[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bespreek hier alles over de Belgische autosnelwegen.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[E017] A14-E17 Antwerpen - Gent - Kortrijk

Bericht door Chris » do 15 jun 2006, 21:00

Sinds wanneer is de E17 goed dan? Ik reed m vorig jaar van Lille naar Antwerpen, maar vond het wegdek absoluut niet "tot de beste van Europa" horen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » do 15 jun 2006, 21:09

De E 17 is nooit echt slecht geweest. Behalve de bruggen over de Schelde bij Gent. Het wegdek moet nieuw zijn, omdat de verbreding tussen Gent en Kortrijk een paar jaar geleden gereed is gekomen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » do 15 jun 2006, 21:15

Toen ik vorig jaar op de E17 reed was het wegdek op zich wel goed, alleen op een aantal plaatsen was behoorlijke spoorvorming op de rechterrijstrook.

Afbeelding
De autogordel: een band voor het leven.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 15 jun 2006, 21:17

Vinny schreef:De E 17 is nooit echt slecht geweest. Behalve de bruggen over de Schelde bij Gent. Het wegdek moet nieuw zijn, omdat de verbreding tussen Gent en Kortrijk een paar jaar geleden gereed is gekomen.
Nee, maar om hem kwalitatief de beste van Europa te noemen gaat me veel te ver. De beste snelwegen vind je tegenwoordig in de centraal Europese landen, zoals Kroatië en Hongarije bijvoorbeeld.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » vr 16 jun 2006, 9:20

Het stuk vlak na Antwerpen richting Gent is nog steeds bedroevend slecht. Vorral de linkerbaan.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 16 jun 2006, 10:05

Chris schreef:Sinds wanneer is de E17 goed dan? Ik reed m vorig jaar van Lille naar Antwerpen, maar vond het wegdek absoluut niet "tot de beste van Europa" horen.
Ik reed daar vorig jaar ook, maar er zaten inderdaad wel wat kuilen in de weg. Vooral de verbindingslus tussen de A17 en E17 was om te janken zo slecht... :?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 16 jun 2006, 10:23

De verbindingslus Kortrijk --> Doornik bedoel je? Dan is die erg verslechterd. In 1998, toen de A 17 net open was, viel mij alleen de korte en smalle uitvoegstrook op, maar het wegdek was goed. Verderop de A 17 was het nieuwe asfalt zo goed, dat hij wat mij betreft "Beste snelweg van België" verdient. (Maar deze was natuurlijk nog maar een paar maanden open voor het verkeer) ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » zo 18 jun 2006, 3:08

Bij het afsplitsen van dit topic is blijkbaar een post van mij verloren gegaan. Ik ga hem niet helemaal herschrijven, maar ik wil wel even vermelden dat de E17 (net als de E40 in Oost-Vlaanderen) tot de beste Europese snelwegen gerekend wordt, rekening houdend met de drukte en zwaarte van het verkeer dat erover rijdt, zoals ik in mijn vorige post (die in het topic "Belgisch wegenvignet" staat) vermeld had. Dat is immers een van de criteria die gebruikt wordt bij de beoordeling.

Gebruikt men dit criterium niet, dan is een nieuwe snelweg in Oost-Europa uiteraard veel beter dan een snelweg bij ons, want die Oost-Europese snelweg krijgt ook niet de massa's vrachtverkeer van onze snelwegen te verwerken.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 19 jun 2006, 20:20

Dat komt nog wel.

Als ik over een snelweg rijdt, merk ík hoe het wegdek is. Het interesseert me dan weinig of er vaak veel (vracht)verkeer rijdt, maar hoe het wegdek is. Feiten of het naar hoeveelheid verkeer goed of slecht is, zeggen me dan weinig. Het gaat om je beleving, maar echt goede snelwegen qua wegdek heb ik in België nog niet gezien (alhoewel Kortrijk - Tournai wel goed was).

