Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 16 jun 2022, 19:51

Gent is 1 van de duurste steden in BE om te parkeren, maar ze gaan die tarieven nu aanpassen volgens de inflatie, maw zich profileren als de duurst mogelijke, maar het heeft uiteraard niks te maken met de schuldenberg te proberen vullen, enkel met ecologische transitie, markconformiteit (!), en andere Millenial-onzin die niks met de realiteit te maken heeft.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » vr 17 jun 2022, 0:17

Jeff schreef: do 16 jun 2022, 19:38 ^^ Ach, zover is het al in NL -- de laatste rel in de Tweede kamer getuige het.

Qua kortingen voor parkeren met EV's: Meerdere media spreken van "gemeenten MOGEN korting geven" -- De grootste 20 gemeentes in NL zien de parkeerbelasting als een mooie aanvulling op de budgetten, dus ik geloof er weinig van dat er daadwerkelijk van gaat komen.
^^ ik hoorde dat het ook een instrument is, aldus de betreffende minister/staatssecretaris, om gemeenten te kunnen laten sleutelen aan een betere luchtkwaliteit ..etc.etc.. Alsof mensen door lagere parkeertarieven (okay, een doorlopende vergunning lager in prijs zet misschien iets zode aan de dijk) een EV gaan kopen.. :s

Kortom, instrument voor de bestaande doelgroep .. goed voor de vergroting van de (elite)ongelijkheid, wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31539
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Palance » vr 17 jun 2022, 8:10

En ik maar denken dat parkeertarieven ervoor waren om de parkeerruimte te reguleren. Alsof het voor de hoeveelheid blik uitmaakt of het een EV is of niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1304
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Elektrische auto's

Bericht door Piles » vr 17 jun 2022, 8:27

^^ Het topic hier heet niet voor niks Gemeentelijke parkeertarieven: melkkoe of sturing?

En sturing kan slaan op aantal auto's, maar tegenwoordig blijkbaar ook op type auto's...
Durashift schreef: vr 17 jun 2022, 0:17 Kortom, instrument voor de bestaande doelgroep .. goed voor de vergroting van de (elite)ongelijkheid, wat mij betreft.
Eens. Kortingje voor de rijken met een dure EV, wederom :down:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10174
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » vr 17 jun 2022, 10:38

De gemeente Amsterdam heeft eerder aangegeven vanaf 2030 geen brandstofauto's meer in de stad te willen hebben. Nou zal het hen niet zijn toegestaan een slagboom bij de ringweg te zetten, maar via de parkeertarieven kan men feitelijk (nagenoeg) hetzelfde resultaat bereiken. Als er geen limiet op komt, dan voorspel ik nu al dat men huizenhoge 'parkeertarieven' voor brandstofauto's gaat invoeren. Zeg € 20 per uur of zo.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4088
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » vr 17 jun 2022, 10:57

Rein schreef: vr 17 jun 2022, 10:38 De gemeente Amsterdam heeft eerder aangegeven vanaf 2030 geen brandstofauto's meer in de stad te willen hebben. Nou zal het hen niet zijn toegestaan een slagboom bij de ringweg te zetten
Die virtuele slagboom bestaat toch al? Onderbordjes aanpassen en klaar...
https://www.google.com/maps/@52.3567151 ... 384!8i8192

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » vr 17 jun 2022, 11:11

In Brussel bestaat al een Cameraschild voor het milieuvignet te handhaven. Zoiets kan snel aangepast worden als de normen verstrengen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Elektrische auto's

Bericht door Peter » vr 17 jun 2022, 14:24

Daar zitten veel haken en ogen aan, omdat er zoveel uitzonderingen bestaan. Gehandicapten, zorgmedewerkers, bestelbusjes, etc zolang niet 60% elektrisch rijdt. Daarnaast wat doe je met hybride auto's ? Maar goed: parkeervergunningen zijn makkelijk op voertuig soort te belasten. Daar zal op bedoeld worden denk ik.
.Voor meterparkeren of garageparkeren wordt het lastig.. Los van buitenlandse kentekens.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 17 jun 2022, 14:46

Op deze manier ga je de issues niet zinnig oplossen maar het alleen mensen moeilijk maken. En dan vooral die mensen die geen ezel hebben die geld schijt.

