Afbeelding

Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Moderator: Moderatoren

Koots
woonerf

Re: Télépéage: Automatisch betalen tolwegen

Bericht door Koots » ma 11 jul 2022, 12:08

Km357 schreef: ma 11 jul 2022, 12:03 Zelfs op de rustige momenten (of 's nachts) is het wel zo leuk dat je gewoon kan blijven bollen, en dan gaat het mij niet om tijdswinst maar gemak. Je kan er ook meer en meer ondergrondse parkings mee doen en da's ook wel handig.
Precies dit; gemak en comfort. En dat betekent dus ook niet/veel minder in de file bij de peage, waarbij je ook nog eens altijd de verkeerde (lees: langzaamste) rij uitkiest :D
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 11 jul 2022, 13:19

Mwah, voor die paar minuten extra reistijd voor een incidentele passage hoef ik echt geen badge te hebben.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » ma 11 jul 2022, 13:23

Ik kom ieder jaar wel minimaal een keer in Frankrijk. Vind het ontzettend makkelijk om te hebben.
Ook voor zakelijke ritjes gaat-ie altijd mee; voor het declareren ook wel zo handig ipv bonnetjes bewaren bij de zakelijke creditcard.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 11 jul 2022, 13:40

Palance schreef: ma 11 jul 2022, 13:19Mwah, voor die paar minuten extra reistijd voor een incidentele passage hoef ik echt geen badge te hebben.
Het aantal keren dat ik langer dan een minuut voor een kaart-tolpoort heb gestaan zal op de vingers van één hand te tellen zijn. Dus dat vind ik moeilijk om als reden aan te voeren. Ik heb mijn eigen badge ooit aangeschaft omdat ik een keertje alleen zou gaan rijden naar Spanje, en de passage van een tolpoort me bepaald makkelijker leek met badge dan dat ik achter het stuur taken erbij zou krijgen als portemonnee tevoorschijn halen, pas eruit en later weer terug. Pure gemakskwestie, want uiteindelijk had ik die taken natuurlijk prima zelf kunnen doen. Maar ik had toen ook al eens met freeflow te maken gehad waar ik aan het einde van de dag moest inloggen om te betalen voor een stukje snelweg bij Varese. Het besef dat we daarvan alleen maar méér zullen gaan zien, droeg ook wel bij.

Laten we de voordelen niet groter maken dan ze zijn. Zeker nu de mogelijkheid om contactloos te betalen met telefoon (of eventueel bankpas/creditcard) het aantal handelingen in de kaart-rij weer redelijk heeft teruggebracht. Want telefoon tevoorschijn halen en weer terugleggen is toch een stuk minder bewerkelijk dan kaart uit portemonnee vissen en weer terugdoen. Onder de streep blijft de badge voor mij toch een prettig hebbedingetje, waarvan de aanschafprijs voor mij iets uit een wat verder verleden is. En dan betaal ik iets van 2 of 4 euro op de totale reis voor gemak en niet na hoeven denken bij de tolpoorten - die vind ik het dan dubbel en dwars waard.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2022, 19:06

^^ Tja, het is waar je voor kiest.

Ik heb vorig jaar een flinke afstand door Frankrijk afgelegd. Nu was dit wel net na het hoofdseizoen, dus het was niet erg druk bij de tolpoorten.

Maar persoonlijk zie ik het nut niet om voor enkele minuten tijdswinst en voor zeer incidenteel gebruik zo'n badge of kastje aan te schaffen. Bij de tolpoort even stoppen, creditcard erin, geratel, creditcard eruit, poortje gaat open en gas erop. Al met al kost dat nog geen minuut.

Mijn creditcard ligt voor het grijpen in de middenconsole en het tolticket stop ik achter de zonneklep. Alleen jammer dat Amex niet geaccepteerd wordt. In Italië overigens wel.
Donateur Vereniging Wegenforum

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 11 jul 2022, 19:11

Volgens mij is dan dit ongeveer de conclusie: echt noodzakelijk is zo'n tolbadge niet, maar het is de moeite niet om aan te schaffen en geeft net een klein beetje extra gemak.

