Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door harry » wo 02 feb 2022, 22:06

HollandandJasper schreef: di 01 feb 2022, 23:37 A1 spoorviaduct Amersfoort
Wat bedoel je hier precies mee Harry?
Het enige wat ik heb opgetekend (dus ergens van dit topic gehaald):
A1 Viaduct spoorlijn Amersfoort-Zwolle: extra grondwerken voor meer viaducten
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door verfmeer95 » wo 02 feb 2022, 22:08


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » wo 02 feb 2022, 22:10

Ik vermoed dat het gaat om het spoorviaduct van de A28 bij Vathorst, voordat de rondweg van Vathorst daar werd aangelegd lijkt er extra ruimte te zijn gereserveerd voor wellicht parallelrijbanen of iets anders.

2005:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Kaaiman » wo 02 feb 2022, 22:14

verfmeer95 schreef: wo 02 feb 2022, 22:08 ^^ Dat is dus dit talud: https://goo.gl/maps/KyR1bmrpPwcxPk1Q8
In het kader van de Aanpak Knooppunt Hoevelaken moet dat stuk toch nog verbreed worden tot 2x4?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wouter N14 » vr 04 mar 2022, 16:45

Een lokaal en recent SNUPje in Voorschoten:
Afbeelding
https://goo.gl/maps/4cYw8unJGJ2gaJdBA
SPOILER: TOON

Afbeelding
Buitenplaats Berbice (op het tracé van de tunnel) bleek iets van een eeuwigdurende afspraak te hebben gemaakt dat zij volledig vrij uitzicht zouden hebben richting de Vliet. Deze weg is op grond daarvan succesvol aangevochten en dus van tafel. Het kruispunt moet nog een keer aangepast worden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » vr 04 mar 2022, 17:33

Chris schreef: wo 02 feb 2022, 22:10 Ik vermoed dat het gaat om het spoorviaduct van de A28 bij Vathorst, voordat de rondweg van Vathorst daar werd aangelegd lijkt er extra ruimte te zijn gereserveerd voor wellicht parallelrijbanen of iets anders.

2005:
Afbeelding
Curieus dat het viaduct t.b.v. de 1x2 rondweg praktisch even breed is als beide rijbanen van de A28, terwijl de extra ruimte alleen wordt gebruikt voor een middengeleider en een extra opstelstrook die pas midden op het viaduct begint:
https://goo.gl/maps/DohhH9Nj3ws475Xj8
https://goo.gl/maps/iHpdN4wLS74WQQYs7

Als je de aansluiting Podium zou opheffen (dit gebied kan ook worden ontsloten via de Boerderijenboulevard) dan zou je de rondweg ooit binnen de beschikbare ruimte kunnen verbreden naar 2x2.

Ook opvallend: in het OTB voor :KP: Hoevelaken uit 2018 worden op pagina 16 allemaal verbredingen van viaducten in het deelgebied A28-Noord opgesomd, behalve dit spoorviaduct.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » zo 06 mar 2022, 16:29

Wouter N14 schreef: vr 04 mar 2022, 16:45 Een lokaal en recent SNUPje in Voorschoten:
Afbeelding
https://goo.gl/maps/4cYw8unJGJ2gaJdBA
SPOILER: TOON

Afbeelding
Buitenplaats Berbice (op het tracé van de tunnel) bleek iets van een eeuwigdurende afspraak te hebben gemaakt dat zij volledig vrij uitzicht zouden hebben richting de Vliet. Deze weg is op grond daarvan succesvol aangevochten en dus van tafel. Het kruispunt moet nog een keer aangepast worden.
Als local, ken ik deze SNUP al een tijdje, familie woont op een steenworp hiervan. Was nooit bekend met een geplande aansluiting op de Leidseweg, maar wel om het stuk tussen de Vliet en de Leidseweg vol te bouwen.

Fun fact: de dochter van Poetin heeft een tijdje in deze wijk gewoond.
Laatst gewijzigd door HollandandJasper op wo 06 jul 2022, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.

