Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3537
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Elektrische auto's

Bericht door verfmeer95 » do 09 jun 2022, 16:35

^^ Als je het persbericht van het Europees parlement leest is het duidelijk dat ze alleen auto's en bestelauto's bedoelen.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 09 jun 2022, 17:37

Egbert schreef: do 09 jun 2022, 16:17In 2019 werd er 122,5 miljard kilometers afgelegd door personenauto's. 122,5 miljard km tegen 0,18 kWh/km is 22 miljard kWh.
In Nederland wordt jaarlijks 119 miljard kWh aan stroom opgewekt, dus je moet een kleine 20% meer opwekken.
Moet je niet ook naar piek en dal vermogen kijken denk je? Deze berekening gaat op als de belastingen gunstig verspreid zijn over de tijd, dat laat zich maar beperkt sturen. Ook als we er in principe misschien vanuit kunnen gaan dat mensen hun autos 's nachts laden. Ik heb de auto voor de deur staan en kan een lader aan de muur schroeven.
Maar in hoeverre is dat voor stadsbewoners realistisch?

Of je moet ergens energie gaan bufferen, maar dan heeft je net waarschijnlijk een 200kwh/an aan capaciteit nodig om pieken en dalen op te vangen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 09 jun 2022, 17:43

De gemiddelde elektrische rijder zit met het idee dat iedereen het gemak heeft van te laden waar die wil (en dan voornamelijk nog thuis via de thuisbatterij en zonnepanelen) en dus niet afhankelijk dient te zijn van het net of kabels uit de ruiten naar de auto die voor een keer voor de deur geparkeerd kon worden.

M'n auto staat standaard op de huurplaats om de hoek en ik woon op de 15de verdieping. Maar dat snappen ze bij die beleidsmakers niet. Wordt ook heel estethisch en vooral veilig met al die kabels uit de ruiten/muren over het trottoir richting de geparkeerde auto's.

En dan heb ik het nog niet gehad over die beleidspersonen die zitten te prediken dat privébezit van een auto er tegen dan ook zal uitgaan en we alles gaan delen in een soort neo-liberaalcommunistische leefwereld. Ja, zo'n omgeving komt er zeker zonder protest hoor, jongens wie gelooft dat eigenlijk?

Ik krijg sterk de indruk dat je tussen 2027 en 2035 maar beter de laatste generatie fossiele verbrandingsmotoren kunt kopen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » do 09 jun 2022, 17:46

Egbert schreef: do 09 jun 2022, 16:17
Rogier schreef: do 09 jun 2022, 13:42 Het is haalbaar mits:
- Men als de wedeweerga 15 kerncentrales in Nederland gaat bouwen en deze moeten in 2035 ingebruik genomen zijn.
Nee, en een kerncentrale is een belachelijke maat. :rofl2:

In 2019 werd er 122,5 miljard kilometers afgelegd door personenauto's. 122,5 miljard km tegen 0,18 kWh/km is 22 miljard kWh.
In Nederland wordt jaarlijks 119 miljard kWh aan stroom opgewekt, dus je moet een kleine 20% meer opwekken. Dat is helemaal niet zo lastig en kan zelfs met het huidige arsenaal aan centrales. In 2021 werd al 39,1 miljard kWh aan groene stroom opgewekt. Ik weet niet exact wat de planning is, maar tegen 2035 kan die 22 miljard kWh best wel al eens ook duurzaam opgewekt worden.

Waarom "nee, en een kerncentrale is een belachelijke maat"? Borssele levert nu ongeveer 4% van onze stroombehoefte, dus ongeveer 4,75 miljard kWh. Je hebt dus bijna 5 Borsseles nodig om die extra elektriciteitsbehoefte op te wekken, geen 15. Maar Borssele is met 485 MW een relatief kleintje, in Duitsland heb je ze tot 1500 MW. Dan zijn 2 ook genoeg.
En anders zet je de Clauscentrale weer aan, die heeft een vermogen van 1900 MW en dan ben je er al zo'n beetje. Maar ja. Gas.
- Het vrachtverkeer d.m.v. waterstof aangedreven kan worden. Ook dit vereist de nodige infrastructuur.
Men spreekt over auto's, niet over vrachtauto's.

