:J16: Vanavond rond 22.30 is het Wegenforum enige tijd onbereikbaar wegens onderhoud.

Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

duikgek89
2x2 autosnelweg

Re: Rondrit Centraal-Europa met onbekende bestemmingen

Bericht door duikgek89 » vr 17 jun 2022, 22:00

Chris schreef: vr 17 jun 2022, 20:05Van die Oekraïense vluchtelingencrisis zie je amper meer dan wat meer dan gebruikelijk aantal UA kentekens, vooral in steden maar ook wel onderweg. En je hoeft daar echt niet bang voor te zijn, ze bijten niet. Ik verbaas mij wel dat dit mensen afschrikt. Zijn ze bang tentenkampen tegen te komen of zo?
Dat zijn gewoon mensen zoals jij en ik. Ze eten met mes en vork en stinken op het toilet.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » vr 17 jun 2022, 22:08

Tja, helaas weet de gemiddelde Nederlander dat niet. Toen ik laatst iemand sprak wist die persoon amper waar Duitsland lag. "Bij Roermond, want mijn oma woont daar en die doet altijd in Duitsland boodschappen" Dan ga ik Oekraïne maar niet eens proberen te vragen...

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 17 jun 2022, 22:18

^^
Als je ziet dat "de gemiddelde Nederlander" Oekraïeners probeert zwart te maken omdat die met hun Range Rover boodschappen doen bij Albert Heijn, denk ik dat je gelijk hebt... :facepalm:
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jun 2022, 16:47

Inmiddels ben ik een aantal dagen in Slovenië. Een prachtig land. Ik heb eerst een hotel geboekt in Maribor, omdat het van Pécs naar Bovac toch wel erg ver rijden was met wat ik allemaal wilde doen en zien onderweg. Blij dat ik dat gedaan had. Op de eerste dag van Pécs naar Maribor gereden, dat was op zich niet zo'n lange rit en ik had daardoor de tijd om de tweede helft van de middag nog een rondje door het dal van de Drava tot Dravograd en daarna via secundaire wegen weer terug naar Maribor. 's Avonds Maribor nog even bezocht.

De brug over de Drava in Maribor:
Afbeelding

De volgende dag naar Bovec gereden, door de hele Sloveense A1 tot Koper te rijden, daarna een rondje Trieste, weer Slovenië in over de A3 en dan via de H4 naar Nova Gorica. Vervolgens nog een lang stuk naar Bovec, dat helemaal in het noordwesten van Slovenië ligt, nabij de grens met Italië.

Eén van de dingen waar ik meer van wilde zien dan alleen passeren was het viaduct van Črni Kal, dat het hoogste en langste viaduct van Slovenië is. Het ligt niet ver van Koper.
Afbeelding

In Nova Gorica stonden rijen Italianen voor de Sloveense benzinestations, want de benzine is in Slovenië meer dan 60 cent goedkoper dan in Italië. Op de rest van de route naar Bovec waren echter alle tankstations leeg. Het blijkt dat de benzineprijs vanaf morgen verhoogd wordt tot rond € 1,70 en dus heel Slovenië is wezen tanken, in grote delen van het land was te weinig brandstof.

Afbeelding

Nu had ik daar niet echt op gerekend en in Bovec had ik nog een kwart tank, voldoende om nog wel een stukje te kunnen rijden dacht ik. Ik reed vanochtend de bergpas Mangart op, en de meter zakte snel tot het laatste streepje en het lampje ging branden. Ojee, ik moet met 40 km bereik toch echt eens gaan tanken, dan maar duur in Italië. In Tarvisio bleken de twee tankstations ook leeg te zijn! Gelukkig stond bij een Esso een tankauto en ik heb toen maar een half uur gewacht tot het tankstation weer in bedrijf was. Dan maar voor € 2,20 per liter tanken.

Later reed ik Slovenië in en bij het tankstation nabij de Italiaanse grens stond ook een wachtrij, ook daar stond een tankauto de voorraad aan te vullen.

