Bespreek hier alles over de Nederlandse autosnelwegen, wat je niet in de andere subfora kwijt kunt. Zoals geschiedenis, gebruik, knooppunten, aansluitingen, intensiteiten, etcetera.
Hajo schreef: ↑ma 09 mei 2022, 19:58
Je kunt een ezel ook niet bekeuren omdat-ie z'n kop twee keer aan dezelfde steen stoot.
Nou deze ezel is inmiddels wel tien keer aan dezelfde steen gestoten. Echt nog helemaal nergens werkt het. En toch trapt men er keer op keer in. Wordt gewoon tijd dat men stopt met geldverspilling en gewoon eens stopt met dit soort nep innovatie. Het is niks en het wordt ook niks. Want de getrokken lessen zijn telkens hetzelfde:
Levensduur beperkt
Bij defecten, onmogelijk te repareren, dan moet vaak alles vervangen worden
Beperkte opwek ten opzichte van conventionele zonnepanelen
Onderhoud van weg is veel complexer
En dan heb ik het nog maar even op de praktische kant gehouden, de financiële kant praten we maar helemaal niet over.
Wouter N14 schreef: ↑ma 09 mei 2022, 20:22
Ach gossie zeg, de naïviteit druipt er vanaf. Het begint echt zorgwekkend te worden hoe ontzettend "duurzaam" afleidt en verblindt
Wees gerust. Bij mij in de gemeente zullen ze niet worden aangelegd.
sanderl schreef: ↑di 10 mei 2022, 22:42
Ach. Niet zo negatief allemaal. De raket van Elon Musk is ook eerst tig keer neergestort en kijk waar hij nu staat. Falen hoort bij ontwikkeling.
Waarbij SpaceX een commercieel bedrijf is en we het hier hebben over publiek geld dat erin wordt gestoken. Geld dat ook gebruikt kon worden om het elektriciteitsnet te versterken of reguliere zonnepanelen op daken te plaatsen...
Een reactie als deze is inderdaad een dooddoener. Ik zou haast zeggen trollerig.
De problemen op het stroomnetwerk zijn zeer accuut te noemen evenals de noodzaak om naar andere energiebronnen te wisselen. Elke euro die je uitgeeft moet je dus goed overwegen. Het is inmiddels duidelijk dat SolaRoads een compleet gefaald concept is (zie deze draad maar). Onbetrouwbare techniek, lage rendementen. Dan kan je beginnen over "Godwin van boos Nederland", maar naar mijn idee stopt men het kop in het zand door te blijven hopen op deze technieken. Terwijl het water elders aan de lippen staat.
Ach. Niet zo negatief allemaal. De raket van Elon Musk is ook eerst tig keer neergestort en kijk waar hij nu staat. Falen hoort bij ontwikkeling.
De ontwikkeling van een raket betekent een nieuwe variant van een bewezen concept, waarbij je de vernieuwde versie enkele keren moet testen en aanpassen voor je deze succesvol kunt gebruiken.
De ontwikkeling van een solarroad is het herhalen van een concept waarvan al herhaaldelijk is aangetoond dat het gedoemd is te mislukken vanwege de iets hierboven nogmaals genoemde redenen. En waarbij het dus totaal zinloos is dit nog een drieëntwintigste keer te bewijzen.
Solaroad... Het is niet nodig, het voegt niks toe en het gaat niet werken met hoge efficientie op de lange termijn. Zonnepanelen kunnen (en moeten) ook ergens anders gepositioneerd worden.
Ben het met Mark eens, het is zinniger om de nogal beperkte capaciteit anders in te zetten.
Solaroad op een andere modaliteit wordt een solarailroad. DB is aan het testen met zonnepanelen tussen de rails. Een beetje vreemde test want waarom zulke vreemde panelen (je kunt toch ook een vol formaat paneel monteren) en ik hoop dat ze dit ook op trajecten testen waar wat harder gereden wordt, de Erzgebirgsbahn zijn wat nevenlijntjes in het Erzgebirge.
Egbert schreef: ↑wo 13 jul 2022, 17:11
Een beetje vreemde test want waarom zulke vreemde panelen (je kunt toch ook een vol formaat paneel monteren)
Daarvoor bewegen de rails en de bielzen teveel als een trein erover rijdt. Een betonnen (Stelcon) plaat tussen de rails bij een overweg kan dat wel opvangen, maar een groot zonnepaneel lijkt me iets gevoeliger. Dat moet een stevige ondergrond hebben. Of, zoals hier elke biels een eigen zonnepaneeltje
PeterSchoeber schreef: ↑wo 13 jul 2022, 20:15
Zal niet zoveel worden vanwege het neerslaan van de remstof als een trein remt.
