Google Earth & Maps
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: Google Earth & Maps
Een paar weken geleden heeft Street View na 12,5 jaar de beelden in mijn straat ververst. Ik vind het wel frappant om te zien dat er in mijn buurt slechts twee auto's zijn die niet zwart, wit of grijs (en aanverwanten) zijn. 

-
- autoweg
Iets vreemds: Als ik een route van Chełmno naar Kołbaskowo plan krijg ik een route via Poznan, die 4h39 duurt. Als ik daarna de vermijd tolwegen-functie aanzet krijg ik opeens een route van 4u14. Waarom krijg ik niet gewoon meteen de snelste route als alternatief? Als ik naar Szscecin plan gaat het wel gewoon goed.
-
- 2x3 autosnelweg
Misschien omdat je navigatie tolwegen standaard in de berekening meeneemt, tenzij de gebruiker dat specifiek uit zet. Je zou je navigatie ook standaard zo in kunnen stellen dat die altijd de snelste route berekend.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg
Foutje in de fiets-routebepaling gevonden?
https://www.google.nl/maps/dir/52.04461 ... m2!4m1!3e1
Komt blijkbaar door dit stukje: https://www.google.nl/maps/dir/52.04420 ... m2!4m1!3e1 Daar rekent Google 10 minuten voor 800m fietsen
Komt blijkbaar door dit stukje: https://www.google.nl/maps/dir/52.04420 ... m2!4m1!3e1 Daar rekent Google 10 minuten voor 800m fietsen

-
- 4x5 autosnelweg
Waarschijnlijk omdat je over een aantal privé-wegen of onverharde wegen rijdt; het is mogelijk dat het attribuut ten onrechte in de database staat.Chrysa schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:39 Iets vreemds: Als ik een route van Chełmno naar Kołbaskowo plan krijg ik een route via Poznan, die 4h39 duurt. Als ik daarna de vermijd tolwegen-functie aanzet krijg ik opeens een route van 4u14. Waarom krijg ik niet gewoon meteen de snelste route als alternatief? Als ik naar Szscecin plan gaat het wel gewoon goed.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Lijkt er op dat de helling wat overdreven in de database gemodelleerd staat.Piles schreef: ↑vr 10 jun 2022, 8:51 Foutje in de fiets-routebepaling gevonden?
Komt blijkbaar door dit stukje: https://www.google.nl/maps/dir/52.04420 ... m2!4m1!3e1 Daar rekent Google 10 minuten voor 800m fietsen![]()
-
- 4x5 autosnelweg
De DK10/S10 zou ik geen privéwegen of onverharde wegen willen noemen.Vinny schreef: ↑vr 10 jun 2022, 8:53Waarschijnlijk omdat je over een aantal privé-wegen of onverharde wegen rijdt; het is mogelijk dat het attribuut ten onrechte in de database staat.Chrysa schreef: ↑do 09 jun 2022, 21:39 Iets vreemds: Als ik een route van Chełmno naar Kołbaskowo plan krijg ik een route via Poznan, die 4h39 duurt. Als ik daarna de vermijd tolwegen-functie aanzet krijg ik opeens een route van 4u14. Waarom krijg ik niet gewoon meteen de snelste route als alternatief? Als ik naar Szscecin plan gaat het wel gewoon goed.
Het gekke is dat als je vanaf het nabije Grudziądz naar Kolbaskowo de route opvraagt, je niet via die DK10/S10 wordt gestuurd maar een enorme noordelijke omweg via Chojnice via de DK16, DK91, DW238, DW240, DK72 en vanaf Walcz pas via de DK10/S10, met een rijtijd van 4h46m. Geen enkele idioot die dat een reiziger zou voorstellen, maar Maps blijkbaar wel...
Overigens viel me op dat de omlegging om Świecie, die jaren geleden al is hernummerd van S1 naar S5, in Google Maps als S91 staat.
Heb toch wel het vermoeden dat er mensen vanuit India of zo in de kaart van Polen hebben lopen rommelen, wellicht ook met snelheden op diverse links van de DK10 tussen Bydgoszcz en Walcz, anders valt dit soort volstrekt absurde routeadviezen haast niet te verklaren.
Tenslotte: waarom wordt Kolbaskowo elke keer stoïcijns veranderd in Kolbitzow ? Google mag aan de exoniemendrammers doorgeven dat dat hoofdstuk in 1945 is afgesloten. In Polen willen we gewoon de Poolse namen zien op de kaart, en bij het weergeven in het routeadvies.
-
- 2x5 autosnelweg
Daar kom ik zelfs met mijn stadsfiets zonder versnellingen overheen met een redelijk tempoVinny schreef: ↑vr 10 jun 2022, 8:55Lijkt er op dat de helling wat overdreven in de database gemodelleerd staat.Piles schreef: ↑vr 10 jun 2022, 8:51 Foutje in de fiets-routebepaling gevonden?
Komt blijkbaar door dit stukje: https://www.google.nl/maps/dir/52.04420 ... m2!4m1!3e1 Daar rekent Google 10 minuten voor 800m fietsen![]()

-
- 4x5 autosnelweg
Dat is niet heel gek als er ergens een blokkade is gemodelleerd. Ik kan zo niet zien wat dat is; alleen de hele weg is wel geel, dus aan de status zal het niet liggen. En aangezien de reistijd wel correct wordt berekend is het ook geen filevorming of een volledige versperring. Een andere optie is nog wegwerkzaamheden die geen versperring maar wel ernstige hinder opleveren. Normaal gesproken hoort daar een icoon bij te staan en dat zie ik zo niet. Maar dat kan omdat ik maar even globaal heb gekeken.Het gekke is dat als je vanaf het nabije Grudziądz naar Kolbaskowo de route opvraagt, je niet via die DK10/S10 wordt gestuurd maar een enorme noordelijke omweg via Chojnice via de DK16, DK91, DW238, DW240, DK72 en vanaf Walcz pas via de DK10/S10, met een rijtijd van 4h46m. Geen enkele idioot die dat een reiziger zou voorstellen, maar Maps blijkbaar wel...

-
- autoweg
Ik snap dus echt niets meer van de algoritmes van Google.
In Venlo is de locatie van het GGD Covidtestcentrum verplaatst van de Garnizoenweg in Blerick (west van de Maas) naar de Sint-Urbanusweg 43 (oost van de Maas).
Als je nu in Google op Sint Urbanusweg 43 zoekt, dan plaatst die je op de Garnizoenweg in Blerick.
Alsof er intern een connectie is "Op Sint Urbanusweg 43 is het Covidtestcentrum en het Covidtestcentrum is op de Garnizoenweg in Blerick dus is Sint Urbanusweg 43 op de Garnizoenweg in Blerick".
In Venlo is de locatie van het GGD Covidtestcentrum verplaatst van de Garnizoenweg in Blerick (west van de Maas) naar de Sint-Urbanusweg 43 (oost van de Maas).
Als je nu in Google op Sint Urbanusweg 43 zoekt, dan plaatst die je op de Garnizoenweg in Blerick.

Laatst gewijzigd door Egbert op ma 27 jun 2022, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Als dat door algoritmes komt worden ze steeds knapper.
Ik heb de adresgegevens naar de goede plek geadresseerd, nu maar hopen dat het goed komt.

Ik heb de adresgegevens naar de goede plek geadresseerd, nu maar hopen dat het goed komt.
-
- autoweg
-
- 2x2 autosnelweg
Ik denk dat het intussen gecorrigeerd is want als ik die adressen kopieer krijg ik de juiste route.
-
- autoweg
Bij mij niet. Als ik google maps open en Sint Urbanusweg 43 Venlo invul kom ik nog altijd op de Garnizoenweg Blerick uit.
Ook nog even met Chrome geprobeerd (gebruik ik normaal nooit, is alleen voor controle dingen, ben daar ook niet op google ingelogd), en ook daar kom ik in Blerick uit.