Men zou die moeite en dat geld beter steken in de zaken die nodig zijn voor de ontwikkeling van EV's te stimuleren. Uiteindelijk zal dat ze bruikbaar en betaalbaar moeten maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 26 jun 2022, 19:59

NOS: Ook sportwagens elektrisch? Italië in verzet tegen besluit Europarlement

Het viel mij op mijn reis door 9 landen op dat je buiten Nederland, Duitsland en de Alpenlanden eigenlijk geen elektrische auto's meer ziet. In Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, maar ook Italië, heb ik geen enkele elektrische auto met een kenteken van dat land gezien. In Frankrijk of Spanje zie je ook vrijwel geen elektrische auto's. Ze zullen vast wel bestaan, maar het is kennelijk nog maar een heel kleine markt.

Het verbod op de verkoop van benzineauto's vanaf 2035 lijkt vanuit het oogpunt van dit soort landen echt nog heel verre toekomstmuziek. Het moet zich nog maar gaan bewijzen dat EVs echt populair gaan worden onder particulieren, waaruit - zo bleek uit onderzoek - tweederde van de mensen een auto van minder dan € 16.000 kopen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5357
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » zo 26 jun 2022, 20:03

In Frankrijk zie je toch voldoende Renault Zoë en Tesla rondrijden, dat is zeker geen elitaire stadsmentaliteit meer. Dat je ze in het departement Creuse of Allier misschien niet zo snel tegenkomt is wat anders. Het aantal laadpalen is in FR de laatste jaren ook immens gestegen (in procenten dan), en er staat er toch wel vaker dan niet eentje te laden.

Dat Alfa-Romeo vanaf 2027 enkel elektrisch zou worden is een miskleun van formaat daarentegen.

Zeker met de grondstoffencrisis vind ik het van de EU een immens slecht signaal richting de gewone burger om dat hele Co2-neutraal verhaaltje zo hard op te bringen alsof dat iedereen het tegen dan zal kunnen betalen, laat staan wensen. Want de vrijheid van iets te wensen of af te wijzen lijkt rond het thema klimaateconomie gewoon taboe. En dat leunt dan weer sterk aan bij de cancelcultuur die in de EU even aanwezig is dan elders in het vrije Westen, waarvan het "voorbeeldland" nog maar heel recent zichzelf terug naar de 19de eeuw heeft geloodsd door vrouwen een basisrecht te ontzeggen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2531
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » ma 27 jun 2022, 0:20

Klopt, in de Autoweek achteruitkijkspiegel hadden ze het er ook over. Aandeel EV's in de NL nieuwverkopen is gedaald, van 20 naar 19 procent, aldus de RAI. Zal wel met leveringsproblemen te maken hebben. Toch geeft dit cijfer aan dat 4/5 van de nieuw verkochte personenwagens nog een brandstofmotor onder de kap hadden.

Als over 10 jaar deze verhouding precies omgekeerd moet zijn om het EU doel van 2035 te halen.. zal in Nederland de stroomvoorziening ontoereikend zijn.. en in landen als Bulgarije starten ze misschien net met de eerste BEV's in de gegoede buurten in de grotere steden?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022, 9:01

Durashift schreef: ma 27 jun 2022, 0:20 Aandeel EV's in de NL nieuwverkopen is gedaald, van 20 naar 19 procent, aldus de RAI. Zal wel met leveringsproblemen te maken hebben. T
Dit percentage cijfer zegt ook minder dan voorheen omdat de nieuw verkopen van alle auto's ook sterk zijn gedaald de laatste jaren. Nieuwe auto's zijn voor steeds meer mensen te duur geworden en een relatief groot deel van de nieuw verkopen aan particulieren was in het A/B segment, wat of veel duurder is geworden, of gewoon niet meer te koop is. Een Volkswagen Polo, de instapversie met een paar opties kost tegenwoordig zo € 27.000.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 27 jun 2022, 9:08

Ik zat toevallig vorige week eens te kijken naar mogelijke opvolgers van mijn huidige leaseauto, aangezien die volgend jaar september uit contract gaat en we nu bijna een jaar vooraf een nieuwe mogen bestellen gezien de extreme levertijden. Ik moet nu dadelijk een EV leasen, maar dat is wel even slikken met de prijzen. Ik zat even naar een Skoda Enyaq te kijken, aangezien dat wel een auto is met wat meer laadruimte en ik daar de meeste modellen toch niet in uit vind blinken. Maar als ik gewoon een niet kale versie pak en een warmtepomp neem (zodat je in de winter meer range hebt met verwarming aan) dan zit je ook heel snel aan een auto met 60k cataloguswaarde....

