Breda - Oost-europa ofzo

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Hajo » wo 15 jun 2022, 21:23

Mercure is prima, of anders hier: Hotel Adler Kempinski. Vlak bij het Brandenburger Tor. :mrgreen: ;)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » wo 15 jun 2022, 22:14

Blij dat de wegen iets beter worden, want die DK15 was echt niks. Tempo 120 is niet zo'n ramp, ik heb op de heenweg ook niet echt doorgereden, op zo'n lange rit vind ik dat te vermoeiend.

Ik heb een appartementje gevonden in Zielona Gora voor een mooie prijs. Morgen is een Poolse feestdag en mensen lijken een lang weekend te nemen, de prijzen liggen opeens een stuk hoger.

Over hotels gesproken, die Duitse prijzen zijn opeens even schrikken na een week in Polen, wordt dan toch wel aantrekkelijk om gewoon vrijdag al naar huis te karren. We kijken morgen even of er ergens een goede deal kunnen vinden.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » wo 15 jun 2022, 22:33

Voor Zielona: Doe jezelf een plezier en pak vanaf Poznan de tolweg A2 en de S3, met een korte stop bij de Tesco Hyper / een "klein" standbeeldje :mrgreen:

Aangezien je nog wat Oud-Duits beton wou meemaken:
DK 27 - > (optioneel DK 12) - > DK 18 - > Grens

Vanaf daar zou zeggen: Immer geraden aus (nach Hause)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » wo 15 jun 2022, 22:47

Is er op die route nog meer nazibeton dan alleen die paar honderd meter bij de grens? Ik heb al wat gezien op de S22 namelijk, reed best prima. :p

Dat Jezusbeeld wil ik wel even meepakken ja. :mrgreen: Jammer dat de zendmast er in 2018 uitgehaald is. :emo:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2022, 22:57

Potsdam is ook best aardig om te stoppen. En ik neem me al jaren voor een keer bij GÜS Marienborn te gaan kijken, maar het komt er nooit van.

Göttingen is ook wel aardig.

In de buurt van het al genoemde Quedlinburg is ook Wernigerode wel grappig voor een korte wandeling en tas koffie. Of je kunt heel toeristisch de stoomtrein naar de Brocken nemen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » wo 15 jun 2022, 23:08

Marienborn gaat op het lijstje, dat ik op de A38 helemaal niets tegenkwam op de oude grens viel toch een beetje tegen. Dan wordt het een noordelijkere route via de A2.

Verder laten we het een beetje afhangen van hotelprijzen, denk ik.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » wo 15 jun 2022, 23:15

De A38 was er toen nog niet; denk dat je bij Eisenach meer kans had gehad; maar ik weet niet wat daar nog te zien is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chris » do 16 jun 2022, 8:23

De hotelprijzen hebben denk ik met Fronleichnam te doen. Veel mensen hebben een lang weekend.

omNOMNOMNOM
stadsweg
Berichten: 464
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 14:10

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door omNOMNOMNOM » do 16 jun 2022, 10:48

Ik zie dat ik wat laat ik dit topic ben aanbeland, maar voor een volgende keer kan ik Zamosc in Zuid-Oost Polen van harte aanbevelen. Samen met Torun en Krakau toch wel een van de mooiste steden van Polen. Het stadscentrum is prachtig en de oude vestingwerken zijn nog vrijwel volledig intact, en aangezien het vrij afgelegen is behoorlijk rustig en goedkoop. Lublin, Kazimierz Dolny, en een eventueel bezoek aan Majdanek zijn ook wel een bezoek waard.

Zuidelijk Polen is gezien de aanwezigheid van de Karpaten ook zeer de moeite waard, Zakopane is erg toeristisch maar plekken als Krynica-Zdrój zijn ook de moeite van het bezoeken waard. De stadscentra van Rzeszow en Tarnow schijnen ook mooi te zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Seat Ibiza » do 16 jun 2022, 10:55

