Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.
Moderator: Moderatoren
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » vr 17 jun 2022, 8:57
Heb je al eens gekeken naar de optie via de Westerscheldetunnel, Gent en dan de Belgische E40 en Franse A16? Geen idee of dat nog meer kilometers om is, maar wellicht een leuk alternatief?
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 17 jun 2022, 9:08

Heb er naar gekeken, maar het grote nadeel is dat je tussen het verlaten van de A58 in Zeeland en het oprijden van de E40 bij Brugge behoorlijk wat OWN te verduren krijgt. Daarnaast is de passage van Rouen ook via het OWN en is de route in totaal zo'n 300 kilometer om. Misschien een alternatief als je aan de kant van Bretagne of de Franse A10 moet zijn, maar voor Clermont Fd is het echt te ver om om interessant te zijn.
Als ik met een grote boog om Parijs heen zou moeten rijden zou ik eerder voor het alternatief via Maastricht > Luik > Charleville > Reims > Troyes > N77 > Nevers gaan; maar ook hier heel veel stukken over het OWN dus ik ga er voor nu maar van uit dat het gewoon aansluiten wordt in België / Parijs.
Met het vliegtuig ook niet echt een optie

-
verfmeer95
- expressweg
Bericht
door verfmeer95 » vr 17 jun 2022, 9:18

Toch zou ik het idee Dordrecht-Westerscheldetunnel-Gent-Lille-Parijs in je achterhoofd houden voor als het bij Antwerpen bal is. Het is maar 30 km om vanuit Nieuwegein en je komt maar een paar gelijkvloerse kruisingen tegen.
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » vr 17 jun 2022, 9:19
Autostrada schreef: ↑vr 17 jun 2022, 9:08

Heb er naar gekeken, maar het grote nadeel is dat je tussen het verlaten van de A58 in Zeeland en het oprijden van de E40 bij Brugge behoorlijk wat OWN te verduren krijgt. Daarnaast is de passage van Rouen ook via het OWN en is de route in totaal zo'n 300 kilometer om. Misschien een alternatief als je aan de kant van Bretagne of de Franse A10 moet zijn, maar voor Clermont Fd is het echt te ver om om interessant te zijn.
Als ik met een grote boog om Parijs heen zou moeten rijden zou ik eerder voor het alternatief via Maastricht > Luik > Charleville > Reims > Troyes > N77 > Nevers gaan; maar ook hier heel veel stukken over het OWN dus ik ga er voor nu maar van uit dat het gewoon aansluiten wordt in België / Parijs.
Met het vliegtuig ook niet echt een optie
Ja, ik zie het nu. Veel meer om dan ik had gedacht, en daarmee dus geen fatsoenlijk alternatief...
Maar de optie die Verfmeer schetst is wellicht wél een goeie! En je zou ook via Maastricht-Luik-Charleroi-Reims naar Parijs kunnen rijden. Zoveel opties...
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 17 jun 2022, 9:35
Autostrada schreef: ↑vr 17 jun 2022, 9:08