De weg naar de Mangart is trouwens schitterend. Het is de hoogste weg van Slovenië, maar het is geen pasroute, de weg loopt dood. Je moet € 10 ecotax betalen om er op te mogen rijden. Helaas was de laatste 1,5 kilometer van de weg afgesloten vanwege vallende rotsen. Ik heb een alternatieve top in de buurt beklommen.
Afbeelding

Daarna een uitstapje gemaakt naar de Wurzenpass op de grens met Oostenrijk. En de Oostenrijkse politie stond te controleren, ik moest even mijn paspoort laten zien en ze vroeger waar ik heen ging, maar verder geen gedoe. De Wurzenpass is aan Oostenrijkse kant idioot steil: 18% Ik ken weinig belangrijke Alpenpassen waar er een helling van 18% is. Aan Oostenrijkse zijde is de weg deels in zeer slechte staat.

Afbeelding

Vervolgens via de Vršič-pas teruggereden naar Bovec. De Vršič heeft 50 haarspeldbochten. Het wegdek is grotendeels vrij slecht, aan de noordkant hebben alle haarspeldbochten geen asfalt maar kasseien, wellicht om de grip in de winter beter te maken. Aan de zuidkant was dat niet. De Vršič is grotendeels in vrij dicht bebost gebied gelegen, er zijn maar een paar plekken waar je goed uitzicht hebt. De pashoogte zelf had relatief beperkt uitzicht.

Afbeelding

Afbeelding

Nu even bedenken waar ik morgen heen ga. Ik denk de Italiaanse Alpen.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 20 jun 2022, 17:03

Vršič Is in de regel elke winter dicht bij sneeuwval, dus ik vraag me af of die kasseien daarvoor bedoeld zijn.

Verkeer tussen Kranjska Gora en Bovec moet dan omrijden via Tarvisio en de Predilpas. Die route wordt wel altijd sneeuwvrij gehouden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » ma 20 jun 2022, 18:20

De downsize turbomotoren (1.0/1.2/1.4/1.5) moeten in bergachtig gebied nogal hard werken om de boel de helling op te krijgen, waardoor het verbruik voordeel van downsizen gewoon verdampt tov een 1.6 /1.8/2.0 zonder turbo.

Daarnaast is 88 euro voor zelftanken alsnog voordeliger dan de lokale variant van de wegenwacht inschakelen (dat kan makkelijk ~200 euro kosten).

Wellicht dat Pula nog interessant is voor Chris?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jun 2022, 18:25

Ik heb een 1.0 turbo met 100 pk, maar die turbo komt er wat laat in, zodat de motor nogal stilvalt. Als je met 20 km/h uit een haarspeldbocht komt met daarna een steil stuk moet ik terug naar de 1 om voldoende toeren te maken om de turbodruk op te bouwen. Soms komt dat vermogen er in één keer nogal onbehouwen uit en dan spuit de auto ineens vooruit.

Koppel bij lage toeren is toch wel een nadeel van een kleine turbomotor.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 20 jun 2022, 18:31

Een iets te krappe, steile haarspeld noopt mij ook tot de eerste versnelling. Maar bij 2000 rpm heb ik al het grootste deel van het maximum koppel beschikbaar. Echt stilvallen is niet zo gauw aan de orde.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » ma 20 jun 2022, 19:23

De Vršič-pas is misschien wel mijn favoriete pas om te rijden. Heerlijk haarspeldbochten om door te rijden, eindeloos door de natuur rijden en amper verkeer toen ik er was. Geweldig 8-)

De Wurzenpass is vrij extreem inderdaad, maar het advies om in de 1 te rijden heb ik daar niet zo gesnapt. Misschien omdat ik een diesel reed, maar 70 in zn 4 ging ook prima.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 20 jun 2022, 21:57

Mooie avonturen, Chris. :lol: :top:
Het centrum van Bovec ziet er best toeristisch uit op Streetview. Ik ben er in 2007 langsgekomen op doorreis van de Ossiacher See naar Isola. Het was best een mooie rit over de Predilpas en de binnenlanden van Slovenië, maar nu weet ik ook welke highlights ik heb gemist...