omNOMNOMNOM schreef: do 16 jun 2022, 10:48 Ik zie dat ik wat laat ik dit topic ben aanbeland, maar voor een volgende keer kan ik Zamosc in Zuid-Oost Polen van harte aanbevelen. Samen met Torun en Krakau toch wel een van de mooiste steden van Polen. Het stadscentrum is prachtig en de oude vestingwerken zijn nog vrijwel volledig intact, en aangezien het vrij afgelegen is behoorlijk rustig en goedkoop. Lublin en een eventueel bezoek aan Majdanek zijn ook wel een bezoek waard.
Helemaal mee eens! :top:
omNOMNOMNOM schreef: do 16 jun 2022, 10:48 Zuidelijk Polen is gezien de aanwezigheid van de Karpaten ook zeer de moeite waard, Zakopane is erg toeristisch maar plekken als Krynica-Zdrój zijn ook de moeite van het bezoeken waard. De stadscentra van Rzeszow en Tarnow schijnen ook mooi te zijn, maar daar ben ik zelf nooit geweest.
Rzeszów is inderdaad best aardige stad om te verblijven en ook wat van de omgeving te zien.
Verder zou ik in Polen ook Białystok en het niet ver daarvan gelegen Białowieski Nationaal Park zeker aanraden.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » do 16 jun 2022, 21:42

Volgend jaar is het idee om een soortgelijke rondrit te doen, maar dan in zuidelijk Polen/Tsjechië/Slowakije, ik zal het onthouden. ;)
duikgek89 schreef: wo 15 jun 2022, 22:47 ^^ "Vroeger" reed je 110 op de DK2 van Swiecko naar Nowy Tomysl en moest je eerst ruimte maken voor een tegemoetkomende vrachtwagen die door het midden kwam inhalen, om daarna een auto met 140 door het midden te zien vliegen.
Vandaag van Torun naar Zielona Gora gereden. In Torun meteen al verkeerd gereden waar ik op de DK80 naar Bydgoszcz uitkwam. Prima weg, ook zo'n 1x2weg met halve vluchtstrookjes. Helaas zijn de Polen het rijgedrag op deze wegen verleerd, waardoor ik er niet over het midden langs kon en de hele weg vast zat achter iemand die 80@90 reed. Zo iemand die niet echt traag rijdt maar ook niet lekker doorreed.
Na Bydgoszcz wilden we binnendoor rijden, want de S5 hadden we op de heenweg al gehad. Helaas waren er door Sacramentsdag in vrijwel elke plaats stoeten, en na de 5e keer omrijden omdat er weer honderden mensen midden op straat stonden toch maar naar de S5 gereden.
In Poznan even gestopt, het was toch gratis parkeren ivm Sacramentsdag. Het zal vast een mooie stad worden, maar op het moment is het centrum 1 grote bouwput. Het kasteel is wel prachtig aangesmeerd, alsof het net gebouwd is.

Na Poznan via de DK92 (ex-D2) richting Swiebodzin, ook weer zo'n 1x2-weg met halve vluchtstroken. Na het 2x2-stuk ten westen van Poznan kon je hier echt een kanon afschieten. Heerlijk 100 op de CC gereden over vrijwel het hele stuk, en zelfs dan vliegen de locals me nog voorbij soms. Na Swiebodzin hebben we de S3 genomen, ook hier vlogen de dure auto's me om de oren met 140 CC.

Morgen hebben we een of ander pauperhotel net na Magdeburg, ben benieuwd of dat iets voorstelt. Volgens mij met gedeelde badkamer, als dat niks is dan redden we die 5.5 uur stinkend in de auto naar huis wel. :p

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » do 16 jun 2022, 22:49

Chrysa schreef: do 16 jun 2022, 21:42Na Poznan via de DK92 (ex-D2) richting Swiebodzin, ook weer zo'n 1x2-weg met halve vluchtstroken. Na het 2x2-stuk ten westen van Poznan kon je hier echt een kanon afschieten.
Sinds de opening van de A2 is de DK92 weer bruikbaar geworden.
Mooie daarvan is een goede regionale verbinding zonder elk karrespoor op de snelweg aan te moeten sluiten.

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door mvalkenburg » do 16 jun 2022, 23:17

Inderdaad, ik rijd dat stuk uit nostalgie nog wel eens. Nu is het te doen en zelfs wel weer leuk, zonder die colonnes vrachtwagens.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » za 18 jun 2022, 16:27

Gisteren van Zielona Gora via Gubin en Frankfurt Oder, A12, A10 en A2 naar Helmstedt gereden, waar we overnacht hebben. In Gubin nog even inkomen gedaan.

Wat is er op de A10-zuid aan de hand? Vmax 80 over een flink stuk en iedereen rijdt het ook, ook al leken er geen flitsers te staan. Het wegdek was ook prima. Verder is de A2 vrij saai, maar het reed allemaal lekker door. Bij de oude Duitse binnengrens nog even gestopt en rondgelopen. Wat een indrukwekkend groot complex zeg.

