Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 502
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Stefanuzz » di 31 mei 2022, 20:49

Binnenkort willen we wellicht een weekje op vakantie richting Vallouise in Frankrijk (maps). Ik zit even te kijken wat de leuke route is om te rijden en wat economisch ook nog een beetje uit kan. Goedkoop is het in deze dure tijden sowieso niet natuurlijk. Er zijn twee routes mogelijk, een via de standaard Route de Soleil vanaf Wezep via Maastricht, Liège, Luxembourg, Dijon, Lyon en dan Grenoble. De andere route zou zijn via Duitsland en Zwitserland: bij Arnhem de grens over via Keulen, Frankfurt, Kalsruhe, Basel, Bern, Genève en dan Grenoble.

Enig punt is natuurlijk de tolwegen en het tolvignet in Zwitserland. De route via de Route de Soleil heb ik zelf al 2x afgelegd heen en weer en van vroeger vanaf de achterbank ken ik de route ook wel zo'n beetje. Via Duitsland en Zwitserland rijden lijkt mij juist erg leuk om te doen, maar ik kom er niet echt uit welke kosten dat met zich mee gaat brengen. Het tolvignet zelf kost €41,95 via de ANWB zie ik. Maar zijn er in Zwitserland nog meer tolkosten te verwachten via deze route? De Franse websites willen mij via de Frejus tunnel sturen, terwijl ik liever dan de A41 pak vanaf Genève tot aan Grenoble.

Via de Route de Soleil (Dijon - Lyon) kom ik uit op € 45,60 aan tol in Frankrijk = totaal € 91,20 heen en terug.
Via Duitsland / Zwitserland kom ik uit op € 41,95 vignet in Zwitserland + € 16,40 aan tol in Frankrijk = totaal € 74,75 heen en terug. (Als ik dit correct heb)

Wat voor adviezen hebben jullie? En weet iemand een website waar de toltarieven een beetje makkelijk om terug te vinden zijn i.p.v. vage routeplanners etc.?

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Chris » di 31 mei 2022, 20:58

Mooie omgeving, daar ben ik een paar jaar geleden geweest, tot het einde van de weg aan de voet van Mont Pelvoux.

Het idee van Zwitserland is helemaal zo gek nog niet, als je heen en terug gaat is dat vignet van 40 CHF goedkoper dan Grenoble - Nancy via de tolweg heen en terug te rijden.

Via de Fréjustunnel zou ik ook niet doen.

Het is overigens wel een flinke rit voor één dag.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Chrysa » di 31 mei 2022, 21:05

Ik vind het ook een flinke rit. Als ik puur naar een leuke route kijk zou ik het in twee dagen opsplitsen. Dag 1 binnendoor richting Lausanne rijden over Luxemburg, Nancy, en dan de N57 afrijden. Dag twee langs het meer van Genéve, dan een stukje tolweg naar Annecy en via de Galibierpas naar Vallouise. 8-)

Ook als je wel in 1 dag wilt rijden lijkt dat stuk naar Lausanne zo gek nog niet, de N57 is grotendeels 2x2 expressweg en zo kom je tolvrij heel Frankrijk door. Scheelt 80km vergeleken met Duitsland.

Als je over Zwitserland rijdt zou ik trouwens gewoon een vignet van Marktplaats kopen, ook dit jaar zijn er weer wintersporters die de sticker gewoon weer doorverkopen. Zij riskeren een boete van 500 franc hierdoor, maar jij kan er van profiteren.

Stefanuzz
verkeersader
Berichten: 502
Lid geworden op: di 13 dec 2005, 15:49
Locatie: Wezep
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Stefanuzz » di 31 mei 2022, 21:21

Chrysa schreef: di 31 mei 2022, 21:05 Ik vind het ook een flinke rit. Als ik puur naar een leuke route kijk zou ik het in twee dagen opsplitsen. Dag 1 binnendoor richting Lausanne rijden over Luxemburg, Nancy, en dan de N57 afrijden. Dag twee langs het meer van Genéve, dan een stukje tolweg naar Annecy en via de Galibierpas naar Vallouise. 8-)
Wat zou dan een logische regio/omgeving zijn om te overnachten? En heeft er iemand nog tips (b.v. een hotelketen)? Misschien dat ik veel vraag ;-) maar overnachten onderweg heb ik zelf nog nooit gedaan behalve met de caravan van mijn ouders 'vroeger'. ;)
Als je over Zwitserland rijdt zou ik trouwens gewoon een vignet van Marktplaats kopen, ook dit jaar zijn er weer wintersporters die de sticker gewoon weer doorverkopen. Zij riskeren een boete van 500 franc hierdoor, maar jij kan er van profiteren.
Hoezo loop ik dan geen risico maar de wintersporter wel? Hoe gaat dit in zijn werk?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Chris » di 31 mei 2022, 21:30

Zwitserland is wel duur om te overnachten in een hotel. Bijvoorbeeld voor een Ibis betaal je wel het dubbele van wat je in Frankrijk betaalt.

Boeken kan je via de website van het hotel of via booking.com. Heb je wel een creditcard voor nodig maar het boeken is echt heel erg makkelijk.

Ibis Budget heb je vaak rond 60 euro voor een overnachting. Ibis Budget is eenvoudig, maar wel schoon en netjes, prima voor als je niet te veel geld wil uitgeven en er toch alleen wil slapen. In Frankrijk stikt het van de Ibis Budget, maar als je in drukke reisweekenden gaat zou ik wel op tijd boeken. Er zijn nog veel andere hotelketens zoals Campanile, Kyriad, Novotel, Première Classe, etc. Langs belangrijke routes zitten bij elke grotere plaats wel een serie van die hotels bij een snelwegafrit.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Chrysa » di 31 mei 2022, 21:32

Die wintersporter heeft het vignet niet op zijn ruit geplakt zodat hij hem gewoon kan doorverkopen. Dat is illegaal, je vignet moet op de ruit geplakt worden. Als jij hem wel gewoon op je ruit plakt doe je niks verkeerd.

Qua hotel zou ik dan iets van Annemasse kiezen. In Zwitserland is te duur, en als je eerder stopt bij Pontarlier moet je de tweede dag nog net te veel rijden om een beetje rustig aan te doen. Een ketenhotel is veilig. Er zit een Ibis Budget in Archamps, net over de grens. Prijzen beginnen bij zo'n €60 per nacht. Het zijn basic kamers, maar je krijgt een bed en een eigen badkamertje die bij mij altijd gewoon schoon geweest zijn, dus geen hostel-onzin met slaapzalen en gore gedeelde kamers.

Het beste is gewoon zelf even te kijken op Google Hotels, die stuurt je vanzelf naar de goedkoopste site. Als je wat gevonden hebt wel even kijken naar de checkin-tijden. Bij ketenhotels kan dit vaak 24/7, maar bij andere hotels is het vaak iets preciezer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Ds79m » di 31 mei 2022, 21:51

Stefanuzz schreef: di 31 mei 2022, 21:21
Chrysa schreef: di 31 mei 2022, 21:05 Ik vind het ook een flinke rit. Als ik puur naar een leuke route kijk zou ik het in twee dagen opsplitsen. Dag 1 binnendoor richting Lausanne rijden over Luxemburg, Nancy, en dan de N57 afrijden. Dag twee langs het meer van Genéve, dan een stukje tolweg naar Annecy en via de Galibierpas naar Vallouise. 8-)
Wat zou dan een logische regio/omgeving zijn om te overnachten? En heeft er iemand nog tips (b.v. een hotelketen)? Misschien dat ik veel vraag ;-) maar overnachten onderweg heb ik zelf nog nooit gedaan behalve met de caravan van mijn ouders 'vroeger'. ;)
Tussen Dijon en Lyon heb je bij bijna elke afrit wel een ketenhotel, dus wat dat betreft is er keus genoeg.

Eventueel kun je vanaf daar via de D1504 doorsteken van Amberieu naar Chambery, dat is wel een aardige route. Vanaf daar kan je dan naar de Galibier rijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door brytje008 » di 31 mei 2022, 22:08

Chris schreef: di 31 mei 2022, 21:30 Boeken kan je via de website van het hotel of via booking.com. Heb je wel een creditcard voor nodig maar het boeken is echt heel erg makkelijk.
Dat vind ik dus echt een nadeel van booking.com, dat je vooral met creditcard moet betalen. Die heb ik zelf niet, dus ik boek een hotel altijd via Expedia. Daar kan je bij (de meeste) hotels gewoon met ideal betalen.

Verder verkies ik een normale ibis altijd wel boven een ibis budget. Niet dat je er zoveel meer voor krijgt, maar ik vind die ibis budget wel heel erg basic. En is mij ook een keer niet goed bevallen. Ik heb toevallig gisteren nog bij een ibis hotel geboekt. Omdat ik over een paar weken, naar bijna precies dezelfde regio gaat als de topic starter, naar Guillestre.
Touren is rough so you got to be tough

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Davy » di 31 mei 2022, 22:24

^^ Tegenwoordig kan je ook op Booking met IDeal betalen hoor.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Pino » di 31 mei 2022, 22:25

Stefanuzz schreef: di 31 mei 2022, 20:49 Wat voor adviezen hebben jullie? En weet iemand een website waar de toltarieven een beetje makkelijk om terug te vinden zijn i.p.v. vage routeplanners etc.?
Voor Frankrijk brengt een vraag op autoroutes.fr je feitelijk naar ViaMichelin. Maar wat er daar uitkomt, klopt volgens mij wel standaard. Wat ikzelf nog wel eens doe, is zoeken op een specifiek deeltraject, bijvoorbeeld Genève-Vallouise. Dat scheelt wat slack en alternatieven die even niet relevant zijn voor wat je net even wilt weten.

Terug naar de route zelf: door Duitsland-Zwitserland geeft geen heel bijzonder landschap -misschien wordt het pas echt aardig rond Zwitserse meren- maar het is weer eens wat anders. In kilometers en reistijd is het verschil verwaarloosbaar op een totale afstand als deze. Je kunt nog denken over een derde route terug, door de Jura (suggestie Chrysa) of de Vogezen-Luxembourg (vanaf Basel). Maakt in je tolkosten geen verschil.

Wat door Zwitserland wellicht wél aardig is, is Sint Bernard-Torino en dan naar Vallouise rijden over de Montgenèvrepas. Maar als het je om tol gaat: zelfs als je op de Sint Bernard de pas pakt, praat je over Italiaanse snelwegen die niet goedkoop zijn. Zeker wél goedkoper dan de Frejustunnel vanuit Genève trouwens.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Rein » di 31 mei 2022, 22:54

Bij de route via Duitsland en Zwitserland zou je er ook voor kunnen kiezen om bij Mulhouse (in Frankrijk dus) te overnachten. Daar zitten rond het knooppunt A35 - A36 ook diverse niet al te dure hotels binnen een minuut van de afrit. Vanaf de Duitse A5 is dit nog geen vijf minuten rijden, dus amper een omweg en al helemaal niet als je de volgende dag via de A35 direct richting Basel (10 minuten verder) rijdt. Dag 1 is dan ca 680 km en dag 2 ca 550 km en qua tijd zijn dat ongeveer even lange reisdagen.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Pino » di 31 mei 2022, 23:02

^^ Absoluut, doen inderdaad veel mensen. Maar opmerking Chrysa is terecht dat je dan op dag 2 nog veel moet rijden terwijl je een mooie ontspannen rit in gedachten hebt. Je bent dan nog maar net over de helft.

Annemasse is een kilometer of duizend vanaf Wezep en 100% snelweg - prima te doen. Mocht je Sint Bernard willen rijden: Aosta ligt ook op die afstand. Eindig je dag 1 met een mooie pas en Aosta vind ik een leuke stad om een nachtje te zitten, ‘s ochtends koffie in de zon op het centrale plein en weer door.
Laatst gewijzigd door Pino op di 31 mei 2022, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Chris » di 31 mei 2022, 23:02

Keuze genoeg inderdaad. Google heeft daar nu 6 hotels in het betaalbare segment.

Afbeelding

Tussen Dijon en Lyon heeft inderdaad bijna elke afrit wel 2 of 3 hotels. Ik heb vorig jaar in Chalon-sur-Saone overnacht. Dat was begin september, nog een beetje in het reisseizoen. Ik had dat toen een dag van te voren geboekt via booking.com maar de goedkope hotels bij Mâcon waren toen al vol. Dat is wel een corridor waar veel mensen willen overnachten. Er is ook veel aanbod, maar zeker rond het weekend in juli-augustus zou ik wel tijdig boeken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6221
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door SnarfFlevoland » wo 01 jun 2022, 10:16

Chrysa schreef: di 31 mei 2022, 21:32 Die wintersporter heeft het vignet niet op zijn ruit geplakt zodat hij hem gewoon kan doorverkopen. Dat is illegaal, je vignet moet op de ruit geplakt worden. Als jij hem wel gewoon op je ruit plakt doe je niks verkeerd.
Daar zou ik voorzichtig mee zijn. Er zijn ook mensen die zo'n tolsticker op internet doorverkopen, die oorspronkelijk wél correct op de voorruit geplakt zijn en er weer voorzichtig eraf zijn gehaald. Je ziet dat echter pas op het moment dat je het vignet zelf op je voorruit plakt en dan is het te laat (lees geld aan de verkoper betaald en jij met een ongeldig vignet).
Chrysa schreef: di 31 mei 2022, 21:05 Ik vind het ook een flinke rit. Als ik puur naar een leuke route kijk zou ik het in twee dagen opsplitsen. Dag 1 binnendoor richting Lausanne rijden over Luxemburg, Nancy, en dan de N57 afrijden. Dag twee langs het meer van Genéve, dan een stukje tolweg naar Annecy en via de Galibierpas naar Vallouise. 8-)
Inderdaad beter in twee dagen doen en dan écht een fraaie route pakken, zoals dit voorstel. De standaard en saaie route over Duitsland is niet zo interessant. Zeker niet overdag, als je toch niet kunt opschieten en er veel wegwerkzaamheden zijn.
brytje008 schreef: di 31 mei 2022, 22:08 Verder verkies ik een normale ibis altijd wel boven een ibis budget. Niet dat je er zoveel meer voor krijgt, maar ik vind die ibis budget wel heel erg basic. En is mij ook een keer niet goed bevallen. Ik heb toevallig gisteren nog bij een ibis hotel geboekt. Omdat ik over een paar weken, naar bijna precies dezelfde regio gaat als de topic starter, naar Guillestre.
Mee eens. Ibis Basic is me ook een keer slecht bevallen, en zelfs Ibis "normaal" vind ik soms al basic genoeg. Ben sowieso geen echte Ibis-fan, als op Booking.com en Google een zelfstandig lokaal hotel een goede beoordeling heeft, boek ik dat het liefst, om niet alleen die grote hotelketens te sponsoren. Vaak zijn juist die goed beoordeelde kleine lokale hotels het best. Echter moet je ook weer niet altijd de beoordelingen bij Booking.com alleen geloven. Zo ben ik ooit eens op Lido bij Venetië in een hotel geweest dat op Booking.com een 8,3 had, maar in werkelijkheid was het een vreselijk vies hotel met een smerig en kaal ontbijt. Waar die goede beoordelingen vandaan kwamen, was me een groot raadsel. Een blik naar Google had me verraden dat er iets niet snor had moeten zijn, daarom controleer ik nu ook altijd de beoordelingen bij Google. En dan nog ben je voor fake reviews nooit veilig.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door martwout2 » wo 01 jun 2022, 10:47

Stefanuzz schreef: di 31 mei 2022, 20:49 Binnenkort willen we wellicht een weekje op vakantie richting Vallouise in Frankrijk. Ik zit even te kijken wat de leuke route is om te rijden en wat economisch ook nog een beetje uit kan. Goedkoop is het in deze dure tijden sowieso niet natuurlijk. Er zijn twee routes mogelijk, een via de standaard Route de Soleil vanaf Wezep via Maastricht, Liège, Luxembourg, Dijon, Lyon en dan Grenoble. De andere route zou zijn via Duitsland en Zwitserland: bij Arnhem de grens over via Keulen, Frankfurt, Kalsruhe, Basel, Bern, Genève en dan Grenoble.
Je kan eventueel vanaf Nancy ook via de tunnel naar Selestat rijden en dan de A35 naar Basel pakken. Deze pakken we zelf altijd als we naar Zwitserland gaan of door Zwitserland. Elzas is een mooi gebied. Je kan ook de col bij de tunnel pakken. Dat doen we zelf al jaren. Stelt weinig voor. Zelf overnachten we altijd in Ensisheim. Is duurder dan de bekende ketens maar erg mooi aangekleed (typisch Elzas). Website: https://www.hotel-domainedumoulin-alsace.com/nl/ . Je kan je auto eronder parkeren.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Pino » wo 01 jun 2022, 11:28

SnarfFlevoland schreef: wo 01 jun 2022, 10:16 Waar die goede beoordelingen vandaan kwamen, was me een groot raadsel. Een blik naar Google had me verraden dat er iets niet snor had moeten zijn, daarom controleer ik nu ook altijd de beoordelingen bij Google. En dan nog ben je voor fake reviews nooit veilig.
Beoordelen bij Booking gaat aan de hand van gesloten vragen en dan komt er een cijfer uit je antwoorden. Maar dat betekent ook dat je met nul verwachting naar een tent kunt gaan, geen echte rotzooi tegenkomt en dan dus best positief kunt beoordelen - zoiets als “voor een matig hotel best redelijk.” Wat dan beter lijkt dan een goed lijkend hotel dat je tegenvalt, terwijl dat laatste objectief vermoedelijk betere standaarden biedt. Dat is dan de poging om iets te doen tegen fake reviews, maar het voelt als “van de regen in de drup.”

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door waldo79 » wo 01 jun 2022, 14:42

^^ Booking probeert die reviews zoveel mogelijk te objectiveren en te ontdoen van boosheid van mensen. Echt zware onvoldoendes komen er alleen maar uit als je op een groot deel van de criteria slecht tot onvoldoende aanvinkt.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Pino » wo 01 jun 2022, 15:01

^^ Gevolg: als ik een hotel zie op Booking.com met een cijfer onder de 8, benader ik die tent als verdacht. Zelfs als je zwaar teleurgesteld bent, zul je niet zo heel snel alles op 'slecht' zetten. En dingen die eigenlijk iets vanzelfsprekends hebben, zet je al snel wel op goed en dat draagt dan bij aan een supercijfer. Dubbel door het idee dat mensen redeneren "ik heb een Ibis Budget geboekt, ik kan hier toch niet de Hyatt-standaard naast leggen, dus ik zet het op goed". Het leidt uiteindelijk tot weinig anders dan een mismatch tussen wat mensen verwachten en wat ze treffen wanneer het hotel eigenlijk vlees noch vis is.

Als de rest van de wereld ook naar Booking kijkt met "onder de 8 moet je niet aan beginnen", heeft Booking een prikkel om ervoor te zorgen dat er veel hotels boven de 8 zitten. Want hoteliers lopen weg, en reizigers boeken niet - en weg is het verdienmodel van de organisatie. Dat weten ze op het Booking-hoofdkantoor verrekt goed. Dus onder het motto van "op deze manier voorkomen we ongefundeerde trap-na-onvoldoendes", is dit gewoon onderdeel van een businessmodel.

Teetje
verkeersader
Berichten: 607
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Teetje » wo 01 jun 2022, 15:11

Voor wat het waard is: ik ben zelf vorige week vanuit Genève via Bazel en Frankfurt terug naar NL gereden (op een doordeweekse dag) en vond het erg druk en daardoor vermoeiend en onrustig rijden. Veel file gehad in zowel CH als D, ondanks dat het aantal Baustellen op deze route momenteel wel mee valt.

Ik vind zelf de Franse tolwegen om die reden een stuk prettiger.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jun 2022, 15:13

Pino schreef: wo 01 jun 2022, 11:28 Beoordelen bij Booking gaat aan de hand van gesloten vragen en dan komt er een cijfer uit je antwoorden. Maar dat betekent ook dat je met nul verwachting naar een tent kunt gaan, geen echte rotzooi tegenkomt en dan dus best positief kunt beoordelen - zoiets als “voor een matig hotel best redelijk.” Wat dan beter lijkt dan een goed lijkend hotel dat je tegenvalt, terwijl dat laatste objectief vermoedelijk betere standaarden biedt. Dat is dan de poging om iets te doen tegen fake reviews, maar het voelt als “van de regen in de drup.”
Tegenwoordig (sinds ergens in 2021) geef je bij booking.com zelf het cijfer, en daarna geef je antwoorden op de vragen, maar die beïnvloeden het cijfer niet meer. Dus de oude opzet, waarbij je vragen beantwoordde en er een cijfer uit kwam rollen, dat soms te hoog was naar je smaak, is er niet meer.

Maar het is natuurlijk afgewogen aan de verwachtingen die iemand heeft. Van een tweesterrenhotel voor € 50 per nacht heb ik een andere verwachting dan van een viersterrenhotel voor € 120 per nacht. Het kan best zijn dat ik die eerste een 9 geef, omdat het voor die prijs een prima deal was, en het tweede hotel een 8, omdat het aan de verwachtingen voldeed maar niet heel bijzonder was. Ook al was de kamer dan comfortabeler dan bij het eerste hotel.

Een tweesterrenhotel met een 9 interpreteer ik dan ook niet gelijk als een heel goed en luxe hotel, maar een hotel waar je waar krijgt voor je geld.
SnarfFlevoland schreef: wo 01 jun 2022, 10:16Mee eens. Ibis Basic is me ook een keer slecht bevallen, en zelfs Ibis "normaal" vind ik soms al basic genoeg. Ben sowieso geen echte Ibis-fan, als op Booking.com en Google een zelfstandig lokaal hotel een goede beoordeling heeft, boek ik dat het liefst, om niet alleen die grote hotelketens te sponsoren. Vaak zijn juist die goed beoordeelde kleine lokale hotels het best.
Ibis Budget heb ik al zo'n zes jaar niet meer gebruikt, maar de kamers zijn goed genoeg als doorreishotel. Je hebt alles wat je nodig hebt, als je 's avonds aankomt en de volgende ochtend weg moet, en het niet teveel mag kosten. Maar tegenwoordig boek ik wel wat luxers.

De gewone Ibis is inderdaad ook wat meer basic, maar daar is de prijs doorgaans ook naar. Bij Accor zit het in een lagere categorie dan bv. Mercure of Novotel. Ibis gebruik ik incidenteel wel, maar dat is ook omdat ik een Gold-status bij Accor hebt en dan levert het mij ook best wat op. En bij vrijwel alle Accor-hotels word ik altijd netjes behandeld. Maar meestal kies ik voor iets als Mercure of Novotel. Het voordeel van ketenhotels is dat je weet wat je kan verwachten, dat vind ik zelf wel prettig.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jun 2022, 15:14

Teetje schreef: wo 01 jun 2022, 15:11 Voor wat het waard is: ik ben zelf vorige week vanuit Genève via Bazel en Frankfurt terug naar NL gereden (op een doordeweekse dag) en vond het erg druk en daardoor vermoeiend en onrustig rijden. Veel file gehad in zowel CH als D, ondanks dat het aantal Baustellen op deze route momenteel wel mee valt.

Ik vind zelf de Franse tolwegen om die reden een stuk prettiger.
Dit is ook de reden waarom ik de route via Luik, Luxemburg, Metz en Straatsburg een heel fijne route naar Zwitserland vind, ondanks dat het niet de kortste is.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door paolie » wo 01 jun 2022, 15:20

Persoonlijk snap ik de keuze om via Zwitserland naar Vallouise te willen reizen niet helemaal. Zeker omdat de snelste variant van die route volgens google standaard al 40 minuten extra reistijd kost, nog afgezien van de grotere kans op vertragingen.
Als je dan toch iets anders zou willen rijden dan de klassieke route over Luxemburg, dan zou ik voor de afwisseling via Charleroi-Reims rijden, met eventueel ook de optie A39 tussen Dijon en Lyon.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Pino » wo 01 jun 2022, 15:25

^^ Er zijn zeker leuke alternatieven te verzinnen in Frankrijk! Kom je ergens ook weer terug op door de Jura naar Genève rijden: N57-N83-N5 vanaf Nancy zou je vanuit Wezep doen in misschien een uur meer dan 100% snelweg?
Coen Tunnel schreef: wo 01 jun 2022, 15:14 Dit is ook de reden waarom ik de route via Luik, Luxemburg, Metz en Straatsburg een heel fijne route naar Zwitserland vind, ondanks dat het niet de kortste is.
En dan rijd jij nog vanuit Overijssel, waardoor het een 70 kilometer extra is. Vanuit Amsterdam en Utrecht is het verschil maar 25 kilometer. Ik vind dat een no-brainer, en dan kun je er nog eens twintig kilometer en wat tol vanaf halen door N59 te rijden - kost je dan wel iets van een kwartier.

Niet vergeten dat deze route vanuit de Zuidvleugel Randstad en flinke delen van de zuidelijke provincies zelfs korter is in kilometers dan rijden door Duitsland.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 01 jun 2022, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door paolie » wo 01 jun 2022, 15:29

Pino schreef: wo 01 jun 2022, 15:25 ^^ Er zijn zeker leuke alternatieven te verzinnen in Frankrijk! Kom je ergens ook weer terug op door de Jura naar Genève rijden…
Uiteraard, maar dit zijn alternatieven die geen extra reistijd kosten. Via Genève richting Grenoble is in mijn ogen hoe dan ook niet zo zinnig.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Pino » wo 01 jun 2022, 15:42

^^ Tja, dat zou je dus alleen doen voor een leuk stuk (middel)gebergte. Juist daarom is via Charleroi of de A39 misschien juist niet je-dat. De route die ik omschreef zal je misschien 1.5-2 uur extra kosten ten opzichte van knallen over de Route du Soleil, wat in een rit van twee dagen over nog geen 1200 kilometer best uit kan. Maar goed, het wordt hier een kwestie van smaak en je maakt natuurlijk het terechte punt dat Vallouise benaderen vanaf Genève via Grenoble nou niet echt veel toevoegt.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9080
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door Ds79m » do 02 jun 2022, 9:08

Pino schreef: wo 01 jun 2022, 15:01 ^^ Gevolg: als ik een hotel zie op Booking.com met een cijfer onder de 8, benader ik die tent als verdacht. Zelfs als je zwaar teleurgesteld bent, zul je niet zo heel snel alles op 'slecht' zetten. En dingen die eigenlijk iets vanzelfsprekends hebben, zet je al snel wel op goed en dat draagt dan bij aan een supercijfer. Dubbel door het idee dat mensen redeneren "ik heb een Ibis Budget geboekt, ik kan hier toch niet de Hyatt-standaard naast leggen, dus ik zet het op goed". Het leidt uiteindelijk tot weinig anders dan een mismatch tussen wat mensen verwachten en wat ze treffen wanneer het hotel eigenlijk vlees noch vis is.

Als de rest van de wereld ook naar Booking kijkt met "onder de 8 moet je niet aan beginnen", heeft Booking een prikkel om ervoor te zorgen dat er veel hotels boven de 8 zitten. Want hoteliers lopen weg, en reizigers boeken niet - en weg is het verdienmodel van de organisatie. Dat weten ze op het Booking-hoofdkantoor verrekt goed. Dus onder het motto van "op deze manier voorkomen we ongefundeerde trap-na-onvoldoendes", is dit gewoon onderdeel van een businessmodel.
Het probleem met Booking.com is dat ze door de jaren heen verschillende systemen hebben gebruikt. Eerst was het een redelijk neutraal systeem, waar je ook bij hotels met een 7.5 niet meteen hoefde te vrezen in een zwijnenstal te komen. Maar waarschijnlijk filterden veel mensen toch op iets als ‘minstens een 8’, dus er vielen de nodige hotels buiten de boot. Op een gegeven moment (ik denk al een jaar of tien terug) is dat systeem aangepast, waardoor de gemiddelde uitkomst voor alle hotels omhoog ging. Dat werkte een tijdje goed, maar als ik voor mezelf spreek heb ik mijn standaard ook gewoon verhoogd naar minstens een 8.5. Daarop is recentelijk het systeem weer aangepast dat mensen zelf een cijfer kunnen geven. Hoewel dat niet ideaal lijkt (voor de één is ‘geweldig’ gelijk aan een 8, voor de ander ‘aardige eigenaar die zijn best deed’ gelijk aan een 10), maar ik heb de indruk dat het wel aardig werkt. Filteren op hoge beoordelingen en de negatieve commentaren lezen is meestal wel voldoende.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door mvalkenburg » do 02 jun 2022, 9:54

Ik heb het even teruggekeken, sinds ik een account bij booking.com heb (2007) heb ik 128 boekingen gehad. Vrijwel zonder uitzondering bij verschillende locaties (ik ga weinig naar de zelfde plekken) maar ik heb echt oprecht vrijwel nooit in een locatie gezeten dat ik dacht "dit kan toch echt niet". Enige uitzondering daarin is het Britannia hotel in Birmingham, wat gewoon ronduit slecht en smerig was. En dus nog slechter dan de reviews deden vermoeden.
De reviews (cijfers) neem ik altijd met een korreltje zout, en lees vluchtig wat reviews. Maar zelfs dat moet je met een korreltje zout nemen, want Nederlandse reviewers zijn in staat om een hotel volledig neer te sabelen als de wifi niet goed genoeg was. Of klagen over iets, wat ze hadden kunnen weten als ze de accomodatiebeschrijving bekeken hadden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door waldo79 » do 02 jun 2022, 11:22

In mijn laatste accommodatie kwam ik niet in de wifi, heb het via de receptie weten te fiksen. Ik zou daar geen negatieve recensie over schrijven. Maar het moet echt heel slecht zijn wil ik een onvoldoende uitdelen.

T-hijs
verkeersader
Berichten: 977
Lid geworden op: vr 11 feb 2011, 8:41
Locatie: Ergens ten noordoosten van Knooppunt Deil

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door T-hijs » do 02 jun 2022, 11:35

Nog even over een Zwitsers tolvignet kopen via Marktplaats: ik begrijp werkelijk niet wat mensen bezielt om op een vakantiebudget, dat over het algemeen toch minstens een paar honderd euro bedraagt (en vaak ook meer), één of twee tientjes te besparen op je tolvignet. Tolkosten bestaan, zo simpel is het. Hetzelfde geldt voor je brandstof, je overnachtingen en je eten. Die calculeer je in, dus waarom dan proberen om op één van die aspecten een zo relatief geringe besparing te bereiken?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naar Frankrijk (via Duitsland en Zwitserland?)

Bericht door waldo79 » do 02 jun 2022, 12:00

^^ Mee eens, het zou niet in me opkomen om te gaan fröbelen met gebruikte vignetten waarvan je al kunt weten dat je niet te goeder trouw handelt.

Plaats reactie