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 20 jun 2022, 23:02

Bovec is gewoon een stop die niet mag ontbreken in je route.
Met kabelbaan helemaal naar boven is ook fantastisch; zo sta je in 24 graden in het groen, en een aantal minuten later sta je in de sneeuw!
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » ma 20 jun 2022, 23:53

Chris schreef: ma 20 jun 2022, 16:47 Aan Oostenrijkse zijde is de weg deels in zeer slechte staat.
Ik heb hem 4 jaar geleden gereden en toen was het wegdek ook al in zeer slechte staat, veel grote gaten in de weg. Ik snap niet dat ze dat niet aanpakken, want zo,n lang stuk is het niet wat ze hoeven te vernieuwen.
Chrysa schreef: ma 20 jun 2022, 19:23 De Vršič-pas is misschien wel mijn favoriete pas om te rijden. Heerlijk haarspeldbochten om door te rijden, eindeloos door de natuur rijden en amper verkeer toen ik er was. Geweldig 8-)
Grappig hoe iedereen het anders beleeft. Ik vond het geen fijne pas om te rijden. Wel rustig inderdaad, maar die kasseien vond ik vreselijk. Kan mij niet voorstellen dat dat goed voor je onderstel van je auto is, dus ik ging iedereen keer best wel in de remmen omdat ik er niet te hard over heen wilde.
Touren is rough so you got to be tough

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » di 21 jun 2022, 0:06

Ik reed hem op een paar doordeweekse avonden in mei. Eerste twee keer rustig, en toen een keertje zo snel als ik durfde. Een ervaring die me bij zal blijven. ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jun 2022, 16:55

Vandaag door de Italiaanse Alpen gereden. Van Bovec eerst tot nabij Udine, dan een stukje de SS13 tot Tolmezzo en dan de SS52 westwaarts over de Passo Mauria naar het dal van de Piave, geëindigd bij Belluno.

Een rit van 250 kilometer, inclusief een klein uitstapje om viaducten van de A27 te fotograferen. Maar toch iets waar ik van 9 tot 16 uur mee onderweg ben geweest.

Het is ook wel meteen duidelijk waarom Italië niet mijn favoriete land is om in te rijden. Ten eerste zijn de maximumsnelheden totale kolder. Ze slaan vaak helemaal nergens op, waardoor je een gedrag krijgt van mensen die heel langzaam of veel te hard rijden. Met als gevolg ook veel bumperkleven, ik heb dat op 250 kilometer door Italië al meer gehad dan de 4.000 kilometer ervoor. Ik vind het weinig relaxt rijden vergeleken met de andere landen waar ik doorheen gereden ben. Ik kwam erg veel stukken 50 tegen waar je ook makkelijk 70 kan. Maar je wilt toch oppassen dat er geen flitspaal ergens verdekt staat. Mijn indruk was dat er niet heel veel flitspalen in de dorpen stonden.

Daarnaast is Italië qua wegontwerp een volledig incoherente bende. Ik ben de nodige totaal bizar ontworpen aansluitingen / complexen tegen gekomen. Ook wegen die niet coherent zijn, smalle bergwegen die zo bochtig zijn dat je lange stukken niet sneller dan 40 kan, en dan ineens een hoogwaardig uitgebouwd stuk waar je 90 mag. Kruispunten, aansluitingen, bochten, staat van onderhoud, rommelige bewegwijzering, als men het in rapportages heeft over een 'verzwaarde rijtaak' dan staat Italië denk ik bovenaan.

