De nummers zijn meestal gewoon de oude D-nummers, nu voorzien van een M.
Afgelopen woensdag ben ik even gaan kijken en heb ik een paar foto's gemaakt.

Moderator: Moderatoren
Volgens mij komt het er juist op neer dat een metropoolregio de nodige bevoegdheden van het departement, en in mindere mate de centrale overheid, overneemt. Meer autonomie, meer verantwoordelijkheid - daarom zijn ook al die N-wegen in metropoolregio's M geworden. Hoe je dat in een hoog-laag-pikorde kwijt wilt? Ik ga er niet aan beginnen, maar "duidelijk lager" niet direct.
In ben niet verder geweest dan Armentier(e)s en directe omgeving. Geen tweetaligheid gezien, althans niet op de plaatsnaamborden.
De meeste M-wegen waren eerst D-wegen. En daarvoor waren sommige N-wegen. Chronologisch zou je zeggen dat de wegen steeds verder gedegradeerd zijn.
Ik meen dat het historisch niet correct is. Het lichtblauwe is een initiatief geweest van de metropoolregio Nice, waarschijnlijk om het azuurblauwe karakter van de betreffende streek te benadrukken. Pas veel later is het in de wet c.q. richtlijn vastgelegd. Het is me nog altijd een raadsel hoe dit door de betreffende ambtelijke commissies is gekomen, maar zoals dat wel vaker gaat in Frankrijk: het was vast na een gezellige lunch met veel wijn dat er iemand in de rondvraag nog wat te melden had: 'Zeg zullen we die M wegen eigenlijk eens vatten in een wettelijk kader? Iemand bezwaar tegen dat lichtblauwe schildje uit Nice? Nee? Aangenomen!'Pino schreef:De kleurstelling lichtblauw-wit is hoe dan ook in de Franse richtlijn bewegwijzering vastgelegd. Wat de metropoolregio Nantes hier doet, is ongepast eigen initiatief.
De Métropole Nice Côte d'Azur bestaat voor 80% uit niet-stedelijk gebied, waaronder een flink bergachtig deel. Hoe men dat ooit onder de noemer 'stadsregio' heeft kunnen scharen, is mij een raadsel. Maar de stadsregio lijkt wel populair, want er zijn gemeenten die in de afgelopen jaar hebben gevraagd of ze er ook bij mochten (aldus Wikipedia). Misschien heeft dat ergens ook te maken met de geschiedenis van de Franse stadsregio's: het zijn versterkte vormen van samenwerking tussen gemeentes, intercommunalité's plus zogezegd. Daar is zeker voor kleinere communes wel winst te behalen, en als het dan ook nog eens wat extra autonomie oplevert, zijn mensen snel aan boord.
De C-wegen trekken doorgaans vooral lokaal bekend verkeer, en onbekend verkeer dat heel dicht bij de bestemming zit en dan eerder op plaatsnaam rijdt. Dat rechtvaardigt dat ze vrijwel niet worden bewegwijzerd. Binnen een stadsregio (of moeten we in het licht van bovenstaande een andere term gaan zoeken?) werkt dat toch heel anders. Is feitelijk ook waarom we in Nederland s-routes hebben in de grootste steden.Vinny schreef: ↑ma 30 mei 2022, 20:00 Als je puur naar de functie van de betreffende wegen in het netwerk kijkt dan valt vooral te constateren dat de M wegen over het algemeen verkeersstromen faciliteren die ook echt binnen metropolitaan zijn. Ik vind er dan ook veel voor te zeggen om ze gelijk te schakelen met de (tamelijk summier) aangegeven C wegen.
Een gemeentelijke weg in de stad is meestal een behoorlijk stuk drukker en met meer onbekend verkeer dan een gemeentelijke weg op het platteland. Dat lijkt me een open deur. Of zoiets een nummer waard is is in Frankrijk aan de wegbeheerder. Alleen D, N en A routes zouden consistent moeten worden aangegeven; en sommige gemeenten nummeren die routes door (zelfde als in Nederland) als de route over een weg onder hun beheer verloopt.Pino schreef:De C-wegen trekken doorgaans vooral lokaal bekend verkeer, en onbekend verkeer dat heel dicht bij de bestemming zit en dan eerder op plaatsnaam rijdt. Dat rechtvaardigt dat ze vrijwel niet worden bewegwijzerd. Binnen een stadsregio (of moeten we in het licht van bovenstaande een andere term gaan zoeken?) werkt dat toch heel anders. Is feitelijk ook waarom we in Nederland s-routes hebben in de grootste steden.
Ook op het Britse systeem valt wel wat aan te merken hoor. Dat met functie, verkeersintensiteit en status werkt aardig bij de B- en C-roads, maar A is daar zo’n enorme vergaarbak dat je er ook weinig meer mee kunt. Goed idee, slechte uitwerking. Desalniettemin had ook ik liever een nummeringssysteem gezien dat minder draait om wegbeheer en meer om functie. Frankrijk biedt dat hoe dan ook niet.Vinny schreef: ↑di 31 mei 2022, 11:42 Ik wil er wel op wijzen dat de wegnummering in Frankrijk administratief georiënteerd is en dus niet noodzakelijkerwijs te maken heeft met de functie in het netwerk, de verkeersintensiteiten en/of uitbouwstatus. Zo'n systeem bestaat wel, maar dan moet je naar de andere kant van de Noordzee: het Britse systeem.![]()