Vandaag van Helmstedt naar huis gereden, over A2, A30 en de Nederlandse A1, A28 en A27. Ongeveer 10km na de grens zat ik alweer te schelden op mensen die met 94km/h links reden. Welkom in Nederland. Wat een drukte vandaag.

In twee etappes naar huis rijden bevalt erg goed, ook al hebben we weinig gestopt onderweg. Gisteren zaten we nog steeds in de vakantiestemming en we hadden geen haast om nog op een redelijke tijd thuis te zijn, en vandaag konden we rustig aan doen en zijn we nu mooi 's middags thuis, zodat we rustig kunnen uitpakken, kleren kunnen wassen etc, in plaats van dat dat allemaal 's nachts nog moet. Naar Tallinn en terug in twee weken was vrij intens, maar het 2 weken rondrijden beviel zeer goed, dat gaan we volgend jaar zeker weer doen. Ook Polen beviel zeer goed, volgend jaar gaan we zeker terug.

Uiteindelijk is dit de route geworden, ik heb 5473km gereden:
Afbeelding
(paars heen, rood terug)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Hajo » za 18 jun 2022, 16:48

^^ Zo zeg! Dat was me het roadtripje wel. :woop:

Maar heb je nu ook wel iets gezien? Ik bedoel: je kunt in een pittoresk stadje stoppen en een half uurtje over de markt slenteren, maar persoonlijk ik vind dat tegenwoordig al gauw te kort.

Over dat complex aan de voormalige BRD - DDR grens kan ik wel het e.e.a. vertellen. Ik ben die grens, toen nog volledig in bedrijf, in 1985 gepasseerd. Met een bus van OAD weet ik nog. Dat was een aardige belevenis. Tegenwoordig knal je er met 150 of meer voorbij.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » za 18 jun 2022, 16:55

Dit is het tempo dat wij prettig vinden. ;) Rijden is deel van de lol, daarom hebben we ook vrij grote stukken binnendoor gereden.

Een half uur is wel erg kort, maar zelfs elke oude straat in Tallinn rondbanjeren lukte ons in 3 uur. Dan nog even een lokale supermarkt in om te kijken wat voor andere dingen ze verkopen en avondeten in te slaan, 's avonds nog even naar zee lopen vanaf het hotel en in de ochtend weer door. Dan zou je nog wel tijd in musea door kunnen brengen, maar onze interesses zijn daarvoor iets te verschillend. Verder zijn we elke dag om 9:00 vertrokken uit het hotel en kwamen we meestal pas rond 21:00 aan, dus we maakten vrij lange dagen. Ik ben gebroken, maar het waren twee hele leuke weken. Morgen uitslapen. :woop:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chris » za 18 jun 2022, 17:36

Ik ben ook iemand die een niet al te grote stad (niet Parijs of Barcelona ofzo) wel in een paar uur grotendeels kan zien. Ik ben bezig met een gelijksoortige trip.

Wat wel een beetje lastig kan zijn is dat het nu in Oost-Europa, maar nog wel in onze tijdzone, meer dan een uur eerder licht wordt, maar dus ook een uur eerder donker. Als je nog mooie foto's bij daglicht wil maken moet je dat echt begin van de avond doen, want de zon staat na 19:30 ongeveer al best wel laag.

De terugreis zo plannen dat je de laatste dag niet 1000+ kilometer hoeft is iets wat ik de laatste jaren ook vaker doe. Meestal vanuit het zuiden, ik plan dan dat ik in een uur of 7 weer terug kan zijn, dan kan je 's ochtends rustig aan doen en ben je toch halverwege de middag weer thuis. Je komt dan uitgeruster thuis aan de overgang van een hele dag rijden naar slapen is dan niet zo abrupt.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » za 18 jun 2022, 19:20

Chrysa schreef: za 18 jun 2022, 16:55 Dit is het tempo dat wij prettig vinden. ;) Rijden is deel van de lol, daarom hebben we ook vrij grote stukken binnendoor gereden.