Ik heb een langer stuk van de SS52 gereden van Tolmezzo tot de SS51 bij Lozzo di Cadore. Deze gaat over de Passo Mauria. Google Maps en Waze wilden mij allebei via een andere pasroute noordelijker leiden. Dermate consistent met instructies om te keren dat ik bang was dat de weg wellicht afgesloten was, maar dat was niet zo. Ik kon niet erg aflezen waarom de SS52 zo wordt afgeraden in Waze / Google Maps. Het is een bochtige weg maar dat zijn alle wegen in deze regio. Het feit dat er vrijwel geen verkeer reed gaf nog extra het gevoel van 'hij zou toch niet dicht zijn'? Want dan had ik een lang stuk terug gemoeten. Maar het was dus gewoon open.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 21 jun 2022, 17:31

Google Maps navigeert nu wel gewoon over de SS52 tussen Tolmezzo en Lozzo di Cadore. Het ziet eruit als een prima weg voor Italiaanse begrippen. Je zou bijna terugverlangen naar de tijd dat je gewoon een grote wegenkaart bij de hand had en het avontuur tegemoet reed. Wij reden in 2007 toevallig ook over die SS52 als onderdeel van een mooie korte route door de Dolomieten. Voor Lorenzago di Cadore konden we tijdelijk niet verder omdat de paus op bezoek was, dat moment zal ik nooit vergeten... :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 21 jun 2022, 18:25

Chris schreef: di 21 jun 2022, 16:55Het is ook wel meteen duidelijk waarom Italië niet mijn favoriete land is om in te rijden. Ten eerste zijn de maximumsnelheden totale kolder. Ze slaan vaak helemaal nergens op, waardoor je een gedrag krijgt van mensen die heel langzaam of veel te hard rijden. Met als gevolg ook veel bumperkleven, ik heb dat op 250 kilometer door Italië al meer gehad dan de 4.000 kilometer ervoor. Ik vind het weinig relaxt rijden vergeleken met de andere landen waar ik doorheen gereden ben. Ik kwam erg veel stukken 50 tegen waar je ook makkelijk 70 kan. Maar je wilt toch oppassen dat er geen flitspaal ergens verdekt staat. Mijn indruk was dat er niet heel veel flitspalen in de dorpen stonden.
Let wel op als je verder richting de Dolomieten en Zuid-Tirol gaat, daar zijn wel gebieden waar er meerdere flitspalen in dorpen staan.

Voor de rest kun je gewoon een snelheid aanhouden die bij het wegbeeld past. Geflitst wordt er nauwelijks en de maximumsnelheden zie ik in Italië altijd als indicatief.
Daarnaast is Italië qua wegontwerp een volledig incoherente bende. Ik ben de nodige totaal bizar ontworpen aansluitingen / complexen tegen gekomen. Ook wegen die niet coherent zijn, smalle bergwegen die zo bochtig zijn dat je lange stukken niet sneller dan 40 kan, en dan ineens een hoogwaardig uitgebouwd stuk waar je 90 mag. Kruispunten, aansluitingen, bochten, staat van onderhoud, rommelige bewegwijzering, als men het in rapportages heeft over een 'verzwaarde rijtaak' dan staat Italië denk ik bovenaan.
En dan valt het deel waar je vandaag geweest bent nog heel erg mee. :lol: Maar ik ken die regio een klein beetje en ik snap wat je bedoelt. Het is gevoelsmatig een wat meer afgelegen gebied, en niet heel erg toeristisch. En aan de staat van de infrastructuur zie je dat dit een wat meer vergeten regio is. Op zich wordt het verder westelijk wel iets beter. Zuid-Tirol en Lombardije zijn wel beduidend beter.
Ik heb een langer stuk van de SS52 gereden van Tolmezzo tot de SS51 bij Lozzo di Cadore. Deze gaat over de Passo Mauria. Google Maps en Waze wilden mij allebei via een andere pasroute noordelijker leiden. Dermate consistent met instructies om te keren dat ik bang was dat de weg wellicht afgesloten was, maar dat was niet zo. Ik kon niet erg aflezen waarom de SS52 zo wordt afgeraden in Waze / Google Maps. Het is een bochtige weg maar dat zijn alle wegen in deze regio. Het feit dat er vrijwel geen verkeer reed gaf nog extra het gevoel van 'hij zou toch niet dicht zijn'? Want dan had ik een lang stuk terug gemoeten. Maar het was dus gewoon open.
Raar. De SS52 is de hoofdroute in deze streek, tussen de A23 en Cortina d'Ampezzo/Zuid-Tirol. Het is geen vlotte weg, maar de enige echt doorgaande route, en zoals Wesso al aangeeft, voor Italiaanse begrippen een prima weg. Als ik jouw omschrijving zo lees wilde Maps je wellicht over de SR355 over de Cima Sapppada sturen, maar dat is duidelijk een minder hoogwaardige en smallere route. De routes tussen de SS52 en SR355 zijn nog minder hoogwaardig, en nog smaller en bochtiger.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jun 2022, 19:21

