Afbeelding

Google Earth & Maps

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps

Bericht door marcel » do 07 jul 2022, 20:24

Chris schreef: di 28 jun 2022, 9:48 Apart, toen ik het adres voor de eerste keer in typte kwam ik op de juiste locatie in Venlo uit. De tweede keer inderdaad in Blerick!
Dat had ik inderdaad ook. Het achterliggende probleem was dat iemand bij die verhuizing iets fout gedaan had.
Ik vraag mij ook af waarom Google geen open data sets van de overheid gebruikt. Open Street Map is echt veel accurater met grenzen, wegnamen, nummers, etc.
Dat heeft met rechten te maken, of je het mag gebruiken voor navigatie, het zelf mag veranderen etc.
Het is ook niet zo gemakkelijk op een andere data provider over te stappen. We hebben het wel een paar keer gedaan in de laatste jaren (bijv. in Nieuw-Zeeland) maar het is ingewikkeld en tijdrovend.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 07 jul 2022, 20:33

marcel schreef: do 07 jul 2022, 20:19 Dit zal uit WIkipedia komen, zo is er
https://en.wikipedia.org/wiki/Provincia ... therlands)
maar bijv niet zo'n pagina voor de N334, en daar zie je dat dan ook niet.
Deze volgt denk ik de Nederlandstalige Wikipedia, die de keuze heeft gemaakt om niet het wegnummer als titel te gebruiken, maar de naam voluit te schrijven als 'provinciale weg 331'. Iets wat volgens mij nergens anders gedaan wordt, een beetje een curieuze manier van artikeltitels. Misschien omdat er een klein aantal gevallen is waar dit soort wegen zowel A als N kunnen zijn (A325-N325 of N8-A8 bijv.)

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » do 07 jul 2022, 20:37

marcel schreef: do 07 jul 2022, 20:19 Verder zijn er denk ik toch vooral menselijke fouten, ofwel van onze eigen mensen ofwel in de brondata (die dan ook weer door mensen gemaakt is).
We proberen wel steeds meer automatisch te doen maar dat is niet zo eenvoudig als het misschien lijkt.
Ik denk dat menselijke fouten eenvoudiger te herstellen zijn dan automatische fouten. Investeer in nauwkeurig werkende mensen en je zult meer tevreden gebruikers hebben (en dus omzet) dan als je doorslaat in de automatisering met alle fouten van dien. Gaat dat kwartje ooit nog een keer vallen bij Google? :2cents:

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 07 jul 2022, 21:02

Bij het plannen van routes op de Faeröer viel me op dat Google maps de toltunnels niet als zodanig herkent. In sommige gevallen heb je uiteraard geen keuze, maar zou een melding wel handig zijn. De dure Eysturoyartunnilin kun je natuurlijk vermijden, maar “tol vermijden” plant gewoon een route door deze tunnel.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 11 jul 2022, 19:42

Wesso schreef: do 07 jul 2022, 20:37 Ik denk dat menselijke fouten eenvoudiger te herstellen zijn dan automatische fouten. Investeer in nauwkeurig werkende mensen en je zult meer tevreden gebruikers hebben (en dus omzet) dan als je doorslaat in de automatisering met alle fouten van dien. Gaat dat kwartje ooit nog een keer vallen bij Google? :2cents:
Het is heel moeilijk om een link te leggen tussen fouten en omzet / inkomsten. Ik heb dat weleens geprobeerd (samen met collega's) maar ben er nooit al te ver mee gekomen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2022, 19:47

Ik denk dat Google te dominant is om de kleine groep mensen die fouten opvalt af te schrikken en op die manier gebruikers te verliezen die echt een meetbaar effect hebben op de omzet van Google of het product Google Maps.

Je moet ter plekke echt kundig zijn om fouten op te merken en de meeste gebruikers zijn dat niet. En sommige fouten treffen alleen niche groepen gebruikers in hun werk of research.

Google Maps is steeds meer een geografische zoekmachine geworden in plaats van een traditioneel kaartproduct. En dat is vaak erg handig, maar voor sommige doeleinden weer niet.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » ma 11 jul 2022, 20:46

Chris schreef: ma 11 jul 2022, 19:47 Ik denk dat Google te dominant is om de kleine groep mensen die fouten opvalt af te schrikken en op die manier gebruikers te verliezen die echt een meetbaar effect hebben op de omzet van Google of het product Google Maps.
Ik geloof oprecht niet dat slechts een kleine groep mensen zo ontevreden is over de betrouwbaarheid van Google Maps dat ze overstappen op een andere dienst.

De fouten zitten overal. Het meest prominent in de routebeschrijvingen die iedereen gebruikt. En dan de adressen. De bedrijfsvermeldingen. De wegafsluitingen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, de exoniemen laat ik weer even achterwege. Juist door de dominantie van Google Maps hebben sommige fouten een enorme impact. Natuurlijk kom je alle fouten die ik noem ook tegen bij andere kaartapplicaties, maar ik kan er met mijn hoofd soms niet bij hoe machteloos en traag ermee wordt omgegaan. Here Maps, Waze, Flitsmeister, zelfs het minder bruikbare Openstreetmap, ze doen het allemaal beter. Waarom heeft een megadienst als Google Maps dan geen incentive om ze te volgen? Valt er te weinig te verdienen aan Google Maps? Het tegendeel lijkt waar als ik lees dat Google plannen heeft om meer gerichte advertenties in het platform te stoppen. De vraag is nog hoe dat kan zonder afbreuk te doen aan de leesbaarheid. Maar dat er geld mee kan worden verdiend lijkt me evident. Er zijn ook ontwikkelaars die kaarten van GM ombouwen voor websites en die betalen er grif voor. Tja, het is misschien niet helemaal het verdienmodel, maar moet alles nou om miljarden en miljarden draaien?

Serieus, ik zou best fouten willen opsporen en repareren voor Google, maar het lijkt dat ze daar niet meer/nog geen* behoefte aan hebben. En dat is bijzonder jammer.

*
Niet meer: sinds Google Map Maker is gestopt in 2017 en er een inefficiënt alternatief is gekomen (Local Guides met feedback).
Nog geen: de bal is rond...
Laatst gewijzigd door Wesso op ma 11 jul 2022, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 20:49

^^ Of ik nu m'n uitgerafelde Michelinatlas van 1987 (ik zeg maar iets, ik heb iedere jaargang sinds 1985) of die van 2006 of 2020 gebruik, buiten wat omleidingen en andere namen voor de wegen is er niks dat me belet van de juiste weg te vinden. Platformen zoals Waze en Google Earth zijn imo nuttig maar soms ook gewoon zwaar overroepen als zijnde noodzakelijk. Wat meer op gevoel rijden ipv een stem die je zegt van links of rechts te gaan. Je komt er wel hoor.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2022, 21:14

Dat Google Maps zo dominant is, wordt soms door wegbeheerders ook wel als lastig ervaren. Want fouten er in hebben soms wel grotere gevolgen voor verkeersstromen.

Voorbeeld: https://twitter.com/DriveBC/status/1544751414512984066

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » di 12 jul 2022, 0:57

Vorige week donderdagochtend reed ik van huis richting de A12, moest naar Amersfoort. Vlak voor Maarsbergen schakelde ik maps even in om het eerste adres te controleren waar dat ongeveer in Amersfoort was.. toonde Google maps mij een route via de ventweg langs de A12 tot de overgang nabij de vzp's, het spoor over, via de Haarweg terug naar kruispunt Maarsbergen.. :nuts:

Er werd geen :C2: op de kaart getoond .. én file voor de spoorovergang was er ook niet te bespeuren.

~~~~~~~~~~~~~~

Ik las hier op het forum van iemand die het jammer vindt dat Google Maps geen actuele rijsnelheid toont.
Volgens mij kan dat wel getoond worden. Is een instelling.
Wanneer je het menu openschuift naar boven toe (bij resterende rijtijd) en dan naar instellingen scrollt en dan onderaan bij snelheid heb je twee opties: de onderste (actuele snelheid) inschakelen.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 12 jul 2022, 11:24

^^ Zo'n ervaring (boven je tildes) heb ik ook vaker gehad en was voor mij reden om Here Maps op te starten op mijn telefoon. Op zo'n moment heb je helemaal niks aan Google Maps als routeplanner.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 12 jul 2022, 16:58

Chris schreef: ma 11 jul 2022, 21:14 Dat Google Maps zo dominant is, wordt soms door wegbeheerders ook wel als lastig ervaren. Want fouten er in hebben soms wel grotere gevolgen voor verkeersstromen.

Voorbeeld: https://twitter.com/DriveBC/status/1544751414512984066
Google Maps is volgens mij niet meer dominant. Veel autofabrikanten hebben contracten met andere leveranciers voor hun 'in-car' navigatiesystemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 12 jul 2022, 21:03

De Vlaamse overheden hebben nog wel lopende afspraken met Google. De verkeersinfo uit de verkeersberichten worden uit Google gehaald, en ook het gewest en gemeenten geven lopende wegenwerken direct door. De afsluitingen die ik ken staan correct in Gmaps en hebben actuele info.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 14 jul 2022, 10:34

Vinny schreef: di 12 jul 2022, 16:58 Google Maps is volgens mij niet meer dominant. Veel autofabrikanten hebben contracten met andere leveranciers voor hun 'in-car' navigatiesystemen.
Het is vooral de vraag wat de weggebruiker daadwerkelijk gebruikt. Ingebouwde navigatiesystemen worden m.i. minder vaak gebruikt dan Apple Car en Android Auto. Ook rijden heel veel mensen met hun smartphone in de houder, en daar is Google Maps ook nogal dominant.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 jul 2022, 10:38

^^
Dat is ook mijn aanvoelen. Zelfs bij het pendelen zie je in veel wagens een GSM in de houder steken met daarop Waze.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » do 14 jul 2022, 10:50

Mijn geval is n=1, maar ik gebruik ook Waze in de telefoonhouder en niet de in-car navigatie.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 14 jul 2022, 12:28

Hier ook een gebruiker van Waze. Google Maps gebruik ik hooguit ter voorbereiding via internet en tijdens een wandeling. Maar niet om in de auto of op de fiets mee te navigeren.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » do 14 jul 2022, 13:18

Mijn in-car navigatie is van Garmin, waar Honda mee samenwerkt. Prima systeem, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.
Donateur Vereniging Wegenforum

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » za 16 jul 2022, 17:20

De scherpe bochten in de A2, net voor de afdaling van de Kruisberg, zijn klaarblijkelijk verdwenen... :facepalm:

https://goo.gl/maps/GEQtQjuZdJcoKnmF7
(zorg even dat de verkeerslaag aanstaat, dan zie je duidelijk hoe de weg wel loopt)

Echt, hoe kan dit soort stommiteiten op Maps verschijnen? Iemand in India die dacht: die bocht is wel heel scherp. Laat ik 'm maar even corrigeren? :shutup:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 18 jul 2022, 12:12

^^ Maar ook in India hebben ze toch de satellietbeelden? Gewoon dom en/of slordig.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 18 jul 2022, 13:29

Als de datastructuur van Google een beetje is als OSM heeft daar iemand de nodes van de weg verwijderd waardoor die geen bocht meer maakt.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 18 jul 2022, 14:05

^^
Dat laatste lijkt me een logische verklaring. Ik heb 'm maar eens gemeld. Met een beetje geluk is het over week of 6 dan weer gefixt :?

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 19 jul 2022, 7:38

Het is al gefixt.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » wo 20 jul 2022, 10:39

Ik heb sinds een paar dagen weer op alle computers waar ik Street View gebruik dat de camerablik naar de grond is gericht, als ik het gele mannetje naar een weg sleep. Meer mensen hier last van?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 20 jul 2022, 12:39

Yep. En dat zet ik Pacman, zoals het kereltje volgens mij heet, rechtop. :D Met andere woorden: ik pas het camerabeeld zelf aan. Ik stoor mij er niet zo aan, eerlijk gezegd.
Donateur Vereniging Wegenforum

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 20 jul 2022, 12:43

Geen last van. Het is overigens Pegman.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 20 jul 2022, 13:45

Pegman is in een depressieve bui? :emo:

Ik heb er ook geen last van, behalve dat het beeld een enkele keer op de berm gericht is i.p.v. de weg. Gebeurt wel eens.

JB81
autoweg

Bericht door JB81 » ma 25 jul 2022, 11:08

Het verversen van Street View beelden gaat ook best vlot tegenwoordig. Ik heb medio juni een andere auto in ontvangst genomen en deze is keurig voor de deur geparkeerd te zien :)

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 29 jul 2022, 15:13

En waarom heet De Lucht West nu weer opeens Maarheeze? :facepalm: Ook als je op Esso Maarheeze zoekt kom je hier uit.

https://www.google.nl/maps/@51.7768422,5.2575229,18.67z

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » di 02 aug 2022, 14:25

De SV-beelden in Kroatië zijn ondertussen alweer 11 jaar oud.

Vandaag gaat Google er weer rondrijden om nieuwe foto’s te maken (Bron). Over een paar maanden zouden de nieuwe beelden dan te zien moeten zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net