Naar Hirtshals vrijdag 17 juni

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

mvalkenburg
autoweg

Naar Hirtshals vrijdag 17 juni

Bericht door mvalkenburg » di 24 mei 2022, 13:55

Langzamerhand wordt het tijd voor de voorpret die begint in Hirtshals op zaterdag 18 juni.

Vertrek is vanuit de regio Schagen op 17 juni, naar verwachting kunnen we tussen 12:00 en 13:00. Overnachting is in Padborg om Duitse regeltjes en eventuele grenscontroles alvast gehad te hebben. Vanuit daar is het uiteraard rechttoe rechtaan naar Hirtshals en daar hebben we genoeg tijd voor.

Maar de vraag is dus wat een handig vertrektijdstip is voor het stuk Schagen-Padborg op vrijdag 17 juni. Vrijdagmiddag is uiteraard niet zo'n best tijdstip in Duitsland, m.n. vanwege passage Hamburg en veel alternatieven zijn er niet, dus wellicht niet te veel haasten qua vertrektijd?

Ik zie nu actueel een afsluiting op de BAB28 bij Oldenburg. En we hebben uiteraard onze eigen pareltjes zijnde de Afsluitdijk en Ring Groningen, maar wat valt er te verwachten qua "Bau"stellen?

Terugreis zal in 1x zijn op dinsdag 28 juni, vertrek vanuit Hirtshals rond 10:00. Hiervoor gelden eigenlijk de zelfde vragen als voor de heenweg.

Pino
2x5 autosnelweg

Re: Naar Hirtshals vrijdag 17 juni

Bericht door Pino » di 24 mei 2022, 14:15

mvalkenburg schreef: di 24 mei 2022, 13:55Maar de vraag is dus wat een handig vertrektijdstip is voor het stuk Schagen-Padborg op vrijdag 17 juni. Vrijdagmiddag is uiteraard niet zo'n best tijdstip in Duitsland, m.n. vanwege passage Hamburg en veel alternatieven zijn er niet, dus wellicht niet te veel haasten qua vertrektijd?
Schagen-Hamburg is een uur of vijf rijden. Je zou ook nog vroeg kunnen gaan en zo rond het middaguur Hamburg passeren. Als je achter de drukte aan wilt rijden, zou je kunnen proberen ergens tussen 17-18 uur kort vóór Hamburg te zijn, daar een aardige eetlokatie te vinden, waarna het nog drie uur rijden zal zijn naar Padborg. Maar goed, als je vanaf zo'n lokatie wegrijdt om 19.00 uur (is de vrijdagspits van Hamburg richting noorden dan voorbij?), dan praat je over aankomst 22 uur. Is dat wat je wilt?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 24 mei 2022, 14:42

Door de jaren heen heb ik geleerd dat je op vrijdag niet tussen 12:00 en 18:00 Hamburg moet willen passeren. Dat is vragen om gedonder, lees: veel vertraging. Daarmee sluit ik me dus impliciet aan bij Pino. Als het niet anders kan, en je nadert Hamburg dus ergens tussen 12:00 en 18:00, dan kun je voor Dibbersen (nog langs de A1 dus) nagaan of het beter zou zijn via de A21/B404 naar Kiel te rijden en daarvandaan via de A215 terug naar de A7, of al eerder vanaf de A21 door te steken naar de A7, maar in ieder geval de A7 langs Hamburg te mijden. Maar Hamburg blijft de flessenhals, welke route je ook kiest.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 24 mei 2022, 15:36

Vroeger vertrekken is geen optie, dus het zal dan waarschijnlijk eerder wat later worden en/of wat kalmer aan op het eerste stuk + een schnitzelstop.
Tijdstip van aankomst in Padborg maakt niets uit, checkin kan op elk gewenst moment en we hoeven daar verder niets.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » di 24 mei 2022, 15:44

Voor wat betreft de werkzaamheden op de A28 bij Oldenburg: je wordt omgeleid via de A293 tot Kreuz Oldenburg-Nord en vervolgens de A29 naar Kreuz Oldenburg-Ost, waar je de A28 weer op kunt. Of het uit kan om af te snijden via de L865 zal afhangen van de verkeerssituatie alsdan.
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 mei 2022, 17:20

mvalkenburg schreef: di 24 mei 2022, 15:36 Vroeger vertrekken is geen optie, dus het zal dan waarschijnlijk eerder wat later worden en/of wat kalmer aan op het eerste stuk + een schnitzelstop.
Tijdstip van aankomst in Padborg maakt niets uit, checkin kan op elk gewenst moment en we hoeven daar verder niets.
Ik zou dan inderdaad richten op ergens tussen 12 en 1 vertrek. Zorg dan tenminste maar dat je Groningen voorbij bent voordat in Nederland de drukte toeslaat en dan moet je maar zien hoe laat je op dat punt kort voor Hamburg zult zijn. Het is natuurlijk bepaald niet denkbeeldig dat je bij Oldenburg, Bremen of tussen Bremen en Hamburg nog ergens wat file krijgt, dus dat brengt je zo tussen 17 en 18 uur in die buurt.

