[A032] Meppel - Leeuwarden
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: [A032] Meppel - Leeuwarden
Volgens Omrop Fryslan gaat de weg niet eerder open dan 03.00 uur. Extra pech dat het de hele avond na vele weke droogte ook regent.
-
- 2x4 autosnelweg
Wat is daar mis mee?ibodejoode schreef: ↑wo 11 mei 2022, 22:06Extra pech dat het de hele avond na vele weke droogte ook regent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x2 autosnelweg
De omgevingsmanager van RWS tegen Omrop Fryslân:
Bron: https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1151 ... cht-asfaltAfgelopen maandag zijn we begonnen met het groot onderhoud op de A32", zegt omgevingsmanager David Kuipers van Rijkswaterstaat. "We maken gebruik van de vluchtstrook, om de doorgang te bevorderen. Door het intensieve gebruik ervan en door niet-zichtbare en winterschade zijn er gaten ontstaan in het wegdek. Daardoor is er steenslag opgespat en moeten we een spoedreparatie uitvoeren."
Op Streetview is duidelijk schade zichtbaar. Er missen complete stukken uit de toplaag. Daar kan strenge vorst niet veel meer aan verslechteren. De beelden zijn volgens mij ergens uit 2021. De enige manier waarop ik bovenstaande quote kan plaatsen is als er ergens tussen het moment van de SV-beelden en het begin van de afgelopen winter al reparaties aan dit deel hebben plaatsgevonden. Voor zover mij bekend zijn er alleen wat reparaties aan dit deel van de A32 geweest na de winter, waarbij het verhaal van de winterschade niet opgaat.
Misschien is het gat dat zichtbaar is op Streetview wel opgevuld voor de omzetting is geopend maar dan is het overduidelijk niet afdoende gerepareerd. Nu al het verkeer in zuidelijke richting hier overheen gaat had men dit moeten voorzien.
-
- 4x5 autosnelweg
Bureaustoeluitvoering denk ik. Niet even wat inspectierapporten opvragen, maar gewoon protocol volgen... 

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- stadsweg
Ik heb in mijn werkzame leven (inmiddels ruim 10 jaar geleden) genoeg ellende gezien wat er gebeurd als je toplagen asfalteert in de regen. Maar misschien is de asfalttechniek tegenwoordig zodanig verbeterd dat je nu onder alle weersomstandigheden kunt asfalteren. Komt de kwaliteit m.i. niet ten goede.Attietattie schreef:Wat is daar mis mee?ibodejoode schreef: ↑wo 11 mei 2022, 22:06Extra pech dat het de hele avond na vele weke droogte ook regent.
-
- 2x4 autosnelweg
Ik wist niet dat het vroeger niet kon, maar nu is het geen probleem bij mijn weten. Alleen strepen trekken is problematisch bij serieuze regen.
Bij stortregen wordt het een ander verhaal. Dan koelt het te snel af.
Bij stortregen wordt het een ander verhaal. Dan koelt het te snel af.
-
- dorpsstraat
Gaat niet echt lekker zo!Leeuwarder Courant schreef:Rijkswaterstaat heeft de A32 richting Leeuwarden afgesloten tussen knooppunten Heerenveen en Werperhoek. Dit vanwege een spoedreparatie aan het asfalt.
De spoedreparatie duurt tot zaterdagochtend 08.00 uur. Het verkeer wordt lokaal omgeleid.
-
- 2x2 autosnelweg
Maar de voorbereidingen van de werkzaamheden zijn volledig volgens de richtlijnen verlopen 

-
- 2x2 autosnelweg
Vanavond moet de A32 wederom worden afgesloten voor een spoedreparatie
https://lc.nl/friesland/Rijkswaterstaat ... 01933.html
https://lc.nl/friesland/Rijkswaterstaat ... 01933.html
-
- 2x5 autosnelweg
Nog een paar spoedreparaties en het hele wegvak is voorzien van nieuw asfalt. 

