Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Jeff
expressweg

Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Jeff » vr 08 jul 2022, 18:58

Hajo schreef: vr 08 jul 2022, 18:31 Mijn tripje begint steeds meer vorm te krijgen. Ik heb deze middag de route wel zo ongeveer vastgesteld. Inmiddels ben ik een hotel lijst aan het maken. Zodra die klaar is, reserveer ik ze allemaal in één keer.

Ik rij op 31 augustus eerst naar Berlijn, waar ik bij het vliegveld overnacht, Steigenberger Airport Hotel. Daarna door naar Gdansk, overnachting in het Radisson Blu Hotel. Misschien meerdere nachten, zodat ik Gdansk als uitvalsbasis kan gebruiken.
Dit zie ik als serieus genoeg voor een eigen topic. Enjoy the ride 8-) :top:

Bongo
verkeersader

Re: Hajo's Grand-Tour naar Oost-Europa

Bericht door Bongo » za 09 jul 2022, 7:53

Is Rügen misschien ook een interessante tussenstop of ligt dat teveel ui de richting?

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 09 jul 2022, 8:22

^^ Voor de heenweg ligt het teveel uit de richting. Misschien is het een optie om er op de terugweg langs te rijden, hoewel ik daar vooralsnog geen plannen voor heb.
Donateur Vereniging Wegenforum

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2022, 18:52

Ik heb mijn reis nu wel zo ongeveer op papier staan. Er zijn diverse plaatsen en bezienswaardigheden die ik in ieder geval wil bezoeken.

De hotel lijst is grotendeels klaar, maar ik blijf mij verbazen over de lage prijzen, zeker in dat merengebied zoals rond Olsztyn. Op foto's ziet het er prima uit, een 4 sterren hotel, en dan nog geen 80 euro voor een verblijf van twee nachten inclusief ontbijt? Opmerkelijk.

Ook een bezoek aan Kaunas, Litouwen, staat op het programma.

Anyway, nu een paar verkeersgerelateerde vragen: hoe is de rijstijl van de Polen? Zijn er langdurige Baustellen op de Duitse A30, A2, A10 en A11? Is E10 benzine goed verkrijgbaar? Enzovoort.

En o ja: hoe zit het met de acceptatie van een American Express creditcard? :mrgreen: ;)

Tips zijn welkom en worden met dank aanvaard. :top:

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2022, 18:59

2 nachten voor 80 euro in een 4-sterrenhotel is wel erg weinig. Ik heb op mijn reis ook in 4-sterrenhotels verbleven en dat was meestal tussen 70 en 80 euro per nacht. Van 4-sterrenhotels moet je je soms niet helemaal hetzelfde voorstellen als in West-Europa. Ik zat in een 4-sterrenhotel in Hongarije, die had een zwembad en A-locatie aan de stadsmuur. Maar de kamers waren best wel gedateerd. Daarentegen was het 4-sterrenhotel in Tsjechië wel een modern upscale hotel.

Ik vond het rijgedrag in Polen heel erg meevallen. Ik verbaasde mij daar nog wel over gezien de reputatie, ik heb eigenlijk helemaal niks geks gezien, in België zie je in een uur vaak meer rare capriolen dan in Centraal-Europa in een hele dag. Op lange stukken enkelbaans is het inhaalgedrag wellicht wat riskanter dan je in Nederland gewend bent.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 11 jul 2022, 19:16

Op de zuidwestelijke Balkan heb ik afgezien van wat dubieus inhalen niks raars gezien. Wel belt men veel in de auto.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » ma 11 jul 2022, 20:34

Ik zat eens te kijken voor een langer weekend Gdanks met een verblijf in Hilton @ begin Sept 2022. Die prijs viel echt smerig tegen.
Vermoedelijk een combinatie van meerdere factoren.

--------------

>> Olsztyn ligt in Noord-Oost Polen -- dat is dan wel de toeristenhoek, maar veel gebruiken daar een tent of blokhut. Qua prijs kan het wel kloppen, check alleen wel even hoe het zit met zaken zoals parkeren (parkeren is meestal niet bij de prijs inbegrepen). Verder zoals Chris al schreef: Verwacht geen gloednieuw hotel voor die prijs.

>> PLN naar EUR: een mooie vuistregel is de tafel van 4. (1 EUR -> 4 PLN)

>> Verkrijgbaarheid van Euro95 en Diesel: De zoektocht naar een wc is meer een uitdaging dan het vinden van die 2. Zelfs langs de tolweg nog tegen een leuker tarief dan hier in NL (nog meer besparen is even van de A- / S-weg afgaan) te verkrijgen.

