Afbeelding

Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Chris » ma 13 sep 2021, 10:24

Km357 schreef: ma 13 sep 2021, 6:39 Dat gebeurt me af en toe ook, deze zomer had ik er echter geen last van.
Alleen bij de 30 poortjes kan je echt in één keer doorrijden. Bij alle andere moet je toch wel tot stilstand komen voordat de transponder gelezen wordt. Bij de 30 poortjes gaat het soms ook nog best op het laatste moment.

Frankrijk zou eigenlijk een stap verder moeten gaan en die 30 poorten upgraden naar 50 of 60 km/h. Misschien doen ze dat niet omdat ze denken dat volledig free-flow tolheffing dichterbij komt. Maar daar zijn vooralsnog geen baanbrekende stappen in gezet.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 13 sep 2021, 10:28

50/60 zou inderdaad veel confortabeler zijn dan 30 die ik in 2de moet nemen, omdat m'n 3de versnelling daarvoor eigenlijk te lang is om terug te acceleren. In een zone 30 rij ik wel in 3de.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 13 sep 2021, 10:30

^^ Dan zouden ze de poorten breder moeten maken, wat uiteindelijk dus capaciteit op de kaart/cash-poorten kost. Weet niet of men dat gewenst acht. Misschien speelt snelheidsverschil achter de tolpoort, tussen iemand die met 60 reed en gas geeft en iemand die op hetzelfde punt uit stilstand optrekt, hier ook een rol.

Alternatief is uiteraard om te kijken of ze zo’n structuur als bij Granollers kunnen neerleggen, met doorgaande rijbaan zonder slagboom voor badge-gebruikers (iets dat trouwens ook wel behulpzaam zal zijn geweest in de recente transitie naar een tolvrije AP-7). Daar hadden ze feitelijk drie badge-tolpoorten ingeruild voor twee freeflow-rijstroken, waardoor de totale capaciteit ook niet achteruit ging.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » ma 13 sep 2021, 11:22

^^
Dat snelheidsverschil is nog wel simpel af te vangen, eerst nog even stukje kegels voor de boel samen komt. Alhoewel de versmalling na de poort wel vrij vlot komt, dus of het echt goed kan zonder dat er na de poort een trechter is hangt af van de ruimte. En van de andere kant, uit de doppen kijken kan ook altijd nog, zie je zo aan iemands lijn waar ze heen gaan.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 13 sep 2021, 11:28

exroosje schreef: ma 13 sep 2021, 9:37 Neem bv deze:https://www.google.nl/maps/@43.2121792, ... a=!3m1!1e3
Op een zomer zaterdag stokt het op de afrit al, en rijdt het langzaam maar zodra je de bocht door bent zie je de vrije route naar de telepeage strook en steek aan de rechterkant achter de file langs (wel of niet een stukje vluctstrook meenemend). De rest van de automobilisten staat vervolgens geblokt op het plein. Dit is niet zo'n groot plein, maar je hebt zo 10-15 autos voor je. Voordat ik een badge had ging ik nog wel achter zo veel mogelijk caravans staan. Dat schiet 2 keer zo snel op... Totdat daar iemand zijn ANWB visa creditcard niet kon vinden natuurlijk of perse cash wilde betalen in de blauwe rij
De vluchtstrook is daar toch als Telepass strook gemarkeerd? Of mis ik iets?
https://www.google.nl/maps/@43.2123657, ... 384!8i8192

edit:
Pino schreef: ma 13 sep 2021, 10:20Aan eerdere posts van Alain te zien, is die van hem juist supernieuw. Maar misschien speelt bij eerste gebruik iets soortgelijks in het systeem. Staat mij van mijn eerste keer niets van bij. Maar goed, was toen sowieso wat nerveus of die poort überhaupt wel open zou gaan (“had ik niet toch ergens een schakelaartje aan moeten zetten?”) dat het bewegen van de slagboom meer dan genoeg was...
Ik heb het ding nu op drie trips mee gehad. Heb bij de eerste keer bij de eerste trip en ook bij de eerste keren van die andere trips nooit vertraging of iets gemerkt. Misschien dat het scheelde dat ik de eerste keer wat minder enthousiast op de slagboom af scheurde dan ik dat nu durf te doen. :woop:

Had van de week wel bij een afrit dat het wat langer duurde. En in één interparking wilde het ding ook niet piepen op de weg naar buiten. Ding nog uit het raam gehouden, hielp ook niet... Dus creditcard zoeken. Sta je daar als een idioot.
Chris schreef: ma 13 sep 2021, 10:24Frankrijk zou eigenlijk een stap verder moeten gaan en die 30 poorten upgraden naar 50 of 60 km/h. Misschien doen ze dat niet omdat ze denken dat volledig free-flow tolheffing dichterbij komt. Maar daar zijn vooralsnog geen baanbrekende stappen in gezet.
Zou daarvoor veel nodig zijn? Of is het een kwestie van de lezer wat verder naar voren hangen? Dan zou het toch wel goed zijn om dat te doen.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 13 sep 2021, 14:56

Ik had dat ook bij een parking in Italie bij een kabelbaan op telepass dat ie prima ging bij inrijden maar bij uitrijden eerst niet. Maar even iets achteruit en opnieuw aan rijden- toen ging het wel goed. (Gelukkig was het erg rustig...)

Mijn eerste badge stopte er opeens mee in Italie en toen heb ik maar een nieuwe aangevraagd, Uiteindelijk heb ik van de hele vakantie nooit 1 rekening gezien, ik vermoed dat er een administratie fout gemaakt was en de badge pas na een tijd geblokkeerd werd toen er transacties bouncten...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 10 okt 2021, 12:33

Ik heb voor het eerst gebruik gemaakt van de télépéage met de badge die ook in Spanje werkt. Kennelijk betaal je dat maandelijks bedrag apart voor Frankrijk (€ 2,50) en Spanje (€ 3,00). In Spanje heb ik maar één tolweg gereden (de AP-61) en dat was € 4,10.

En het kan blijkbaar ook voorkomen dat er tolwegen zijn waar geen btw gerekend wordt. In dit geval was dat de Boulevard Périphérique van Lyon (de toltunnel).

Afbeelding

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 10 okt 2021, 16:49

^^ Mijn badge rekent verschillende landen ook apart af. Frankrijk kost €1.70 en Spanje €2.50.

Ik herinner me nu alleen niet of ze Spanje en Portugal nu wel of niet op een hoop gooien.

exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje » ma 11 okt 2021, 10:15

Wat staat er eigenlijk in de weg om deze badge ook te accepteren bij die paar toltunnels in NL en Belgien (westerschelde, kil, liefkenshoek , ....) Daar moesten de lokale wegbeheerders natuurlijk weer hun eigen badges bedenken, maar nu die telepeage badges breed beschikbaar zijn....

Natuurlijk - registratie op kenteken is nog beter... Maar ook dat kun je via die badges afhandelen. Dat gebeurt nu al in Italie en in test in Frankrijk...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 okt 2021, 11:03

^^ Nou ja, die internationale uitwisselbaarheid is een relatief recent fenomeen en ik vermoed dat de badge-opties van de genoemde tunnels in Nederland en België ouder zijn dan dat. Maar goed, als onze tunnel-badge-systemen compatible zijn met hetzij de Frans/Spaans/Portugese transponder, hetzij de Italiaanse transponder-technologie in je télepéage-badge - ik zou het wel toejuichen om op deze manier te kunnen betalen. Maar er zit ongetwijfeld ook een kostenkant aan, en dan moet men zich voor een Westerscheldetunnel op een gegeven moment af gaan vragen of de kosten voor het in de lucht houden van het eigen systeem (waarvoor natuurlijk ook al kosten gemaakt zijn) opwegen tegen de platform-kosten van je aansluiten bij de internationale télepéage-systemen. Als de concessionairs die samen de FEPI-badge in de lucht houden er al op zitten te wachten om betaalkantoortje te spelen voor een kleine buitenlandse speler.

Als we vinden dat kentekentol de toekomst is, omdat het technologisch nu eenmaal veel lichter is, zullen de concessionairs van de tunnels in Nederland en België daar vermoedelijk eerder op willen wachten dan nu investeren om compatible te zijn met de FEPI-badge. Het lijkt me daarbij denkbaar dat, zodra de kentekentol op de Blankenburgtunnel live is, datzelfde platform heel snel zal worden uitgerold naar de Kil- en Westerscheldetunnels, en misschien haken de Belgen dan ook wel snel aan. Ik voorzie op iets langere termijn dat een of andere fintech-speler een kentekentol-app ontwikkelt waar weggebruikers en concessionairs zich heel makkelijk bij kunnen aansluiten. Lage kosten, groot gebruiksgemak aan beide kanten en een kleine commissie voor de platform-beheerder.

Nog over de kentekentollen in Frankrijk en Italië: da's eigenlijk een dubbel systeem. Je rijdt daar onder een portaal door dat contact probeert te maken met je badge. Pas wanneer dat niet lukt, wordt je kenteken geregistreerd en moet je dus inloggen om te betalen. Het zou bepaald mooier zijn als de eerste stap wordt overgeslagen, dus dat ze je kenteken registreren en direct een boeking maken op je rekening. Maar het ontbreekt voorlopig aan een strakke koppeling tussen badge en kenteken. Dat heeft bij het Franse experiment bij Boulay ook wel tot wat klachten geleid: télepéage-gebruikers waren om de een of andere reden niet geregistreerd bij hun passage, hadden zich nietsvermoedend ook niet aangemeld via de website en ontdekten de fout pas toen ze boetes thuisgestuurd want op hun kenteken was een passage geregistreerd waarvoor niet was betaald ...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 okt 2021, 11:24

Pino schreef: ma 11 okt 2021, 11:03 ^^ Nou ja, die internationale uitwisselbaarheid is een relatief recent fenomeen en ik vermoed dat de badge-opties van de genoemde tunnels in Nederland en België ouder zijn dan dat. Maar goed, als onze tunnel-badge-systemen compatible zijn met hetzij de Frans/Spaans/Portugese transponder, hetzij de Italiaanse transponder-technologie in je télepéage-badge - ik zou het wel toejuichen om op deze manier te kunnen betalen.
De Liefkenshoektunnel accepteert volgens de website Telepass, het Italiaanse systeem dus. Ik denk dat dat gericht is op vrachtverkeer, maar technisch zou het ook mogelijk moeten zijn om ook voor personenauto's die badges te accepteren. Ik ben er in geen jaren meer geweest, maar ik ben wel van plan dat nog een keer te proberen als ik in de buurt ben - ik heb een FEPI-badge en ben benieuwd of die daar werkt.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » vr 29 apr 2022, 8:03

Ik heb mijn tolbadge uitgeleend aan mijn zus en diens verloofde (mijn kenteken wel even veranderd in die van hun uiteraard). Zij zijn een aantal dagen naar Spanje (regio Girona) geweest.

Ik weet dat ik de parkeerplaatsen in Frankrijk er mee kon betalen, maar nu ook schijnt in Spanje. Mijn zus kreeg bij het inrijden geen ticket, en na informatie bleek men gewoon met de tolbadge te kunnen betalen.

Binnen 48 uur na de rit staan de trajecten in mijn persoonlijke omgeving vermeld, met de prijzen erbij. Lekker vlot. Ben wel benieuwd hoe lang dat van Spanje gaat duren.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 29 apr 2022, 8:11

^^ Kan zijn dat die een maand later opduiken. Ik heb er niet zo heel goed op gelet, maar Spanje loopt voor mij volgens mij iets achter Frankrijk.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » ma 06 jun 2022, 22:17

Mango Mobilités (filiaal van APRR) biedt gratis badges voor FR/ES/PT (en eventueel IT) aan met gratis verzending, ook naar de Benelux.
Bij niet gebruik wordt €10 aangerekend na 24 maanden.
Bestellen kan hier, site is tegenwoordig ook in het NL
Geen idee of je ook in het NL met hen kan communiceren, ik ben tweetalig en om het vooruit te laten gaan communiceer ik met bedrijven in Frankrijk in het Frans.

Toevoeging achteraf: af en toe wisselt de promotie en staat er een andere op maar deze promotie loopt weldegelijk tot 21 augustus, je moet de kortingscode ETE22 gebruiken.
Laatst gewijzigd door Mundial op ma 20 jun 2022, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 06 jun 2022, 22:24

Ik heb deze ook, via de ANWB. Die vroegen nog iets van 15 euro voor zo'n badge. Nu dus gratis blijkbaar.

Mocht je dit overwegen, kan je dit maar beter tijdig bestellen en niet in juli één week voor vertrek want dan is de kans groot dat de levertijd langer is.

Die badge die ook in Italië werkt is overigens fysiek een stukje groter dan de E/F/P badge.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 06 jun 2022, 22:34

^^ Ik heb pas een nieuwe gekregen en die is alweer een stukje kleiner dan de eerste generatie. Ziet eruit als een goede aanbieding inderdaad, wanneer én 15 euro opstartkosten én verzendkosten (voor als je buiten de ANWB om gaat) voor het moment wegvallen. Het wordt gepresenteerd als een zomeraanbieding, dus kan tijdelijk zijn. Maar ik heb wel vaker gezegd: toenemend gebruik van Telepéage is voor concessionairs een flinke kostenbesparing. Zelfs op uitsluitend de abonneekosten per maand moet dit systeem al winstgevend zijn, dus het kan zijn dat het wegvallen van de opstartkosten nog wel wat langer blijft om mensen dat duwtje te geven.

Nog over taal van communicatie: de Nederlandse vertaling ziet er wat brak uit. Duidt eerder op machine dan dat je effectief met ze kunt communiceren in het Nederlands. Engels zal denk ik wel lukken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 07 jun 2022, 0:50

Mundial schreef: ma 06 jun 2022, 22:17 Bij niet gebruik wordt €10 aangerekend na 24 maanden.
Dat is interessant. Dit stond ook in m'n contract met Bip&Go (Sanef) (alle 12 maanden zelfs), maar later met Mango via AREA, stond deze paragraaf niet meer in de algemene voorwaarden, terwijl APRR deze wel had. Het blijft dus nogal goed opletten waar je een badge haalt. Nu rij ik alle 24 maanden wel een keer over een Franse tolweg, maar soms wil het wel eens gebeuren dat ik de 12 maanden niet haal. En dan wordt bij Bip&Go bijv. al €10 afgerekend, ook al ben je wel binnen 12 maanden in bijv. Italië geweest. Buitenlandse ritten tellen daarvoor echter niet mee.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 07 jun 2022, 19:54

Mundial schreef: ma 06 jun 2022, 22:17 Mango Mobilités (filiaal van APRR) biedt gratis badges voor FR/ES/PT (en eventueel IT) aan met gratis verzending, ook naar de Benelux.
Geen idee of je ook in het NL met hen kan communiceren, ik ben tweetalig en om het vooruit te laten gaan communiceer ik met bedrijven in Frankrijk in het Frans.
Dank voor de tip, heb er net een besteld :top:

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » za 25 jun 2022, 9:56

Maandagnamiddag heb ik er zelf maar eens een besteld, gisteren (vrijdag) zat hij in onze (Belgische) brievenbus.
Het is er een voor FR, ES, PT en IT en tegenwoordig zijn die niet veel grote dan een bankkaart, wel dikker natuurlijk. Ik heb wel eens foto's van een badge voor Italië gezien waarop dat een flink blok is maar dat is niet meer het geval.

Er hoort ook een app bij (die vanzelf naar behoorlijk Nederlands overgaat), daarin kan je het verbruik opvolgen en o.a. de nummerplaat wijzigen (na max 24 u is dat dan overal geregistreerd).