-
- polderweggetje
Vanochtend eens de A32 richting heerenveen genomen.
De route via de vluchtstrook is nu 80% vernieuwd. Dit was ook wel nodig door de vele hoge bulten.
Alle respect, maar dit had natuurlijk best eerder gekund
Gistermiddag A32 richting Leeuwarden gereden, die kent nog vele hoge bulten in de tijdelijke rijbaan. Let op;ik voorspel daar binnenkort ook daar een spoedreparatie
De route via de vluchtstrook is nu 80% vernieuwd. Dit was ook wel nodig door de vele hoge bulten.
Alle respect, maar dit had natuurlijk best eerder gekund

Gistermiddag A32 richting Leeuwarden gereden, die kent nog vele hoge bulten in de tijdelijke rijbaan. Let op;ik voorspel daar binnenkort ook daar een spoedreparatie
-
- 2x2 autosnelweg
Als je dacht dat het met de grondige aanpak van de vluchtstroken klaar was met afsluitingen en spoedreparaties...
https://lc.nl/friesland/heerenveen/A32- ... 17203.html
Die kuil lag er volgens mij zondagmiddag ook al.
https://lc.nl/friesland/heerenveen/A32- ... 17203.html
Die kuil lag er volgens mij zondagmiddag ook al.
-
- 2x2 autosnelweg
De Leeuwarder Courant besteedt in een artikel (betaalmuur) aandacht aan de vele spoedreparaties:
https://lc.nl/friesland/heerenveen/Waar ... 18422.html
Volgens een woordvoerder van RWS staat de reparatie van gisteren los van het groot onderhoud. Dit zou puur een combinatie zijn van zware regenval en een verstopte drainagebuis. De andere reparaties zijn veroorzaakt doordat de vluchtstrook niet bestand was tegen de hoeveelheid verkeer die hier door de werkzaamheden overheen rijdt. Meer afsluitingen worden niet verwacht maar als het nodig is wordt er snel geschakeld.
Ik vraag me af of aan de vluchtstroken (die nu inderdaad voor 80% nieuw asfalt hebben) verder nog iets wordt gedaan. Terwijl verkeer in beide richtingen over de vluchtstroken rijdt werkt de aannemer momenteel aan de reguliere rijstroken van de westelijke rijbaan. Zodra dat klaar is zal men vast verdergaan met de rijstroken van de oostelijke rijbaan. Gezien de planning (eind juni alles klaar) zou je denken dat het werk aan de vluchtstroken blijft bij het nieuwe asfalt dat hier momenteel ligt. Echter als je er overheen rijdt is merkbaar dat ook de fundering hier voor hobbels zorgt en t.z.t. weer gaat opspelen. Nu is dat bij vluchtstroken minder erg dan bij reguliere rijstroken maar het komt de veiligheid niet ten goede en dit is toch "het" project waarmee deze weg weer tientallen jaren vooruit moet.
https://lc.nl/friesland/heerenveen/Waar ... 18422.html
Volgens een woordvoerder van RWS staat de reparatie van gisteren los van het groot onderhoud. Dit zou puur een combinatie zijn van zware regenval en een verstopte drainagebuis. De andere reparaties zijn veroorzaakt doordat de vluchtstrook niet bestand was tegen de hoeveelheid verkeer die hier door de werkzaamheden overheen rijdt. Meer afsluitingen worden niet verwacht maar als het nodig is wordt er snel geschakeld.
Ik vraag me af of aan de vluchtstroken (die nu inderdaad voor 80% nieuw asfalt hebben) verder nog iets wordt gedaan. Terwijl verkeer in beide richtingen over de vluchtstroken rijdt werkt de aannemer momenteel aan de reguliere rijstroken van de westelijke rijbaan. Zodra dat klaar is zal men vast verdergaan met de rijstroken van de oostelijke rijbaan. Gezien de planning (eind juni alles klaar) zou je denken dat het werk aan de vluchtstroken blijft bij het nieuwe asfalt dat hier momenteel ligt. Echter als je er overheen rijdt is merkbaar dat ook de fundering hier voor hobbels zorgt en t.z.t. weer gaat opspelen. Nu is dat bij vluchtstroken minder erg dan bij reguliere rijstroken maar het komt de veiligheid niet ten goede en dit is toch "het" project waarmee deze weg weer tientallen jaren vooruit moet.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op wo 25 mei 2022, 12:44, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
Dat de vluchtstrook kapot wordt gereden als de verharding dunner is, is op zich geen verrassing. In veel landen is de verharding op de vluchtstrook dunner omdat er niet continu op gereden wordt. Misschien was dat op de A32 ook het geval.
Maar dat had men toch aan kunnen zien komen? Of zou dat soort kennis verdwenen zijn omdat we in Nederland dit soort verkeersvoeringen nauwelijks nog toepassen?
Er treden hier wel veel problemen op, kort na de start van de werkzaamheden. Niet goed voorbereid? Of een 'we zien wel' mentaliteit? De complete rijbaan eruit slopen is wel wat anders dan even een deklaag en eventueel tussenlaag vervangen.
Maar dat had men toch aan kunnen zien komen? Of zou dat soort kennis verdwenen zijn omdat we in Nederland dit soort verkeersvoeringen nauwelijks nog toepassen?
Er treden hier wel veel problemen op, kort na de start van de werkzaamheden. Niet goed voorbereid? Of een 'we zien wel' mentaliteit? De complete rijbaan eruit slopen is wel wat anders dan even een deklaag en eventueel tussenlaag vervangen.
-
- 2x4 autosnelweg
Het is niet altijd bekend dat de vluchtstrook niet sterk genoeg is. Die gegevens zijn simpelweg niet altijd beschikbaar.
Iedereen nacht wordt op meerdere plekken in Nederland het verkeer over de vluchtstrook gestuurd.
-
- Moderator

Ik las hier ook wat over in Duitsland, soms moeten ze vooraf de werkzaamheden eerst de hele vluchtstrook heraanleggen, puur alleen zodat het tijdens de werkzaamheden niet aan gort gereden wordt.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik hoor de A32 geregeld terugkomen in de verkeersinformatie de laatste week met de mededeling van spoedwerkzaamheden.
-
- expressweg
Dat vluchtstroken soms een dunnere \ minder sterke verharding hebben is waar, maar dat geldt volgens mij alleen voor vluchtstroken uit de jaren zestig. Sinds eind jaren zestig en jaren zeventig worden vluchtstroken van een soortgelijke verharding voorzien, als de rest van de rijbaan. Dit laatste i.v.m. toekomstige verbredingen. Voorbeeld. De A1 bij KNP Muiderberg is bij de verbreding in 2017 ook stevig verbreed, maar hier is de vluchtstrook niet vernieuwd. Ander voorbeeld A28 bij Zwolle t.h.v. afslag Zwolle Zuid. Hier is de rijbaan ook aan de buitenzijde verbreed in 2010 - 2011 en hier is ook niet de vluchtstrook vernieuwd.
Bij de A28 bij Amersfoort - Utrecht kun je het verschil duidelijk zien. Het deel door Amersfoort is begin jaren zestig aangelegd. Op dit traject heeft men in 2013 de verharding van de vluchtstrook volledig vervangen. Echter tussen KNP Rijnsweerd en Den Dolder heeft men niet de vluchtstrook bij de verbreding vernieuwd. Dit deel is begin jaren zeventig aangelegd (en vervolgens 10 - 15 jaar niet ingebruik genomen).
Die spoedreparatie zijn mogelijk veroorzaakt, omdat het ZOAB op dit traject al vele jaren oud is. Dit gedeelte is eind jaren negentig opengesteld en het zou mij niet verbazen dat men sinds de opening geen groot onderhoud uitgevoerd heeft i.v.m. de problemen met de fundering. Dan is het best mogelijk dat het ZOAB op de vluchtstrook al ruim 20 jaar oud is.
Bij de A28 bij Amersfoort - Utrecht kun je het verschil duidelijk zien. Het deel door Amersfoort is begin jaren zestig aangelegd. Op dit traject heeft men in 2013 de verharding van de vluchtstrook volledig vervangen. Echter tussen KNP Rijnsweerd en Den Dolder heeft men niet de vluchtstrook bij de verbreding vernieuwd. Dit deel is begin jaren zeventig aangelegd (en vervolgens 10 - 15 jaar niet ingebruik genomen).
Die spoedreparatie zijn mogelijk veroorzaakt, omdat het ZOAB op dit traject al vele jaren oud is. Dit gedeelte is eind jaren negentig opengesteld en het zou mij niet verbazen dat men sinds de opening geen groot onderhoud uitgevoerd heeft i.v.m. de problemen met de fundering. Dan is het best mogelijk dat het ZOAB op de vluchtstrook al ruim 20 jaar oud is.
-
- polderweggetje
Begrijp ik het goed dat enkel het deel wat binnen de huidige afzetting valt vervangen wordt? Immers verderop is het niet veel beter...
-
- 2x2 autosnelweg

-
- expressweg
Jammergenoeg wel. Ik weet niet hoe groot het probleem is op de andere traject delen. Mogelijk dat hier het aantal hobbels lager is en dat men het met plaatselijke herstellingen het redelijk beheersbaar kan houden.
-
- 2x2 autosnelweg
Mja, de ervaring met de delen rond Wolvega en Akkrum is dat plaatselijk herstel alleen resulteert in uitstel van het vervangen van de fundering.
Uitstel dat de aanpak per saldo niet per se goedkoper maakt en de overlast sowieso groter.
Uitstel dat de aanpak per saldo niet per se goedkoper maakt en de overlast sowieso groter.
-
- polderweggetje
Voelt een beetje als een deceptie zo. Al jaren worden we in de media warm gehouden met diverse nieuwsberichten... en nu blijkt het enkel een stukje te betreffen..
Vanaf Heerenveen ook, kom je al vrij snel op een stuk wegdek met bijzonder slecht asfalt...en hoogovenslakken...

-
- 2x2 autosnelweg
In deze video laat de Leeuwarder Courant zien waar de werkzaamheden plaatsvinden en waarom de snelweg op de schop moet:
https://lc.nl/friesland/Megaklus-op-A32 ... 35917.html
Waarschuwing: bevat dashcambeelden en droneshots
https://lc.nl/friesland/Megaklus-op-A32 ... 35917.html
Waarschuwing: bevat dashcambeelden en droneshots

-
- 2x2 autosnelweg
Op een groot deel van het werkvak is de middengeleider geplaatst.
Wat mij opvalt is hoe breed de verharding is aangebracht. De middenberm was al niet breed op dit deel van de A32 maar lijkt nu nog smaller. Mogelijk helpt dit bij de volgende fase waarbij de buitenkant van de rijbanen wordt aangepakt.
Wat mij opvalt is hoe breed de verharding is aangebracht. De middenberm was al niet breed op dit deel van de A32 maar lijkt nu nog smaller. Mogelijk helpt dit bij de volgende fase waarbij de buitenkant van de rijbanen wordt aangepakt.
-
- polderweggetje
Sinds vanochtend rijdt je in de richting van LWD-HRV op de tegenovergestelde rijbaan.
Ik hoop toch echt dat hier de fundering nog niet van vervangen is; want het hobbelt best.
Ik neem aan dat de ruimte bij de midden geleider is geminimaliseerd zodat al het verkeer over 1 kant kan rijden tijdens de werkzaamheden.
Ik hoop toch echt dat hier de fundering nog niet van vervangen is; want het hobbelt best.
Ik neem aan dat de ruimte bij de midden geleider is geminimaliseerd zodat al het verkeer over 1 kant kan rijden tijdens de werkzaamheden.
-
- 2x2 autosnelweg

Is het al de definitieve deklaag? Ik kan me voorstellen dat ze aan het eind de weg per richting nog een weekend afsluiten om de gehele rijbaan van de defintieve deklaag te voorzien. Dat zou de hobbels die jij hebt ervaren nog kunnen verhelpen.
-
- polderweggetje
Rechts van je is dan inderdaad de nieuwe middengeleider.
Links van waar je rijdt zie je namelijk nog best een hoogteverschil en de tijdelijke middengeleider; dus ik hoop dat het een tijdelijke laag is?
Links van waar je rijdt zie je namelijk nog best een hoogteverschil en de tijdelijke middengeleider; dus ik hoop dat het een tijdelijke laag is?
-
- Moderator
Bijzonder, de Hooivaartbrug van de oude rijksweg 32 die nu naast de A32 ligt is nog in het beheer van Rijkswaterstaat, ondanks dat deze weg al sinds 1995 geen rijksweg-functie meer heeft, en de vaarweg ook niet.
Men wil de brug overdragen aan de gemeente Heerenveen, maar de brug verkeert in slechte staat en moet eerst gerenoveerd worden. Dat is mogelijk vanaf H2 2023 het geval.
De bijzonderheden;
* brug dateert van 1955
* bediening was met een zelfbedieningsautomaat, dit is gedeactiveerd
* bediening is nu met een brugwachter ter plekke
* bediening wordt straks op afstand
Er is best wel een grote renovatie nodig:
Voor de brug is er sprake van achterstallig onderhoud en wordt in zijn huidige staat niet aan de vigerende wet- en regelgeving voldaan. Op de brug bevindt zich aan de westzijde een versmald fietspad dat niet voldoet aan de CROW richtlijnen. Deze heeft een breedte van 1,5m en zal 3m breed moeten worden. Hierdoor zal de breedte van het val en de aanbruggen eenzijdig vergroot moeten worden. Dit heeft gevolgen voor de constructie en het gewicht van het val. Het houten dek dient vervangen te worden en de hameistijlen dienen gerenoveerd of vervangen te worden. Ook heeft de verbreding mogelijk invloed op de aandrijving, omdat deze verzwaard moet worden en/of verdeeld moet worden over beide hameistijlen.
De benodigde maatregelen betreffen op hoofdzaak:
* De vervanging van de elektrotechnische installatie vanaf de kWh-meter, inclusief de bedienings- en besturingsinstallatie;
* Het verbreden van het val aan de westzijde met 1,5m;
* Verbreden van de aanbruggen;
* Verstalen van het dek;
* Maatregelen in het kader van achterstallig onderhoud, zowel civieltechnisch, werktuigbouwkundig als elektrotechnisch;
* Maatregelen om te voldoen aan de machinerichtlijn;
* De brug zal geheel opnieuw geconserveerd moeten worden.

Men wil de brug overdragen aan de gemeente Heerenveen, maar de brug verkeert in slechte staat en moet eerst gerenoveerd worden. Dat is mogelijk vanaf H2 2023 het geval.
De bijzonderheden;
* brug dateert van 1955
* bediening was met een zelfbedieningsautomaat, dit is gedeactiveerd
* bediening is nu met een brugwachter ter plekke
* bediening wordt straks op afstand
Er is best wel een grote renovatie nodig:
Voor de brug is er sprake van achterstallig onderhoud en wordt in zijn huidige staat niet aan de vigerende wet- en regelgeving voldaan. Op de brug bevindt zich aan de westzijde een versmald fietspad dat niet voldoet aan de CROW richtlijnen. Deze heeft een breedte van 1,5m en zal 3m breed moeten worden. Hierdoor zal de breedte van het val en de aanbruggen eenzijdig vergroot moeten worden. Dit heeft gevolgen voor de constructie en het gewicht van het val. Het houten dek dient vervangen te worden en de hameistijlen dienen gerenoveerd of vervangen te worden. Ook heeft de verbreding mogelijk invloed op de aandrijving, omdat deze verzwaard moet worden en/of verdeeld moet worden over beide hameistijlen.
De benodigde maatregelen betreffen op hoofdzaak:
* De vervanging van de elektrotechnische installatie vanaf de kWh-meter, inclusief de bedienings- en besturingsinstallatie;
* Het verbreden van het val aan de westzijde met 1,5m;
* Verbreden van de aanbruggen;
* Verstalen van het dek;
* Maatregelen in het kader van achterstallig onderhoud, zowel civieltechnisch, werktuigbouwkundig als elektrotechnisch;
* Maatregelen om te voldoen aan de machinerichtlijn;
* De brug zal geheel opnieuw geconserveerd moeten worden.

-
- expressweg
Is het niet slimmer om deze brug dan volledig te vervangen, want met al deze werkzaamheden lijkt mij de lange termijn bij een nieuwe brug goedkoper.