>> A Express: Polen is meer een Visa land. Mocht je bijv een ING bankpas hebben met het VISA logo: Die lekker gebruiken -- Is nog goedkoper ook. Bij de bekendere merken (Tesco, Carrefour, Kaufland, enz) verwacht ik weinig issues met een creditcard. Bij de lokale winkel kan het zijn dat een creditcard niet werk, maar bijv je NL'se bankpas weer wel.

Vragen:
1) Staat Vilnius nog op je lijstje? Zoja: Auto ergens parkeren, smartphone mee, Elektrische step huren (Creditcard plus smartphone vereist) en lekker rijden over de NL-stijl fietspaden.
2) Laat je je nog "tourist trappen" in Trakai? :lol:

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 20:39

waldo79 schreef: ma 11 jul 2022, 19:16 Op de zuidwestelijke Balkan heb ik afgezien van wat dubieus inhalen niks raars gezien. Wel belt men veel in de auto.
15 jaar geleden in Griekenland werd je nog geacht om op de pechstrook (als je gewoon wou meebollen) te rijden op een 1+1 zodat er een soort 3strooksweg ontstond met beurtelings - of soms tegelijk als een soort smalle 2x2 zonder lijn of barrière in het midden - inhalen door het midden. Dan zie je maar hoe op korte tijd een soort besef komt dat het allemaal iets beter kan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 jul 2022, 20:41

Jeff schreef: ma 11 jul 2022, 20:34 Qua prijs kan het wel kloppen, check alleen wel even hoe het zit met zaken zoals parkeren (parkeren is meestal niet bij de prijs inbegrepen).
Dat viel mij ook op, in Poznań, Katowice en Pécs moest ik voor parkeren apart betalen, ondanks dat het wel op eigen terrein was. In Pécs koos ik voor de eigen garage (straatparkeren had ook gekund). In Poznań en Katowice was straatparkeren geen optie vanwege de locatie aan de rand van het centrum. Bedrag was meestal 8 - 10 euro voor een nacht.

Je zou denken dat een hotel meer buiten een stadscentrum wel een gratis eigen parkeerterrein heeft.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2022, 21:59

Die goedkope 4-sterren hotels doen mij aan een Duits Gasthof denken. Goedkoop, maar netjes. Als die hotels in die noord-oost hoek van Polen iets daarvan weg hebben, vind ik het geen probleem.

In Duitsland heb je wegen met een Mehrzweckstreifen. Als je langzamer rijdt dan de verkeersstroom, mag je daarvan gebruik maken om achteropkomend verkeer de gelegenheid te geven om in te halen. Dat zal dus in Polen en Litouwen niet anders zijn, vermoed ik zo.

Dat de acceptatie van Amex minder is, verbaasd mij niet. Op eerdere reizen naar Hongarije, Tsjechië en Slowakije heb ik overwegend mijn Visa card gebruikt. Bij de hotelprijzen blijkt dat die naar mijn mening en ervaring lager liggen dan voor een gelijkwaardig hotel in West-Europa. Het prijspeil daar ligt lager dan hier, klopt dat?

Ik ga in ieder geval proberen Kaunas te bezoeken, dat is wel het idee. Of ik daarna ook nog naar Vilnius rij, weet ik nog niet. Dat ligt naar mijn idee net iets teveel uit de route.

Parkeren: we zullen het zien. Ik parkeer mijn auto bij voorkeur in een parkeergarage, die zijn meestal bewaakt, en mijn auto staat uit het zicht. Dat vind ik veiliger, zeker in die contreien. Gele kentekenplaten vallen nogal op. Bovendien hoef ik mij dan geen zorgen te maken over een maximale parkeerduur, klein geld etc.

Trakai moest ik opzoeken. ;) Ziet er mooi en interessant uit, dus wie weet. Maar het is dus ook een "tourist trap". Dank voor de waarschuwing, Jeff. :D

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » ma 11 jul 2022, 22:02

Parkeren, 8 vijzen losdraaien, de platen meenemen, en de hele regio houdt jouw politiewijs zodanig in de gaten dat er niks zal gebeuren.

Ik wil maar zeggen dat veiligheid en toezicht soms tegengestelde doeleinden nastreven maar dat je als klant je er je voordeel kan meedoen.

