Guillestre 19 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Guillestre 19 juli

Bericht door brytje008 » ma 06 jun 2022, 20:37

Goedeavond,

19 juli ga ik vanaf de regio Leiden richting Guillestre. Dit doe ik in twee stukken, het eerste stuk eindigt in een hotel in het dorp Nuits-Saint-Georges. De dag erna ga ik richting Guillestre. ik wil op 19 juli rond een uurtje of 11 a 12 vertrekken.

- De gebruikelijke route zal gewoon via Luxemburg/Metz/Nancy etc. gaan. Zijn hier nog op of aanmerkingen over wat betreft deze route/andere routes. Zal ik last hebben van drukte in Luxemburg als ik rond 11 a 12 uur vertrek? Lijkt mij niet, maar misschien weet iemand meer.

- Weet iemand nog goede restaurantjes langs de A31?

- Hoe zal het de dag erna met de drukte rond Grenoble zijn? Is het daar op een Woensdag ook druk?

- Heeft iemand nog leuke tips voor mooie plekken daar in de regio, ik ben er al een paar keer geweest, maar nieuwe input is altijd leuk. De bergpassen heb ik in die regio wel zo ongeveer gereden, Vars, Izoard, Agnel, Huez, Galibier, col de la bonette. Dus die ken ik wel. Ook ga ik een wandeling maken naar Glacier blanc, dus dat ken ik ook al. :lol:


Alvast bedankt!
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door Chris » ma 06 jun 2022, 20:43

Je hebt het al aardig voor elkaar lijkt het. Niet heel veel aan toe te voegen. Bij Grenoble is het in de spits vaak druk op de A48-A480, overdag zou het niet echt een probleem moeten zijn.

Ik ben in 2018 in Guillestre geweest. Leuk dorpje en centraal gelegen voor allerlei dingen in de regio, maar alle bergpassen daar ken je dus al, ook de weg naar Pré Madame Carle.

Ik was daar ook maar het weer was wat te onzeker om een lange bergwandeling naar die gletsjer te maken.
Afbeelding
Pelvoux - Écrins-6 by European Roads, on Flickr

Net over de Col de Vars heb je de Pont du Châtelet, mooi dal is dat.
Afbeelding
Pont du Châtelet-1 by European Roads, on Flickr

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door Pino » ma 06 jun 2022, 21:04

brytje008 schreef: ma 06 jun 2022, 20:37 - De gebruikelijke route zal gewoon via Luxemburg/Metz/Nancy etc. gaan. Zijn hier nog op of aanmerkingen over wat betreft deze route/andere routes. Zal ik last hebben van drukte in Luxemburg als ik rond 11 a 12 uur vertrek? Lijkt mij niet, maar misschien weet iemand meer.
Leiden-Luxembourg is een uur of vier rijden. Zeker als je meer richting twaalven vertrekt, is wat middagspits bepaald niet uit te sluiten. Maar op een juli-dinsdag nou niet op een manier dat je een flinke file tegen zou komen. Achter Metz kom je denk ik wel wat spits tegen, maar dat kun je allemaal wel uitzitten. Eventuele files rond Luxembourg laten zich sowieso vrij eenvoudig omzeilen met route over Longwy.

Ik denk dat je voor avondeten zo rond Langres uit zal komen. Het stadje biedt volgens mij genoeg opties. Wat dichter bij de snelweg zie ik een paar tenten zitten vrij dichtbij de afritten Montigny-Le-Roi en Langres-Nord. Lijken zo op het oog bruikbaar, maar bekijk ze vooral op Google Maps.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door brytje008 » ma 06 jun 2022, 21:15

^^ Files bij Metz had ik niet eens over nagedacht. Op deze route was ik vooral met de spits bij luxemburg bezig, maar Metz kom je natuurlijk ook tegen. :lol: Bedankt ook voor de tip over de restaurantjes, ik denk dat als ik bij Langres ben, het een mooie tijd is om te eten.
Chris schreef: ma 06 jun 2022, 20:43 Net over de Col de Vars heb je de Pont du Châtelet, mooi dal is dat.
Dank voor de tip!
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4112
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door paolie » ma 06 jun 2022, 21:30

Misschien een inkoppertje, maar de binnenstad van Briançon is heel mooi. En in Mont-Dauphin kun je leuk eten in de binnentuin van restaurant Le Galet.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door brytje008 » ma 06 jun 2022, 21:39

^^ Dank, zo te zien is dat inderdaad lekker dichtbij Guillestre, ik zal het onthouden.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door brytje008 » di 21 jun 2022, 17:04

Ik rijd terug op de 23ste. Dat wordt een druk weekend, maar ik wist op voorhand niet dat dit een 'zwarte zaterdag' zou zijn, wel dat het druk zou zijn. Ik kan helaas niet langer blijven dan de 23ste. ik heb de ANWB druktekalender gebruikt en daar stond alleen in dat het richting het zuiden druk zou worden. Beetje dom dat ik bison fute en autoroutes.fr niet gecheckt hebt. Want daarop zie ik dus nu en vooral op autoroutes.fr dat het ook richting het noorden heel druk wordt. Vooral bij Lyon. Beetje dom dus :facepalm:

Heeft hier iemand tips voor de route terug? Zijn er alternatieve of moet ik toch de drukte trotseren?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door Km357 » di 21 jun 2022, 17:09

Lac de Serre-Ponçon ligt letterlijk om de hoek, watersportplezier gegarandeerd op echt warme dagen (want je blijft toch tamelijk hoog in vergelijking met het Lac de Sainte Croix dat zuidelijker en lager ligt). Chateau-Queyras lijkt ook mooi te zijn, maar ik ben in die hoek van FR eigenlijk nog nooit geweest. Je zit toch wel tamelijk afgelegen en in de bergen daar, ook al is het natuurlijk niet het einde van de wereld.

