden zo dicht op elkaar dat dat dan botsen wordt. Net als op de autoweg waar je geen afstand houdt.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Steyn_E » vr 20 mei 2022, 19:46

Schelpenpaadje schreef: vr 20 mei 2022, 19:06
Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 15:33 Om terug te komen bij de wielrenners; die gedragen zich in een peloton ook regelmatig alsof ze een militaire colonne zijn (eerste erdoor=iedereen erdoor). Alsof even aan de overkant op de rest wachten onoverkomelijk zou zijn.
Er zijn genoeg groepen waar de kapitein de groep even laat wachten als ze niet in één keer kunnen oversteken.

Het is echt een minderheid die voor dit negatieve beeld zorgt. Dat is nog geen reden om alle wielrenners, al dan niet in grote groepen, over één kam te scheren. Erg jammer voor de velen die zich wel weten te gedragen op de fiets.
Echt grote groepen (en dan bedoel ik enkele tientallen wielrenners) zijn gewoon ongeschikt voor de openbare weg. Dan moet je maar een koers organiseren.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door MaartenE » vr 20 mei 2022, 19:50

Egbert schreef: vr 20 mei 2022, 19:08
Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 15:33 Om terug te komen bij de wielrenners; die gedragen zich in een peloton ook regelmatig alsof ze een militaire colonne zijn (eerste erdoor=iedereen erdoor). Alsof even aan de overkant op de rest wachten onoverkomelijk zou zijn.
Dat is niet het probleem van wachten, dat is het probleem dat je met zo'n groep niet zomaar even kunt remmen. Ze rijden zo dicht op elkaar dat dat dan botsen wordt. Net als op de autoweg waar je geen afstand houdt.


Dit ook weer, compleet mee eens. Nu ben ik puur een recreatieve wielrenner, fiets omdat ik het leuk vind. Toevallig heb ik afgelopen week van die fietsschoenen gekocht waarmee je in je pedaal klikt. Bevalt prima, maar snap opeens wel waarom er zoveel ongevallen plaatsvinden in groepen. Je rijdt op amper 2 meter afstand van elkaar aan ongeveer 30 per uur en bent ingeklikt in je pedaal. Prima recept voor ongevallen dus.

Nu hoor ik je denken: Maar waarom heb je die schoenen zelf gekocht dan? Nou, vooral om te proberen. Het bevalt wel maar je moet er echt aan wennen en ik vind de gedachte dat je dan ingeklikt bent en zo hutje-mutje langs/achter elkaar fietst echt geen fijne. En dan fiets ik eigenlijk altijd in mijn eentje, natuurlijk geen garantie dat ik niet een ongeval krijg of dat ik geen inschattingsfout maak (wielrenners blijven ook nog steeds mensen), maar in principe heb ik er alleen mijzelf mee.

Vorig jaar meegereden in een groepje als een soort social ride. Gingen ook niet overdreven hard moet ik zeggen, maar toch ook weer een paar momenten van de andere rijders dat ik denk: Daar kom je verdomd goed mee weg want je had echt geen overzicht. Vrolijk 2 breed blijven rijden (en half aan de andere kant van het fietspad) door een bocht waar ik toch echt niet doorheen kon kijken. Ik houd in, en probeer alvast te anticiperen op eventuele tegenliggers. Net op het moment dat ik denk "Je moet nu geen tegenliggers hebben" zie ik 2 mensen van de andere kant komen, gelukkig had die gast ze ook gezien en kon hij op tijd uitwijken. Maar hij zat gewoon fout, zo simpel is het.