(Overigens vind ik dat een wegenhobbyist die geregeld naar Frankrijk gaat zo'n kastje 'gewoon' in de auto hoort te hebben. Wellicht moeten we dit wel in het huishoudelijk reglement van de Vereniging Wegenforum opnemen. :hap: )

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 19:13

Hajo schreef: ma 11 jul 2022, 19:06 ^^ Tja, het is waar je voor kiest.

Ik heb vorig jaar een flinke afstand door Frankrijk afgelegd. Nu was dit wel net na het hoofdseizoen, dus het was niet erg druk bij de tolpoorten.

Maar persoonlijk zie ik het nut niet om voor enkele minuten tijdswinst en voor zeer incidenteel gebruik zo'n badge of kastje aan te schaffen. Bij de tolpoort even stoppen, creditcard erin, geratel, creditcard eruit, poortje gaat open en gas erop. Al met al kost dat nog geen minuut.

Mijn creditcard ligt voor het grijpen in de middenconsole en het tolticket stop ik achter de zonneklep. Alleen jammer dat Amex niet geaccepteerd wordt. In Italië overigens wel.
Als je alleen bent niet nee, als je de 10de of 20ste in die rij bent, al iets meer. :lol: Zeker als er - gegarandeerd - wat misloopt met klanten voor je.

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » ma 11 jul 2022, 22:34

Het hangt denk ik ook behoorlijk van het moment van reizen en van de gekozen route af of een badge zin heeft. Gevoelsmatig is het aandeel auto's zonder badge in de zomervakantie op de A6/A7 veel hoger dan op andere routes en tijdstippen.
Op mijn ritjes buiten het toeristenseizoen door Noord-Frankrijk komt mijn badge nogal overdreven over.
Aan de andere kant heb ik ook wel eens zonder stilstaan een tolstation kunnen passeren op een drukke reisdag (niet eens in het weekend). We waren al een minuut of 20 aan het lunchen op de eerstvolgende aire, toen daar de auto's langskwamen die tegelijk met ons het tolplein opreden, maar met card of contant moesten betalen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 11 jul 2022, 23:10

Palance schreef: ma 11 jul 2022, 13:19 Mwah, voor die paar minuten extra reistijd voor een incidentele passage hoef ik echt geen badge te hebben.
Dat verschilt per gebruiker natuurlijk, maar op een weg als de A63 heb je vijf open tolstations en op een drukke dag scheelt het daar echt enorm als je Télépéage hebt.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » di 12 jul 2022, 7:49

Dit jaar heb ik voor het eerst een telepeage badge. Het gemak is voor mij het belangrijkste aspect; geen gehannes meer met betalen. Daarnaast levert het ook nog wat tijdswinst op, zeker bij de passages met telepeage 30.

Ik rijd met dakkoffer en pas dus niet onder de poortjes door die begrensd zijn op 2m hoogte; ik merk dat dit geen problemen oplevert tot zover. Overigens wordt bij sommige tol beheerders de hoogte beperking niet meer gehandhaaft (het hekje met de beperking is dan permanent weg geklapt).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » di 12 jul 2022, 9:26

Het grootste voordeel van zo'n tolbadge vind ik niet persé het gebruik in Frankrijk, maar vooral in Italië. Zeker als je zo rond Milano rijdt, is het daar altijd druk rond de tolstations. Geen vergelijk met een gemiddelde dag in Frankrijk. Bovendien bespaar je soms wat geld in Italië met een tolbadge, zeker op sommige open trajecten, die dan weer geld tegoed terugschrijven op het moment dat je de snelweg vroeger verlaat (A5 Courmayeur-Aosta).

Desalniettemin is het ook voor Frankrijk erg gemakkelijk. Een paar maanden geleden was ik voor een weekend in Grenoble, dan passeer je tussen Genève en Grenoble toch 4 tolstations wat met badge veel praktischer is.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » di 12 jul 2022, 10:25

Bij mij gewoon gemak. Niet telkens stoppen. Raampje open. Creditcard insteken. Auto net te ver weg, dus deur ook open. Raampje dicht Creditcard weer opbergen.

Ik lees hier dat men wel het gemak van contactloos betalen bij de automaat waardeerd. Maar niet contactloos betalen via een transponder...

Nee .. geef mij maar dan gewoon.. aankomen rijden. Piep en hoppa verder...
Laatst gewijzigd door Hensepens op di 12 jul 2022, 13:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 12 jul 2022, 10:36

SnarfFlevoland schreef: di 12 jul 2022, 9:26 Het grootste voordeel van zo'n tolbadge vind ik niet persé het gebruik in Frankrijk, maar vooral in Italië. Zeker als je zo rond Milano rijdt, is het daar altijd druk rond de tolstations. Geen vergelijk met een gemiddelde dag in Frankrijk.
Da’s niet alleen Milaan eigen, maar alle grotere Italiaanse steden. Want waar Frankrijk de grotere steden tolvrij houdt (op grond van een regel dat een tolweg alleen mag waar een goed tolvrij alternatief beschikbaar is), betaal je in Italië gewoon tol bij de grote steden - al heeft dat dan meestal de vorm van een open systeem waarbij je aan de rand van de stad betaalt. Dat betekent dat je in Italië veel meer forensenverkeer door de tolpoorten krijgt dan in Frankrijk.

Dat geeft wat grotere kans op langere rijen bij de Italiaanse tolstations, maar het is op zich mijn ervaring dat die vooral bij de cash-poortjes staan. Bij kaart heb je meestal maar een paar man voor je, en dat is nauwelijks langzamer dan badge.

Punt blijft: het zijn allemaal van die kleine gemaks-momentjes. Kunnen we zonder in het leven? Ja natuurlijk, maar dat is in niets anders dan het afhaal-kopje koffie, een afhaal-broodje en heel veel andere kleine dingen in het leven (onderweg, op werk en thuis). Als er als Wegenforum-lid die met enige regelmaat in Frankrijk of Italië komt één reden is om vrijstelling te vragen van de voorgestelde bepaling in het Huishoudelijk Reglement, zou het de angst moeten zijn dat je hem zomaar wel eens een tijd niet gebruikt waardoor je de extra heffing van een tientje krijgt. Dat voelt namelijk als zonde-geld.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » di 12 jul 2022, 20:12

Het grootste voordeel van telepeage haal je toch wel op de telepeage 30 stations; dat zijn stations waar ze poortjes hebben waar je met (ongeveer) 30 km/h doorheen kunt rijden. De tol wordt dan dmv je badge afgerekend terwijl je niet hoeft te stoppen; de slagboom springt open op het moment dat je de tolbaan binnen rijdt.

De telepeage 30 km/h kent bij sommige tolstations een hoogtebeperking van 2m; hierdoor bestaat er soms verwarring of het wel voordelig is om telepeage te hebben als je met een dakkoffer (of caravan) rijdt.

Hierbij mijn ervaringen (2022);

A1 Lille > Paris
- bij het noordelijke tolstation heb je 4 telepeage 30 poorten, aan de linkerkant zitten er 2 met hoogtebeperking (2m), rechts van het midden zitten zitten er 2 zonder hoogtebeperking.
- eenzelfde set-up vind je bij het zuidelijke tolstation (Senlis)
A1 Paris > Lille
- bij het zuidelijke tolstation (Senlis) heb je 4 telepeage 30 poorten, aan de linkerkant zitten er 2 met hoogtebeperking (2m), rechts van het midden zitten zitten er 2 zonder hoogtebeperking.
- eenzelfde set-up vind je bij het noordelijke tolstation (Fresnes)

A6 Paris > Dijon
- bij het grote tolstation van Fontainebleau heb je 3 telepeage 30 poorten, deze kennen geen hoogtebeperking

A10 Tours > Paris
- bij het grote tolstation van Saint-Arnoult heb je maarliefst 5 telepeage 30 poorten, 2 vrijwel helemaal links en 3 vrijwel helemaal rechts; geen enkele kent een hoogtebeperking. Om bij de poorten aan de rechterkant te komen moet je eigenlijk vanaf de A11 komen, of op de A10 de doorgang voor zwaar verkeer volgen.

