Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Re: Internationaal spoorvervoer komt slecht van de grond

Bericht door Schelpenpaadje » wo 12 jan 2022, 15:09

^^ Dat is denk ik de essentie van een mogelijke houding van de overheid:
- Wat waren de redenen voor de aanbieder om niet te kiezen voor een stop in het oosten van ons land?
- Kunnen die factoren worden weggenomen?

Je kunt niet van een regering verwachten dat ze wel even "regelt" dat een bedrijf voor ze door een hoepel springt. Als je als kabinet en/of kamer graag bepaalde ontwikkelingen wilt zien dan kun je wel onderzoeken hoe je gewenst aanbod uit de markt beter kunt stimuleren en faciliteren.

De casus is een voorbeeld om de regering mee aan het werk te zetten hoe ambities omgezet kunnen worden in beleid en acties om in de toekomst kansen beter te benutten. De vragen van Omtzigt c.s. zijn in die zin wat voorbarig maar dit soort partijen willen zich uiteraard profileren en laat het nieuwe kabinet het maar aangrijpen als eerste mogelijkheid om plannen te concretiseren.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 12 jan 2022, 15:38

waldo79 schreef: wo 12 jan 2022, 10:23 Allemaal valide argumenten. Een trein van Oostende naar Praag afleiden via Eindhoven is geen slechte zet, maar hoe krijg je dan is het logischer om het land weer via Venlo te verlaten :hap:
De route in Nederland is gewoon een treinpad dat over is van een goederenvervoerder. Het is gewoon pragmatisch ingelegd en niet verder geoptimaliseerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 10 jun 2022, 18:58

Tijdens de verbouwing kan geen gebruik worden gemaakt van de speciale vertrekhal van de Eurostar op perron 15b, waar de Eurostartreinen naar België, Frankrijk en Groot-Brittannië aankomen en vertrekken.

De plek waar de vertrekhal nog maar een paar jaar staat, is nodig als bouwwerf. Daarnaast worden ook sporen en wissels vervangen, waardoor de capaciteit van Amsterdam Centraal jarenlang beperkt zal zijn.
AD.nl, 10-6-2022

Zuidasdok is een fiasco en Schiphol is nog lang niet op orde... wat een bende weer :facepalm:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » za 11 jun 2022, 12:32

Amsterdam Centraal moet een soort Utrecht CS 2.0 worden. Een station met zo min mogelijk wissels creëren in een situatie die er zich met al die kerende (internationale) treinen totaal niet voor leent.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » za 11 jun 2022, 13:02

De bedoeling is dat het internationale treinverkeer op Amsterdam-Zuid afgehandeld gaat worden.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 22 jun 2022, 20:22

Vanaf 10 december 2023, maar mogelijk eerder, zal de nachttrein drie keer per week naar de Spaanse stad rijden, zo valt op te maken uit een aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het vertrekpunt wordt Amsterdam en de trein zal verschillende tussenstops maken in Nederland.

European Sleeper is in 2021 opgericht en heeft als doel om Europa per nachttrein te verbinden. De eerste route op de planning is de reis van Brussel naar Praag via Amsterdam en Berlijn. Het is nog niet bekend wanneer de eerste trein van European Sleeper gaat rijden. ‘De voorbereidingen zijn in volle gang’, zo klinkt het.
AD.nl, 22-6-2022

Dat lijkt mij nog een beste zit (c.q. lig) zo naar Barcelona. Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar voldoende animo voor is :s

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » wo 22 jun 2022, 20:45

^^ Het zal van de prijs afhangen, denk ik? Er zijn ook nog genoeg mensen die met de bus naar Spanje gaan, en dan is een nachttrein toch weer wat comfortabeler.

Al moet ik eerlijk toegeven dat zo’n treinreis van vermoedelijk iets van 15 uur mij persoonlijk ook niet meteen zou trekken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

IIVQ
verkeersader

Bericht door IIVQ » wo 22 jun 2022, 21:04

Van Amsterdam naar Innsbruck is zo'n 920 km (over de weg, of 1090 over het spoor) en is 14h46 (gek, toen ik het vorige zomer deed was de rechstreekse trein maar 14:12, om 19:04 vertrekken en op een zeer redelijke 9:16 aankomen)

Amsterdam-Barcelona is 1550 km (over de weg, grofweg 1570 obv de route over Lille, Parijs en Toulouse) dus op basis daarvan zou je 24 uur mogen verwachten.
Maar vergeet niet dat de trein Amsterdam-Innsbruck door zeer druk spoors gebied gaat, en bovendien onderweg nog een keer wordt gekoppeld en later zelfs gerangeerd en gesplitst (er komt een autoslaaptrein achteraan, die zich weer in tweeen splitst). Dat kost tijd.

Amsterdam-Lille (of misschien via Quevy) is relatief druk, daarna is het rond Parijs druk, en verder kan je eigenlijk vanaf ten zuiden van Parijs, met het relatief goede spoor en weinige verkeer non-stop met 140 of zelfs 160 (op enkele stukken 120-100 na vanwege steile hellingen of krappe bogen) de 900 km tot de Franse grens afleggen. Pas daarna wordt het weer druk.

Ik reis regelmatig Austerlitz-Brive en daar wordt over een afstand van 499 km gemiddeld 114 km/h gereden, dat is inclusief vaak 3 of 4 tussenstops, en met getrokken rijtuigen.

Een afstand van 1550 km met 114 km/h is slechts 13.5 uur.... Dat haal je niet maar een reis onder de 16 uur lijkt me niet onmogelijk, dat lijkt heel lang maar als je rond 18 uur vertrekt kom je rond 10:00 aan, dan heb je nog wat aan je dag.

De route via Lyon kan ook, maar is erg druk qua goederenverkeer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 22 jun 2022, 21:13

IIVQ schreef: wo 22 jun 2022, 21:04
Maar vergeet niet dat de trein Amsterdam-Innsbruck door zeer druk spoors gebied gaat,
Krijgt zo'n slaaptrein dan ook een lagere prioriteit bij incidenten / vertragingen?

Ik heb wel eens in een Duits TV programma gezien over vervoer van hout van ergens bij Kassel naar ergens bij Wolfsburg. Met de vrachtwagen 2 uur rijden, maar de trein deed er bijna een hele werkdag over Omdat ze telkens moesten wachten op treinen die meer prioriteit hebben.

Je ziet ook dat van die modal shift van goederen van weg naar spoor eigenlijk al decennia weinig tot niks terecht komt ondanks alle mooie praatjes, beloftes en catchy slogans op treinen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2022, 21:16

Eerdere private nachttreinen werden in Nederland gewoon op heel slechte treinpaden gezet, waardoor je alleen al tijd verloor. En dan moet je nog beginnen aan het echte kilometervreten. Stel dat je om een uur of 21-22 bij Brussel bent (dat is hoe die nachttreinen vaak werken), dan moet je nog een 1350 kilometer naar Barcelona. 's Nachts worden de treinpaden dan doorgaans beter, doordat er minder verkeer is, naar dat gaat je dan ongeveer op bestemming brengen rond het middaguur? Met wat ikzelf in de loop der jaren aan nachttreinen heb gedaan, vind ik dat eigenlijk wel een late aankomst.

TGV Barcelona vind ik trouwens zeker niet slecht.
  • Eerst met de Thalys naar Brussel
  • Om 10.17 uur vanaf Brussel Zuid naar Lyon (aankomst 14.00 uur)
  • Om 14.35 uur vanaf Lyon naar Barcelona (aankomst 19.32, met eerdere stops in Girona en Figueres)
Het is jammer dat de Thalys en de trein naar Lyon vrij matig op elkaar aansluiten, waardoor je óf een krappe overstap hebt (die vast niet wordt gegarandeerd) óf een uur in Brussel wacht. Zouden ze eigenlijk iets aan moeten doen. Maar al met al liever zo dan met een nachttrein ...

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 jun 2022, 21:17

Als het ding een beetje kan doorrijden, kan ik me er ergens wel iets bij voorstellen. Coupes waarin je goed kunt slapen, vertrek om 19:00 (in de avond mensen oppikken, Amsterdam, Utrecht, Breda, Antwerpen, Brussel); dan in één ruk door, in de ochtend stoppen in Montpellier, Perpignan, Girona om rond 10:00 in Barcelona aan te komen.

Wel moet je meerwaarde bieden t.o.v. de andere opties; minder gezever met bagage en goedkoper dan met de gevleugelde dwangbuis.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 22 jun 2022, 21:24

Chris schreef: wo 22 jun 2022, 21:13 Krijgt zo'n slaaptrein dan ook een lagere prioriteit bij incidenten / vertragingen?
Ik heb weleens in een skitrein gezeten die inderdaad aan de kant werd gezet om de reguliere reizigerstreinen zo goed mogelijk op gang te brengen na een verstoring.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 22 jun 2022, 21:59

Het is een lang traject. Veel kans op sluiting van trajecten wegens onderhoud. Wordt dan omrijden, dus nog langere reistijd.

Ja, er moet minder gevlogen worden.. maar mensen die naar Barcelona per vliegtuig gewend zijn.. zullen toch niet dit per trein gaan doen voor bijna 24 uur? Per TGV misschien wel, als vliegen duurder wordt én de afhandeling op vliegvelden traag blijft.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2022, 22:14

^^ Tja, mensen zijn het vliegtuig ingegaan (en auto en bus uit) toen er zoveel meer vliegaanbod beschikbaar kwam en de prijs overeenkomstig omlaag ging. Je zou ergens verwachten dat het eerste dat gebeurt wanneer vliegen zwaar beperkt wordt, een terugkeer naar auto en bus is. We konden dat vroeger ook prima aan, moeten we maar weer even gaan doorbijten.

Mensen de trein in krijgen zou ongetwijfeld het beste zijn voor milieu, maar ik denk dat mensen zullen afhaken vanwege tijdsduur en in mindere mate prijs. Het was vroeger nou ook niet het meest populaire middel.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 22 jun 2022, 22:15

Wouter N14 schreef: wo 22 jun 2022, 20:22
Vanaf 10 december 2023, maar mogelijk eerder, zal de nachttrein drie keer per week naar de Spaanse stad rijden, zo valt op te maken uit een aanvraag bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Het vertrekpunt wordt Amsterdam en de trein zal verschillende tussenstops maken in Nederland.

European Sleeper is in 2021 opgericht en heeft als doel om Europa per nachttrein te verbinden. De eerste route op de planning is de reis van Brussel naar Praag via Amsterdam en Berlijn. Het is nog niet bekend wanneer de eerste trein van European Sleeper gaat rijden. ‘De voorbereidingen zijn in volle gang’, zo klinkt het.
AD.nl, 22-6-2022

Dat lijkt mij nog een beste zit (c.q. lig) zo naar Barcelona. Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar voldoende animo voor is :s
European Sleeper kondigt inmiddels de nodige nachttreinen aan maar tot nu toe heeft het bedrijf nog geen enkele daadwerkelijk laten rijden. De eerste nachttrein die het bedrijf bekend maakte (Oostende-)Brussel-Praag (via Amsterdam) is inmiddels al twee keer uitgesteld. Maar ondertussen wel andere treinen aankondigen (paar weken terug kwam het al op de proppen met wintersporttreinen naar Franse skigebieden).

Daarbij moet niet vergeten worden dat rijden naar Frankrijk en Spanje nog eens extra lastig is dan rijden naar Praag. Torenhoge infravergoedingen en frisse onwil bij de Franse en Spaanse spoorbedrijven maken het lastig voor particuliere vervoerders open access treinen te laten rijden in die landen. En dan hebben we het nog niet gehad over materieel. Al met al zorgt het ervoor dat ik inmiddels aardig sceptisch ben over de plannen van dit bedrijf. Eerst maar eens zien of ze daadwerkelijk gaan leveren...
Chris schreef: wo 22 jun 2022, 21:13Krijgt zo'n slaaptrein dan ook een lagere prioriteit bij incidenten / vertragingen?
De rangorde van treinen die prioriteit krijgen wisselt per land (en wellicht zelfs net hoe bereidwillig de dienstdoende treindienstleider is). In veel landen staan reizigerstreinen van de reguliere vervoerders bovenaan, maar in België heeft internationaal reizigersverkeer weer voorrang boven de rest, om een voorbeeld te geven. In Nederland zijn door de zeer drukke bezetting van NS/regionalen + goederen + infraproblemen (baanstabiliteit) de resterende paden voor dit soort treinen vrij brak.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 jun 2022, 22:19

Als een nachttrein het in 14 uur kan is het voor vakantievolk best interessant. Zeker als de bagage beperkingen meevallen en het goedkoper is.
De vertrekdag ga je op tijd van het werk weg, neemt je bagage en wat te eten mee en pakt de trein vanaf 19:00. Volgende ochtend uitgeslapen op bestemming.

