[B] [FOTO] Historische wegenfoto's
Moderator: Moderatoren
-
- verkeersader
Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's
Overigens intepreteer ik die tekst dat je bij tegenliggers rechts moet aanhouden, er staat niets expliciet iets over kruispunten vermeld.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /173-art15
Als ik de volledige tekst lees lijkt mij niet dat met "kruisen" afslaan bedoeld wordt in de zin dat 2 stromen elkaar kruisen, maar gewoon elkaar passeren in de doorgaande richting.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /173-art15
Als ik de volledige tekst lees lijkt mij niet dat met "kruisen" afslaan bedoeld wordt in de zin dat 2 stromen elkaar kruisen, maar gewoon elkaar passeren in de doorgaande richting.
Laatst gewijzigd door jdb2 op do 05 mei 2022, 12:18, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- verkeersader
Ik vind het verre van duidelijk, ik vind het vooral vaag en dubbelzinnig.
-
- autoweg
Met 'animatie': http://www.derijprof.be/wegcode.htm - Deel 'kruisen'
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- expressweg
Wat is er vaag of dubbelzinnig aan "Het kruisen geschiedt rechts"?
Overigens is dit wel een veiligheidspuntje. Het zorgt voor minder afdekongevallen.
-
- 2x2 autosnelweg

De regels zijn rechtlijnig, maar er kan in de praktijk nog veel opgelost worden met uitgebreidere wegmarkering. Het is in Vlaanderen al beter dan vroeger, maar veel kruisingen zijn nog vlaktes met amper geleiding. Als je bv kijkt naar het VK of Ierland, is dat toch wel een stuk duidelijker aangegeven.
-
- 2x2 autosnelweg
De wegmarkering geeft enkel een uitzondering aan, op de kruispunten zonder markering geldt de verkeersregel. Dat is toch gewoon duidelijk?
-
- 2x2 autosnelweg

Uiteraard, maar de algemene regel is geen pasklare oplossing vooral alle kruispunten. In de praktijk zouden veel kruisingen efficiënter kunnen verlopen met duidelijke geleidende markering en het moet gezegd zijn dat deze opstelling niet functioneren met de "kruis langs rechts" regel.
Als de uitzonderingen meer worden toegepast dan de basisregels, wordt het tijd om die laatste te herzien. Hetzelde met ritsen, hoewel dat nu wordt opgelegd zondigt het principe eigenlijk aan de regel die stelt dat de "meest reglementaire bestuurder voorrang heeft".
-
- verkeersader
Ik vind de term "kruisen" dubbelzinning. Onder kruisen versta ik 2 lijnen die elkaar doorsnijden, niet 2 lijnen die elkaar parallel passeren.
Maar in de rest van de wettekst heeft men ook over elkaar passeren, zoals rechts aanhouden bij tegenliggers.
Dus dan heeft één term betrekking op 2 verschillende zaken?
Ik zou het volgende kunnen argumenteren:
Stel dat kruisen betekent dat 2 stromen elkaar doorsnijden en er een potentieel conflict is.
Als 2 voertuigen voor elkaar links afslaan, is er geen sprake van doorsnijding/conflict, dus wordt er niet gekruist en is de regel niet van toepassing.

Als 1 voertuig links afslaat en de ander rechtdoor wil is er wel een conflict en dient er gekruist te worden. Je natuurlijk kunt ook een conflict creëeren door achter elkaar links te gaan afslaan.
-
- verkeersader
Foto's uit het Antwerpse stadsarchief
- SPOILER: TOON
Laatst gewijzigd door jdb2 op vr 20 mei 2022, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- autoweg

De flatgebouwen op foto 2 lijken verdacht goed op https://www.google.be/maps/@51.1827604, ... 384!8i8192
Het gaat dus idd om de Jan De Vostunnel.
De gebouwen op foto 1 vind ik niet terug. Mogelijks zijn ze al afgebroken. Ook op geopunt geen aansluiting imho: https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url ... 3b0bad0023
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- verkeersader
Herkenningspunt voor mij is de Ford Permeke toren op de 1ste en 4de foto, en dit gebouw in het midden en kerktoren op foto 4:
https://maps.app.goo.gl/eE8Cxr3rnhwCAm6Z6
De bewegwijzering geeft het ook weg dat dit het kruispunt is met de Jan de Voslei (richting Gent) en de Jan Van Rijswijcklaan (richting NL).
https://maps.app.goo.gl/eE8Cxr3rnhwCAm6Z6
De bewegwijzering geeft het ook weg dat dit het kruispunt is met de Jan de Voslei (richting Gent) en de Jan Van Rijswijcklaan (richting NL).
-
- autoweg
Foto 1 is van de uitgang van de Bevrijdingstunnel richting Nederland. Het gebouw staat er nog.
-
- autoweg

Mooi gevonden :-)
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- verkeersader
-
- verkeersader
Vervolg
Foto's toegevoegd
- SPOILER: TOON
Foto's toegevoegd
Laatst gewijzigd door jdb2 op di 24 mei 2022, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x4 autosnelweg
Grappig ook om op een van de eerste foto's nog de gele strepen te zien die toen langs de autostrades werden toegepast.
Toen ik als kind voor het eerst met mijn ouders in België kwam waren die gele strepen al door witte lijnen vervangen.
Toen ik als kind voor het eerst met mijn ouders in België kwam waren die gele strepen al door witte lijnen vervangen.
-
- 4x5 autosnelweg
Volgens mij zijn in België de wegen wel vrij snel 'omgestreept'. Opmerkelijk wel; soms blijft bewegwijzering tientallen jaren in deplorabele staat staan; maar ze kunnen in betrekkelijk korte tijd wel wat. De hernummering in de jaren '80 is best wel grondig gegaan bijvoorbeeld en in Wallonië pakken ze nu de verlichting tamelijk voortvarend aan: worden nu allemaal LED-lampen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg

In Vlaanderen zijn we daar zelfs zo goed als rond mee, en verbazingwekkend genoeg zitten sommige gemeenten op dat vlak zelfs voor op het gewest.
Het heeft altijd al als richtdatum gewerkt, maar op basis van bovenstaande foto's kunnen we nu zo goed als definitief besluiten dat ons huidig wegmarkeringsysteem tegen 1980 is ingevoerd.
De gele strepen vond je trouwens langs alle gewestwegen. Een volle gele streep duidde op een parkeer- en stopverbod, een onderbroken stond stoppen toe maar verbood verder parkeren. Parkeren was destijds - zoals in het VK - enkel toegestaan binnen parkeervakken.
Tegenwoordig zit de regelgeving omtrent het voorgaande verwerkt in de wegcode en hangt het feit of je mag stoppen en parkeren af van de locatie en inherente wetgeving.
-
- autoweg
Wimpie, Vlaanderen is meer dan alleen de regio Aarschot hoor
Er is nog behoorlijk wat werk te doen op dit vlak vooral in West-en Oost-Vlaanderen. Op de E40 en E17 is nog maar weinig Led te vinden, er is gestart op bepaalde stukken maar nog betrekkelijk weinig. Wallonie staat hier toch wel een stuk verder vooral op snelwegen.
belgie is zo slecht nog niet
-
- 2x2 autosnelweg

Ze hadden dan ook wel wat in te halen.
Maar inderdaad, ik roam vooral in de driehoek Antwerpen-Leuven-Hasselt en alles daarrond en tussen.

Op enkele stukken na waar nog pas nieuwe SON gehangen is voor LED, zijn alle snelwegtrajecten in die driehoek toch al met LED uitgerust, de complexen zelf ondertussen ook. In het Westen viel me vorig jaar inderdaad op dat daar toch nog veel oud spul hangt.
Op de gemeente en gewestwegen is het ondertussen al een een zevental jaar geleden dat de we eerste trajecten met LED zagen verschijnen. Daar is men ondertussen al aan een vervangingsoperatie bezig bij vernieuwing van de wegenis. Als ik hier nu even rond mijn huis kijk (woon in het centrum) dan is alles er hier hangt toch tijdens Corona met LED vervangen

-
- stadsweg
Toen had de wegenbouw een glamoureus karakter...
De foto's zeggen alles. Er was veel meer eenheid/passie.
De foto's zeggen alles. Er was veel meer eenheid/passie.
-
- 2x2 autosnelweg

Ik begrijp volledig wat je wil zeggen, maar laat je niet vangen door het nostalgische karakter van zwart-wit foto. Daarop lijkt al snel alles meer in balans met mekaar te zijn. Het helpt ook dat je in die periode nieuwe wegen zag liggen zover als je kon zien.
Het viel me trouwens net op dat er achter die twee linkse wagens (de VW kever en Opel(?) ) niemand achter het stuur lijkt te zitten.

-
- 2x2 autosnelweg
Tja, iemand moest toch die foto nemen en in een autotunnel als voetganger...
-
- Voorzitter
Geen Opel, ik ben er vrij zeker van dat het een Simca 1000 is.
-
- verkeersader
Nee, het is een NSU.Coen Tunnel schreef: ↑vr 03 jun 2022, 13:26Geen Opel, ik ben er vrij zeker van dat het een Simca 1000 is.
-
- verkeersader
Wat een goudmijn aan prachtige oude verlichtingsarmaturen!!!
*insert sarcasm here*
-
- dorpsstraat
Volgens mij is de strook die van links komt de uitrit van de parkeergarage van het Berlaymont (Europese Commissie hoofdgebouw). Deze komt direct in de tunnel uit
Wimpie25 schreef: ↑vr 03 jun 2022, 12:58
Ik begrijp volledig wat je wil zeggen, maar laat je niet vangen door het nostalgische karakter van zwart-wit foto. Daarop lijkt al snel alles meer in balans met mekaar te zijn. Het helpt ook dat je in die periode nieuwe wegen zag liggen zover als je kon zien.
Het viel me trouwens net op dat er achter die twee linkse wagens (de VW kever en Opel(?) ) niemand achter het stuur lijkt te zitten.
![]()
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x2 autosnelweg
Dat zouden we in principe vandaag nog op Streetview moeten kunnen terugvinden. Vandaag tussendoor eens spieken.