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » ma 19 jun 2006, 23:03

Chris schreef:maar echt goede snelwegen qua wegdek heb ik in België nog niet gezien (alhoewel Kortrijk - Tournai wel goed was).
De E411 Arlon-Brussel is voor een groot deel vernieuwd, dat is écht een hele goede weg. Ik was verbaasd over zo'n goede weg in België. Maar ja, het was voorheen dan ook zo erg dat mijn passagiers vroegen of ik op de linkerrijstrook wilde gaan rijden, omdat ze anders nog wagenziek zouden worden ;). De E17 gaat wel, maar het verdient geen schoonheidsprijs. Meer (vracht)verkeer betekent gewoon vaker onderhouden, het is geen excuus om de weg dus maar te laten verkommeren.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 20 jun 2006, 8:04

Meer vrachtverkeer is vaker onderhouden. Daaaar weten we genoeg van in NL :roll: (Moerdijkbrug)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » wo 21 jun 2006, 3:45

N11-west schreef:Meer (vracht)verkeer betekent gewoon vaker onderhouden, het is geen excuus om de weg dus maar te laten verkommeren.
De E17 wordt continu onderhouden, dus er is absoluut geen sprake van "laten verkommeren".

Het valt me wel vaker op dat Nederlanders een nogal eenzijdig beeld hebben over de kwaliteit van de Belgische (/Vlaamse) snelwegen. Vermoedelijk komt dat doordat ze op doorreis vaak dezelfde snelweg nemen en wanneer daar enkele slechte stukken op zijn, dan wordt dit meteen geëxtrapoleerd naar het gehele Belgische (/Vlaamse) snelwegennet. Helaas... Er zijn zeker en vast slechte stukken die nog aangepakt moeten worden, zoals bijvoorbeeld de E34 in de omgeving van Turnhout, maar globaal gezien beschouwt men het Vlaamse snelwegennet als kwalitatief goed tot heel goed, zeker de afgelopen 5 à 7 jaar. Wanneer ik door Nederland, Duitsland of Frankrijk rij, dan merk ik evenveel slechte stukken snelweg als in Vlaanderen, dus zoveel verschil op vlak van kwaliteit is er niet.

@René: ik had gisteren zowat rond hetzelfde uur hier reeds iets gepost, ongeveer hetzelfde als wat ik nu geschreven heb. Het bericht werd correct gepost en ik kon het zien na de andere berichten. Vandaag was het echter niet meer te bespeuren. Misschien ergens een foutje in de forum software? Het is immers reeds de tweede keer op een week tijd dat dit gebeurt met een bericht van mij, de eerste keer was bij de afsplitsing van dit topic van het topic "Belgisch snelwegenvignet". De reden dat ik je dit niet meld via PB is dat er misschien nog mensen zijn die dit onlangs meegemaakt hebben?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 10:59

Het Vlaamse wegennet is zeker beter dan het Waalse.

Voor de renovatie van de E25 en E411 waren er eigenlijk helemaal geen goede Waalse snelwegen.

Nu is de E25 behoorlijk goed, en gerenoveerde delen van de E411 ook. Hopelijk blijft dat zo, en wachten ze niet weer 25 jaar met onderhoud.

De E42 Frankrijk - Charleroi - Namur - Liège - St.Vith is gewoon slecht. Alleen het stukje Liège - Battice ben ik niet zo zeker over.

De E34 ten westen van Antwerpen was ook absoluut bagger. Misschien wel het slechtste stuk Vlaamse snelweg, alhoewel de E34 bij Turnhout idd ook hoog scoort.

Waarom pakken ze dat stukje E25 bij Visé niet aan? Meteen na de grens is het slecht wegdek, later wel beter.

Het is gewoon een slecht visitekaartje voor de Belgen. Meteen bij het bord België is het wegdek slecht. Dat is zonde.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » wo 21 jun 2006, 11:05

Ik blij erbij dat de E34-A21 niet slecht is :twisted:
De A12 Brussel - Antwerpen en het stuk van de E313-A13 van Borgerhout tot Ranst richting Hasselt is slechter naar mijn mening.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 11:14

Die laatste 2 ken ik helaas niet

dit heb ik in de afgelopen 2 jaar of korter wel eens gereden;

Afbeelding

Dit jaar komt daar de E40 Gent - Calais bij waarschijnlijk.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » wo 21 jun 2006, 11:15

De E313 vond ik niet slecht, maar we reden we ineens in een enorme kuil, echt levensgevaarlijk! :shock:

Maar veel gewest- en gemeentewegen zijn al verbeterd denk ik. :toppie:

N11-west
stadsweg
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 17:27
Locatie: Leiden

Bericht door N11-west » wo 21 jun 2006, 11:45

R4 schreef:Wanneer ik door Nederland, Duitsland of Frankrijk rij, dan merk ik evenveel slechte stukken snelweg als in Vlaanderen, dus zoveel verschil op vlak van kwaliteit is er niet.
De snelwegen in Nederland of Frankrijk liggen er qua wegdek over het algemeen echt beter bij dan in België (ook Vlaanderen). Ik denk dat de meeste mensen dat wel met mij eens zijn. En die mening is niet alleen gebaseerd op een enkele rit over één bepaalde route. Ook het asfalt van de gewestwegen wordt (of is in het verleden) duidelijk minder secuur bijgehouden. Wallonië is wel merkbaar slechter dan Vlaanderen. Natuurlijk zijn er ook in Nederland slechte wegen, maar het is veel uitzonderlijker dan in België. Het is heel duidelijk dat het onderhoud in België minder goed is (of was) dan in Nederland. Kijk ook maar eens naar de staat van viaducten en bruggen. Toch is er ook genoeg positiefs. De laatste jaren wordt er hard gewerkt om e.e.a. te verbeteren, en bovendien vind ik dat de meeste wegen veel "grootser" zijn uitgevoerd dan in NL. Het is duidelijk dat doorstroming en snelheid belangrijkere items zijn dan in Nederland: gewestwegen hebben vaak meer rijstroken, en belangrijke wegen blijven redelijk verschoond van drempels, rotondes etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 21 jun 2006, 11:47

Ja, het onderliggend wegennet is absoluut beter uitgevoerd dan in Nederland. Denk maar aan de R-wegen rond elk beetje stad, en grote gewestwegen. Daar kan Nederland nog wat van leren van doorgaande wegen door dorpcentra's etc.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » wo 21 jun 2006, 17:56

Op die paar autosnelwegen waar ik in België heb gereden, valt het mij op dat bochten in de snelwegen (behalve rond de steden dan) meestal over een veel grotere afstand zijn uitgevoerd. In Nederland zijn ze veel korter en scherper.
De autogordel: een band voor het leven.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 22 jun 2006, 7:35

Chris schreef:
Dit jaar komt daar de E40 Gent - Calais bij waarschijnlijk.
Grotendeels zo egaal als een biljartlaken. Niets op aan te merken. ;)

Autosnelweggek
woonerf
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 07 jun 2006, 23:10
Locatie: Zeewolde

Bericht door Autosnelweggek » do 22 jun 2006, 12:41

Ik ben er vorig jaar met mijn ouders nog overheen gereden, ziet er werkelijk waar niet uit wat een rotweg, alleen wel lekker 3-baans.
Verder nog een vraagje: Als je Lille omzeilt dan kom je in Belgie op de grens tussen Wallonie en Vlaanderen en er ligt daar een hele irritante hobbel in de weg, is daar wat van bekent?

Antwoord op deze vraag, annex verdere discussie, afgesplitst door Rien, BE-moderator. Klik hier.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 14 aug 2006, 22:45

Ik las een verhaal van iemand op fok!. Schijnt dat bij regen al het water op de E17 blijft liggen, en niet weg loopt. Zijn daar wel eens problemen door?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 15 aug 2006, 0:33

Op de plaatsen met spoorvorming kan je dat hebben, maar voorts moet er al heel veel regen vallen vooraleer die blijft staan hoor. De waterafvoer van de E17 functioneert voldoende, gelukkig maar, want anders zouden er bij regenweer heel wat files en ongevallen ontstaan op de E17.

Misschien heeft de schrijver van dat verhaal erover gereden bij noodweer, dan kan je natuurlijk eens tegenkomen dat de riolen het water niet kunnen slikken, maar dat geldt dan voor elke snelweg.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Tijgernoot
dorpsstraat
Berichten: 139
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 22:54

Bericht door Tijgernoot » do 17 aug 2006, 23:10

Chris schreef:Ik las een verhaal van iemand op fok!. Schijnt dat bij regen al het water op de E17 blijft liggen, en niet weg loopt. Zijn daar wel eens problemen door?
Zodra het regent, heb je wel flink last van sprayvorming, en ga je bijna vanzelf langzamer rijden. En in de spoorvorming blijft er ook relatief veel water staan, dat was ook merkbaar bij het afremmen, je krijgt lastiger grip op de weg.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 20 aug 2006, 11:21

Toch kan ik dat verhaal beamen. Toen wij vorig jaar in een plensbui op de E17 reden zagen we gewoonweg niets meer! Levensgevaarlijk, want die weg zat toen nog overvol met vakantieverkeer ook nog.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » zo 20 aug 2006, 11:42

Dat was vroeger op de 'oude' A 16 bijvoorbeeld ook. Eén van de reden dat wij in Nederland nu ZOAB hebben...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hneel
autoweg
Berichten: 1076
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 8:46
Locatie: Dinteloord

Bericht door hneel » zo 20 aug 2006, 17:46

Vinny schreef:Dat was vroeger op de 'oude' A 16 bijvoorbeeld ook. Eén van de reden dat wij in Nederland nu ZOAB hebben...
Maar helaas nog lang niet overal.

Zo is vziw zowat de hele ruit rond Rotterdam nog oud "nat" asfalt.

En vaak heb je bij bruggetjes of viaducten nog stukjes oud asfalt tussen het zoab zitten. Dat is best schrikken als je daar tijdens regen rijdt.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 02 sep 2006, 19:41

Vandaag reed ik de E17 vanaf de Franse grens tot aan Antwerpen.
Tussen Kortrijk en Antwerpen had ik in 1999 voor het laatst gereden.
Toen was de rijbaan richting Antwerpen nog partieel 2-strooks, nu was deze al vanaf het klaverblad bij Kortrijk 3-strooks.
Die gereconstrueerde rijbaan lag er netjes bij, en de geluidsproductie was aanzienlijk lager dan van het betonwegvak verderop.
Tussen Gent en Antwerpen was het wegdek op sommige plekken ronduit slecht. Over het lange viaduct met de geel-paarse geluidschermen bij Gentbrugge zullen we het maar helemaal niet hebben. Hobbel de hobbel en een enorme hoeveelheid lawaai...

Het nut van al die chevron-pijlen en die bordjes met 60 en 90 km, daar kun je over twisten. Ik vind het zelf zeer irritante markering als er geen mist is (en dat is in minstens 99% van de gevallen)...

De markering voor de vertakking Kennedytunnel/Liefkenshoektunnel, waarbij er een doorgetrokken streep ligt tussen het 3e en het 2e rijvak, daar heb ik ook zo mijn twijfels bij. Tezamen met de onduidelijke wegwijzers erboven zijn ze voor ter plekke onbekenden (zoals ik) ronduit raadselachtig. Of ter plekke bekenden zich veel aan de doorgetrokken streep gelegen zullen laten liggen, daar waag ik ook nog het nodige aan te betwijfelen.

Wel goed geslaagd was de renovatie van een aantal viaducten tussen de Franse grens en Gent. Die viaducten waren helemaal gezandstraald, waardoor het beton er weer als nieuw uitzag. Een heel andere aanblik dan het haveloze uiterlijk dat de meeste Belgische boogviaducten vertonen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 02 sep 2006, 20:31

k vind het zelf zeer irritante markering als er geen mist is
Ik niet. Ik vond het altijd erg leuk om te zien als kind. En tot mijn genoegen kwam het ook voor op de (toen nog vrij nieuwe) A 59 bij Zonzeel. Mijn ouders vonden het ook prima rijden. Bovendien erg praktisch en nuttig. Helaas ben ik pas later achter het gevaar gekomen (voor bijv. motorrijders). Op de E zoveel tussen Kortijk en Doornik heeft men tegenwoordig een onderbroken vluchtstrook-streep met hetzelfde doel. Dat is eigenlijk beter.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » zo 03 sep 2006, 9:47

Die onderbroken vluchtstrook als in Frankrijk, lijkt me in dit soort gevallen de eenvoudigste oplossing.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Plaats reactie