Ook nog even met Chrome geprobeerd (gebruik ik normaal nooit, is alleen voor controle dingen, ben daar ook niet op google ingelogd), en ook daar kom ik in Blerick uit.

-
- 4x5 autosnelweg
Al je cookies verwijderen geprobeerd?; wil wel eens helpen...
-
- autoweg
Ja. Zoals gezegd: Chrome gebruik ik eigenlijk nooit, maar toch daar even alle cookies en historie verwijderd, komt gewoon weer terecht in Blerick.
Ook op mijn twee systemen op het werk, waaronder mijn laptop met Edge waar ik volgens mij nog nooit google maps op heb opgestart.
-
- Moderator
Apart, toen ik het adres voor de eerste keer in typte kwam ik op de juiste locatie in Venlo uit. De tweede keer inderdaad in Blerick!
Overigens past dit wel in mijn beeld dat Google Maps eigenlijk lang niet zo accuraat is als mensen vaak denken. Het zit echt bomvol met fouten, volgens mij grotendeels veroorzaakt door bepaalde algoritmes die data geautomatiseerd aanpassen.
Ik vraag mij ook af waarom Google geen open data sets van de overheid gebruikt. Open Street Map is echt veel accurater met grenzen, wegnamen, nummers, etc.
Overigens past dit wel in mijn beeld dat Google Maps eigenlijk lang niet zo accuraat is als mensen vaak denken. Het zit echt bomvol met fouten, volgens mij grotendeels veroorzaakt door bepaalde algoritmes die data geautomatiseerd aanpassen.
Ik vraag mij ook af waarom Google geen open data sets van de overheid gebruikt. Open Street Map is echt veel accurater met grenzen, wegnamen, nummers, etc.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Tja, het beste van beide werelden zou ideaal zijn, maar ja, daarvoor zitten gebruiksrechten en belangen te veel in de weg. En dan heb ik het nog niet eens over de technische uitdagingen...
-
- autoweg
OSM is hartstikke leuk, maar amper bruikbaar. In het verkeer kun je er niets mee.
-
- 2x4 autosnelweg
Voor vertrek even kijken en verder uit het hoofd doen. Bij twijfel kun je de auto even stil zetten om te kijken.
Zeg maar de oude landkaart, alleen digitaal.
Overigens is het jammer dat OSM andere schriften niet in het Latijnse schrift omzet. In bv. het Midden-Oosten heb je daardoor niets aan OSM (of je moet toevallig Arabisch kunnen spreken).
Zeg maar de oude landkaart, alleen digitaal.
Overigens is het jammer dat OSM andere schriften niet in het Latijnse schrift omzet. In bv. het Midden-Oosten heb je daardoor niets aan OSM (of je moet toevallig Arabisch kunnen spreken).
-
- 2x3 autosnelweg

https://www.openstreetmap.de/karte/ laat zowel de Latijnse als de lokale schrijfwijze zien bij plaatsnamen. Je moet alleen wel genoegen nemen met veel Duitse exoniemen.
[/offtopic]
-
- verkeersader
Een maand later is hier nog niets in veranderd.
Uitermate irritant, want precies hét leuke aspect van SV -het maken van een virtuele autorit- is hiermee naar z'n grootje

Ubi volentia est, via est
-
- 2x2 autosnelweg
Lukt scrollen met de muis ook niet dan? Ik klik eigenlijk nooit op de pijltjes, maar gebruik m'n muiswieltje.
-
- verkeersader

Daarmee zoom je in of uit op een bepaald beeld. Of is dat een aan te passen functionaliteit?
Ubi volentia est, via est
-
- 2x2 autosnelweg
Bij mij heeft het dezelfde functionaliteit als de pijltjes klikken, of ik dat ooit zo heb ingesteld? Geen idee, maar alleszins niet op m'n muis zelf, dus het moet in Google Earth zitten. Kijk eens bij Extra > Opties > Navigatie, misschien vind je wel wat?
-
- 4x5 autosnelweg
Er is niet 'één' dataset van 'de overheid'. Voor wat betreft Nederland heb je een punt: de data die het kadaster ter berschikking stelt voor algemeen gebruik is actueel en betrouwbaar. Helaas werd het pas vrijgegeven voor commercieel gebruik nadat Google al data van andere partijen had ingekocht. Ik werk inmiddels niet meer bij Maps dus de achterliggende reden om niet alsnog deze data te importeren ken ik niet. Wel weet ik dat landen als Frankrijk en Duitsland notoir moeilijk doen met licenties en zo, dus daar zal eigen genereerde data nog een belangrijke rol blijven spelen ondanks de 'inspire' wetgeving (geldig voor de EU).Chris schreef:Ik vraag mij ook af waarom Google geen open data sets van de overheid gebruikt.
-
- autoweg
Naar aanleiding van het gefantaseer in het N99 topic even de Waddeneilanden opgezocht... maar waarom staat daar eigenlijk "West Frisian Islands" op zijn Engels?
https://www.google.nl/maps/@53.3529181, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.nl/maps/@53.3529181, ... a=!3m1!1e3
-
- Moderator
Dat soort dingen kom je best wel veel tegen, ook namen als 'provincial road N333' ofzo. Of soms zelfs in het Pools. Dit popt up en verdwijnt weer willekeurig, volgens mij is er een continue stroom aan geautomatiseerde wijzigingen in Google Maps waar regelmatig fouten in sluipen. Misschien is dat inherent aan een systeem waar vooral geen menselijke input gewenst is.
Het kostte maar een minuut om zo'n voorbeeld te vinden:

Het kostte maar een minuut om zo'n voorbeeld te vinden:

-
- 2x2 autosnelweg
Dit zal uit WIkipedia komen, zo is er
https://en.wikipedia.org/wiki/Provincia ... therlands)
maar bijv niet zo'n pagina voor de N334, en daar zie je dat dan ook niet.
Verder zijn er denk ik toch vooral menselijke fouten, ofwel van onze eigen mensen ofwel in de brondata (die dan ook weer door mensen gemaakt is).
We proberen wel steeds meer automatisch te doen maar dat is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt.
Onvergetelijk is bijv. Tilburg in het IJsselmeer (Vinny kan het zich misschien nog herinneren). Dit was een fout van het type verkeerde attributering van co-ordinaten in Wikipedia, waardoor bijv. 4 graden 51 minuten gelezen wordt als 4.51 graden i.p.v. 4.85 graden (ik kan mij niet precies herinneren wat het was maar iets in deze stijl).
Het echte Tilburg was er ook nog, maar omdat dat ver weg lag zag het systeem dat niet als hetzelfde en kwam er dus nog een Tilburg bij.
https://en.wikipedia.org/wiki/Provincia ... therlands)
maar bijv niet zo'n pagina voor de N334, en daar zie je dat dan ook niet.
Verder zijn er denk ik toch vooral menselijke fouten, ofwel van onze eigen mensen ofwel in de brondata (die dan ook weer door mensen gemaakt is).
We proberen wel steeds meer automatisch te doen maar dat is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt.
Onvergetelijk is bijv. Tilburg in het IJsselmeer (Vinny kan het zich misschien nog herinneren). Dit was een fout van het type verkeerde attributering van co-ordinaten in Wikipedia, waardoor bijv. 4 graden 51 minuten gelezen wordt als 4.51 graden i.p.v. 4.85 graden (ik kan mij niet precies herinneren wat het was maar iets in deze stijl).
Het echte Tilburg was er ook nog, maar omdat dat ver weg lag zag het systeem dat niet als hetzelfde en kwam er dus nog een Tilburg bij.