De schnitzelstop zou ik in die zin goed voorbereiden dat het zin heeft om nu alvast te zoeken naar aardige tentjes tussen Bremen en Hamburg. Gewoon om te voorkomen dat het een Big Mac-stop wordt op een Autohof of dat je op goed geluk een dorp binnenrijdt dat je niets te bieden heeft. Met Google Maps zoeken naar restaurants in de buurt van afritten, en dan kun met foto's en reviews wel redelijk inschatten wat voor soort tent het zal zijn.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 24 mei 2022, 17:21

T-hijs schreef: di 24 mei 2022, 14:42 Door de jaren heen heb ik geleerd dat je op vrijdag niet tussen 12:00 en 18:00 Hamburg moet willen passeren. Dat is vragen om gedonder, lees: veel vertraging.
Inderdaad. De afgelopen weken is de A7 langs Hamburg bijna de hele dag door een gridlock met grote vertragingen. Donkerrood op Google Maps (ook nu bijv.)

Padborg is normaal nog geen twee uur rijden vanaf de A1 voor Hamburg, dus dan kan je beter wat later vertrekken, daar ergens eten en na de spits Hamburg passeren. Sowieso even de verkeerssituatie checken.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 24 mei 2022, 19:49

Chris schreef: di 24 mei 2022, 17:21 Inderdaad. De afgelopen weken is de A7 langs Hamburg bijna de hele dag door een gridlock met grote vertragingen. Donkerrood op Google Maps (ook nu bijv.)
Veel hangt af van de precieze stand van zaken in de werkzaamheden rond de Elbtunnel. Ik las ergens de tekst dat vanaf morgen (na een volledige afsluiting de komende nacht) het verkeer voor het eerst sinds weken weer over 2x3 kan. Kun je natuurlijk uittellen wat voor soort gridlock je de afgelopen weken had.

Geen idee hoe het er op 17 juni uit zal zien wat dit betreft. In de dagen voor vertrek misschien eens goed zoeken, maar de informatievoorziening online lijkt op het eerste gezicht maar matig.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 26 mei 2022, 9:23

Mijn ervaring door de jaren heen is dat je beter ook niet in weekenden kunt rijden in Duitsland, en specifiek langs Hamburg. Er zijn nog wel eens weekendafsluitingen om een viaduct te slopen of om (voorbereidingen voor) andere wegwerkzaamheden uit te voeren. Bovendien geldt voor Hamburg en ten noorden daarvan dat juist vrijdag, zaterdag en zondag er enorm veel vakantieverkeer is.

Het beste is in mijn ervaring doordeweeks, en Oldenburg, Bremen en Hamburg altijd buiten de spits. Ondanks de vrachtwagens. Maar dat wordt weer gecompenseerd door weinig caravans op de weg en bijbehorende pechgevallen met afsluitingen tot gevolg.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 26 mei 2022, 9:55

Mja, ik weet dat de vertrekdag voor de heenreis niet ideaal is maar zit vast aan het vertrekmoment van de boot, is slechts 2x per week. Maar ondanks dit ongemak is dit nog altijd voordeliger en sneller dan vliegen, wat praktisch ook een volle dag kost.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 26 mei 2022, 10:12

Kaaiman schreef: do 26 mei 2022, 9:23 Bovendien geldt voor Hamburg en ten noorden daarvan dat juist vrijdag, zaterdag en zondag er enorm veel vakantieverkeer is.
Dat is wel een stuk minder geworden sinds de A7 2x3 rijstroken telt tot Bordesholm. De problemen zijn vooral op de passage van Hamburg. En de A1-A21 is niet per se beter, daar zijn ook werkzaamheden en op de A21 nogal eens afsluitingen want die snelweg wordt heraangelegd.

Toch moet je er op de één of andere manier passeren. Het is helaas niet anders als je richting Denemarken wil.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 26 mei 2022, 19:59

Klopt helaas. Op zich begint bij ons altijd de vakantie na de wijkertunnel of de Afsluitdijk maar in het geval van Scandinavië is dit na Hamburg.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 26 mei 2022, 20:18

Een aantal jaren geleden kon het bij een vertraging van 30 minuten of meer op de A261-A7 in principe uit om de route A1-A21-B205 te nemen, mits die wel filevrij was.

Alle belangrijke passages hebben wel alternatieven, maar bij echte drukte zijn die gauw verzadigd. En de mogelijke rijsnelheid toch best beperkt.

