Apeldoorn - Orange 18 & 19 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pindaklaas
dorpsstraat

Apeldoorn - Orange 18 & 19 juli

Bericht door Pindaklaas » do 23 jun 2022, 14:18

Maandag 18 juli wil ik de burgerlijke traditie weer aangaan om met de caravan naar de Provence te rijden. We willen tussen 06:00 en 07:00 gaan rijden. We = vrouw, 4 kinderen en ik. In twee auto's, omdat de nieuwe 7-zitter nog niet binnen is.

Afgelopen jaren zijn we via de standaard route vanuit Apeldoorn afgezakt: Maastricht, Luxemburg, A31, A6, A7. Inmiddels wordt die route wat saai, omdat ik hem wel vaker heb gereden. Daarom was ik, mede met de kennis van het forum, eens gaan kijken naar alternatieven.
De route Utrecht, Antwerpen, Brussel, Reims is maar 23 km langer dan via Luxemburg. Ik zit te twijfelen of we voor dit alternatief gaan kiezen. Hoe zit het midden juli met de spits in Antwerpen? Hoe glooiende is het terrein? De standaardroute via de Ardennen is tot aan Dijon landschappelijk heel aardig met alle heuvels die je tegenkomt, maar met de caravan vind ik het fijner om door een vlakkere omgeving te rijden. Iemand hier die hier een mening over heeft?

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Apeldoorn - Orange 18 & 19 juli

Bericht door Rein » do 23 jun 2022, 14:35

Ik heb die route enkele keren gereden doch zonder caravan. Vanuit mijn woonplaats is via Reims rijden een paar kilometer korter, maar qua tijd is het om het even. Vanuit Apeldoorn is het echter ruim 30 kilometer langer en zal je (met een caravan) ook al gauw 25 tot 30 minuten extra kwijt zijn. Ook zijn de tolkosten wat hoger volgens mij.

Qua hoogteverschillen valt het op de route wel redelijk mee volgens mij. Wel lijkt me het stuk op/rond Charleroi wat minder prettig om met een caravan te rijden, maar ook weer niet onoverkomelijk moeilijk.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 jun 2022, 14:45

^^ Reims is een tientje duurder met personenauto. Met caravan zal het meer zijn.

Ik kijk er verder naar als routes met een wat ander karakter. Standaard-route is eigenlijk best wel vlak tot aan Luik, en tussen Neufchateau en Toul. Maar zeker de Ardennen op de E25 kennen natuurlijk wel wat langere en steilere hellingen, die er bij een caravan wel in rammen. Op de A31 voorbij Toul wordt het dan weer heuvelachtiger, maar dat spiegelt dan wel weer een beetje aan de A5 tussen Troyes en de A31. De route Charleroi-Reims zou ik eerder beschrijven als glooiend. Echt steile hellingen heb je nergens, maar het is wel een vrij lang stuk met "van alles wat". Wat met een caravan misschien ook niet je-dat is, maar mogelijk prettiger dan de Ardense E25.

Nog over Antwerpen: het risico is dat je er één incident hebt, of zomerse werkzaamheden, en het kan totaal vastlopen. Het is eigenlijk een plek waar je nooit echt op kunt vertrouwen. Maar goed, je kunt Charleroi ook benaderen over Maastricht. Dat is ietsje langer, maar je neemt risico weg en rijdt mogelijk ook wat stabieler. Scheelt vanaf Knooppunt Beekbergen maar een kilometer of 13.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » do 23 jun 2022, 15:05

^^
Antwerpen blijft inderdaad wel een groot risico. Helaas moet je bij Beekbergen al kiezen welke route het gaat worden. Je kan dus moeilijk de afwachten tot je in de buurt zit. Ik hoopte dat de route via Reims meer een goede 'luie mensen route' zou zijn. Ik heb op zich weinig problemen met heuvels en hellingen op de route. De auto trekt het prima, maar met mijn schakelbak blijf ik aan het schakelen :heygrr:
Rein schreef: do 23 jun 2022, 14:35 Ik heb die route enkele keren gereden doch zonder caravan. Vanuit mijn woonplaats is via Reims rijden een paar kilometer korter, maar qua tijd is het om het even. Vanuit Apeldoorn is het echter ruim 30 kilometer langer en zal je (met een caravan) ook al gauw 25 tot 30 minuten extra kwijt zijn. Ook zijn de tolkosten wat hoger volgens mij.
Met de caravan moet je natuurlijk om Luik heen. Dat is al een km of 8 langer dan Google Maps standaard aangeeft. Het verschil tussen de twee routes is volgens Google Maps 23 km.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » vr 24 jun 2022, 11:13

Ik zou Antwerpen gewoon vermijden. Vanuit Apeldoorn heb je op de route naar Antwerpen allereerst op het binnenlandse netwerk meer kans op vertraging ten opzichte van de route A50 > A73 en vervolgens ga je je vrijwillig blootstellen aan hét meest filegevoelige punt van het Belgische wegennet, om vervolgens het daar op volgende punt te pakken (R0) waar je de meeste kans op vertraging hebt. En dat terwijl die route ook nog eens om is.

Je vermijd met de route via Reims geen écht grote knelpunten terwijl je er wel 2 voor terug krijgt. Daarnaast mis je de optie om voordelig te tanken in Luxemburg.

Mocht je per sé Luxemburg willen vermijden en over Reims willen gaan zou ik nog eerder aanraden om gewoon de route via Maastricht en Liège te volgen en dan bij Liège gewoon door te rijden naar Namur en Charleroi (R3); dit is 20 km om ten opzichten van het tracé via Antwerpen en Brussel; maw je mag slechts een kwartier vertraging hebben in Antwerpen en Brussel samen en dit alternatief via Namen is al sneller.

Check anders even Google Maps met enige regelmaat hoe de situatie rond Antwerpen om 10h00 's morgens tijdens de zomervakantie is op de maandag; dan krijg je al snel een beeld.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 24 jun 2022, 15:17

De brandstofprijzen in Luxemburg zijn sterk stijgende en mogelijk zelfs hoger dan in België en Frankrijk, dus dat argument gaat mank.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » vr 24 jun 2022, 16:08

Dat gaat de stations in Luxemburg fors klandizie kosten en zal wel tot politieke druk leiden om de accijnzen ook daar te verlagen; maar dat terzijde.

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » vr 24 jun 2022, 16:14

^^
Dat was mij ook al opgevallen. Bij Q8 in Pommerloch, een van de goedkoopste tankstations, waren de prijzen gistermorgen als volgt:
Super E10: 1,925
Diesel: 1,989
Super plus: 2,154

Bron: https://www.benzinpreis-blitz.de/q8-sta ... gne-67584/

In België is de benzine ongeveer hetzelfde geprijsd; diesel is in België aanzienlijk duurder (ca. 2,15 p/l).
Meestal aan te treffen in en om Geldermalsen. Daarnaast regelmatig onderweg naar/van Utrecht Rijnsweerd.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 24 jun 2022, 16:22

^^ De meeste tanks rond Arlon zitten toch eerder op 2,04, maar je kunt vast dichterbij 1,93 vinden. Franse hypermarchées zitten ook rond 2,04, reguliere pompen 2,14. Tenzij er nog verdere accijnskortingen volgen in België en Frankrijk, zullen die verschillen ook wel zo blijven. De inkoopprijs voor de benzine vóór accijns en andere belasting is immers gelijk; het verschil tussen landen wordt gemaakt door die twee posten. Andere landen geven nu korting op accijns die Luxemburg al nooit hief - een roep op korting heeft dan wel iets scheefs.

Hoe dan ook denk ik dat deze zomer nog vrijwel iedereen in Luxemburg tankt. Gewoon automatische piloot, weten Henk en Ingrid veel. Voor wie zich wat meer informeert, is het dus wel belangrijk te bedenken dat accijnskortingen dit jaar de boel een beetje op zijn kop zetten. Weet niet of het nu nog zo is, maar eind april was Frankrijk goedkoper dan Spanje - dat heb je ook niet in je systeem.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 27 jun 2022, 9:39

Voor de brandstof vind ik de route langs Luxemburg niet noodzakelijk, zeker niet met deze brandstofprijzen. Daarbij speelt natuurlijk wel mee dat ik de grote luxe heb dat ik de auto die het meeste drinkt, ook in het buitenland vol mag gooien met een tankpas van mijn werk.

De wederhelft geeft aan dat ze het toch wel fijn vind om gewoon de 'standaard' route te rijden, omdat ze die nu een beetje kent door eerdere jaren. Dan heb ik maar te volgen :D Alleen in geval van incidenten op de route zullen we dan een van de hierboven besproken alternatieven nemen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 27 jun 2022, 9:49

Pindaklaas schreef: ma 27 jun 2022, 9:39 De wederhelft geeft aan dat ze het toch wel fijn vind om gewoon de 'standaard' route te rijden, omdat ze die nu een beetje kent door eerdere jaren. Dan heb ik maar te volgen.
Irritante wederhelften altijd! :lol:

Zelf hou ik ervan om, binnen het redelijke, voor wat afwisseling te gaan en ik denk dat de meesten op dit forum er zo instaan. Ik zie er ook de lol niet van in om per se (steeds) dezelfde routes te rijden.

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » ma 27 jun 2022, 9:50

Pindaklaas schreef: ma 27 jun 2022, 9:39 De wederhelft geeft aan dat ze het toch wel fijn vind om gewoon de 'standaard' route te rijden, omdat ze die nu een beetje kent door eerdere jaren. Dan heb ik maar te volgen :D Alleen in geval van incidenten op de route zullen we dan een van de hierboven besproken alternatieven nemen.
Dat kan dit jaar helaas niet. De E25 lang Luik is afgesloten waardoor je via Namen moet:
Chris schreef: vr 24 jun 2022, 22:15 https://sofico.org/liege-summer-rehabil ... rway-link/

De A602 gaat van 4 juli tot 23 augustus 2022 dicht voor al het verkeer om de tunnel Kinkempois te renoveren. Sofico heeft ook wat informatie in het Engels, Duits en Nederlands gepubliceerd.

Het komt er op neer dat alle voertuigen vanaf 7,5 ton, maar ook alle lange voertuigen, inclusief caravans (!) verboden zijn in transit door Luik. Die moeten omrijden via de E42-E411 via knooppunt Daussoulx. Voor Nederlandse vakantiegangers dus een relevante beperking.

Ik vraag mij af in hoeverre ze het gaan handhaven op de oude transitroute langs de dérivation, want ik zie daar telkens toch wel Nederlanders met caravans rijden terwijl dat volgens mij niet mag.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » ma 27 jun 2022, 11:00

Als je niet binnendoor via Luik rijdt maar de route via Namur volgt moet je 33 km omrijden.
Lijkt me niet dat je daardoor je complete reisplannen om wilt gooien.

Een alternatief is om de E42 naar Spa te nemen en dan bij Sankt Vith binnendoor over de N62 naar de Luxemburgse N7, die uiteindelijk A7 wordt. Dit is zelfs 25 km korter dan de standaard route via Luik / Bastogne.

En als je geen trek hebt in het OWN kun je ook omrijden via de E42 en de Duitse BAB60, die je neemt tot aan Bitburg om daar de B51 (schnellstrasse) naar de BAB64 te nemen, dan keer je via Trier en Luxemburg weer op de 'normale' route en heb je slechts 3 km om gereden vs de route via Luik.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 27 jun 2022, 11:15

verfmeer95 schreef: ma 27 jun 2022, 9:50 Dat kan dit jaar helaas niet. De E25 lang Luik is afgesloten waardoor je via Namen moet:
Dat is mooi balen. Vorig jaar zijn wij lokaal omgereden (laatste afrit voor de tunnel eraf en dan een stukje langs de Maas en de Ourthe). Volgens het persbericht mag dat nu niet. Het is mij alleen niet duidelijk hoe ze transitverkeer gaan verbieden, maar lokaal verkeer wel toelaten. Dat valt toch niet te controleren...?

Denk dat het dan toch vanaf Luik via Charleroi gaat worden. Dwars door Luxemburg leidt ook een flink eind langs de stad Luxemburg. Daar staan toch wel erg vaak files, zo ook nu. Of zou dat over exact 3 weken een stuk minder zijn? De verwachting is dat wij er ook op een maandag rond dit tijdstip voorbij komen.
Vanaf de A7 is de drukte rond Luxemburg-stad moeilijker te vermijden dan komende vanaf Arlon.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 jun 2022, 18:34

Pindaklaas schreef: ma 27 jun 2022, 11:15Denk dat het dan toch vanaf Luik via Charleroi gaat worden. Dwars door Luxemburg leidt ook een flink eind langs de stad Luxemburg. Daar staan toch wel erg vaak files, zo ook nu. Of zou dat over exact 3 weken een stuk minder zijn? De verwachting is dat wij er ook op een maandag rond dit tijdstip voorbij komen.
Vanaf de A7 is de drukte rond Luxemburg-stad moeilijker te vermijden dan komende vanaf Arlon.
Files staan er niet zoveel aan de oostkant van de stad, en als ze er staan is dat vooral in de middagspits.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 27 jun 2022, 20:15

Vanmorgen was de hele oostkant van de stad oranje en rood op Google Maps. De kop stond in mijn beleving bij de werkzaamheden op de A1. Maar het kan zijn dat ik daar mis zit.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » ma 04 jul 2022, 20:23

In Frankrijk worden voor 18 en 19 juli geen bijzonderheden verwacht qua verkeersdrukte. De Tour de France heeft de 18e een rustdag en is de 19e in de buurt van Carcassonne dus daar heb je geen last van.

Km357
expressweg

Bericht door Km357 » ma 04 jul 2022, 20:51

Zelfs als je 's nachts de route van de Tour zou doorkruisen zie je amper meer dan wat tourbussen die op de rechterrijstrook rijden. De dag van de rit zelf hun rit willen doorkruisen is iets heel anders.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 04 jul 2022, 21:37

De etappes had ik ook al even vluchtig bekeken. Wij komen in de verste verte niet op het OWN bij de Tour in de buurt.

Luik was vandaag een drama zag ik op Google Maps, nu de tunnel is afgesloten. De route via A604 en N90 was ook bepaald niet aantrekkelijk. De N90 stond muurvast voor de aansluiting met de E25.
De route die Google Maps aangaf als kortste en vlotte vanmorgen was via A604, N90, N63, N663 en N689. Over twee weken maar eens kijken of die route dan ook aantrekkelijk is.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 18 jul 2022, 20:17

Langs de snelwegen staan verbodsborden (elektronisch) waardoor het voor zwaar doorgaand verkeer, inclusief voertuigen met aanhanger, inderdaad niet is toegestaan om de A602 te gebruiken.
Wij hebben de legale route genomen over A604, N90 en door Angleur. We hadden geen vertragingen op deze route, waardoor het maar een paar minuten meer kostte om door Luik heen te komen dan wanneer de A602 wel open was geweest.