De enige uitdaging zijn inderdaad laders en transportcapaciteit.
Ok, Borselle is 485 MW productie en dekt 4% van de behoefte voor Nederland.
Voor 100% kom ik op 12125 MW behoefte. We moeten rekening houden dat eventueel 5% - 10% van de elektriciteitsproductie in onderhoud, enz kan zijn. Dus de productie met in elk geval minimaal 10% hoger zijn om dit te dekken. Dan komt je 13400 MW en dat is omgerekend 9 EPR centrales met een vermogen van 1500 MW per stuk. Dat is voor de huidige behoefte, maar warmtepompen, laadpalen en niet te vergeten de industie zullen de vraag elektriciteit enorm doen toenemen. Waardoor denk je anders dat de huidige problemen in het stroomnet zijn ontstaan. Dat komt door de versnelde omschakeling, waarop men te laat ingesprongen is. Dus ik denk dat je eerder 15, dan 10 centrales nodig zult hebben.

Verder is duurzame energie niet continue aanwezig, waardoor je back-up systemen nodig hebt. Dat zijn 9 van de 10 gevallen gascentrales, waardoor het CO2 probleem blijft bestaan. In elk geval moet 60% - 70% van de elektriciteit dmv baseload centrales (die continue aanblijven) gedekt worden.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 09 jun 2022, 17:53

Ik ben niet van oordeel dat de omschakeling te laat heeft plaatsgevonden, want dezelfde politiek beslist nu om de transitie te versnellen, en maakt dus 2x dezelfde fout qua energievoorziening. Die termijn die ze zelf voorstellen is wel degelijk haalbaar, maar er is niemand bereid om die te betalen, want de burgers zitten al op hun tandvlees door de hoge inflatie en grondstofprijzen momenteel, dus waar zij dat geld vandaan gaan halen om de infrastructuur op z'n minst te plannen - laat staan bouwen - is mij toch een raadsel.

Maar het staat wel mooi als buzz natuurlijk "vanaf 2035 geen fossiele auto's meer", klimaatactivisten over de hele wereld kunnen hun dag niet op, want zij moeten zich niet bezighouden met welke economische gevolgen dit wel degelijk zal hebben.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 09 jun 2022, 19:03

^^ In 12 jaar zullen hopelijk wel de nodige stappen gezet worden op EV gebied om ze minder onbruikbaar te maken.

Er word momenteel zeer veel in de EV ontwikkeling en power electronica geïnvesteerd, waar ook nog genoeg innovatie zal gebeuren. Zowel voor het ontwerp van onderdelen alsook de productie ervan.

Denk daarbij niet alleen aan accu technologie maar b.v. ook aan semiconductor packaging voor power modules, ontwerp en productie van e-motoren,...

Er zijn o.a. in Duitsland en China echt grote partijen flink mee bezig.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » do 09 jun 2022, 19:05

Voor elektrische auto's is het probleem niet de elektrische auto...
Stroomnetwerk Limburg en N-Brabant vol, nieuwe bedrijven niet aangesloten
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 09 jun 2022, 19:29

duikgek89 schreef: do 09 jun 2022, 19:03 ^^ In 12 jaar zullen hopelijk wel de nodige stappen gezet worden op EV gebied om ze minder onbruikbaar te maken.

Er word momenteel zeer veel in de EV ontwikkeling en power electronica geïnvesteerd, waar ook nog genoeg innovatie zal gebeuren. Zowel voor het ontwerp van onderdelen alsook de productie ervan.

Denk daarbij niet alleen aan accu technologie maar b.v. ook aan semiconductor packaging voor power modules, ontwerp en productie van e-motoren,...

Er zijn o.a. in Duitsland en China echt grote partijen flink mee bezig.
Dus, onafhankelijk maken van Rusland en proberen als oude wereld, de hele wereld te redden maakt ons enkel afhankelijker van nog een andere megalomane superpower met dubieuze morale ethiek.

Prachtig plan toch? :lol:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » do 09 jun 2022, 19:55

Wouter N14 schreef: do 09 jun 2022, 19:05 Voor elektrische auto's is het probleem niet de elektrische auto...
Stroomnetwerk Limburg en N-Brabant vol, nieuwe bedrijven niet aangesloten
Daarom moet je een totaal strategie hebben om de omschakeling mogelijk te maken.
In de jaren zestig konden we ook omschakelen op aardgas en bouwden we tegelijkertijd veel woningen, fabrieken, enorme opschaling elektriciteit, Deltawerken, Flevopolders en het wegennet.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Palance » do 09 jun 2022, 20:17

mavas schreef: do 09 jun 2022, 12:23 Europarlement stemt voor verbod op nieuwe auto's met verbrandingsmotor per 2035!
https://tweakers.net/nieuws/197718/euro ... -2035.html


Ik vraag me af of dat voor diverse landen wel haalbaar is. En ik zie de markt aan tweedehandsauto's gigantisch toenemen tegen die tijd.
Heel goed. En de capaciteit van het electriciteitsnet is dan ook geregeld zeker?
En bij elke parkeerplaats staat dan een laadpaal?

Kortom: Het idee is sympathiek, de uitvoering gaat ‘m gewoon niet worden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » do 09 jun 2022, 20:21

Rogier schreef: do 09 jun 2022, 19:55 Daarom moet je een totaal strategie hebben om de omschakeling mogelijk te maken.
In de jaren zestig konden we ook omschakelen op aardgas en bouwden we tegelijkertijd veel woningen, fabrieken, enorme opschaling elektriciteit, Deltawerken, Flevopolders en het wegennet.
In de jaren zestig had je drie vergunningen nodig, bestond participatie niet, hadden de verschillende bestuurslagen glasheldere taken en verantwoordelijkheden, waren het allemaal staats-nutsbedrijven, hadden we niet een oerwoud aan samenwerkingsverbanden en klotste het geld tegen de plinten :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 09 jun 2022, 21:00

^^ Dat geld is ook alleen maar een probleemomdat de rest zo'n onbegaanbaar papieren regenwoud met paarse krokodillen is geworden.

Km357 schreef: do 09 jun 2022, 19:29
duikgek89 schreef: do 09 jun 2022, 19:03 ^^ In 12 jaar zullen hopelijk wel de nodige stappen gezet worden op EV gebied om ze minder onbruikbaar te maken.

Er word momenteel zeer veel in de EV ontwikkeling en power electronica geïnvesteerd, waar ook nog genoeg innovatie zal gebeuren. Zowel voor het ontwerp van onderdelen alsook de productie ervan.

Denk daarbij niet alleen aan accu technologie maar b.v. ook aan semiconductor packaging voor power modules, ontwerp en productie van e-motoren,...

Er zijn o.a. in Duitsland en China echt grote partijen flink mee bezig.
Dus, onafhankelijk maken van Rusland en proberen als oude wereld, de hele wereld te redden maakt ons enkel afhankelijker van nog een andere megalomane superpower met dubieuze morale ethiek.

Prachtig plan toch? :lol:
Die afhankelijkheid van China is velen een doorn in het oog. Het is niet voor niks dat de EU inzet op semiconductor productie binnen de EU met de "European chips act."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 09 jun 2022, 21:21

^^ Politiek geblaat is 1 ding, de realiteit vaak wel wat anders. Als de EU echt met Europese chips zal afkomen en dus rare earths vindt op z'n grondgebied - essentieel om onafhankelijk te zijn volgens mij - zal ik complimenten rondstrooien. Tot dan is het gewoon politiek geblaat zoals altijd.

Mij blijft het immens onlogisch dat een groep landen in een unie, probeert onafhankelijk te zijn van import en de wereld wil redden, terwijl iedereen met een beetje IQ weet dat we hier niet kunnen onafhankelijk worden van de rest van de wereld , als we die broodnodige ecologische transitie willen bewerkstelligen. Jammer genoeg is ons beleid op Europees of nationaal vlak niet in staat om de waarheid te zien zoals die aan de gewone burger zal gepresenteerd worden. Ergens logisch, want ze leven niet in de realiteit dat zaken moeten betaald worden uit hun eigen verdienste. Kan ook niet als je gewoon een mandaat krijgt en daarvoor betaald wordt.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » do 09 jun 2022, 21:35

Ik rij sinds vandaag elektrisch, maar ook alleen maar omdat het een leasewagen is. Had me anders qua aanschaf ruim een netto jaarsalaris gekost. :nahzeg:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 09 jun 2022, 21:42

Ik vind dit soort aankondigingen eerlijk gezegd voorbarig. 2035 klinkt nog ver weg, maar dat is al over 12,5 jaar. De leeftijd van de gemiddelde auto.

Het laat zich nog niet uittekenen in hoeverre EVs ook door particulieren gereden gaan worden. Onlangs was nog weer in het nieuws dat twee derde van de Nederlanders minder dan € 15.000 aan een auto uit geeft. In dat prijssegment heb je eigenlijk maar drie tweedehands modellen met kleine accu's, de Renault Zoe, de Nissan Leaf en de Volkswagen e-Up. Voor veel mensen niet bruikbaar.

En er is nog geen oplossing in zicht voor het thuisladen. Een groot deel kan dat niet op de oprit doen. En de laadpaaldichtheid lijkt op een kaart hoog, maar betreft momenteel misschien nog geen 1 procent van alle parkeerplaatsen, terwijl het elektriciteitsnet al vol zit. 5 jaar geleden werd gedacht dat dat probleem zich vanzelf wel op zou lossen, maar dat blijkt niet zo te zijn.

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » do 09 jun 2022, 23:37

duikgek89 schreef: do 09 jun 2022, 17:37
Egbert schreef: do 09 jun 2022, 16:17In 2019 werd er 122,5 miljard kilometers afgelegd door personenauto's. 122,5 miljard km tegen 0,18 kWh/km is 22 miljard kWh.
In Nederland wordt jaarlijks 119 miljard kWh aan stroom opgewekt, dus je moet een kleine 20% meer opwekken.
Moet je niet ook naar piek en dal vermogen kijken denk je? Deze berekening gaat op als de belastingen gunstig verspreid zijn over de tijd, dat laat zich maar beperkt sturen. Ook als we er in principe misschien vanuit kunnen gaan dat mensen hun autos 's nachts laden. Ik heb de auto voor de deur staan en kan een lader aan de muur schroeven.
Maar in hoeverre is dat voor stadsbewoners realistisch?
Er zijn nauwelijks traditionele pieken en dalen meer. Je ziet tegenwoordig dat de piekproductie overdag is (vanwege zonnepanelen) en dat dat ook overeenkomt met de vermogensvraag. Behalve in weekenden en dan zakt de stroomprijs fors.
Laadpleinen maken is ook geen enkel probleem. Volgens mij hier al een keer aangehaald 20 dubbele laadpalen op een parkeerterrein. Het is geen enkel probleem zoiets ook op parkeerplaatsen van flats te realiseren. Technisch is het geen enkel probleem om overal waar een auto geparkeerd mag worden een laadpaal te realiseren. In Finland heb ik jaren geleden al parkeerplaatsen gezien met een stroomaansluiting voor de standverwarming. Gemiddeld rijden auto's ook niet zo veel. 13.000 km per jaar wat betekent dat je worst case 780 uur per jaar moet laden als je van 3 kW uit gaat. Dat is 2 uur per dag. Je auto staat langer geparkeerd dan dat.
Meer waarschijnlijk is 11 kW (3-fase 16A), dan hebben we het over 35 minuten per dag.
Uiteraard is dat gemiddeld en uiteraard zijn er mensen die verder rijden, maar zelfs als je 50.000 km per jaar rijdt hebben we het over 2,5 uur per dag (best case).

Het zal een flink omdenken zijn, maar niet meer dan vroeger toen iedereen zijn paard thuis kon voeren en moest overstappen op een auto die hij alleen op een paar plekken kon laten bijvullen. Gaan we nu weer terug naar een auto die je overal kunt opladen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » vr 10 jun 2022, 7:31

^^ Betekent niet dat iedereen al die groeipijnen er wil/kan/moet bijnemen.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » vr 10 jun 2022, 8:31

Rogier schreef: do 09 jun 2022, 17:46
Egbert schreef: do 09 jun 2022, 16:17
Rogier schreef: do 09 jun 2022, 13:42 Het is haalbaar mits:
- Men als de wedeweerga 15 kerncentrales in Nederland gaat bouwen en deze moeten in 2035 ingebruik genomen zijn.
Nee, en een kerncentrale is een belachelijke maat. :rofl2:

In 2019 werd er 122,5 miljard kilometers afgelegd door personenauto's. 122,5 miljard km tegen 0,18 kWh/km is 22 miljard kWh.
In Nederland wordt jaarlijks 119 miljard kWh aan stroom opgewekt, dus je moet een kleine 20% meer opwekken. Dat is helemaal niet zo lastig en kan zelfs met het huidige arsenaal aan centrales. In 2021 werd al 39,1 miljard kWh aan groene stroom opgewekt. Ik weet niet exact wat de planning is, maar tegen 2035 kan die 22 miljard kWh best wel al eens ook duurzaam opgewekt worden.

Waarom "nee, en een kerncentrale is een belachelijke maat"? Borssele levert nu ongeveer 4% van onze stroombehoefte, dus ongeveer 4,75 miljard kWh. Je hebt dus bijna 5 Borsseles nodig om die extra elektriciteitsbehoefte op te wekken, geen 15. Maar Borssele is met 485 MW een relatief kleintje, in Duitsland heb je ze tot 1500 MW. Dan zijn 2 ook genoeg.
En anders zet je de Clauscentrale weer aan, die heeft een vermogen van 1900 MW en dan ben je er al zo'n beetje. Maar ja. Gas.
- Het vrachtverkeer d.m.v. waterstof aangedreven kan worden. Ook dit vereist de nodige infrastructuur.
Men spreekt over auto's, niet over vrachtauto's.

De enige uitdaging zijn inderdaad laders en transportcapaciteit.

Ok, Borselle is 485 MW productie en dekt 4% van de behoefte voor Nederland.
Voor 100% kom ik op 12125 MW behoefte. We moeten rekening houden dat eventueel 5% - 10% van de elektriciteitsproductie in onderhoud, enz kan zijn. Dus de productie met in elk geval minimaal 10% hoger zijn om dit te dekken. Dan komt je 13400 MW en dat is omgerekend 9 EPR centrales met een vermogen van 1500 MW per stuk. Dat is voor de huidige behoefte, maar warmtepompen, laadpalen en niet te vergeten de industie zullen de vraag elektriciteit enorm doen toenemen. Waardoor denk je anders dat de huidige problemen in het stroomnet zijn ontstaan. Dat komt door de versnelde omschakeling, waarop men te laat ingesprongen is. Dus ik denk dat je eerder 15, dan 10 centrales nodig zult hebben.

Verder is duurzame energie niet continue aanwezig, waardoor je back-up systemen nodig hebt. Dat zijn 9 van de 10 gevallen gascentrales, waardoor het CO2 probleem blijft bestaan. In elk geval moet 60% - 70% van de elektriciteit dmv baseload centrales (die continue aanblijven) gedekt worden.

Voor wat betreft die gascentrales kan ik je vertellen dat men hard op weg is om deze op H2 te laten draaien en/of het CO2 af te vangen. In dat eerste geval zit je nog met thermische NOx en als gevolg daarvan ammonia slib, maar ook daar wordt aan gewerkt. Het kan wel betekenen dat uiteindelijk bestaande gascentrales vervangen gaan worden, maar ook hier geld dat alles een levensduur heeft.

Ook wordt er gekeken naar het opschalen van brandstofcellen (industrieel) op basis van H2 geproduceerd door elektrolyse van water m.b.v. wind op zee.

Het probleem dat Nederland heeft is dat het én veel inwoners heeft én veel industrie én veel kassen én veel transporteert, maar naar verhouding een klein oppervlak is met weinig hoogte verschillen, dus grote hoeveelheden energie opslaan is lastig. Kernfusie is nog niet ver genoeg, kernsplijting heeft nog steeds die nare smaak en je vult COVRA 20% sneller met alle gevolgen van dien, vandaar dat vanwege een bufferende werking naar H2 wordt gekeken. Want geen CO2.
Je kunt ook een Fjord kopen in Noorwegen, afdammen met de Noordzee/Noorse Zee, 6 HVDC kabels er naartoe leggen en dat gebruiken als buffer, maar iets zegt me dat je daar de handjes in Noorwegen niet voor op elkaar krijgt :p