A20 Toulouse > Vierzon
- bij het zuidelijke tolstation (Montauban) heb je 2 telepeage 30 poorten, beide zitten (helemaal) links, en kennen geen hoogtebeperking.
- bij het noordelijk tolstation (Brive, formeel Gignac) heb je 2 telepeage 30 poorten, beide helemaal links en kennen geen hoogtebeperking.
- bij het tolstation bij Vierzon (toegang A71) is er één telepeage poort, echter deze is stop-en-go (dus niet "30"), en zit helemaal links

A68 Albi > Toulouse
- er is 1 tolstation op deze route; er zijn 2 telepeage 30 poorten aan de linkerkant, zonder hoogtebeperking
A68 Toulouse > Albi
- er 1 is tolstation op deze route; er zijn 2 telepeage 30 poorten, 1 helemaal links, 1 helemaal rechts, zonder hoogtebeperking

A71 Limoges > Clermont Fd
- bij het tolstation van Gerzat heb je 4 telepeage 30 poorten, waarvan 2 aan de meest linkerkant met hoogtebeperking (2m); en vrijwel geheel rechts nog 2 zonder hoogtebeperking

A75 Clermont Fd > Beziers
- bij het tolstation van Viaduc de Millau heb je slechts 1 telepeage 30 poort, aan de linkerkant. Deze heeft een beperking van 2m. Rechts zit wel een ‘normale’ telepeage poort zonder beperking, maar deze is stop-en-go (en dus niet freeflow met 30 km/h).

A77 Montargis > Nevers
- op de A77 kom je 2 tolstations tegen; beide hebben een telepeage 30 doorgang zonder hoogtebeperking.
Laatst gewijzigd door Autostrada op vr 29 jul 2022, 21:48, 4 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 12 jul 2022, 20:14

Ik snap ook niet goed wat die hoogtebeperking probeert te bereiken. Vrachtwagens gaan toch niet zomaar naar links uitwijken als ze al 2-3 poortjes langs rechts hebben?

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » di 12 jul 2022, 20:35

Km357 schreef: di 12 jul 2022, 20:14 Ik snap ook niet goed wat die hoogtebeperking probeert te bereiken. Vrachtwagens gaan toch niet zomaar naar links uitwijken als ze al 2-3 poortjes langs rechts hebben?
Als een voertuig onder de markering van 2m hoogte door past is het automatisch een categorie 1 voertuig. De tol poort zonder beperking moet de categorie van het voertuig ‘aflezen’ aan de hand van de dimensies (en gewicht??) terwijl deze in beweging is (en blijft). Derhalve bestaat daar risico op het foutief indelen van een voertuig; waarbij ofwel het voertuig te weinig tol betaald, dan wel de automobilist een klacht moet indienen wanneer zijn voertuig onterecht in een hogere categorie is ingedeeld.

Ik veronderstel (maar kan het niet bewijzen) dat er oorspronkelijk alleen telepeage 30 poorten waren met hoogtebeperking, zodat er geen geavanceerd detectie mechanisme nodig was. Die poorten werden traditioneel aan de linkerkant van het tol station geïnstalleerd omdat er toch alleen maar personenauto’s doorheen konden. Met de komst van accurate en snelle detectie van de voertuig categorie terwijl het voertuig niet tot stilstand komt, zijn er later poorten aan de rechterkant toegevoegd zonder die beperkingen.

Ik vermoed ook sterk dat bij de APRR stations die hier boven vermeld staan, men simpelweg op de passages aan de linkerkant de borden van “2m” heeft weggehaald in een later stadium (na het toevoegen van de 30 km/h detectie op deze poorten).

