Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".
Moderator: Moderatoren
-
Chris079
- verkeersader
Bericht
door Chris079 » wo 01 jun 2022, 7:59
Los van het ontwerp; ik vraag me af

wel fout is, want de komborden geven ook een zone aan, waar normaliter een maximum snelheid van 50 km/u geldt. Het bord

is op een gegeven moment overbodig geacht, nu geef je met het bord

een afwijkende maximumsnelheid aan.
Mijn inziens werkt dit wel, want met een

geef je een zone binnen een zone aan.
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 01 jun 2022, 8:03
Omdat het geen geldig kombord is, mag je dus gewoon weer 80 vanaf het volgende kruispunt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 01 jun 2022, 8:12

mwah. Zou ik niet zo hard durven beweren. Dat er ineens een plaatje bijgeplaatst is, maakt het bord niet meteen ongeldig.
Het einde-kombord vind ik een ander verhaal. Dat verschilt wezenlijk van het rvv-model wegens ontbreken van de rode streep door de plaatsnaam. Dus bij verlaten van de kom netjes 50 blijven rijden

-
Egbert
- autoweg
Bericht
door Egbert » wo 01 jun 2022, 8:45
Ik vind het geen mooi bord. Dat witte vlak op dat blauw past gewoon niet, het lijkt alsof er een sticker opgeplakt is.
-
Kaaiman
- Secretaris
Bericht
door Kaaiman » wo 01 jun 2022, 8:49
Ik blijf het ook onverstandig vinden dat het één integraal bord is. Met twee aparte borden zal het naambord veel vaker gestolen zijn, maar blijft de (in het RVV op te nemen) komaanduiding juridisch intact.
Dit geldt uiteraard vooral voor komborden die middels klassieke beugels bevestigd zijn, meestal langs minder belangrijke wegen, of wegen van een andere wegbeheerder dan de gemeente.
En als voordeel heeft dit ook nog dat, totdat de komaanduiding in het RVV is opgenomen, gewoon de bestaande (naam)komborden kunnen blijven hangen. DIe zijn dan juridisch geldig in de overgangsperiode, en het enige nodige is het bijplaatsen van komaanduidingsborden. Maar dat is natuurlijk niet wat bordenboeren willen horen...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
Teetje
- stadsweg
Bericht
door Teetje » wo 01 jun 2022, 11:44
Ik vind het eerlijk gezegd niets toevoegen in Nederland: het is gewoon te veel en te druk.
In België is het ook anders geloof ik, daar staan ook borden bij de gemeentegrens. Zo'n symbool geeft dan aan waar je daadwerkelijk de bebouwde kom betreedt.
Eigenlijk was in dit specifieke verband vroeger gewoon alles beter
https://www.google.nl/maps/@52.2252628, ... 6656?hl=nl
-
Robbert297
- expressweg
Bericht
door Robbert297 » wo 01 jun 2022, 11:58
Persoonlijk vind ik de
Deense stijl een geslaagd ontwerp.
I'm average height... in Thailand.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 01 jun 2022, 12:04

Dat is inderdaad een prima bord. En zou voor Nederland in wit op blauw kunnen worden uitgevoerd.
Zou dan meteen de gemeentenaam onder de plaatsnaam vanaf nu achterwege laten, die is voor de weggebruiker toch niet direct relevant, levert rustigere borden op en scheelt meteen weer een hele vervangingsronde bij een eerstvolgende gemeentefusie.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 01 jun 2022, 12:09
paolie schreef: ↑wo 01 jun 2022, 8:12

