Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022, 17:14

Wellicht wel aardig om een verslag te maken met ervaringen van een reis die ik momenteel aan het doen ben.

Achtergrond: ik wilde eigenlijk naar Scandinavië, de Kystriksveien rijden van Trondheim naar Bodø. Maar de weersvooruitzichten waren daar slecht, ruim 100 mm regen in de 10 dagen die betrouwbaar vooruit te blikken waren. Daarom gekozen voor een heel ander type reis: door Centraal-Europa. Waar die mij heen zal leiden? De tijd zal het leren. Ik heb kampeerspullen mee maar heb nu de eerste twee nachten in hotels gezeten, aangezien dat hier nog wel lekker betaalbaar is.

Gisteren vertrokken voor een reis recht naar het oosten: door Duitsland naar Poznan in Polen. Tot aan Berlijn bekend terrein, maar de Duitse A12 was nieuw voor mij. Die is nu van vluchtstroken voorzien, wel is het hele traject op 120 km/h begrensd. De passage door Duitsland was op een zondag probleemloos. Wel viel op hoeveel inmiddels een maximumsnelheid heeft. Het idee dat je grote stukken met 180 door Duitsland kan racen lijkt echt iets van vroeger te zijn. Ook op de A2, die overal 2x3 rijstroken telt, waren grote delen dynamisch of permanent beperkt op 120-130.

Gisteren dus voor het eerst in bijna 10 jaar weer eens in Polen geweest, via de A2 tot Poznan. Het valt op hoe Polen gemoderniseerd is. De wegen zijn enorm veel beter, de auto's waarin men rijdt zijn recente modellen en vaak nog wat grotere auto's dan in Nederland ook. In Poznan overnacht, 's avonds een lange wandeling door het centrum gemaakt. Helaas lag het marktplein (Stary Rynek) rond het Raadhuis (Ratusz) helemaal open. Het was heel erg levendig, als je daar rondloopt snap je niet waarom Polen hun land verlaten voor werk in Nederland, want het lijkt allemaal voor de wind te gaan in Polen. De terrassen zaten vol, jongeren recreëerden langs de rivier de Warta, etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022, 17:20

Dag twee bracht mij van Poznan naar Pardubice. Toch wel anders dan wat ik vanochtend had bedacht. Ik wilde eigenlijk een kort bezoek aan het centrum van Wroclaw brengen en dan ergens bij Praag twee nachten gaan kamperen. Het weer viel echter nogal tegen, best wel wat regen en in het Reuzengebergte maar 14 graden. Wroclaw moest ik laten varen omdat het qua tijd lastig werd en bovendien flink regende toen ik daar was.

Ik heb de S11 tot de noordkant van Poznan gereden en daarna de S5 naar Wroclaw. Deze wegen liggen er echt keurig bij, ook de verzorgingsplaatsen zijn netjes en ruim vormgegeven. Ook onbemande verzorgingsplaatsen hebben schoon sanitair.

Wel een shock was de A4 van Wroclaw naar Legnica. Dit 70 kilometer lange traject was een muur van vrachtwagens, de hele stuk op de rechterrijstrook één colonne die wel 80 kon rijden, maar amper afstand tussen vrachtwagens. Wellicht omdat heel Polen na het rijverbod op zondag weer richting Duitsland reed. Ik weet niet wat ik zag, heb dat nog niet eerder zó extreem gezien.

Daarna de S3 genomen van Legnica tot Bolków. Vervolgens heb ik de grensovergang Lubawka genomen. Het is wel opvallend dat de S3 en D11 eindigen op enige afstand van elkaar, maar dat de huidige verbinding echt totaal ongeschikt is als internationale transitroute. Het deel in Polen van Bolków tot de grens heeft een beperking van 12 ton om vrachtverkeer te weren. De weg is bochtig en niet echt breed, gaat ook door veel dorpen en de stad Kamienna Góra.