HollandandJasper
dorpsstraat
Berichten: 235
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 20:52
Locatie: Sassenheim

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door HollandandJasper » wo 09 mar 2022, 22:01

JeeMiNee schreef: di 14 jan 2014, 23:14 Ik weet niet zeker of deze al een keer aan bod is gekomen, de kruising van de N299 met de Gravenweg in Eygelshoven (Kerkrade)

https://maps.google.com/maps?q=heerlen& ... lands&z=17

De N299 (tot 1993 de N274) zou in de jaren 60 bedoeld zijn om als snelweg het mijngebied toegankelijk te maken vanuit Duitsland en richting noorden. Slechts een deel van die snelweg is aangelegd. Deze afrit is het meest uitgebreide onderdeel dat nog over is van het orginele plan. De Gravenweg zou ook doorgetrokken worden richting westen, maar ook dat is nooit doorgegaan.
Ben erg benieuwd naar een kaart of iets dergelijks. Zou deze weg aansluiten op de Hereweg/Op de Heugden? Het zou dan kunnen figureren als een bypass om op de N300/N299 te komen, aangezien het verkeer nu door Nieuwenhagen moet.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » di 05 jul 2022, 19:31

Ik kwam laatst langs een wandeling door het tunneltje van het Zuiderzeepad onder de A1 door.
Afbeelding
Afbeelding
Deze tunnel is vrij breed en laag: ik denk dat er wel 4 (krappe) banen doorheen zouden kunnen, maar is zeker geen 4m hoog (zie de persoon rechts op de onderste foto. Ik schat zo rond de 3.5m hoog)

Waarom zo breed kan ik niet goed bedenken.
De tunnel verschijnt vanaf 1981 op Topotijdreis, dan als doodlopende weg naar een stel weilanden toe, en in 1987 verandert het in een heel smalle doorgaande weg die vervolgens wat verder de weilanden in gaat (toegang tot Fort Ronduit, en bij het volgende oostelijke water waar de A1 over gaat, onder de weg door en toegang tot meer weilanden en de Oostdijk). Vanaf 1993 wordt het aangegeven als fietspad.

Voor slechts een fietspad of zelfs wat landbouwvoertuigen is deze weg te breed, en als rondweg rond het industrieterrein kan ik het mij niet goed voorstellen, daarvoor is dit te goed ontsloten via de afrit A1 op de Randmeerweg en de Amsterdamsestraatweg.
De volgend oostelijke onderdoorgang (Admiraal Helfrichweg) heeft geen street view maar lijkt veel kleiner van opzet.

De westelijke onderdoorgang is nu ingezet als wild/reptielentunnel, maar ik kan me niet voorstellen dat men dit in 1980 (bij de aanleg van de A1) al deed.

Iemand een idee waarom dit tunneltje zo breed is?

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door PeterSchoeber » di 05 jul 2022, 20:48

^^ Misschien dat er in het niet gebruikte deel van de tunnel een kabel of leidingenstrook ligt. Is wel op meer plekken in de slappe bodem in de Randstad het geval. Bij een volledig zandlichaam op de buisleiding kan het gewicht wel eens te groot worden en de leiding daardoor in de ondergrond drukken.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

habke
stadsweg
Berichten: 449
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 19:44
Locatie: Tilburg

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door habke » do 07 jul 2022, 14:45

Ik denk eerder dat het een soort ecoverbinding is voor fauna tussen de gebieden boven en onder de A1. Een leidingstrook lijkt me sterk gezien de begroeiing.

RikB
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door RikB » do 07 jul 2022, 16:44

^^
IIVQ schreef: di 05 jul 2022, 19:31 De tunnel verschijnt vanaf 1981 op Topotijdreis
lijkt me sterk. toen al ecoverbindingen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Chris » do 07 jul 2022, 17:19

Ik denk dat dit gelijktijdig met de A1 is aangelegd in 1973?

Volgens de risicokaart zijn hier geen buisleidingen. Een ecoverbinding ligt dan wel voor de hand als het met zo'n beperkte doorrijhoogte is aangelegd.

PeterSchoeber
autoweg
Berichten: 1328
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 20:11

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door PeterSchoeber » do 07 jul 2022, 19:13

^^ Een grote watertransportleiding is geen risico leiding en zal dus waarschijnlijk niet op de kaart voorkomen. Komen ondergrondse hoogspanningskabels van meer dan 150 kV ook voor op dit soort risico kaarten vraag ik mij af. Ten tijde van de aanleg van deze onderdoorgang deed men nog niet aan ecologische verbindingszones.
Met vriendelijke groet,

Peter Schoeber uit Remmerden

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 jul 2022, 19:22

Als het niet voor leidingen is, zou het dan kunnen dat de ongebruikte helft van de tunnel in werkelijkheid dieper is - wél voorbereid op hogere voertuigen - maar om praktische reden is opgevuld met grond? Bij autotunnels zie je wel vaker dat een naastgelegen vrijliggend fietspad minder diep gaat. Op de foto hierboven zie ik alleen een betonnen "middengeleider", geen harde bodem in het linker gedeelte.

Een andere optie is gebruik als veetunnel. Begin jaren '80 in elk geval waarschijnlijker dan een natuurpassage.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op do 07 jul 2022, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » do 07 jul 2022, 19:30

Er zitten armaturen aan die kant dus een ecopassage lijkt me uitgesloten. Lijkt me dat er iets met een verkeersfunctie had moeten komen. Misschien heeft het diepere (begraven) wanden en is een grotere doorrijhoogte toch mogelijk?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5832
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 jul 2022, 19:33

Of wie weet had men een vrijliggend voetpad in gedachten. Niet heel vreemd voor de verbinding tussen een jachthaven/vakantiepark aan de ene kant en een historische stad en woonwijk aan de andere kant.

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » do 07 jul 2022, 20:05

Steyn_E schreef: do 07 jul 2022, 19:30 Er zitten armaturen aan die kant dus een ecopassage lijkt me uitgesloten. Lijkt me dat er iets met een verkeersfunctie had moeten komen. Misschien heeft het diepere (begraven) wanden en is een grotere doorrijhoogte toch mogelijk?
Moet ik maar eens een schep pakken? :D

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Egbert » vr 08 jul 2022, 8:47

PeterSchoeber schreef: do 07 jul 2022, 19:13 ^^ Een grote watertransportleiding is geen risico leiding en zal dus waarschijnlijk niet op de kaart voorkomen. Komen ondergrondse hoogspanningskabels van meer dan 150 kV ook voor op dit soort risico kaarten vraag ik mij af. Ten tijde van de aanleg van deze onderdoorgang deed men nog niet aan ecologische verbindingszones.
Er ligt een ondergrondse 150 kV kabel daar, maar volgens kaart van hoogspanningsforum ligt die in de middenberm van de IJsselmeerweg (bij afslag 6).
Zou het misschien wel een reservering daarvoor geweest zijn?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » wo 13 jul 2022, 16:52

Naar aanleiding van postings in het topic over oude tracés van nooit aangelegde wegen ben ik misschien ook wat op het spoor in Maastricht. Mogelijk een SNUP, maar het kan ook zomaar een restant uit de 17e, 18e of 19e eeuw zijn. Ik heb er nog niets over gevonden hier.

Het gaat om deze verharding aan de rand van het Waldeckpark, langs de Bieslanderweg:
https://www.google.nl/maps/place/Waldec ... d5.6809248

Bijzonder vind ik dat het verdiept ligt en dat er kasseien lijken te liggen met asfalt. Iemand een idee wat het kan zijn? Op Topotijdreis is het stuk weg pas vanaf 1960 te zien.

Stukje historie over bastion Waldeck en het Waldeckpark:
https://www.google.nl/maps/place/Waldec ... 1!1BCgIgAQ

IIVQ
verkeersader
Berichten: 909
Lid geworden op: di 28 mar 2017, 20:30

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door IIVQ » wo 13 jul 2022, 17:16

Ik heb daar 20 jaar geleden 3 jaar dagelijks langs gefietst, het is me nooit opgevallen als iets speciaals. Als ik kijk naar Streetview iets verder naar het noorden lijken het ook klinkers en geen kinderkopjes te zijn.
Het lijkt van oorsprong wel de (droge?) gracht om het Waldeckbastion. Misschien dat dat als vestingwerk niet op oude kaarten getoond werd.

Kan het zijn dat het nu gewoon de toegangsweg naar de trafo is?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Jackbauer1350 » wo 13 jul 2022, 17:22

In 2009 lag het er nog vrij toegankelijk bij
Afbeelding

2015: met hekwerk er omheen en in gebruik als parkeerplek voor fietsers en brommers.
Afbeelding

2020: Ziet er nu verwaarloosd uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Wesso » wo 13 jul 2022, 18:10

^^ Streetview uit 2009 geeft wel de doorslag, het zijn gewoon klinkers (plat gezegd stoeptegels). Dat trafohuisje had ik niet eens gezien.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1448
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Steyn_E » wo 13 jul 2022, 18:45

Dat pad lijkt ooit helemaal rondom die muur te hebben gelopen. Zal mogelijk tegelijk met het zwembad zijn aangelegd.

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1189
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door EtienneM » do 14 jul 2022, 11:43

Dit is het Jekerdal-zwembad, het voormalige stadszwembad gebouwd in 1950. Het zwembad is inderdaad gebouwd in de historische droge gracht van de Waldeckbastion, relatief onzichtbaar op de foto's. Het zwembad is in bezit van een vereniging en wordt nog steeds gebruikt. Het lijkt me niet dat daar een SNUP aanwezig is, de stoeptegels zijn van de fietsparkeerplaats.
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Beetle
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 16:56

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Beetle » do 28 jul 2022, 17:39

Ik weet niet of het een toekomstige aansluiting naar Nergenshuizen is maar de entree naar Leeuwarden vanaf de A31 vanuit Harlingen is vrij idioot. Die afrit eindigt in een haakse bocht naar links met haaientanden (!). Aan wie zou je voorrang moeten geven??! Dit had toch een mooie vloeiende bocht kunnen zijn als een kleine uitvoering van knooppunt Lankhorst?

https://www.google.nl/maps/@53.2048858, ... a=!3m1!1e3

Afbeelding

Ook de oprit naar Harlingen vanuit Leeuwarden zou vloeiend kunnen worden aangelegd, al is daar wellicht ruimtegebrek en zou er grond moeten worde aangekocht.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18065
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Snelwegfreak » do 28 jul 2022, 17:43

Dit is (of was) een vrij standaard manier van vormgeven van dit soort aansluitingen. Het doel is dat het lijkt alsof er nog een weg naar rechts zou kunnen zijn. Hierdoor ben je alerter en haal je er meer snelheid uit. Bovendien heb je door dit nepkruispunt een duidelijkere overgang van snelweg naar niet-snelweg. Bewust ontwerp dus.
Enne gojje mins blieft altied leave.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door kees » do 28 jul 2022, 18:18

Wordt dit ook met borden aangegeven of staan er alleen haaientanden?
* even gekeken op Google Streetview *
Ja, dus, net buiten beeld rechts van de foto.

Gebruikersavatar
Victor
autoweg
Berichten: 1484
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 21:39
Locatie: Oosterhout

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door Victor » do 28 jul 2022, 18:31

^^ Volgens mij staat er ook midden op de foto iets prominent in beeld... ;)

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Stille getuigen: sporen van nooit uitgevoerde plannen

Bericht door kees » do 28 jul 2022, 19:42

:facepalm: :facepalm: :facepalm:

Plaats reactie