Ik bedenk me dat Google Maps ook geen verkeersdata van een vrij lang stuk over die pas had. Wellicht dat hij dan denkt dat het afgesloten is? Er reed ook vrijwel niks, ik denk dat ik op het middendeel over 40 kilometer minder dan 10 andere voertuigen tegen kwam. Daarom dacht ik ook dat het dicht was.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 21 jun 2022, 20:52

Meer zuidelijk in Italië is het verkeersbeeld nog wat chaotischer en zijn de mede weggebruikers nog minder geduldig, dus dit deel valt 100% mee in mijn optiek.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 jun 2022, 21:30

^^ Daarbij zijn Florence en Napels het meest berucht.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jun 2022, 22:52

Wat ook opvalt in de vlakke gebieden van Friuli Venezia Giulia en hier in de provincie Belluno is dat de doorgaande wegen één grote commerciële zone zijn. Het aantal billboards is absurd, ook overal inritten naar bedrijven. Beetje zo'n Amerikaanse 'stroad' maar dan met 2 rijstroken. Je moet ook assertief je auto er tussen drukken anders kan je nooit een weg op draaien. De SS13 is pas zo'n 20 kilometer ten noorden van Udine niet meer één continue strip bedrijven.

Italië is dan best lelijk. :p Maar toeristen komen vaak niet in dit soort streken is mijn eerste indruk. Ik zag bijna geen buitenlandse kentekens in de laaglanden, die blijven op de autostrada of zoeken de berggebieden op.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 21 jun 2022, 23:06

^^ Of een Vlaamse gewestweg. ;)

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 21 jun 2022, 23:06

Chris schreef: di 21 jun 2022, 22:52 Italië is dan best lelijk. :p
Zeker! Ook rond Milaan hetzelfde verschijnsel. Ik heb zelfs vrienden die in die rimboe wonen.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » wo 22 jun 2022, 0:48

Mooie route ben je aan het rondrijden Chris! :top: Heel wat daarvan komt me bekend voor, andere delen zijn juist (nog) onbekend terrein.

Zo te zien was je in het Tatra gebergte op dezelfde camping als ik in 2013. Was dat de Rijo camping bij Stará Lesná of zat je een camping iets verderop? Persoonlijk vond ik het een machtig mooie omgeving, al was het "hoogtepunt" voor mij het Poolse bergmeer "Morskie Oko". Destijds stonden Nederlanders vlak naast me op de camping en kwam me op het begin/einde van de D1 bij Ivachnová een Nederlandse camper tegen, maar dat was het dan ook wel qua landgenoten. Voor de rest nog wat Duitsers uit de nieuwe deelstaten en twee Zwitserse caravans. In 2015 zat ik een week in een appartement in het naburige Nová Lesná om te skiën. Toen waren we daar de enigste West-Europese ski-toeristen. En uiteindelijk in 2018 ben ik er nog een keer met het vliegtuig geweest. Hier een kleine impressie van een vlucht boven de Tatra:

Link

Persoonlijk vond ik het destijds in 2013 en 2015 ook al in Polen prettig rijden. Ze hebben in de winter ook een erg goede winterdienst, waar het destijds in Slowakije nog de wensen overliet. Hopelijk heeft men zich daar inmiddels wel in verbeterd. Ook opmerkelijk vond ik het verschil in vriendelijkheid tussen Tsjechië en Slowakije. Terwijl de Slowaken en Polen me steeds vrij vriendelijk voorkwamen, had ik dat gevoel niet zo met de Tsjechen. Misschien ook gewoon pech gehad in Tsjechië, maar misschien is het ook een beetje hun karakter.