Een half uur is wel erg kort, maar zelfs elke oude straat in Tallinn rondbanjeren lukte ons in 3 uur. Dan nog even een lokale supermarkt in om te kijken wat voor andere dingen ze verkopen en avondeten in te slaan, 's avonds nog even naar zee lopen vanaf het hotel en in de ochtend weer door. Dan zou je nog wel tijd in musea door kunnen brengen, maar onze interesses zijn daarvoor iets te verschillend. Verder zijn we elke dag om 9:00 vertrokken uit het hotel en kwamen we meestal pas rond 21:00 aan, dus we maakten vrij lange dagen. Ik ben gebroken, maar het waren twee hele leuke weken. Morgen uitslapen. :woop:
Nu nog een keer een BMW 3.20D met gele plaat in Tallinn betrappen (schreef de "km-vreter gek" met een Mazda3 met gele plaat) :lol:

Ik herken je beleving verder heel goed: Ik hou ook wel van een beetje doorgaan en nieuwe plaatsen die er een beetje historisch leuk uitzien rustig door te rollen (en daarmee heb ik het vaak wel gezien).

Ritten naar Tallinn doe ik meestal in 2 dagen, maar dan heb je het echt wel even gehad. Rotterdam -> Warszawa is ongeveer 1250 km en de volgende dag is nog eens een goede 1.000 km. (Dat kan slinken naar een totaaltje van ~2000 km, maar daarvoor moet er in Letland (A7, A4, A5 & A1) & Noordoost-Polen (S5, S16 & S61) de nodige wegen opgeleverd worden. )

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » za 18 jun 2022, 19:33

Hoe vaak maak je zo'n rit dan (En wat moet je er zo vaak)? Ik kar regelmatig naar Lausanne op en neer (760km, 6.5 uur) en dat is al aardig wat, maar naar Tallinn is wel andere koek. Ik ga graag nog een keertje terug, maar ik weet niet of ik het nog met de auto zou doen. Of misschien via Finland, maar dat is met de huidige brandstofprijzen niet leuk meer.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Hajo » za 18 jun 2022, 21:05

^^ Je kunt altijd een fly-drive boeken. Helaas is dat tegenwoordig wel flink aan de prijs.

Je zou moeten uitrekenen hoeveel het je zou kosten zelf met je eigen auto ergens heen te rijden, inclusief verblijf, versus fly-drive. Bij een fly-drive betaal je één bedrag voor de vliegreis, een huurauto en meerdere overnachtingen. Dit zou een oplossing kunnen zijn als je een roadtrip van 5.500 km in twee weken zat bent. ;)

Bijkomend voordeel is dat je ook voldoende tijd hebt om bezienswaardigheden te bekijken, je hoeft je niet te haasten.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » za 18 jun 2022, 21:08

Dat was voor corona al vrijwel nooit goedkoper dan gewoon rijden, en omdat ik onder 26 ben betaal ik bij verhuurbedrijven de hoofdprijs. :feestjenee:
Heb het in Malta wel gedaan, daar was een huurauto maar een tientje per dag op mijn moeders naam. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chris » za 18 jun 2022, 21:11

Autohuur is nu zo duur blijkbaar, dat je voor veel bestemmingen nog beter 5.000 kilometer kan rijden. Ik las onlangs een verhaal over autohuur in Noord-Noorwegen. Dat ging over 700 - 1000 euro per weekend. Ik weet niet hoeveel 2 weken zou kosten, waarschijnlijk nog een stuk meer. Dan kan je al goedkoper heen en weer rijden en heb je meer opties qua bagage en overnachtingen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Hajo » za 18 jun 2022, 21:26

^^ Klopt, autoverhuur bedrijven hebben wegens corona veel voertuigen verkocht. Nu de vraag weer aantrekt, zijn er te weinig voertuigen bij een grote vraag, en betaal je dus een vermogen. Bovendien ligt het prijspeil in Noorwegen, naar wat ik gehoord heb, sowieso hoger dan in NL.

@ Chrysa:
Je kunt de huurauto wel op naam van je moeder boeken, maar zij is dan de hoofdbestuurder en jij bent "tweede bestuurder". Gezien je jonge leeftijd kan dat, maar je zou dan wel heel goed de verzekeringsvoorwaarden moeten doorlezen. Hoe zit het als je onverhoopt een ongeval krijgt en jij zat achter het stuur? Weliswaar legaal, als "tweede bestuurder", maar toch.