Spreek ik uit ervaring? :dyn_hyp:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » ma 11 jul 2022, 22:16

^^ Vast wel. ;)

Mijn kentekenplaten zitten niet vastgeschroefd, maar zijn vastgelijmd en gepopnageld. Die krijg je er niet zomaar zonder schade vanaf. En uiteraard is mijn auto van een alarminstallatie voorzien, inclusief start- en brandstof onderbreker en nog een paar andere snufjes om het zich onrechtmatig toe-eigenen te voorkomen. 8-)

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » ma 11 jul 2022, 23:07

Jeff schreef: ma 11 jul 2022, 20:34 1) Staat Vilnius nog op je lijstje? Zoja: Auto ergens parkeren, smartphone mee, Elektrische step huren (Creditcard plus smartphone vereist) en lekker rijden over de NL-stijl fietspaden.
2) Laat je je nog "tourist trappen" in Trakai? :lol:
1) Totdat het fietspad ophoudt en je bijna op de bek gaat op de slechte stoep. (Jup, been there) :P

2) Natuurlijk een bootje varen voor veel te veel geld. :P

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » ma 11 jul 2022, 23:52

Hajo schreef: ma 11 jul 2022, 21:59 Die goedkope 4-sterren hotels doen mij aan een Duits Gasthof denken. Goedkoop, maar netjes. Als die hotels in die noord-oost hoek van Polen iets daarvan weg hebben, vind ik het geen probleem.

In Duitsland heb je wegen met een Mehrzweckstreifen. Als je langzamer rijdt dan de verkeersstroom, mag je daarvan gebruik maken om achteropkomend verkeer de gelegenheid te geven om in te halen. Dat zal dus in Polen en Litouwen niet anders zijn, vermoed ik zo.
Vergelijkbaar, maar waar in Duitsland zo'n Mehrzweckstreife voor fietsers, tractoren en ander zeer langzaam spul bedoeld is; werd je 10 - 15 jaar terug in Polen ook met Vmax+20 als langzaam verkeer gezien, hup naar rechts, plaatsmaken.
Maar de laatste jaren is dat allemaal veel minder geworden in Polen.
Hajo schreef: ma 11 jul 2022, 21:59Parkeren: we zullen het zien. Ik parkeer mijn auto bij voorkeur in een parkeergarage, die zijn meestal bewaakt, en mijn auto staat uit het zicht. Dat vind ik veiliger, zeker in die contreien. Gele kentekenplaten vallen nogal op. Bovendien hoef ik mij dan geen zorgen te maken over een maximale parkeerduur, klein geld etc.
In Polen val je met een degelijke auto echt niet op hoor. Het is echt niet zo dat je een uitzondering tussen oude Polonez, Zaporezh, Trabbie's en Lada's bent.

Natuurlijk moet je wat je verstand gebruiken, maar je hoeft niet zenuwachtiger te zijn dan in NL, D of BE.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 12 jul 2022, 10:24

duikgek89 schreef: ma 11 jul 2022, 23:52 Vergelijkbaar, maar waar in Duitsland zo'n Mehrzweckstreife voor fietsers, tractoren en ander zeer langzaam spul bedoeld is; werd je 10 - 15 jaar terug in Polen ook met Vmax+20 als langzaam verkeer gezien, hup naar rechts, plaatsmaken.
Maar de laatste jaren is dat allemaal veel minder geworden in Polen.
Dat is vooral ook omdat Polen de onderbroken kantstrepen heeft vervangen door de ononderbroken variant, waarmee dit fenomeen in de praktijk nergens meer is toegestaan.
Ubi volentia est, via est

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 12 jul 2022, 13:03

Op de terugweg naar huis volg ik de Poolse A2 vanaf Warschau naar Berlijn, met een stop in Poznan (Posen). Wat voor een tol systeem hebben ze op die weg? Zoiets als in Frankrijk vermoed ik, met een ticket?

Ik heb inmiddels ook wat meer informatie over de bezienswaardigheden die ik wil bezoeken verzameld. Onder andere de Westerplatte en het postkantoor (tot 1945 het "Reichspostambt" en nu een museum) in Gdansk. En natuurlijk ook het Tweede Wereldoorlog museum aldaar.

