Davy schreef: ↑wo 06 jul 2022, 21:02
Via schreef: ↑wo 06 jul 2022, 20:33
duikgek89 schreef: ↑wo 06 jul 2022, 20:02
Dus als we de discussie samenvatten:
- Buiten de stad is er nauwelijks OV beschikbaar.
- Binnen de stad is er wel veel OV, maar behoudens "binnenstad + schil" werkt het nog steeds niet.
Ofwel, behalve voor wat centrumyuppies en mensen die veel tijd maar geen alternatief hebben werkt het OV niet.
Moeten we die bodemloze OV put dan niet eens wat anders gaan benaderen en eens opnieuw gaan nadenken over transport?
Wat is eigenlijk de functie van het OV, en is de functie die het toegedicht wordt wel de juiste?
Dit inderdaad. Gezien de ontwikkelingen met e-bikes, zelfrijdende auto's, elektrisch rijden etc. komen meer en meer de voordelen van het OV (schoon, comfortabel)/nadelen van autorijden te vervallen terwijl de voordelen van individueel vervoer (elke tijd en elke plaats reis mogelijk) pal overeind blijven. Tel daar een personeelstekort bij op en ik zou ook zeggen dat je niet meer grootschalig investeringen gaat doen in het met name railgebonden OV.
Je vergeet echter wel dat individueel vervoer in een stad veel ruimte vreet. Willen we weer terug naar de jaren 80 waarbij straten en pleinen bomvol staan met (elektrische) auto's? Die tijd wil ikzelf toch echt niet meer terug.
Verder weer zonde om dit zo zwartwit te zien, dat zie je ook bij de echte OV-fanatiekelingen. Steeds elkaar willen "bestrijden".
En niet onbelangrijk: OV vervult ook een zeer belangrijke sociale functie.
Het was niet mijn insteek om dit zwart wit te benaderen.
Als ik hier de discussies lees, dan kan ik alleen maar concluderen dat de huidige oplossing niet werkt voor de functie die men eraan wil hangen. Immers, op het land gebruiken we voor veel dagelijkse verplaatsingen geen OV want het is er niet en in de stad gebruiken we het blijkbaar ook niet want het duurt veel langer.
Het OV concept als alternatief voor wegverkeer werkt dus niet. En ondertussen kost het bakken met geld. En modder waar politici en activisten mee kunnen gooien.
Daarmee wil ik niet zeggen dat we het af moeten schaffen en op moeten ruimen. Maar ik denk dat we realistischer moeten kijken naar welke functies goed door OV vervuld kunnen worden en welke niet.
Ik denk namelijk dat daarmee een deur geopend kan worden om de discussie minder zwart-wit te maken. Minder de Jan "ze moeten ook altijd mij hebben" Modaal tegenover de OV-aanbidders op hun roze wolk. Minder focus op een natte-droom vervoersconcept van groen links figuren; maar zoeken naar realistisch goede oplossingen voor de juiste prijs.
verfmeer95 schreef: ↑wo 06 jul 2022, 22:38
Km357 schreef: ↑wo 06 jul 2022, 21:38

Je hebt toch een vreemd beeld over de OV-passagier moet ik zeggen.
De mensen die ik hierboven beschreef zijn natuurlijk maar een beperkte subset van alle OV-reizigers. Alleen is het wel de mensen die volledig afhankelijk zijn van het OV. Alle andere reizigers hebben andere opties als het moet, zeker als ze zich kunnen voorbereiden.
Die subset mag je niet negeren, maar dat betekend niet dat je je geen vragen mag stellen bij hoe je die subset het beste kunt bedienen.