Anyway, ik vind mij inmiddels te oud voor dit soort ondernemingen. Wel heb ik door je leuke verslagen zelf het idee opgevat eens een keer die kant op te gaan. Door middel van een fly-drive, dat dan wel. ;)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » za 18 jun 2022, 21:53

Chrysa schreef: za 18 jun 2022, 19:33 Hoe vaak maak je zo'n rit dan (En wat moet je er zo vaak)? Ik kar regelmatig naar Lausanne op en neer (760km, 6.5 uur) en dat is al aardig wat, maar naar Tallinn is wel andere koek. Ik ga graag nog een keertje terug, maar ik weet niet of ik het nog met de auto zou doen. Of misschien via Finland, maar dat is met de huidige brandstofprijzen niet leuk meer.
Tussen 2017 en 2019 heb ik die rit 12x gemaakt, altijd tussen mei en oktober (geen zin in Winterbanden gezeur & verlaagde vmax-en). Waarbij ik dus ook de verbeteringen aan het Poolse wegennet heb gezien, maar ook de nodige omleidingen gereden heb (Daar heb ik een kort blogje over geschreven op dit forum)

Wat ik daar doe? Schoonfamilie enzo, je kent het wel. (en als ik daar toch ben, bekijk ik soms wat de bouw voortgang van een crowdfunding project is. Banktarieven zijn soms net zo duur als een lening binnenhalen via een Crowdfunding).

1 van die ritten was een beetje "anders: De rit ging heen via Kiel - Klaipeda, terug via Karlshamm (ferry had panne, dus het alternatief was via Zweden -- Inclusief betaling voor de tolverbinding Malmo - Kopenhagen). Overigens is zo'n ferryretour voor 2 personen, inclusief "prive hut" en eten, niet bepaald goedkoop: ongeveer zo'n 700 euro. Die twist heeft wel veel goed gemaakt 8-)

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » za 18 jun 2022, 21:54

Chris schreef: za 18 jun 2022, 21:11 Autohuur is nu zo duur blijkbaar, dat je voor veel bestemmingen nog beter 5.000 kilometer kan rijden. Ik las onlangs een verhaal over autohuur in Noord-Noorwegen. Dat ging over 700 - 1000 euro per weekend. Ik weet niet hoeveel 2 weken zou kosten, waarschijnlijk nog een stuk meer. Dan kan je al goedkoper heen en weer rijden en heb je meer opties qua bagage en overnachtingen.
Je eigen auto ken je vaak ook beter dan een willekeurige huurauto, als bijkomend voordeel om de eigen auto te gebruiken (al helemaal in de bebouwde kom)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door duikgek89 » za 18 jun 2022, 23:43

^^ Anderzijds, als je met een huurhok (de snelste auto ter wereld :shutup:) onderweg door een paar gaten gaat zit je zelf niet met die slijtage.

Ik ben verschillende keren naar Kyiv (1900 a 2100km) en naar Portugal gereden, ik vind het niet erg. Maar het kost je 1,5 dagen minimaal. Eerste dag zorgen dat je tot Lviv/Burgos komt, tweede dag de rest (maar dat valt dan relatief mee).

Zo'n rit zoals naar Lausanne lukt in een lange avond, is toch wat makkelijker.

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » do 30 jun 2022, 21:03

RB - beton bijna verdwenen:

Afbeelding
DK18 Grens

Mag je, achteraf, beoordelen of je iets gemist hebt ;)

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Chrysa » do 30 jun 2022, 21:21

Ik heb het oude beton van de Berlinka al gereden, het reed best prima.

Maar nu je hier toch bent, waarom heeft niemand in Estland gordijnen die licht blokkeren? :shutup:

Jeff
expressweg
Berichten: 3014
Lid geworden op: za 12 mei 2018, 10:48

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Jeff » do 30 jun 2022, 21:49

*Zet een hulplijn in*

Hulplijn: Je weet dat je ongeveer 500 a 800 km hoger zit dan Groningen-stad? En daarmee dus ook dichter op de Poolcirkel.

In bepaalde maanden is het al amper licht, waarom zou je het 24/7 donker maken in huis?

------
Heb je nog meer van zulke vragen? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Breda - Oost-europa ofzo

Bericht door Coen Tunnel » do 30 jun 2022, 22:22

Jeff schreef: do 30 jun 2022, 21:49In bepaalde maanden is het al amper licht, waarom zou je het 24/7 donker maken in huis?
Voor de maanden dat het wel heel lang licht is misschien? Natuurlijk niet om het 24/7 donker te maken, maar dan toch in ieder geval als je gaat slapen.

Toen ik in Noorwegen verbleef hadden bijna alle hotels blinderende gordijnen. Godzijdank, want het was eind mei, en zelfs rond middernacht was het nog schemerig (zeker niet helemaal donker), en om 3:00 uur in de ochtend werd het alweer lichter. In het ene hotel waar de gordijnen te kort en niet verduisterend waren was dat vervelend en heb ik daardoor slecht geslapen, want ik werd dus rond drieën alweer wakker.

Plaats reactie