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 27 jun 2022, 9:17

Ik denk dat de hoge occasionprijzen ook een blijvertje zijn. Nederland is sterk afhankelijk van de occasionmarkt, dus wat er 4 of 8 jaar geleden nieuw verkocht werd. Echter dat sluit steeds minder aan bij de wensen van de occasionkoper. Te duur of niet wat ze willen. EVs zijn voor occasionkopers gewoon te duur, de weinige betaalbare EVs zijn inferieur qua accucapaciteit of trekmogelijkheden, nog afgezien dat particuliere kopers vaker tegen praktische problemen zoals niet kunnen laden van huis aanlopen. Dit is ook een reden dat de gemiddelde auto steeds ouder is geworden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18178
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » wo 29 jun 2022, 17:35

Chris schreef: zo 26 jun 2022, 19:59NOS: Ook sportwagens elektrisch? Italië in verzet tegen besluit Europarlement

Het viel mij op mijn reis door 9 landen op dat je buiten Nederland, Duitsland en de Alpenlanden eigenlijk geen elektrische auto's meer ziet. In Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Slovenië, maar ook Italië, heb ik geen enkele elektrische auto met een kenteken van dat land gezien. In Frankrijk of Spanje zie je ook vrijwel geen elektrische auto's. Ze zullen vast wel bestaan, maar het is kennelijk nog maar een heel kleine markt.
Het verzet heeft kennelijk niet geholpen: https://tweakers.net/nieuws/198564/eu-v ... taten.html
Het voorstel heeft goedkeuring gekregen van alle lidstaten.
Het artikel noemt ook dat wat jij hebt geconstateerd: Buiten Nederland, Duitsland en Frankrijk staat maar 30% van het aantal laadpalen in de EU. Daar moet dus nog heel wat werk verzet worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » wo 29 jun 2022, 18:01

Ik was twee weken geleden in Bulgarije, en daar zie je gek genoeg wel wat elektrische auto's, maar alleen de duurdere modellen (Mercedessen, de ID4 GTX etc). De kleinere/goedkopere modellen waren nergens te bekennen. Openbare laadinfra overigens ook niet, dus waarschijnlijk is het vooral een speeltje van een paar rijken met een laadpunt thuis.

Op Cyprus (vorige week) waren de elektrische voertuigen al helemaal nergens te bekennen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 29 jun 2022, 18:03

Omwille van de aankomende Europese regelgeving, heb ik zonet via mijn werkgever ook m'n eerste elektrische wagen moeten bestellen. Via een soort leasing wordt aan mijn woning een laadpunt geïnstalleerd.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » wo 29 jun 2022, 18:06

^^
Welke is het geworden?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7655
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 29 jun 2022, 18:25

Wimpie25 schreef: wo 29 jun 2022, 18:03 Omwille van de aankomende Europese regelgeving, heb ik zonet via mijn werkgever ook m'n eerste elektrische wagen moeten bestellen. Via een soort leasing wordt aan mijn woning een laadpunt geïnstalleerd.
Gecondoleerd.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 29 jun 2022, 20:03

Ik kan het mss nog ombuigen naar een plug-in BMW maar voor de moment is het een basisuitvoering van de ID.3.

Jeff
expressweg
Berichten: 3004
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeff » wo 29 jun 2022, 20:44

Wimpie25 schreef: wo 29 jun 2022, 20:03 Ik kan het mss nog ombuigen naar een plug-in BMW maar voor de moment is het een basisuitvoering van de ID.3.
Van de 320e / 330e ga je waarschijnlijk meer genieten dan die ID.3, welke nog vol met bugs zit.
Punt alleen is dat even het verschil in VAA (Voordeel-Aller-Aard) niet weet.

Voor wie de VAA niet kent: De Vlamingen zijn gezegend met een grote hoeveelheid secundaire arbeidsvoorwaarde (zelfs als schoonmaker in de horeca), dat men een belastingsysteem daarop heeft aangepast. Dat komt ook weer omdat het basissalaris relatief zwaar belast wordt (tov NL)

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 29 jun 2022, 22:05

^^
Bij een conventionele wagen uit die prijscategorie schiet mijn VAA als aan raket omhoog en daar zit ik uiteraard niet op te wachten. Binnenkort treed het Cafetariaplan bij ons in voege en dan zou ik ook graag mijn Thuisinternet laten vergoeden en een high-end telefoon in lease nemen (loop al 4 jaar met dezelde rond). Ik zou toch ook nog graag een degelijk nettoloon ontvangen na al de extra legale voordelen :mrgreen:

Maar om op wagens terug te komen, met een plug-in BMW uit de 3**e-reeks ligt het inderdaad nog dicht op een volledig elektrisch voertuig. Dus dat kan ik nog wel verkocht krijgen.

JB81
autoweg
Berichten: 1541
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » wo 29 jun 2022, 23:00

In Nederland is hybride (fiscaal) totaal niet interessant meer, maar als dat in België anders is dan is het zeker het overwegen waard.

