Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.
Moderator: Moderatoren
-
Chrysa
- autoweg
Bericht
door Chrysa » do 30 jun 2022, 23:38
Jeff schreef: ↑do 30 jun 2022, 21:49
*Zet een hulplijn in*
Hulplijn: Je weet dat je ongeveer 500 a 800 km hoger zit dan Groningen-stad? En daarmee dus ook dichter op de Poolcirkel.
In bepaalde maanden is het al amper licht, waarom zou je het 24/7 donker maken in huis?
------
Heb je nog meer van zulke vragen?
Toch wel fijn om te weten dat de bevolking gewoon gek is, en het niet ligt aan het feit dat ik altijd de goedkoopste hotels uitkies.

-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » vr 01 jul 2022, 8:08
Speciaal voor jou zijn de verduisteringsgordijnen een optie geworden waar je extra voor moet betalen
((ik herken je punt verder niet, maar heb dan ook geen hostels en/of hotels in Estland gebruikt die slechts een zak pinda's per nacht kosten))
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » vr 01 jul 2022, 8:13
Ik heb op mijn reis door Finland, Zweden en Noorwegen (boven de poolcirkel) ook in hotels geslapen die heel erg veel pinda’s kosten, maar lang niet allemaal hadden die verduisteringsgordijnen, al zou je het qua prijsniveau wel verwachten.
1 hotel had zelfs prima verduisterinsgordijnen, maar ook een (niet-verduisterbare) lichtkoepel en we zaten precies op de bovenste verdieping

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » vr 01 jul 2022, 8:24
Mij maakt het niet uit of het licht of donker is. Als ik wil slapen rol ik mijzelf op, doe mijn ogen dicht en

Donateur Vereniging Wegenforum
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » do 07 jul 2022, 13:09
Ik zit er serieus aan te denken om met mijn auto naar Berlijn te rijden. Na een dag of drie door naar Szczecin (Stettin) en dan langs de kust naar Gdansk. Behalve die stad heb ik het idee ook het merengebied te bezoeken, de voormalige zuidelijke helft van Oost-Pruisen. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan, zoals een globale route plannen en hotels checken. Ben er nog niet helemaal uit.
Eigenlijk wil ik vliegen, maar de chaos op Schiphol (en andere luchthavens) en de volstrekt absurde prijzen voor een huurauto (een Fiatje 500 voor een week kost al met gemak € 1.000, laat staan wat een fatsoenlijke auto kost) houden mij vooralsnog tegen. Dan rij ik toch liever zelf, in mijn eigen auto.

-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » do 07 jul 2022, 13:53

Ik heb de afgelopen 10 jaar diverse Poolse steden bezocht. Szczecin heeft best een paar aardige plekjes, maar is zeker niet de meest interessante stad om te bezoeken. Ik zou eerder Poznań of Toruń als een volgende stop inplannen.
Gdańsk en het merengebied zijn vervolgens leuke volgende doelen.
Edit: ik weet niet waar en voor wanneer je hebt gekeken, maar:
Hajo schreef: ↑do 07 jul 2022, 13:09
een Fiatje 500 voor een week kost al met gemak € 1.000, laat staan wat een fatsoenlijke auto kost
Net even bij een all-inclusive aanbieder gekeken (Sunnycars) en een Skoda Fabia heb je in oktober in Gdańsk voor een week voor ongeveer €350,-
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » do 07 jul 2022, 15:33
Ik reis eind augustus, begin september. Ik heb niet gekeken naar een huurauto in Polen, maar die heb ik ook niet nodig als ik met mijn eigen auto ga.
Misschien is vliegen op Gdansk nog een mogelijkheid. Dit weekend maar eens nagaan.
-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » do 07 jul 2022, 18:27
Hajo schreef: ↑do 07 jul 2022, 13:09
Ik zit er serieus aan te denken om met mijn auto naar Berlijn te rijden. Na een dag of drie door naar Szczecin (Stettin) en dan langs de kust naar Gdansk. Behalve die stad heb ik het idee ook het merengebied te bezoeken, de voormalige zuidelijke helft van Oost-Pruisen. Ik heb al wat vooronderzoek gedaan, zoals een globale route plannen en hotels checken. Ben er nog niet helemaal uit.
Eigenlijk wil ik vliegen, maar de chaos op Schiphol (en andere luchthavens) en de volstrekt absurde prijzen voor een huurauto (een Fiatje 500 voor een week kost al met gemak € 1.000, laat staan wat een fatsoenlijke auto kost) houden mij vooralsnog tegen. Dan rij ik toch liever zelf, in mijn eigen auto.
Als je de tijden handig kiest (dinsdag avond 1700 weg ofzo) en je je auto een beetje goed ingereden hebt, is Berlijn ook maar 5 a 6 uurtjes karren vanuit Zeist.
-
Jeff
- expressweg
Bericht
door Jeff » do 07 jul 2022, 18:36

Rotterdam -> Berlijn-Zuid (Michendorf) plus 2 stops kan in net iets meer dan 7 uur. (~134 km/h op cruise control als kruissnelheid)
Vanuit Zeist kan er indd een uur vanaf
@Hajo: Zullen we een apart topic voor je maken?

-
duikgek89
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door duikgek89 » do 07 jul 2022, 19:31

Zeist - Brandenburger Tor is 625km. Met 125km/h gemiddeld is dat 5 uur rijtijd. En voor 125km/h gemiddeld hoef je op een doordeweekse avond niet veel moeite te doen. 160 waar toegestaan en de rest Vmax+10 op teller kom je een heel eind.
En meer dan een koffiestopje van 10 minuten is op zo'n ritje ook niet echt nodig lijkt me.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » do 07 jul 2022, 20:18

Zelfs als ik al in een auto rij die dat prima kan, dan nog vind ik het persoonlijk niet prettig om langere einden met 160 km/u te rijden. De adviessnelheid van 130 en ik vind het wel best. En ik ben iemand die toch graag om de 2-2,5 uur een korte stop mag maken, dan kom je al gauw op twee pauzes.
En er zullen vast meer zo over denken. Ik snap heel goed dat het voor jou anders is, maar jij lijkt mij eerder de uitzondering dan de regel.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » do 07 jul 2022, 22:43
Jeff schreef: ↑do 07 jul 2022, 18:36
@Hajo: Zullen we een apart topic voor je maken?
Als deze roadtrip doorgaat, ok.
En ik begin er steeds meer voor te voelen. Ik heb geen zin om ergens per vliegtuig aan te komen om dan te merken dat mijn bagage op Schiphol is achtergebleven. Wat een ongelooflijke puinhoop...
Ik ga dit weekend er eens goed voor zitten om het één en ander eens grondig te uit te zoeken. Berlijn ken ik, maar het is vooral de Poolse Oostzeekust en dat vroeger zuidelijke deel van Oost-Pruisen wat mij trekt. Gdansk: Westerplatte en het plaatselijke postkantoor (nu museum). Elblag (Elbing), Olsztyn (Allenstein), ruïnes van de Wolfsschanze bij Gierloz, de meren, misschien ook Kaunas in Litouwen meenemen, een blik werpen op Rusland (enclave Kaliningrad, vroeger Königsberg). Terug via Warschau (ben ik al eens geweest), Lodz (Litzmannstadt; museum) en Poznan (Posen).
Gdansk (1.200 km) is zelfs dichterbij dan Monaco (1.400 km), merkte ik. Berlijn moet in één dag te doen zijn. Voor een lange rit op de Autobahn vind ik een kruissnelheid van 150 km/h prettig.
-
Hajo
- 2x3 autosnelweg
Bericht
door Hajo » vr 08 jul 2022, 18:31
Mijn tripje begint steeds meer vorm te krijgen. Ik heb deze middag de route wel zo ongeveer vastgesteld. Inmiddels ben ik een hotel lijst aan het maken. Zodra die klaar is, reserveer ik ze allemaal in één keer.
Ik rij op 31 augustus eerst naar Berlijn, waar ik bij het vliegveld overnacht, Steigenberger Airport Hotel. Daarna door naar Gdansk, overnachting in het Radisson Blu Hotel. Misschien meerdere nachten, zodat ik Gdansk als uitvalsbasis kan gebruiken.