mwah. Zou ik niet zo hard durven beweren. Dat er ineens een plaatje bijgeplaatst is, maakt het bord niet meteen ongeldig.
Nou...
Wouter N14 schreef: ↑vr 28 jan 2022, 15:46
Niet de eerste keer dat ik een teleurstellend antwoord van het CROW krijg. Maar wel bevestiging dat ze geen status hebben.
UW VRAAG:
Verschillende gemeenten passen een nieuw model kombord toe, voorzien van het witte symbool. Dit als voorbereiding op een toename van het aantal voertuigen met ISA. Een bordenleverancier stelt zelfs dat “Per 1 september 2021 is het standaard dat de symbool van de skyline op de nieuwe komborden staat”. Maar ik kan nergens een besluit vinden over deze nieuwe borden. Ook komt het niet voor in het herziene RVV dat 1-7-2022 in werking treedt. Op uw website heb ik er geen informatie over kunnen vinden, anders dan wat er in de ‘Handreiking Intelligente Snelheids Assistent (ISA) voor wegbeheerders’ (juni 2021) staat: “In de toekomst zou dit tot een andere vormgeving kunnen leiden (zoals de suggestie eronder), maar die moet dan wel zijn vastgesteld in regelgeving (Bijlage 1 RVV)”. Zodoende mijn vragen:
- Welke status hebben de nieuwe komborden zoals ze inmiddels worden toegepast?
- Zijn deze borden handhaafbaar aangezien ze niet overeenkomen met wat in bijlage 1 van het RVV staat? Met name bord H2 is een zeer slecht ontwerp en moeilijk als zodanig herkenbaar.
- Is dit ontwerp volgens het CROW wel het definitieve ontwerp dat op een later moment nog formeel vastgesteld moet worden, of komt er mogelijk een ander ontwerp? Het voorbeeld in de handreiking is bijvoorbeeld al een stuk beter.
- Als deze borden geen status hebben en dus niet toegepast zouden moeten worden, zou het CROW dit dan ook willen communiceren? Zowel richting wegbeheerders als richting de bordenleveranciers en andere relevante partijen.
ANTWOORD CROW:
Hieronder ga ik in op uw vier gestelde vragen:
- Deze nieuwe komborden hebben op dit moment geen officiële status. Ze zijn namelijk nog niet opgenomen in het RVV.
- Als CROW gaan wij niet over handhaving. Wij raden u aan contact op te nemen met uw verkeersadviseur van de politie.
- CROW gaat niet over het ontwerp van verkeersborden. Deze taak ligt bij het Ministerie van I&W. U kunt deze vraag het beste aan het Ministerie voorleggen.
- Ook deze taak ligt bij het Ministerie. Als CROW hebben wij geen formele rol in dit proces en zien wij onszelf ook niet als degene die hierover hoort te communiceren.
Vergelijkbare vragen heb ik uitstaan bij het ministerie maar die hebben nog een maand langer de tijd nodig voor een reactie.
Wouter N14 schreef: ↑do 10 feb 2022, 19:11
Nu ook van het ministerie de bevestiging dat de nieuwe komborden geen status hebben
Hartelijk dank voor uw e-mail van 28 december 2022 aan Informatie Rijksoverheid. In uw e-mail heeft u enkele opmerkingen gemaakt over een komende wijziging van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) die op 10-02-2020 voor internetconsultatie is gepubliceerd (
https://www.internetconsultatie.nl/1629) onder de titel Wijziging Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vanwege invoering helmplicht snorfietsers. U heeft ook enkele vragen gesteld over dit ontwerp-besluit.
Uw opmerkingen heb ik doorgegeven aan de desbetreffende beleidsafdelingen die het desgewenst kunnen betrekken bij deze of een volgende wijziging van het RVV 1990.
Hieronder vind u een reactie op uw vragen; hierbij wil ik u ook verwijzen naar de documenten die gepubliceerd zijn bij de internetconsultatie.
U vraagt naar de juridische status van nieuwe komborden H1/H2 met een symbooltje die ook worden toegepast door sommige gemeenten. Een dergelijke wijziging van het RVV 1990 is op dit moment niet in voorbereiding. Er wordt op dit moment wel nagedacht over de mogelijkheid daarvoor, maar er is nog geen besluit genomen.
U vraagt naar de invulling van het begrip “elektrische voertuigen” in relatie tot het nieuw in te voeren verkeersbord E8c. In het RVV 1990 wordt voor de invulling van dit begrip niet verwezen naar de Regeling voertuigen. In dit kader kan derhalve uitgegaan worden van de invulling van “elektrische voertuigen” in het gewone taalgebruik.
U stelt een vraag over de nieuw in te voeren verkeersborden E8a en E8b, respectievelijk parkeergelegenheid voor kampeerwagens en parkeergelegenheid voor het parkeren met twee wielen op het trottoir. Na de internetconsultatie is de toelichting bij het ontwerp-besluit op dit punt aangepast. U kunt hiervan kennis nemen op het moment dat deze wijziging van het RVV 1990 in het Staatsblad wordt gepubliceerd. De voortgang van het ontwerp-besluit kunt u volgen via de wetgevingskalender (
https://wetgevingskalender.overheid.nl/ ... /WGK010767).
Standaarden worden niet vastgesteld om er vervolgens van af te wijken en van alles bij te plakken wat je maar mooi of handig lijkt.
Dat bordenmakers en sommige gemeenten zelf aan het knutselen slaan maakt het voor makers van herkenningssoftware ook niet per se makkelijker om hun programmatuur aan te passen aan de situatie in Nederland.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 01 jun 2022, 12:59
Die is quasi dezelde als de onze. Op dat vlak springt Nederland er voor de moment toch een beetje uit.
Wij hebben eigenlijk zo goed als altijd uniforme komborden gekend, sinds het concept van bebouwde kom is vastgelegd zelfs. Het feit dat we een algemene vervangingsronde hebben gezien helpt ook wel aan het uniforme uitzicht.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » wo 01 jun 2022, 13:06
Wimpie25 schreef: ↑wo 01 jun 2022, 12:59
Wij hebben eigenlijk zo goed als altijd uniforme komborden gekend, sinds het concept van bebouwde kom is vastgelegd zelfs. Het feit dat we een algemene vervangingsronde hebben gezien helpt ook wel aan het uniforme uitzicht.
Ze waren vroeger toch gewoon wit met zwarte letters, zonder silhouet? Vergelijkbaar met de witte letters op blauwe borden van ons.