"Battle of Westerplatte - Wikipedia" https://en.m.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Westerplatte

Uitsluitend uit historisch oogpunt, wellicht overbodig maar dat wil ik wel even benadrukken, staat ook een bezoek aan de Wolfsschanze op het programma. Bekend door de mislukte aanslag op Hitler op 20 juli 1944 door Oberst Graf Von Stauffenberg.

"Wolf's Lair - Wikipedia" https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wolf%27s_Lair

Ik heb iets met geschiedenis... ;)

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » di 12 jul 2022, 15:19

Hajo schreef: di 12 jul 2022, 13:03 Op de terugweg naar huis volg ik de Poolse A2 vanaf Warschau naar Berlijn, met een stop in Poznan (Posen). Wat voor een tol systeem hebben ze op die weg? Zoiets als in Frankrijk vermoed ik, met een ticket?
Klopt in ieder geval voor het deel Poznan naar Duitsland.
Westerplatte was inderdaad interessant om te bezoeken.

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » di 12 jul 2022, 18:22

Hajo schreef: di 12 jul 2022, 13:03 Op de terugweg naar huis volg ik de Poolse A2 vanaf Warschau naar Berlijn, met een stop in Poznan (Posen). Wat voor een tol systeem hebben ze op die weg? Zoiets als in Frankrijk vermoed ik, met een ticket?

Ik heb iets met geschiedenis... ;)
Lodz <> Grens DE/PL kent 3 concessiehouders met 3 verschillende systemen en 3 verschillende tarieven. Reken op ongeveer 26 euro (104 PLN) aan tol (exc bankkosten) indien je de A2 volledig gebruikt. 20 PLN / 5 euro in je zak houden kan door :AS: Września te nemen en vanaf daar de 2x2 DK92 te volgen (vmax = 100 km/h).

Meer hier: https://www.wegenwiki.nl/Tolwegen_in_Polen

Qua Geschiedenis: Er is een hoop "nep" oud te vinden in Polen, maar de clue ga ik niet verklappen :mrgreen:

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 12 jul 2022, 18:28

^^ Warschau is "nep oud". ;)

Die stad lag in juni 1945 voor 90% volkomen in puin. Onder het communistische bewind is er al wat aan wederopbouw gedaan, maar pas na 1989 en de val van het communisme kwam het herstel in een stroomversnelling.

Hetzelfde geldt voor meer steden, zoals onder andere Szczecin (Stettin) en Krakow (Breslau).

Dat e-Toll systeem lijkt mij nodeloos ingewikkeld. Moet ik nog eens bestuderen. Zo te zien is gewoon doorrijden mogelijk, waarna je binnen drie dagen de tol achteraf via een app kunt voldoen.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 12 jul 2022, 19:24

Breslau is Wroclaw en niet Krakow. ;)

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » di 12 jul 2022, 19:32

Krakow wordt uitgescholden met Krakau.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 12 jul 2022, 21:57

Willem schreef: di 12 jul 2022, 19:24 Breslau is Wroclaw en niet Krakow. ;)
Inderdaad. Foutje. :oops: Zo zuidelijk kom ik echter niet. Misschien iets voor een volgende keer.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » di 12 jul 2022, 22:35

^^
Hou 'm in gedachten zou ik zeggen, zeker als je iets met geschiedenis hebt.
Vanwege de geschiedenis zelf, en vanwege het feit dat Kraków (nee geen Krakau, is nooit Duits geweest) de enige grote stad in Polen is die de 2e Wereldoorlog min of meer zonder schade is doorgekomen.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 12 jul 2022, 23:02

Ger81 schreef: di 12 jul 2022, 22:35 Kraków (nee geen Krakau, is nooit Duits geweest)
Maar wel Oostenrijks, toch?

Ik lees trouwens mee, omdat ik plannen heb om in augustus een rondrit door Polen te maken.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 12 jul 2022, 23:06

Krakow is de oude Poolse koningsstad. Het voormalig Koninklijk paleis is nog in prima staat en te bezichtigen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » wo 13 jul 2022, 8:40

harry schreef: di 12 jul 2022, 23:02
Ger81 schreef: di 12 jul 2022, 22:35 Kraków (nee geen Krakau, is nooit Duits geweest)
Kraków lag tot het einde van de Eerste Wereldoorlog in Oostenrijk-Hongarije inderdaad. Krakau is naast de Duitse benaming voor deze stad ook een Nederlands exoniem dat op de officiële lijst van de Taalunie staat, net als bijvoorbeeld Keulen.

Ger81
verkeersader

Bericht door Ger81 » wo 13 jul 2022, 9:40

harry schreef: di 12 jul 2022, 23:02

Ik lees trouwens mee, omdat ik plannen heb om in augustus een rondrit door Polen te maken.
Klopt, daarnaast heeft de stad het Maagdenburger stadsrecht gekend (door de Poolse adel ingevoerd om wél een stad tot ontwikkeling te laten komen maar zonder dat hun horigen burgers in die stad werden), en als Hanzestad zal het vermoedelijk ook al als Krakau bekend zijn geweest.

Ik zei dit vooral met een knipoog vanuit mijn half-Poolse komaf ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 13 jul 2022, 12:11

Naast Maagdenburger halve bollen bestaat dus nog het Maagdenburger stadsrecht. Daar had ik nog nooit van gehoord.

Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 16 jul 2022, 17:48

Klaar. Route staat, hotels zijn geboekt.

Weg op 31 augustus, overnachting bij Berlijn (Steigenberger Hotel bij het vliegveld), dan via Szczenin naar Gdansk. Daar blijf ik drie dagen, dan door via Elblag naar Gronowo (grens met Rusland), Branjewo, Olsztyn, Ketrzyn, Gierloz, Gizycko, Goldap, Bolcie (drielandenpunt PL, LT en RUS), Szylipzki. Litouwen: Kaunas en Vilnius. Van Vilnius via Augustow (PL) naar Warschau en de volgende dag door naar Berlijn. Daar verblijf ik twee dagen waarna ik op 11 september naar huis ga.

Overnachtingen in onder andere dus Gdansk (3 nachten), Olstzyn, Gizycko, Kaunas en Vilnius (elk één nacht), Warschau (één nacht; ik ben er al eens geweest) en tenslotte nog twee nachten in Berlijn. Hieronder de route, vanuit Zeist naar Berlijn is natuurlijk een eitje, dus gerekend vanaf Berlijn zit het er zo uit:

Route deel 1:
Afbeelding

Route deel 2:
Afbeeldingupload images

Roept u maar. Tips, trucs en weetjes? :D

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » zo 17 jul 2022, 11:24

Route deel 1:
1) Afhankelijk hoe je in tijd zit, kan je ervoor kiezen om de Berlinka deel 1 (A6 -> DW142) uit te rijden. Deel 2 (middendeel) is nooit gebouwd en deel 3 zijn bestaand onder de DK22 & S22 (enkelbaans, gedeeltelijk in 2+1)

Dat betekend wel dat je de nieuwe S6 en de kuststadjes niet zal zien (meer moeras/bosland).

Mocht je niet zoveel trek/zin hebben in enkelsbaans historie, kan je er ook voor kiezen om een korte stop te maken bij het voormalige knooppunt A6/DW142. Budimex heeft een stukje (RB) oerbeton laten liggen.

2) Indien je toch meer voor de comfortride kiest: Het kan zijn dat deze zomer een ~50km van de S6 vervroegd wordt vrijgegeven voor verkeer (hierzo: https://www.openstreetmap.org/#map=12/54.5267/18.1999 -- tussen aansluiting 47 en 52). Ik wil aanraden om op je reisdag er nog even naar te kijken ;)

3) Szylipzki is een compact dorpje met eigenlijk geen noemenswaardige voorzieningen. Regiosteden Suwalki (stukkie terug) of Marijampole zijn de eerste plaatsen waar de boel beter geregeld is, hou daar dus rekening mee voor een eet/wc-stop

Route deel 2:
1) Aanhakend op punt 3: Marijampole kan zeker interessant zijn om even door het stadscentrum heen te rijden (als geschiedenisfreak). Dat kan je doen door secundiare weg 201 te gebruiken of bij het klaverblad A5 / A7 richting het stadje te gaan. Het historische deel is niet heel groot, maar wel goed te combineren met een eet/wc-stop.

2) Hoewel Kaunas een grote stad is, is er qua historie niet heel meer over. Het oude deel van de binnenstad is redelijk compact, terwijl de 'verrassing' meer ligt door de 'oostelijke buitenweg' te gebruiken (zoals ik al schreef in een advies in het andere draadje)

3)DK61 en S61 uit op de terugweg? Saai
hier: https://www.google.nl/maps/dir/16-506+G ... 82!1m0!3e0

Daarbij moet wel gezegd worden dat delen van de DW671 in een slechte staat is. Maar wie mooie dingen wil zien, moet er ook wat voor over hebben ;)