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 12 jul 2022, 20:58

^^ Vroeger had je aan al de "kotjes" een lichtpilaar die je categorie aangaf, en dat werkte dus met sensoren, en dan spreek ik over eind 1980's, begin 1990's. Als het toen kon, kan het met de tech van nu wel zeker?

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » di 12 jul 2022, 21:03

Uiteraard heb je die sensoren ook bij poorten met kaartlezers; maar daar komt het voertuig volledig tot stilstand. Dat lijkt met toch een stuk makkelijker aflezen / wegen dan op een poort waar het voertuig doorheen rijdt met 30 km/h.

De moeilijkheid zit natuurlijk niet in een Smart van een bestelbus te onderscheiden, maar ook de bestuurder van de Audi Q7 (normaal net onder de 2m) met dakkoffer of fiets op het dak (en nu dus dik boven de 2m) ziet zichzelf toch liever in categorie 1 dan 2 terechtkomen (waar hij hoort, aangezien een dakkoffer of fietsendrager de categorie van het voertuig niet mag veranderen, maar de detectie moet dit wel ‘begrijpen’).

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 jul 2022, 17:25

Palance schreef: ma 11 jul 2022, 9:39 Dat hoeft niet altijd te lukken. Dit stond vanmorgen in het AD
ANWB Winkel: 'Tolbadges zijn niet meer aan te slepen'
Bij de ANWB Winkel in Rotterdam gaan de problemen op Schiphol niet ongemerkt voorbij. 'Op dit moment zijn de tolbadges uitverkocht', is te lezen aan de balie .

Vanaf het moment dat de chaos in Schiphol toesloeg, groeiden ook de rijen in de zaak aan het Binnenwegplein. ,,De vignetten gaan nu veel harder en de tolbadges zijn niet meer aan te slepen, zoals je ziet. Dus ja, we merken het enorm'', vertelt Sven Eijpe van de ANWB Winkel.
En nu zijn ze er echt niet meer
nu.nl schreef: De elektronische tolbadge van de ANWB, waarmee je automatisch kunt betalen bij tolpoorten op Europese snelwegen, is nagenoeg uitverkocht. Dat komt door het wereldwijde tekort aan computerchips, zegt een ANWB-woordvoerder tegen NU.nl.
Door: Afran Groenewoud en Rutger Otto
De vraag naar tolbadges is al het hele jaar groot, zegt de woordvoerder. Een tolbadge is een kastje dat aan de voorruit van een auto komt te hangen, waarmee je in elk geval de drukte bij tolpoorten kunt vermijden. Met het kastje hoeft de bestuurder niet meer te stoppen bij de poort om af te rekenen, maar gebeurt dat automatisch bij de slagboom.
https://www.nu.nl/tech/6212417/kastje-o ... ekort.html
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » vr 15 jul 2022, 18:48

Ook zo typisch dat mensen ineens 'de weg naar de tolbadge' hebben gevonden. Zwarte zaterdagen zijn er al zo lang en nu zijn mensen bang voor lange rijen. Vreemd. Dit lijkt wel een soort van FOMO of hamster gedrag maar dan met tolbadges.
Touren is rough so you got to be tough

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 15 jul 2022, 19:03

Het scheelt natuurlijk ook dat veel mensen een vliegreis niet meer zien zitten en alsnog de auto pakken.

Dan staat er straks alsnog een hele lange rij bij de tolbadgepoort en zijn mensen die cash of per kaart willen betalen alsnog sneller door de poortjes :rofl2:

Autosnelwegen.net

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » zo 17 jul 2022, 7:08

De badge werkt bij alle poortjes, ook bij de poortjes voor kaarten. Je kunt dus altijd de kortste rij kiezen.
En het is alleen maar goed nieuws als meer mensen de badge gebruiken; de files voor de tolstations worden zo kleiner.

Eenmaal correct geïnstalleerd is de badge ook “fool proof” - juist omdat je zelf niets hoeft te doen, kun je ook niets fout doen. Je ziet toch nog regelmatig mensen hannesen bij tolpoortjes, ik denk aan:
- niet juist gepositioneerd in de tol baan (maw: ze kunnen met hun arm niet bij de automaat en moeten de deur open doen)
- gezoek naar ticket dan wel bankpas (te herkennen aan driftige hoofdbewegingen)
- onduidelijk welke kaart eerst moet, of onduidelijk in welke gleuf (te herkennen aan aarzelende zwevende arm uit het raam)
- eerst even rustig de spullen opruimen voordat men verder rijdt (die geef ik trouwens geen ongelijk, zeker niet als je alleen rijdt)

De gemiddelde lezer van dit forum zal aan komen knallen met het tol ticket en betaalkaart in de aanslag - helaas is dit niet de gemiddelde vakantieganger. Ik denk dat vooral verhalen over gemak en snelle passage door de tolpoorten momenteel de ronde doen; in combinatie met het credo “we zijn 2 jaar niet geweest dus dit jaar doen we het goed” heb je de flinke aanwas voor badge aanvragen te pakken.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 20 jul 2022, 17:38

Rein schreef: ma 11 jul 2022, 8:48 Kan jij (of iemand anders met recente ervaring) aangeven hoe lang het duurde voordat die badge werd bezorgd? Een familielid gaat over anderhalve week op vakantie en wil er mogelijk nog één bestellen, maar twijfelt of hij op tijd komt.
Mijn familielid heeft de tolbadge vorige week maandag bij Mango Mobility besteld en hij is vandaag (om 17:00 uur) aangekomen. Net op tijd voor vertrek morgenochtend om 5 uur! :top:

Al met al dus een dag of negen tussen bestelling en levering.

R-R-L
dorpsstraat

Bericht door R-R-L » wo 20 jul 2022, 22:22

Autostrada schreef: zo 17 jul 2022, 7:08 De badge werkt bij alle poortjes, ook bij de poortjes voor kaarten. Je kunt dus altijd de kortste rij kiezen.
En het is alleen maar goed nieuws als meer mensen de badge gebruiken; de files voor de tolstations worden zo kleiner.

Eenmaal correct geïnstalleerd is de badge ook “fool proof” - juist omdat je zelf niets hoeft te doen, kun je ook niets fout doen. Je ziet toch nog regelmatig mensen hannesen bij tolpoortjes, ik denk aan:
- niet juist gepositioneerd in de tol baan (maw: ze kunnen met hun arm niet bij de automaat en moeten de deur open doen)
- gezoek naar ticket dan wel bankpas (te herkennen aan driftige hoofdbewegingen)
- onduidelijk welke kaart eerst moet, of onduidelijk in welke gleuf (te herkennen aan aarzelende zwevende arm uit het raam)
- eerst even rustig de spullen opruimen voordat men verder rijdt (die geef ik trouwens geen ongelijk, zeker niet als je alleen rijdt)

De gemiddelde lezer van dit forum zal aan komen knallen met het tol ticket en betaalkaart in de aanslag - helaas is dit niet de gemiddelde vakantieganger. Ik denk dat vooral verhalen over gemak en snelle passage door de tolpoorten momenteel de ronde doen; in combinatie met het credo “we zijn 2 jaar niet geweest dus dit jaar doen we het goed” heb je de flinke aanwas voor badge aanvragen te pakken.
Het tolpoort zo snel mogelijk passeren geintje zit er bij mij al van jongs af aan in. Pa maakte er de sport van om zonder tot stilstand te komen het kaartje mee te grissen. Dat werd al niet heel erg gewaardeerd doordat het soms toch even een dreun op de rem werd omdat hij mis greep, toen hij eenmaal te maken kreeg met de paniek van Volvo City Safety is hij er maar mee gestopt :lol:

Zelf heb ik alleen eens de fout gemaakt om achter een paar motorrijders te gaan staan, met de opvatting dat motoren altijd wel snel weg zijn. Gemakshalve maar even vergeten dat ze natuurlijk niet even alvast het kaartje en creditcard in de aanslag kunnen hebben.
Later in Italië nog eens staan hanessen omdat mijn Mastercard én Maestro het niet deden. Gelukkig een rustige afrit en kon ik een andere strook proberen, waar het wel direct lukte.

Bij deze auto ben ik intussen lui genoeg geworden om de badge toch maar eens op te hangen en hem er ook niet meer af te halen. Zit op het gestippelde deel, strak in de kruising van de hemelbekleding en regensensor. Het ding zit er zo onopvallend dat ik bij het naderen van de eerste tolpoort altijd even ter controle tegen het ding tik :D

Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas » do 21 jul 2022, 11:24

Begin deze week zijn wij met twee auto's naar Zuid-Frankrijk gereden. Eén auto mét caravan en één auto zonder. We hadden één tolbadge bij ons, welke we gebruikt hebben in de caravan-auto. Ik was er erg gelukkig mee. Met de opzetspiegels moet je toch wat meer afstand houden van de ticketautomaten. Ik kan er dan net niet meer lekker bij.

Naturist
expressweg

Bericht door Naturist » za 23 jul 2022, 21:42

R-R-L schreef: wo 20 jul 2022, 22:22
Autostrada schreef: zo 17 jul 2022, 7:08 De badge werkt bij alle poortjes...
Bij deze auto ben ik intussen lui genoeg geworden om de badge toch maar eens op te hangen en hem er ook niet meer af te halen. Zit op het gestippelde deel, strak in de kruising van de hemelbekleding en regensensor. Het ding zit er zo onopvallend dat ik bij het naderen van de eerste tolpoort altijd even ter controle tegen het ding tik :D
Het is onverstandig de badge het hele jaar te laten zitten en niet terug in het (metalen) zakje te doen.
Doordat de badge dan continue probeert contact te zoeken loopt de batterij onnodig snel leeg.
Gewoon als je niet op de snelweg zit, in het zakje in je dashboardkastje. Loop je gelijk minder risico op diefstal, je laat je telefoon ook niet in het zicht in de houder zitten als je uit je auto stapt.

En ja, een dief kan lekker ongelimiteerd gratis reizen op jouw tolbadge en politie gaat ook geen moeite doen om jouw gestolen tolbadge op te sporen.
Gewoon uit t houdertje en in het zakje weg.
En als je 'm dan op de snelweg voor het poortje vergeten bent uit het zakje te halen, heb je alle tijd om 'm uit het dashboard, zakje en op de houder te schuiven.

Maak van de gelegenheid geen dief en laat je waardevolle spullen uit het zicht.

Fijne vakantie weer :top:

Ps. Natuurlijk kan de badge geblokkeerd en ben je vast goed verzekerd, maar het is zo vervelend dat je dan weer op zoek moet naar een autoruitenhersteller en tijd kwijt bent aan al dat geregel, terwijl je voor hetzelfde geld lekker in je hangmat/strandstoel had kunnen blijven liggen zonder dat gezeur.
Ik verlang naar de tijd dat de Nederlandse regering deed wat het hoort te doen: Vooruit zien.
Wat daarbij hoort is toekomstvast en redundant bouwen. 

N ° de membre 40

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 23 jul 2022, 22:20

Een ingeslagen ruit vanwege de diefstal van mijn tolbadge is wel het laatste waar ik me druk over maak eerlijk gezegd. Lijkt me niet zo handig om een tolbadge te stelen, omdat je bij elk tolstation op de film zal staan en als je pech hebt de slagboom niet meer open gaat tot de sterke arm is gearriveerd.

Dat leeglopen van de batterij geloof ik ook wel trouwens, er zullen genoeg (dagelijkse) reizigers zijn die hem er nooit af zullen halen. Bij mij zit hij nu vanaf april op de ruit, gewoon omdat ik er even niet aan dacht hem eraf te halen. En voorlopig laat ik hem zitten, omdat ik binnenkort toch weer naar Frankrijk ga. En als de batterij op is bestel ik wel weer een nieuwe.

Autostrada
dorpsstraat

Bericht door Autostrada » zo 24 jul 2022, 7:20

Naturist schreef: za 23 jul 2022, 21:42 Het is onverstandig de badge het hele jaar te laten zitten en niet terug in het (metalen) zakje te doen.
Doordat de badge dan continue probeert contact te zoeken loopt de batterij onnodig snel leeg.
Zo “slim” is de badge toch niet? Of je nu in Nederland bij de Albert Heijn staat, of die badge in het zakje hebt zitten - in beide gevallen zal de badge ‘luisteren’ naar signalen van de tol transponder. Immers, de badge ‘weet’ niet of hij in een zakje zit of niet…

Volgens mij is het zakje alleen bedoeld om er zeker van te zijn dat de badge niet per ongeluk gebruikt wordt als je hem wel bij je hebt maar niet wilt gebruiken (bijvoorbeeld met een abonnement met maandelijkse kosten terwijl je maar 1 tol traject wilt rijden die maand).

Overigens: de badge kan met 1 click direct geblokkeerd worden vanuit je account. Diefstal lijkt me vrij zinloos, aangezien je dan voor een gesloten tolpoort komt te staan met een gestolen badge…

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » zo 24 jul 2022, 7:28

Autostrada schreef: zo 24 jul 2022, 7:20 Zo “slim” is de badge toch niet? Of je nu in Nederland bij de Albert Heijn staat, of die badge in het zakje hebt zitten - in beide gevallen zal de badge ‘luisteren’ naar signalen van de tol transponder. Immers, de badge ‘weet’ niet of hij in een zakje zit of niet…

Volgens mij is het zakje alleen bedoeld om er zeker van te zijn dat de badge niet per ongeluk gebruikt wordt als je hem wel bij je hebt maar niet wilt gebruiken (bijvoorbeeld met een abonnement met maandelijkse kosten terwijl je maar 1 tol traject wilt rijden die maand).
Wat je al schrijft : Juist om per ongeluk een extra afschrijving te hebben. Als hij bij inrijden om wat voor reden niet doet, betaal je 'handmatig'. Dan doe de badge in e zak en ga je verder.
Autostrada schreef: zo 24 jul 2022, 7:20Overigens: de badge kan met 1 click direct geblokkeerd worden vanuit je account. Diefstal lijkt me vrij zinloos, aangezien je dan voor een gesloten tolpoort komt te staan met een gestolen badge…
Ja, dat is leuk wanneer je thuis bent. Op vakantie lijkt het me andere koek. Als jij lekker in het restaurant zit, en ze jatten hem terwijl de motor nog warm is kom je er misschien 2½uur later achter. Dan kan degene al een paar honderd kilometer verderop zijn.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

prijk
polderweggetje

Bericht door prijk » zo 24 jul 2022, 17:57

mhkamp schreef: zo 24 jul 2022, 7:28
Autostrada schreef: zo 24 jul 2022, 7:20Overigens: de badge kan met 1 click direct geblokkeerd worden vanuit je account. Diefstal lijkt me vrij zinloos, aangezien je dan voor een gesloten tolpoort komt te staan met een gestolen badge…
Ja, dat is leuk wanneer je thuis bent. Op vakantie lijkt het me andere koek. Als jij lekker in het restaurant zit, en ze jatten hem terwijl de motor nog warm is kom je er misschien 2½uur later achter. Dan kan degene al een paar honderd kilometer verderop zijn.
Dus iemand trekt een kaartje om de autoroute op te rijden, jat op de eerste de beste parkeerplaats met of zonder restaurant een badge, rijdt verder en probeert met de badge de tolweg weer te verlaten. Een bijzonder onwaarschijnlijk scenario, aangezien de kans groot is dat de bestolene direct de tolmaatschappij informeert en de kans dat de tolpoort niet opengaat voor de dief tamelijk groot is. Daar komt bij dat van elke auto het kenteken wordt gefotografeerd bij elke tolpost, dus het bevoegd gezag weet ook nog in welk voertuig de onverlaat reed.
Kortom, ik laat mijn badge rustig achter de voorruit zitten.