-
Hensepens
- autoweg
Bericht
door Hensepens » wo 01 jun 2022, 14:27
Ik heb op zich geen moeite met de nieuwe komborfen. Maar einde kom rode streep moet gewoon over het hele bord blijven lopen. Niet alleen op afbeelding.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 01 jun 2022, 14:43
Dat klopt inderdaad volledig, die borden (type F1) zijn vroeger meer dan 40 jaar in gebruik geweest. Er is voor wit gekozen omdat die kleur wordt geassocieerd met lokale zaken.
Halfweg jaren 2000 is dan beslist geweest dat tegen 1 juni 2015 alle oude F1's door F1a of F1b moesten vervangen worden. Die laatsten maken gebruik van het symbool. Na die datum zouden de oude komborden onwettig worden, gedurende de overgang waren beide toegestaan.
Hoewel je ze dus beiden zag, hebben veel gemeenten (verrassing) toch tot op de laatste moment gewacht om in actie schieten. Het gevolg was dat in Vlaanderen in 2015 alle komborden vrijwel in 1 keer vervangen geweest zijn.
-
Schelpenpaadje
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Schelpenpaadje » wo 01 jun 2022, 14:56

Geen verrassing misschien. Maar als je in één klap alle borden moet vervangen, dan kun je dat toch juist het beste zo laat mogelijk doen? De meeste borden waren nog niet afgeschreven, dus waarom eerder vervangen dan nodig? Wacht je tot de deadline dan weet je zeker dat de nieuwe borden zo lang mogelijk mee kunnen...
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » wo 01 jun 2022, 15:05

Omdat de vervanging voor door de gemeenten ingepland en bekostigd moest worden, had men destijds vanuit de Vereniging van Steden en Gemeenten bemiddeld om een zo lang mogelijke overgangsperiode te bekomen. Ook omdat zij destijds al het beheer van een groot deel van de voormalige provinciewegen moesten overnemen.
-
Durashift
- autoweg
Bericht
door Durashift » do 02 jun 2022, 23:08
Veenendaal is er ook mee begonnen. Staat er eentje op de Meentdijk, zag ik vanmiddag. Dit is aan de rand van het (oostelijk) buitengebied, op een wegdeel waar vooral (recreatief) fietsverkeer plaatsvindt. Redelijk in de luwte dus, vooralsnog. Bord staat aan de rechterzijde van de rijbaan, die aan de linkerzijde is van het model dat wél opgenomen is in het RVV.

-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » vr 03 jun 2022, 0:04
Toen ik erover begon in een nieuw topic werd ik door onze moderators verwezen naar dat topic. Ik moest daar dus eerst pagina's doorworstelen over andere dingen.
Waarom kon het toen niet in een apart topic en nu ineens wel?
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 03 jun 2022, 7:52
Inmiddels in Amsterdam ook al gesignaleerd (Buitenveldertselaan).
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Bericht
door Snelwegfreak » vr 03 jun 2022, 9:26
harry schreef: ↑vr 03 jun 2022, 0:04Toen ik erover begon in een nieuw topic werd ik door onze moderators verwezen naar dat topic. Ik moest daar dus eerst pagina's doorworstelen over andere dingen.
Waarom kon het toen niet in een apart topic en nu ineens wel?
Omdat we bijna een jaar verder zijn en het geheel dusdanig gegroeid is dat het nu wel een eigen draad verdient. Want inderdaad, het werd nu wel heel erg spitten naar informatie.
Enne gojje mins blieft altied leave.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » vr 03 jun 2022, 12:36
paolie schreef: ↑vr 03 jun 2022, 7:52
Inmiddels in Amsterdam ook al gesignaleerd (Buitenveldertselaan).
En ook in Hardinxveld-Giessendam. En ook in Benthuizen.
En ook op nog een paar andere plekken die ik alweer vergeten ben.
Zoals ik in een ander topic (*) al zei, het lijkt een beetje op
redesign-wegwijzers. Officieel niet toegestaan, maar zo snel mogelijk uitgerold om iedereen voor een voldongen feit te plaatsen.
(*) Ik zie net dat er een hoop berichten zijn verplaatst, dus het zou nu zomaar
dit topic kunnen zijn.

Laatst gewijzigd door harry op vr 03 jun 2022, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 03 jun 2022, 13:51

soort guerrillatactiek van de bordenfabrikanten

-
Kaasdrager
- polderweggetje
Bericht
door Kaasdrager » do 09 jun 2022, 10:19
paolie schreef: ↑wo 01 jun 2022, 12:04

Dat is inderdaad een prima bord. En zou voor Nederland in wit op blauw kunnen worden uitgevoerd.
Zou dan meteen de gemeentenaam onder de plaatsnaam vanaf nu achterwege laten, die is voor de weggebruiker toch niet direct relevant, levert rustigere borden op en scheelt meteen weer een hele vervangingsronde bij een eerstvolgende gemeentefusie.
Gemeentenaam vind ik toch wel relevant, want zodra je een andere gemeente binnenrijdt is van die gemeente de APV van toepassing wat best verschil kan maken rond bijvoorbeeld parkeren.
-
Teetje
- stadsweg
Bericht
door Teetje » do 09 jun 2022, 10:35
Kaasdrager schreef: ↑do 09 jun 2022, 10:19Gemeentenaam vind ik toch wel relevant, want zodra je een andere gemeente binnenrijdt is van die gemeente de APV van toepassing wat best verschil kan maken rond bijvoorbeeld parkeren.
Dat is natuurlijk een puur juridisch iets, niet iets waar de gemiddelde weggebruiker/bezoeker rekening mee houdt, ik niet althans.
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 09 jun 2022, 10:35

Verschilt de parkeerregelgeving in Nederland per gemeente?

-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 09 jun 2022, 11:55
Kaasdrager schreef: ↑do 09 jun 2022, 10:19
Gemeentenaam vind ik toch wel relevant, want zodra je een andere gemeente binnenrijdt is van die gemeente de APV van toepassing wat best verschil kan maken rond bijvoorbeeld parkeren.
Zou iemand de moeite willen nemen om de APV op internet op te zoeken, dan is het maar een kleine moeite om ook de betreffende gemeentenaam te achterhalen.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » do 09 jun 2022, 11:57
Wimpie25 schreef: ↑do 09 jun 2022, 10:35

Verschilt de parkeerregelgeving in Nederland per gemeente?
Bepaalde onderdelen van parkeren, zoals vrachtwagenparkeren, parkeren van kampeervoertuigen en parkeren in plantsoenen/bermen worden op gemeentelijk niveau geregeld in de apv.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Bericht
door harry » do 09 jun 2022, 12:47
De gemeentenaam kan beter op de grens van de gemeente worden aangegeven. Dat hoeft dus niet het begin van de bebouwde kom te zijn.

-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 09 jun 2022, 14:34
paolie schreef: ↑do 09 jun 2022, 11:57
Bepaalde onderdelen van parkeren, zoals vrachtwagenparkeren, parkeren van kampeervoertuigen en parkeren in plantsoenen/bermen worden op gemeentelijk niveau geregeld in de apv.
In België zijn die specifieke regels gelijk voor alle gemeenten. Afwijkingen moeten plaatselijk gesignaleerd worden, of kunnen hoogstens opgelegd worden voor het gebied van een bebouwde kom (wat vrijwel nergens wordt toegepast). Dat lijkt me wel een ingewikkelde situatie als je per gemeente de plaatselijke afwijkingen moet kennen.
-
sven_engelen
- expressweg
Bericht
door sven_engelen » do 09 jun 2022, 14:53
harry schreef: ↑do 09 jun 2022, 12:47
De gemeentenaam kan beter op de grens van de gemeente worden aangegeven. Dat hoeft dus niet het begin van de bebouwde kom te zijn.
Waardoor we een nog groter bordenoerwoud krijgen? No thanks. Gewoon de gemeentenaam in het klein onder de plaatsnaam zonder een stadssilhouet. Dat die bordenboeren maar eens goed teruggeroepen worden en alle borden met de onzinnige silhouet maar op eigen kosten gaan vervangen door normale komborden.

Svenlo
-
Wimpie25
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Wimpie25 » do 09 jun 2022, 14:58

Dus de gemeentegrenzen worden bij jullie ook niet standaard aangegeven??? Ik val hier van de ene verbazing in de andere