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2022, 9:54

^^

En hoeveel kernafval levert al die kerncentrales uiteindelijk op. Na opwerking is het splijtmateriaal, wordt 90% - 95% van het splijtmateriaal weer herbruikt en de rest wordt vervolgens verglaasd en in dichte containers gestopt. Daarna kan het geen kant meer op. Wat is in dan het probleem \ risico van het afval nog.*

Verder hoe denk je dat men chemisch afval omgaat dat niet vernietigd kan worden. Dit afval dat eigenlijk net zo gevaarlijk is, als kernafval wordt in oude zoutmijnen in Duitsland opgeslagen. Hier hoor je de milieubeweging nooit over. Ook meteen de chemische industrie gedeeltelijk verbieden i.v.m. gevaarlijk chemisch afval. Verder hoe denk je dat men met de oude gifbelten omgaat, zoals de Diemerzeedijk. Bij de Diemerzeedijk is het gif ingepakt in kleiwanden en afgedekt met een leeflaag (en park bovenop). Dit gebied moet tot in den eeuwigheid in de gaten gehouden worden.

Deze laatste opmerkingen plaat ik dat er geen ideale oplossingen zijn en dat bij andere giftige zaken men veel rationeler omgaat met de problematiek van afval, enz. Kernafval is een politiek probleem en geen technisch probleem. De milieubeweging en hun bezwaren m.b.t. kernafval is uitzonderlijk hypocriet in hoofdletters, want men loopt niet te protesteren bij het chemisch afval, afval van afgedankte zonnepanelen of turbinebladen van windmolens die op die moment in de meeste gevallen verbrand of gedumpt worden.

*Als men tijdens een onderhoudsbeurt van de centrales splijtstaven in de reactor moet gaan verwisselen gaat dat als volgt.
De gehele reactorput wordt onder 10 meter water gezet om de straling van de splijtstaven tegen te houden door het water. Daarna wordt de deksel van het reactorvat verwijderd en naast het vat (onder water) gezet. Vervolgens kan men de staven uit het reactorvat verwijderd en onder water naar het opslagbassin verplaatsen, waar de opgebruikte staven 3 jaar blijven. Tijdens deze 3 jaar neemt de activiteit van de staven voldoende af, zodat deze naar de opwerkingsfabriek of definitieve opslag (in containers) vervoerd kan worden.
Bij het wisselingsproces kunnen medewerkers letterlijk in het reactorvat kijken en draagt alleen overall's. Het water houdt de straling namelijk voldoende tegen.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » vr 10 jun 2022, 12:04

^^ Nergens in mijn pleidooi stel ik dat ik tegen Kernsplijting ben. Hoe je hier bij komt is mij een raadsel. Het is vooral het gecreeerde sentiment dat ik met de bewoording "nare smaak" probeerde te onderstrepen.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2022, 12:22

^^ Ok, dan neem ik mbt dat gedeelte mijn woorden terug.
Kernenergie geeft inderdaad nadelen, maar de nadelen zijn hanteerbaar en lager, dan bij andere vormen van energie opwekking.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 10 jun 2022, 13:23

Naar mijn idee is kernenergie op dit moment de enige mogelijkheid om het gebruik van olie, gas en kool tot een minimum te reduceren; op een betrouwbare* manier en weinig milieu belastend.

*Doet het ook als het windstil en pikkedonker is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5059
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » vr 10 jun 2022, 13:54

^^ Waterkracht kan ook. Het grootste probleem is dat je eigenlijk continue aanvoer van elektriciteit wilt hebben. De industrie is ook bezig om minder afhankelijk van aardgas en olie te worden. Echter het gevolg is dat de vraag naar elektriciteit flink gaat stijgen en voor de chemische en staalindustrie is het essentieel dat de aanvoer van elektriciteit continu is i.v.m. hun productieprocessen. Dan vallen duurzame bronnen bij voorbaat al af, omdat de aanvoer in de meeste gevallen niet goed aan te sturen valt. Waterstof moet eerst gemaakt worden en het omzetten van elektriciteit naar waterstof gaat veel energie verloren.

