Grenscontroles in Europa

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32103
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Coen Tunnel » do 02 jun 2022, 19:11

Chrysa schreef: do 02 jun 2022, 19:08
Coen Tunnel schreef: wo 01 jun 2022, 8:54
Pino schreef: di 31 mei 2022, 20:11Straf verhaal trouwens, je drugstest.
Zo gek is dat toch niet? Dat hebben de Britten bij mij ooit gedaan bij de Kanaaltunnel, met het verschil dat de sample van het stuur genomen werd en niet van mijn handen. Maar ongebruikelijk is het niet, en ik denk dat er best wat grensovergangen zijn waar ze faciliteiten hebben voor zulke drugstesten.
Daar hebben ze me ook nog aan de kant gezet inderdaad, maar toen bleef het bij een stokje langs alle deurgrepen halen.

Op luchthavens heb ik het juist nog nooit gehad, maar daar valt aan de inhoud van mijn rugzak ook wel op dat ik een toerist ben.
Bij luchthavens heb ik het meermaals gehad (al valt het op een totaal van 97 vluchten ook wel meer, hooguit een handvol keren). Op Schiphol is mijn vriendin ooit door een beveiliger verteld dat het systeem soms ook random bagage aanwijst waar het getest moet worden. Mijn vriendin ziet er in ieder geval niet verdacht uit. :lol:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4330
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door IQ[] » zo 05 jun 2022, 20:37

^^ ik heb hetzelfde ooit gehoord van een beveiliger op MAA. Hij zei dat er steeds 10% steekproefsgewijs gecontroleerd moest worden en als er te weinig positieven waren, het systeem zelf zorgt voor de steekproef van 10%.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door brytje008 » zo 05 jun 2022, 22:22

Toch gaat een controle niet altijd even aardig ondanks goede medewerking. Ik heb het twee jaar geleden meegemaakt in Duitsland. De twee agenten deden ronduit intimiderend. Ik ben niet de langste (en die twee agente wel), dus ze kwamen met ze twee rondom mij staan en zeiden: je kan maar beter vertellen dat je wat hebt, anders heb je straks een probleem. (uiteraard in het engels :lol: )

Vervolgens haalde ze me hele auto overhoop, keken zelfs onder me motorkap. Met een soort van plastic lepels keken ze tussen me deurpanelen, hierdoor zit er nu ook scheur bij een platic schroef van me deurpaneel. En ze checkte alles meerdere keren, koelbox bijvoorbeeld drie keer. Ik zag hoe ze elkaar letterlijk teleurgesteld aankeken, van 'wat doen we met hem' Hierna mocht ik gelukkig gaan, maar het leek wel alsof ik in hun ogen gewoon niet iets niet bij me kon hebben. Dit was vlak na München, ging toen naar Kufstein. Overigens op die zelfde trip werd ik op de terugweg weer bij München staande gehouden, maar dit keer toen ik aan het pauzeren was bij een tankstation. Die agenten waren een stuk vriendelijker.

Maar ik merk wel sinds die keer dat ik altijd met een wat ander gevoel naar het buitenland ga. ik reis veel alleen, en als man uit Nederland ben je dan verdacht. Hierdoor weet ik dat de kans groot is om staande gehouden te worden, maar door die keer voel ik me daar een stuk minder prettig bij.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Chris » zo 05 jun 2022, 22:55

Ik heb ook een keer zo'n grondige controle gehad (inderdaad in de portieren kijken). Dat was ook in Zuid-Duitsland.

Als alleenreizende man heb je wel een hoger profiel is mijn idee, al speelt het soort auto vermoedelijk ook een rol. Denk dat je er met een aftandse auto en ook een Audi of BMW eerder uitgepikt wordt voor een controle.

Al heb ik de laatste jaren geen serieuze controles meer gehad, ben ook de nodige voorbij gereden zonder dat ik gestopt ben (bijv. aan de Zwitserse of Spaans-Franse grens).

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » zo 05 jun 2022, 23:12

Heb 1x aan de Zwitsers - Duitse grens een redelijk uitgebreide controle gehad, maar die gasten waren gewoon correct. Verder nog een keer Zwitserland in, Samnaun-Martina, maar na de verplichte vraag ging de nette beambte weer vlug de warmte opzoeken.
Verder ben ik Duitsland ooit op de A3 een keer staande gehouden maar dat was na een korte babbel ook bekeken en andersom Nederland in weleens met al het verkeer over de parkeerplaats gestuurd maar daar viel de KMAR me verder niet lastig.
Dan die ene keer dat ik met de trein de grens over ging kwam een blondje even babbelen. Maar dan houden mijn EU grens avonturen toch wel een eind op.

Verder over land wel de PL - UA grens, UA in telkens wat gezeur over wat papieren dit of dat, maar nooit een probleem en qua controle half werk. Polen in de ene keer de hele auto uitpakken, de andere keer alleen de vraag "heb je wodka, salo of sigaretten bij?" Met bij het antwoord "nee" een blik alsof we gek waren maar mochten gewoon door...

Op vliegvelden eigenlijk ook zelden iets bijzonders, keertje ademautomaat uit de handbagage moeten halen en nog een keer met analyse apparatuur voor het werk van mijn betere helft uitgebreid staan uitleggen hoe en wat, maar dat was grotendeels interesse.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » zo 05 jun 2022, 23:20

Ook nog nooit drugstest/alcoholtest hoeven te doen onderweg naar het buitenland.
Wat me wel opviel in December toen ik naar Italië reed was er op de heenweg niks aan de hand.

Terugweg bij de douane in Zwitserland/Italië grens moest ik wachten, de douanier liep naar achteren keek naar het kenteken en vroeg waar ik heen ging (hij zag een NL sticker... :s). Vervolgens mocht ik doorrijden en net vóór de grens, ongeveer 20-25km reed er ineens busje van de Zwitserse Polizei achter mij, enkele seconden later een rode lamp met letters "stop Polizei".

Routinevragen: waar geweest, hoelang, waar nu heen, hoelang rijd je al, hoelang ga je nog rijden (waren met tweeën) en vervolgens scheen de ene agent met z'n zaklamp vol in m'n gezicht (kijken of je gaat zweten?) terwijl de ander om mijn voertuig heen liep, bij de banden (nog een kleine ruimte) en de spatbord keek en op de banden (winterbandcheck?).

En alles was prima, rijbewijs was al gecontroleerd en mochten door.

Kenteken vanaf de grens doorgeven aan het binnenland denk ik? Wat jullie?

De 2e keer in mei stond géén enkele douanier aan de grens. Zelfs niet in hun hokje.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door brytje008 » zo 05 jun 2022, 23:31

^^ Vind het af en toe maar vaag en totaal random. Heb soms het idee dat ze het ook uit verveling doen.
Touren is rough so you got to be tough

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Gaiajohan » ma 06 jun 2022, 0:17

Zelf nooit echt een grondige controle gehad.
Ergste was bij Koblenz Zwitserland in. Kleine grenspost, maar wellicht daardoor enigszins opvallend. Papieren moesten mee naar binnen, daarna wat we gingen doen, en na 5 of 10 minuten weer door.

Voor mezelf is alleen Tsjechië 1996 diep in mijn herinneringen gegrift. We mochten niet naar binnen omdat mijn zus geen eigen ID kaart had. <naam zus > du bist fünfzehn! Werd gezegd/geschreeuwd. Was niet heel lichtzinnig of zo..

Dus omkeren, geen toegang.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door duikgek89 » ma 06 jun 2022, 9:00

^^ wij hebben trouwens voor SLO-HR en HR-SLO wel in de lijn gestaan een jaar of 12 terug, maar toen ze zagen dat we paspoorten hadden was het goed, ze hebben er nauwelijks in gekeken.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8625
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Hajo » ma 06 jun 2022, 10:43

brytje008 schreef: zo 05 jun 2022, 22:22 (...) ik reis veel alleen, en als man uit Nederland ben je dan verdacht. Hierdoor weet ik dat de kans groot is om staande gehouden te worden, maar door die keer voel ik me daar een stuk minder prettig bij.
Ik reis ook alleen, maar herken dit niet. Ik ben slechts één keer meer dan normaal aan de tand gevoeld. Ik moest mee voor een verhoor door de Zwitserse douane.

Als alleenreizende man kun je een controle verwachten als je er duidelijk uitziet als een sjofel gekleed toerist, al dan niet met een rugzak en/of rijdend in een oudere wat afstandse auto. Dit geldt in mindere mate overigens ook voor vrouwen. Je eigen houding speelt daarbij ook een rol: kom je nerveus over etc.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » ma 06 jun 2022, 11:46

^^ ik denk dat daarom bij mij toendertijd een zaklamp vol in m'n gezicht werd geschenen.

Oké, waarschijnlijk speelde ook de brommobiel een beetje een rol.. Hoe vaak heb je als Zwitserse politieagent (laat staan buitenlandse) de kans om een Nederlandse brommobiel te controleren...
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » ma 06 jun 2022, 12:13

^^ Voor vluchtgevaar hebben ze iig niet te vrezen..

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » ma 06 jun 2022, 12:26

Dat is zeker waar.

Op kreta hebben ze tegenwoordig politie die rijdt in een brommobiel! CITROEN AMI.

ACTIERADIUS 45km
Breedte eiland: 16-60 km
Laatst gewijzigd door Alex52889 op ma 06 jun 2022, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Rein » ma 06 jun 2022, 12:40

:facepalm:

Zoek maar eens op hoe groot Kreta is vóórdat je zulke onzin opschrijft.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6372
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Seat Ibiza » ma 06 jun 2022, 13:29

^^
Als je het verschil tussen breedte en omtrek niet kent is dat nog best lastig ;)

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » ma 06 jun 2022, 14:16

Rein schreef: ma 06 jun 2022, 12:40 :facepalm:

Zoek maar eens op hoe groot Kreta is vóórdat je zulke onzin opschrijft.
Aangepast voor je.

Nog steeds wel lachen dat de politie nu een brommobiel gebruikt. Nu nog undercover voor de :F1: ed en hoppaa
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Gebruikersavatar
ronny forgeron
verkeersader
Berichten: 711
Lid geworden op: do 15 dec 2011, 14:18
Locatie: SanXiang, China / Santpoort, Nederland

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door ronny forgeron » ma 06 jun 2022, 15:10

Hajo schreef: ma 06 jun 2022, 10:43
brytje008 schreef: zo 05 jun 2022, 22:22 (...) ik reis veel alleen, en als man uit Nederland ben je dan verdacht. Hierdoor weet ik dat de kans groot is om staande gehouden te worden, maar door die keer voel ik me daar een stuk minder prettig bij.
Ik reis ook alleen, maar herken dit niet. Ik ben slechts één keer meer dan normaal aan de tand gevoeld. Ik moest mee voor een verhoor door de Zwitserse douane.

Als alleenreizende man kun je een controle verwachten als je er duidelijk uitziet als een sjofel gekleed toerist, al dan niet met een rugzak en/of rijdend in een oudere wat afstandse auto. Dit geldt in mindere mate overigens ook voor vrouwen. Je eigen houding speelt daarbij ook een rol: kom je nerveus over etc.
Mijn ervaring is anders. Als alleenreizende man , niet jong, in een Amerikaan werd ik er altijd uitgepikt voor speciaal onderzoek. De Zweden vroegen me zelfs de LPG tank te openen. Dat weigerde ik, en ik ging naar buiten na gezegd te hebben dat de tank vol was en ze dan zelf maar het risico moesten nemen. Dat deden ze dus niet...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » ma 06 jun 2022, 15:46

Alex52889 schreef: ma 06 jun 2022, 12:26 Breedte eiland: 16-60 km
En van de westpunt naar de oostpunt 350 km over de weg.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » ma 06 jun 2022, 21:42

Alex52889 schreef: ma 06 jun 2022, 12:26 Dat is zeker waar.

Op kreta hebben ze tegenwoordig politie die rijdt in een brommobiel! CITROEN AMI.

ACTIERADIUS 45km
Breedte eiland: 16-60 km
Dat ging helemaal niet over Kreta, maar over het eiland Χάλκη/Halki en in tegenstelling tot Kreta is dat wèl een piepklein eiland waar ze geen vrees zullen hebben van de beperkte actieradius...

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » di 07 jun 2022, 8:18

^^ excuus. Ik dacht kreta. Foutje. Bedankt voor het attenderen!
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 07 jun 2022, 11:43

Zou me niets verbazen als een eiland als Schiermonnikoog ook geen politieauto heeft (zo er al politie aanwezig is buiten het seizoen), of een auto die gedeeld wordt met de brandweer of reddingsbrigade (een 4x4 JEEP ofzo voor in de duinen en op het strand).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » di 07 jun 2022, 12:00

Hier in Nederland zouden we het ook kunnen doen, undercover voor bijvoorbeeld bij de dubbele doorgetrokken streep of de :F1:
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Egbert
expressweg
Berichten: 2720
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Egbert » di 07 jun 2022, 12:05

Peter schreef: di 07 jun 2022, 11:43 Zou me niets verbazen als een eiland als Schiermonnikoog ook geen politieauto heeft (zo er al politie aanwezig is buiten het seizoen), of een auto die gedeeld wordt met de brandweer of reddingsbrigade (een 4x4 JEEP ofzo voor in de duinen en op het strand).
Politie Schiermonnikoog heeft een eigen bureau en rijdt een dikke Toyota Landcruiser diesel.
Lijkt me ook wel handig voor een eiland om politie op het eiland te hebben. Hoe zou dat gaan als er midden in de nacht een noodgeval is.

Alex52889
verkeersader
Berichten: 832
Lid geworden op: za 17 apr 2021, 19:26

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Alex52889 » di 07 jun 2022, 12:08

Dwars door de zee rijden? :rofl2:

Neem aan dat alle waddeneiland een eigen bureau, eigen uitrukpost voor ambulance icm een (kleine) ziekenhuis en eigen brandweerkazerne hebben?
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Peter » di 07 jun 2022, 14:08

Voor een ziekenhuis moet je naar de wal, al dan niet per helicopter. Een eerste hulp is er wel, maar weet niet of die ook 's nachts bemand is buiten het seizoen. Een politieagent (evt ook waterpolitie) zou natuurlijk met een snelle (ondiepe) boot en een motor of auto bij de haven meerdere (Friese) eilanden kunnen behappen in het laagseizoen. Ik neem aan dat eilanden als Kaagdorp (alleen per pont bereikbaar) ook geen eigen politiepost hebben. Dat is natuurlijk sneller aan te varen natuurlijk.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17354
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Kaaiman » di 07 jun 2022, 14:29

ronny forgeron schreef: ma 06 jun 2022, 15:10De Zweden vroegen me zelfs de LPG tank te openen. Dat weigerde ik, en ik ging naar buiten na gezegd te hebben dat de tank vol was en ze dan zelf maar het risico moesten nemen. Dat deden ze dus niet...
En toen? :honger:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Jeroen » di 07 jun 2022, 15:13

Egbert schreef: di 07 jun 2022, 12:05
Peter schreef: di 07 jun 2022, 11:43 Zou me niets verbazen als een eiland als Schiermonnikoog ook geen politieauto heeft (zo er al politie aanwezig is buiten het seizoen), of een auto die gedeeld wordt met de brandweer of reddingsbrigade (een 4x4 JEEP ofzo voor in de duinen en op het strand).
Politie Schiermonnikoog heeft een eigen bureau en rijdt een dikke Toyota Landcruiser diesel.
Lijkt me ook wel handig voor een eiland om politie op het eiland te hebben. Hoe zou dat gaan als er midden in de nacht een noodgeval is.
Hoe denk je dat ze dat op andere dunbevolkte plekken in de wereld doen? Het is niet alsof je overal een aanrijtijd van 10 minuten kunt garanderen...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door paolie » di 07 jun 2022, 16:01

^^ Schiermonnikoog is niet dunbevolkt.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door verfmeer95 » di 07 jun 2022, 17:02

^^ Schiermonnikoog is ongelijk bevolkt. 80% van het eiland is onbewoond als onderdeel van het Nationale park, terwijl alle inwoners bij elkaar in 1 dorp wonen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Grenscontroles in Europa

Bericht door Willem » di 07 jun 2022, 17:07

paolie schreef: di 07 jun 2022, 16:01 ^^ Schiermonnikoog is niet dunbevolkt.
In de Nederlandse context gezien wel.
Dat ze ergens midden in bv. Patagonie andere gedachten bij de term "dichtbevolkt" hebben dan hier staat buiten kijf.

Plaats reactie