In Tsjechië hetzelfde verhaal, tot aan Trutnov een smalle bochtige weg door veel dorpen. Trutnov stond ook helemaal vast. Daarna was de weg breder en beter ingericht. In Tsjechië hebben ze de trajectcontrole ook uitgevonden, kwam er twee tegen op de weg I/37 door dorpjes. Het plan van Praag heb ik laten varen vanwege het matige weer, geen zin in kamperen, zit nu in een redelijk luxe hotel in Pardubice. Op loopafstand van het centrum, ben benieuwd of dat interessant is. Wel leuk om nog een wat langere wandeling te maken na zo'n autodag.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chrysa » ma 13 jun 2022, 17:34

He, dat zijn precies mijn plannen van volgende zomer. :p

Ik dacht precies hetzelfde over Polen inderdaad, als je land er zo uit ziet vraag je je af waarom ze zich laten uitbuiten in Nederland. Prachtig land dat ver boven mijn verwachtingen ligt, zeker voor herhaling waard naar mijn mening.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3367
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Hengelo
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door sven_engelen » ma 13 jun 2022, 17:55

Chris schreef: ma 13 jun 2022, 17:20 In Tsjechië hebben ze de trajectcontrole ook uitgevonden, kwam er twee tegen op de weg I/37 door dorpjes.
Ik zou opletten in Tsjechië als ik jou was. Flitsers werken daar anders. Vaak zijn het mini-trajectcontroles die voor een 500m op de bon kunnen zetten voor rood licht + snelheid.
Svenlo

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door GuteFahrt » ma 13 jun 2022, 18:15

Pardubice heeft wel een aardig centrum met wat mooie historische gebouwen...waaronder een kasteel.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door duikgek89 » ma 13 jun 2022, 18:16

Chris schreef: ma 13 jun 2022, 17:14In Poznan overnacht, 's avonds een lange wandeling door het centrum gemaakt. Helaas lag het marktplein (Stary Rynek) rond het Raadhuis (Ratusz) helemaal open.
In Januari waren ze net buiten het plein wat aan het klussen. Maar ik dacht toen "het zijn Polen, is vast zo klaar" en heb er verder niet meer aan gedacht.
Chrysa schreef: ma 13 jun 2022, 17:34 He, dat zijn precies mijn plannen van volgende zomer. :p

Ik dacht precies hetzelfde over Polen inderdaad, als je land er zo uit ziet vraag je je af waarom ze zich laten uitbuiten in Nederland. Prachtig land dat ver boven mijn verwachtingen ligt, zeker voor herhaling waard naar mijn mening.
Polen is in 20 jaar echt gigantisch veranderd en vooruit gegaan.
Ik weet nog dat ik er net voor of net na de millenium wissel was, toen een tijd niet, 2008 - 2016 ofzo een paar keer per jaar en daarna zeker elk jaar wel een keer.
De andere kant, rij eens van de grote steden, A en S wegen vandaan; dan is het beeld wel wat anders.


De Polen die nog naar Europa komen zijn grotendeels niet de mensen die je in de stad ziet, maar mensen uit armere meer afgelegen dorpjes.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chrysa » ma 13 jun 2022, 18:22

Ik ben flink binnendoor gereden, vooral aan de noordkant van Polen net onder Kaliningrad. De auto's zijn er wat minder nieuw en groot dan in de grote steden, maar vrijwel elk plaatsje waar je doorheen rijdt wordt op de een of andere manier wel iets verbeterd, met nieuwe pleintjes, glimmend asfalt en nette parkjes. Ben benieuwd hoe het daar over 10 jaar uit ziet.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1336
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door mvalkenburg » ma 13 jun 2022, 18:26

Leuk om te lezen dat je het zo ervaart. Ik kom sinds 2003 zeer regelmatig in Polen, dus ik zie het wat geleidelijker veranderen maar als ik nu vergelijk met toen is het echt een wereld van verschil.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Hajo » ma 13 jun 2022, 19:38

Ik krijg meer en meer zin ook eens die kant op te gaan. Dat zal overigens pas eind augustus, begin september zijn. :D

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Jeff » ma 13 jun 2022, 20:25

Mijn grootste verrassing is nog steeds hoe de directe omgeving van de McDonald's in Lomza eruit zag in 2017 (Een sovjietbeton/asfalt omgeving met 1 modern gebouw). 3 jaar later: Mega bouwput, aantal nieuwe winkels, beton weg, veel asfalt ingeruild voor straatklinkers en wat bloembakken.