Het stomste is nog dat ik er alleen mijzelf mee had, aangezien zij meer risico's namen moest ik continu weer aanhaken op plekken waar het wel kon. Dus op een gegeven moment was het voor mij ook schluss terwijl zij door het nemen van meer risico's meer ritme/snelheid vast konden houden.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » vr 20 mei 2022, 20:18

MaartenE schreef: vr 20 mei 2022, 19:50fiets omdat ik het leuk vind.
Jij bent écht raar!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door duikgek89 » vr 20 mei 2022, 20:31

Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 17:43Recreatie (dus niet je PR continue willen aanscherpen, dat is racen) is dan ook gewoon normaal gebruik van de weg. Dat heeft eenieder te accepteren.
Prima, maar zullen we de Stravahufters dan eens gaan aanpakken?
Egbert schreef: vr 20 mei 2022, 19:08
Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 15:33 Om terug te komen bij de wielrenners; die gedragen zich in een peloton ook regelmatig alsof ze een militaire colonne zijn (eerste erdoor=iedereen erdoor). Alsof even aan de overkant op de rest wachten onoverkomelijk zou zijn.
Dat is niet het probleem van wachten, dat is het probleem dat je met zo'n groep niet zomaar even kunt remmen. Ze rijden zo dicht op elkaar dat dat dan botsen wordt. Net als op de autoweg waar je geen afstand houdt.
Dus ze overtreden gewoon de verkeersregels. Waarom is dat mijn probleem?
MaartenE schreef: vr 20 mei 2022, 19:50Dit ook weer, compleet mee eens. Nu ben ik puur een recreatieve wielrenner, fiets omdat ik het leuk vind. Toevallig heb ik afgelopen week van die fietsschoenen gekocht waarmee je in je pedaal klikt. Bevalt prima, maar snap opeens wel waarom er zoveel ongevallen plaatsvinden in groepen. Je rijdt op amper 2 meter afstand van elkaar aan ongeveer 30 per uur en bent ingeklikt in je pedaal. Prima recept voor ongevallen dus.

Nu hoor ik je denken: Maar waarom heb je die schoenen zelf gekocht dan? Nou, vooral om te proberen. Het bevalt wel maar je moet er echt aan wennen en ik vind de gedachte dat je dan ingeklikt bent en zo hutje-mutje langs/achter elkaar fietst echt geen fijne. En dan fiets ik eigenlijk altijd in mijn eentje, natuurlijk geen garantie dat ik niet een ongeval krijg of dat ik geen inschattingsfout maak (wielrenners blijven ook nog steeds mensen), maar in principe heb ik er alleen mijzelf mee.

Vorig jaar meegereden in een groepje als een soort social ride. Gingen ook niet overdreven hard moet ik zeggen, maar toch ook weer een paar momenten van de andere rijders dat ik denk: Daar kom je verdomd goed mee weg want je had echt geen overzicht. Vrolijk 2 breed blijven rijden (en half aan de andere kant van het fietspad) door een bocht waar ik toch echt niet doorheen kon kijken. Ik houd in, en probeer alvast te anticiperen op eventuele tegenliggers. Net op het moment dat ik denk "Je moet nu geen tegenliggers hebben" zie ik 2 mensen van de andere kant komen, gelukkig had die gast ze ook gezien en kon hij op tijd uitwijken. Maar hij zat gewoon fout, zo simpel is het.

Het stomste is nog dat ik er alleen mijzelf mee had, aangezien zij meer risico's namen moest ik continu weer aanhaken op plekken waar het wel kon. Dus op een gegeven moment was het voor mij ook schluss terwijl zij door het nemen van meer risico's meer ritme/snelheid vast konden houden.
Heb je SPD of die wielren dingen met grote platen?
Ik heb SPD's op de MTB, werkt op zich goed maar was in het begin even wennen, gaat snel maar er komt een moment dat je snel moet uitklikken, er niet aan denkt en bijna met je snavel in de modder ligt. Ben bewust begonnen met Shimano pedalen waar je aan één kant niet hoeft in te klikken, dan kun je op tijd uitklikken en de andere kant van het pedaal nog even gebruiken. Zit wel sterk te denken naar goede pedalen met flats over te stappen.

Ook snap ik totaal niet waarom je zo idioot dicht op elkaar moet rijden. Waarom zou je zulke risico's nemen voor die paar secondes winst op Strava...??

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14377
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » vr 20 mei 2022, 20:59

duikgek89 schreef: vr 20 mei 2022, 20:31Dus ze overtreden gewoon de verkeersregels.
1 Het is verboden op de weg een wedstrijd met voertuigen te houden of daaraan deel te nemen.

2 Onder wedstrijd wordt voor de toepassing van dit artikel verstaan elk rijden met voertuigen ter vaststelling of vergelijking van prestaties hetzij van de deelnemers, hetzij van de voertuigen, hetzij van onderdelen daarvan, hetzij van bedrijfsstoffen.

3 Als deelnemer wordt beschouwd de bestuurder van een voertuig waarmee aan een wedstrijd wordt deelgenomen, en de eigenaar of houder van een voertuig, die daarmee aan een wedstrijd doet of laat deelnemen
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door MaartenE » vr 20 mei 2022, 21:55

Attietattie schreef: vr 20 mei 2022, 20:18
MaartenE schreef: vr 20 mei 2022, 19:50fiets omdat ik het leuk vind.
Jij bent écht raar!
En daar kom je pas na 514 posts achter? :? :? :? ;)


MaartenE schreef: vr 20 mei 2022, 19:50Dit ook weer, compleet mee eens. Nu ben ik puur een recreatieve wielrenner, fiets omdat ik het leuk vind. Toevallig heb ik afgelopen week van die fietsschoenen gekocht waarmee je in je pedaal klikt. Bevalt prima, maar snap opeens wel waarom er zoveel ongevallen plaatsvinden in groepen. Je rijdt op amper 2 meter afstand van elkaar aan ongeveer 30 per uur en bent ingeklikt in je pedaal. Prima recept voor ongevallen dus.

Nu hoor ik je denken: Maar waarom heb je die schoenen zelf gekocht dan? Nou, vooral om te proberen. Het bevalt wel maar je moet er echt aan wennen en ik vind de gedachte dat je dan ingeklikt bent en zo hutje-mutje langs/achter elkaar fietst echt geen fijne. En dan fiets ik eigenlijk altijd in mijn eentje, natuurlijk geen garantie dat ik niet een ongeval krijg of dat ik geen inschattingsfout maak (wielrenners blijven ook nog steeds mensen), maar in principe heb ik er alleen mijzelf mee.

Vorig jaar meegereden in een groepje als een soort social ride. Gingen ook niet overdreven hard moet ik zeggen, maar toch ook weer een paar momenten van de andere rijders dat ik denk: Daar kom je verdomd goed mee weg want je had echt geen overzicht. Vrolijk 2 breed blijven rijden (en half aan de andere kant van het fietspad) door een bocht waar ik toch echt niet doorheen kon kijken. Ik houd in, en probeer alvast te anticiperen op eventuele tegenliggers. Net op het moment dat ik denk "Je moet nu geen tegenliggers hebben" zie ik 2 mensen van de andere kant komen, gelukkig had die gast ze ook gezien en kon hij op tijd uitwijken. Maar hij zat gewoon fout, zo simpel is het.

Het stomste is nog dat ik er alleen mijzelf mee had, aangezien zij meer risico's namen moest ik continu weer aanhaken op plekken waar het wel kon. Dus op een gegeven moment was het voor mij ook schluss terwijl zij door het nemen van meer risico's meer ritme/snelheid vast konden houden.
Heb je SPD of die wielren dingen met grote platen?
Ik heb SPD's op de MTB, werkt op zich goed maar was in het begin even wennen, gaat snel maar er komt een moment dat je snel moet uitklikken, er niet aan denkt en bijna met je snavel in de modder ligt. Ben bewust begonnen met Shimano pedalen waar je aan één kant niet hoeft in te klikken, dan kun je op tijd uitklikken en de andere kant van het pedaal nog even gebruiken. Zit wel sterk te denken naar goede pedalen met flats over te stappen.

Ook snap ik totaal niet waarom je zo idioot dicht op elkaar moet rijden. Waarom zou je zulke risico's nemen voor die paar secondes winst op Strava...??
Ik heb gewone SPD, wel maar aan één kant van de pedalen (platte pedalen aan de andere kant). Heb ze voor mijn gevoel nu zo staan dat ik vlug genoeg kan uitklikken, en zal zeker ook een kwestie van wennen zijn. Maar de combinatie ingeklikt+dichtbij elkaar fietsen+ hoge snelheid + andere langzamere fietsers om je heen trek ik bepaald niet.

Ik begrijp die risico's ook echt niet. Ik heb een oude GPS waar ik achteraf de route naar Strava kan uploaden. Heb geen idee waar KOMs liggen, zie ik ook pas achteraf. Kan op die manier op mijn vaste routes wel een idee krijgen waar ik harder heb gefietst maar ik krijg daar tijdens het fietsen geen melding van. Wil ik doorrijden maar kan het niet ivm verkeer of werkzaamheden? Jammer dan.


Maar wat ik al eerder aangaf: Je zit nu op een punt dat je het voor mijn gevoel als wielrenner al niet meer goed kan doen, en dat baart mij wel zorgen. Je hebt altijd klootzakken in het verkeer, of dat wandelaars, "gewone" fietsers, e-bikers, wielrenners, automobilisten of vrachtwagenchauffeurs zijn. Maar op de één of andere manier beklijft het beeld van onbeschofte wielrenners goed. Ik zeg oprecht dat mij dat nooit is opgevallen, of meegemaakt, ook niet bij groepjes die mij passeerden.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Steyn_E » vr 20 mei 2022, 22:03

duikgek89 schreef: vr 20 mei 2022, 20:31
Steyn_E schreef: vr 20 mei 2022, 17:43Recreatie (dus niet je PR continue willen aanscherpen, dat is racen) is dan ook gewoon normaal gebruik van de weg. Dat heeft eenieder te accepteren.
Prima, maar zullen we de Stravahufters dan eens gaan aanpakken?
Dat was inderdaad precies hetgeen ik bedoelde. Je PR aan willen scherpen is niet de juiste focus in het verkeer. Alles wat er om je heen gebeurt, daar draait het juist om.

Uiteraard zijn veruit de meesten gewoon recreanten die wél met het verkeer bezig zijn.
En mocht iemand het zich afvragen, ik heb een zwart-gele Koga, en daarop blijk ik gewoon te kunnen stoppen voor rood licht.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Gaiajohan » vr 20 mei 2022, 22:34

@MaartenE klikpedalen zijn gewoon even wennen.
Op de racefiets heb ik SPD SL. op de MTB gewone SPD.
Pedalen op mtb zijn tweezijdig, ene kant dus SPD andere kant normaal.
Maar moet wel zeggen dat ik SPD SL van de racefiets zekerder vind, makkelijker los te raken als het moet etc. En ook veel minder speling.

Nu ben ik zelf nooit gevallen doordat ik niet uit het pedaal kwam, maar het is deels m.i. Ook anticiperen. Denk ik potentieel in de problemen te komen, dan klik ik altijd mijn rechtervoet al los, en ja ook uitgeklikt kan je best nog een beetje trappen
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door duikgek89 » vr 20 mei 2022, 22:37

Op de weg fiets ik meestal gezapig, vind het doodsaai, heb ook geen racefiets.
Wat ik wel heel erg proef, in elke groep maken een paar eikels er een zooitje van en de leden van een andere groep gaan dan naar de hele groep staan wijzen. En dan heb je ook nog veel mensen die vooral alle anderen fout vinden.

Maar in feite is wat vooral verkeerd gaat een gebrek aan begrip voor elkaar, een overdaad aan egoïsme,...
Zorg gewoon dat het veilig is, wees vriendelijk, probeer de regels een beetje te volgen, hou rekening met elkaar en gun elkaar een beetje ruimte. Als iedereen dat zou proberen dan was die hele discussie nooit op deze manier gevoerd.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door MaartenE » za 21 mei 2022, 8:14

Heb nog maar één keer met SPD gereden, dus zal wel goedkomen als ik vaker ga fietsen denk ik. Viel mij wel op dat ik gisteren op de gewone fiets hypercorrigeerde en wilde "uitklikken" voor het geval dat. Heel apart. Maar ga ooit nog wel een keer meedoen aan het NK omvallen bij het stoplicht. :D


Voor wat betreft het fietsen: Leven en laten leven is ook mijn devies, heb gelukkig nog nooit agressieve mensen meegemaakt. Ben eigenlijk wel benieuwd hoe men dan reageert op velomobielen, die dingen kunnen hun snelheid nog veel makkelijker vasthouden. Al heb ik het idee dat die meer worden gekocht met de lange afstand in het achterhoofd, en meer als efficiënt vervoer als vervanging van de auto, niet om bewust hard mee te gaan fietsen, zeg maar.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Durashift » za 21 mei 2022, 8:45

Een beetje :offtopic: maar ook weer niet: vandaag gaan de profwielrenners van het fietspad af tijdens de sprintwedstrijd Veenendaal-Veenendaal. (gisteren deden de vrouwen dat al). :woop:

Nu zat ik even te neuzen op hun website voor de route en bijbehorende afsluitingen. Ik stuitte op het routeboek, 20 pagina's Excel regels..
Nu staat er op pagina 20 een legenda.. alleen ontbreekt daarin de term VHZ. Een afkorting die veelvuldig voorkomt in de routeregels. Weet iemand hier waar die afkorting voor staat?

Verders viel mij in de onderwaterregel op dat dit document, kennelijk, door de politie Midden-Nederland is opgemaakt :?:
Dat lijkt mij nog wel even een werkje zo.. is dat niet iets dat de organisatie moet doen en dan ter controle aan de politie dient te geven?

https://veenendaal-veenendaal.nl/wp-con ... UBLIEK.pdf

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door boe! » za 21 mei 2022, 9:01

VHZ = vluchtheuvels en zuilen

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 9:51

Durashift schreef: za 21 mei 2022, 8:45Verders viel mij in de onderwaterregel op dat dit document, kennelijk, door de politie Midden-Nederland is opgemaakt :?:
Dat lijkt mij nog wel even een werkje zo.. is dat niet iets dat de organisatie moet doen en dan ter controle aan de politie dient te geven?
Misschien is het format door de politie opgesteld maar ingevuld en uitgewerkt door de organisatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Hajo » za 21 mei 2022, 10:09

Durashift schreef: za 21 mei 2022, 8:45 Verders viel mij in de onderwaterregel op dat dit document, kennelijk, door de politie Midden-Nederland is opgemaakt :?:
Dat lijkt mij nog wel even een werkje zo.. is dat niet iets dat de organisatie moet doen en dan ter controle aan de politie dient te geven?
Ja, in samenspraak met de politie. De organisatie stelt samen met de politie een route vast. Het gaat hier om een professionele koers waarbij wegen afgesloten moeten worden en overig verkeer zo min mogelijk moet worden gehinderd. Daar is, naast bewaking van de openbare orde, het in goede banen leiden van toeschouwers, het aanwijzen van parkeervoorzieningen enzovoort, ook politie begeleiding voor nodig. De deelnemers aan de koers hoeven zich ook niet te houden aan het RVV 1990, dat geldt ook voor volg-voertuigen. Daarvoor ontvangt de organisatie een ontheffing. Het organiseren van een professionele wielerkoers vergt heel wat voorbereiding en samenwerking met diverse partijen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Wouter N14 » za 21 mei 2022, 10:18

Ik ben betrokken geweest bij de routering van de Vuelta 2020 en het is indrukwekkend wat er allemaal bij komt kijken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5830
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Schelpenpaadje » za 21 mei 2022, 12:35

Die samenwerking is ook essentieel als je op grote schaal wegen gaat afsluiten. Daar komt nogal wat bij kijken.