Heb zelf een behoorlijk complete ID3 kunnen scoren (dankzij het introductiemodel uit 2020), maar de basisuitrusting is anno nu toch vrij karig zag ik laatst.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 29 jun 2022, 23:07

^^ Wat is je ervaring met de ergonomie van de ID.3? Want autojournalisten klagen steen en been daarover. Gebrek aan knoppen en een slecht of omslachtig werkend infotainment.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6885
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » do 30 jun 2022, 8:05

JB81 schreef: wo 29 jun 2022, 23:00 In Nederland is hybride (fiscaal) totaal niet interessant meer, maar als dat in België anders is dan is het zeker het overwegen waard.

Heb zelf een behoorlijk complete ID3 kunnen scoren (dankzij het introductiemodel uit 2020), maar de basisuitrusting is anno nu toch vrij karig zag ik laatst.
In Vlaanderen en Wallonië wordt een verschillend fiscaal systeem gehanteerd, bij ons basseert men zich voornamelijk op de uitstoot terwijl men (als ik me niet vergis) in Wallonië nog het systeem van fiscale PK's gebruikt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Matthijs » vr 01 jul 2022, 13:49

captain007 schreef: ma 27 jun 2022, 9:08 Ik zat toevallig vorige week eens te kijken naar mogelijke opvolgers van mijn huidige leaseauto, aangezien die volgend jaar september uit contract gaat en we nu bijna een jaar vooraf een nieuwe mogen bestellen gezien de extreme levertijden. Ik moet nu dadelijk een EV leasen, maar dat is wel even slikken met de prijzen. Ik zat even naar een Skoda Enyaq te kijken, aangezien dat wel een auto is met wat meer laadruimte en ik daar de meeste modellen toch niet in uit vind blinken. Maar als ik gewoon een niet kale versie pak en een warmtepomp neem (zodat je in de winter meer range hebt met verwarming aan) dan zit je ook heel snel aan een auto met 60k cataloguswaarde....
Mijn ervaring was dat de verhouding tussen cataloguswaarde en leaseprijs anders is bij EV's. Bij mijn nieuwe werkgever paste de EV (Tesla Y) prima in de leaseprijs, maar niet in de normale cataloguswaardegrens. Ik heb ze toen moeten overtuigen die grens voor EV's te verhogen. (Het had ook niet zo veel zin voor ze om de lage grens aan te houden, aangezien de leaseprijs EN de totale bijtelling wel gewoon pasten.)

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » vr 01 jul 2022, 16:49

^^ Bij ons zijn de budgetten wel wat opgehoogd. Had even naar een Tesla Model 3 gekeken, maar die kwam op basis van onze contracten op 1100 euro per maand lease uit in de calculator. Ik weet zeker dat collega's die een paar jaar geleden dat ding geleased hebben fors lagere leasebedragen had dus het is echt enorm veel duurder geworden. En dan heb ik het dus nog niet over de bijtelling, etc.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20492
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » zo 03 jul 2022, 7:18

Chris schreef: wo 29 jun 2022, 23:07 ^^ Wat is je ervaring met de ergonomie van de ID.3? Want autojournalisten klagen steen en been daarover. Gebrek aan knoppen en een slecht of omslachtig werkend infotainment.
Ik kan daarover kwijt dat het hoogst irritant is dat alles via een scherm bediend moet worden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76153
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 10:18

De NOS heeft een reportage gemaakt over laadstress in Frankrijk: https://nos.nl/video/2437948-met-laadst ... erg-achter

In de Kampioen stond onlangs ook een artikel met de problemen waar je tegenaan loopt als je door Europa gaat met een elektrische auto: drukte voor laadpleinen, laders die niet werken, lagere laadsnelheid, laadstations met maar 1 laadpunt, pasjes die niet geaccepteerd worden, range anxiety (80-40% rijden was hun devies), hotels die een laadpaal adverteren en dan blijkt er 1 laadpunt te zijn en 4 mensen met een EV, zodat je de volgende dag eerst ergens anders een tijd moet laden, etc.

Die problemen worden ook elk jaar groter. Een paar jaar geleden waren er nog zo weinig elektrische rijders die lange afstanden reden dat laden niet echt een issue was. Maar nu het er iets meer zijn loop je direct tegen problemen aan. Pre-corona zagen we dat ook al tijdens de wintersportuittocht.

Ik zie een elektrische auto echt nog lang niet als een optie voor mij. De auto's zijn te duur, het bereik te beperkt als je 80-40% gaat rijden, en teveel gedoe om te laden. Dan maar 2 euro per liter betalen...

Plaats reactie