Qua wegenbouw in Podlaski:
Suwalki was in 2017 1 grote verkeerschaos, kostte makkelijk 1u om doorheen te komen.
3 jaar later: Bypass Suwalki open (S61). De S61 leek erg leeg op dat moment, terwijl de overvolle stadsroute zelfs ook wat 'oversized' leek voor het lokale (stads-)verkeer.

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Ernst76 » ma 13 jun 2022, 22:27

Als je nu in Pardubice bent, is Litomysl niet ver. Prachtig stadje met lang marktplein en mooi kasteel. Na Litomysl zou je naar de Moravische Karst ten noorden van Brno kunnen. Vooral als het regent, in de grot Macocha bij Blansko ben je dan droog. Olomouc is ook mooi.
Ten westen van Pardubice kan je misschien nog even Kutna Hora (Duitse naam: Kuttenberg) meepakken. Het is zeker geen k-stad, maar een prachtige. En je bent er sneller in en uit dan Praag. Praag vind ik overigens wel een must als je er nog nooit geweest bent.
Vanaf Olomouc kun je mooi naar de gebergten van Slowakije. Hoge Tatra en de (niet veel lagere) Lage Tatra zijn alpien. Ik vond de daar nog westelijk van gelegen Mala Fatra minstens zo mooi, een middelgebergte. Wel vanuit het noorden benaderen, de zuidkant is vrij ontoegankelijk.
En als ik dan toch verder aan het filosoferen ben: doorrijden tot de Oekraiense grens? En daarna via Hongarije en Oostenrijk weer terug. Poesta bij Hortobagy, de mooie stad Eger (met Turkse invloeden), Boedapest, de Donauknie ten noorden van Boedapest met het kunstenaarsstadje Szentendre, de thermaalbaden van Visegrad en de kathedraal van Esztergom. En wat te denken van een bezoek aan Wenen of Bratislava? Keuze zat

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » ma 13 jun 2022, 22:35

Praag ben ik al meermaals geweest, dus dat is geen must. De Tatra heb ik nog wel in de planning.

Ik heb ook een idee om via Slowakije en Hongarije richting Slovenië af te zakken en ook nog wat tijd in de zuidelijke Alpen te spenderen, wellicht incl. Italië. Ik wil daar pas op zijn vroegst volgende week aankomen zodra alle Duitsers daar weer weg zijn van hun pinkstervakantie. In 2019 was ik in dat gebied en toen was alles nogal volgeboekt vanwege de Duitse vakantie. Gezien Google Maps twee weekenden terug zit het daar nu ook ramvol.

Hoe en wat laat ik ook van de dag afhangen. Pardubice had ik maar 30 minuten van te voren gepland omdat ik geen zin had om de tent op te zetten bij 17 graden en regen. Uiteindelijk werd het nog zonnig vanavond.

Ik wil ook nog een keer de hele D1 afrijden. Dat zou morgen wel kunnen. We zien wel waar de dag eindigt, jullie horen het. ;)

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door GuteFahrt » ma 13 jun 2022, 22:36

Kutná Hora. Dat is ook dit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ossuarium_van_Sedlec

:write:

De Duitsers hebben vanaf woensdag ook nog Fronleichnam/Sacramentsdag...maar inderdaad, volgende week zal het rustiger zijn. Het weer wordt volgens mij best aardig in de contreien CZ SK.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Hajo » di 14 jun 2022, 3:43

Bratislava vond ik niet echt bijzonder, op de burcht na dan. Boedapest is een stuk mooier, gelegen aan de Donau. Ook die stad heeft een burcht, vanwaar je een fenomenaal uitzicht over de stad hebt.

