[B] [FOTO] Historische wegenfoto's
Moderator: Moderatoren
-
- 2x2 autosnelweg
Re: [B] [FOTO] Historische wegenfoto's
Ik ben al eens gaan kijken, en het lijkt er sterk op, maar het is niet 100% zeker. Anderszijds ken ik geen tunnel met die doelen in Brussel die er op zou lijken, dus voor mij staat het wel vast dat het is wat je zei. De uitgang van de parking.
-
- 2x2 autosnelweg
Vanaf het moment dat Ernie het aanhaalde, kwam de tunnel me ineens bekend over dus kan het ook wel geloven.
-
- 4x5 autosnelweg
Is het niet hier ergens? https://goo.gl/maps/PzaHNVYVUSHvpJep9
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- dorpsstraat
Ik weet het eigenlijk vrij zeker want ik ben daar zelf een aantal keer vandaan gekomen. In de garage kan je al een rijrichting kiezen.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg
De huidige situatie komt inderdaad niet overeen met hetgeen de op de foto zien. Hoewel er nooit groot werken geweest zijn om het traject van bepaalde tunnels te verlegen. Het enige dat kan zijn is dat er vandaag minder ruim uitzien wegens valse wanden en verlaagde plafonds.
-
- 2x2 autosnelweg
Overzicht van de bestaande tunnels (met uitzondering van de NATO-tunnel)

-
- verkeersader
In de beschrijving de foto staat "tunnel onder het Schumanplein" gedateerd 18/02/1969. Gezien de bewegwijzering en vergeleken met het verloop van de wegen onder het plein in Google Maps, zie ik ook niet waar het anders zou kunnen zijn. In 50 jaar tijd zou er wel wat veranderd kunnen zijn.
-
- autoweg
Zou het niet eerder hier zijn?
https://www.google.nl/maps/@50.8422188, ... 384!8i8192
Linksachter is de 'oprit' vanuit de parking. Nu opgeslorpt door de uiterst linkse rijstrook? (die er vroeger nog niet was?!). De verlichting loopt zo goed als hetzelfde... IMHO
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- 2x2 autosnelweg
Voor hetzelfde geld heeft men de originele weggewerkt want aan het Berlaymont gebouw is de voorbije 60 jaar ook wel veel gewijzigd, om nog niet te spreken van de omgeving. Boven- en ondergronds.
-
- dorpsstraat
Het is hier:
https://www.google.nl/maps/@50.8415301, ... 384!8i8192
https://www.google.nl/maps/@50.8415301, ... 384!8i8192
Tommy schreef: ↑di 07 jun 2022, 18:27Zou het niet eerder hier zijn?
https://www.google.nl/maps/@50.8422188, ... 384!8i8192
Linksachter is de 'oprit' vanuit de parking. Nu opgeslorpt door de uiterst linkse rijstrook? (die er vroeger nog niet was?!). De verlichting loopt zo goed als hetzelfde... IMHO
-
- expressweg

-
- dorpsstraat
Indien niet cynisch bedoeld, dat komt omdat er een deur/poort zit zodat je niet zo maar in of uit kan.
verfmeer95 schreef: ↑wo 08 jun 2022, 11:34Dat kan niet, er is daar geen licht aan het einde van de tunnel zichtbaar.
-
- expressweg

Ik kan op Streetview geen poort/deur vinden die zo groot is:

-
- dorpsstraat
Nee (dit wordt een beetje een lange discussie). Er komt een strook bij van links (zie ook bord verboden naar links af te slaan. Deze strook komt uit de parking van het Berlaymont. Aan het begin van de tunnel heb je ook een ingang naar de garage, daar staat een verbodsbord voor onbevoegden
-
- expressweg

-
- expressweg

-
- dorpsstraat
Volgens mij is de rechtertunnel uitgang de doorsteek naar het Jubelpark en Tervuursesteenweg/N3
-
- expressweg
Dat denk ik ook. En als ik naar de luchtfoto kijk, lijkt ook de verklaring voor de lichtinval van de foto uit 1969 duidelijk: de rijbaan richting Tervuren kenden net als de rijbaan in de richting van het centrum vroeger waarschijnlijk een lichtrooster.
Hier is het lichtrooster richting centrum goed te zien: https://www.google.com/maps/@50.841895, ... 312!8i6656
Hier is het lichtrooster richting centrum goed te zien: https://www.google.com/maps/@50.841895, ... 312!8i6656
-
- expressweg

-
- 2x2 autosnelweg
Ik ben ook eens naar de lijst aan het kijken geweest met de openstellingsdatums van de verschillende tunnels in Brussel centrum, maar die is ook redelijk misleidend. Wat ik wel weet, is dat bv zowel de Kortenbergtunnel als de tunnel Reyers-Centrum ten tijde van deze foto nog niet bestonden. Die sluiten aan op de knoop aan het einde van de E40 voordat alles daar het centrum induikt, en zowel de tunnelmond, als de autosnelweg en gehele complex bestonden nog niet in 1969. Die zijn pas in de jaren 70 opengesteld. Dus als je op de historische foto licht aan het einde van de tunnel ziet, kan dat best kloppen. We kijken hier mss naar een open sleuf of een tunnel in aanbouw.
-
- dorpsstraat
-
- 4x5 autosnelweg
Het perspectief is heel misleidend, of de inrit vanuit de parkeergarage is ergens in de loop der geschiedenis een stuk opgeschoven naar het westen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Het perspectief van de Google Earth camera is ook niet echt zoals een oude camera. Menselijk oog ligt ook meer in lijn met de oude camera dan de wide view van Google Earth/streetview.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik denk echt het laatste. Het tunnelcomplex Beliard - Wet heeft in 1997 en 2004 toch wel een reconstructie gekend met de grootschalige heraanleg van de Europese Wijk, het Justus-Lipsiusgebouw en het Schumanplein. Ik denk niet dat de uitritten die we vandaag zien, nog dezelfde zijn als op de foto.
-
- Moderator
Van Facebook, Brussel 1960:

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- polderweggetje
foto gepost door: jdb2

Zou er iemand een idee hebben waar dit ongeveer zou kunnen zijn? Mijn eerste idee was vlak na de oprit Wommelgem kijkend richting Antwerpen maar dat klopt niet met het hoogteverschil vandaag naast de snelweg, dan zou het eerder in de richting van Hasselt zijn. Het lijkt dat de weg afbuigt naar rechts in de verte, toch?

Zou er iemand een idee hebben waar dit ongeveer zou kunnen zijn? Mijn eerste idee was vlak na de oprit Wommelgem kijkend richting Antwerpen maar dat klopt niet met het hoogteverschil vandaag naast de snelweg, dan zou het eerder in de richting van Hasselt zijn. Het lijkt dat de weg afbuigt naar rechts in de verte, toch?
-
- 2x3 autosnelweg
Ik zie het niet terug in de huidige situatie bij Wommelgem. Is er misschien een oude luchtfoto waar volkstuinen en een hoog gebouw op te zien zijn?
-
- polderweggetje
https://www.geopunt.be/kaart?viewer_url ... c51af4037d
Hier zie je wel iets dat er mogelijk op lijkt. Het niveauverschil aan de Ruggeveldlaan is vandaag wel veel groter dan op de foto.
Hier zie je wel iets dat er mogelijk op lijkt. Het niveauverschil aan de Ruggeveldlaan is vandaag wel veel groter dan op de foto.
-
- stadsweg
Dat klopt, zelfs vroeger: met de Belliardtunnel - geopend in 1993 - wordt enkel het gedeelte tussen de Belliardstraat en de Kortenbergtunnel/Wettunnel bedoeld. De Kortenberg- en Wettunnels waren in de jaren 70, 80 en begin jaren 90 enkel bereikbaar via niet meer bestaande straten (waar nu het Justus Lipsiusgebouw staat) of - later - via een brug over de bouwwerf van de Belliardtunnel.Ik denk echt het laatste. Het tunnelcomplex Beliard - Wet heeft in 1997 en 2004 toch wel een reconstructie gekend met de grootschalige heraanleg van de Europese Wijk, het Justus-Lipsiusgebouw en het Schumanplein. Ik denk niet dat de uitritten die we vandaag zien, nog dezelfde zijn als op de foto.
Je vindt de vroegere stratenligging op www.bruciel.be. Zo zou alles wat duidelijker moeten worden.