Ik heb nog eens de projectwebsite bekeken:
https://www.e233.de/
De planuitwerking van alle 8 segmenten (eigenlijk 7 want de bypass van Cloppenburg is al voltooid) is in 2011 gestart. Echter sindsdien gaat het allemaal wel heel erg traag. Van nog geen één onderdeel is nu 12 jaar later een tracébesluit vastgesteld. Het verst lijkt men te zijn met segment 8: Cloppenburg - A1, waar eind 2022 de formele tracéprocedure is gestart. Men hoopt eind 2023 ook de tracéprocedure te beginnen van segment 3 bij van Haselünne tot de kreisgrens met Cloppenburg. Eind 2024 moet dan ook de tracéprocedure van segment 2 tussen Meppen en Haselünne.
Dus een bouwstart is niet op korte termijn te verwachten vooralsnog.
In 2015 werd nog gezegd dat de hele E233 als PPS aanbesteed zou worden, maar nadien heb ik daar weinig van gelezen, maar met de procedures die zo traag gaan kan ik mij voorstellen dat ze nog niet concreet met PPS plannen gestart zijn.
Vandaag is er een informatiemarkt over de stand van zaken van segment 3: Haselünne tot de kreisgrens. Dit deel wordt grotendeels over de bestaande B213 aangelegd, behalve bij Haselünne en op het oostelijk einde bij de kreisgrens, omdat segment 4 verder tot Löningen over een volledig nieuw tracé gepland is.