Kwestie van de locatie een beetje zorgvuldig kiezen. Niet op een plek waar elke trein in de ankers moet. Er zijn vast wel plekken te vinden waar normaal gesproken veel minder geremd wordt. Of waar sowieso weinig gereden wordt...
waldo79 schreef: ↑wo 13 jul 2022, 20:29
Dat lozen is zo goed als gestopt, wat boe! schreef.
Met het buitendienst gaan van de eerste generaties sprinters, het zogenaamde Stads Gewestelijk Materieel, is het laatste materieel van de baan gegaan dat nog op de baan loosde. En misschien zelfs al eerder bij het buitendienst gaan van materieel '64 want het kan zomaar eens zijn dat het SGM bij hun renovatie aan het begin van deze eeuw al toiletten met bioreactor heeft gekregen.
Wouter N14 schreef: ↑wo 13 jul 2022, 20:53 Volgens mij loost VIRM nog gewoon, laatst nog gezien.
Er zijn nog een aantal VIRM's van de tweede en derde generatie die nog lozen op het spoor. Deze generaties worden momenteel gemoderniseerd en voorzien van een gesloten toiletsysteem. Deze modernisatie is eind 2023 afgerond en dan hebben alle treinen een gesloten systeem.
hcnieuws schreef:Het fietspad langs de N232 ter hoogte van Vijfhuizen wordt bedekt met zonnepanelen. Hiermee wil de provincie leren over de veelbelovende techniek voor duurzame opwekking van energie via verkeersbeweging.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Berichtdoor Schelpenpaadje » do 11 aug 2022, 10:57
Een belofte betekent nog niet dat deze wordt waargemaakt. In de formulering zit al verstopt dat ze graag meewaaien met op papier mooie ideeën
Het tweede deel van de zin blinkt ook uit in nietszeggende pretentie:
Hiermee wil de provincie leren over de veelbelovende techniek voor duurzame opwekking van energie via verkeersbeweging.
De energie (voor zover die wordt opgewekt) is afkomstig van de zon. Niet van beweging.
Dat overheden graag geld over de balk smijten is al erg genoeg. Dat media dit soort persberichten kritiekloos overnemen vind ik nog erger. Zelfs als je een lokaal sufferdje bent is het je taak om te kijken naar de lessen die vergelijkbare initiatieven elders hebben opgeleverd en de lezer hier in de context van de aankondiging over te informeren. In een democratie is het van belang dat de overheid zich verantwoordt en zo nodig tot de orde wordt geroepen.
hcnieuws schreef:Het fietspad langs de N232 ter hoogte van Vijfhuizen wordt bedekt met zonnepanelen. Hiermee wil de provincie leren over de veelbelovende techniek voor duurzame opwekking van energie via verkeersbeweging.
Blijkbaar gaat het binnenkort in uitvoering, dat dit nieuws weer verschijnt? Op 9 mei was het namelijk voor het eerst hier in dit onderwerp te lezen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
En omdat ik er toch was, heb ik ook maar even het ThermoPath gefilmt.
Deze innovatie ligt er al 3 jaar maar is niet op een warmtebron aangesloten, en omdat koning winter zich vorstelijk heeft gedragen dit jaar kunnen we nog een kollosale faal aan de N211 toeschrijven. Ondertussen laat de provincie doodleuk een onderzoek starten bij de leverancier van dit wegdek
bron: https://wos.nl/nieuws/artikel/experimen ... ad-mislukt
Omdat het allemaal een trieste bedoening voor de fietsers is, heb ik geprobeerd de boel een beetje op te leuken. Link
Tot de volgende update!
Laatst gewijzigd door jerryhopper op wo 08 feb 2023, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn hemel, dat laatste is ook wel een gigantische mislukking, het fietspad ligt helemaal vol met gaten.
In Zwolle hebben ze een verwarmd brugdek maar dat is ook mislukt omdat het niet werkt als het kouder dan -2 is en veel te veel stroom vreet.
Bij de eerste winter van formaat bleek de brugverwarming überhaupt niet te werken, vertelt een omwonende tegen het regionale dagblad de Stentor. “Bij een paar graden vorst leek het goed te werken, maar als het echt heel koud werd, was dat een probleem.”
De gemeente Zwolle besloot onlangs om vroegtijdig de stekker uit de pilot te trekken. De energiekosten vielen namelijk ook nog eens veel hoger uit dan begroot. Bij een gemiddelde winter zou de brug 5000 kWh stroom verbruiken, maar het bleek in de praktijk ruim het dubbele te zijn (12.000 kWh). Het plan was dat de buurman met zijn zonnepanelen de energie ging leveren, maar de koppeling kwam er nooit.