Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » vr 08 jul 2022, 18:02

We zijn in het hotel in Clermont Fd (Riom) aangekomen. Vanaf Parijs was het zeer goed te doen. A77 loopt inmiddels toch wel heel flink stuk door, nog maar twee korte stukjes enkelbaans waar we geen noemenswaardig oponthoud hadden.
Het knooppunt tussen de N7 en A79 is nog niet af, het is nu een gewone ongelijkvloerse aansluiting maar nog geen knooppunt.
De A79 zelf ligt er mooi bij, de eerste kilometers kunstmatig ingesnoerd tot 2x1 met vMax 90 maar al vrij snel 2x2 op autoroute standaard met 1 bordje 110 km/h wat niemand gezien leek te hebben (in de praktijk dus 130 km/h).

Morgen nog 500 km; ANWB verwacht top drukte lees ik; bison fute geeft code rood (zeer druk) met op A7 code zwart (extreem druk); hopelijk valt het mee op de A75 en A9. Nu eerst glaasje Franse wijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » vr 08 jul 2022, 18:06

Voor jou verwacht ik morgen enkel problemen in de afdaling naar Lodève, en dan op de A9 zelf tussen Béziers en Narbonne, daarna zou het vlotter moeten gaan omdat er toch altijd een hoop verkeer naar Toulouse afslaat. Maar moest er bijvoorbeeld iets mislopen rond Montpellier zal je een quasi lege A9 voorgeschoteld krijgen.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » vr 08 jul 2022, 18:17

^^ Plus wellicht nog wat file waar A75 van drie naar twee rijstroken gaat. Rest van A75 zal wel meevallen. In begin wat drukkig met en af en toe wat afremmen naar 60 / 70 km/h, maar daarna weinig problemen te verwachten (behoudens incidenten).

@Autostrada: hoe lang heb je er ongeveer over gedaan van Charles de Gaulles tot Clermont Ferrand (inclusief files en stops)?

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » vr 08 jul 2022, 18:41

^^

Ik denk dat ik 12h15 de peage bij Senlis verliet (A1) en 17h15 was ik in Riom. Dus pakweg 5 uur van Charles de Gaulle tot aan Clermont Fd.

De reis ging voorspoedig van Nieuwegein tot aan het zuiden van Lille, waar een ongeluk met een bestelbusje en een Renault Kadjar roet in het eten gooide. Daar waren we 15 a 20 min aan kwijt ivm afsluiting van de linker rijstrook. Ondanks dat dit nog op het tolvrije gedeelte was waren er prima hulpdiensten en wagens van de wegbeheerders ter plaatste om alles in goede banen te leiden.

Toen 135 op de teller de A1 afgeknald naar het zuiden, ik had de Sytadin app geïnstalleerd en vrouwlief hield eea in de gaten (ik hield het simpel: route 1, 2 of 3 (BP / A3 / A104)) en die app gaf al aan dat het volledig bal was rond Parijs. Waze stuurde mij over de luchthaven van Charles de Gaulle, we reden letterlijk onder het kantoor van Air France door… Vrouwlief vroeg nog: gaan we wel goed joh? Maar we kwamen toen op de A104 en daarna ben ik door de voorsteden van Parijs gereden via het OWN. De A104 stond muurvast bij het punt waar deze van de N2 aftakt dus dat heb ik allemaal omzeild, maar zoals gezegd is Waze toch wel erg optimistisch en overschat zichzelf behoorlijk.

Uiteindelijk kwamen wij weer op de A104 ten zuiden van de N3 en daar zijn we toen op gebleven, wat Waze ook zei. De A104 is gewoon substandaard en bij elke oprit loopt het vast als de intensiteiten zo hoog waren als vandaag. We zagen het op een gegeven moment echt niet meer zitten. De kids hielpen niet bepaald mee op dat punt.

Uiteindelijk nog kort overwogen om maar de A5 te nemen en dan via A19 naar de A77 maar het laatste stuk A104 viel relatief mee, nog wat vertragingen bij het samengaan met de A5a en daarna bij het invoegen op de A6. Eenmaal op de A6 kreeg ik wel weer de hoop; ik voelde aan dat de intensiteiten niet hoog genoeg waren om significante congestie te veroorzaken, omdat er veel lege gaten tussen het verkeer vielen.

Eenmaal op de A77 was het bliss. Geen kip op de weg, cruise control weer op 135. Zo’n schril contrast met hoe het rond Parijs was. Vanaf oprijden peage A6 eigenlijk alleen maar vMax + 5 gereden (behalve A79, daar vMax + 20 omdat het daar nu 110 km/h is ondanks dat de autoroute gewoon klaar is)

Uiteindelijk wel spijt dat ik niet via Charleroi ben gegaan, had me denk ik 15 tot 30 minuten gescheeld, maar vooral heel veel stress (ook met de kids) omdat je dan gewoon kunt stoppen wanneer je wilt. Van de A77 heb ik zeker geen spijt, A10 langs Orleans geeft nu ook wat vertraging en de 1x2 delen van de N7 waren (nu) prima te doen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » vr 08 jul 2022, 18:42

Als je 's morgens vanuit Riom vertrekt, ga je dan ten zuiden van Clermont bij de versmalling naar 2x2 al in de problemen komen?

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » vr 08 jul 2022, 18:57

Ik denk / hoop het niet; ik ben daar op het punt dat het verkeer uit Parijs / BE / NL daar nog lang niet kan zijn (zo rond 08h).

Morgen neem ik het zoals het komt; 500 km en de hele dag de tijd. Ik heb dus speling. Bison fute waarschuwt voor morgen ook niet voor de A75 (wel voor de A9 later op de route).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » vr 08 jul 2022, 18:59

Ik heb vandaag af en toe een blik op Google Maps geworpen. Wat opviel is dat de ochtendspits in Parijs eigenlijk de rest van de dag heeft geduurd. Er was niet echt een periode dat het veel rustiger was, de hele dag door stond overal file. Parijs is berucht om de files, maar doorgaans staan niet alle routes vast tussen 10 en 15 uur.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » vr 08 jul 2022, 18:59

Km357 schreef: vr 08 jul 2022, 18:42 Als je 's morgens vanuit Riom vertrekt, ga je dan ten zuiden van Clermont bij de versmalling naar 2x2 al in de problemen komen?
Vorig jaar op deze zaterdag was de derde rijstrook klaar, maar nog niet in gebruik. Op het hele stuk tot en met eerste stukje waar het nu nog steeds 2x2 is, was het stop-and-go. Afwisselend ca 20 tot 30 km/h en dan weer even kort stilstaan. Op een 2x3 weg zal het met die hoeveelheid verkeer nog wel rijden kijkt me, maar zodra er dan één rijstrook afvalt is een file te verwachten. Vraag is dan hoe lang of kort die dan is. Dat horen we morgen dan wel. ;)
Autostrada schreef: vr 08 jul 2022, 18:57 Ik denk / hoop het niet; ik ben daar op het punt dat het verkeer uit Parijs / BE / NL daar nog lang niet kan zijn (zo rond 08h).

Morgen neem ik het zoals het komt; 500 km en de hele dag de tijd. Ik heb dus speling. Bison fute waarschuwt voor morgen ook niet voor de A75 (wel voor de A9 later op de route).
Ik reed vorig jaar rond diezelfde tijd de A75 op, dus dat tijdstip zegt niet zoveel. Blijkbaar is er gewoonweg veel verkeer dat erg vroeg vertrekt of de hele nacht doorrijdt.

Maar 500 km is allemaal te doen natuurlijk. Ik was vorig jaar rond een uur of 3 in de contreien waar je nu heengaat en dat lijkt me tijdig genoeg. Let wel even op of het op het OWN vanaf Perpignan-Sud niet vaststaat, dat was vorig jaar wel het geval. Op zo'n wisseldag in de zomer is het daar gewoonweg erg druk.

Oh en wees voorbereid op erg drukke VZP's op de A75. Er zijn er niet zo extreem veel en die er zijn, zijn niet heel erg groot. Ik vond het vorig jaar vrij chaotisch. En als je elektrisch wilt laden ben je op die dagen sowieso de sjaak op die VZP's. :yes:

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » vr 08 jul 2022, 19:09

Chris schreef: vr 08 jul 2022, 18:59 Ik heb vandaag af en toe een blik op Google Maps geworpen. Wat opviel is dat de ochtendspits in Parijs eigenlijk de rest van de dag heeft geduurd. Er was niet echt een periode dat het veel rustiger was, de hele dag door stond overal file. Parijs is berucht om de files, maar doorgaans staan niet alle routes vast tussen 10 en 15 uur.
De totalen van het Ile de France vandaag op http://www.sytadin.fr/sys/barometre_cou ... l.jsp.html. Ochtendspits okee voor een vrijdag en daarna werd het zelfs drukker. En feitelijk alles in de noord-zuid-richting (maar dat zie je niet op deze kaart). Middagspits vervolgens juist relatief rustig. Wel meer kilometers file dan rond lunchtijd, maar dat zal zijn omdat ook andere spitsrichtingen wat files zagen.

Charles de Gaulle-Les Ulis zat op enig moment vanmorgen op 2 uur reistijd wanneer je de gangbare route over A3-A86 pakte. Die drukte is later op de dag alleen maar teruggelopen.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » vr 08 jul 2022, 19:31

^^

Die grafiek spreekt wel boekdelen; ik was daar om 13h maw het drukste punt van de dag. Toch had ik dat niet anders kunnen plannen, behalve dan via Charleroi en Reims rijden :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » vr 08 jul 2022, 19:38

Autostrada schreef: vr 08 jul 2022, 18:41 Ik denk dat ik 12h15 de peage bij Senlis verliet (A1) en 17h15 was ik in Riom. Dus pakweg 5 uur van Charles de Gaulle tot aan Clermont Fd.
Heb je een tien uur gereden over een 850 kilometer. Anderhalf uur langer dan op gemiddeld 100 per uur, wat ik voor dit soort ritten als stelregel gebruik. Twintig minuten verliezen bij Lille past daar nog redelijk in, je hebt het bij Parijs verloren.

Wat voor kentekens zag je vooral daar rond Parijs? De noord-zuid-richting van de files duidde voor mij op heel veel transitverkeer; als in: niet Parijs zelf dat daar onderweg was. En met het tijdstip waarop de A1 al begon vol te lopen vermoedde ik eerder Belgen en departement 59 dan Nederlanders.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » vr 08 jul 2022, 19:58

Een beetje hetzelfde patroon op de route Luxemburg - Dijon. Ook daar vooral druk midden in de ochtend (met top rond 10:00 - 10:30) en daarna alweer afnemende drukte. En dat waren aannemelijk ook vooral Belgen en in mindere mate Nederlanders.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » vr 08 jul 2022, 20:02

^^

Witte platen met rode nummers!

Voornamelijk zuiderburen dus. En toch ook wel veel Fransen uit het noorden van het land (59 o.a.)

Op de A77 geen enkele gele plaat gezien; althans - wel wat Britten maar geen NL

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » za 09 jul 2022, 11:35

Nou we zijn weer op weg en niet voor gebrek aan avontuur. A75 valt echt tegen. Het eerste stuk met het gevreesde tolstation van Gerzat ging ik fluitend voorbij, daarna 3 baantjes langs Clermont Fd ging ook prima. Verkeer begon al wel meer te klonteren.

Versmalling naar 2 rijstroken ging nog net goed maar je voelde aan de manier waarop het verkeer zich gedroeg dat het niet lang goed zou gaan.

Eerste gedeelte A75 met de bochten bij elke vrachtwagen of caravan gelijk raak met rem reacties en bijbehorende harmonica’s met afremmen tot 40 km/h. Dit ging zo voort over zo’n 50 a 60 kilometer. De A75 is ook echt sub standaard over hele grote lengte met een bochtig tracé en geen vluchtstrook.

Vlak voor afrit 29 gaf Waze aan dat we de weg af moesten; vrouwlief checkte Google Maps en die gaf rechtdoor rijden. Na het avontuur in de buitenwijken van Parijs was haar devies - op de weg blijven maar nét voor het einde van de afrit gaf Waze “avoid major crash on A75” als pop-up en besloten we toch maar het OWN op te gaan.

Dit bleek een gouden greep aangezien we parallel aan de autoroute langs een enorme oplopende file reden om na 10 minuten bij sortie 30 de autoroute vlák voor een zeer akelig motorongeluk de A75 weer op.

Na 100 meter van het einde van de invoegstrook stonden er hulpdiensten het verkeer op 1 rijbaan te leiden. Nog wat gesteggel met paar Fransen die het niet konden hebben dat er verkeer via de oprit de autoroute weer op kwam (waarschijnlijk veronderstellend dat we net dezelfde afrit hadden genomen) waren we er voorbij.

Dit heeft ons zeker een half uur zo niet langer gescheeld en het verkeersbeeld vanaf dat punt was fundamenteel anders - weer heel stuk rustiger en rijdt sindsdien soepel door.

Zoals al een opgemerkt zijn de VZP’s langs de A75 een drama. Compleet overbelast met enorme rijen voor de brandstofpompen en dito rijen voor de toiletten. Snel maar weer door dus.

Nu in de afdaling van de A75 richting Lodeve en straks heerlijk 50 km muurvast op de A9. Al met al niet het allerbeste idee…
Laatst gewijzigd door Autostrada op zo 10 jul 2022, 7:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » za 09 jul 2022, 11:41

Het ongeluk op de A75 gaf op een gegeven moment zo'n uur vertraging zag ik op TomTom.

Op de A9 is het momenteel erg druk, ook mede door ongevallen, al lijkt de drukte wel weer wat af te nemen. Vanaf de A75 nu ca 40 tot 45 minuten vertraging.
Laatst gewijzigd door Rein op za 09 jul 2022, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » za 09 jul 2022, 13:12

Ja, dat is toch een stuk slechter dan ik zou gedacht hebben.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » za 09 jul 2022, 13:17

Orange - Béziers is helemaal filevrij, maar Béziers - Narbonne is wel totaal bal, vanwege ongevallen. De voor de hand liggende alternatieve routes staan daar ook muurvast bij dorpspassages.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » za 09 jul 2022, 13:38

Als je die wil omzeilen moest je 2h voor dat je daar aankomt al een wijde boog gestart zijn, want de oude N9, N112 en N113 kunnen dat extra verkeer nooit aan. Jammer dat er onder de A61 in de Corbières geen betere noord-zuid ligt behalve de N9/A9. Want als die volzitten heb je geen alternatief.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21979
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Pino » za 09 jul 2022, 17:47

Km357 schreef: za 09 jul 2022, 13:12 Ja, dat is toch een stuk slechter dan ik zou gedacht hebben.
Het is niet de plek waar je nog veel file verwacht, maar het is wel tekenend voor dit soort dagen. Één ongeval en het loopt helemaal vast, en het duurt uren voordat dat goed is opgeruimd. En niet zelden ontstaan dan in dat verkeer ongevallen twee en drie.

Op dat soort scenario’s kun je feitelijk niet plannen, behalve dat ze op dit soort dagen bij de drukke hoofdroutes horen. De grote vertraging op de A71 vanochtend, toch bepaald geen plek waar je op grote problemen rekent, is toch wel illustratief.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » za 09 jul 2022, 18:07

Nou we zitten er hoor. Vandaag om 15h00 aangekomen nadat we om 08h uit Riom waren vertrokken.

Zoals ik al uitgebreid had geschreven was de A75 billen knijpen tot we in een ongeval terecht kwamen waar we dankzij Waze volledig omheen konden rijden. Vanaf dat punt was het verkeer goed uitgedund en ging het wel; vrouwlief achter het stuur dus ik kon de wagen mentaal voorbereiden op de hel die A9 heet.

Tegen het einde van de A75 wilde Waze ons via de D609 naar Narbonne sturen via de ring van Beziers; ik zag op de website van de ANWB dat de A9 dicht stond in verband met een ongeval en dat 2 van de 3 rijstroken waren afgesloten. Tijdstip van posten was 3 uur geleden; mijn gedachtegang was: die rijstroken zijn ofwel al vrij, of worden heel snel vrij gemaakt als het al 3 uur geleden gebeurd is. Met andere woorden, die file gaat zich langzaam oplossen en die D609 door allemaal dorpen gaat geen snellere optie zijn.

Door gereden over die ring van Beziers naar het tolstation van sortie 36 van de A9; daar was het mayhem van sluipverkeer wat de A9 af probeerde te komen en daar maar kleedje op de grond neergelegd en armoedige picknick zoals je die alleen langs de autoroute kunt hebben. De kids eenmaal gevoed en naar toilet geweest (was zowaar een acceptabel toilet bij het gebouwtje van het tolstation) en toen maar de ogen (figuurlijk) gesloten en aangeschoven op de A9. Vanaf sortie 36 tot aan Narbonne was 20 kilometer en daar hebben we dik een uur over gedaan; wat een gigantische file en verkeersdrukte. Ook meerdere kleine ongelukjes in de file en auto’s met pech op de vluchtstrook. De kids waren ondertussen in slaap gevallen na de lunch dus dat was wel een royale meevaller tijdens het afzien. Eenmaal bij Narbonne op de plek waar het ongeval was geweest was natuurlijk al totaal niets meer te zien; hele zaakje opgeruimd, alle rijstroken al lang weer open maar het duurt gewoon eindeloos voordat zo’n monster file zich oplost met de verkeersdrukte van vandaag.