De Col d'Allos iets naar het zuiden en het bijbehorende bergmeer daarboven komt nogal vaak voor in Franse toeristische uitzendingen, dus dat kan ook wel wat zijn.

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door brytje008 » di 21 jun 2022, 17:31

^^ Dankje voor de tips. Chateau-Queyras had ik nog niet over gehoord. ga ik eens even checken!

Maar je weet geen tips voor deze vraag?
brytje008 schreef: di 21 jun 2022, 17:04 Ik rijd terug op de 23ste. Dat wordt een druk weekend, maar ik wist op voorhand niet dat dit een 'zwarte zaterdag' zou zijn, wel dat het druk zou zijn. Ik kan helaas niet langer blijven dan de 23ste. ik heb de ANWB druktekalender gebruikt en daar stond alleen in dat het richting het zuiden druk zou worden. Beetje dom dat ik bison fute en autoroutes.fr niet gecheckt hebt. Want daarop zie ik dus nu en vooral op autoroutes.fr dat het ook richting het noorden heel druk wordt. Vooral bij Lyon. Beetje dom dus :facepalm:

Heeft hier iemand tips voor de route terug? Zijn er alternatieve of moet ik toch de drukte trotseren?
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door Km357 » di 21 jun 2022, 17:41

Je zou altijd over Grenoble-Chambéry-Annecy-Nantua kunnen rijden (A41-A40) en vandaar richting A39 en dan zo verder. Zo ontwijk je Lyon op je terugweg, en het is nog eens mooi om rijden. Het is juist de A43 die het altijd het zwaarst te verduren krijgt als het druk is Lyon <> Alpen. Kun je overwegen vanaf 30 minuten tijdverlies, waar je op rode en zwarte dagen in Lyon zo aan komt.

Vanaf Bourg kan je nog kiezen of je naar de A6 gaat via Macon of naar Dijon gaat via de A39, en vandaar zou het wel moeten loslopen. De A39 is zelfs op drukkere dagen een rustige snelweg, met voor zo ver ik weet :shutup: geen enkele flitser.

Ipv naar Grenoble te rijden kan je ook Guillestre > Briançon > Col Galibier en dan de A43 nemen naar Chambéry maar dat lijkt me toch nog tijdslovender en enkel relevant als er in Grenoble iets serieus is gebeurd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door Chris » di 21 jun 2022, 17:51

Km357 schreef: di 21 jun 2022, 17:09 De Col d'Allos iets naar het zuiden en het bijbehorende bergmeer daarboven komt nogal vaak voor in Franse toeristische uitzendingen, dus dat kan ook wel wat zijn.
De wandeling naar dat meer is zeker de moeite waard. Ik vond het schitterend, sommigen vergelijken het met Canada.

Afbeelding
Lac d'Allos-1 by European Roads, on Flickr

Gebruikersavatar
brytje008
verkeersader
Berichten: 744
Lid geworden op: wo 02 sep 2015, 10:46

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door brytje008 » di 21 jun 2022, 18:14

Km357 schreef: di 21 jun 2022, 17:41 Je zou altijd over Grenoble-Chambéry-Annecy-Nantua kunnen rijden (A41-A40) en vandaar richting A39 en dan zo verder. Zo ontwijk je Lyon op je terugweg, en het is nog eens mooi om rijden. Het is juist de A43 die het altijd het zwaarst te verduren krijgt als het druk is Lyon <> Alpen. Kun je overwegen vanaf 30 minuten tijdverlies, waar je op rode en zwarte dagen in Lyon zo aan komt.

Vanaf Bourg kan je nog kiezen of je naar de A6 gaat via Macon of naar Dijon gaat via de A39, en vandaar zou het wel moeten loslopen. De A39 is zelfs op drukkere dagen een rustige snelweg, met voor zo ver ik weet :shutup: geen enkele flitser.

Ipv naar Grenoble te rijden kan je ook Guillestre > Briançon > Col Galibier en dan de A43 nemen naar Chambéry maar dat lijkt me toch nog tijdslovender en enkel relevant als er in Grenoble iets serieus is gebeurd.
Dank ik zal de tips in de gaten houden! En hoe zit het met zo laat mogelijk vertrekken, loont dat op een terug weg nog? Aangezien ze dat op drukke dagen ook op de heenweg adviseren, zodat je 'achter' de files aan rijd.
Touren is rough so you got to be tough

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Guillestre 19 juli

Bericht door Km357 » di 21 jun 2022, 18:24

Laat vertrekken zou dan na de lunch worden, dat moet je zelf uitmaken of dat loont. Persoonlijk geef ik dan de voorkeur aan een alternatieve route en zien waar je komt. In de realiteit doe ik de heenreis op vrijdag > zaterdag door de nacht in 1x en de terugreis op maandag/dinsdag/woensdag thuis met 2 etappes en zo toeristisch mogelijk. Kwestie van het vakantiegevoel zo lang mogelijk te houden.

Plaats reactie