Dat is de hoofdreden waarom ik zo op kernenergie loop te hameren. Niet omdat het perfect is, want kernenergie kent wel degelijk nadelen. Echter de nadelen zijn veel kleiner, dan de voordelen van kernenergie. Verder kennen andere bronnen veel meer nadelen (vervuiling en CO2 uitstoot).

P.S. Misschien verstandig om een deel van deze berichten naar andere topic te verplaatsen?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 10 jun 2022, 14:15

Rogier schreef: vr 10 jun 2022, 13:54 ^^ Waterkracht kan ook.
In veel landen wel ja, maar in Nederland zie ik niet hoe daar genoeg uitgehaald gaat worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » vr 10 jun 2022, 16:46

^^ Je had toch getijdencentrales?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9075
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Elektrische auto's

Bericht door Ds79m » vr 10 jun 2022, 17:16

Waterkrachtcentrales bijbouwen in Noorwegen en een extra kabel naar Nederland neerleggen is op dat vlak de meest logische oplossing. Dat moeten de Noren dan natuurlijk ook nog willen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 10 jun 2022, 17:32

Wouter N14 schreef: vr 10 jun 2022, 16:46 ^^ Je had toch getijdencentrales?
Dat klopt, maar voor zover ik dat gevolgd heb is dat vooral nog in ontwikkeling en wat er draait heeft lage capaciteit. En je moet natuurlijk ruimte vrij houden voor scheepvaart.

Daarnaast is het getijde ruwweg een sinusgolf met een periode van 6 uur (eb en vloed, wat op de kentering steeds even stil valt) met een amplitude die stijgt en daalt in een tweewekelijkse periode (doodtij vs springtij). Nu zitten er wat vertragingen tussen locaties maar de variatie in de tijden waarop de kentering valt is maar beperkt. Maar de goede kant, gtijden heb je sowieso, ook als het regent of donker is. Als die dingen ondiep zitten maakt de wind misschien nog een heel klein beetje verschil, maar ook dat zal meevallen.


Ik vind het zeker een piste om te volgen en te ontwikkelingen, maar je kunt nu volgens mij nog niet concluderen dat het hetzelfde te bieden heeft als kernenergie.

Ds79m schreef: vr 10 jun 2022, 17:16 Waterkrachtcentrales bijbouwen in Noorwegen en een extra kabel naar Nederland neerleggen is op dat vlak de meest logische oplossing. Dat moeten de Noren dan natuurlijk ook nog willen.
Denk dat dat ook niet oneindig een oplossing is. En dat is natuurlijk kwetsbare infrastructuur. Als een vlad, jozef of adolf de kabel doorbreekt zit je in het donker.
Laatst gewijzigd door duikgek89 op vr 10 jun 2022, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21903
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » do 16 jun 2022, 19:12

Gemeenten mogen bezoekers en inwoners vanaf volgend jaar belonen met lagere parkeertarieven als zij een elektrische auto’s rijden. Het kabinet past hiervoor de Gemeentewet aan, zo schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur) aan de Tweede Kamer.
AD.nl, 16-6-2022

Artikel helaas alleen voor abonnees. Echt heel verstandig om het autogebruik zo te stimuleren B(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 16 jun 2022, 19:34

Het moge duidelijk zijn dat de ecologische transitie al lang niets meer te maken heeft met de wereld te redden, maar pure harde cash en politiek gewin. 5-10 jaar geleden werd dat al beweerd, maar toen werd men weggezet als idioot, nu enkel nog als wappie/te kritisch, afhankelijk van de boodschap.

Binnen 5 jaar komen we vast op Navalny niveau, waar de werkelijkheid te pijnlijk wordt voor de gevestigde waardes.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » do 16 jun 2022, 19:38

^^ Ach, zover is het al in NL -- de laatste rel in de Tweede kamer getuige het.

Qua kortingen voor parkeren met EV's: Meerdere media spreken van "gemeenten MOGEN korting geven" -- De grootste 20 gemeentes in NL zien de parkeerbelasting als een mooie aanvulling op de budgetten, dus ik geloof er weinig van dat er daadwerkelijk van gaat komen.

Plaats reactie