Verder snap ik je punten m.b.t. autorijden in Italië wel. De maximumsnelheden slaan inderdaad vaak totaal nergens op, maar het goede nieuws is, dat je er ook niet teveel van hoeft aan te trekken. Heel wat flitspalen zijn ook pure dummy's, slechts enkele zijn echt en hebben in het donker ook nog knipperende beacons erop, zodat je ze echt niet kunt missen. Toch vind ik het ook niet fijn rijden. Noord-Italië gaat nog wel, echt erg vond ik het op Sicilië, vooral in Catania, waar je beter maar (bijna) alle verkeersregels aan je laars kunt lappen. Palermo vond ik ietsje beter, maar nog steeds verre van normaal. Wat dat betreft is Noord-Italië erg humaan, maar inderdaad kunnen ze in de Alpen er soms ook al wat van. Ben je de A23 en A27 in de Alpen nog helemaal afgereden?

Afgelopen weekend was ik met een klein vliegtuig in Venetië (geland op het eiland Lido). Je merkt al meteen het chaos als je van de professionele en rustige Zwitserse luchtverkeersleiding wordt overgedragen aan de Italianen. Dan begint het chaotische en nerveuze gebrabbel, waar je dan ook met het Italiaans-Engelse accent niet altijd weet, wat ze van je willen. En net als in Frankrijk, vindt communicatie ook in Italië met locals in de locale taal (= Italiaans) plaats. Niks geen Engels. Het chaos blijft dus niet alleen beperkt tot op de weg, in de lucht kunnen ze er ook wat van. En op de waterwegen in en rondom Venetië lijkt het soms ook een chaos met de boten. Desondanks dat alles heb ik een zwak voor Italië. Lekker eten, vriendelijke/gastvrije mensen, mooie (historische) steden, bergen, meren, zeestranden, vaak goed weer etc. Dat maakt voor mij alles weer goed, wat op de weg (of in de lucht) niet lekker gaat.
Chris schreef: vr 17 jun 2022, 17:03 Als je ziet hoe ze in Oostenrijk krampachtig doen met die 18 dagen bedenktijd voordat het geldig is, laten Tsjechië, Slowakije en Hongarije zien hoe het wel kan: gewoon een vignet dat of direct geldig is, of op elke gewenste ingangsdatum.
Dat kan je in Oostenrijk prima omzeilen door bij aankoop te zeggen dat je ondernemer bent. Dat hoef je verder niet te bewijzen, alleen je teruggaverecht wordt dan geannuleerd en het vignet kan per direct ingaan. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 22 jun 2022, 1:34

Chris schreef: vr 17 jun 2022, 17:03 Als je ziet hoe ze in Oostenrijk krampachtig doen met die 18 dagen bedenktijd voordat het geldig is
Wat is het doel van zo'n bedenktijd? Dat schrikt toch enkel mensen af om impulsief het land te bezoek (wat ook weer scheelt in inkomsten qua toerisme en winkelbezoeken). Ik kan me geen enkele zinnige reden bedenken waar er een bedenktijd is. 18 dagen is ook zeer lang.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 22 jun 2022, 2:14

Ik heb gewoon zo'n sticker gekocht bij een benzinepomp in Oostenrijk. Dan zit er toch ook geen bedenktijd op? Vreemd.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 jun 2022, 6:49

^^ Dat is gewoon de wet kopen op afstand; zoals je ook altijd je Amazon spul terug naar Bezos mag sturen.

Wat men wil voorkomen is dat je een vignet koopt, in Oostenrijk gaat rondrijden en dan het vignet terug stuurt.

