Breda - Oost-europa ofzo

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » do 09 jun 2022, 22:37

^^ Die tomaten groeien praktisch in onze achtertuin met een beetje glas erbij (Glastuinbouw), de appels komen ook vaak uit NL. De chips wordt dan weer in Polen geproduceerd (en kan daarbij een iets afwijkende smaak hebben dan we hier in NL kunnen kopen)

Als je Narva overslaat, kan je natuurlijk de turboroute Tartu -> Tallinn (route 2, ~70 km 2x2 110km/h freeflow) gebruiken. Stoppen in Tapa en Paide heeft niet zoveel (Paide centrum is leuk om even door te rijden, maar dan heb je het ook wel weer gezien). Rakvere heeft dan weer een deel dat de stemming een beetje klassiek Duits/Scandics maakt/

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 10 jun 2022, 21:19

Dit zo allemaal lezend, begin ik geïnteresseerd te raken aan een bezoekje aan Polen en de Baltische staten. Ik ben wel eens in Warschau geweest, maar nog nooit verder oostelijk.

Zeker die noord-oost hoek van Polen, tot 1945 eeuwenlang Duits grondgebied, intrigeert mij. Destijds was dit het zuidelijk deel van Ost-Preußen. Het noordelijk deel is nu de Russische enclave Kaliningrad (Königsberg). Daar blijf ik om voor de hand liggende redenen weg. Hopelijk wordt het ooit weer mogelijk ook die stad te bezoeken.

Over de Baltische staten weet ik vrijwel niets, behalve dan een stukje recente geschiedenis ervan. Chrysa bewijst dat je erheen kunt rijden, maar ik geef toch de voorkeur aan vliegen en ter plaatse, via Avis, een auto huren.
Donateur Vereniging Wegenforum

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 10 jun 2022, 21:40

Ik moet zeggen, Letland valt me tot nu toe een beetje tegen. Riga heeft een binnenstad met wat oude straatjes, met als Vilnius, maar het heeft wel erg veel rauwe randjes. Ook het wegennet is een stuk minder, met heel slecht asfalt op de ring van Riga en slechter uitgebouwde wegen in het algemeen.

Vanochtend Vilnius - Riga gereden, over de A2 en dwars door Panevezys naar de A10 en de Letse A7. De A2 is een prima weg, hele stuk op de cruisecontrole gereden. De A10 ook, want die zit vol trajectcontroles. Dankjewel Jeff voor de waarschuwing met betreft inhalen, want m'n moeder schrok zich kapot toen een auto via het midden opeens voorbij kwam. :D

Morgen Tallinn, gewoon via de A1, en daarna langzaam weer richting huis.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 10 jun 2022, 22:25

Hajo schreef: vr 10 jun 2022, 21:19 Dit zo allemaal lezend, begin ik geïnteresseerd te raken aan een bezoekje aan Polen en de Baltische staten. Ik ben wel eens in Warschau geweest, maar nog nooit verder oostelijk.

Zeker die noord-oost hoek van Polen, tot 1945 eeuwenlang Duits grondgebied, intrigeert mij. Destijds was dit het zuidelijk deel van Ost-Preußen. Het noordelijk deel is nu de Russische enclave Kaliningrad (Königsberg). Daar blijf ik om voor de hand liggende redenen weg. Hopelijk wordt het ooit weer mogelijk ook die stad te bezoeken.

Over de Baltische staten weet ik vrijwel niets, behalve dan een stukje recente geschiedenis ervan. Chrysa bewijst dat je erheen kunt rijden, maar ik geef toch de voorkeur aan vliegen en ter plaatse, via Avis, een auto huren.
Ik heb de nodige km's al staan per auto vanuit NL, ik schrijf er alleen geen hele boekwerken over :p

Vliegtuig pakken en ter plekke een auto huren kan zeer goed in Riga en/of Tallinn (geen ervaring met Kaunas en/of Vilnius). Roadtrippen met een huurauto naar Polen of de Baltische Staten mag alleen als je dit van te voren aangeeft (en daarmee dus ook van te voren een reservering maakt)

Wel rekent men een toeslag van 20 % en betaal je meer borg. Let op: De budget deals kan je vergeten, want je gaat een landsgrens over.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 10 jun 2022, 22:31

Dat stukje naar Polen is prima te rijden toch? Scheelt je heel wat gedoe met bagage-eisen in het vliegveld en dure huurauto's.
Jeff schreef: vr 10 jun 2022, 22:25 Ik heb de nodige km's al staan per auto vanuit NL, ik schrijf er alleen geen hele boekwerken over :p
Ach, ik vind het heerlijk om een beetje ervaringen uit te wisselen, en in m'n eigen topic zit ik niemand in de weg. :p

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 10 jun 2022, 23:07

Chrysa schreef: vr 10 jun 2022, 21:40 Ik moet zeggen, Letland valt me tot nu toe een beetje tegen. Riga heeft een binnenstad met wat oude straatjes, met als Vilnius, maar het heeft wel erg veel rauwe randjes. Ook het wegennet is een stuk minder, met heel slecht asfalt op de ring van Riga en slechter uitgebouwde wegen in het algemeen.

Vanochtend Vilnius - Riga gereden, over de A2 en dwars door Panevezys naar de A10 en de Letse A7. De A2 is een prima weg, hele stuk op de cruisecontrole gereden. De A10 ook, want die zit vol trajectcontroles. Dankjewel Jeff voor de waarschuwing met betreft inhalen, want m'n moeder schrok zich kapot toen een auto via het midden opeens voorbij kwam. :D

Morgen Tallinn, gewoon via de A1, en daarna langzaam weer richting huis.
Letland is ook gewoon saai, check -- Riga en de randregio gaat dan nog, maar verder is het gewoon 'landelijk Gelderland/Noord-Brabant'. Het feit dat men pas dit jaar begonnen is met de bouw van de allereerste autosnelweg moet ook al voldoende zeggen.

Route
Je geeft aan de hoofdroute te gebruiken, wat in deze de A1 (LV) & Route 4 (EE) is (aka E67 / Via Baltica).
A1 (LV): Het eerste deel gaat dwars door 2 dorpen heen, met een limit van 50 km/h (zelfs op een punt waarvan je denkt: ook hier?). In beide dorpen staan flitspalen, dus laat je niet opjagen :!:

Het noordelijke deel van de A1 laat Letland van hele andere kant zien. Ondanks dat het een standaard 2x1 weg is, is de combinatie van het zien van de zee aan een bosrand een welkome afwisseling. Het kleine stadje Salacgrīva zal voor de nodige vertraging zorgen - 30 km/h is het grotendeels (maar ook even een mooi uitzicht vanaf de historische brug) -- bespaar je de moeite om te gaan omrijden, dat kost simpelweg meer tijd.

Grens: Hoewel de boel "non-stop" is, staat er af en toe iemand "op wacht". Hou je snelheid gepast (ook vanwege de vele Esten die bij de SuperAlko vaak groot inslaan). De meeste Esten hebben een meer "daredevil" rijgedrag (dus je zal nog de nodige "wtf-inhaalmomentjes" te zien krijgen). Afslaan en de bestuurder heeft het gevoel: Ken net, 80% kans dat ie gaat.

Route 4: Tussen Ikla en Uulu (kruising met Route 6) is vrij rustig en kirruskamera's (flitsers) zijn hier ook niet te vinden. Mocht je wat steviger door willen rijden, hier kan het (de weg is erg vaak erg rustig, AADT getallen van ongeveer 2.000-4.000 voertuigen/werkdag).
Na de kruising van Route 4 begin je Pärnu te naderen -- Het stadje (inc. de kleine oude binnenstad) is de moeite waard om er even te stoppen (afslaan bij het bordje Kesklinn / Riga Mantee). Verder is Pärnu de "zomerhoofdstad", dus richting strand kan het erg druk zijn.
Tevens is Pärnu 1 van de weinige locaties waar de McDonald's te vinden is (Hesburger is in Estland minstens 10x groter), mocht je op zoek zijn naar bekendere meuk :mrgreen:
Qua flitspalen: Deze lage, lichtgrijze boxen zijn moeilijk te missen. De meeste kunnen maar in 1 richting flitsen en de flitsrichting is gelijk aan NL: bijna altijd in de rug -- Waarbij deze nog echt een flits laten zien.

Pärnu -> Tallinn
Je gaat hier stukken weg tegenkomen met een limiet van 100km/h (2x1 of 2+1). Let hiervoor op de borden OF Matrix borden.
Het dorpje Are is erg gemeen: limiet is 50 km/h en er staan 3 flitsers die beide kanten kunnen flitsen (inclusief 1 infraroodflitser, die zie je dus niet afgaan)-- rustig aan dus.

Na Are kom je in de stukken 2+1 terecht die 100km/h als limiet hebben. Het advies is daar: Serieus Gas erop (120 km/h+) of rechts blijven (de stukken met 2 rijstroken zijn aan de korte kant, helaas). Vanaf de kruising / knooppunt met Route 9 is het continue 2x2 en de limiet is wisselend, check de matrixborden voor de limiet. Vanaf hier kan je Tallinn bijna "ruiken".

Tallinn - stad in
Vanaf het 2x2 deel van Route 4 heb je 3 mogelijkheden om de stad in te Rollen:

1) Route 4 blijven volgen: "Verkeerslichten route" -- De doortocht van Nõmme kent tenminste 9 verkeerslichten en het principe van de groene golf werkt niet altijd ff lekker (Ondanks dat er wel een bord hangt: 48 km/h - groene golf). Heb je pech, dan kan je aardig vaak optrekken en remmen.
2) Route 11 & Route 2: Vlotte route, ondanks de meer km's net zo snel. (je mag tot net voor de luchthaven 110km/h blijven rijden)
3) Route 11 volledig uitrollen en via Route 1 of Lagnaa tee ( "Sovjiet stadssnelweg"). Meer Km's, 98% freeflow en een blik op de Sovjiet flatgebouwen van Tallinn ("Lasnamaa")

Suc7 weer ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » vr 10 jun 2022, 23:27

Ik ga de afstanden naar die regio eens op de kaart bekijken. Ik denk dat het qua afstand zoiets is als vanaf Zeist naar Marseille. Dat reed ik vorig jaar in vier dagen, drie overnachtingen. Respectievelijk in Brussel, Troyes en Lyon.

Vliegen gaat echter een stuk sneller en je bespaart zo een hoop tijd. Ik reis met één stuk ruim- en één stuk handbagage. Nu weet ik dat je daar soms extra voor moet betalen, zeker bij die "veevervoerder" Ryanair, maar ook wel bij andere budget maatschappijen. Wil je service? Betalen! Ik meen te weten dat Ryanair je zelfs laat betalen als je in het vliegtuig naar het toilet moet... :nahzeg:

Anyway, ik betaal graag wat extra voor meer comfort en service. Daarom ben ik ook niet bang voor die chaos op Schiphol, met Sky Priority heb je daar geen last van. ;)

Een auto huren is tegenwoordig inderdaad wel prijzig. Auto verhuur maatschappijen hebben wegens corona veel voertuigen verkocht. Nu de vraag weer aantrekt en het aanbod klein is, betaal je zelfs voor een klein autootje een prijs waarvoor je voor corona een BMW kon huren. Ik huur echter al jarenlang bij Avis en heb daar een "prefered" status die mij recht geeft op kortingen, gratis upgrades en dergelijke. :woop:

Verder schat ik zo in dat hotels in die contreien, vergeleken met Nederland, een stuk goedkoper zijn. Wellicht nog geen 100 euro voor een overnachting in een 4 of 5 sterren hotel.

Kortom: ik denk er nog even over na. Langzamerhand moet ik denk ik wel een besluit nemen waar ik met vakantie heen ga dit jaar. Liefst intercontinentaal, maar ik zie wel.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 10 jun 2022, 23:44

In 2019 kon ik je een vrijdag-zondag weekend aanbieden voor ongeveer 550 euro.

Daarin zat:
* Retourvlucht AMS-Tallinn met Airbaltic (1 stuk handbagage of 50 euro extra voor 1 stuk ruimbagage retour)
* bus/tram naar het hotel retour. Taxi maakt het +20 retour.
* overnachting met ontbijt en zwembadtoegang, inclusief upgrade naar grotere kamer in een 4 sterrenhotel (Tallink Spa)

Ik heb verder nog niet gekeken wat het momenteel kost, maar vrees dat het momenteel rap richting de 800 euro gaat voor hetzelfde

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 10 jun 2022, 23:47

Hajo schreef: vr 10 jun 2022, 23:27Vliegen gaat echter een stuk sneller en je bespaart zo een hoop tijd. Ik reis met één stuk ruim- en één stuk handbagage. Nu weet ik dat je daar soms extra voor moet betalen, zeker bij die "veevervoerder" Ryanair, maar ook wel bij andere budget maatschappijen. Wil je service? Betalen!
Ook bij KLM betaal je daar tegenwoordig extra voor, het goedkoopste tarief omvat geen ruimbagage. Slechts naar een handvol landen omvat het goedkoopste tarief nog wel ruimbagage.

En zo gek is het niet dat je daar apart voor moet betalen. Dat houdt de ticketprijzen laag. Als ik een paar dagen weg ben, dan heb ik aan een kleine trolley genoeg, dan hoef ik geen ruimbagage te hebben. Die afhandeling van bagage en de bemanning van incheckbalies kost veel geld. Waarom zou elke reiziger daar aan mee moeten betalen?
Ik meen te weten dat Ryanair je zelfs laat betalen als je in het vliegtuig naar het toilet moet... :nahzeg:
Dat is een grapje dat Michael O'Leary jaren terug heeft gemaakt en een eigen leven is gaan leiden. Dat is simpelweg nooit het geval geweest.

Ryanair is van de budgetmaatschappijen inmiddels een van de betere. Een redelijke stoelafstand en je kunt op de meeste vluchten tegenwoordig zelfs warme maaltijden krijgen. In het menu zit keuze. Het comfort en de service van bijvoorbeeld KLM of andere 'legacy carriers' is dat je niet hoeft te betalen voor eten en drinken, maar er doorgaans ook geen keuze is. Dan betaal ik liever een paar euro voor iets dat ik zelf kan kiezen. Maatschappijen als Ryanair, Vueling en Transavia bieden doorgaans de keuze uit enkele verschillende soorten luxe broodjes. Daar betaal je dan iets van 5-7 euro voor, maar dat is beter dan het standaard broodje kaas op ochtendvluchten binnen Europa met KLM. Eigenlijk is het enige nadeel dat ze niet altijd American Express accepteren. Moet je alsnog je Visa trekken om je broodje te betalen. :mrgreen:

Ik heb meermaals met budgetmaatschappijen gereisd, naar sommige bestemmingen zijn het soms de enigen die rechtstreekse vluchten aanbieden. Meest recent ben ik in december met Ryanair naar Malta gereisd, en in januari/februari met Vueling naar Tenerife. Beiden goed bevallen.
Een auto huren is tegenwoordig inderdaad wel prijzig. Auto verhuur maatschappijen hebben wegens corona veel voertuigen verkocht. Nu de vraag weer aantrekt en het aanbod klein is, betaal je zelfs voor een klein autootje een prijs waarvoor je voor corona een BMW kon huren. Ik huur echter al jarenlang bij Avis en heb daar een "prefered" status die mij recht geeft op kortingen, gratis upgrades en dergelijke. :woop:
Het verschilt heel erg per land. In Saoedi-Arabië was ik dit jaar voor 10 dagen autohuur nog geen 400 euro kwijt, voor 19 dagen in de VS mocht ik (met 10% korting van Sunny Cars) ruim 1500 euro aftikken. Rechtstreeks bij een groot verhuurbedrijf huren was overigens beduidend duurder dan bij Sunny Cars (waarbij Amerikaanse klanten overigens geen auto's in de VS mogen huren), daar liepen de prijzen uiteen van 2300 tot 2900 dollar rond het tijdstip van mijn boeking.

Bij een huurauto geef ik niet zoveel om grootte, al is het bij een langere reis wel fijn als het niet de allerkleinste auto is. In de VS had ik een Nissan Versa sedan, in Saoedi-Arabië had ik een Nissan Sunny (volgens mij verschillende namen voor soortgelijke auto's).

Ik heb dit jaar ook nog een auto in Dubai gehuurd, maar dat was via het werk en wij hebben een contract met Hertz. Daar had ik een prima prijs, maar volgens mij wel een stuk goedkoper dan de standaard prijzen. Ik kreeg overigens een Toyota Yaris. Maar dat was prima voor de ritten tussen hotel en werk, en ook voor een wat langere rit in het weekend.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jun 2022, 0:54

Hajo schreef: vr 10 jun 2022, 23:27 Ik ga de afstanden naar die regio eens op de kaart bekijken. Ik denk dat het qua afstand zoiets is als vanaf Zeist naar Marseille. Dat reed ik vorig jaar in vier dagen, drie overnachtingen. Respectievelijk in Brussel, Troyes en Lyon.
In principe, Poznan is vlot aan te rijden in één dag en als tussenstop op doorreis geschikt, heeft alles wat je daarvoor nodig hebt. Van daaruit kun je verder kijken. En je kunt ook nog een stuk verder komen, voor een ervaren bestuurder moet Gdansk - Olsztyn - Warschau - Krakow ook kunnen.
Vliegen gaat echter een stuk sneller en je bespaart zo een hoop tijd. Ik reis met één stuk ruim- en één stuk handbagage. Nu weet ik dat je daar soms extra voor moet betalen, zeker bij die "veevervoerder" Ryanair, maar ook wel bij andere budget maatschappijen. Wil je service? Betalen! Ik meen te weten dat Ryanair je zelfs laat betalen als je in het vliegtuig naar het toilet moet... :nahzeg:
Dat toilet is gewoon gratis, maar de rest is drama.
edit: Ik bedoel de totale beleving. Uiteindelijk kom je wel aardig goedkoop en veilig in de "buurt" van je bestemming; al moet je daar wel wat mee opletten want Girona != Barcelona, Weeze != Düsseldorf, Hahn != Frankfurt (die hebben ze volgens mij ook niet meer).
Maar het is alsof je als vee opgeladen wordt, terwijl op elke hoek iemand staat die probeert om je te scheren; om dan de hele vlucht bestookt te worden met reclame en pogingen om je dingen aan te smeren zoals 7-days-of-hell croissants, loten voor de loterij,... Dat is allemaal niet de prettigste beleving. Dan was Wizzair beter, maar dan heb ik het vooral over de Wizzair tak die opereerde vanaf Kyiv Zhulyany totdat een mentaal gestoorde fascist begon met z'n bevrijding... /edit

Tijdsbesparing hangt van je doel af. Naar Tallinn kun je daar met de auto absoluut niet tegenop. Maar naar Poznan is dat al een ander verhaal. Zeker met de huidige idioterie op Schiphol (of ga je je fancy ticket bij je fancy maatschappij riskeren door op je Skypriority en ellebogen te vertrouwen?)

1,5 uur naar Schiphol
4 uur van tevoren aanwezig
1,5 uur vliegen naar Poznan
1 uur bagage ophalen, auto ophalen,...

Dat is 8 uur. Dat kan ik met de auto met twee vingers in de neus. Als ik een beetje nadenk hoe laat ik vertrek en een beetje doorkachel dan kan het ook in 6.
Maar goed, zeg dat je nu maar 1 uur van tevoren op schiphol aanwezig wilt zijn, dan bespaar je 3 uur, heb je er nog altijd 5 nodig. Ja het is sneller, maar hoeveel schiet je ermee op?

Tallinn is natuurlijk een ander verhaal.
Verder schat ik zo in dat hotels in die contreien, vergeleken met Nederland, een stuk goedkoper zijn. Wellicht nog geen 100 euro voor een overnachting in een 4 of 5 sterren hotel.

Kortom: ik denk er nog even over na. Langzamerhand moet ik denk ik wel een besluit nemen waar ik met vakantie heen ga dit jaar. Liefst intercontinentaal, maar ik zie wel.
In Polen heb je hele nette kamers voor €60 per nacht ongeveer. Als je niet zo kieskeurig bent kun je ook voor minder aardig terecht; als je graag wilt flashen met je fancy AMEX gold dan kun je ook zo tegen de €200 uitgeven.

Wat vrij zeker is, accomodatie en eten zijn in Polen goedkoper dan in België of Frankrijk over het algemeen

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 11 jun 2022, 3:06

duikgek89 schreef: za 11 jun 2022, 0:54Tijdsbesparing hangt van je doel af. Naar Tallinn kun je daar met de auto absoluut niet tegenop. Maar naar Poznan is dat al een ander verhaal. Zeker met de huidige idioterie op Schiphol (of ga je je fancy ticket bij je fancy maatschappij riskeren door op je Skypriority en ellebogen te vertrouwen?)

1,5 uur naar Schiphol
4 uur van tevoren aanwezig
1,5 uur vliegen naar Poznan
1 uur bagage ophalen, auto ophalen,...

Dat is 8 uur. Dat kan ik met de auto met twee vingers in de neus. Als ik een beetje nadenk hoe laat ik vertrek en een beetje doorkachel dan kan het ook in 6.
Maar goed, zeg dat je nu maar 1 uur van tevoren op schiphol aanwezig wilt zijn, dan bespaar je 3 uur, heb je er nog altijd 5 nodig. Ja het is sneller, maar hoeveel schiet je ermee op?
Ik denk dat de meeste mensen vanuit Nederland niet in 6 uur in Poznan kunnen zijn. Behalve vanuit Twente en omgeving is Poznan al gauw meer dan 800 kilometer, dat betekent dat je exclusief stops al meer dan 130 km/u gemiddeld moet gaan rijden. Er zijn maar weinig mensen die het prettig vinden zulke lange einden op hoge snelheden te rijden.

Overigens, Hajo zal eerder op drie kwartier van Schiphol wonen en ook zeker wat langer onderweg zijn met de auto naar Poznan. Dus die besparing wordt dan al weer wat groter. Die 4 uur van tevoren aanwezig is op de meeste dagen echt niet nodig, en zeker als je Sky Priority hebt zul je nog steeds snel door de veiligheidscontrole zijn.

Daarnaast gaat het ook nog om de factor comfort. Jij en ik vinden het prima te doen om in één dag 800+ km te rijden, maar dat is voor lang niet iedereen weggelegd.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jun 2022, 8:18

Coen Tunnel schreef: za 11 jun 2022, 3:06Behalve vanuit Twente en omgeving is Poznan al gauw meer dan 800 kilometer, dat betekent dat je exclusief stops al meer dan 130 km/u gemiddeld moet gaan rijden. Er zijn maar weinig mensen die het prettig vinden zulke lange einden op hoge snelheden te rijden.
Dat klopt, maar de 8 uur die ik noemde daar zullen velen in de buurt kunnen komen (als je tenminste niet in een stormachtige ochtendspits probeert door de Ruhrpott te komen), dat is gewoon 130 op de CC rijden en niet teveel stoppen.
Overigens, Hajo zal eerder op drie kwartier van Schiphol wonen en ook zeker wat langer onderweg zijn met de auto naar Poznan. Dus die besparing wordt dan al weer wat groter. Die 4 uur van tevoren aanwezig is op de meeste dagen echt niet nodig, en zeker als je Sky Priority hebt zul je nog steeds snel door de veiligheidscontrole zijn.
Hoeveel reken jij op andere dagen als je ruimbagage af moet geven? Heel veel minder dan 2 uur (dan zit je op 1,5 uur voor boarding) zou ik dan nog steeds niet op willen rekenen; ook met het oog op tegenvallers onderweg.

Dat Hajo vanuit Zeist richting oosten een ruim half uur meer, maar richting westen een ruim half uur minder, nodig heeft... Tsja het was laat. :oops:
Van de andere kant is de bestemming vermoedelijk niet het vliegveld maar de stad, dus je pakt aan de andere kant ook weer een beetje terug.
Verder heb je hier voor bepaalde bestemmingen ook alternatieven vanaf Düsseldorf of Eindhoven, al schijnen ze op die beiden ook druk te zijn.

Zelfs als de auto 2 uur langer duurt, vind ik het vaak de betere oplossing voor een vakantie trip.
Daarnaast gaat het ook nog om de factor comfort. Jij en ik vinden het prima te doen om in één dag 800+ km te rijden, maar dat is voor lang niet iedereen weggelegd.
Dat is waar, maar comfort blijft zeer persoonlijk.
Als je het fijner vind om te vliegen, vooral doen natuurlijk.
Ik heb ergens wel een zwak voor veel aspecten van de luchtvaart maar de passagier ervaring hoort daar niet bij. De ervaring om op een onmogelijke tijd op een vliegveld in een onmogelijke rij van zenuwachtige mensen te staan om uiteindelijk opgesloten als een sardientje naar bestemming te worden gesleept; soms is het nodig of handig maar ik vind het nou niet het toppunt van luxe of comfort.
Overigens ga ik er altijd vanuit dat 800 a 900km over snelwegen voor vele ervaren bestuurders geen punt mag zijn, met de auto ligt dat binnen de tijden van de toegestane rijtijden die voor o.a. vrachtwagenchauffeurs gesteld zijn. Boven de 1000 zal die discussie denk ik aardig gaan veranderen om na 1200km rap af te nemen.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » za 11 jun 2022, 8:37

Rotterdam <> Berlijn is net iets meer dan 7 uur bij 120 a 130km/h, inclusief korte plaspauzes

Rotterdam <> Warszawa is ~ 1250 km en daarmee rond de 14 uur (inc plaspauzes).

Mocht Duikgek89 Berlijn bedoelen, dan is zelfs op een rustige dag (schiphol) een makkelijke keus: De auto wint die.
Voor de extreem drukke dagen gaat Poznan een "foto finish" worden

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » za 11 jun 2022, 8:43

Nee, ik bedoelde Poznan. Maar ik heb minstens 1 uur voorsprong op jou én een zwaardere poot.

Edit: Poznan is van hieruit 850km.
Om dat in 8 uur te rijden, moet je 106 gemiddeld doen. Dat lukt als je niet op de verkeerde tijd gaat, de onbeperkte stukken 130 a 140 op de cc rijdt en niet teveel stopt.

In 6 uur is 142 gemiddeld. Dat lukt ook, maar alleen maar als je alle onbeperkte stukken 180+ op de teller hebt (en een tijd uitzoekt waarop dat kan, maar op 2x3 A2 wil dat best wel). En op beperkte stukken moet je daar waar dat kan de Vmax dan ook met een korrel zout nemen. Daarvoor moet je de weg kennen.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » za 11 jun 2022, 9:39

Naar Zwitserland ben ik ook elke keer sneller inderdaad, maar de winst zit daar niet op weten waar flitsers en dergelijke staan, maar op het kennen van de bochten op de 80-stukken en een goede tijd uitkiezen om te rijden.

Vliegen heeft niet mijn voorkeur, zoals Coen Tunnel zei is de passagierservaring niet zo prettig, en ik wil niet zoveel nadenken over mijn baggage met al die rare eisen. Gewoon auto volproppen en rijden, dat is pas vrijheid.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 11 jun 2022, 10:39

Nu ja, het is een flinke afstand. Heen is leuk, maar je moet ook nog terug. :)

Vroeger reed ik ook wel honderden kilometers per dag, 3.000 - 3.500 km in één week bijvoorbeeld, maar dat doe ik niet meer. Als ik al een langere rit maak, dan plan ik de overnachtingen zo dat ik niet elke dag 800 of 1.000 km hoef te rijden. Vanuit Zeist moet Berlijn in één dag te doen zijn, desnoods hou ik bij Hannover halt. De volgende dag, of na enkele dagen, door naar Poznan, overnachting, Warschau (2 of drie overnachtingen), richting Noord-oost Polen etc. Maar niet meer dat gejakker, ik wil onderweg ook nog wat zien en doe het tegenwoordig een stuk rustiger aan. Voor echt lange afstanden pak ik toch liever het vliegtuig. Ik woon inderdaad op ongeveer 45 minuten van Schiphol. ;)

Voor wat betreft de drukte ben ik nu eenmaal in staat en bereid wat meer euro's neer te leggen voor extra service. Bij een goedkoop ticket krijg je te maken met ellenlange wachtrijen, chaos etc. en in het algemeen minder service. Of zelfs geen service. Maar mijn extra euro's garanderen mij een sneller inchecken, sneller door de veiligheids- en paspoort controle, lounge toegang (o.a. met Priority Pass), als een van de eersten aan boord en op de bestemming van boord, etc. Aan boord een hogere klasse, dus beter eten, meer keus, meer comfort (bredere stoelen) etc. Met alle respect overigens voor hen die dit niet kunnen of willen betalen.

Het is overigens maar een idee. Ik ben mijzelf een beetje aan het oriënteren en kwam zodoende ook een individuele rondreis met huurauto door Yucatan, Mexico, tegen. Negen dagen voor nog geen 1.400 euro: vliegen, huurauto, hotels. Leuk, maar nee. Vergeet niet dat ik alleen onderweg ben, Mexico niet bepaald bekend staat als een veilig land, ook daar niet, en ik geen woord Spaans spreek. In de hotels spreekt men echt wel een mondje Engels, maar de rest van de bevolking niet of misschien twee, drie woorden. Als ik in problemen kom, bij een politie checkpoint bijvoorbeeld waar ook corruptie op loer ligt, dan heb ik een groot probleem. Senor Hajo wordt vastgehouden voor drugssmokkel maar kan zich voor 10.000 Amerikaanse dollars vrijkopen... :|

Ik zoek nog even verder. ;)

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » zo 12 jun 2022, 15:51

Chrysa schreef: do 09 jun 2022, 22:12 Excuus, ik bedoelde Polen. In Polen waren we al klaar voor 40 per nacht voor een heel appartement, waar dat in heel litouwen toch al harder richting de 70 gaat.
Wij hadden voor €220 4 nachten voor 3 personen in een appartement aan de Kauno gatve. Vond ik niet bijzonder duur.
het verschil met Polen viel direct op.
Ik meen dat er vanuit Litouwen ook bustochten georganiseerd worden om te gaan winkelen in Suwałki, dus het verschil zal wel redelijk significant zijn.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » zo 12 jun 2022, 19:38

Misschien had je verder van tevoren geboekt.

Vandaag Tallinn - Siauliau gereden, via Riga. Waar op de heenweg richting Tallinn de wegen al rustig waren, waren ze nu bijna helemaal leeg. Prima asfalt, behalve de A8 ten zuiden van Riga die wat slechte stukken kent.

Onderweg gestopt in Tartu, Nõo, bij het oorlogsmonument in Salaspils en bij de Kruisenheuvel bij Siauliau. Estland beviel erg goed, helaas zou meer tijd daar besteden wel erg krap worden. Morgen maar eens Polen in duiken, na een tussenstop in Kaunas. Of misschien is Klaipeda ook wel wat. Ik heb weer wat uit te zoeken vanavond.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 12 jun 2022, 20:09

Klaipade is niets bijzonders, tenzij je interesse hebt in:
A) Ferry overtocht naar Zweden / Duitsland
B) Een havenstad met wat Sovjet industrie

Zelfs het iets noordelijker gelegen Palanga is al leuker (terwijl dat verder meer een strandstadje is)

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 13 jun 2022, 18:34

Klaipeda hebben we overgeslagen. Vandaag hebben we Siauliau - Kaunas - Suwalki gereden. De A12 tussen Siauliau en Kryzkalnos heeft een aantal hele slechte stukken asfalt, maar de A1 was netjes en ik heb het hele stuk door kunnen rijden. Wel staan er erg veel flitsers op de A12 zeg.

Kaunas kan best een mooie stad zijn, maar de komende weken zou ik het mijden, het hele centrum is nu een grote bouwput. We hebben een beetje rondgelopen totdat om 14:00 een grote storm losbarstte.

De A5 naar Polen reed aardig door, wel is het een eindeloze rij vrachtverkeer waar je niet voorbij kan. Ze reden wel allemaal door, met 90 op de GPS. Het grenscomplex aan Litouwse zijde staat er nog, best een indrukwekkend gebouw. Aan de Poolse zijde is het vooral een zandhoop.

In Polen is de DK8 een drama, een grote file van de grens tot Suwalki. Gelukkig is de nieuwe snelweg al in aanbouw.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 13 jun 2022, 19:09

Chrysa schreef: ma 13 jun 2022, 18:34 De A5 naar Polen reed aardig door, wel is het een eindeloze rij vrachtverkeer waar je niet voorbij kan. Ze reden wel allemaal door, met 90 op de GPS. Het grenscomplex aan Litouwse zijde staat er nog, best een indrukwekkend gebouw. Aan de Poolse zijde is het vooral een zandhoop.

In Polen is de DK8 een drama, een grote file van de grens tot Suwalki. Gelukkig is de nieuwe snelweg al in aanbouw.
Poolse vrachtwagens gaan op autosnelwegen meestal 93 km/h (das de max dat op de begrenzer mag).
Verder gaat de Litouwse A5 tussen 2022 (herfst) en 2025 volledig op de schop: upgrade naar autosnelweg tussen het huidige stuk autosnelweg en de grens LT/PL.

De S61 tussen Suwalki en de grens LT/PL moet dit najaar gereed zijn.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 14 jun 2022, 21:17

Vandaag Suwalki - Olsztyn gereden, helemaal binnendoor. Net ten noordwesten van Suwalki is een prachtig stukje Polen, glooiende heuvels en allemaal kleine meertjes. Verder zijn er wel allemaal erg slechte wegen, zeker de ongenummerde wegen tussen dorpjes.

Ook nog 2 meter illegaal Rusland ingelopen bij het drielandenpunt PL LT RU uiteraard. Volgens internet staat er soms douane, maar vandaag niemand gezien. Wel een indrukwekkend grenshek op de grens LT/RU.

Morgen Torun.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 14 jun 2022, 21:51

Chrysa schreef: di 14 jun 2022, 21:17 Ook nog 2 meter illegaal Rusland ingelopen bij het drielandenpunt PL LT RU uiteraard. Volgens internet staat er soms douane, maar vandaag niemand gezien. Wel een indrukwekkend grenshek op de grens LT/RU.
Jij durft. ;) Kun je in ieder geval zeggen dat je in Rusland bent geweest. :D

Ik heb jaren geleden iets soortgelijks gedaan: ik ben in Noord-Korea geweest. Dat was in de JSA, onderdeel van de DMZ, de zwaar bewaakte grens tussen Noord- en Zuid-Korea. De grens tussen beide Korea's loopt dwars door een aantal gebouwen, waarvan er drie blauw zijn geverfd. De middelste kun je in een groep en vergezeld door een Amerikaans militair, bezoeken, waarbij je ook binnen dat gebouwtje de grens mag oversteken. Je bent dan officieel in Noord-Korea, je verlaat het gebouwtje aan de zuidzijde, waar je ook naar binnen bent gegaan. Aan de noordzijde zit ook een deur, bewaakt door een Zuid-Koreaanse MP. Het is een slecht idee te proberen door die deur het gebouwtje te verlaten... 8-)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Joint_Security_Area

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 14 jun 2022, 21:58

Ik heb gewoon de grenzen gerespecteerd. Op de Russische manier, dat wel. ;)

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 14 jun 2022, 22:13

^^ :lol:

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 15 jun 2022, 19:21

Vandaag van Olsztyn naar Torun gereden, over de S51,SY en DK15.

Wat een rotweg is die DK15 zeg, de volle 100km file gereden. Gelukkig zijn ze bezig met een stukje S5 en allerlei rondwegen.

Torun is prachtig, we hebben de hele middag in de stad gehangen. Wel enorm veel schoolklassen.

Morgen naar Poznan en dan hopelijk nog een stukje door. Vrijdag op zaterdag zouden we in oost-Duitsland willen overnachten, heeft iemand ideeën voor een leuk plaatsje waar ook nog wat te zien/doen is? Leipzig is denk ik te groot om zo kort te bezoeken.

GuteFahrt
2x2 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt » wo 15 jun 2022, 19:40

Meißen, bij Dresden, is klein, fijn en mooi. Of wijkt dat nog weer te veel af richting oosten (op globaal Poznań - Leipzig)?
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 15 jun 2022, 20:49

Chrysa schreef: wo 15 jun 2022, 19:21 Vrijdag op zaterdag zouden we in oost-Duitsland willen overnachten, heeft iemand ideeën voor een leuk plaatsje waar ook nog wat te zien/doen is? Leipzig is denk ik te groot om zo kort te bezoeken.
Quedlinburg? :idea:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 15 jun 2022, 21:08

GuteFahrt schreef: wo 15 jun 2022, 19:40 Meißen, bij Dresden, is klein, fijn en mooi. Of wijkt dat nog weer te veel af richting oosten (op globaal Poznań - Leipzig)?
Bekend van het Meissener Porzelan. Dat museum is een bezoek waard. Dresden zelf overigens ook. De Altstadt lag in juni 1945 volledig in puin, maar is na de Duitse hereniging helemaal in oude luister hersteld. Zo ook de Frauenkirche, tijdens de DDR een ruïne ter nagedachtenis, nu weer compleet opgebouwd.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » wo 15 jun 2022, 21:21

Torun -> Poznan (via de DK15) wordt hier wel iets leuker, vanwege de bypass (2x2; vmax 100 km/h)rondom Inowroclaw. Sowieso is de DK25 in de regio altijd drukker en belangrijker geweest, dus ook ietsjes meer comfort.

Qua overnachting kan je kiezen om "relatief goedkoop" in Poznan te blijven, een "Zimmer frei" optie ergens in DE of een veilige backup optie (best prijzig bij last minute: Mecure **** Moabit, Berlin.)

Echter vermoed ik wel dat de volledige BAB2 / BAB12 voorzien zal zijn van tempolimit 100 / 120 km/h (vanwege de verwachtte drukte). Mocht de drukte alsnog meevallen, kan het zo maar zijn dat de tempolimit borden verdwenen zijn.