[A007] Afsluitdijk

Bespreek hier alles wat specifiek aan een autosnelweg gerelateerd is, maar wat geen actuele plannen of uitvoeringsprojecten betreft

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door mavas » ma 23 mei 2022, 18:48

EenVandaag had er ook een video over. Als een van de belangrijkste oorzaken werd genoemd het grote aantal externen op het project. Met andere woorden er is geen kennis meer bij RWS.
Dit herken ik ook wel, maar niet alleen bij RWS. Dit speelt volgens mij over de gehele overheid. De afgelopen decennia zijn er zeer veel mensen uitgegaan, en als inhuur voor in de plaats gekomen. Met als gevolg hogere kosten voor de maatschappij, en minder binding met de werkgever.

Hier het bericht van EenVandaag, met bijbehorende video:
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/pro ... -ervaring/
Laatst gewijzigd door mavas op ma 23 mei 2022, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » ma 23 mei 2022, 19:29

Die externen brengen wel de kennis mee die RWS ontbeert. Dus of je hebt niks, of je hebt de kennis ingehuurd.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » ma 23 mei 2022, 19:46

^^ Of je had kunnen zorgen dat je de kennis in huis had gehouden of terugkrijgt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » ma 23 mei 2022, 19:52

Kennis is meer dan alleen vakkennis. Vakkennis is meer dan alleen de boekjes kennen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » ma 23 mei 2022, 21:39

Attietattie schreef: ma 23 mei 2022, 19:29 Die externen brengen wel de kennis mee die RWS ontbeert. Dus of je hebt niks, of je hebt de kennis ingehuurd.
Dan moet je deze mensen verleiden om weer in dienst te komen bij het rijk. Probleem is dat je wel de machtstructuren van het huidige management moet gaan aanpassen. Dit zal zeer waarschijnlijk stapje voor stapje gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » ma 23 mei 2022, 22:09

mavas schreef: ma 23 mei 2022, 18:48Als een van de belangrijkste oorzaken werd genoemd het grote aantal externen op het project. Met andere woorden er is geen kennis meer bij RWS.
Die kennis is er nog wel, maar bij aannemers of ingenieursbureaus.

Wat je nu wellicht steeds meer ziet is dat de kennis die er voorheen was bij Rijkswaterstaat, via natuurlijk verloop is uitgevloeid. De mensen die al lang ambtenaar waren en nu met pensioen zijn.

Dat werd in de eerste jaren niet als een probleem gezien, want die kennis die je te kort komt koop je gewoon in. Aan externe inhuur ontkom je niet, maar als hele projecten alleen nog maar drijven op externe inhuur maakt je dat als opdrachtgever wel kwetsbaar, met leemten in de kennis. Dat blijkt nu steeds vaker. Volgens het artikel maken aannemers er ook misbruik van door alle meerwerk op fouten van de opdrachtgever af te schuiven terwijl dat wellicht niet juist is.

De vraag is of je die kennis ook weer makkelijk in huis zou kunnen krijgen. Er moet dan flink meer geld naar de formatie bij Rijkswaterstaat en de vraag is daarnaast of die externen überhaupt wel bij de overheid willen werken. Sommige arbeidsvoorwaarden zijn gewoon minder, zoals dat een leaseauto bijna onmogelijk is bij de overheid.

Een ander probleem wat je regelmatig leest over die DBFM contracten is dat dit één groot juridisch moeras is vanwege de langdurige verplichtingen die beide partijen aan gaan. Maar goed, DBFM is quasi helemaal afgeschreven in de wegenbouw, er werd een aantal jaar geleden al vastgesteld dat de doorgetrokken A15 de laatste DBFM zou zijn en gezien de enorme vertraging op dat project is het maar de vraag of de aannemers het nog wel voor het gecontracteerde bedrag willen doen. De prijzen zijn in tussentijd enorm gestegen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » ma 23 mei 2022, 23:04

Rogier schreef: ma 23 mei 2022, 21:39Dan moet je deze mensen verleiden om weer in dienst te komen bij het rijk.
Schelpenpaadje schreef: ma 23 mei 2022, 19:46Of je had kunnen zorgen dat je de kennis in huis had gehouden of terugkrijgt.
Natuurlijk, niets is onmogelijk, maar dit wordt nog een beste klus!

Chris schreef: ma 23 mei 2022, 22:09en de vraag is daarnaast of die externen überhaupt wel bij de overheid willen werken.
Dit is denk ik het issue.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » di 24 mei 2022, 8:25

Wouter N14 schreef: ma 23 mei 2022, 19:52 Kennis is meer dan alleen vakkennis. Vakkennis is meer dan alleen de boekjes kennen.
Je doet dat op door werkervaring. Maar goed, laatst had ik een alumni-bijeenkomst van mensen die net als ik sociale geografie en/of planlogie hebben gestudeerd; de opleidingen zijn ooit begonnen als vakopleiding voor ambtenaren bij Rijkswaterstaat en provinciale of gemeentelijke diensten. De generatie 'boven ons' heeft Almere opgebouwd. Degene die nu afstuderen komen in marketing-achtige banen terecht en bij ons is er een mismatch gekomen, waar velen in een soort leegte zijn terecht gekomen. De één hobbelt wat als ZZP'er en de ander is hoofd-archivaris geworden; en ik ben de kaartenwereld in gegaan. Ik denk dat veel problemen zijn veroorzaakt doordat bij de overheid ondoordacht is bezuinigd waarbij veel menselijk kapitaal teloor is gegaan. Dat kun je niet zomaar in lopen; mensen die 10 jaar projecten uitvoerd bij Rijkswaterstaat heeft veel meer inhoudelijke baggage dan een ZZP'er die voor twee weken wordt ingevlogen vanuit een andere klus :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » di 24 mei 2022, 8:54

^^ Dat lijkt mij een rake conclusie. Sowieso heeft dat bezuinigen veel meer onherstelbaar beschadigd dan we ons bewust van zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » di 24 mei 2022, 10:53

Dat de schade van bezuinigingen en ander onverstandig beleid nog lang zijn sporen zal achterlaten is zeker.
Dat is nog geen reden om niet aan het begin van een herstel te beginnen.

De kennis en ervaring in eigen huis is in decennia opgebouwd.
Je zou daar met nieuw beleid en goede arbeidsvoorwaarden best een nieuw begin mee kunnen maken.

Ja, dat kost veel tijd en geld die zich pas op middellange termijn terugbetaalt.
Maar voor het blijven verbranden van miljarden aan ontspoorde projecten en weggooien van tijd aan vastgelopen ontwikkelingen geldt dan evenzeer.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Rogier » di 24 mei 2022, 12:33

Misschien moet men tijdelijk proberen om een paar oudmedewerkers als een soort begeleider in deeltijd te laten meedraaien.
In dat geval kun je snel de kennis weer gedeeltelijk terug hebben en een nieuwe generatie gaan opleiden \ trainen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » di 24 mei 2022, 13:43

Vinny schreef: di 24 mei 2022, 8:25mensen die 10 jaar projecten uitvoerd bij Rijkswaterstaat heeft veel meer inhoudelijke baggage dan een ZZP'er die voor twee weken wordt ingevlogen vanuit een andere klus :yes:
Daar is deze ZZP-er het vanzelfsprekend niet mee eens. ;)

Ik ben ZZP-er geworden omdat ik vrij veel ervaring heb. Zonder die ervaring was het me als ZZP-er niet eens gelukt. En diegene die al 10 jaar bij RWS werkt, heeft sowieso veel minder ervaring dan ik, want ik ken het spelletje van verscheidene kanten: zowel als opdrachtgever als opdrachtnemer.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Chris » di 24 mei 2022, 13:57

mavas schreef: ma 23 mei 2022, 17:44 Ik kon het hier niet zo snel terugvinden, maar de kosten van de aanpassingen aan de dijk zijn van 900 miljoen, naar 2 miljard gegaan: :!:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... %2Ft.co%2F
Dit blijkt een beetje misleidende journalistiek te zijn.

Het project is niet van 900 naar 2000 miljoen gegaan. Die 900 miljoen was alleen de aanlegkosten. Echter dat getal van 2 miljard is de gehele waarde over een periode van 25 jaar, omdat dit een DBFM is. Dit is in het MIRT van 2019 gewijzigd, toen het taakstellend budget is aangevuld vanuit beheer en onderhoud (voor de 25 jaar daarna). Dat ging toen van € 921 naar € 1571 miljoen.

Voor projecten met een DBFM-contract wordt het budget ten tijde van de gunning opgehoogd vanuit de middelen voor beheer en onderhoud. Bij de Afsluitdijk is dit gebeurd in MIRT 2019.

In het MIRT 2022 was dit € 1785 miljoen. Dus dat nu het bedrag van € 2 miljard wordt genoemd betekent niet dat het nu onverwacht ineens verdubbeld is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Wouter N14 » di 24 mei 2022, 14:08

Rogier schreef: di 24 mei 2022, 12:33 Misschien moet men tijdelijk proberen om een paar oudmedewerkers als een soort begeleider in deeltijd te laten meedraaien.
In dat geval kun je snel de kennis weer gedeeltelijk terug hebben en een nieuwe generatie gaan opleiden \ trainen.
Die oud-medewerkers zijn juichend met een vertrekregeling naar buiten gerend na een paar jaar in het hokje "duur en lastig" te hebben gezeten na weer een reorganisatie.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » wo 25 mei 2022, 16:40

^^ Daar ben ik er 1 van. Ik zat dan wel bij een gemeente maar van het zelfde laken en pak. Sinds wij "managers" boven ons kregen ging het grandioos fout. Werden ingenieursbureau's ingevlogen en zaten wij te duimendraaien. Gelukkig konden we er met een goede regeling uit. Ca. 40 technische medecollega's met gemiddeld 25-35 gemeente ervaring waren van de ene op andere dag weg. Mijn plaats werd ingenomen door een externe tegen dubbel uurtarief. Maar je ziet het overal. Kijk naar Prorail, de Belastingdienst. Ik zit nu als vrijwilliger, op de Afsluitdijk, alles op afstand te bekijken. Overigens voor ieder die de Afsluitdijk bij Kornwerderzand passeert: tpv het bedieningsgebouw ligt een enorme berg zand als voorbelasting op de plek waar 1 van de nieuwe bruggen moet komen. Dus ik heb hoop dat..... Daarnaast zijn ze ook bezig met het verleggen van kabels door/ langs ons museum als voorbereiding voor de bruggen.
Overigens de bruggen vallen buiten het project Afsluitdijk.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Durashift » wo 25 mei 2022, 23:17

Chris schreef: di 24 mei 2022, 13:57
mavas schreef: ma 23 mei 2022, 17:44 Ik kon het hier niet zo snel terugvinden, maar de kosten van de aanpassingen aan de dijk zijn van 900 miljoen, naar 2 miljard gegaan: :!:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... %2Ft.co%2F
Dit blijkt een beetje misleidende journalistiek te zijn.

(..)
Daar zal iemand eens een meldpunt voor moeten openen.

(maar ja, dan staan de journalisten weer op hun achterste benen) :shutup:


Maar, slecht nieuws dat de Afsluitdijk pas eind 2025 gereed kan zijn.. het was toch de bedoeling om een Giro start in 2025 samen te laten vallen met de opening van de nieuwe Afsluitdijk. Althans, dat hoorde ik laatst op de radio. Daar wordt al voor gelobbyd bij de organisatoren, begreep ik.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » do 26 mei 2022, 1:05

ibodejoode schreef: wo 25 mei 2022, 16:40Sinds wij "managers" boven ons kregen ging het grandioos fout.
Of ging het grandioos anders? Werknemers houden normaliter niet van verandering he. Er zijn weinig werknemers die enthousiast worden van een reorganisatie.
ibodejoode schreef: wo 25 mei 2022, 16:40Werden ingenieursbureau's ingevlogen en zaten wij te duimendraaien.
Is dat mismanagement, of is dat het opruimen van de klerezooi die men op dat moment aantrof? Het kan prima zo zijn, dat de gevestigde orde vastgeroest zat en helemaal niet met antwoorden op de vragen kwam. En vooral, dat men niet bereid was om te veranderen/mee te bewegen.
ibodejoode schreef: wo 25 mei 2022, 16:40Mijn plaats werd ingenomen door een externe tegen dubbel uurtarief.
Dubbel uurtarief ten opzichte van wat? Jouw uurtarief op basis van je salaris?!? Dat is dan de goedkoopste en domste ZZP-er die er bestaat. :lol:

Ik wil alleen maar zeggen dat er vaak erg kort door de bocht wordt gedacht en wordt gepraat over de ontbrekende kennis bij overheden zoals RWS. Aannemers hebben die kennis vaak ook niet in huis, maar krijgen die wél ingehuurd. De kennis is op de markt beschikbaar, het is vreemd dat aannemers die jaaaaaarenlange kennis blijkbaar wel in huis hebben of kunnen halen, maar opdrachtgevers niet. Dus volgens mij zijn die stomme ZZP-ers zo slecht nog niet.

Aannemers hebben er niet zoveel aan om zeer specifieke kennis in huis te hebben, omdat je maar net een opdracht moet hebben waar je zo iemand op kunt zetten. Als er één organisatie is waar je zulke figuren wel het hele jaar door kwijt kunt, dan is het Rijkswaterstaat.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » do 26 mei 2022, 8:40

^^ De waarheid zal ergens in het midden liggen. Ook binnen een puinzooi kunnen er waardevolle assets zijn die je beter koestert dan wegjaagt. Dat nieuwe managers de gevestigde orde niet meekregen kun je niet alleen de vastgeroeste krachten verwijten. Mensen mee krijgen is een belangrijke kwaliteit van een goed bestuurder/leidinggevende. Vooral bij een reorganisatie.

Inhuur van externen is op uurbasis inderdaad minder duur dan het misschien lijkt. Het gaat er vooral om dat je tijd, kennis en ervaring kunt inzetten op de momenten dat het nodig is, niet op de momenten dat een manager het belangrijk genoeg vindt. Als je iemand moet invliegen moet je het doen met de mensen die dan beschikbaar zijn en die, hoe deskundig ook, minder kennis hebben van een specifieke omgeving dan een vaste kracht.

Beide vormen hebben hun voor- en nadelen. Het gaat er vooral om daar goed mee om te gaan. Er zijn de laatste jaren genoeg voorbeelden dat dat blijkbaar nog niet zo makkelijk is.

Dat geldt trouwens niet alleen bij RWS en andere vormen van beheer en ontwikkeling van infrastructuur. Bij de Belastingdienst is ook te veel kunde uit de organisatie verdwenen. En als er ergens gebruik gemaakt wordt van zzp'ers die alleen een bepaalde klus komen doen, zonder verantwoordelijkheid of binding met het verleden en de toekomst van een organisatie dan is het in de zorg.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » do 26 mei 2022, 9:38

Schelpenpaadje schreef: do 26 mei 2022, 8:40De waarheid zal ergens in het midden liggen.
Het is inderdaad net zo min zwart-wit als ik schetste. Ik hoop dat duidelijk is dat de bedoeling van mijn bericht was om aan te geven dat het verhaal verschillende kanten kent.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

ibodejoode
stadsweg
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 15 okt 2014, 23:27
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door ibodejoode » do 26 mei 2022, 19:08

Attietattie schreef: do 26 mei 2022, 1:05
ibodejoode schreef: wo 25 mei 2022, 16:40Werden ingenieursbureau's ingevlogen en zaten wij te duimendraaien.
Is dat mismanagement, of is dat het opruimen van de klerezooi die men op dat moment aantrof? Het kan prima zo zijn, dat de gevestigde orde vastgeroest zat en helemaal niet met antwoorden op de vragen kwam. En vooral, dat men niet bereid was om te veranderen/mee te
Ik wil er nog 1 ding over zeggen. Het was mismanagement. Als de nieuwe (niet vak) managers besluiten om een meerjarencontract (5 miljoen per jaar voor een periode van 4 jaar) te gaan afsluiten met een aantal ingenieursbureau's en toen lopende de rit de hoeveelheid werk tegenviel door minder werkaanbod, toen zat ik als hoofd tekenkamer met 15 man duimen te draaien. Omdat de ing.buro's vasthielden aan het werk wat hen beloofd was. Had dus niets te maken met vastgeroest zitten. Zelf las ik veel vakliteratuur, ging naar beurzen, congressen, bedrijven om bij te blijven, deed voorstellen tot verbetering van het werk, maar dat werd door de niet vakkundige manager als hinderlijk ervaren. Moest hij zich ook nog in die nieuwigheden gaan verdiepen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » vr 27 mei 2022, 22:11

ibodejoode schreef: do 26 mei 2022, 19:08Had dus niets te maken met vastgeroest zitten.
Ik geloof best dat het daar niets mee te maken heeft, maar het woordje 'dus' slaat nergens op. Het klinkt alsof dat ingenieursbureau heeft gefaald, maar dat maakt die 15 man personeel niet ineens per definitie supergoed.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » za 28 mei 2022, 15:11

Als je dacht dat we alles nu wel zo'n beetje gehad hadden...
https://speld.nl/2022/05/27/nieuwste-on ... bedoeling/

:mrgreen:

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Durashift » za 28 mei 2022, 15:35

Attietattie schreef: vr 27 mei 2022, 22:11
ibodejoode schreef: do 26 mei 2022, 19:08Had dus niets te maken met vastgeroest zitten.
Ik geloof best dat het daar niets mee te maken heeft, maar het woordje 'dus' slaat nergens op. Het klinkt alsof dat ingenieursbureau heeft gefaald, maar dat maakt die 15 man personeel niet ineens per definitie supergoed.
Naar mijn mening slaat dus -in combinatie met vastgeroest- op de verwijzing naar verandering welke jij poste in reactie op ibodejoode.

Ibodejoode stelt toch ook helemaal niet dat dat ingenieursbureau gefaald heeft?

Welnee, dat bureau heeft zich juist glorieus uit de strijd gevochten door de aanbestedende partij aan de besproken contractsom / werkzaamheden te houden. Afspraak = afspraak. :geenlach:

Ik ben wel nieuwsgierig of ibodejoode, destijds, ervoor open had gestaan als zijn volledige tekenkamer één op één verkocht was aan een ingenieursbureau. Had dat beter uitgepakt, vermoedelijk?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » za 28 mei 2022, 15:48

Schelpenpaadje schreef: za 28 mei 2022, 15:11 Als je dacht dat we alles nu wel zo'n beetje gehad hadden...
https://speld.nl/2022/05/27/nieuwste-on ... bedoeling/

:mrgreen:
Wow, ze hebben het projectvoorstel: 'Vinny's Kermisattractie" aangenomen. Wat vet; nu kan ik van de ontwerplicentie mooi een rendabel appeltaartenverkooppunt beginnen met gratis slagroom voor wegenforummers :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door harry » za 28 mei 2022, 18:58

Vinny schreef: za 28 mei 2022, 15:48 appeltaartenverkooppunt
Die verwijzing is zó oud dat ik überhaupt niet meer weet waar hij op slaat... :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Kaaiman » za 28 mei 2022, 21:25

^^ Zoekende op appeltaart kom ik in 2005 drie keer René tegen die appeltaart op iets inzet.

In 2006 was het Vinny die het fenomeen breder trok, en in allerlei draden appeltaarten rondstrooide als metafoor voor werkelijke zaken. Met als eerste aanjager het vergelijken van gratis OV met het gratis uitdelen van appeltaarten. :)
TOEVOEGING
Overigens, in 2023 bestaat het Wegenforum alweer 20 jaar!
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door GuteFahrt » zo 12 jun 2022, 20:26

Afgelopen middag maar weer eens flink raak geweest op de Afsluitdijk: https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... slan-dicht

Afrit Kornwerderzand is overigens momenteel afgesloten komend vanuit het noorden / oosten vanwege de wegenwerken. Omleiding via :AS: Zurich.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Schelpenpaadje » zo 12 jun 2022, 20:43

^^ Poeh, drie uur in de file en dan nog terug en omrijden via Enkhuizen-Lelystad...

Hadden ze de file vanaf Kornwerderzand niet via de parallelweg naar Zurich kunnen leiden? Afhankelijk van de locatie moet je daarvoor tijdelijk het tegenverkeer stilleggen of beide richtingen over één rijstrook leiden (wat ook gebeurt bij werkzaamheden of een langer defect aan één van de bruggen). Vanaf Kornwerderzand naar einde Afsluitdijk is 4km...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Attietattie » zo 12 jun 2022, 21:34

Schelpenpaadje schreef: zo 12 jun 2022, 20:43Hadden ze de file vanaf Kornwerderzand niet via de parallelweg naar Zurich kunnen leiden?
Waarvoor? Daar was het ongeluk niet he.

Schelpenpaadje schreef: zo 12 jun 2022, 20:43Afhankelijk van de locatie moet je daarvoor tijdelijk het tegenverkeer stilleggen
Kan. Had het verkeer wel eerst moeten keren, dan terug naar Breezanddijk. En dan spookrijden tot aan Kornwerderzand. Daar zijn wel een paar agenten voor nodig.
Schelpenpaadje schreef: zo 12 jun 2022, 20:43of beide richtingen over één rijstrook leiden (wat ook gebeurt bij werkzaamheden of een langer defect aan één van de bruggen).
Dan moet het verkeer elkaar een keer kruisen. Bovendien is het maar 1 strook breed op bepaalde punten. Dus dat is geen optie.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [A007] Afsluitdijk

Bericht door Vinny » zo 12 jun 2022, 22:28

Ik vermoed dat het ongeval ontstaan is in de file voor de wegversmalling. Dan kun je de parallelweg (/fietspad) niet meer handig legaal gebruiken.
Schelpenpaadje schreef:Poeh, drie uur in de file en dan nog terug en omrijden via Enkhuizen-Lelystad...
Mijn record is 4 uur in de file op de Afsluitdijk, maar daarna heb ik mijn reis wel kunnen vervolgen. Mijn ouders zijn een keer teruggestuurd bij Kornwerderzand, ook na ettelijke uren in de file te staan. Dat was toen vanwege een technisch defect. Toen zijn ze maar weer naar huis gegaan en een week later op bezoek gekomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie