Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Geleiderails, RIMOBs & obstakelbeveiliging

Bericht door Rein » za 28 mei 2022, 20:59

Het deel Driemerenweg van de N205 is rond de eeuwwisseling met minimale middelen als stroomweg gebouwd. Het is weliswaar een 2x2 weg, maar wel met gelijkvloerse VRI geregelde kruisingen (met de nodige ongevallen van tijd tot tijd), een gelijkvloerse fietsoversteek bij Vijfhuizen (terwijl er op andere plekken wel tunnels en bruggen voor fietsers zijn), de krappe aansluiting op het oude deel van de N205 (nabij Rottepolderplein) etc. In het verleden ontbrak ook bermverharding en nog steeds ontbreekt op heel veel plekken geleiderails.

In een lange bocht tussen de kruispunten Vijfhuizerweg en Schipholweg zijn de afgelopen 20 jaar bij talloze ongevallen, waarbij één van de voertuigen de bocht gemist heeft en op een tegenligger is geknald, meer dan 10 doden gevallen.

Op deze weg werd in het verleden om sommige momenten redelijk doorgereden, maar sinds twee jaar ligt er op twee delen een trajectcontrole en wordt er behoorlijk zuinigjes gereden. Het ongeval van vandaag was op een stuk wat behoorlijk recht loopt en waar trajectcontrole is en het is dan ook wat lastig te verklaren waarom die persoon van de weg geraakt kan zijn. Desalniettemin is het wel weer een nieuw dramatisch hoofdstuk voor deze weg.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » za 28 mei 2022, 21:44

Snelwegfreak schreef: za 28 mei 2022, 20:24Volgens de eisen van de provincie Noord-Holland waarschijnlijk wel. Zij hanteren een kleinere obstakelvrije zone dan het CROW. Kijk maar naar de Westfrisiaweg.
Volgens mij zijn er maar bar weinig wegbeheerders die alle aanbevolen CROW-profielen daadwerkelijk hanteren als standaard ontwerpprofielen per wegcategorie.

Oftewel: leuk zo'n CROW, maar wat heb je aan normen als niemand ze in de praktijk gebruikt?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » za 28 mei 2022, 22:05

^^ Je vergeet de tussenstap dat alles wat het CROW uitspuwt vrijblijvend is.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 28 mei 2022, 23:04

Stefanuzz schreef: za 28 mei 2022, 20:20 https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/dmf20220528_45459392

Een eenzijdig ongeval auto tegen pijler van een viaduct. 100km/h als Vmax. Geen geleiderail verder. Voldoet dit?
De afgelopen keren dat ik daar langsreed zat ik mij zelf al steeds af te vragen waarom hier eigenlijk geen geleiderail aanwezig was, en op andere plekken op de N205 juist wel.
Ik kon me daarentegen geen ongeval herinneren waar iemand tegen deze pilaar aan heeft gereden, maar helaas is dit dus de eerste keer in de geschiedenis van de weg, en helaas zelfs met fatale afloop.

Ik vraag me trouwens af: Als je de minimale eisen van een gow-80 of sw-100 bekijkt, dan had dit obstakel toch allang beveiligd moeten zijn?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 30 mei 2022, 13:13

^^
We hebben allemaal op- en aanmerkingen, verschillende inzichten, etc., etc. daarom heb ik nooit begrepen dat er geen non profit club ooit is opgericht om specifiek veiligheidschecks, beoordelingen, keuringen op bermbeveiliging uit te voeren.
We hebben het nota bene over veiligheid en het is niet eens een verplichting!? :wall:
PS: Het is leuk dat je tegenwoordig verplichte AVV deskundigen hebt rondlopen, maar dat is voor dit onderwerp veel te algemeen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 mei 2022, 14:59

Waarom non-profit? Bij opleveringen moet de aannemer dat zelf uitvoeren en neemt dat gewoon mee in de begroting.

En 'de huidige staat' van het wegennet wordt bij RWS bijvoorbeeld door eigen mensen gedaan, dus dat is al non-profit.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 30 mei 2022, 15:31

Attietattie schreef: ma 30 mei 2022, 14:59 Waarom non-profit? Bij opleveringen moet de aannemer dat zelf uitvoeren en neemt dat gewoon mee in de begroting.
:wow: Dat werkt dus niet. Ken je deze al? De slager keurt zijn eigen vlees..... :facepalm:
En 'de huidige staat' van het wegennet wordt bij RWS bijvoorbeeld door eigen mensen gedaan, dus dat is al non-profit.
Eigen mensen!? :rofl2:

Precies deze opmerkingen. Met als resultaat; zie boven eerder genoemd ongeluk.
Vast en zeker door een aannemer of opdrachtgever in het verleden geaccepteerd.
De aannemer zei nog: "De weg is volkomen veilig. We hebben alles zelf gecontroleerd". :mrgreen:

Oh ja, non-profit onafhankelijke club?
M.i. commerciële activiteiten passen niet bij veiligheidsaspecten.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 30 mei 2022, 16:07

jowilly schreef: ma 30 mei 2022, 15:31Dat werkt dus niet. Ken je deze al? De slager keurt zijn eigen vlees..... :facepalm:
En dat is gebaseerd op...? Het auditteam is onafhankelijk en mijn ervaring is dat ze niet mals zijn! Die zijn zeer kritisch. Het is alleen helaas nog geen verplichting.
jowilly schreef: ma 30 mei 2022, 15:31Oh ja, non-profit onafhankelijke club?
M.i. commerciële activiteiten passen niet bij veiligheidsaspecten.
Ben ik deels met je eens. Maar zo wordt het wel lastig ergens een brandblusser te kopen, ergens bepaalde certificaten te halen of medicijnen te ontwikkelen.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 07 jun 2022, 7:56

Zucht, zo gaan we natuurlijk nooit naar de 0 ongevallen.

Afbeelding

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 jun 2022, 8:04

Tja, voor bedrijven is elke opdracht winst. Of het nou veiliger wordt of niet, dat maakt hen niet zoveel uit heb ik ondertussen wel gemerkt. "Als de opdrachtgever het wil..."
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 07 jun 2022, 8:18

^^ Daar zit normaliter wel een aantal stappen tussen. Je kunt als leverancier aangeven dat de gekozen oplossing niet veilig is. En je kunt alternatieven aanbieden. Aangeven wat de voor- en nadelen zijn. Zelfs namens jouw opdrachtgever in contact treden met de wegbeheerder. Maar als men dan voet bij stuk houdt, zou ik ook liever hebben dat ze hun geld dom bij mij besteden, dan bij de concurrent.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 jun 2022, 8:24

Attietattie schreef: di 07 jun 2022, 8:18Maar als men dan voet bij stuk houdt, zou ik ook liever hebben dat ze hun geld dom bij mij besteden, dan bij de concurrent.
En dát is jammer.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » di 07 jun 2022, 8:36

Hoeveel extra achterbanden zou een tractor nodig hebben om met de voorwielen de asfaltdrempel te nemen en met de achterwielen de houten drempel? :twisted:

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 07 jun 2022, 10:53

Robonus schreef: di 07 jun 2022, 7:56 Zucht, zo gaan we natuurlijk nooit naar de 0 ongevallen.
Dit is nu precies mijn punt. :facepalm: Zie mijn opmerking(en) een paar reacties terug.
Had je nu een onafhankelijk club (die bindend is), dan werd dit simpelweg niet geaccepteerd!
Einde discussie.

Nog een voorbeeldje...
https://goo.gl/maps/xr1z4C2CpYyW2mFj7
Bijv. waarom een zo'n leuningregel toepassen? :dontknow:

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 07 jun 2022, 11:37

Dat lijkt me gewoonweg een bouw-eis, als je achter de geleiderail direct in het water kan vallen moet er een leuningregel geplaatst worden.

Afbeelding

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 07 jun 2022, 12:01

^^
Klopt, das letterlijk de theorie volgen.
Jammer dan men dan niet aan de overige richtlijnen etc. heeft gehouden.
De doorsteek was natuurlijk een 'moetje' van de OG ondanks de enorme risico's die hieraan kleven!?

Maar deze specifieke situatie, kijkende naar de rail uitvoering, vraagt om maatwerk. Eens?
Misschien (ken de details natuurlijk niet) was een betere oplossing om het 'gat" tussen rijbaan en nevenbaan te wijzigen, zodat men de leuningregel kon laten vervallen. Wanneer nu een voertuig de beëindiging raakt dan.... :schrikreactie: Weet jij denk ik wel welk effect dit gaat opleveren.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » di 07 jun 2022, 12:02

Een sterk rooster boven dit gat in de tussenberm aanbrengen en alle leuningen/hekwerken weglaten was geen optie?

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 07 jun 2022, 12:09

:top: Eens.
Dat zou inderdaad mijn voorstel zijn geweest voor een alternatieve oplossing.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » di 07 jun 2022, 12:59

jowilly schreef: di 07 jun 2022, 12:01 ^^
Klopt, das letterlijk de theorie volgen.
Jammer dan men dan niet aan de overige richtlijnen etc. heeft gehouden.
De doorsteek was natuurlijk een 'moetje' van de OG ondanks de enorme risico's die hieraan kleven!?

Maar deze specifieke situatie, kijkende naar de rail uitvoering, vraagt om maatwerk. Eens?
Misschien (ken de details natuurlijk niet) was een betere oplossing om het 'gat" tussen rijbaan en nevenbaan te wijzigen, zodat men de leuningregel kon laten vervallen. Wanneer nu een voertuig de beëindiging raakt dan.... :schrikreactie: Weet jij denk ik wel welk effect dit gaat opleveren.
Uiteraard eens dat dit één van de slechtst mogelijke oplossingen is. Helaas wordt er vaak budgetgestuurd, en als OG in de eisen heeft staan dat het zo moet, gaan er niet veel aannemers verder kijken naar betere oplossingen. "Dit is toch wat opdrachtgever wil? Dan krijgt ie het ook" Je moet dan net iemand in het projectteam hebben zitten die bewust is van dit soort risico's, en dan nog vaak wordt die als een zeur gezien. Andere oplossingen kosten tijd, overleg met OG en is dus gedoe waar een projectleider vaak niet op zit te wachten.

Dit is gewoon de zoveelste potentionele "wemeldinge"

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 07 jun 2022, 13:13

Hier hoef ik niets aan toe te voegen.

Het is eigenlijk gewoon weer het standaard NL verhaaltje..
Er motten blijkbaar weer eerst een paar (of vele) dooie vallen voordat men echt gaat veranderen :pukey:

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 07 jun 2022, 19:32

En dan wordt nog eerst in het gedrag van de weggebruiker gezocht...

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » di 07 jun 2022, 19:53

waldo79 schreef: di 07 jun 2022, 19:32 En dan wordt nog eerst in het gedrag van de weggebruiker gezocht...
:rofl2:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 09 jun 2022, 11:49

Sinds een aantal weken is de snelheidsbebording op de A9 vernieuwd met een nieuw type. Voorheen stonden de borden op een geschoorde constructie met flespalen, nu zijn ze bevestigd aan een mast.
Ik zag deze week dat deze manier van bevestiging ook op de A1 is geplaatst, bij afrit Naarden.

De grote vraag die ik hierbij heb: Is deze nieuwe constructie wel botsveilig? Het ziet er veel steviger uit dan een verlichtingsmast, dus mijn aanname is dat deze dingen zeer gevaarlijk staan in de obstakelvrije zone.
Is mijn aanname juist? Zo ja, waarom is hier in hemelsnaam voor gekozen?
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » do 09 jun 2022, 13:40

Ik heb ze nog niet eerder zo gezien. Dit lijkt me wel een breekconstuctie, of een aluminium oplossing die ook botsvriendelijk is.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » do 09 jun 2022, 14:00

mavas schreef: De grote vraag die ik hierbij heb: Is deze nieuwe constructie wel botsveilig?
Ik vermoed dat dit een botsveilige mast is.
Wellicht een alternatief voor de welbekende flessenpaal? Voor zover ik weet zijn deze palen niet getest vlgs EN12767 norm, wel altijd gedoogd.
Misschien dat iemand anders hier meer van weet?

Thom
stadsweg

Bericht door Thom » za 11 jun 2022, 19:16

Ik heb deze constructie vandaag ook gezien op de A4/A58 net na KP Markiezaat ri. Bergen op Zoom en op de A4 bij afrit 24 Dinteloord ri. Bergen op Zoom.

Robonus
autoweg

Bericht door Robonus » ma 13 jun 2022, 7:36

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 13 jun 2022, 9:41

Je zou zeggen tegen de wegbeheerder: wat Lecce om die geleiderails eens beter te beveiligen... :nahzeg:

hoompey
dorpsstraat

Bericht door hoompey » ma 13 jun 2022, 9:57

Ik was daar vorige week op vakantie, het onderhoud van de wegen is echt dramatisch. Combineer dat met slecht wegontwerp (extreem korte in en uitvoegstroken) en je krijgt helaas dit soort ongelukken. Overigens lijkt het eerste slachtoffer het overleefd te hebben als ik de artikelen lees.

jowilly
dorpsstraat

Bericht door jowilly » ma 13 jun 2022, 10:33

Robonus schreef: ma 13 jun 2022, 7:36 Helaas in Italie in 1 maand 2x een auto gespiest met fatale afloop door geleiderail op de ringweg van Lecce.
https://www.quotidianodipuglia.it/lecce ... refresh_ce
Daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn om dit te (kunnen) begrijpen.
Nou heb ik wel het idee dat men (zeer) langzamerhand hier en daar verbeteringen aan het doorvoeren zijn.
Ik weet het, ik ben nu misschien wel heel erg optimistisch bezig...