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 22 jun 2022, 9:55

Maar daar moet toch ook wel wat op te verzinnen zijn? Veel kleding mag je ook niet meer terugsturen als je het labeltje eraf haalt voor zover ik weet, een bevestigde sticker lijkt me hetzelfde verhaal.

Dat mensen die sticker niet opplakken achter de ruit zodat ze er later nog geld voor kunnen vangen, dat doen ze in Zwitserland ook...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jun 2022, 19:23

^^ Het gaat hier om het elektronische vignet, niet de sticker.

Het bizarre met Oostenrijk is dat een Sondermautkarte (een prepaid-ticket voor een Sondermautstrecke zoals bv. de Brenner Autobahn) wél direct geldig is en de wet kopen op afstand dan blijkbaar niet van toepassing is.
Coen Tunnel

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 jun 2022, 19:24

Vandaag van Belluno naar Prad am Stilfserjoch in het Vinschgau in Südtirol gereden. Dwars door de Dolomieten. Helaas was het niet zo'n mooi weer. Het was 's ochtends vroeg nog wel redelijk maar tussen de Passo Giau en Bolzano had ik bijna non-stop regen. Daarna droog maar bewolkt. Morgen zou het aanzienlijk beter weer moeten worden,

In de regio Cadore, in de kloof van de Piave, niet ver ten noorden van Belluno:
Afbeelding

Bij Cortina d'Ampezzo was het al behoorlijk bewolkt. Maar je kon de bergen nog zien.
Afbeelding

Vanaf de Passo Giau begon het flink te regenen. Nog net de top bereikt voor de regen uit. Naar beneden regende het al flink.
Afbeelding

De Passo Fedaia, volledig in de regen en wolken. Eigenlijk niks van de omgeving kunnen zien.
Afbeelding

Morgen de laatste dag in de Alpen, de weersvooruitzichten zijn een heel stuk beter, dus ik wil de Stelvio, Umbrail en Ofenpassen nemen, daarna via het Inntal naar Oostenrijk en dan het Hahntennjoch om de dag te eindigen in Kempten. Vrijdag dan naar huis. Nog even kijken of dat via de A7 of westelijker wordt, mijn gevoel zegt dat ik vrijdag op de A7 tot Kassel en dan A44-A33-A30 beter af ben dan via het Rhein-Ruhrgebied...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 jun 2022, 19:50

^^ Een leuk alternatief tussen Prutz en Imst kan nog zijn om over de Pillerhöhe te rijden, daar zit een uitkijkplatform. Kost je niet veel extra tijd. De weg via Kauns en Falpaus heeft rond die laatste plaats ook nog wel wat leuke uitzichten. Het kost je niet heel veel extra tijd ten opzichte van de route via de Landecker Tunnel.

Mocht je nog wat meer tijd hebben, dan kan ik de Kaunertaler Gletscherstraße aanbevelen. Niet heel goedkoop (€ 25), maar ik vond het wel heel mooi en je kunt heel hoog komen, tot vlak voor de grens met Italië.

Een goedkoper omweggetje dat ook de moeite waard is als je tijd hebt is de Kühtaisattel, maar dat ligt een klein beetje uit de route. Maar best een aardige pas die toch ook nog boven de 2000 meter komt.

Vanaf de Hahntennjoch naar Kempten zou ik ook de Oberjoch nog meepakken, om dan via Sonthofen naar Kempten te rijden. Het traject bij de "Kanzel" tussen Oberjoch en Bad Hindelang slingert prachtig door de Allgäu heen.

O ja, voor de terugweg zou voor mezelf de A7-A44-A33-A30 een no-brainer zijn, mits daar geen enorme wegwerkzaamehden zijn. Sinds de A33 gereed is, is dat in mijn ogen toch wel duidelijk de voorkeursroute tussen omgeving Zwolle en Bayern geworden. Maar goed, er kunnen altijd redenen zijn om een alternatieve route te nemen. A7-(A8-A81)-A6-A61 is vermoedelijk ook wel redelijk te doen, al zal het beduidend drukker zijn dan via Kassel.
Coen Tunnel