Alternatief is of een dure vlucht in de zakenreis tijd, een iets latere vlucht die je alsnog een aardig deel van de aankomstdag kost of een goedkopere vakantievlucht waarvoor je bij nacht en ontij moet zien dat je op een vliegveld geraakt. Dan moet je iemand gaan lastig vallen of lang parkeren. OV is om die tijd voor velen niet bruikbaar, een hotel op het vliegveld of een taxi op lange afstand zijn ook niet persé betere opties dan de trein, in de avond naar het vliegveld en daar kamperen is ook een wassen neus...

Chrysa
autoweg

Bericht door Chrysa » wo 22 jun 2022, 22:22

Wouter N14 schreef: wo 22 jun 2022, 20:22 Dat lijkt mij nog een beste zit (c.q. lig) zo naar Barcelona. Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar voldoende animo voor is :s
Ik heb gezien hoe het er in de GreenCityTriptreinen aan toe gaat. Meer reistijd = meer bier. Heerlijk toch? :feestjeja:

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » wo 22 jun 2022, 22:27

duikgek89 schreef: wo 22 jun 2022, 21:17 Als het ding een beetje kan doorrijden, kan ik me er ergens wel iets bij voorstellen. Coupes waarin je goed kunt slapen, vertrek om 19:00 (in de avond mensen oppikken, Amsterdam, Utrecht, Breda, Antwerpen, Brussel); dan in één ruk door, in de ochtend stoppen in Montpellier, Perpignan, Girona om rond 10:00 in Barcelona aan te komen.

(..)
Treinreiziger.nl heeft een dienstregelingsschets gepubliceerd.

Vertrek A'dam om tien voor zes in de middag, volgende dag iets voor het middaguur aankomen in Barcelona.

https://www.treinreiziger.nl/in-2023-na ... barcelona/

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 22 jun 2022, 22:32

^^ Interessante schets is dat, want suggereert dat ze na Perpignan op normaalspoor blijven. Althans ik zie nergens tijd ingebouwd voor een stop waarin treinstellen op ander onderstel worden gezet.

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » wo 22 jun 2022, 22:37

Pino schreef: wo 22 jun 2022, 22:32 ^^ Interessante schets is dat, want suggereert dat ze na Perpignan op normaalspoor blijven. Althans ik zie nergens tijd ingebouwd voor een stop waarin treinstellen op ander onderstel worden gezet.
Zat er ook naar te kijken. De stop in Figueres Vilafant impliceert dat ze de HSL nemen na Perpignan. Waarvan ook bekend is dat deze peperduur is qua infraheffing... :shutup:
Chrysa schreef: wo 22 jun 2022, 22:22
Wouter N14 schreef: wo 22 jun 2022, 20:22 Dat lijkt mij nog een beste zit (c.q. lig) zo naar Barcelona. Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat daar voldoende animo voor is :s
Ik heb gezien hoe het er in de GreenCityTriptreinen aan toe gaat. Meer reistijd = meer bier. Heerlijk toch? :feestjeja:
Lekker 17 uur erover doen om Nederland uit te komen na een stormpje :top: .

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » wo 22 jun 2022, 22:45

Ik had die schets gemist. Tsja, dan vertrek je eigenlijk net te vroeg en komt net te laat aan.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 23 jun 2022, 8:27

Durashift schreef: wo 22 jun 2022, 22:27
duikgek89 schreef: wo 22 jun 2022, 21:17 Als het ding een beetje kan doorrijden, kan ik me er ergens wel iets bij voorstellen. Coupes waarin je goed kunt slapen, vertrek om 19:00 (in de avond mensen oppikken, Amsterdam, Utrecht, Breda, Antwerpen, Brussel); dan in één ruk door, in de ochtend stoppen in Montpellier, Perpignan, Girona om rond 10:00 in Barcelona aan te komen.

(..)
Treinreiziger.nl heeft een dienstregelingsschets gepubliceerd.

Vertrek A'dam om tien voor zes in de middag, volgende dag iets voor het middaguur aankomen in Barcelona.

https://www.treinreiziger.nl/in-2023-na ... barcelona/
Ik ben benieuwd welke route ze volgen tussen Lille en Avignon. Als je de LGV's probeert te vermijden krijg je een route via Reims en Chalindrey van 950 km, als je de LGV's wel volgt kan het 880 km zijn.
950 km in 8:15 is 115 km/h gemiddeld. Voor een niet-stoppende nachttrein zou het me dan verbazen dat hij 160 km/h rijdt, en dat is niet erg modern.

Ik heb vroeger nog wel eens de nachttrein Parijs - Barcelona genomen, die had 12 uur nodig. Deze doet goed 13 uur over Lille - Barcelona, maar het stuk in Spanje zal een stuk sneller gaan.

Maar om in Zuid-Frankrijk te komen kan dit ook interessant zijn.
En lange nachttreinen... Turijn - Reggio di Calabria vertrekt om half 2 's middags en de nachttrein Milaan - Siracusa was ook iets van 20:00-14:00.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2022, 12:12

Pino schreef: wo 22 jun 2022, 22:32 ^^ Interessante schets is dat, want suggereert dat ze na Perpignan op normaalspoor blijven. Althans ik zie nergens tijd ingebouwd voor een stop waarin treinstellen op ander onderstel worden gezet.
De oude omspoorinstallaties waarbij de draaistellen worden veranderd aan de Spaans-Franse grens zijn al meer dan 30 jaar buiten gebruik. Er is (was?) nog een Talgo-omspoorinstallatie in Portbou, maar die is ook al een paar jaar buiten gebruik. Alleen bepaald Spaans Talgo-Trenhotelmaterieel kan daarmee omgespoord worden, maar ik verwacht niet dat zulk materieel ingezet zou worden op deze verbinding.

Op zich zou dat niet onmogelijk zijn; doordat er (vrijwel) geen binnenlandse Spaanse nachttreinen rijden en de nachttreinen naar Lissabon en de Elipsos-nachttreinen ook zijn opgeheven, staat vrijwel al het Trenhotel-materieel langs de kant, waaronder enkele Talgo VII-treinen die rond 2008/2009 geleverd zijn en maar een paar jaar in gebruik zijn geweest, en geschikt zijn voor gebruik op HSL's tot 200 km/u. Ook zijn er wat oudere Talgo IV-treinen die eerder tussen Madrid en Parijs en tussen Barcelona en Parijs, Genève en Milaan zijn ingezet. Die zijn niet geschikt voor HSL's.

Maar goed, als je die HSL gebruikt hoef je niet om te sporen...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2022, 12:14

duikgek89 schreef: wo 22 jun 2022, 22:45 Ik had die schets gemist. Tsja, dan vertrek je eigenlijk net te vroeg en komt net te laat aan.
Voor zakenreizigers niet interessant op deze manier. Tenminste, niet naar Barcelona, en de andere bestemmingen zijn minder interessant voor zakenreizigers. Voor toeristen wel een interessante verbinding.

Sondermaut
stadsweg

Bericht door Sondermaut » do 23 jun 2022, 13:01

Gezien de eerdere proefballonnetjes die European Sleeper heeft opgelaten met onder meer de (nog steeds niet rijdende) nachttrein Oostende-Amsterdam-Praag is de doelgroep van het bedrijf ook vooral toeristen.
Maar het hele gedoe met omsporen in Portbou is ook helemaal niet meer nodig. De hogesnelheidstreinen delen de HSL tussen Perpignan en Barcelona al met enkele goederentreinen per week. Met een beetje passen en meten kan een nachttrein daar vast nog wel tussen. Voordeel is wel dat een nachttrein hoogstwaarschijnlijk sneller rijdt dan een goederentrein.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 jun 2022, 13:52

^^ Nou ja, tegen de tijd dat de trein daar rijdt, is het bepaald geen nacht meer.
Coen Tunnel schreef: do 23 jun 2022, 12:12 De oude omspoorinstallaties waarbij de draaistellen worden veranderd aan de Spaans-Franse grens zijn al meer dan 30 jaar buiten gebruik. Er is (was?) nog een Talgo-omspoorinstallatie in Portbou, maar die is ook al een paar jaar buiten gebruik. Alleen bepaald Spaans Talgo-Trenhotelmaterieel kan daarmee omgespoord worden, maar ik verwacht niet dat zulk materieel ingezet zou worden op deze verbinding.
Nou ja, dit soort nachttrein-spelers pakt graag oud ongebruikt materieel van elders op, dus misschien kunnen deze Talgo's nog voor een zacht prijsje wordt geleased? Op zich zou het nog niet zo slecht zijn om de trein te laten eindigen in Port Bou. Behalve dat het de kosten lager kan maken, laat dat nog de optie om daar over te stappen op een intercity die je naar de grote plaatsen kan brengen, of juist op een stoptrein die misschien wel beter naar je bestemming aan de Costa Brava brengt.

Egbert
expressweg

Bericht door Egbert » do 23 jun 2022, 15:01

Wat moet je met die Talgo's? Die zijn in Spanje en Frankrijk toegelaten, maar niet in België of Nederland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2022, 18:12

Pino schreef: do 23 jun 2022, 13:52Op zich zou het nog niet zo slecht zijn om de trein te laten eindigen in Port Bou. Behalve dat het de kosten lager kan maken, laat dat nog de optie om daar over te stappen op een intercity die je naar de grote plaatsen kan brengen, of juist op een stoptrein die misschien wel beter naar je bestemming aan de Costa Brava brengt.
Portbou heeft volgens mij nog altijd niet veel meer aan treinen dan gemiddeld één trein per uur die je naar Barcelona brengt, soms iets dat meer een stoptrein is, meestal elke twee uur een sneltrein. Voor alles verder zuidelijk moet je doorgaans in Barcelona (of Gerona) overstappen. De tijd dat Spaanse langeafstandstreinen nog tot Portbou reden is voorbij.

In 2009 heb ik nog met de Estrella Costa Brava, de nachttrein Madrid-Portbou, gereisd tussen Barcelona en Portbou, het ochtendtraject van die trein. Dat treintje stelde toen al niet veel voor, met één couchetterijtuig en drie zitrijtuigen, waarvan een half rijtuig voor de bar was. Maar als ik nu in de reisplanner kijk is alles wat vanuit Portbou vertrekt puur regionaal.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 23 jun 2022, 18:19

Egbert schreef: do 23 jun 2022, 15:01 Wat moet je met die Talgo's? Die zijn in Spanje en Frankrijk toegelaten, maar niet in België of Nederland.
Die Talgo IV's werden ook ingezet naar Zwitserland en Italië, alsmede naar Portugal. Die zullen wellicht geen specifieke toelating hebben gehad voor andere landen, maar dat is misschien nog te regelen. Aan de andere kant is dat materieel ook al uit de jaren '80, en al jaren niet meer gebruikt. Toen ik ooit in de Elipsos-nachttrein van Madrid naar Parijs zat maakte het al niet meer de meest moderne indruk, en dat was in 2009 of 2010.

De Talgo VII-Trenhotel-rijtuigen die erg luxe waren schijnen (deels?) omgebouwd te zijn tot dagtreinen. Zonde, want qua nachttreinmaterieel was het rond 2010 zo ongeveer het modernste en comfortabelste wat er in Europa rondreed. Er werden mooie, lange verbindingen aangeboden, waar de treinen deels van de HSL's gebruik maakten. Ik heb ooit tussen Barcelona en Málaga en weer terug in zo'n trein mogen reizen. Heerlijk. Maar slechts enkele jaren laten elimineerde Spanje vrijwel alle nachttreinen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 jun 2022, 18:29

Eerdere private nachttreinen werden in Nederland gewoon op heel slechte treinpaden gezet, waardoor je alleen al tijd verloor.
Het is natuurlijk vrij logisch dat ze niet de snelste' treinpaden toegewezen krijgen. Intercity's moeten in Nederland gewoon op elkaar aansluiten. Het zou niet te verkopen zijn als er aansluitingen in Utrecht om zeep worden geholpen omdat er een paar ski-treinen tussendoor gepropt worden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.