Maar dan Wenen, oftewel Wien! Naar mijn mening één van de mooiste steden ter wereld. Schloss Schönbrunn, het oude centrum, de Donau. Ben er vaak geweest en ik kom er nog steeds heel graag. Het is de geboortestad van mijn grootmoeder, dus ook privé heb ik een band met die stad, de stad ook van Johan Strauss Jr., bekend als componist van het naar mijn mening mooiste muziekstuk dat ooit is gecomponeerd: https://youtu.be/U2FZCz-PQfE

Ik heb dit stuk ooit een keer live meegemaakt. Dat was een emotionele ervaring, waarbij de rillingen over mijn rug en de tranen over mijn wangen liepen... ;)

Dus mocht je reis die kant opgaan Chris, Wenen niet vergeten! Ik wens je een goede reis! :D

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door GuteFahrt » di 14 jun 2022, 7:15

De D1 uitrijden en dan -CZ/PL- via A1/A4 Silezië en Kraków richting Zakopane (DK/S7) zou voor vandaag ook een idee zijn. :idea: ;)

Totaal Tatra tip. :)
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Wesso » di 14 jun 2022, 11:57

Eigenlijk kan het heel simpel. In het verlengde van Olomouc ligt de weg naar Slowakije. Als je voorbij Zilina de D1 pakt kom je aan de combinatie snelweg + Tatra-view. Dan via Presov-Kosice naar Hongarije, waar je via Boedapest richting Slovenië kan. Zo ontstaat een mooi rondje Centraal-Europa en je kan ook nog lekker doorrijden, want het is grotendeels autosnelweg. ;)

Ernst76
stadsweg
Berichten: 490
Lid geworden op: zo 21 feb 2016, 19:31

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Ernst76 » di 14 jun 2022, 17:25

Dan kan hij ook nog even langs het Balatonmeer vanaf de M7 Boedapest - Nagykanisza

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » di 14 jun 2022, 19:20

Vandaag was vooral een reisdag om gunstiger uit te komen voor een kortere rit morgen. Ik wilde wat nieuwe routes rijden en dit combineren met video's maken voor mijn YouTube-kanaal European Roads, aangezien dat gisteren niet goed gelukt was.

Ik ben in Katowice uitgekomen. Vanaf Pardubice ben ik eerst via de D11 westwaarts naar Praag gereden, daarna de hele D1 (inclusief de enige onderbreking bij Prerov) tot de Poolse grens. Daarna de Poolse A1 tot Gliwice en vervolgens de stadsautoweg van het Silezisch stedengebied gereden. Een spectaculair stukje, vooral door Katowice met hoge torens langs de weg. Zie ook: https://www.wegenwiki.nl/Drogowa_Trasa_%C5%9Arednicowa

Gegeten in Katowice, daarbij een rondje door het centrum gewandeld. Het is duidelijk een andere stad dan Poznan, minder historie en meer een incoherente samenraapsel van na-oorlogse stedenbouw. Men heeft er wel geprobeerd wat van te maken en er zijn een paar aardige winkelstraten maar een mooie toeristenstad zal het wel nooit gaan worden.

Morgen wil ik richting de Tatra, aan Slowaakse zijde.

De ervaringen van Tsjechië: het is wel duidelijk dat het ontbreken van een goede ringweg het verkeer in Praag één grote clusterfuck maakt. Het wordt nu 'tijdelijk' afgewikkeld op stadsautowegen die duidelijk niet gebouwd zijn op zoveel vrachtverkeer. Om 11 uur stonden op allerlei plekken vrachtwagenfiles op de rechterrijstrook. Ik had Google Maps de afgelopen tijd in de gaten gehouden en daaruit bleek al wel dat Praag wel echt filegevoelig is, ook buiten de spitsuren.

Verder viel op dat in Tsjechië zeer veel beton is toegepast, meer dan ik mij herinnerde. Quasi de hele D1 is van beton voorzien. De nieuwe delen van de D11 en D35 in de regio Hradec Kralove zijn wel van asfalt. Het beton was al in matige staat op de oudere delen in Oost-Tsjechië. Rond Ostrava was de rijbaan ook nogal verzakt.

Maar de D1 Praag - Brno is nu wel voor het eerst in 10 jaar helemaal zonder wegwerkzaamheden te berijden. Wel behoorlijk veel vrachtverkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » wo 15 jun 2022, 19:14

Uiteindelijk was het toch niet zo'n korte reisdag van Katowice naar de Slowaakse kant van de Tatra. Ik ben niet vroeg vertrokken uit Katowice rond 9:30 uur. Uiteindelijk toch pas rond 16 uur op een camping aangekomen in de Tatra.

Kamperen met de hoogste bergen van Slowakije op de achtergrond:
Afbeelding

En dan de reis. Ik heb de S1/DK1 zuidwaarts genomen, via Tychy en Bielsko-Biala naar de Slowaakse grens. De DK1 tussen Pszczyna en Bielsko-Biala was één grote file, hoog tijd dat daar de S1 aangelegd wordt. De Poolse S1 van Bielsko-Biala naar de Slowaakse grens is overigens een heel fraaie route. Deels wel enorm veel geluidsschermen, dit zie je in Polen vaak overkill. Sommige straten met woningen hebben ook geluidsschermen tussen de weg en de tuin van mensen. Die dan voor elke uitrit onderbroken zijn.

In Slowakije de D3 gereden tot Zilina, daarna de D1 naar Poprad. Waar de D1 ontbreekt is nog de weg I/18 en die kan de hoeveelheid verkeer eigenlijk niet meer aan. Er zijn geen echte dorpen of kruisingen en het is één dichte stroom (vracht)verkeer door het dal van de Vah. Het zal enorm schelen als straks eindelijk de D1 eens gereed is. Het kostte me 20 minuten om door Ruzomberok te komen. De kwaliteit van de D1 vanaf daar tot Poprad viel wat tegen, nogal hobbelig wegdek en 6 x korte werkzaamheden op 50 kilometer afstand. Wel mooi uitzicht op de Tatra.

Wat mij van Polen het meest is meegevallen is het rijgedrag. Ik had dit veel erger verwacht, maar ik heb eigenlijk geen één rare situatie meegemaakt. Ik ben dan wel niet op de lange-afstands DK-wegen geweest, maar het viel mij echt 100 procent mee gezien de reputatie die Polen heeft. In Tsjechië reed men agressiever dan in Polen vond ik, met name bumperkleven bij inhalen van vrachtwagens als je niet 3 km snel genoeg gaat.

Ook vond ik het wel opmerkelijk dat Katowice geen serieuze spits lijkt te hebben. Er stonden geen files op de DTS tijdens spitsuur, zowel gisteravond als vanochtend.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Jeff » wo 15 jun 2022, 21:44

Ik heb het slechtere gedrag van de Polen eerder gezien op de Poolse Tolwegen (A1, A2) (gewenst tempo ligt daar rond de 150 - 160km/h , rij je links en langzamer, hou dan rekening met de meest gekke acties). Verder zie ik bij werkzaamheden op A- & S-wegen een beetje de Duitse taferelen: een tempo van 80 a 93 km/h (ook al staan er borden 50 / 60 / 70)

Op de 2x1 DK-wegen heb ik amper bizar weggedrag gezien. Hoogstens hier en daar dat een inhaalverbod dat genegeerd werd, terwijl het doorzicht verder prima was

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2022, 22:47

^^ "Vroeger" reed je 110 op de DK2 van Swiecko naar Nowy Tomysl en moest je eerst ruimte maken voor een tegemoetkomende vrachtwagen die door het midden kwam inhalen, om daarna een auto met 140 door het midden te zien vliegen.
Tegenwoordig valt het allemaal wel mee. Soms is men lomp, maar heb het rijgedrag, buiten Warsawa, op een enkeling na nooit als agressief ervaren.
Als ik lomp gedrag zie, dan zelden op de snelweg. Maar dat komt wellicht omdat ik niet strak 140 rijd in Polen.


In Tsjechië heb ik veel minder kilometers gemaakt, maar de Tsjechen komen wel agressief over, kleven en douwen, meteen geïrriteerd als ze denken dat je ze ophoud...

Edit: Waar je nog weleens onhandige dingen ziet is net na de UA grens, van de grens af rijdend. Zijn dan toch wat mensen die even moeten wennen aan de Europese wegen...

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chrysa » wo 15 jun 2022, 22:55

duikgek89 schreef: wo 15 jun 2022, 22:47 ^^ "Vroeger" reed je 110 op de DK2 van Swiecko naar Nowy Tomysl en moest je eerst ruimte maken voor een tegemoetkomende vrachtwagen die door het midden kwam inhalen, om daarna een auto met 140 door het midden te zien vliegen.
Wie dit leuk vindt kan ik Letland aanraden. :top:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8655
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Hajo » do 16 jun 2022, 12:53

^^ Nou, nee... :neenee: Levensgevaarlijk. Zo'n actie kan je in NL voor zeker drie maanden je rijbewijs kosten.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door duikgek89 » do 16 jun 2022, 14:09

^^ Het is qua weglayout en verkeer gelukkig iets minder kamikaze dan het in Nederland is.

Jeff
expressweg
Berichten: 3028
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Jeff » do 16 jun 2022, 17:04

Soof bedoeld de Letse A1 -- een bijzonder / interessant stukje weg (met een breedte van ongeveer 11 a 12m, terwijl de boel 2x1 is)
Laatst gewijzigd door Jeff op do 16 jun 2022, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door duikgek89 » do 16 jun 2022, 18:11

^^ De oude Poolse DK wegen zijn/waren ook vaak zoiets.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » vr 17 jun 2022, 17:03

Gisteren gehiked in de Hoge Tatra. Dus bijna niet autogereden dit keer ;)

Afbeelding

Vandaag daarentegen was wel een aardige reisdag. Ik had het idee om Budapest te bezoeken, maar het bleek dat bijna alles volgeboekt of duur was, want het is hier een lang weekend vanwege sacramentsdag. Maar ik wilde wel een Hongaarse stad bezoeken op weg richting Slovenië. En dat is Pécs geworden. Heb vandaag dus 600 kilometer van Poprad naar Pécs gereden, via Košice en Budapest.

Ik heb de Slowaakse D1 helemaal tot het einde uitgereden, deze eindigt nu net ten oosten van Košice. Wel gek idee om maar 80 kilometer van een land in oorlog te zijn, de Oekraïense stad Uzhhorod werd ook al op borden aangegeven.

Afbeelding

De gloednieuwe Hongaarse M30 naar Miskolc gereden, daarna de M3, M0 en M6-M60 naar Pécs. Dit is mijn eerste keer in Hongarije. Het beeld een beetje als Tsjechië: er wordt aardig doorgereden. Ik reed gewoon 130 op de cruise control maar vrijwel iedereen reed (een stuk) sneller. Waaronder ook het nodige lichtflitsen op links van lui die 160 of meer reden. Heb dat een paar keer gezien. In Polen en Slowakije geen één keer.

De M30 is nog een best aardige autosnelweg, voert door heuvelland met regelmatig weids uitzicht. De M3 naar Budapest is een stuk saaier, je ziet dat deze snelweg ouder is en ook wat matig onderhouden. Ook qua bermbegroeiing en asfalt. De M6 was heerlijk rustig en ook nog best een aardig ritje, omdat je continu uitzicht rondom hebt, op glooiend landschap. Na Baja zijn vier tunnels en een paar dalviaducten, dat verwacht je niet zo in het verder vrij vlakke Hongarije. Het schijnt dat dit ook de enige snelwegtunnels van het land zijn.

De vignetten heb ik allemaal online aangeschaft. Als je ziet hoe ze in Oostenrijk krampachtig doen met die 18 dagen bedenktijd voordat het geldig is, laten Tsjechië, Slowakije en Hongarije zien hoe het wel kan: gewoon een vignet dat of direct geldig is, of op elke gewenste ingangsdatum.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Wesso » vr 17 jun 2022, 18:31

^^ Je ansichtkaartfoto van de Hoge Tatra komt me bekend voor. Ben je ook vanuit Stary Smokovec gestart met wandelen? Daar ben ik in 2011 namelijk geweest, toen via het kabeltreintje naar de Hrebienok en dan maar wat rondgewandeld zoals de meeste toeristen. Prachtige watervallen heb je daar ook. :)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Chris » vr 17 jun 2022, 20:05

Precies die wandeling heb ik ook gemaakt inderdaad. Ik dacht er nog over om met de kabelbaan naar de Lomnický štít te gaan, maar het was een lang weekend en best druk met toeristen. De funiculaire naar Hrebienok zat ook al bomvol.

Ik ben overigens bijna niemand uit West-Europa tegen gekomen. Na Praag heb ik nog twee keer een Nederlands kenteken gezien. Op de camping bij Poprad stonden wel Israëliërs met een gehuurde camper uit Duitsland. In Hongarije zag ik wel wat meer Oostenrijkse kentekens, grotendeels met een W.

West-Europeanen durven kennelijk nog niet echt op pad te gaan naar de oostelijke EU. RTL Nieuws had hier onlangs een bericht over: Nederlandse campings in het oosten van EU kampen met lege velden.

Van die Oekraïense vluchtelingencrisis zie je amper meer dan wat meer dan gebruikelijk aantal UA kentekens, vooral in steden maar ook wel onderweg. En je hoeft daar echt niet bang voor te zijn, ze bijten niet. Ik verbaas mij wel dat dit mensen afschrikt. Zijn ze bang tentenkampen tegen te komen of zo?

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door Palance » vr 17 jun 2022, 20:16

Chris schreef: vr 17 jun 2022, 20:05 West-Europeanen durven kennelijk nog niet echt op pad te gaan naar de oostelijke EU. RTL Nieuws had hier onlangs een bericht over: Nederlandse campings in het oosten van EU kampen met lege velden.
Deze quote in het AD van vanmorgen (over alternatieven voor het geval je vlucht vanaf Schiphol geschrapt wordt) spreekt toch wel boekdelen, namelijk dat het niet de typische vakantiebestemming is:
Voor wie twijfelt over een bestemming met de auto, heeft Keuning wel wat tips. ,,Ik zou zeggen: ga richting Zweden of Noorwegen of juist Tsjechië of Polen. Daar heb je prachtige en rustige natuurplekken. Het is misschien niet de typische vakantiebestemming, maar wel mooi.”
De vluchtelingencrisis:
Chris schreef:Van die Oekraïense vluchtelingencrisis zie je amper meer dan wat meer dan gebruikelijk aantal UA kentekens, vooral in steden maar ook wel onderweg. En je hoeft daar echt niet bang voor te zijn, ze bijten niet. Ik verbaas mij wel dat dit mensen afschrikt. Zijn ze bang tentenkampen tegen te komen of zo?
Er zijn nog hele volksstammen zijn die denken dat alles ten oosten van Duitsland voor oorlog en gevaar is. De topografische kennis van toch wel veel mensen is ook niet bepaald top.

Wat vluchtelingen betreft: Ik was in 1992 kort in Kroatië, niet eens heel ver van het front. Op de route van Hongarije naar Zagreb ben ik toen 1 vluchtelingenkamp tegengekomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie