Breda - Oost-europa ofzo

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » vr 20 mei 2022, 20:13

Hoi!

Misschien een wat vage vraag, maar hopelijk wel eentje waar jullie wat antwoorden op kunnen verzinnen. Mijn ouders willen dit jaar weer op vakantie, maar in plaats van in een huisje te gaan zitten voor 2 weken zoals andere jaren, wilden ze wat meer rondtrekken.

Nou zou ik in het ideale geval een rondje om de Oostzee rijden, via Polen naar Tallinn en via Helsinki en Stockholm weer naar huis. Dit lijkt me echter te krap voor 2 weken, zeker als we ook nog wat willen zien onderweg en niet elke dag willen reizen. Hebben anderen hier ervaring mee?
Nou had ik als globaal idee het volgende:

Afbeelding

Ik heb echter geen idee welke plekken het bezoeken waard zijn, ik zou zelf graag Dresden en Wroclaw bezoeken, en Tallinn is me ook erg goed bevallen vorige keer. Daar ligt echter nog heel veel tussen, en ik ken deze hoek van de wereld niet zo goed. Ik heb alleen de Saatse Boot op de route om toch nog even door Rusland te kunnen rijden. :mrgreen: Finland en Zweden laat ik nog even voor wat het zijn, dat ligt een beetje aan het tempo van de eerste paar dagen. Graag zou ik wat ideeën willen voor het eerste stuk Breda - Tallinn, qua mooie steden/routes.

Vertrek is op 4 juni, rond 9-10 uur in de ochtend, en overnachtingen willen we zo laat mogelijk boeken.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » vr 20 mei 2022, 20:30

Zei je de Baltische Staten? :dyn_hyp:

Wat wil je weten?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » vr 20 mei 2022, 20:43

Wroclaw schijnt inderdaad heel leuk te zijn. Verder een beetje naar je globale idee kijkende:

Poznan is een aardige stop voor een lunch en wandeling, maar vrij compact, dat gaat volgens mij ook voor Bydgoszcz op.
Gdansk staat bekend als een mooie historische Hanzestad, maar is wel herbouwd na WW2.

Warschau heeft veel te bieden en te doen. Rond o.a. Mikolajki is een mooi maar redelijk toeristisch merengebied.

Baltics staan nog op de wensenlijst.
Chrysa schreef: vr 20 mei 2022, 20:13Ik heb alleen de Saatse Boot op de route om toch nog even door Rusland te kunnen rijden. :mrgreen:
Ik zou dat voorlopig even achterwege laten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chris » vr 20 mei 2022, 21:46

Als je ouders gewend zijn om 2 weken in een huisje te zitten is veel reizen wel een omslag. Je kan van alles zien maar je moet ook keuzes maken om dingen over te slaan.

Dit is denk ik een week aan rij-tijd (10 uur per dag gemiddeld). Dus dan kan je op 7 plekken 1 dag blijven en dan zijn je twee weken vol. Dus zo'n trip is te doen als roadtrippen je doel is maar als je ook een dag niet wil rijden of een rustdag wil hebben denk ik dat je wel heel veel dingen moet laten afvallen en het misschien een gehaaste vakantie gaat worden waar je om de dag een volle dag aan het rijden bent. Niet iedereen zou dat een vakantie noemen denk ik. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » vr 20 mei 2022, 22:26

^^ Daar heb je absoluut een punt.

Als je gaat tellen:
Dag 1: Naar Dresden, dag afsluiten daar.
Dag 2: Dresden, in avond laat naar Wroclaw (ca 2,5 uur in principe)
Dag 3: Wroclaw, in avond naar Warschau
Dag 4: Warschau, in avond naar Kaunas
Dag 5: ...

Denk dat je het plaatje zo wel ziet; na twee weken heb je niks gezien en ben je doodop. Tenzij het je wens is om alleen maar te rijden.


Het lijkt me wat dat betreft zinniger om op het gemakje in twee a drie dagen naar de Baltics te rijden, de hoofdmoot in de Baltics te besteden en dan in twee a drie dagen terug op huis aan. En dan zou ik niet stoppen in steden die meer aandacht verdienen zoals Dresden of Wroclaw, maar in kleinere steden die geen trip op zich, maar wel de moeite van een stop waard zijn. In Polen heb je best wel stadjes met een leuk oud plein en wat oude stenen eromheen waar je prima kunt stoppen, rondje kunt lopen en kunt eten en/of slapen. Denk aan bijvoorbeeld Torun of Olsztyn.
Ook onderweg in Duitsland, Göttingen bijvoorbeeld kun je best stoppen voor een lunch en een wandeling.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door mvalkenburg » vr 20 mei 2022, 23:31

Dresden is al meerdere dagen waard, Wrocław idem. En eigenlijk bijna alle andere steden op deze trip ook. En dan nog de diverse gebieden waar je doorkomt. Denk dat ik op een trip als deze, dus met 2 weken zou focussen op de highlights in de Baltische Staten en de rest bewaren voor separate latere trips.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Hajo » za 21 mei 2022, 5:46

Zo'n trip in twee weken afleggen is niet te doen als je ook nog iets wilt zien. Daarvoor is de afstand veel te groot: totaal 4.824 km in 14 dagen = afgerond 345 km per dag. Dat kan, maar dan heb je weinig gezien en ben je na afloop bekaf.

Voor deze trip zou ik minimaal drie weken uittrekken.

Ik zou het inkorten en het alleen bij Polen en de Baltische staten laten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » za 21 mei 2022, 22:45

Afgelopen zomer heb ik 3600km gedaan in 8 dagen, hoewel ik ook bekaf was kan ik niet zeggen dat ik weinig heb gezien. ;)
duikgek89 schreef: vr 20 mei 2022, 22:26
Denk dat je het plaatje zo wel ziet; na twee weken heb je niks gezien en ben je doodop. Tenzij het je wens is om alleen maar te rijden.
Ik weet het... Ik zou het zelf ook niet erg vinden, vind het al lang best om wat nieuwe landen vanaf de weg te zien. Het probleem is dat mijn ma eens wat anders wilde, en dus wat meer rond wilde trekken ipv 2 weken op dezelfde plek zitten, want normaal maken we dan ook makkelijk dagtochtjes van 2-3 uur enkele reis, ook zonde van de diesel.

Toen ze dat zei aan de eettafel en zei dat Polen erg goed bevallen was afgelopen maart, kwam het idee dus om eens richting het oosten te rijden in plaats van richting Frankrijk/Italië. Maar sindsdien zit mijn pa mentaal al op een terras in Tallinn. :emo: Nu probeer ik ze allebei een beetje tevreden te krijgen.

Niet alles in een stad zien is niet zo'n probleem, Parijs heb ik in meerdere losse dagtripjes gezien en zelfs Rome was ik na halve dag wel zat, en mijn ma loopt nog sneller dan ik. ;)

Ik zat een beetje aan een tussenweg te denken. In 1 ruk door naar Dresden, daar een dagje besteden, dan richting Torun om daar een paar uur rond te brengen, en dan zien we eind van die middag wel of we nog energie hebben om nog een stukje te rijden naar een hotel in een stad verderop, richting Litouwen, om de dag daarna weer een reisdag te hebben richting het noordoosten.

En op de terugweg dan hetzelfde, maar dan met Gdansk of Dresden.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10219
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Rein » za 21 mei 2022, 23:14

Rome na een halve dag zat? Hoe dan? :dontknow:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Hajo » za 21 mei 2022, 23:53

Vakantie is naar mijn mening ook rustig aan doen. Niet alles afjakkeren en constant op je horloge kijken. Neem de tijd, zou ik zeggen.

Ik heb het vroeger ook wel gedaan, zo veel mogelijk rijden en heel veel kilometers maken in plaats van te voet een stad verkennen. Je hebt dan ook tijdens je vakantie alleen maar haast, iets wat ik in mijn vakanties meer en meer probeer te voorkomen. Ontspannen, rust opzoeken en bewaren, tijd nemen om een museum te bezoeken, door de stad of het pittoreske dorpje te wandelen, een terrasje te pakken, ergens te dineren.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Coen Tunnel » zo 22 mei 2022, 1:26

^^ Dat is voor iedereen anders. Ik plan vaak vantevoren welke 1-3 bezienswaardigheden ik in een stad wil zien, soms nog een wandeling door het centrum erbij. Een hele dag door een stad wandelen vind ik zelf niet zo, en mijn vriendin al helemaal niet. Op die manier zien we dingen die ons interessant lijken, maar blijft er ook voldoende tijd over om verder te reizen. Voor roadtrips een ideale benadering, naar mijn mening. Zonder dat het reizen teveel wordt