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 11 jul 2022, 8:48

paolie schreef: di 07 jun 2022, 19:54
Mundial schreef: ma 06 jun 2022, 22:17 Mango Mobilités (filiaal van APRR) biedt gratis badges voor FR/ES/PT (en eventueel IT) aan met gratis verzending, ook naar de Benelux.
Kan jij (of iemand anders met recente ervaring) aangeven hoe lang het duurde voordat die badge werd bezorgd? Een familielid gaat over anderhalve week op vakantie en wil er mogelijk nog één bestellen, maar twijfelt of hij op tijd komt.

Edit: oh wacht Mundial had dit al gedeeld zie ik nu.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jul 2022, 9:22

Mijn vervanging in mei dit jaar was ook met een week geregeld. Maar ja, op tien dagen geen garanties natuurlijk …

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2022, 9:30

Rein schreef: ma 11 jul 2022, 8:48
paolie schreef: di 07 jun 2022, 19:54
Kan jij (of iemand anders met recente ervaring) aangeven hoe lang het duurde voordat die badge werd bezorgd? Een familielid gaat over anderhalve week op vakantie en wil er mogelijk nog één bestellen, maar twijfelt of hij op tijd komt.

Edit: oh wacht Mundial had dit al gedeeld zie ik nu.
Bij een ANWB-kantoor kun je zo een badge halen, is mijn ervaring.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 jul 2022, 9:39

Dat hoeft niet altijd te lukken. Dit stond vanmorgen in het AD
ANWB Winkel: 'Tolbadges zijn niet meer aan te slepen'
Bij de ANWB Winkel in Rotterdam gaan de problemen op Schiphol niet ongemerkt voorbij. 'Op dit moment zijn de tolbadges uitverkocht', is te lezen aan de balie .

Vanaf het moment dat de chaos in Schiphol toesloeg, groeiden ook de rijen in de zaak aan het Binnenwegplein. ,,De vignetten gaan nu veel harder en de tolbadges zijn niet meer aan te slepen, zoals je ziet. Dus ja, we merken het enorm'', vertelt Sven Eijpe van de ANWB Winkel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jul 2022, 10:22

Wat op zich ook nog wel een optie is, zijn de Espaces Clients van de tolmaatschappijen zelf. Daar kun je ook à la minute je badge regelen en account opzetten. Maar het is wel een route met nadelen:
  • je moet er op je eerste vakantiedag maar net een stop (en tijd) aan willen besteden om dat te regelen
  • waarbij mede een rol speelt dat je dus vast zit aan de plekken waar zo'n kantoortje zit. Dat zijn er niet meer zoveel als vroeger, toen je bijvoorbeeld nog een APRR-winkeltje had op het tolstation van Gye. Wie nu richting Dijon rijdt (over Reims of Nancy), komt pas iets tegen bij Dijon. En daar zit APRR ook niet direct aan de weg (maar op zich prima aan te rijden). Als je richting Parijs rijdt, zitten er SANEF-kantoortjes direct op afritten Arras (A1) en Cambrai (A2)
  • je zit vast aan de abonnementen van de tolmaatschappij waar je bent. Dus wanneer je richting Parijs rijdt dus dwingend SANEF Bip & Go
  • de Espaces Clients hebben beperkte openingstijden; in het weekend dicht en vaak ook middagpauze
Kortom, wellicht wat bewerkelijk en daarmee een reden om nog maar één jaar op de klassieke manier te werken. Ik moet zeggen dat het met de mogelijkheid van contactloos betalen aan de tolpoorten (behalve een paar op de A63) ook minder bewerkelijk is geworden om op de klassieke manier te betalen: kaartje erin, telefoon voor de scanner houden en je kunt weer door. Maar het kost natuurlijk wel ietsje meer tijd dan doorrijden met de badge.

Mocht de Espace Clients-optie toch interessant zijn, hieronder de adressen:
- SANEF: https://www.bipandgo.com/nos-agences/
- APRR/AREA: https://www.mango-mobilitesbyaprr.com/e ... es-Clients

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 10:36

Mijn badge hangt vast aan SANEF, maar ik heb daar eigenlijk nooit van gemerkt dat ik voor niet-SANEF meer zou moeten betalen, dat lijkt me een wat vreemd verhaal. Of bedoel je iets anders qua nadeel om je vast te pinnen aan een concessionaire?

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jul 2022, 10:56

^^ Bedoel inderdaad iets anders. Want het maakt natuurlijk nul verschil voor de toltarieven zelf; je betaalt nooit een premie wanneer je rijdt over de "wegen van een ander".

Wat ik bedoel is dat iedere tolmaatschappij zijn eigen abonnementsformules heeft: APRR/Mango, Sanef/Bip&Go of Vinci/Ulys hebben allemaal hun eigen aanbiedingen en maandprijs-keuzemogelijkheden gebaseerd op veel rijden over tolwegen of juist weinig. En die hebben ook hun eigen kleine lettertjes, zoals die Ulys-regel dat je 60 euro borg moet storten. Als je online shopt, kun je lekker de tijd nemen welke van de abonnementen van voor jou het beste werkt en die badge naar je toe laten sturen. Als je naar een winkeltje gaat, kun je naar zijn aard alleen kiezen tussen de abonnementen van de uitbater van dat winkeltje. Als je meent dat Mango het beste bij je past en je rijdt naar Bordeaux, kom je nooit een winkel tegen waar je dat Mango-abonnement kunt aanschaffen. En hetzelfde voor Bip&Go-abonnementen als je vanaf Luxembourg naar Zuid-Frankrijk rijdt...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2022, 11:10

Chris schreef: ma 06 jun 2022, 22:24 Mocht je dit overwegen, kan je dit maar beter tijdig bestellen en niet in juli één week voor vertrek want dan is de kans groot dat de levertijd langer is.
:hap:

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 11 jul 2022, 11:48

Het zal wat afhangen van welke snelweg je neemt, maar voor mij persoonlijk vind ik de aanschaf van zo'n tolkastje nog steeds niet het overwegen waard (zeer incidenteel gebruiker), vooral omdat ik nooit in Frankrijk reis tijdens de drukke zomerdagen. Het tijdsvoordeel is dan beperkt, tijdens zo'n vakantierit komt het nu ook niet op die paar minuten tijdswinst, de kaartpoortjes zijn bijna even snel.

Zo'n kastje heeft voordeel als je vaak de tolweg neemt en/of tijdens drukke periodes reist. En als je met de gedachte van "iedere minuut tijdswinst telt" op pad gaat...

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 11 jul 2022, 11:55

Zo'n kastje is natuurlijk ook een stukje extra gemak doordat je (als het goed is) niet meer hoeft te stoppen, wachten etc. bij de tolstations, je op veel plekken ook ermee kan in- en uitrijden in parkeergarages en je krijgt nog een mooie gespecificeerde factuur ook. En voor mensen die erg krap uitkomen in een maand waarin ze vakantie hebben speelt wellicht nog het voordeel dat de rekening pas in de volgende maand hoeft te worden betaald. Het is (voor mij) in ieder geval niet zo dat ik zo'n ding heb, omdat elke seconde telt.

Het zou niet het eind van de wereld zijn als ik niet zo'n kastje had, maar ik vind het gemak etc. prima opwegen tegen de paar euro die het mij per jaar kost.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 12:03

Davy schreef: ma 11 jul 2022, 11:48 Het zal wat afhangen van welke snelweg je neemt, maar voor mij persoonlijk vind ik de aanschaf van zo'n tolkastje nog steeds niet het overwegen waard (zeer incidenteel gebruiker), vooral omdat ik nooit in Frankrijk reis tijdens de drukke zomerdagen. Het tijdsvoordeel is dan beperkt, tijdens zo'n vakantierit komt het nu ook niet op die paar minuten tijdswinst, de kaartpoortjes zijn bijna even snel.

Zo'n kastje heeft voordeel als je vaak de tolweg neemt en/of tijdens drukke periodes reist. En als je met de gedachte van "iedere minuut tijdswinst telt" op pad gaat...
Zelfs op de rustige momenten (of 's nachts) is het wel zo leuk dat je gewoon kan blijven bollen, en dan gaat het mij niet om tijdswinst maar gemak. Je kan er ook meer en meer ondergrondse parkings mee doen en da's ook wel handig.