Voorbij knooppunt met de A61 reed het wel wat beter door, zo’n 100 gemiddeld met veel stop-en-go. Rechter rijstrook wordt door de Fransen gemeden als de spitsstrook van de A50 over de Veluwe en het is kop-staart rijden op de linker baan. Uiteraard met het knipperlichtje naar links aan. Er hoeft dan maar iemand even te remmen of onhandig te sturen en de ankers gaan overal vol uit; waarna de volgende stop-en-go een feit is. Beste was gewoon rechts blijven hangen, per saldo ben je dan hetzelfde uit als links proberen de 130 na te jagen om dan weer de parachute uit te moeten gooien.

Al met al zeer vermoeiend - vrouwlief wilde afgelost worden dus het stuur weer over genomen en laatste kilometers echt af zitten tellen.

Bon - we zijn er, vakantie is begonnen en volgend jaar maar weer vliegen of midden van de week gaan rijden denk ik…

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » za 09 jul 2022, 18:24

^^ Of 's nachts rijden...ik zeg het nogmaals, met kinderen is dat geen problemen want die stuiken/slapen toch. Je moet het natuurlijk zelf wel kunnen, maar ik zit niet in de luxepositief dat ik kan afgelost worden volgende week als ik ongeveer hetzelfde traject zal doen, maar dan Gent-Argelès, en een paar dagen later Argelès-Aups maar dat is op een donderdag overdag dus dan is de A9 enkel maar nerveus. De middagstop is dan gepland voor St-Martin de Crau waar er aan het station een leuke routier zit.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » za 09 jul 2022, 18:41

Rein schreef: vr 08 jul 2022, 18:59 Ik reed vorig jaar rond diezelfde tijd de A75 op, dus dat tijdstip zegt niet zoveel. Blijkbaar is er gewoonweg veel verkeer dat erg vroeg vertrekt of de hele nacht doorrijdt.

Maar 500 km is allemaal te doen natuurlijk. Ik was vorig jaar rond een uur of 3 in de contreien waar je nu heengaat en dat lijkt me tijdig genoeg.
Autostrada schreef: za 09 jul 2022, 18:07 Nou we zitten er hoor. Vandaag om 15h00 aangekomen nadat we om 08h uit Riom waren vertrokken.
Told ya! :lol:

Uiteindelijk verschillen jouw ervaringen per saldo weinig met mijn ervaringen vorig jaar in hetzelfde weekend. Op zulke dagen is het (blijkbaar) nou eenmaal zoals het is. Als het rustiger is, dan is het natuurlijk veel prettiger rijden en ben je op zo'n dag een uur of anderhalf uur eerder op bestemming. En nu dus iets langer onderweg, maar nog steeds op een prima tijd op locatie aangekomen lijkt mij zo.

Al met al ben ik echter ook niet heel erg enthousiast (meer) om op zulke dagen die kant op te gaan rijden. Ik ga nu op een zondag richting Frankrijk, blijf dan een paar dagen rond Clermont Ferrand en ga dan op woensdag door naar mijn eindbestemming. Met dat schema verwacht ik een veel betere doorstroming dan op zo'n vrijdag/zaterdag-combinatie. Maar goed zoiets moet uiteindelijk wel in te passen zijn in je vakantieschema en je bent vaak ook erg afhankelijk van de accomodaties op welke dagen je 'mag' aankomen.

Mocht je alleen op een zaterdag aan mogen komen dan is een donderdag - vrijdag - zaterdag combi wellicht ook een optie een andere keer. Dat is dan wel weer een extra overnachting, maar aan de andere kant ben je dan in de gelegenheid om bijvoorbeeld eens een keer (kort) een stad te bezoeken waar je anders niet snel komt. In dit geval bijvoorbeeld op dag 1 naar Orléans (of Vierzon of Limoges), dag 2 naar Toulouse (of Carcassonne) en dag 3 naar Perpignan (of Spanje).

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » za 09 jul 2022, 19:43

Het viel in zoverre niet tegen dat we ons wel voorbereid hadden op drukte. Ook het feit dat we in 2 etappes en 2 chauffeurs reden gaf ons wel echt marge. Qua aankomst tijd in de accommodatie hadden we niets te klagen; viel allemaal reuze mee en qua “echte” vertraging op 1400 km zal het totaal zo’n 2 a 3 uur geweest zijn, wat voor een rood/zwart weekend natuurlijk helemaal niet zo slecht is.

Wat tegenviel is de fysieke tol die zo’n rit vereist; met 130 over de A77 op cruise control zoeven kost natuurlijk geen centje pijn. Maar als je je door het verkeer aan het worstelen bent, constant op je hoede moet zijn als chauffeur terwijl de rest van de auto daar niet per se rekening mee wil/kan houden dan is het echt een aardige kluif, althans - zo ervaarden wij dat.

En, een belangrijk mentaal aspect moet je ook niet onderschatten - als je vertrekt uit Nieuwegein en je krijgt aan de voorkant op een briefje dat je 2 a 3 uur vertraging pakt, dan teken je daar voor. Maar als je al een uur aan het klooien bent rond Parijs en nog 400 km op de klok hebt, of al 10 minuten naar EXACT hetzelfde hectometerpaaltje op de A9 aan het staren bent, dan moet je wel echt heel erg zen zijn wil je daar lol in hebben/houden (met een achterbank die er begrijpelijk he-le-maal klaar mee is op een gegeven moment). Je bent toch pas echt gerust als je eenmaal op je eindbestemming bent zullen we maar zeggen.

Morgen naar het strand, 3 kilometer rijden. Dat zou moeten lukken :rofl2:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76494
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chris » za 09 jul 2022, 19:54

Autostrada schreef: za 09 jul 2022, 19:43 Wat tegenviel is de fysieke tol die zo’n rit vereist; met 130 over de A77 op cruise control zoeven kost natuurlijk geen centje pijn. Maar als je je door het verkeer aan het worstelen bent, constant op je hoede moet zijn als chauffeur terwijl de rest van de auto daar niet per se rekening mee wil/kan houden dan is het echt een aardige kluif, althans - zo ervaarden wij dat.
Ik kan buiten de schoolvakanties rijden en dan tik je 1.000 kilometer op rustige autoroutes makkelijk weg. In Duitsland vind ik dat altijd vermoeiender rijden, ondanks de kortere afstanden, omdat het verkeer zoveel drukker is. Je kan minder makkelijk met verstand op nul cruisen. Dus ik herken wel wat je zegt, ook zonder kinderen.

Ik heb al jaren niet meer door Europa gereisd tussen begin juli en eind augustus, ik plan de vakanties ervoor en erna. Maar misschien dat ik dit jaar nog wel ergens een lang weekend pak begin augustus. Donderdag heen en zondag terug ofzo, dat moet wel te doen zijn.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » za 09 jul 2022, 20:03

Autostrada schreef: za 09 jul 2022, 19:43 Het viel in zoverre niet tegen dat we ons wel voorbereid hadden op drukte. Ook het feit dat we in 2 etappes en 2 chauffeurs reden gaf ons wel echt marge. Qua aankomst tijd in de accommodatie hadden we niets te klagen; viel allemaal reuze mee en qua “echte” vertraging op 1400 km zal het totaal zo’n 2 a 3 uur geweest zijn, wat voor een rood/zwart weekend natuurlijk helemaal niet zo slecht is.

Wat tegenviel is de fysieke tol die zo’n rit vereist; met 130 over de A77 op cruise control zoeven kost natuurlijk geen centje pijn. Maar als je je door het verkeer aan het worstelen bent, constant op je hoede moet zijn als chauffeur terwijl de rest van de auto daar niet per se rekening mee wil/kan houden dan is het echt een aardige kluif, althans - zo ervaarden wij dat.

En, een belangrijk mentaal aspect moet je ook niet onderschatten - als je vertrekt uit Nieuwegein en je krijgt aan de voorkant op een briefje dat je 2 a 3 uur vertraging pakt, dan teken je daar voor. Maar als je al een uur aan het klooien bent rond Parijs en nog 400 km op de klok hebt, of al 10 minuten naar EXACT hetzelfde hectometerpaaltje op de A9 aan het staren bent, dan moet je wel echt heel erg zen zijn wil je daar lol in hebben/houden (met een achterbank die er begrijpelijk he-le-maal klaar mee is op een gegeven moment). Je bent toch pas echt gerust als je eenmaal op je eindbestemming bent zullen we maar zeggen.

Morgen naar het strand, 3 kilometer rijden. Dat zou moeten lukken :rofl2:
Gewoon te voet, tegen dat ze de zee zien zijn ze zo uitgelaten dat je de volgende 2 uur met je partner leuke dingen kan fluisteren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Rein » za 09 jul 2022, 20:06

Autostrada schreef: za 09 jul 2022, 19:43 Wat tegenviel is de fysieke tol die zo’n rit vereist; met 130 over de A77 op cruise control zoeven kost natuurlijk geen centje pijn. Maar als je je door het verkeer aan het worstelen bent, constant op je hoede moet zijn als chauffeur terwijl de rest van de auto daar niet per se rekening mee wil/kan houden dan is het echt een aardige kluif, althans - zo ervaarden wij dat.
Heel herkenbaar.
Autostrada schreef: za 09 jul 2022, 19:43 En, een belangrijk mentaal aspect moet je ook niet onderschatten - als je vertrekt uit Nieuwegein en je krijgt aan de voorkant op een briefje dat je 2 a 3 uur vertraging pakt, dan teken je daar voor. Maar als je al een uur aan het klooien bent rond Parijs en nog 400 km op de klok hebt, of al 10 minuten naar EXACT hetzelfde hectometerpaaltje op de A9 aan het staren bent, dan moet je wel echt heel erg zen zijn wil je daar lol in hebben/houden
Ook herkenbaar. Zo'n grap had ik dus vorig jaar op de A10 bij Orléans waar het door een ongeluk in de werkzaamheden ook voor geen meter opschoot en ik de eindtijd in Waze alleen maar op zag lopen, wetende dat je ná de file nog even 300 km door moet terwijl je al zo gaar bent als een konijn.
Autostrada schreef: za 09 jul 2022, 19:43 Morgen naar het strand, 3 kilometer rijden. Dat zou moeten lukken :rofl2:
Ik heb een donkerbruin vermoeden welk strand dat is. Dáár zal het in ieder geval niet heel druk zijn vermoed ik. Veel plezier in ieder geval.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Chrysa » za 09 jul 2022, 20:59

Km357 schreef: za 09 jul 2022, 18:24 maar dan Gent-Argelès,
Dat lukt jou wel in een uur of 7 toch 's nachts? :feestjeja:

Ik heb spontaan ook weer zin om die kant op te gaan zeg.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » za 09 jul 2022, 21:09

^^ In 2021 was ik om 6h20 in Collioure met croissants in hand op het strand. 21h15 vertrokken van bij Val Moret in Magnant en dan "wat binnendoor" gereden om bij Mende de A75 op te rijden.

Gebruikersavatar
Autostrada
stadsweg
Berichten: 387
Lid geworden op: za 08 jan 2022, 10:19

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Autostrada » zo 10 jul 2022, 6:53

Voor de volledigheid nog even de tolstations vwbt telepeage op de A75; het station van Gerzat heeft een tweetal telepeage 30 poorten aan de rechterkant zonder hoogte beperking en daarnaast nog twee aan de linkerkant met een beperking van 2m doorrijhoogte. Met 4 poorten voor telepeage is dit behoorlijk royaal bemeten. Dit station is ook van APRR; waar op de A6 en A77 geen enkele poort een hoogtebeperking had, was dit bij Gerzat dus bij de helft wel het geval.

Het tolstation van Millau heeft 2 telepeage poorten, eentje links met hoogtebeperking (2m) en eentje rechts zonder.

Conclusie van de heenweg is dat ook met een dakkoffer (of caravan) het wel degelijk de moeite loont om met een badge te rijden, het scheelt tijd, gedoe (voorbij is het gezoek naar het tol kaartje dan wel betaalpas) en is toch een zeer beperkte “investering” op het hele vakantie budget.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Nieuwegein naar Perpignan 09-juli-22

Bericht door Km357 » zo 10 jul 2022, 8:09

Zelfs als je met télépéage tot stilstand moet komen is het nog altijd een stuk vlotter dan dat je aanschuift bij de cash/kaarten rijen die uiteraard veel langer nemen. Ik kan me als kind nog serieuze files bij de péage herinneren, toen er zelfs nog mensen afrekenden.

Plaats reactie