Nou ja, die internationale uitwisselbaarheid is een relatief recent fenomeen en ik vermoed dat de badge-opties van de genoemde tunnels in Nederland en België ouder zijn dan dat. Maar goed, als onze tunnel-badge-systemen compatible zijn met hetzij de Frans/Spaans/Portugese transponder, hetzij de Italiaanse transponder-technologie in je télepéage-badge - ik zou het wel toejuichen om op deze manier te kunnen betalen. Maar er zit ongetwijfeld ook een kostenkant aan, en dan moet men zich voor een Westerscheldetunnel op een gegeven moment af gaan vragen of de kosten voor het in de lucht houden van het eigen systeem (waarvoor natuurlijk ook al kosten gemaakt zijn) opwegen tegen de platform-kosten van je aansluiten bij de internationale télepéage-systemen. Als de concessionairs die samen de FEPI-badge in de lucht houden er al op zitten te wachten om betaalkantoortje te spelen voor een kleine buitenlandse speler.
Als we vinden dat kentekentol de toekomst is, omdat het technologisch nu eenmaal veel lichter is, zullen de concessionairs van de tunnels in Nederland en België daar vermoedelijk eerder op willen wachten dan nu investeren om compatible te zijn met de FEPI-badge. Het lijkt me daarbij denkbaar dat, zodra de kentekentol op de Blankenburgtunnel live is, datzelfde platform heel snel zal worden uitgerold naar de Kil- en Westerscheldetunnels, en misschien haken de Belgen dan ook wel snel aan. Ik voorzie op iets langere termijn dat een of andere fintech-speler een kentekentol-app ontwikkelt waar weggebruikers en concessionairs zich heel makkelijk bij kunnen aansluiten. Lage kosten, groot gebruiksgemak aan beide kanten en een kleine commissie voor de platform-beheerder.
Nog over de kentekentollen in Frankrijk en Italië: da's eigenlijk een dubbel systeem. Je rijdt daar onder een portaal door dat contact probeert te maken met je badge. Pas wanneer dat niet lukt, wordt je kenteken geregistreerd en moet je dus inloggen om te betalen. Het zou bepaald mooier zijn als de eerste stap wordt overgeslagen, dus dat ze je kenteken registreren en direct een boeking maken op je rekening. Maar het ontbreekt voorlopig aan een strakke koppeling tussen badge en kenteken. Dat heeft bij het Franse experiment bij Boulay ook wel tot wat klachten geleid: télepéage-gebruikers waren om de een of andere reden niet geregistreerd bij hun passage, hadden zich nietsvermoedend ook niet aangemeld via de website en ontdekten de fout pas toen ze boetes thuisgestuurd want op hun kenteken was een passage geregistreerd waarvoor niet was betaald ...