[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

[CH] Zwitserland - Switzerland - Schweiz

Bericht door IQ[] » vr 04 mar 2005, 23:11

Een stukje uit "Landen vergeleken (opsomming)":
Zwitserland

+ Goede wegen
+ Meestal duidelijke bewegwijzering
+ Meestal realistische snelheidsbeperkingen
+ Mooi landschap

- Veel onderbrekingen in snelwegen
A3 Basel, A3 Zürich, A4, A5, A8
- Wegnummering slecht aangegeven
In verkeersinformatie wordt de wegnummering, behalve bij A-wegen, zelfs nooit gebruikt!
- Parkeren:
Onmogelijk, verboden, of duur
Gratis parkeerplaatsen zijn soms zelfs verboden i.v.m. de panische angst voor verkeersdrukte.
- Soms teveel bestemmingen op borden (tot 14 bij elkaar)
(Marcel)
- Veel onderbrekingen in snelwegen A3 Basel, A3 Zürich, A4, A5, A8
Aan vele onderbrekingen die worden opgenoemd, wordt gewerkt. Omdat een tunnel nu eenmaal niet in 1 jaar klaar is, kost dit veel tijd voor er voortgang zichtbaar is. Soms is voortgang heel duidelijk te zien. Bijvoorbeeld als men vanuit Basel via Délemont naar Biel/Bienne rijdt via de "16", ziet men soms enorme afgravingen in het prachtige landschap :cry: Hier is men bezig met de aanleg van de A16. Het duurt overigens nog vele jaren voordat deze volledig wordt opengesteld (2006 - 2014). Maar zo gek zijn die gaten in het Zwisterse snelwegennet niet. Wie laat er dan ook een weg met autosnelwegnummer over een hoge, smalle pas heen lopen (Simplon, Brünig)?? En soms is er geen ruimte om wat te doen, of omdat er gewoon geen politieke wil voor is. Je kunt je namelijk afvragen waarom ze het overschot (geld binnen gekomen - geld uitgegeven aan wegen) van de Autobahnvignetten gebruiken om andere kostenposten te dekken. Wat ik opvallend vind is dat er als er "even" geen geld beschikbaar is, de bouw van de weg gewoon even een paar maanden wordt stilgelegd, tot er weer geld is. Niet van het prinicipe: er is geen geld, dus gaat de hele weg niet door.

Verder kan ik melden dat er binnenkort, er een alternatief is om om Basel heen te rijden via Duitsland. Eind dit jaar komt de "Autobahnzubringer" A98-A3 gereed (langs Rheinfelden). http://www.ag.ch/zubringer/

Andere openstellingen:
A3 Basel: 2007
A3/A4/A20 Umfahrung Zürich: 2008 (mij is het toekomstige wegennummer niet echt duidelijk)
A4 Zürich - Chur: 2008
A5 Biel/Bienne: er zijn plannen, maar zo zal hier de A5 nooit volledig autosnelweg kunnen worden door ruimtegebrek. (2009)
A5 Neuchâtel - Yverdon-L.-B.: 2005
A8 Brünigpass - Sarnen: 2007-2009
Knooppunt Lopper A8 - A2: 2006
A9 Sierre - Visp-Oost: in verschillende fasen (2006-2012) > er worden nu al latere jaartallen genoemd.
+ Meestal realistische snelheidsbeperkingen
Het is logisch, vooral sinds de ongelukken in de tunnels, dat er in de meeste tunnels een snelheidsbeperking geldt. Wat weer een minpunt is dat men de vreemde neiging heeft om midden in een vrij donkere tunnel een flitscamera neer te zetten. Die je vervolgens met een rode flitser van de voorkant flitst. Lekker verblindend en je schrikt je rot. Het is dan ook vreemd dat dit nog geen brokken heeft opgeleverd.
De meeste snelheidsbeperkingen zijn ook realistisch. Al snap ik de beperking 80 op de wegen aan de westkant van Bern niet (zoals Overschie??)

De Zwisters onderhouden hun wegen goed. Vooral na de winter is men druk in de weer om wegen die kapot zijn gereden/geschoven/gevroren weer te herstellen. Ook zijn ze druk bezig hun tunnels veiliger te maken. Vanaf de pasen gaat bijvoorbeeld de noordbuis van Tunnel de Glion (A9 - Montreux) op de schop. Zie http://www.glion-fute.ch (in Frans)

Verder zijn de borden meestal duidelijk te lezen. Je moet alleen goed je weg weten en richtingsgevoel hebben als je van de grotere wegen afwijkt. Vaak staat er wel een bordje met een plaatsnaam erop, maar dan moet je net een kaart bij de hand hebben om te weten waar de weg naar toe loopt. Het is vaak zo dat alleen het eerst volgende gehucht wordt aangegeven. Je kunt mooie tochten maken met de auto door de bergen op deze manier (of zijn het dwaaltochten? :lol: ). Wegennummers worden zelden aangegeven, meestal in een klein vierkantje. Ze staan vaker alleen op de kaart aangegeven. Alleen de autosnelwegennummers zijn duidelijk aangegeven met sinds een paar jaar ook afritnummering.

Ik zou nog wat aanvullingen kunnen doen, maar ik moet nu dringend gaan slapen. Ik ben benieuwd naar reacties. Zwisterland is namelijk mijn favoriete land.

Groeten,

Wouter
dorpsstraat
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:46
Locatie: De Bilt
Contacteer:

Bericht door Wouter » za 05 mar 2005, 11:29

Je hebt gelijk. Mijn ervaringen met de Zwitserse wegen waren zeer goed. Het is alleen heel onduidelijk welk wegnummer een weg soms heeft. Wat ik denk is dat de N staat voor onze RW en A het gewone snelwegnumer is. Maar het kan ook anders zijn, in iedergeval vind ik het wel vaag, ook omdat allerlei kaarten het verschillend aangeven. Daarnaast is ook de nummering een beetje verwarrend van bijv. de A1, A1.1 en de A1a. Noem ze dan bijv. resp. A1, A101 en A102.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 16:00

Ik vind het Zwitserse wegennet heel goed. Niet tolvrij, maar daar heb ik alle begrip voor. Zeker gezien het relief in het land vind ik het bijzonder dat er zoveel snelwegen zijn, vergeleken met bijvoorbeeld Oostenrijk.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 05 mar 2005, 20:45

Zwitserland heeft inderdaad veel snelwegen gezien het reliëf en geheel terecht met tol. Gelukkig wordt dat geld ook voor de veiligheidsvoorzieningen gebruikt.
Ik kan me van vroeger herinneren dat de ring van Bern altijd chaotisch was. Nu is hij omgebouwd en ik heb hem niet meer gehoord in de verkeersinformatie! Ook spelen referenda een rol in de wegenbouw. Denk bijvoorbeeld aan de tweede buis voor de Gotthard-tunnel, die toen is weggestemd samen met een aantal andere projecten.

De nieuwe snelwegtunnels zijn bijzonder fraai en geven een veilig gevoel om er door te rijden. Goed verlicht, veel detecteringsapperatuur en veel apperatuur om je tijdig te waarschuwen als er een calamiteit in de tunnel is. Zoals iedereen weet, is dat met stoplichten, signalering, ev. met slagbomen en via de radio. Hiervan kan Nederland nog wel wat leren!
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
(Bron: Glion Futé http://www.glion-fute.ch )

Ook is men tegenwoordig druk bezig om veel doorgaande wegen om dorpen heen te leggen. Of eronderdoor wat vaker gebeurt :wink: Dit levert soms tunnels op die een behoorlijke hellingsgraad hebben en waar je stevig in moet remmen om niet te hard te gaan.

Zwitserland investeert ook veel geld in de spoorwegen en heeft een uitstekend OV. Ik heb een paar jaar terug gehoord van een rapport van de SBB (Zwitserse spoorwegen) dat er iets van 90% van de treinen minder dan 5 minuten vertraging had. En dat in een land met bergen, sneeuw,lawines en aardverschuivingen. Er zijn op het moment een aantal spoortunnels in bouw, eentje van zelfs bijna 50km :!:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 20:51

Ja, das de 2e Gotthardt-tunnel toch? Das echt een monsterlange tunnel. Te lang voor wegverkeer naar mijn mening. 50km rechtuit in de schemering is niet goed voor de verkeersveiligheid naar mijn mening. In Noorwegen hebben ze daar wat op gevonden in een 24km lange tunnel, door verschillende kleuren verf te gebruiken, waardoor het niet een lange zwarte buis is, maar afwisselend, en je blijft dan bij de les.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 05 mar 2005, 21:01

Gelukkig is het ook een spoortunnel :P :wink: Wordt geloof ik de Gotthard-basistunnel genoemd.
Waarschijnlijk bedoeld voor vooral internationale goederentreinen.
Verschillende kleuren werken inderdaad wakkerhoudend. Maar goed dat ze het daar gedaan hebben!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 21:46

Op zich voor een mooi land als Zwitserland geen gek idee dat de vrachtwagens dan op de trein gaan, en er in het zuiden van Zwitserland weer afgaan. Zo beperk je de vervuiling van vrachtwagens.
Oostenrijk werkt met een punten-systeem. Een buitenlands transportbedrijf krijgt een aantal punten die je dan kan opmaken in Oostenrijk. Meer dan het aantal punten mag je niet rijden. Hoe dit gecontroleerd wordt; geen idee, maar t schijnt te werken en de vervuiling tegen te gaan. Voor auto's geld dit niet, gewoon tolvignet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » za 05 mar 2005, 21:51

Overigens vind ik een vignet-systeem beter dan tolheffingen dmv tolhokjes zoals in Frankrijk. Stel dat je als bedrijf vanuit Nederland/Belgie elke week een aantal keer op Marseille rijdt, dat gaat je al gauw duizenden euro's per week kosten. Als je voor een paar honderd euro een vignet koopt kun je een hele maand/of jaar onbeperkt gebruik maken van de tolwegen. tolwegen vermijden lijkt me voor vrachtwagens geen optie. Veel te tijdrovend, en je hebt geen constante snelheid. Tijd=geld.
Toppunt van Neerlandse zunigheid; Ik sprak ooit mensen die geen vignet voor Tsjechie wilden kopen. Dus ging alles over de secundaire wegen, terwijl een maandvignet iets van 5 - 10 euro kost. Kostte hen ruim een dag om van de Duitse grens bij Rozvadov naar Ostrava te komen, terwijl dat via de tolvignetwegen ongeveer 5 uur rijden is. (als het rustig is in Plzen en Praha)

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » za 05 mar 2005, 22:49

Chrizz schreef:Overigens vind ik een vignet-systeem beter dan tolheffingen dmv tolhokjes zoals in Frankrijk. Stel dat je als bedrijf vanuit Nederland/Belgie elke week een aantal keer op Marseille rijdt, dat gaat je al gauw duizenden euro's per week kosten. Als je voor een paar honderd euro een vignet koopt kun je een hele maand/of jaar onbeperkt gebruik maken van de tolwegen.


"De gebruiker betaalt". Dat principe wordt dus afgeschaft bij een systeem met vignetten in plaats van tolhokjes. Zo zijn er wel meer goede redenen te bedenken voor het Franse systeem trouwens, zoals rechtvaardigheid, prijsverschillen naar locatie en werkgelegenheid.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 1:00

De Zwitserse autosnelwegen zijn om een puntje aan te zuigen. Zeer goed wegdek gecombineert met een goede bewegwijzering.

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » zo 06 mar 2005, 17:14

Er zaten zeer slechte betonplaatstukken tussen, bijvoorbeeld tussen Altdorf en de Gotthardtunnel en vice versa, en op het stuk A1-A2 van Zürich naar Bern stuiterde je ook flink. Ook de wegen door Basel waren niet je dat, maar
daar waren wel werkzaamheden bezig (dit allemaal was in de zomer van 2002). Wat me opviel bij die werkzaamheden was dat de 'wegwerkzaamhedenmarkering' niet geel was (zoals in de meeste landen), maar rood. Ook viel mij op dat de markering bestond uit tape (die her en der al afbladderde), en dat sommige reguliere strepen niet netjes recht waren,
maar erg kronkelig!

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 06 mar 2005, 18:31

Er liggen inderdaad soms betonplaten op de rechterrijstrook, maar dit is vaak het kruipspoor voor vrachtverkeer. Verder ken ik geen volledige rijbanen van betonplaten in Zwitserland (op sommige wegen dwars over een militair vliegveld na, maar dat zijn geen snelwegen). Ook is een klein stukje na de grensovergang Basel - Weil am Rhein nog steeds Duitsland voordat je echt Zwitserland inrijdt :shock:
De wegmarkering is inderdaad soms een beetje vreemd, alsof de lijnentrekkers een glaasje op hadden :wink:
De oranje-rode markering vind ik wel opvallender dan gele markering. Ook in Duitsland gebruikt men een soort tape, wat soms als een bolletje op de vluchtstrook ligt en je zelf maar de rijstroken moet bedenken.

NB: ik ken alleen de snelwegen: A2 van Basel tot Härkingen, A1 van Härkingen tot Geneve, A3 door Basel, A16, A5, A6, A9 Lausanne tot Brig, A12

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 06 mar 2005, 19:29

Wie van spoorwegen houdt, zit in Zwitserland goed. Ik ben zelf bij een Infocenter van de Lötschberg Basistunnel geweest, maar daar sta je echt met de mond vol tanden wat ze daar aan het bouwen zijn. Meer info daarover is hier te vinden:

http://www.blsalptransit.ch/en/frameset_e.htm

Het totale tunnelsysteem is bijna 90 km. Opvallend zijn ook de particuliere spoorwegnetten in Zwitserland. Voor de liefhebbers een foto van de Schynige Platte Bahn met Eiger, Mönch en Jungfrau op de achtergrond:

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/alg/ ... e-bahn.bmp

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 06 mar 2005, 20:10

WOW :shock: :shock:

ik dacht dat 50 km al lang was!

btw geweldig mooie foto!!!!!

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » zo 06 mar 2005, 21:55

Heeft iemand nog wat meer foto's van het beveiligings syteem van tunnels in Zwitserland via matrixborden?

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » zo 06 mar 2005, 22:02

Ik denk dat er nog maar weinig te vinden zijn, behalve de bekende matrixborden waarop ze "gesloten" kunnen zetten en de maximumsnelheid. Het zijn nog steeds vooral "kantelborden". Hierop kan bijvoorbeeld het tunnellogo getoond worden met een rode streep erdoor. Ik zal eens opzoek gaan als ik meer tijd heb. Binnenkort tentamenweek namelijk.
De nieuwe matrixborden (die afgebeeld staan in deze draad) staan er sinds afgelopen zomer, dus ik denk dat je ze tot nu toe alleen aantreft bij de nieuwe tunnels en tunnels die nu worden opgeknapt.

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » zo 06 mar 2005, 22:45

IQ[] schreef:Verder ken ik geen volledige rijbanen van betonplaten in Zwitserland (op sommige wegen dwars over een militair vliegveld na, maar dat zijn geen snelwegen).

NB: ik ken alleen de snelwegen: A2 van Basel tot Härkingen, A1 van Härkingen tot Geneve, A3 door Basel, A16, A5, A6, A9 Lausanne tot Brig, A12
Vandaar dat je de betonplatengedeelten hebt gemist! :wink: De volgende keer maar eens via de Gotthardtunnel reizen! :P Ik weet trouwens niet of de A1/A2 van Härkingen naar Aarburg betonplaten heeft, de andere kant op in ieder geval wel. Opvallend aan sommige wegen in Zwitserland vind ik de stukjes glas die erin zijn verwerkt (vooral in betonplatengedeelten). Dat is wel zo handig als je 's nachts door Zwitserland reist.

Aan de A9 vind ik opvallend dat de wegmarkering tussen Sion en Sierre zeer slecht zichtbaar is, en soms zelfs afwezig! Ook ben ik benieuwd waarlangs ze de A9 na Sierre gaan doortrekken. Bij het einde van de A9 kom je op een rotonde. Naar links loopt de oude 9 richting Sierre, en rechtdoor loopt de (nu nog) huidige 9. Als je rechtdoor gaat kom je meteen na de rotonde een weg naar rechts tegen, die langs een helling omhoogslingert, een zijdal in. Daar is absoluut geen ruimte voor een snelweg als ze de oude weg intact willen laten (en dat willen ze volgens mij). Dat stuk zit namelijk tussen die berghelling en een gigantisch rotsblok. Naast dat rotsblok stroomt de Rhône/Rotten als een wilde rivier, en daarna weer een gigantisch rotsblok. Ondertunnelen lijkt mij de enige mogelijkheid aldaar.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 07 mar 2005, 10:03

Kijk maar eens op de volgende website over het aanleg van de A9 door het Rhônedal: voor een nieuwsbericht via pdf: http://www.a9-vs.ch/pdf/A9info_6.pdf
Of de site zelf: http://www.a9-vs.ch. Na even zoeken kom je wel bij foto's van de ombouw, trajectplannen en zelfs de kosten. (Bijvoorbeeld: de geraamde kosten voor het stuk Sierre - Brig is 29.7 Mio. CHF per km :!: )

Edit: CHF 29,7 miljoen is €19.188.513.
Laatst gewijzigd door IQ[] op ma 07 mar 2005, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 07 mar 2005, 10:11

Als je rechtdoor gaat kom je meteen na de rotonde een weg naar rechts tegen, die langs een helling omhoogslingert, een zijdal in. Daar is absoluut geen ruimte voor een snelweg als ze de oude weg intact willen laten (en dat willen ze volgens mij). Dat stuk zit namelijk tussen die berghelling en een gigantisch rotsblok. Naast dat rotsblok stroomt de Rhône/Rotten als een wilde rivier, en daarna weer een gigantisch rotsblok. Ondertunnelen lijkt mij de enige mogelijkheid aldaar.
Bedoel je het het stuk bij Visp?? Maakt opzich niet uit. Het komt er bijna opneer dat het stuk wat er nu nog niet ligt, bijna 1 gigantische tunnel wordt!! :shock: met toppunt een bijna 8,8km lange tunnel om Visp heen :!:

Ik zie juist pas dat ze eindelijk begonnen zijn met de bouw, ik had al lang niet meer op die website gekeken omdat er bijna een jaar lang niks veranderd was.. maar er zit nu eindelijk schot in de zaak :D

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 07 mar 2005, 16:21

Frits schreef:Wie van spoorwegen houdt, zit in Zwitserland goed. Ik ben zelf bij een Infocenter van de Lötschberg Basistunnel geweest, maar daar sta je echt met de mond vol tanden wat ze daar aan het bouwen zijn. Meer info daarover is hier te vinden:

http://www.blsalptransit.ch/en/frameset_e.htm

Het totale tunnelsysteem is bijna 90 km. Opvallend zijn ook de particuliere spoorwegnetten in Zwitserland. Voor de liefhebbers een foto van de Schynige Platte Bahn met Eiger, Mönch en Jungfrau op de achtergrond:

http://www.xs4all.nl/~fnieuwen/pic/alg/ ... e-bahn.bmp
De spoorwegen in Zwitserland zijn echt een belevenis. Schynige Platte ben ik eens geweest, fantastisch uitzicht, ook een aanrader is de spoorbaan van Lauterbrunnen naar Kleine Scheidegg. GEWELDIG! Je kan nog door de bergen heen naar zo'n 3400m met de trein. Dat heb ik toen niet gedaan wegens de prijs, maar het zal de prijs ongetwijfeld waard zijn!

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 07 mar 2005, 16:36

De huidige kantonale weg tussen de rotonde bij Sierre en Susten is straks de nieuwe A9 die voor het grootste deel door tunnels zal gaan. De kantonale weg zal in de toekomst over Salgesch en Varen gaan. De werkzaamheden zijn daar in volle gang. Onder Susten komt een tunnel. Daarna loopt de toekomstige A9 langs de Rhone. Het volgende probleem was Gampel. Er was geen ruimte voor de A9 in het dal, dus die loopt straks door de Riedbergtunnel. De werkzaamheden voor deze tunnel zijn in volle gang. Tussen Gampel en Raron lopen kantonale weg en A9 naast elkaar. Bij Raron geldt hetzelfde als Gampel: geen ruimte voor de A9, dus die gaat daar met een tunnel onder Raron door. Daarna naast de Rhone en voor Visp de Vispertaltunnel in. Die moet nog worden verdubbeld. In de tunnel zelf moet nog een afslag worden uitgehakt. Daarna over de Vispa en weer de berg in om er bij de rotonde achter Eyholz weer uit te komen.

Elmo
polderweggetje
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 15:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Elmo » ma 07 mar 2005, 17:16

IQ[] schreef:Bedoel je het het stuk bij Visp?? Maakt opzich niet uit. Het komt er bijna opneer dat het stuk wat er nu nog niet ligt, bijna 1 gigantische tunnel wordt!! :shock: met toppunt een bijna 8,8km lange tunnel om Visp heen :!:
Nee, ik bedoelde de rotonde aan het eind van de A9 net ten oosten van Sierre:
http://www.a9-vs.ch/media/plan8.gif
http://www.a9-vs.ch/media/plansierreleuk_d.gif
Maar ik zie dat ze daar gaan ondertunnelen, net als bij Visp.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 01 jun 2005, 18:45

Nog even @ Elmo: ze gaan eigenlijk, als ik het goed heb begrepen, niet echt ondertunnelen. Ze maken er een gedeeltelijke Tagesbau-tunnel van. Dwars door een natuurgebied (Pfynwald) :o Blijkbaar zijn ze daar niet zo bang om te gaan graven in zo een gebied en dan later alles toedekken.

Er is op het Zwisterse snelwegenforum een discussie begonnen over de uniformiteit van de snelwegen, namelijk bebording, kantonsovergangen, nummering en stukken met en zonder vignet. Misschien leuk om eens te gaan kijken. De discussie wordt gevoerd in het Duits.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » do 02 jun 2005, 2:17

IQ[] schreef:Zwitserland investeert ook veel geld in de spoorwegen en heeft een uitstekend OV. Ik heb een paar jaar terug gehoord van een rapport van de SBB (Zwitserse spoorwegen) dat er iets van 90% van de treinen minder dan 5 minuten vertraging had.
Uhm. Je brengt dit nu heel positief. Volgens mij haalt de NS echter ongeveer eenzelfde cijfer, en dat wordt algemeen als zeer slecht gezien.
In Nederland hebben we dan wel geen lawines e.d., maar het spoornet wordt hier gemiddeld wel een stuk dichter bereden. Dat heeft volgens mij een veel grotere invloed.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 02 jun 2005, 8:36

Ik zal het nog eens gaan nazoeken vanavond, als ik weer thuis ben. Ik heb namelijk zo college. Kan zijn dat ik me vergist heb in het percentage :oops:

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » do 02 jun 2005, 10:34

Klopt wel hoor, die cijfers van Zwitserland, de SBB geld als 1 van de degelijkste vervoerders in Europa, mede dankzij de uitstekende staat van het zwitserse railnetwerk (kan prorail wat van leren). Ondanks de soms moeilijke omstandigheden (sneeuw en het vele klimmen (en wij maar zeuren over de blaadjes)) toch zulke cijfers halen, petje af hoor :klappen: . In zwitserland met de trein is wel duur, maar de inkomens zijn ook een stuk hoger dan hier...

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 04 jun 2005, 21:48

Grosse Mehrheit der SBB-Züge pünktlich
Die SBB hat 2003 ihre Pünktlichkeitsziele erreicht: 95 Prozent der Personenzüge kamen mit weniger als fünf Minuten Verspätung an.
81 Prozent trafen gar ganz pünktlich am Zielort ein. Unterdurchschnittlich fielen die Monate Oktober und November auf, wo sich die Häufung von Störungen in der Region Zürich negativ auswirkte. Im Güterverkehr stieg die Pünktlichkeit auf 91 Prozent.

Wie schon im Vorjahr konnte die SBB 2003 ihre Pünktlichkeitsziele erfüllen. Nicht erreicht wurden die Vorgaben in den Monaten Oktober und November, wo es vor allem im Raum Zürich gehäuft zu massiven Verspätungen kam. Unpünktlicher als die Herbstmonate fiel nur der Februar aus: Hier beeinflussten Schnee und Kälte sowie die zeitweise wegen Lawinengefahr gesperrte Gotthardlinie die Pünktlichkeit der Züge.

Jahresziele erreicht
Da die Pünktlichkeit in den übrigen Monaten sehr hoch war, konnten die Ziele über das ganze Jahr dennoch eingehalten werden: 95 Prozent aller Reisezüge erfüllten die Vorgabe und fuhren pünktlich oder mit weniger als fünf Minuten hinter der angegebenen Fahrplanzeit. 81 Prozent kamen sogar ganz pünktlich an, das heisst mit maximal einer Minute Verspätung gegenüber dem Fahrplan. Dies entspricht den Werten des Vorjahres.

Pünktlichkeit auch während Rush-hour hoch
Erstmals analysierte die SBB auch die Pünktlichkeit während der Hauptverkehrszeiten zwischen 6.30 und 8.30 Uhr sowie 16 und 19 Uhr. Die Differenz zur Gesamtpünktlichkeit ist gering: 94,5 Prozent der Züge verkehrten innerhalb der Spannweite von weniger als fünf Minuten, 76 Prozent gänzlich pünktlich. Auch zur Spitzenzeit wurde damit der Zielwert von 75 Prozent erreicht. Während der Stosszeiten kommen kleine Abfahrtsverzögerungen im Minutenbereich wegen des dichten Verkehrs und der Vielzahl der Reisenden häufiger vor.

Güterverkehr pünktlicher als im Vorjahr
Den Güterverkehr konnte die SBB leicht pünktlicher abwickeln als im Vorjahr: 91 Prozent der Güterzüge erreichten ihr Ziel planmässig oder mit maximal 30 Minuten Verspätung. Mit 94 Prozent schnitt der Binnengüterverkehr gegenüber dem Transitverkehr erwartungsgemäss überdurchschnittlich pünktlich ab.

Trotz erfüllten Pünktlichkeitszielen: Verspätungen sind ärgerlich, und die SBB dankt allen Kundinnen und Kunden für das Verständnis.
Eventjes opgezocht. Ik vind dit toch heel netjes hoor!
Bron

Korte vertaling: In 2003 kwamen 95% van de treinen met minder dan 5minuten vertraging aan. Precies op tijd kwamen 81% aan. In de spits waren deze percentages iets lager, namelijk 94,5% resp. 76%. Ook het goederenverkeer reed netjes op tijd. Deze percentages waren zelfs iets hoger dan die van het personenverkeer. Alleen in de maanden februari (veel sneeuw: lawinegevaar), oktober en november (problemen bij Zürich) waren slechter dan het minimum percentage.

Hier kun je namelijk de Zwitserse verkeersborden vinden. Ik ben een beetje freaky van Zwitserland, I know ;) Maar het leek me leuk om het hier ook eens te posten, omdat deze borden toch anders zijn.

Deze bijvoorbeeld vind je namelijk niet echt in onze contreien :D
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 04 jun 2005, 22:27

Opvallend bij de de knooppunten in Zwitserland is het systeem dat je gaandeweg steeds meer plaatsnamen te zien krijgt. Zie dit voorbeeld en let op het verschil tussen de borden op 500 en 800 meter:

http://mitglied.lycos.de/abmirror02/CH-A3/a3_rh_au.html

Dat heb ik op meer plaatsen gezien in Zwitserland.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 04 jun 2005, 22:43

Dat klopt, dit staat volgens mij in de richtlijnen van de bebording van de Zwitserse National Strassen. Op de site http://www.astra.admin.ch zijn die waarschijnlijk wel ergens te vinden. Ik heb, toen ik die verkeersborden zocht, ook richtlijnen gezien voor kantelwegwijzers, verluchting van tunnels, enz. Bij de voorbeelden van de verkeersborden staan deze voorbeeldborden:


Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » za 04 jun 2005, 22:52

Ook in Zwitserland wordt aan de weg gewerkt. De A2 tussen Verzweigung Wiggertal en Reiden wordt opgeknapt. Meer informatie met foto's is hier te vinden:

http://www.ag.ch/gesamterneuerung_a2/de/pub/index.htm

http://www.ag.ch/gesamterneuerung_a2/de ... s_2003.htm

http://www.ag.ch/gesamterneuerung_a2/de ... s_2004.htm

Plaats reactie