Oldenburg: bij file A28 kun je de A293-L865-A29 nemen.
Bremen: bij file A28-A1 kun je A28-B75-B6(-A27) nemen.
A7-noord: bij file kun je de L328/B77/B76/L318/B200 nemen, afhankelijk van de plek van de opstopping. Maar ga er maar niet vanuit dat je op die oude hoofdwegen ondanks de ongelijkvloerse aansluitingen goed kunt opschieten. Vanwege de vele flauwe bochten in het tracé is inhalen bijna onmogelijk op de enkelbaans delen. En bij stukjes 2x2 is veel versmald wegens brakke viaducten en bruggen. En zo af en toe kom je ook nog slecht afgestelde verkeerslichten tegen.

Kortom: de vertraging op de snelweg zelf moet behoorlijk fors zijn, en de alternatieve routes niet al te verzadigd, wil het uit kunnen.

Zo veel als mogelijk de bijrijder de live verkeersinformatie laten checken via Google Maps, HERE en/of http://strassen-sh.de/karte/ is mijn devies. En dat kan met die brakke 4G en beperkte openbare wifi in Duitsland nog best een uitdaging zijn.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 03 jun 2022, 15:39

In aanvulling op mijn vraag constateer ik zojuist dat vrijdag 17 juni de dag na Fronleichnam is. Nou realiseer ik me dat dat in de deelstaten waar ik doorrij geen feestdag is, maar zou het nog een (positieve) impact kunnen hebben op de hoeveelheid vakantieverkeer die uit het zuiden aanreist, mogelijkerwijs? Of is dat koffiedik kijken?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 17 jun 2022, 21:51

Zo goed als probleemloos verlopen. Uiteindelijk om 13:00 vertrokken en de enige vertraging was ruim +30 minuten op de Afsluitdijk vanwege de werkzaamheden en een ellenlange brugopening.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 17 jun 2022, 22:15

Hoe laat was je bij / vlak voor Hamburg? Ik ga binnenkort waarschijnlijk weer een keer naar Kiel, op een vrijdag...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 17 jun 2022, 22:31

Rond 17:30 - 18:00. Dat ging prima. Filevrij de Elbetunnel door, vond ik ook een unicum.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 17 jun 2022, 23:16

Cool! Dan heb je wel mazzel gehad volgens mij!

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 18 jun 2022, 8:30

^^ Brückentag en na de vrijdagmiddag spits; zal vast geholpen hebben.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 jun 2022, 1:34

En voor de volledigheid, het laatste stukje is vlekkeloos verlopen; ruimschoots op tijd in Hirtshals en intussen in Tórshavn aangekomen. Zowel Denemarken in als Faeröer in bij grens/douane controle overigens ongezien doorgewuifd.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 20 jun 2022, 8:26

Jaloers! :worship:

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » ma 20 jun 2022, 9:16

Ik ook! De Færøer staan ook op mijn bucket list...

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 20 jun 2022, 20:10

T-hijs schreef:Cool! Dan heb je wel mazzel gehad volgens mij!
Ik had die mazzel ook eens op de heenweg. Terugweg toen helaas driedubbel vertraging gehad...

@mvalkenburg: wel een paar mooie wegenfoto's plaatsen straks hè? ;)

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 20 jun 2022, 21:02

^^ een foto van de beroemde onderzeese rotonde is natuurlijk wel een must ;)

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 20 jun 2022, 21:05

Die staat zeker op de planning. Minimaal 1 rondje extra van de zaak is eigenlijk de bedoeling.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » di 05 jul 2022, 11:39

Inmiddels al weer een week terug, nog even een terugkoppeling over de terugrit (in 1x). Aankomst van de Smyril Line was keurig punctueel en ontschepen ging ondanks de ontzaglijk volgebouwde autodekken nog redelijk rap. Rond 10:00 waren we op weg. Heel Denemarken (uiteraard) volledig probleemloos, geen enkele Baustelle, geen enkele vertraging. Uiteraard hadden we de handicap dat we precies rond 15:30-16:00 bij Hamburg aankwamen. Wat blijft dat toch een troosteloze bouwput. Voor het gemak was er net voor de Elbtunnel nog even een "Bau"stelle waar het verkeer in 1x van 3 naar 1 strook terug mocht. Dit heeft ruim een halfuur gekost. Voor de rest probleemloos.

Voor wat betreft de Faeröer: een ontzettende aanrader, landschappelijk erg mooi, rustig en qua infrastructuur zeker interessant. Zal in het Faeröer topic wel updaten met het één en ander als ik de foto's heb uitgezocht. Met name is de nieuwe tunnel met rotonde natuurlijk een interessante - ik betwijfel helaas of de foto's/video's hiervan gelukt zijn, dus zal de Wegenforummer toch écht zelf heen moeten :woop: