[B][A012] Antwerpen - Bergen op Zoom
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: [B][A012] Antwerpen - Bergen op Zoom
Ik zie nog steeds het probleem niet zo met het bord. Het is in lijn met wat ze hier bijv. doen:
https://goo.gl/maps/V8ZpWCD1yG4XGJFf6
Dat de A 12 naar Brussel niet benoemd wordt lijkt me vrij logisch, dat geeft een onnodig groot bord. Eigenlijk zou daar nog een extra voorwegwijzer bij kunnen.
https://goo.gl/maps/V8ZpWCD1yG4XGJFf6
Dat de A 12 naar Brussel niet benoemd wordt lijkt me vrij logisch, dat geeft een onnodig groot bord. Eigenlijk zou daar nog een extra voorwegwijzer bij kunnen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Wat mij vooral 'stoorde'. Mede omdat ik vlak na een vrachtwagen reed:
- Geen 'Brussel' te vinden op het eerste bord. En die richting wou ik net uit.
Ik vind het net wel logisch dat Brussel er op zou staan. Op dat punt ben sta je aan de voet van een wisselaar met de A12 'Brussel-Antwerpen'.
Op het andere bord (van jou Vinny) ben je die wisselaar volledig voorbij en is het wel logisch dat Brussel er niet meer op staat. Dat is keren.
- Geen groene kleur meer op tweede bord. En dat had ik verwacht na het eerste bord.
Puur consequentie in kleurgebruik. Dit 'zoek' je als het ware op, op de borden.
- Geen 'Brussel' te vinden op het eerste bord. En die richting wou ik net uit.
Ik vind het net wel logisch dat Brussel er op zou staan. Op dat punt ben sta je aan de voet van een wisselaar met de A12 'Brussel-Antwerpen'.
Op het andere bord (van jou Vinny) ben je die wisselaar volledig voorbij en is het wel logisch dat Brussel er niet meer op staat. Dat is keren.
- Geen groene kleur meer op tweede bord. En dat had ik verwacht na het eerste bord.
Puur consequentie in kleurgebruik. Dit 'zoek' je als het ware op, op de borden.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- autoweg
Ik had inderdaad 'Rechtsaf Brussel' getypt ipv 'Rechtsaf Antwerpen'. Sorry. Of heb je het op nog andere typfouten?

Mogelijk gebruik ik eerder spreektaal dan schrijftaal? Laat weten als dat zo is, dan probeer ik me wat aan te passen...
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- Wegnummerfotograaf
A12 is niet in groen.
De discussie die volgde dat de A12 geen snelweg is maar wel in groen staat, doet dus niet ter zake.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg

De kleuren zijn verkeerstechnisch juist. A12 op witte schild. Doel 'Antwerpen' op het groen, want van daaruit is de A12 (in die richting) wel degelijk autosnelweg. 'Brussel' op blauw, want van daaruit is de A12 (in die richting) geen autosnelweg.
Maar als weggebruiker heb je daar weinig aan.
Hoe de discussie hier ook loopt. Ik blijf er bij dat ik het echt niet logisch vind dat er van 'A12 Brussel' op onderstaande bord geen sprake is:

(Locatie: https://www.google.be/maps/@51.0590984, ... 312!8i6656 )
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x4 autosnelweg
De spoorlijn op de middenberm van de A12 zal worden verdubbeld en geëlektrificeerd tegen 2026:

-
- stadsweg
Online nog maar weinig over te vinden. Wel dit artikel van de PZC:
https://www.pzc.nl/antwerpen/goederensp ... ~a44c59fb/
https://www.pzc.nl/antwerpen/goederensp ... ~a44c59fb/
-
- 2x4 autosnelweg
Er komt een busbaan op de A12 in de richting van Antwerpen tussen de R2 en de oprit Leugenberg: https://wegenenverkeer.be/werken/inrich ... erg-ekeren
-
- expressweg

Standaard reactie hier: 120 km/h konden we toch al niet halen, laat staan 100 km/hDe aanleg van de busbaan heeft een impact op het snelheidsregime op de A12. Momenteel geldt een snelheidsbeperking van 120 km/uur. Na de heraanleg zullen drie versmalde rijstroken beschikbaar zijn in plaats van twee. De maximumsnelheid op de A12 wordt daarom teruggebracht tot 100 km/uur.
Et Voila.. uw langzame intro naar 100km/h nationaal
-
- stadsweg
Zou het richting Stabroek ook 100 worden? Daar komt geen busbaan en zou je 120 kunnen blijven rijden.
-
- woonerf
Wat zonde. De A12 is een prettig alternatief tussen Antwerpen en Brussel op het grootste gedeelte. De maximumsnelheid hier nog verder verlagen zal meer verkeer de A1 op jagen waardoor daar de files zullen toenemen. Het wordt tijd dat er eens serieus geïnvesteerd gaat worden in de A12 op dit traject en er een goede uitbouw plaats gaat vinden.
-
- expressweg
Dit is het stukje tussen de NL/BE grens en Noordkant van Antwerpen. Het deel dat jij benoemd ligt zuidelijk van Antwerpen (wordt op de Ring van Antwerpen aangeven met Boom als control city)Rens15 schreef: ↑do 02 mar 2023, 13:33 Wat zonde. De A12 is een prettig alternatief tussen Antwerpen en Brussel op het grootste gedeelte. De maximumsnelheid hier nog verder verlagen zal meer verkeer de A1 op jagen waardoor daar de files zullen toenemen. Het wordt tijd dat er eens serieus geïnvesteerd gaat worden in de A12 op dit traject en er een goede uitbouw plaats gaat vinden.
-
- verkeersader
Permanent 100 of enkel wanneer de busbaan in gebruik is bij file?
Als het vanwege de versmalling is, dan moet het wel heel erg smal worden.
Smaller dan dit kan het niet worden. Hier zit je met je spiegels al quasi tegen de vangrail, vrachtwagens rechts zitten met de linkerwielen op de middenstrook.
Op zich wel een goede vergelijking. Het zuidelijk deel van de A12 is meer substandaard en daar mag je gewoon 120, met versmallingen, krappe in/uitvoegstroken, erfaansluitingen en al.
Smaller dan dit kan het niet worden. Hier zit je met je spiegels al quasi tegen de vangrail, vrachtwagens rechts zitten met de linkerwielen op de middenstrook.
-
- expressweg
Juist waar de middenberm wat ruimte heeft om te versmallen (en waar zelf ruimte is om een 3e rijstrook aan te leggen), gaat men voor de optie vluchtstrook eraf, 3e rijstrook erbij (doelgroep). Door de breedte van de verharding niet aan te passen, hoeft men geen procedures te doorlopen.jdb2 schreef: ↑do 02 mar 2023, 15:25 Permanent 100 of enkel wanneer de busbaan in gebruik is bij file?Op zich wel een goede vergelijking. Het zuidelijk deel van de A12 is meer substandaard en daar mag je gewoon 120, met versmallingen, krappe in/uitvoegstroken, erfaansluitingen en al.
In deze situatie zou het handiger zijn geweest als men dat wel gedaan had, voor het verbreden van de vluchtstrook. Dan had de snelheidslimiet op 120 km/h kunnen blijven en waren er slecht een paar borden nodig ("Bij file bus op vluchstrook")
Waarschijnlijk hadden er een paar ambtenaren angst dat de procedures weer geblokkeerd zouden worden door een protestgroep...
Voorbeeld locatie:
https://www.google.be/maps/@51.2987943, ... 384!8i8192
-
- stadsweg

Die busbaan is tijdelijk. Wanneer Oosterweel gedaan is zal deze busbaan ontmanteld worden.
Die busbaan is gekomen in samenwerking van Lantis, agentschap wegen en verkeer en de haven van Antwerpen.
Dus het zou zotte kosten zijn om effectief de vluchtsrook of middenberm te verbreden. De dynamische signalering gaat daar altijd tijdelijk zijn, dus er komen nooit vaste portieken.
-
- autoweg
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- woonerf
Ah, dan had ik dat niet goed begrepen dat het om het noordtraject gaat van de A12. Ik zou het dan ook raar vinden als het 100 km/u wordt met een busbaan. Het traject is nu 120 met een trajectcontrole. Ik vind dat deze route goed in stand moet blijven als alternatief voor de A1/E19 tussen Nederland en Antwerpen waar er regelmatig files staan.Jeff schreef: ↑do 02 mar 2023, 13:58Dit is het stukje tussen de NL/BE grens en Noordkant van Antwerpen. Het deel dat jij benoemd ligt zuidelijk van Antwerpen (wordt op de Ring van Antwerpen aangeven met Boom als control city)Rens15 schreef: ↑do 02 mar 2023, 13:33 Wat zonde. De A12 is een prettig alternatief tussen Antwerpen en Brussel op het grootste gedeelte. De maximumsnelheid hier nog verder verlagen zal meer verkeer de A1 op jagen waardoor daar de files zullen toenemen. Het wordt tijd dat er eens serieus geïnvesteerd gaat worden in de A12 op dit traject en er een goede uitbouw plaats gaat vinden.
-
- stadsweg
Ik was gisteren geschroken van de slechte staat van de verbindingsbogen van Knooppunt Antwerpen Noord. Overal opnieuw stukken geasfalteerd weg (lappendeken). Veel putten, ook bij de geasfalteerde stukken. Bruggen over de spoorlijnen zien er armoedig uit. Tis te hopen dat de verbindingsbogen met de Oosterweel werken een grote renovatie beurt krijgen.