Ach, liever 70.000 voertuigen over zo’n weg dan 30.000 over de enkelbaans N50 of N322. Daarbij lijkt het me dat dergelijke aantallen nog wel decennia op zich gaan laten wachten.
Chris schreef: ↑zo 15 mei 2022, 11:00
Eerlijk gezegd denk ik niet dat de intensiteiten daar enorm gaan toenemen, tenzij er heel veel woningen worden bijgebouwd.
Ik verwacht ook niet dat het veel gaat groeien gezien het geen enorme groeiregio is (eerder krimp of stabiel zoals het nu is). Het is denk ik een weg die wel de bereikbaarheid van diverse plaatsen daar aanzienlijk verbeterd heeft. Vond het altijd een doolhof als je vanaf de A76 ergens in Landgraaf of Kerkrade moest zijn. Daar ben je nu vanaf en je hoeft niet meer dwars door Heerlen of Brunssum heen. Zelfs als je vanuit het noorden komt en je via Selfkant (B56-L410) of Sittard over de N276 rijdt kom je nog gunstig op de N300 uit. Dus ze hebben door dit tracé zo te kiezen meerdere verkeersstromen afgevangen.
Ik dacht bij het horen van de muziek al vrij snel aan Madis, en hoewel ik dit nummer niet specifiek kende (logisch, het komt van zijn gloednieuwe album dat ik nog niet had opgemerkt), bleek ik de artiest in ieder geval al goed te hebben.
Verder wel jammer dat men ervoor heeft gekozen om geen afritnummering toe te passen. Juist bij dit soort urbane ringauto(snel)wegen komt afritnummering goed van pas, omdat voor de onbekende weggebruiker vaak lastig is na te gaan welke exacte afritnaam je moet hebben. Als je een nummertje hebt, dan gaat dat toch een stukje makkelijker.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
Goed idee. De N281 én de N300 geven we afritnummering en de eindpunten een knooppuntnaam.
N300xA76 Nuth (dan heeft die rotonde daar ook nog nut)
N300xN281 Avantis (ook als Kreuz Avantis, omdat een tak direct Duitsland inloopt)
N281xA76 (zuid). Even denken…
Zou Knooppunt Bocholtz een idee zijn?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
harry schreef: ↑ma 23 mei 2022, 12:52 Maar bij afritnummering zou men begin en einde van de N300 ook een knooppunt willen noemen
Waarom is dat nodig? De N300 begint op een rotonde en eindigt er. Die zou je een knooppuntstatus kunnen geven, maar dat hoeft niet.
De N281 zou je ook afritnummering kunnen geven, de rotonde Avantis zou ook gewoon een afritnummer kunnen zijn. Configuratie vergelijkbaar met het verkeersplein Gieten, dat ook slechts een genummerde afrit is.
Al zal ik toegeven dat het voorbeeld in mijn hoofd vooral de Ring Groningen was. Daar zijn inderdaad ook knooppuntnamen ingevoerd op het provinciale gedeelte. Het Vrijheidsplein was (blijft?) nog gewoon een genummerde afrit vanaf de A7.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet @DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
De A348 eindigt/begint ook op een rotonde, en toch is er een knooppunt Velperbroek.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Kaaiman schreef: ↑zo 22 mei 2022, 21:25Verder wel jammer dat men ervoor heeft gekozen om geen afritnummering toe te passen.
Het handig kunnen zijn maar meestal rij je daar toch wel op plaatsnamen of de genummerde wegen die aansluiten zoals N274, N276, N281 en A76. Moet zeggen dat ik deze weg vanuit het noorden ook eerder via Duitsland over de N274 op rij omdat dat zo ongeveer vergelijkbaar is qua reistijd dan via de A76. En die route is vaak minder druk (behalve het eerste stukje bij Sittard op de N297).
captain007 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 14:36
Moet zeggen dat ik deze weg vanuit het noorden ook eerder via Duitsland over de N274 op rij omdat dat zo ongeveer vergelijkbaar is qua reistijd dan via de A76. En die route is vaak minder druk (behalve het eerste stukje bij Sittard op de N297).
Vorige week toevallig gezien dat er flinke terugslag was op de L410 vanuit noorden voor de eerste rotonde bij Schinveld.