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Palance » zo 22 mei 2022, 9:35

Rein schreef: za 21 mei 2022, 23:14 Rome na een halve dag zat? Hoe dan? :dontknow:
Die snap ik ook niet. Ik ben er 4 dagen geweest en nog was dat veel te weinig.
Coen Tunnel schreef: zo 22 mei 2022, 1:26 Dat is voor iedereen anders. Ik plan vaak vantevoren welke 1-3 bezienswaardigheden ik in een stad wil zien, soms nog een wandeling door het centrum erbij. Een hele dag door een stad wandelen vind ik zelf niet zo, en mijn vriendin al helemaal niet. Op die manier zien we dingen die ons interessant lijken,
Ergens onderweg een stadje bezoeken vind ik anders dan een ‘echte’ stedentrip. Ik vind dat je een stad pas echt leert kennen als je een paar dagen blijft. En het is altijd leuk om naast de gangbare bezienswaardigheden verborgen pareltjes te ontdekken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » zo 22 mei 2022, 11:42

^^ Als wij naar een stad gaan proberen we ons er toch een paar dagen in te dompelen.
Moet gezegd worden dat ik, opgetrokken uit de klei aan de maas, de drukte na 4 a 5 dagen meestal aardig beu ben. Hangt een beetje van de stad af, qua opzet en qua cultuur.
Onderweg is het dan wel leuk om de tussenstops zo te plannen dat we wat tijd hebben in een stadje dat geen eigen trip waard is.

Tripje van Chrysa lijkt me leuk maar ik zou het minder ambitieus maken. Sowieso Scandinavië eruit laten want het kost je klauwen met geld en je schiet er niks mee op.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » zo 22 mei 2022, 19:22

Chrysa schreef: za 21 mei 2022, 22:45 Afgelopen zomer heb ik 3600km gedaan in 8 dagen, hoewel ik ook bekaf was kan ik niet zeggen dat ik weinig heb gezien. ;)
duikgek89 schreef: vr 20 mei 2022, 22:26
Denk dat je het plaatje zo wel ziet; na twee weken heb je niks gezien en ben je doodop. Tenzij het je wens is om alleen maar te rijden.
Ik weet het... Ik zou het zelf ook niet erg vinden, vind het al lang best om wat nieuwe landen vanaf de weg te zien. Het probleem is dat mijn ma eens wat anders wilde, en dus wat meer rond wilde trekken ipv 2 weken op dezelfde plek zitten, want normaal maken we dan ook makkelijk dagtochtjes van 2-3 uur enkele reis, ook zonde van de diesel.

Toen ze dat zei aan de eettafel en zei dat Polen erg goed bevallen was afgelopen maart, kwam het idee dus om eens richting het oosten te rijden in plaats van richting Frankrijk/Italië. Maar sindsdien zit mijn pa mentaal al op een terras in Tallinn. :emo: Nu probeer ik ze allebei een beetje tevreden te krijgen.

Niet alles in een stad zien is niet zo'n probleem, Parijs heb ik in meerdere losse dagtripjes gezien en zelfs Rome was ik na halve dag wel zat, en mijn ma loopt nog sneller dan ik. ;)

Ik zat een beetje aan een tussenweg te denken. In 1 ruk door naar Dresden, daar een dagje besteden, dan richting Torun om daar een paar uur rond te brengen, en dan zien we eind van die middag wel of we nog energie hebben om nog een stukje te rijden naar een hotel in een stad verderop, richting Litouwen, om de dag daarna weer een reisdag te hebben richting het noordoosten.

En op de terugweg dan hetzelfde, maar dan met Gdansk of Dresden.
Maar je kan dan ook prima bieren en tafelen in Tallinn ;)

Omdat je verder zo "heerlijk des vrouws op de vlakte blijft", ga ik gewoon 'schieten', pluk eruit wat je ding is (foto's graag achteraf :mrgreen: ):

Estland:
- Bezoekjes:
Tallinn: binnenstad ("Vanalinn", ook bewijzerd als "Old-Town"). Qua eten drinken en een beetje uitzicht: er zit een restaurant bovenop de oude stadsmuur, terwijl bij de Viru gate de McDonald's te vinden is.
Bedenk wel dat het volledige Vanalinn 1 grote touristrap, met de bijbehorende hogere prijzen
* Vanalinn valt wel onder de "roze zone" qua parkeren (€ 6 / uur. AMS heeft er een prima concurrent aan), dus een stukje lopen loont al snel. Eventueel de app Barking (creditcard nodig) of een pre-booking via Europark kan de nodige euro's schelen.
* Qua geschiedenis & woordtwisters: "Kiek-in-de-Kök" (museum), de straat Pikk (laat de woordgrappen maar rollen).
* Toch liever de hipsterbuurt bezoeken? Kopli is je bestemming

Liever wat moderner?
* Baltijaam is een kleinere versie van de Rotterdamse Markthal (inclusief parking in de kelder en een mini-winkelcentrum). Prima hamburgers hier: https://uulits.ee/balta
* Teveel moeite om uit de auto te stappen? Laagna Tee is een freeflow stadsautoweg en geeft een prima tour door de Russenbuurt van Tallinn (Lasnamäe) met voldoende Sovjet flatblokken
* Shoppen? Viru Keskus, Ülemiste Keskus & Nautica zijn de winkelcentra waar dat prima kan. Voor Nautica geld dat de supermarkt Rimi niet raar op kijkt van een bestelling van 5 sloffen ("blokki") peuken of een winkelwagen vol alcohol. (Daar hebben de Finnen schuld aan)

* Tallinn heeft verder niet echt een strand, hiervoor gaat men liever richting Pärnu, Viimsi of Kloogaranna.
* Zwemmen op het terrein van een Sovjet gevangenis? Dat kan bij Rummu

Overige Steden:
* Narva: Liever vanaf de "veilige kant" naar Rusland staren en een beetje ervaren hoe het Russische leven is? In Narva kan het. Verder is het ook goed om te weten dat bijna niemand in Narva iets van Engels spreekt.
* Rakvere: Een binnenstad met veel houten gebouwen in Scandinavische stijl. Verder heeft Rakvere meer de functie van een regiostadje.
* Pärnu: Zomerhoofdstad van de Esten. Veel is inrichten op toerisme tijdens de zomermaanden rond de stranden.
* Tartu: 2e stad van het land (ongeveer de grote van Breda), het centrum is op een heuvel gebouwd en heeft DE naam als studentenstad.
* Valga / Valka: Trekt de nodige toeristen omdat de grens dwars door het stadje loopt, verder weinig bijzonders.

Wegen en gerelateerd:
- Freeflow 2x2/2x3 is te vinden op de volgende wegen:
* Route 1 (Tallinn <> Rakvere)
* Route 2 (Tallinn <> Aardu). Let wel op: je zal de nodige "baustellen" tegenkomen als je doorrijdt naar Tartu vanwege de upgrade naar 2x2
* Route 4 ( Tallinn <> Aasnama / Route 9)
* Route 11 ( Tussen Route 1 en Route 4 ; alleen onderbreking door een verkeersplein bij het kruisen van Route 2)

Overige wegen zijn 2x1 gelijkvloers, waarbij het verschil in categorie alleen te merken is aan de wegbreedte.

De standaard vmax is 50 km/h in de bebouwde kom, 90 km/h er buiten. 100 / 110 / 120 km/h mag alleen indien aangegeven.
Boetes: Dezelfde tarieven als in NL (vrij pittig dus) en 1 druppel alcohol is direct enkeltje politiecel.

Vreemde eend: Men kent borden voor Wifi spots en deze staan op de meest vage plekken (aan het strand, midden in het bos, ergens op de heide, enz). We hebben het hier tenslotte wel over E-stonia :p

Tanken:
* Een aantal onbemande pompen vragen in het proces voor welk bedrag je wil tanken
* Het prijsverschil tussen bemand en onbemand is eigenlijk niet bestaand. Krooning wil gem. 3 tot 5 cent / liter goedkoper zijn, maar daar houdt het eigenlijk bij op. De bedrijven geven liever klantenkaarten uit voor korting.
* Nederlandse Bankkaart werkt er gewoon

Gebruikersavatar
Bongo
verkeersader
Berichten: 534
Lid geworden op: di 19 feb 2008, 8:24

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Bongo » zo 22 mei 2022, 22:46

Mochten ze toch nog naar Scandinavië willen, kun je van Tallinn altijd nog een dagtrip naar Helsinki doen of evt meerdere dagen. Ik denk dat je zelfs de auto in Tallinn achter kunt laten en Helsinki per ov doen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Durashift » zo 22 mei 2022, 23:48

Chrysa schreef: za 21 mei 2022, 22:45 . Maar sindsdien zit mijn pa mentaal al op een terras in Tallinn. :emo: (..)
Regel je toch een vliegticket voor hem ;)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » ma 23 mei 2022, 1:42

Scandinavie was maar een gek idee voor als we tijd over hadden, maar iedereen focust daar aardig op. :lol:
duikgek89 schreef: zo 22 mei 2022, 11:42 ^^ Als wij naar een stad gaan proberen we ons er toch een paar dagen in te dompelen.
Moet gezegd worden dat ik, opgetrokken uit de klei aan de maas, de drukte na 4 a 5 dagen meestal aardig beu ben. Hangt een beetje van de stad af, qua opzet en qua cultuur.
Onderweg is het dan wel leuk om de tussenstops zo te plannen dat we wat tijd hebben in een stadje dat geen eigen trip waard is.
Rome was ik na een dag al beu, wat een drukte en chaos, en dat in februari, ver buiten het hoogseizoen.

Dank je Jeff, die tips voor Estland kan ik zeker wat mee. Ik ben 2 keer in Tallinn geweest, met wat Finnen. Ben toen op best veel plekken geweest in de oude stad, maar ik was geen enkel moment nuchter. :emo: Je tips zullen sowieso van pas komen in de nabije toekomst, ik kan alleen niet garanderen dat het ook dit tripje wordt. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Palance » ma 23 mei 2022, 7:22

Ik ben ook in februari in Rome geweest (in 2017, dus ver pre-covid). Drukte? Ja, bij het Vaticaan en andere zeer bekende bezienswaardigheden zoals de Trevifontein is het soms extreem waar je hutje mutje staat, maar er zijn dus wel heel veel meer pareltjes waar het echt niet zo druk is. Ik noem maar het park rondom Villa Borghese als voorbeeld.

In principe is elke grote stad druk.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » vr 03 jun 2022, 17:48

Nou, er is opeens iets besloten door m'n moeder.

Morgen rijden we naar Wroclaw, vertrek om 9:00. Google maps stuurt me over de A44 en de A38 door Duitsland. Ik verwacht middenin het Pinksterweekend niet superveel drukte, het lijkt me dat de meeste mensen vanavond al rijden. Zijn er op deze route nog gekke werkzaamheden die veel vertraging opleveren?

Is er nog iets over van de reichsautobahn op de Poolse A18? Ik dacht van niet, maar anders zou ik dat ook nog wel mee willen maken.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeroen » vr 03 jun 2022, 19:21

Chrysa schreef:Rome was ik na een dag al beu, wat een drukte en chaos, en dat in februari, ver buiten het hoogseizoen.
Als je dat niet ziet zitten, waarom focus je je dan sowieso op de grote steden?

Budget lijkt me trouwens ook nog wel een dingetje. Ik heb zelf helemaal niets met Oost-Europa, maar als je je ook op Scandinavië gaat focussen, trek dan de portemonnee maar open... Desalniettemin moet ik zeggen dat bijvoorbeeld Stockholm nog wel de moeite waard vind.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » vr 03 jun 2022, 19:39

Ik ken geen enkele stad die zo'n chaotisch mierennest is als Rome. En zoals ik al zei, Scandinavië is latere zorg, we zien wel hoe ver we komen.

Nu ik de route nog eens plan na de avondspitsfiles is de route via Hengelo de grens over en dan de A30 en A2, om dan via de A14 bij Leipzig weer dezelfde weg naar Polen te volgen, volgens google maps nog maar 30 kilometer meer en slechts 4 minuten langer. Welke zou jullie voorkeur hebben?

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door mvalkenburg » vr 03 jun 2022, 19:40

Gevoelsmatig op de A2 grotere risico’s op Vollsperrung na een ongeluk. En de A14 is landschappelijk ontzaglijk saai.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » vr 03 jun 2022, 19:44

Chrysa schreef: vr 03 jun 2022, 17:48 Nou, er is opeens iets besloten door m'n moeder.

Morgen rijden we naar Wroclaw, vertrek om 9:00. Google maps stuurt me over de A44 en de A38 door Duitsland. Ik verwacht middenin het Pinksterweekend niet superveel drukte, het lijkt me dat de meeste mensen vanavond al rijden. Zijn er op deze route nog gekke werkzaamheden die veel vertraging opleveren?

Is er nog iets over van de reichsautobahn op de Poolse A18? Ik dacht van niet, maar anders zou ik dat ook nog wel mee willen maken.
Ik ga toch even vervelend zijn:
- Veel Polen trekken massaal terug naar familie of gaan op familiebezoek. Het gaat rondom de grensovergangen en de grote steden kneiterdruk worden
- Van de DK18 is alleen nog zo'n 600meter bij de grens over als Stuiterbeton. Verder is de DK18 ~27 km lang baustelle met 2x1 en 70 km/h limiet. (de meeste rijden er 93 a 94 km/h, wantja een Pool houd van doorkachelen). Hou ook rekening mee dat elke afrit omgebouwd is naar een rotonde. Is 27 km baustelle je echt teveel en zitten jullie wat ruimer in tijd: Je kan om via de BAB4 en de A4 (of nog langer: A2 en de S3. De S3 is sinds dit jaar compleet freeflow te berijden tussen de A6 en de A4)

- Meer projecten in aanbouw/nieuwbouw zijn hier te vinden (interactieve kaart met linkjes naar de SSC-topics), in geval je een "ik moet rijden kriebel krijgt" :p : http://ssc.siskom.waw.pl/
Donkergroen = opengesteld
Donkergroen met geel = opgestelde tolweg
Lichtgroen = vrijgegeven voor verkeer, kan nog de nodige 'uitdagingen' hebben
Rood = werk in uitvoering / in aanleg
Bruin = gereed, weg niet open voor verkeer
Overige kleurtjes = iets met de planning / procedures

Als laatste: PLN to EUR, bij benadering kan je de tafel van 4 gebruiken ( 4 PLN is ongeveer 1 euro)

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door mvalkenburg » vr 03 jun 2022, 19:50

Pinksteren is alleen geen feestdag in Polen.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » vr 03 jun 2022, 19:55

Verkijk je niet hoeveel Polen een Christelijke achtergrond hebben (meestal Katholiek). Pinksteren is nog steeds een Christelijke gebeurtenis, alleen de meeste Europese landen trekken daar maar 1 dag voor uit.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » vr 03 jun 2022, 19:58

Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 Ik ga toch even vervelend zijn:
Graag!
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 - Veel Polen trekken massaal terug naar familie of gaan op familiebezoek. Het gaat rondom de grensovergangen en de grote steden kneiterdruk worden
Zag ik aankomen, maar die drukte verwachtte ik vooral vanavond. Is dat morgenavond ook nog een groot probleem? Anders gaan we lekker binnendoor, nemen we ergens anders een hotel en dan rijden we het laatste stukje naar Wroclaw de ochtend erna.
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 - Van de DK18 is alleen nog zo'n 600meter bij de grens over als Stuiterbeton. Verder is de DK18 ~27 km lang baustelle met 2x1 en 70 km/h limiet. (de meeste rijden er 93 a 94 km/h, wantja een Pool houd van doorkachelen). Hou ook rekening mee dat elke afrit omgebouwd is naar een rotonde. Is 27 km baustelle je echt teveel en zitten jullie wat ruimer in tijd: Je kan om via de BAB4 en de A4 (of nog langer: A2 en de S3. De S3 is sinds dit jaar compleet freeflow te berijden tussen de A6 en de A4)
De A4-route is sowieso korter, dus als er op de DK18 weinig te zien is dan nemen we die gewoon. :)
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 - Meer projecten in aanbouw/nieuwbouw zijn hier te vinden (interactieve kaart met linkjes naar de SSC-topics), in geval je een "ik moet rijden kriebel krijgt" :p : http://ssc.siskom.waw.pl/
In principe zijn alle wegen in Polen voor mij nieuw, dus die kriebel komt wel goed. ;) Handig kaartje, de topic kan ik helaas weinig chocola van maken. :lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » vr 03 jun 2022, 20:00

En in het westen van Europa waar veel Polen werken wel, een mogelijkheid die ze aangrijpen om een paar dagen naar huis/familie te gaan.

De route via de A44 en A38 is een no-brainer. De A2 naar het Kamener Kreuz is prima, de A44 kan soms wat druk zijn op 2x2 maar zal in de avond laat niet echt een probleem zijn. De A38 is landschappelijk best aardig en als het mee zit kun je 90% van de route tussen Drammetal en Nossen serieus doorrijden (180+) op 2x2, beter dan het ietwat minder prettige verkeer op de A2.

Zou dus zeggen bij Venlo de grens over, A3, A2, A1, A44,...

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door mvalkenburg » vr 03 jun 2022, 20:11

Die massale uittochten zijn er toch echt niet zo sterk meer als een 10-15 jaar geleden. Overigens het aantal Poolse seizoensmedewerkers ook steeds minder.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » vr 03 jun 2022, 21:17

^^ Dat klopt. Ik zou me er niet teveel zorgen over maken.

Op dit moment wat drukte bij Bautzen, bij Boleslawiec en bij Frankfurt Oder.

Jeff
expressweg
Berichten: 3029
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » vr 03 jun 2022, 21:20

Chrysa schreef: vr 03 jun 2022, 19:58
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 Ik ga toch even vervelend zijn:
Graag!
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 - Veel Polen trekken massaal terug naar familie of gaan op familiebezoek. Het gaat rondom de grensovergangen en de grote steden kneiterdruk worden
Zag ik aankomen, maar die drukte verwachtte ik vooral vanavond. Is dat morgenavond ook nog een groot probleem? Anders gaan we lekker binnendoor, nemen we ergens anders een hotel en dan rijden we het laatste stukje naar Wroclaw de ochtend erna.
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 - Van de DK18 is alleen nog zo'n 600meter bij de grens over als Stuiterbeton. Verder is de DK18 ~27 km lang baustelle met 2x1 en 70 km/h limiet. (de meeste rijden er 93 a 94 km/h, wantja een Pool houd van doorkachelen). Hou ook rekening mee dat elke afrit omgebouwd is naar een rotonde. Is 27 km baustelle je echt teveel en zitten jullie wat ruimer in tijd: Je kan om via de BAB4 en de A4 (of nog langer: A2 en de S3. De S3 is sinds dit jaar compleet freeflow te berijden tussen de A6 en de A4)
De A4-route is sowieso korter, dus als er op de DK18 weinig te zien is dan nemen we die gewoon. :)
Jeff schreef: vr 03 jun 2022, 19:44 - Meer projecten in aanbouw/nieuwbouw zijn hier te vinden (interactieve kaart met linkjes naar de SSC-topics), in geval je een "ik moet rijden kriebel krijgt" :p : http://ssc.siskom.waw.pl/
In principe zijn alle wegen in Polen voor mij nieuw, dus die kriebel komt wel goed. ;) Handig kaartje, de topic kan ik helaas weinig chocola van maken. :lol:
Qua drukte: Het ene jaar op vrijdag, het andere jaar op zaterdag. In het verleden was het vaak dat verschillende busjes in 1 ruk doorreden, dat gebeurt nu veel minder. Momenteel kijkend zie ik wel wat file op G Maps, maar verder dan een klein half uurtje kom ik niet.

Verder nog wat algemeen:
- De meeste Polen houden van doorkachelen (gem 10 tot 25 km/h boven limiet buiten de bebouwende kom. Hoe beter het type weg, hoe hoger de snelheidsverschillen tov de limiet)
- Creatief inhalen (vluchtstrookje pakken, rechts inhalen & ervoor rammer in de kleinste gaatjes, enz) is men niet vies van op S- & A-wegen
- Bummerkleven komt minder voor dan in Oostenrijk, maar zeker nog meer dan in NL
- qua betalen met je pinpas: Zolang je een VISA-kaart hebt, gaat het soepel (ook bij de tolwegen). Concurrent Maestro is afzien
- Tanken is in Polen vaak goedkoper dan de buurlanden. Mocht je twijfelen, fuelo.net op een tablet gaat je prima opweg helpen (check wel even op "laatst bijgewerkt")
- Tesco XL / Carrefour XL zijn hypermarkten met voldoende producten in die NL of BE ook verkocht worden (maar dan een stukje goedkoper)

Goede Reis 8-)

Aanvulling: Mocht de reis toch richting de Baltics gaan, stuur maar een bericht met vragen ;)

Plaats reactie