Investeringsplannen Schiphol
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Investeringsplannen Schiphol

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Dan kan de Polderbaan (of een andere baan) ook weer ontmanteld worden.
-
- Moderator
Daar kan je best wat huizen kwijt.
-
- 4x5 autosnelweg
… zodat de nieuwe bewoners weer lekker kunnen zeuren over de overlast van de overgebleven banen 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator

-
- autoweg
-
- expressweg
-
- autoweg

-
- 2x5 autosnelweg
En het is definitief: Schiphol mag niet meer dan 440.000 vluchten per jaar uitvoeren. Gaat in eind 2023, volgend jaar dus al.
https://nos.nl/artikel/2433781-kabinet- ... n-schiphol
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- expressweg
Ik vind het eerlijk gezegd geen slechte zaak. Het vliegen mag wat mij betreft een stukje minder, vooral het 5 keer per jaar voor een spotprijs het vliegtuig instappen voor een citytrip bij wijze van.
Vliegen zie ik graag evolueren naar de essentie: lange afstand en/of geen volwaardig alternatief.
Vliegen zie ik graag evolueren naar de essentie: lange afstand en/of geen volwaardig alternatief.
-
- Moderator
Tja, het is altijd makkelijk om te vinden dat anderen met iets moeten minderen met iets wat je zelf toch niet doet.
Ik vlieg zelf ook niet voor vakanties, maar er is duidelijk een vraag naar veel vliegen. Net zoals er een vraag is naar veel autorijden.
Ik vlieg zelf ook niet voor vakanties, maar er is duidelijk een vraag naar veel vliegen. Net zoals er een vraag is naar veel autorijden.
-
- Moderator

-
- 4x5 autosnelweg
Er zal ook best een vraag bestaan naar kleding die gemaakt wordt door slaven.
Niet alles waar behoefte naar is hoeft te worden voorzien. De overheid kan best aanvullende regels stellen, en/of de belasting voor bepaalde zaken omhoog gooien. Bovendien: het wordt niet verboden er worden alleen extra beperkingen opgelegd.

Niet alles waar behoefte naar is hoeft te worden voorzien. De overheid kan best aanvullende regels stellen, en/of de belasting voor bepaalde zaken omhoog gooien. Bovendien: het wordt niet verboden er worden alleen extra beperkingen opgelegd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- Moderator
Maar wie zijn wij om het nut van een reis van een ander te bepalen? Dat mensen twee uur in de rij willen staan zegt toch wel genoeg dat er blijkbaar een nut is voor die reizigers om dat te doen.
-
- 4x5 autosnelweg
Allereerst: forumlier invullen. Vervolgens bureau 1 alle formulieren laten onderzoeken. Bureau 2 stelt op basis van het onderzoek een beleidsnotitie vast en dat wordt via een SMS'je gebrief naar Mark Rutte. Hij geeft in een persconferentie aan dat er een specifieke uitzondering geldt voor mensen tussen de 35 en 55 jaar die minimaal vier forumposts hebben gedaan op het wegenforum. Oppositie wordt nu erg boos omdat de ouderen en kwetsbaren 'vergeten zijn'. Rutte zegt dat hij 'geen actieve herinnering heeft'. Dan worden er drie avonden in alle talkshows debatten gehouden, wordt het malieveld onder de voet gelopen door opstandige burgers en uiteindelijk mag Matthijs van Nieuwkerk de knoop doorhakken. 

-
- 2x4 autosnelweg
Waar is deze uitspraak op gestoeld?
Ik weet serieus niet wat er voor antwoord gaat komen, maar ik durf met enige stelligheid te zeggen dat het me geen moeite gaat kosten het te weerleggen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- expressweg
Beste is misschien CO2 belasting heffen op alles. Betere prikkel om de boel CO2 arm te krijgen is er niet. Wel moet de politiek geen taboe hebben mbt bijvoorbeeld kernenergie enz.
-
- expressweg
Maar moet iedere vraag ook persé gefaciliteerd worden?
Ik heb ook al gevlogen, maar bij mij staat vliegen wel op de laatste plaats. Zoals gezegd: voor lange afstand en/of geen alternatief. Auto en trein zullen bij mij het eerste in beeld komen.
-
- 2x3 autosnelweg
Wat is lange afstand? Er zijn feitelijk maar heel weinig bestemmingen waar auto of trein een reëel alternatief zijn voor het vliegtuig, zeker als je kijkt naar reistijd. Zelfs naar Parijs ben ik ‘s morgens sneller met vliegtuig (+RER) dan met de Thalys en dan is dat nog één van de zeer weinige bestemmingen waar het redelijk competitief is. Naar relatief nabije bestemmingen zoals bijvoorbeeld Kopenhagen, München, Edinburgh of Warschau kan je trein in de verste verte niet als alternatief beschouwen en (afhankelijk van je doel) de auto ook niet. En laat staan Oslo, Rome, Dublin of Lissabon om het cirkeltje nog wat groter te maken. En dan zit je nog lang niet aan de randen van Europa.
-
- expressweg
Hier ook de bedenking: moeten we massaal vliegen faciliteren omdat je een uurtje eerder op het terras van de Champs Elysees kan zitten?
Ik ben op dat vlak wat anders gaan denken: het mag wel wat minder, omdat ik veelvuldig (fun)vliegen ook zie als een vorm van overconsumptie.
Ik ben op dat vlak wat anders gaan denken: het mag wel wat minder, omdat ik veelvuldig (fun)vliegen ook zie als een vorm van overconsumptie.
-
- 2x3 autosnelweg
@Rein: Parijs is nog wel te overzien met een rechtstreekse Thalys van Amsterdam naar CdG. Voor Frankfurt is ook nog wel iets te zeggen. Misschien niet altijd ideaal, maar enige opoffering voor het milieu mag natuurlijk ook wel. Naar Londen wordt het al snel een lastiger verhaal. (Bespaar ons hier even de discussie dat je 20 uur van tevoren op Schiphol moet zijn, 12 uur op je koffers moet wachten en 14 uur in de taxi naar het centrum zit, waardoor de trein voor een reis naar de stad toch sneller is, dat kan elders). Als je vluchten naar Londen schrapt en tegelijkertijd het mes zet in intercontinentale vluchten, waarvoor je dan vaker eerst naar Londen moet als je naar zo’n bestemming wil, wordt zo’n vlucht een erg bewerkelijk verhaal. Met 5 uur reistijd naar St.Pancras, een uur naar Heathrow en daar met wat marge 3 uur van tevoren aanwezig voor de vlucht, ben je vanaf het dichttrekken van de voordeur al 10 uur bezig voordat je ‘echt’ vertrekt naar je eindbestemming.
Als je van alles wat enige schadelijke effecten heeft de prijs gewoon verhoogt naar een niveau dat alleen de Rob Jettens van deze wereld kunnen betalen, neemt de vraag vanzelf af. Even los van de vraag of vliegen niet wat zwaarder belast moet worden, lijkt me dit niet een rechtvaardige denkrichting die we universeel moeten gaan inzetten.Vinny schreef: ↑do 23 jun 2022, 18:41 Er zal ook best een vraag bestaan naar kleding die gemaakt wordt door slaven.![]()
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- 2x3 autosnelweg
Veel intercontinentale vluchten zijn alleen rendabel vanwege overstappers. Maar die vluchten dragen wel bij aan het vestigingsklimaat. Er zijn volgens mij maar weinig zakelijk interessante locaties op aarde zijn die je vanaf Schiphol niet met max 1x overstappen kunt bereiken.
Wat ik wel compleet idioot vind zijn situaties waar KLM om 10:20 naar Barcelona vertrekt en Vueling om 10:25. Het lijkt me veel efficiënter en gunstiger voor het milieu om niet een 737-800 en een A320 achter elkaar aan te laten hobbelen, maar gewoon een enkele A330-300 of B777-200 ofzo.
Wat ik wel compleet idioot vind zijn situaties waar KLM om 10:20 naar Barcelona vertrekt en Vueling om 10:25. Het lijkt me veel efficiënter en gunstiger voor het milieu om niet een 737-800 en een A320 achter elkaar aan te laten hobbelen, maar gewoon een enkele A330-300 of B777-200 ofzo.
-
- Moderator
Mijn excuus, ik deed de aanname dat bij automobilisten er een groter aandeel op weg naar werk is.Attietattie schreef: ↑do 23 jun 2022, 18:52Waar is deze uitspraak op gestoeld?
Ik weet serieus niet wat er voor antwoord gaat komen, maar ik durf met enige stelligheid te zeggen dat het me geen moeite gaat kosten het te weerleggen.
-
- autoweg
Is het nog een vraag of intussen een gewoonte geworden, voor weinig een paar uurtjes in de lucht afstand overbruggen?
Ik denk dat er intussen veel levens van mensen op ingesteld zijn. Wonen in een ander land dan ze werken, bezoeken familie met regelmaat. De arbeidsmigrant gaat, als het financieel kan, even snel met het vliegtuig op en neer.
Ja, ik ben zo'n 20 jaar geleden ook met Easyjet naar Londen gevlogen en natuurlijk de voordeligste prijs binnen de vertrekperiode gezocht. Was wel even een flinke treinrit vanaf het vliegveld.

Ik zag vandaag bij een Coop een display staan met blikjes drank erin en een hippe merknaam (nu al vergeten..

Water met smaakjes hebben we al een tijdje.. nu dus ook water met alcohol. (ja, ik weet: voor bier heb je ook wel veel water nodig. )
Zit de jeugd (18+) daar nu echt op te wachten, vroeg ik mij af. Ik kan mij niet voorstellen dat jeugdigen naar fabrikanten of in klantenpanels hebben verteld dat zij graag water met alcohol in een blikje willen kunnen kopen. Dat bedrijf dus wel. Waarom?
mavas schreef: ↑do 23 jun 2022, 17:28 En het is definitief: Schiphol mag niet meer dan 440.000 vluchten per jaar uitvoeren. Gaat in eind 2023, volgend jaar dus al.
Nou, definitief: het is morgen een agendapunt in de ministerraad. Daarna zal er nog wel een debat met de Tweede Kamer volgen.. en vervolgens een wetswijziging of aanpassen van de ministeriële regeleing?
Er zal nog wel muiterij op komen én wat lobby werk, denk ik.
-
- autoweg
Het is natuurlijk maar de vraag wat er het eerste was: de vraag naar goedkope vliegtickets of de vraag naar nog meer vluchten van low budget vliegmaatschappijen.
Zelf ga ik voor het laatste. Door de steeds lagere prijzen voor een vliegticket is de vraag gewoon toegenomen. Voor de opkomst van de low budget carriers ging ik of met de boot of met de trein naar Engeland in de 90-er jaren van de vorige eeuw. Toen de vliegtickets (veel)goedkoper werden dan de trein/boot tickets koos ik voor het vliegtuig mede omdat ik dan al een beetje in de buurt van mijn bestemming een vliegveld vond waar ik kon landen.
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- expressweg
Interessant artikel over het onderhoud aan de start-, landings- en taxibanen en of Schiphol nu juist wel of niet zou moeten investeren.
https://www.bd.nl/reizen/zeven-plagen-t ... ~aabc4b78/
https://www.bd.nl/reizen/zeven-plagen-t ... ~aabc4b78/
-
- 2x4 autosnelweg
Betaalartikel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- 2x3 autosnelweg
Ik begreep op de radio dat de reductie van het aantal vluchten is bedoeld om de geluidsoverlast te verminderen. Blijkbaar waren dus niet stikstof of CO2 de triggers.
12% reductie van het aantal vluchten betekent in mijn ogen dat er in plaats van zeg elke 2 minuten nu elke 2 minuten en 15 seconde een vliegtuig zal overkomen. Volgens de ‘modellen’ zal alles wel kloppen en is er vast sprake van een flinke reductie, maar ik vraag me af om de bewoners nou zoveel verschil zullen merken.
12% reductie van het aantal vluchten betekent in mijn ogen dat er in plaats van zeg elke 2 minuten nu elke 2 minuten en 15 seconde een vliegtuig zal overkomen. Volgens de ‘modellen’ zal alles wel kloppen en is er vast sprake van een flinke reductie, maar ik vraag me af om de bewoners nou zoveel verschil zullen merken.

-
- 4x5 autosnelweg
Niet maar boeiend: de regering doet nu wel zijn best om Schiphol aan een aantal normen te houden die al eerder waren afgesproken 

-
- 4x3 autosnelweg
Eh, dat is ook om te voorkomen dat een aantal rechtszaken de bedrijfsvoering van Schiphol danig in de war kunnen sturen.