(of was het wellicht de rotonde in Duitsland met de oude B56?)
harry schreef: ↑ma 23 mei 2022, 12:52Maar bij afritnummering zou men begin en einde van de N300 ook een knooppunt willen noemen
Kaaiman schreef: ↑ma 23 mei 2022, 14:01Waarom is dat nodig?
Het is niet nodig, maar ik denk dat men dit wil.
Toen de N11 afritnummering kreeg in de buurt van de A12, ontstond knooppunt Bodegraven.
Toen de N31 afritnummering kreeg in de buurt van de A7, ontstond knooppunt Drachten.
Ook bij N36/A35 zit men (volgens mij) aan een knooppuntnaam te denken.
Toen de N11 afritnummering kreeg in de buurt van de A4, ontstond daar geen knooppunt.
Toen de N3 afritnummering kreeg in de buurt van de A15 en de A16, ontstonden daar geen knooppunten.
Het kan dus beide kanten op gaan.
Laatst gewijzigd door verfmeer95 op ma 23 mei 2022, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
verfmeer95 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 20:17
Toen de N11 afritnummering kreeg in de buurt van de A4, ontstond daar geen knooppunt.
De eerste genummerde afrit is nog op afstand van de A4. Er zit nog een ongenummerd kruispunt tussen.
verfmeer95 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 20:17
Toen de N3 afritnummering kreeg in de buurt van de A15 en de A16, ontstonden daar geen knooppunten.
Het kan dus beide kanten op gaan.
Kaaiman schreef: ↑ma 23 mei 2022, 14:28
Van beide zijn voorbeelden. Westerlee, iemand?
Maar het één (knooppuntstatus van verkeerspleinen) volgt niet uit het ander (afritnummering), dat is dus mijn punt.
Het hangt af van het humeur van de dienstdoende ambtenaar van de wegbeheerder in kwestie. In Nederland kunnen wegen die overwegend ongelijkvloerse kruisingen hebben een afritnummer krijgen; en sommige wegbeheerders (gemeente Texel!) kiezen er voor om ook gelijkvloerse kruispunten te nummeren.
Bij een kruising tussen twee stroomwegen wordt in Nederland een knooppunt voorzien ook al zijn de verbindingen niet, of niet allemaal conflictvrij. In alle gevallen waar een knoopuntstatus ontbreekt heeft de wegbeheerder gemeend een uitzondering te maken. Rijkswaterstaat wilde bijvoorbeeld geen knooppuntstatus voor de afrit Hoorn-Noord omdat de boogstralen onvoldoende waren heb ik me door René laten uitleggen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Dat is er inderdaad typisch eentje die eigenlijk gewoon knooppuntstatus zou moeten hebben. Hoe is dit geval anders dan N57xA58 om maar wat te noemen?
Ik wil voor het knooppunt A59xN261 trouwens graag 'Knooppunt Halve Zool' voorstellen
Zal wel Knooppunt Langstraat worden mocht er een knooppuntstatus aan toegekend worden. Het wordt onofficieel, dacht door de gemeente, al als Langstraatplein aangeduid.
De N300 is wel een stroomweg in dat opzicht is een knooppuntnaam nog niet zo gek. Maar zoals eerder aangegeven hier voldoet N300xA76 net als de N307xA7 niet aan de eisen om een knooppuntstatus te krijgen.
captain007 schreef: ↑ma 23 mei 2022, 14:36
Moet zeggen dat ik deze weg vanuit het noorden ook eerder via Duitsland over de N274 op rij omdat dat zo ongeveer vergelijkbaar is qua reistijd dan via de A76. En die route is vaak minder druk (behalve het eerste stukje bij Sittard op de N297).
Vorige week toevallig gezien dat er flinke terugslag was op de L410 vanuit noorden voor de eerste rotonde bij Schinveld.
(of was het wellicht de rotonde in Duitsland met de oude B56?)
Dat was voor COVID al vaker zo, met name bij de rotonde met de oude B56 (Gangelt - Süsterseel) kon het lang aanschuiven zijn. Het is natuurlijk ook niet voor niks dat de provincie de N274 tussen de buitenring en de grens flink heeft vertimmerd, dat was gewoon hard nodig.
Gisteren geconstateerd dat bij Amstenrade een rijstrook afgesloten is van de noordelijke rijbaan. Volgens mij was dit nog niet voorbijgekomen op het forum. Er is een verschuiving in het talud geweest. Zie o.a. dit nieuwsbericht.