[A256][N256] Goes - Zeelandbrug - Zierikzee
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: [A256][N256] Goes - Zeelandbrug - Zierikzee
In het artikel wordt genoemd dat de funderingen nog prima zijn. Dat is bij zo'n lange brug over het water best wel een kostbaar onderdeel, dus bij vervanging zou je kunnen besparen door de funderingen te hergebruiken. Dan moet de brug wel langdurig (paar jaar) dicht. Maar misschien is dat te billijken als dat heel veel geld kan besparen.
Maar goed, als je ziet wat voor prioriteit knelpunten als de N57 en N59 hebben dan kan je denk ik lang wachten op geld van het Rijk, tot op een gegeven moment de brug gewoon afgesloten moet worden omdat het onveilig is.
Dit soort enorme vervangingsopgaves moet je lang van te voren plannen, maar de politiek denkt alleen tot de volgende verkiezingen en binnen de huidige begrotingscyclus. Dat maakt het niet makkelijk om iets met voorrang te financieren voordat het te laat is. Er komt een gigantische vervangingsopgave op ons af de komende 20 jaar, maar de politiek denkt in termen van 5 of 10% erbij terwijl de uitgaven wellicht wel 100 of 200% moeten stijgen om de piek aan vervangingen te financieren. Ik heb er steeds minder vertrouwen in dat dit goed gaat aflopen en dat we een soort Duitsland-scenario gaan krijgen in Nederland, alleen dan 10-20 jaar later.
Maar goed, als je ziet wat voor prioriteit knelpunten als de N57 en N59 hebben dan kan je denk ik lang wachten op geld van het Rijk, tot op een gegeven moment de brug gewoon afgesloten moet worden omdat het onveilig is.
Dit soort enorme vervangingsopgaves moet je lang van te voren plannen, maar de politiek denkt alleen tot de volgende verkiezingen en binnen de huidige begrotingscyclus. Dat maakt het niet makkelijk om iets met voorrang te financieren voordat het te laat is. Er komt een gigantische vervangingsopgave op ons af de komende 20 jaar, maar de politiek denkt in termen van 5 of 10% erbij terwijl de uitgaven wellicht wel 100 of 200% moeten stijgen om de piek aan vervangingen te financieren. Ik heb er steeds minder vertrouwen in dat dit goed gaat aflopen en dat we een soort Duitsland-scenario gaan krijgen in Nederland, alleen dan 10-20 jaar later.
-
- Secretaris
[jaren 00-modus]
De Zeelandbrug moet gewoon omgebouwd worden tot lightrailbrug voor de nieuwe ZeeRandLijn. Die gaat lopen vanaf de bestaande metrolijn bij Hoogvliet naar 's Heer Hendrikskinderen, voor een doorgaande forsensenverbinding tussen Zeeland en de Randstad. Het autoverkeer kan gebruikmaken van de P+R-plaatsen langs de ZeeRandLijn bij Goes en Zierikzee.
De ZeeRandLijn wordt als metro ondergronds doorgetrokken vanaf de metrolijn bij het Beneluxplein en dan onder de Oude Maas en het Spui door naar Oud-Beijerland. Daar ligt toch een ongebruikte strook land die is gereserveerd voor infrastructuur. Na Oud-Beijerland gaat de lijn als lightrail verder door de Hoeksche Waard naar de Haringvliettunnel. Vervolgens loopt de ZeeRandLijn langs de N59, waarlangs toch een ongebruikt stuk grond ligt. De ZeeRandLijn zal de kruisende wegen ongelijkvloers kruisen; de N59 blijft gewoon gelijkvloers. Zo worden automobilisten verleid om het OV te nemen.
De Zeelandbrug wordt vervangen door dubbelsporige lightrail. Autoverkeer kan gebruik blijven maken van de N57. De N256 wordt ingekort tot de N255 en het bestaande viaduct wordt afgebroken en vervangen door een rotonde die toegang geeft tot het nieuwe Transferium Colijnsplaat. Daar kunnen automobilisten de auto laten staan en verder reizen met het OV. Ook bij Zierikzee komt een nieuw transferium en een station.
In de toekomst kan de ZeeRandLijn nog worden doorgetrokken naar Gent door één buis van de Westerscheldetunnel daarvoor te gebruiken en de Braakmanlijn bij Terneuzen op te waarderen. De andere tunnelbuis wordt dan alleen opengesteld met een maximumsnelheid van 60 km/h en tegenverkeer en inhaalverbod, en alleen voor auto's met minstens 3 passagiers om het carpoolen en het gebruik van de ZeeRandLijn te stimuleren.
[/jaren 00-modus]