Heb er naar gekeken, maar het grote nadeel is dat je tussen het verlaten van de A58 in Zeeland en het oprijden van de E40 bij Brugge behoorlijk wat OWN te verduren krijgt.
De N62 vanaf de A58 en aansluitend de Belgische R4 tot aan de E40 zijn beide zo goed als volledig 2x2 en rijden uitstekend door. Op papier misschien OWN, maar in de praktijk gewoon vrijwel net zo comfortabel en snel als snelwegen.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 17 jun 2022, 10:27
Autostrada schreef: ↑vr 17 jun 2022, 8:54
ik zie nu ook dat het een aardige optie is om via de A4/A58 op Antwerpen aan te rijden en bij knp Markiezaat te kiezen tussen de A4 > R1 of via de Westerscheldetunnel N62 > R4 > Gent; het beslismoment ligt dan veel later en beide routes zijn significant (50 tot 75km) minder ver om dan via Maastricht.
Wellicht aardig om even te kijken naar mijn eigen adviesvraag Gent van
vorige week. Ik speelde ook met de gedachte om over Bergen op Zoom aan te rijden, om dan bij Liefkenshoek op basis van actueel verkeer te kiezen tussen E17 en E34-R4. Uiteindelijk was op het moment dat ik had moeten kiezen voor BoZ (Knooppunt Gorinchem) wel duidelijk dat ik indien nodig de R2 ook filevrij zou kunnen halen via Breda, dus toen ben ik doorgereden. Jij zult op jouw reisdag dezelfde afweging kunnen maken.
Feitelijk heb je drie keuzemomenten:
- bij Gorinchem: over Breda of over BoZ naar Antwerpen? Misschien nog het meest afhankelijk van files vóór Antwerpen op de E19
- noordkant van Antwerpen: Kennedy of Liefkenshoek, wat brengt je sneller langs de stad?
- als je in de Liefkenshoektunnel eindigt: E17 of E34-R4 naar Gent? Laatste begin je alleen aan bij flinke files op de E17. Strikt genomen zou je die keuze ook nog kunnen maken na de Kennedytunnel, maar in die tunnel kom je niet zo snel als het verder op de E17 bal is.
De laatste twee zijn eigenlijk keuzes die je maakt om een file kort voor je te vermijden. Je zult nooit een ruime omweg maken die je achteraf helemaal niet nodig bleek te hebben, zoals met de Westerscheldetunnel wel het geval is. Vind de R4 trouwens bepaald geen feest, maar in voorkomend geval dient de omweg een goed doel…
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » di 21 jun 2022, 15:10

dank voor de adviezen.
Gegeven de huidige perikelen in de Europese luchtvaart alsmede het feit dat het weekend van 9 juli ook de start van de Franse vakanties is, twijfel ik toch nog weer over de route via Reims vs Lille.
De route Antwerpen > Lille > Paris > Orleans > Clermont is ongeveer 62 km korter dan de route Antwerpen > Brussel > Charleroi > Reims > Troyes > Montargis > Nevers > A79 > Clermont Fd. Snijd ik de haak bij Troyes er af door de A26 te verlaten ten noorden van Troyes (sortie 22) en de A5 op te rijden bij sortie 20 (ipv via het knooppunt A26 <> A5) dan blijft daar nog 48 km van over.
Maw voor 48 km extra krijg ik Brussel en Charleroi erbij en verlies ik Lille + Parijs + A10. Ik heb het niet precies berekend maar ik ga er van uit dat de tolkosten via Reims iig de extra brandstof kosten goedmaken versus de route via Parijs; maw financieel is het geen afweging en gaat het dus puur om de reistijd en rij-ervaring (mogelijke filestress).
Ik gok dat het zonder congestie een uur langer rijden is via Reims vs Lille, de vraag is dus of de congestie rond Brussel & Charleroi + uur extra rijden opweegt tegen de besparing rond Lille, Parijs en evt zuidelijker op de A10. Nog 2 weken om er over na te denken

-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » di 21 jun 2022, 15:37

Google Maps geeft je een klein uur extra voor deze variant binnendoor langs Troyes, en dat lijkt me ook wel een redelijke inschatting. Op routes langs Parijs zitten twee mogelijke knelpunten: Parijs zelf en de A10 bij Orléans. De laatste kun je vermijden door vanaf Parijs over A6-A77 te rijden, wat je iets van een twintig minuten extra kost. En wat betreft het eerste voelt een ruim halfuur vertraging bij Parijs als veel midden op de vrijdag, mede omdat je keuzemogelijkheden hebt. Dus dingen moeten raar lopen, wil jouw route over Reims sneller zijn dan routes over Lille-Parijs.
Maar goed, je geeft zelf ook al aan dat je het evenzeer voor de ervaring en de ontspanning doet, en dat kan dan natuurlijk prima uit. Ik heb zelf in de loop der jaren langere omwegen gemaakt voor mijn eigen lol. De route is zeker ruim goedkoper in de tol (verschil volgens mij een euro of twintig ten opzichte van Lille-Parijs-Orléans) en voor Brussel en Charleroi op de latere vrijdagochtend hoef je het niet te laten. Landschappelijk bijzonder is het alternatief trouwens bepaald niet en ik vind de N5-A34 nou echt niet zo heel fijn rijden. Maar als je het een keer mee wilt maken, ga er vooral voor! Weet trouwens niet of die shortcut bij Troyes je nou veel brengt, behalve het op papier verkleinen van je omweg en een klein beetje tol. Voor een lunchpauze is het wellicht net te ver weg?
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » wo 22 jun 2022, 20:20
Volgens deze site met gedetailleerde verkeersvoorspellingen per snelweg voor Frankrijk (
https://www.bison-fute.gouv.fr/previsio ... 10740.html) kan ik op vrijdag 8 juli en zaterdag 9 juli toch wel wat problemen verwachten.
Voor dit weekend geldt onderstaand; sterkt mij toch wel in het gevoel dat ik via Reims ga als ik bij Antwerpen zie dat het verkeer rond Brussel en Charleroi OK is; dan heb ik als het mee zit vanaf dat punt geen echte bottlenecks meer te slechten.
This weekend marks the official start of school holidays in France and will experience many long-distance trips on the main roads of the country. Traffic will be dense on most major routes to the south and coastal regions, especially on Friday and Saturday.
On Friday, July 8, traffic will be difficult on all major roads and very difficult in the Auvergne-Rhône-Alpes region and Île-de-France in the direction of departures from the end of the morning. Difficulties will be reinforced in the middle of the afternoon around major cities by the flows of work-to-home trips and weekend departures, numerous in this period. Traffic will remain very dense in the direction of departure until late in the evening.
On Saturday, July 9, the difficulties in the direction of departures will be the greatest of the weekend throughout the country and in particular on the A7 motorway in the Rhône Valley. In Île-de-France, traffic will be very dense towards the toll gates of the A6 and A10 motorways from the very beginning of the morning. The A13 motorway will also be able to experience traffic difficulties from the middle of the morning. These difficulties could last until mid-afternoon.
On Sunday, July 10, the situation will be calmer on the entire road network. However, difficulties will persist on the A7 motorway in the Rhône Valley in the north-south direction.
Note: Friday, July 8, the 7th stage of the Cycling Tour de France will take place between Tomblaine (54) and the Super Planche des Belles Filles (90), Saturday 9, the 8th stage will take place between Dole (39) and Lausanne (Switzerland), Sunday 10, the 9th stage will take place between Aigle (Switzerland) and Châtel (74). Significant traffic difficulties are expected around the route of the stages as well as to access the departure and finish cities.
-
T-hijs
- verkeersader
Bericht
door T-hijs » wo 22 jun 2022, 20:23
Je kunt Antwerpen en Brussel nog mijden door via Maastricht, Luik, Namur en Charleroi naar Reims te rijden. Scheelt volgens mij niet heel veel in de kilometers. Hetzelfde geldt voor de route via Maastricht, Luik, Bouillon en Sédan naar Reims.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » wo 22 jun 2022, 20:26
Over drukte rond Charleroi hoef je je sowieso niet druk te maken. Het wegennet is er behoorlijk uitgebreid en de hoeveelheid weggebruikers behoorlijk laag. Daar zal je geen vertraging oplopen.
Antwerpen zou op een vrijdag in juli redelijk mee moeten kunnen vallen (maar áls er iets gebeurt staat natuurlijk alles alsnog vast), voor Brussel geldt hetzelfde (en heb je meer uitwijkmogelijkheden in geval van een ongeval etc.).
Mocht je toch via Parijs gaan, dan kan je Lille makkelijk mijden door via Brussel en Valenciennes te rijden. Overigens lijkt mij dat ook bij Lille niet enorme files staan, wellicht een paar minuten langzaam rijdend verkeer (zoals ik vorig jaar op die vrijdag in de ochtend had).
T-hijs schreef: ↑wo 22 jun 2022, 20:23
Je kunt Antwerpen en Brussel nog mijden door via Maastricht, Luik, Namur en Charleroi naar Reims te rijden. Scheelt volgens mij niet heel veel in de kilometers. Hetzelfde geldt voor de route via Maastricht, Luik, Bouillon en Sédan naar Reims.
Nou, volgens Gmaps is via Maastricht toch wel een kilometer of 60 extra en dat is (ondanks eventuele drukte bij Antwerpen / Brussel) toch wel weer wat extra reistijd. Met de aangegeven route er nog bij stapelt dat wel redelijk op lijkt mij. Wat dat betreft zou ik denken dat je net zo goed 'gewoon' via Parijs kunt rijden. Dan zal er zeker vertraging zijn, maar de omweg via Reims etc. kost minstens net zoveel tijd.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » wo 22 jun 2022, 20:36

mijn grootste zorg zit 'm eigenlijk in de passage van Antwerpen en daarna heb ik nu toch wel een duidelijk beeld op basis van de Bison Futé website; die duidelijk aangeeft dat ik idealiter vóór 12h Ile de France door moet zijn (dat ga ik ongeveer met 1 a 1,5 uur niet halen op basis van mijn geplande vertrektijd en het feit dat ik met kinderen reis en dus niet 4 uur achter elkaar kan jakkeren om het alsnog te halen), daarnaast valt de hele route via de A10 af want daar zijn meerdere waarschuwingen voor, echter om op de A77 te komen moet ik via de A6 Parijs uit en dat moet volgens die site voor 11h 's ochtends om uit de problemen te blijven.
Gegeven dat ik dit allemaal niet ga redden heb ik de keuze om 45 a 60 min extra tijd te pakken aan de voorkant door via Reims te gaan, om vervolgens onderweg (incidenten daar gelaten) toch relatief weinig tegen te komen (fingers crossed). Ik ga het allemaal nog even in de gaten houden in het weekend van 1 juli met een soort generale repetitie en laat het tzt uiteraard hier weten hoe eea gelopen is.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » wo 22 jun 2022, 20:46
Zoals eerder aangegeven heb ik vorig jaar op die vrijdag exact dezelfde route gereden (via Parijs - Orleans). Bij Parijs was ik rond 12:30 en was het behoorlijk druk. Ik reed dus via de Périphérique westzijde en daarna bij Boulogne-Billancourt naar de N118. Ging allemaal redelijk prima met nauwelijks vertraging (terwijl het op de standaard routes rond Parijs vrij vol zat) tot halverwege de N118 waar ik dus 45 minuten file had. Was even een tegenvaller nadat het daarvoor zo vlotjes ging.
Later nog een uur file bij de werkzaamheden bij Orleans, maar dat kwam door een ongeval. Als ik daarop had geanticipeerd had ik wel een stukje binnendoor gekund denk ik.
Ik zou in ieder geval een volgende keer zo ongeveer hetzelfde doen. Sterker dat ga ik ook doen, maar dan een paar weken later (op een zondag).
NB: vergeet vooral niet naar het vuurwerk te gaan op 14 juli, bijvoorbeeld in Argelès sur Mer. Zorg dan wel dat je er redelijk op tijd bent én dat je strategisch parkeert (aangezien je anders heel dik in de prut zit na afloop van het festijn). Ik stond vorig jaar (gelukkig) op 30 meter van de uitgang van een (groot) parkeerterrein en vanaf daar kostte het me al dik 10 minuten om op de weg te komen. Als ik een stuk verderop had gestaan had ik nog wel een uur kunnen wachten vermoed ik.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » wo 22 jun 2022, 20:56
Autostrada schreef: ↑wo 22 jun 2022, 20:36
Gegeven dat ik dit allemaal niet ga redden heb ik de keuze om 45 a 60 min extra tijd te pakken aan de voorkant door via Reims te gaan, om vervolgens onderweg (incidenten daar gelaten) toch relatief weinig tegen te komen (fingers crossed). Ik ga het allemaal nog even in de gaten houden in het weekend van 1 juli met een soort generale repetitie en laat het tzt uiteraard hier weten hoe eea gelopen is.
Ik kan dat helemaal plaatsen, als een soort risico-beperking. De routes bij Parijs zullen vanaf de tijdstippen die je noemt snel drukker worden, maar het betekent natuurlijk niet dat het om 11.01 uur al dusdanig bal is dat je de omweg over Reims er al uit hebt. Dat loopt zo langzaam maar zeker op. Maar als eerder gezegd, alleen al voor de gemoedsrust kan het een extra drie kwartier zijn die zijn gewicht alleen al daarom wel waard is.
Rein schreef: ↑wo 22 jun 2022, 20:26
Mocht je toch via Parijs gaan, dan kan je Lille makkelijk mijden door via Brussel en Valenciennes te rijden. Overigens lijkt mij dat ook bij Lille niet enorme files staan, wellicht een paar minuten langzaam rijdend verkeer (zoals ik vorig jaar op die vrijdag in de ochtend had).
Eens met je analyse van Lille, en je hebt bij vertraging in de stad altijd de route buitenom over de E403 nog. Valenciennes vind ik even wat minder een alternatief doordat de Fransen richting Parijs nog steeds die blokkade hebben staan op de eerste afrit na de grens. Dat is toch altijd wel een klein filetje, en bij wat grotere (uitreis)drukte kan het echt gaan oplopen. Nu zijn er prima manieren om die file te vermijden met een stukje binnendoor, maar route Valenciennes is bij mij even wat gezakt in de pikorde. Van de heenweg dan, want op de terugweg speelt dit totaal niet en is het mijn voorkeursroute tussen Parijs en Nederland.
Autostrada schreef: ↑wo 22 jun 2022, 20:20
Note: Friday, July 8, the 7th stage of the Cycling Tour de France will take place between Tomblaine (54) and the Super Planche des Belles Filles (90), Saturday 9, the 8th stage will take place between Dole (39) and Lausanne (Switzerland), Sunday 10, the 9th stage will take place between Aigle (Switzerland) and Châtel (74). Significant traffic difficulties are expected around the route of the stages as well as to access the departure and finish cities.
Tour de France merk je op de snelweg weinig tot niets van. De significant difficulties zijn inderdaad die wegen waarover de rit gaat (uiteraard inclusief alles wat die wegen kruist), en de start- en finishplaats. Daarbij gaat de Tour het grootste gedeelte van het traject over kleinere D-wegen.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » do 07 jul 2022, 16:51
Vandaag was ik een dagje in België en kwam rond 8:15 over de Ring van Antwerpen. Er was op een heel kort stukje sprake van iets langzamer rijdend verkeer, maar dat was nog geen file te noemen. Normaal gesproken zou het morgenochtend niet veel anders zijn.
Bij Brussel was het een stuk drukker, met name bij Strombeek-Bever en ook verderop nog op de westelijke ring. Op de terugweg ben ik via de oostelijke ring gekomen. Richting zuiden is daar een vervelende versmalling naar één rijstrook bij Wezembeek-Oppem of nog ietsje verder. Daar stond vanmiddag een flinke file achter, lijkt me geen optie om te nemen richting Frankrijk.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » do 07 jul 2022, 19:51
Morgen gaat de reis beginnen inderdaad! Dank voor de comments Rein; ik zie inderdaad op Google Maps dat het al paar dagen filerijden is op de R0-oost, dat zal die versmalling zijn. Derhalve loopt het ook nog wel vast op de R0-west, met name op en vlak na het viaduct van Vilvoorde.
Edit: de werken op de R0 (versmalling 2 naar 1 in zuidelijke richting op de R0-oost) lopen van 4 juli tot eind augustus.
Het plan is dat vrouwlief morgen de eerste kilometers gaat maken; dan kan ik monitoren hoe het loopt in België en kies ik op de R1 voor de route via Charleroi als de R0 redelijk door loopt; of de old-skool Gent > Lille > Parijs optie als er >15 min vertraging op de R0 staat. De route via Lille zou tot Parijs geen issues moeten geven en op de passage van Parijs mag ik dan een uur verliezen tov de route Charleroi > Reims om nog gunstig uit te komen.
Ik zal af en toe een update geven vanaf de (kant van de) autoroute.
-
brytje008
- verkeersader
Bericht
door brytje008 » do 07 jul 2022, 21:11
Autostrada schreef: ↑do 07 jul 2022, 19:51
Edit: de werken op de R0 (versmalling 2 naar 1 in zuidelijke richting op de R0-oost) lopen van 4 juli tot eind augustus
Dat is nogal vervelend. Ik neem 19 juli de route via Luxemburg. Geheid dat ik daar in de file ga komen.. Het voelt echt alsof er dit jaar erg veel plekken zijn in het europese wegenet waar je rekening mee moet houden.

Touren is rough so you got to be tough
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » do 07 jul 2022, 21:32

Je kunt eventueel nog wel een stuk parallel aan de R0 over de R22 gaan rijden. En in een echt gekke bui rijd je over Luik. Of Reims.
Uiteindelijk zijn werkzaamheden bij de steden vaste prik in de zomer. Misschien hebben we wat geluk gehad in de afgelopen jaren, en hebben we nu dingen bij Brussel en Luxembourg op onze hoofdroutes. Om deze kom je in ieder geval nog redelijk heen.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 08 jul 2022, 7:05
We rijden Nieuwegein uit, de A27 op. De kids stijf van de spanning dus tsja dan maar vroeg op pad.
R0 staat al vast; default plan wordt Gent > Lille > Paris.
Nog 850 km te gaan.
Edit 08h20: R1 gehad; liep zeer soepel, drukste punt na Kennedytunnel vanwege de werken aldaar (3 versmalde rijstroken en vMax 70)
Nog 710 km op de klok; straks bij Lille wat congestie op de A22 dan moeten we even kijken of we via Tournai gaan.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » vr 08 jul 2022, 8:39
brytje008 schreef: ↑do 07 jul 2022, 21:11
Autostrada schreef: ↑do 07 jul 2022, 19:51
Edit: de werken op de R0 (versmalling 2 naar 1 in zuidelijke richting op de R0-oost) lopen van 4 juli tot eind augustus
Dat is nogal vervelend. Ik neem 19 juli de route via Luxemburg. Geheid dat ik daar in de file ga komen.. Het voelt echt alsof er dit jaar erg veel plekken zijn in het europese wegenet waar je rekening mee moet houden.
De werkzaamheden zijn denk ik iets verder dan ik eerder aangaf. Op dit moment begint de file pas na de afslag richting E411 (Luxemburg) en zou je die redelijk filevrij kunnen bereiken. File zelf geeft nu zo'n 10 minuten vertraging hetgeen op zich wel te overzien is, maar vermijdbaar is hij uiteraard wel.
-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » vr 08 jul 2022, 8:42
Autostrada schreef: ↑vr 08 jul 2022, 7:05
Nog 710 km op de klok; straks bij Lille wat congestie op de A22 dan moeten we even kijken of we via Tournai gaan.
Het is momenteel opmerkelijk druk in/rond Rijsel, eigenlijk vanaf alle kanten. E403 en E429 is wel aan te raden op dit moment in ieder geval. Dat zou filevrij moeten gaan.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 08 jul 2022, 9:06
Yes ik denk dat we zo om Lille heen gaan rijden. Nu bij Nazareth voor 1e stop en zo bestuurders wissel.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 08 jul 2022, 9:15
Je ziet het nu al rustiger worden. Lijkt ochtendspits. N356-passage westelijk langs stadscentrum is drukker dan de oostelijke over N227 - die iets om is. Eventueel A23 Valenciennes volgen aan het einde van de A22; dan passeer je langs die kant.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 08 jul 2022, 10:38
Liep gesmeerd tot we in een file kwamen op de A1. Ongeluk, linker rijstrook dicht. Nu al spijt van route via Parijs (tov Charleroi). Wel mooi weer

-
Rein
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Rein » vr 08 jul 2022, 10:49
Tja, dat ongeluk dat is gewoonweg pech hebben.
Ben benieuwd hoe Parijs verloopt. Momenteel al/nog erg druk rond Parijs.
Gmaps geeft als snelste route nu de A86 via de Duplex tunnel en daarna N118, maar die route is ook niet echt filevrij te noemen, zowel niet het stuk voor de tunnel als op de N118. Die N118 was vorig jaar toen ik daar reed op deze vrijdag dus ook al geen pretje.
Echter de andere routes rond Parijs zijn ook wel redelijk rood gekleurd. A3 en A86 via oostkant is bijna helemaal donkerrood en momenteel met meer vertraging dan via de westkant rijden. En A1 - Périphérique is ook behoorlijk rood.
Het is een beetje kiezen tussen vele kwaden.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Bericht
door Pino » vr 08 jul 2022, 11:36

A104 naar A6-A77 toe.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 08 jul 2022, 14:27
Pino jij hebt het bij het rechte eind. Nu langs de A77, heerlijk in het zonnetje in complete serene rust aan het bijkomen van de passage van Parijs die echt heel vies tegenviel. Me laten verleiden door Waze om binnendoor te rijden langs Charles de Gaulle wat op papier natuurlijk altijd beter is dan de praktijk als je voor een Franse basisschool staat…
A104 was dramatisch - dik uur vertraging gepakt maar alsnog beter dan BP en A3/A86 die helemaal dicht zaten
Eenmaal op A6 liep het weer gesmeerd en A77 is genieten - compleet leeg en prachtig weer.
Super blij met de télepeage badge; werkt gesmeerd en scheelt vooral gevoelsmatig wat tijd, het is gewoon relaxed dat je door kunt rijden.
Voorbij Montargis voegde de A19 in die we anders genomen hadden via Reims en Troyes; voor de volgende keer want Parijs was echt een drama (huilende kids, asociaal rijden de Fransen en veel file). Vakantie heet dat geloof ik ;-)
-
Km357
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Km357 » vr 08 jul 2022, 14:39
Vanaf de A77 rij je toch doorheen leeg Frankrijk, enkel de vrachtroutes RCEA/N7 kunnen nog stress geven.
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 08 jul 2022, 14:43
De A79 is net open - ik hoop dus dat het mee valt. Nu eerst even genieten; kids spelen potje voetbal op prachtige Aire du Jardin des Arbres - aanrader voor als je op A77 zit!
-
Autostrada
- stadsweg
Bericht
door Autostrada » vr 08 jul 2022, 15:22
Nog een observatie over de télepéage; bij SANEF op de A1 ten zuiden van Lille heb je 2 poortjes helemaal links voor télepéage met hoogtebeperking van 2m terwijl aan de rechterkant 2 poorten zitten zonder beperking. Zelfde opzet vind je bij Senlis (A1).
Bij APRR (A6 en A77) tot nu toe alle télepéage poorten zonder hoogtebeperking. Handig met de dakkoffer :-)