Ik weet van enkele wielerkoersen hier in de buurt dat er vaak ook politiemensen als vrijwilliger bij betrokken zijn als verkeersregelaar of op de motor. Voor een organisatie is het natuurlijk goud waard dat er korte lijnen zijn met de politie en dat je mensen op en rond het parcours hebt die dagelijks bezig zijn met verkeer en veiligheid. Ik heb eens zo'n vrijwilliger gesproken die naast zijn politiewerk ook zelf veel op de racefiets zit en het is mooi om te zien hoe gedreven mensen zich belangeloos voor zulke evenementen kunnen inzetten.

Egbert
expressweg
Berichten: 2736
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Egbert » za 21 mei 2022, 13:58

duikgek89 schreef: vr 20 mei 2022, 20:31
Dus ze overtreden gewoon de verkeersregels.
Ja
Waarom is dat mijn probleem?
Omdat als je ze aanrijdt jij het bloed van jouw auto moet wassen. :mrgreen:
Ik zeg het niet om het gedrag goed te keuren, ik zeg het om het gedrag te verklaren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Vinny » zo 22 mei 2022, 8:51

Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein
Het Muntplein is dan ook een onoverzichtelijke bende waar het enorm druk is. Toen er nog verkeerslichten stonden had je wel eens dat je ook als fietser niet in één keer het groene licht haalde vanwege het grote verkeersaanbod. Dan nemen de irritaties natuurlijk snel toe. Inmiddels is het gewoon een voorrangskruising:
https://goo.gl/maps/3cHEpBBTqtLr294J7

Dit is wel beter. Het blijft natuurijk wel een zeer druk punt in de stad, met veel voetgangers, fietsers en trams. Simpel doorrijden met de auto zit er dus niet echt in.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door GuteFahrt » zo 22 mei 2022, 8:56

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mei 2022, 17:44

Vinny schreef: zo 22 mei 2022, 8:51
Ik herinner mij een voorval bij het Muntplein
Het Muntplein is dan ook een onoverzichtelijke bende waar het enorm druk is. Toen er nog verkeerslichten stonden had je wel eens dat je ook als fietser niet in één keer het groene licht haalde vanwege het grote verkeersaanbod. Dan nemen de irritaties natuurlijk snel toe. Inmiddels is het gewoon een voorrangskruising:
https://goo.gl/maps/3cHEpBBTqtLr294J7

Dit is wel beter. Het blijft natuurijk wel een zeer druk punt in de stad, met veel voetgangers, fietsers en trams. Simpel doorrijden met de auto zit er dus niet echt in.
Nu heeft men natuurlijk aangepast dat je vanaf het Singel alleen rechtsaf kan gaan naar de Vijzelstraat. Tot een paar jaar geleden kon je ook rechtdoor langs de Amstel en linksaf naar het Rokin. Maar langs de Amstel is inmiddels ook eenrichtingsverkeer geworden en verkeer vanaf de Amstel kan alleen rechtsaf naar het Rokin, maar dat was al langer zo. Al met al is het er wel beter op geworden.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door MaartenE » do 26 mei 2022, 17:44

Dit bedoel ik niet als "pot-verwijt-de-ketel", maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat snorfietsers/bromfietsers (tweewielers met blauw kenteken) consequent harder rijden dan 25 km/u. Het moet niet kunnen dat ik een scooter met blauw kenteken voor mij heb rijden met twee passagiers erop, en ik volgens mijn GPS 33 km/u moet rijden (geen zorgen, fietspad bubeko en verder geen fietsers) om de afstand tussen ons niet groter te laten worden. En mocht je denken: Je GPS kan het verkeerd hebben; dan zou die consequent een foutieve verhoging van 35% moeten hebben. Is daar eigenlijk zicht op? Heb het idee dat dat ook wel een probleem is. Die elektrische deelscooters lijken begrensd te zijn rond de 25 in mijn ervaring, maar de gemotoriseerde kunnen natuurlijk zo hard als dat het motortje ze laat gaan.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Plaats reactie