De Zeelandbrug moet gewoon omgebouwd worden tot lightrailbrug voor de nieuwe ZeeRandLijn. Die gaat lopen vanaf de bestaande metrolijn bij Hoogvliet naar 's Heer Hendrikskinderen, voor een doorgaande forsensenverbinding tussen Zeeland en de Randstad. Het autoverkeer kan gebruikmaken van de P+R-plaatsen langs de ZeeRandLijn bij Goes en Zierikzee.
De ZeeRandLijn wordt als metro ondergronds doorgetrokken vanaf de metrolijn bij het Beneluxplein en dan onder de Oude Maas en het Spui door naar Oud-Beijerland. Daar ligt toch een ongebruikte strook land die is gereserveerd voor infrastructuur. Na Oud-Beijerland gaat de lijn als lightrail verder door de Hoeksche Waard naar de Haringvliettunnel. Vervolgens loopt de ZeeRandLijn langs de N59, waarlangs toch een ongebruikt stuk grond ligt. De ZeeRandLijn zal de kruisende wegen ongelijkvloers kruisen; de N59 blijft gewoon gelijkvloers. Zo worden automobilisten verleid om het OV te nemen.
De Zeelandbrug wordt vervangen door dubbelsporige lightrail. Autoverkeer kan gebruik blijven maken van de N57. De N256 wordt ingekort tot de N255 en het bestaande viaduct wordt afgebroken en vervangen door een rotonde die toegang geeft tot het nieuwe Transferium Colijnsplaat. Daar kunnen automobilisten de auto laten staan en verder reizen met het OV. Ook bij Zierikzee komt een nieuw transferium en een station.
In de toekomst kan de ZeeRandLijn nog worden doorgetrokken naar Gent door één buis van de Westerscheldetunnel daarvoor te gebruiken en de Braakmanlijn bij Terneuzen op te waarderen. De andere tunnelbuis wordt dan alleen opengesteld met een maximumsnelheid van 60 km/h en tegenverkeer en inhaalverbod, en alleen voor auto's met minstens 3 passagiers om het carpoolen en het gebruik van de ZeeRandLijn te stimuleren.
[/jaren 00-modus]

Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon
-
- expressweg
Ik ben benieuwd hoe men tot deze conclusie komt, want de fundering bestaat namelijk uit 3 zeer lange betonbuizen die meters diep de bodem zijn ingezogen dmv zandzuiger. Rondom deze buizen zijn op de bodem een soort schijven van beton over de buizen geplaatst om bodemerossie te voorkomen. Daarna heeft men op deze 3 buizen het caisson geplaatst en dmv van betonverbindingen en voorspanning de buizen, caisson, hamerstuk (pijler) en de brugelementen aan elkaar vastgemaakt. Het zijn inderdaad losse onderdelen, maar de verbindingen zijn natte knopen (gestort beton met wapening ertussen) en daarna is boel op voorspanning gebracht. Met andere woorden de constructie vormt eigenlijk 1 geheel en is niet eenvoudig te demonteren.Chris schreef: ↑wo 20 apr 2022, 10:20 In het artikel wordt genoemd dat de funderingen nog prima zijn. Dat is bij zo'n lange brug over het water best wel een kostbaar onderdeel, dus bij vervanging zou je kunnen besparen door de funderingen te hergebruiken. Dan moet de brug wel langdurig (paar jaar) dicht. Maar misschien is dat te billijken als dat heel veel geld kan besparen.
Overigens wel vreemd dat men nog geen 2 jaar geleden aangaf dat de brug mogelijk nog decennia mee kan kan, maar dat de kleppen wel vernieuwd moet worden. Verder is deze brug een Rijksmonument, dus je moet van zeer goede huizen komen, wil je hier een sloopvergunning voor kunnen krijgen.
-
- autoweg
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Mij lijkt een tunnel veeeel duurder, maar geen idee of dat nog zo isSeat Ibiza schreef: ↑wo 20 apr 2022, 10:14 In dat krantenartikel heeft men een poll toegevoegd met de vraag: "nieuwe brug of tunnel?"
Ik kan het moeilijk inschatten, maar heeft iemand een idee wat de verschillende prijskaartjes zouden zijn voor deze scenario's?
Nee, dat is wat mij betreft echt geen optie. Goes is voor een groot deel van Schouwen-Duiveland de dichtstbijzijnde 'grote' stad, met voorzieningen als middelbare school (ja, die heeft Zierikzee ook, maar veel kinderen gaan naar Goes). Haal je die verbinding helemaal weg, dan is een enorme teruggang voor een flink gebied.En is vervanging echt noodzakelijk, of zou je ook kunnen overwegen om de brug te slopen en verkeer om te leiden via Oosterscheldekering (N255, N57, N59) ? Met eventuele upgrade van deze wegen zou het minuut of 20 uitmaken schat ik zo in.
-
- autoweg
Misschien tijd om te gaan denken aan een tweede Zeelandbrug? Nieuwe ernaast bouwen, verkeer omzetten, huidige grondig renoveren of exact herbouwen (rijksmonument!). Gezien de resterende levensduur wordt het dan wel hoog tijd om daar plannen voor te gaan maken.
Als het inderdaad alleen aan de pijlers ligt zou het misschien mogelijk zijn om het brugdek van de pijlers af te tillen en er nieuwe onder te bouwen. En alles is mechanisch los te koppelen uiteraard
Saneren zou wat mij betreft een doodzonde zijn.
Als het inderdaad alleen aan de pijlers ligt zou het misschien mogelijk zijn om het brugdek van de pijlers af te tillen en er nieuwe onder te bouwen. En alles is mechanisch los te koppelen uiteraard

Saneren zou wat mij betreft een doodzonde zijn.
-
- expressweg
Probleem is dat het brugdek aan de pijlers vastgekoppeld zit dmv voorspankabels. De kabelbuizen zijn volgegoten met grout, dus men kan de voorspankabels ook niet verwijderen. Demonteren kun je dus defacto wel vergeten. De verschillende prefabelementen zijn namelijk niet strak tegen elkaar geplaatst, maar bij de bouw werd er vaak 20 cm ruimte er tussen gelaten. Deze ruimte werd dan opgevuld met wapening en de buizen van de voorspankabels werden doorgevoerd tussen de elementen. Daarna werd de ruimte met beton volgestort en dmv stoomtent werd het verhardingsproces versneld. Daarna werden de voorspankabels door de buizen gevoerd en op spanning gebracht. Tenslotte zijn de buizen met grout vol gespuiten.
De verschillende elementen vormen dan 1 constructie. Op Youtube is een mooie documentaire over de bouw van de Zeelandbrug te vinden.
Misschien kunnen die buizen, of beter gezegd putten, ook voor de windmolens op zee gebruikt worden. Nu worden daarvoor zware stalen buispalen de bodem ingetrild. Dit laatste is zeer verstoord voor het dierenleven in de Noordzee. Deze buizen zijn tijdens het plaatsen dmv van een mini zandzuiger onderaan de buis in de bodem geplaatst \ gezogen. Verstoring zou dan ook minder zijn.
De verschillende elementen vormen dan 1 constructie. Op Youtube is een mooie documentaire over de bouw van de Zeelandbrug te vinden.
Misschien kunnen die buizen, of beter gezegd putten, ook voor de windmolens op zee gebruikt worden. Nu worden daarvoor zware stalen buispalen de bodem ingetrild. Dit laatste is zeer verstoord voor het dierenleven in de Noordzee. Deze buizen zijn tijdens het plaatsen dmv van een mini zandzuiger onderaan de buis in de bodem geplaatst \ gezogen. Verstoring zou dan ook minder zijn.
-
- verkeersader
Precies dit. Om diezelfde reden zie ik een reïntroductie van een tol op het traject ook nog niet zo voor me. Daarnaast is de N59-passage over Schouwen-Duiveland ook nog steeds niet gestroomlijnd, én de N57 Oosterscheldekering is recent gedegradeerd tot AW-80. Bij zware storm, als de Oosterscheldekering dicht is voor aanhangers dan geeft dat een omweg van 60 km, 50 minuten. Daar komt nog bíj dat als de Oosterscheldekering vervangen moet worden (dat ding gaat ook niet voor eeuwig mee) deze omweg ook nog semi-permanent wordt. De enige échte optie lijkt mij om óf de huidige brug te renoveren (wat dus mogelijk niet zo makkelijk kan), óf om er een tweede brug/tunnel naast te leggen, graag wel meteen 2x2. Een tunnel lijkt me dan meer gewenst, omdat een brug bouwen misschien afbraak doet aan het (monumentale) zicht op de ZeelandbrugPiles schreef: ↑wo 20 apr 2022, 13:25 Nee, dat is wat mij betreft echt geen optie. Goes is voor een groot deel van Schouwen-Duiveland de dichtstbijzijnde 'grote' stad, met voorzieningen als middelbare school (ja, die heeft Zierikzee ook, maar veel kinderen gaan naar Goes). Haal je die verbinding helemaal weg, dan is een enorme teruggang voor een flink gebied.
Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 2x3 autosnelweg
Nieuwe brug met ruimte voor 2x2 in de stijl van de huidige.
Zal dan wel naast de huidige gebouwd moeten worden want op de plek van de huidige bouwen, dan ligt de N256 voor weet ik hoe lang de bouwperiode duurt er uit.
Of in dezelfde stijl er naast bouwen, die brug dan tijdelijk als 1x2 gebruiken en op de fundering van de huidige een nieuwe bouwen waarna er een 2x2 N256 is.
Zal dan wel naast de huidige gebouwd moeten worden want op de plek van de huidige bouwen, dan ligt de N256 voor weet ik hoe lang de bouwperiode duurt er uit.
Of in dezelfde stijl er naast bouwen, die brug dan tijdelijk als 1x2 gebruiken en op de fundering van de huidige een nieuwe bouwen waarna er een 2x2 N256 is.
-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x3 autosnelweg
Om even wat heilige huisjes om te schoppen, gelijk de N256 net zuidelijk van de Langeweg afbuigen via een nieuw tracé naar
Stelleplas en die ombouwen naar klaverblad. Vervolgens het hele stuk tot aan de N59 omnummeren naar N62. Of zelfs de N59 tot Hellegatsplein N62 maken vooruilopend op het rijksweg worden van de N62. Het N59-wegvak Zierikzee - Serooskerke naar de provincie en omnummeren naar N651.
Gelijk de duplex A29(A4)/A59 ook weg.

Gelijk de duplex A29(A4)/A59 ook weg.
-
- autoweg

-
- Moderator
Je hebt een goudenmosselbank ontdekt?
Voor zover ik weet was het al bij het ontwerp de bedoeling dat er een tweede brug naast kon komen. Ik heb daar echter nooit iets concreet over gelezen of gezien. Weet iemand daar meer van?

Voor zover ik weet was het al bij het ontwerp de bedoeling dat er een tweede brug naast kon komen. Ik heb daar echter nooit iets concreet over gelezen of gezien. Weet iemand daar meer van?
-
- 2x3 autosnelweg
-
- verkeersader
De Deltaweg wordt voorlopig niet verdubbeld! Wel komen er gescheiden rijbanen en ook komen er twee ongelijkvloerse kruisingen.
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/deltaw ... vsnx8uAyD8
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/deltaw ... vsnx8uAyD8
-
- 2x5 autosnelweg
Is dit nieuws ook ergens anders te vinden dan achter een betaalmuur? Ben benieuwd waar de 2 ongelijkvloerse kruisingen moeten komen.
In ieder geval eindelijk een stap in de goede richting.
In ieder geval eindelijk een stap in de goede richting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Typisch weer. Er mag ook nooit eens extra asfalt aangelegd worden. 

Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- Moderator

-
- 2x5 autosnelweg
Er zijn op de Deltaweg welgeteld twee gelijkvloerse kruisingen. Die zullen ongelijkvloers worden gemaakt.
-
- Moderator

-
- autoweg

Oh Wouter is me voor.
Dan 5, Zierikzee-zuid en N59 zijn er nog 2
-
- 2x3 autosnelweg

- Einde A256, Goes
- Langeweg (Wilhelminadorp/Wolphaartsdijk)
- Noordlangeweg (Colijnsplaat)
- Julianastraat (Zierikzee)
- N59
edit:
Aangezien het artikel spreekt over De Deltaweg tussen Goes en Noord-Beveland vallen de twee bij Zierikzee sowieso al af, ik vermoed dat het om de bovenste twee in de lijst gaat.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 2x5 autosnelweg
Inderdaad de Deltaweg en niet het restant van de N256 die andere straatnamen heeft.
-
- Secretaris
Hopelijk legt men wel meteen een ruimtereservering voor 2x2 aan, en kiest men niet voor een N18-scenario: een hoop geld uitgeven voor vluchtstroken en in de toekomst nog een hoop geld moeten uitgeven voor een volledige extra rijstrook...
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
-
- autoweg
Want zeeuwen betalen geen belastingen?
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- Moderator

-
- 2x2 autosnelweg
Veel Zeeuwen willen dat extra asfalt niet omdat ze geen tweede snelweg in hun provincie willen die alleen maar veel verkeer aanzuigt, zeker als de Westerscheldetunnel tolvrij worden.
Dit zijn niet mijn woorden, maar wel iets dat mee speelt bij de afweging door een provincie waar het door eigen inwoners betaalde belastinggeld niet eindeloos is.
Dit zijn niet mijn woorden, maar wel iets dat mee speelt bij de afweging door een provincie waar het door eigen inwoners betaalde belastinggeld niet eindeloos is.
-
- verkeersader
^
Vermoedelijk linkse partijen en linkse Zeeuwen denken daar zo over. Mensen die vaak over de weg rijden zien de weg nog liever vandaag dan morgen verdubbeld worden.
Het is vooral een geld kwestie, de provincie Zeeland is een arme provincie en heeft weinig geld om de weg te verdubbelen tot de afslag naar Kortgene.
Vermoedelijk linkse partijen en linkse Zeeuwen denken daar zo over. Mensen die vaak over de weg rijden zien de weg nog liever vandaag dan morgen verdubbeld worden.
Het is vooral een geld kwestie, de provincie Zeeland is een arme provincie en heeft weinig geld om de weg te verdubbelen tot de afslag naar Kortgene.
Laatst gewijzigd door Steptimer op wo 06 jul 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- verkeersader

Discussieren is de kunst van het weglaten.
-
- 2x2 autosnelweg

Moah, meestal gaat het bij tegenstanders "in de provincie" ook/meer om het sparen van het landschap en/of eventuele overlast van een weg dan. Mensen die dat belangrijker vinden dan twee rijstroken per richting vind je in het hele politieke spectrum. Niet alleen in de hoek van linkse bomenriddersSteptimer schreef: ↑di 05 jul 2022, 22:55 ^
Vermoedelijk linkse partijen en linkse Zeeuwsen denken daar zo over. Mensen die vaak over de weg rijden zien de weg nog liever vandaag dan morgen verdubbeld worden.