[A][B179] Fernpassstrasse (Reutte - Fernpas - Nassereith)

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

[A][B179] Fernpassstrasse (Reutte - Fernpas - Nassereith)

Bericht door Chris » za 25 jun 2022, 11:39

Het is gepland om de Lermooser Tunnel van de B179 (Fernpassstraße) te verdubbelen. De huidige 3.400 meter lange tunnel dateert van 1984 en heeft groot onderhoud nodig. Een afsluiting of alternerend verkeer zou echter de hele regio lamleggen, daarom is besloten tot de bouw van een tweede buis. Men noemt het uitdrukkelijk geen capaciteitsuitbreiding van de Fernpascorridor. De kosten zijn geraamd op € 200 miljoen en een bouwstart circa 2025-2026.

https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... icherheit/

Afbeelding
B179 Fernpassstrasse-10 by European Roads, on Flickr

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Re: [A] Oostenrijk - Austria - Österreich

Bericht door SnarfFlevoland » ma 27 jun 2022, 17:45

^^
Het zou anders al een welkome verbetering zijn als de B179 op z'n minst tussen de Grenztunnel Füssen en Lermoos met 2x2 rijstroken wordt verdubbeld, inclusief een tweede buis voor de Grenztunnel. Dat zou denk ik al een hoop fileleed besparen voor de mensen in die regio. Bovendien ontstaat er juist snel congestie, omdat lokaal verkeer tussen het transitverkeer komt. Een degelijke uitbouw van de B179 naar S14 tot Lermoos zal weliswaar niet de zwarte zaterdagen doen verbeteren, maar wel op normale dagen het reguliere verkeer.

Desalniettemin zou in mijn ogen een volledige 2x2 verbinding tussen Duitsland en de A12 van harte welkom zijn, maar dat lijkt me niet zo realistisch, aangezien ook de Oostenrijkers deze corridor niet willen uitbouwen. Een beetje zoals de Zwitsers met hun Alpen-Initiative. Opzich blijf ik het wel iets absurd vinden dat een van de belanrijkste snelwegen van Duitsland doodleuk op een enkelbaanse bergpas aansluit. Niet echt Europees gedacht... oorspronklijk natuurlijk wel in de jaren '70 gepland, maar anno 2022 allang niet meer actueel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 27 jun 2022, 19:55

SnarfFlevoland schreef: ma 27 jun 2022, 17:45 Opzich blijf ik het wel iets absurd vinden dat een van de belanrijkste snelwegen van Duitsland doodleuk op een enkelbaanse bergpas aansluit. Niet echt Europees gedacht... oorspronklijk natuurlijk wel in de jaren '70 gepland, maar anno 2022 allang niet meer actueel.
Tja, de A7 is niet echt ontworpen geweest als Denemarken-Oostenrijk. Laat staan Oostenrijk bij Füssen. In de Duitse planningen ten zuiden van Würzburg stond eigenlijk altijd een verbinding richting Lindau vooraan, wat je ook ziet aan het E-nummer E43 en het oude A-nummer A24. Daarop was dan een tak richting Kempten voorzien, die pas op het hoogtepunt van de asfaltmanie werd gepland tot Füssen. Ik heb me in die context nog wel eens afgevraagd waarom de A7 eigenlijk niet naar Lindau loopt - mijn vermoeden: de tak naar Kempten zou de doorgaande verbinding op Kreuz Memmingen worden en de tak naar Lindau lag er bij vaststelling van de nummers nog niet, terwijl de snelweg Memmingen-Kempten er al enkelbaans lag (was er ooit gekomen als een soort B19neu). Maar goed, het voelt allemaal bepaald niet als een masterplan richting de Oostenrijkse A12 via Schnellstrassen aan Tiroolse kant. Het had zoals zoveel geruisloos kunnen worden afgevoerd vanaf Kempten. Punt was/werd dat met Kempten als eindpunt de oversteek naar Tirol gewoon behapbaar werd. De dorpen moesten ontlast worden, er lagen toch nog steeds van die oude plannen voor een S-weg en de rest is geschiedenis.

Het is een wat pijnlijke keuze: als men indertijd had besloten “noord-zuidverkeer via Kufstein, door snelwegen richting Fernpass te bouwen bind je alleen maar katten op het spek” had ik daarin kunnen komen. Maar nu laat men Kufstein (en de route daarheen uit München) structureel overstromen en kun je met uitbouw op de Fernpass niet alleen lokale filepijn wegnemen maar ook bovenregionaal. Maar men heeft zich totaal ingegraven.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 28 jun 2022, 14:07

^^
Er was in de jaren '70 wel een doorgaande auto(snel)weg verbinding door Tirol gepland, namelijk als S14 "Fernpass Schnellstraße". Deze was zelfs (grotendeels) als 2x2 verbinding gepland. Dat is nog deels te zien aan de ruimtereservering op het autowegdeel van de B179 tussen Vils en Reutte.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 28 jun 2022, 15:03

^^ Die plannen ken ik uiteraard. Maar de lijst met plannen van begin jaren '70 die nooit iets geworden zijn is lang. Heel lang. Er is in Duitsland, in Oostenrijk, in heel West-Europa zo vreselijk veel gesneuveld omdat men anders tegen wegenbouw, mobiliteit en milieu ging aankijken. En dan met name plannen die pas eind jaren '60 begin jaren '70 een beetje zijn ontstaan. Die zijn vaak even snel afgevoerd als ze werden aangevoerd in de officiële plannen. Het lot van de S14 is niet veel anders dan dat van de S8 tot en met S13 en al die andere Schnellstrassen die het niet hebben gehaald. Ik wilde uiteindelijk niet heel veel meer zeggen dan dat het niet voor de hand ligt om heel anders te kijken naar het schrappen van dit plan omdat het aansloot op niet alleen een Duitse snelweg, maar aan de snelweg A7 - het wegnummer van Denemarken naar Oostenrijk. Want dat doet geen recht aan zowel de manier waarop het idee A7 Flensburg-Füssen is ontstaan als aan de tijdsgeest van eind jaren '60 en de jaren '70. Ik kijk hier niet naar als Oostenrijkers die zich hier bewust onder internationale afspraken of jarenlang gewekte verwachtingen uit wurmden.

Als ik het plat sla, hebben de Duitsers de A7 verlengd van Kempten naar Füssen in het volste bewustzijn dat er waarschijnlijk nooit meer een Schnellstrasse op aan zou sluiten. En toch hebben ze het gebouwd, naar ik sterk vermoed vooral omdat dat de regio hielp - zowel verkeer naar Füssen als ontlasting van dorpen als Pfronten en Nesselwang die door Fernpass-verkeer plat lagen. Het heeft de regionale verplaatsingen in de streek sterk genormaliseerd aan Duitse kant. En wat doen de Oostenrijkers? Die naaien uiteindelijk vooral zichzelf met hun halsstarrigheid. Ze laten het aan hun kant helemaal vastlopen omdat ze vast zitten in hun mantra's over transitverkeer. En tja, daarmee beroven ze anderen van een kans: de regio rondom de corridor München-Innsbruck op wat ontlasting, mensen uit delen van Noordwest-Europa van opties om sneller op de Brenner te komen. Maar ja, zo kun je dan wel naar ieder afgeblazen snelwegplan kijken ...

verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 » di 28 jun 2022, 17:28

Ik heb wel het idee dat de alpenpassages in Zwitserland en Tirol voor een groot deel communicerende vaten zijn. Voor bijv. Frankfurt-Verona maakt het qua afstand niet uit of je de Gotthardtunnel of de Brennerpas neemt. En dus neemt het verkeer de makkelijkste route. Iedere verbetering aan een route trekt dus verkeer weg van de andere routes. Omdat niemand de overlast wil ontstaat er zo dus een race naar de bottom: wie kan zijn/haar route zo onaantrekkelijk mogelijk maken?
En dus zie je intensiteitslimieten bij de Gotthardtunnel, de dosering bij Kufstein, allemaal in de hoop dat doorgaand verkeer een andere route neemt. Ze roepen natuurlijk allemaal dat ze die maatregelen nemen om het vervoer per spoor te stimuleren, maar we weten dat dat effect zeer beperkt is.
Het lastige is dat er vanuit het land zelf weinig tegengeluid is, omdat de maatregelen bijna uitsluitend internationaal verkeer raken. Het aantal mensen dat baat heeft bij een goed uitgebouwde Fernpassroute of een verdubbeling van de Gotthardtunnel is velen malen groter dan het aantal mensen dat er last van gaat hebben, maar omdat de politici die erover gaan enkel door die laatste groep gekozen worden zal er niets aan veranderen.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » di 28 jun 2022, 17:49

^^ Als je ziet hoe graag Noord-Zwitsers naar Ticino en Italië mogen reizen voor korte breaks, kun je toch echt wel zeggen dat de Gotthard-problematiek hen behoorlijk hard raakt. Om het maar niet te hebben over doodsimpel goederentransport tussen landsdelen. Kufstein is uiteindelijk zelfde verhaal: dat is ook de Oostenrijk-Oostenrijkse corridor en daarmee het goed bevoorraden van Tirol. Maar dat soort elementen zijn politiek taboe, net zoals het kennelijk taboe is om te praten over het soort overlast die het oplevert wanneer het dal richting Fernpaß hele zaterdagen vol staat met file. Mag zijn dat daar voornamelijk buitenlanders in staan, maar beperkt ook jouw bewegingsvrijheid.

Het taboe wordt gemaakt door het idee "als je hier de file weghaalt, komt er alleen maar meer verkeer bij". Dat is vermoedelijk deels waar, wanneer je kijkt naar de corridors waarvoor de verschillen klein zijn (te beginnen met de discussie Fernpaß-Kufstein). Maar het aantal file-uren kun je wel degelijk sterk verminderen met uitbouw, en dat hoeven niet eens asfalt-zeeën te worden. En wellicht belangrijker: status quo vasthouden legt de overlast ook wel disproportioneel bij één groep neer, namelijk de groep die bij de huidige hoofdroutes woont. Dat is natuurlijk iets dat je op veel plaatsen ziet, ik noem bijvoorbeeld de mogelijkheid van andere routes om Antwerpen heen. En ook buiten de snelwegen, zie iedere gedachte om vluchten van Schiphol naar regionale luchthavens te brengen. Het is toch altijd "wij moeten gevrijwaard blijven van die overlast, laat de mensen die er nu wonen alles maar opvangen, zij zijn er toch al aan gewend, nieuwe infra trekt alleen maar meer verkeer aan etc." Ik vind dat sociaal behoorlijk onrechtvaardig, is een vorm van free rider-gedrag wat overheden nou bij uitstek zouden moeten stoppen. Maar we hebben geen politiek die dat durft. Wij niet, de EU niet, en dan moet je nog beginnen aan discussies waarin Zwitserland een rol speelt ...

Chris
Moderator

Re: [A][B179] Fernpassstraße (Reutte - Fernpas - Nassereith)

Bericht door Chris » do 11 aug 2022, 15:31

Er is wel genoeg loos op de Fernpas, de dosering bij Reutte en andere zaken in de omgeving dat het wel een eigen topic waard is. Ik heb wat recente berichten afgesplitst naar dit nieuwe topic.

Inmiddels nog meer slecht nieuws over de Lermooser Tunnel. Per direct is de maximumsnelheid verlaagd naar 50 km/h. Ook komt er op drukke dagen tunneldosering.

De verkeersveiligheid kan onder normaal gebruik niet meer gegarandeerd worden. De tunnel verkeert in slechte conditie en vermoedelijk zijn de tunneltechnische installaties 'op'.

Dit blijft zo tot de tweede buis gereed komt, en dat zou wel eens 2029 kunnen zijn.

https://www.tirol.gv.at/presse/meldunge ... en-roehre/