Verkeersborden in Nederland
Moderator: Moderatoren
-
- polderweggetje
Re: Verkeersborden in Nederland
In de andere richting is het trouwens wel gewoon 60, daar staat geen einde maximumsnelheid bord. Gewoon slecht van de gemeente Sittard-Geleen, in de gemeente Beek is het wel goed geregeld. Meteen bij (ik denk de gemeentegrens) is de maximumsnelheid 60.
-
- 2x2 autosnelweg

Nee, slordig van de gemeente Beek, die dus geen "einde 60" heeft geplaatst. Ik denk dat het niemand een biet interesseert in de gemeente Sittard-Geleen dat er formeel 80 mag worden gereden op het viaduct. Zoals ik al aangaf: die 80 kun je toch niet halen. Waarom zou de gemeente Sittard-Geleen een verkeersbesluit moeten nemen om de snelheid te verlagen en borden moeten plaatsen voor een probleem dat er niet is?

-
- verkeersader
Volgens rijksoverheid wél
rijksoverheid schreef:De strepen geven aan wat de maximumsnelheid is die u op die weg mag rijden:
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur;
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur;
geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
De strepen veranderen niets aan de bestaande verkeersregels en maximumsnelheden op wegen buiten de bebouwde kom. Zo gaan bijvoorbeeld de verkeersborden vóór de strepen.
het ligt niet aan het voertuig, maar aan de bestuurder.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
Ja en volgens Jomanda vast ook. We hebben ons echter te houden aan het RVV. Waarom nou toch iedere keer dit soort non-discussies?

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x4 autosnelweg
Dat is wat het optisch doet. Net als dat je weet dat je over een klinkerweg geen 120 mag: er is geen regel die dat onderschrijft, maar je zou het wel als feit kunnen bestempelen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje
-
- verkeersader
Ja oké. Dat klopt. Maar ik vind 't wel vreemd dat een site van de staat de regels niet correct weergeeft.
-
- 2x5 autosnelweg
Er kunnen ook geen rechten worden ontleend aan de informatie op rijksoverheid.nl. Geldende wetgeving kun je vinden via wetten.overheid.nl.
-
- 2x4 autosnelweg
Dat is eerder regel dan uitzondering. Zodra mensen wetgeving gaan uitleggen, worden woorden verkeerd gebruikt/toegepast/gekozen.
-
- autoweg
Klinkers kon je vroeger ook wel eens op autosnelwegen aantreffenAttietattie schreef: ↑za 16 jul 2022, 18:35 Net als dat je weet dat je over een klinkerweg geen 120 mag

-
- 2x4 autosnelweg
Ja. En nergens een groene streep op autowegen.
-
- Wegnummerfotograaf
En nu nog steeds. A. U. O. E. En nog twee E’s.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- autoweg

Bewust een beeld tegen de richting in genomen - Maasroute A59, tot in de jaren 80 nog enkelbaans alleen de zuidelijke rijbaan.
Uitvoegstrook naar afrit 35 lag dus ook tegen deze rijbaan (toen nog betonplaten) aan, en was samen met de rest van de afrit helemaal in klinkerbestrating uitgevoerd. Mijn eigen verklaring daarvoor destijds: dan hebben ze dat snel opgebroken als ze de noordelijke rijbaan aanleggen

Hetzelfde gold natuurlijk ook voor de noordelijke oprit richting Hooipolder. Klinkerbestrating tot en met de invoegstrook.
-
- 2x3 autosnelweg
De markering zou je, net als die stickers op de hectometerbordjes met max. snelheid, kunnen zien als geheugensteuntje. Al valt het te betwijfelen of menig weggebruiker de betekenis van die markeringen weet. Langs diverse autowegen hebben wel tijd lang borden gestaan die de betekenis van de groene lijn en de dubbel doorgetrokken/onderbroken streep uitlegde.
En daarbij is de wegbeheerder ook niet altijd te betrappen op juist toepassen van diverse markeringen.
En daarbij is de wegbeheerder ook niet altijd te betrappen op juist toepassen van diverse markeringen.
-
- Moderator

Maar tot zover

-
- Secretaris

Op rijkswegen wordt dit principe tegenwoordig ook toegepast: SW-markering zonder groene streep waar het geen 100 is. Voorbeelden zijn de N36 bij Beerze en Almelo, en de N33 bij Siddeburen, Appingedam en Holwierde. Noordelijk van Holwierde heeft de N33 wel autowegstatus, maar is daar 80 km/h met GOW-markering en is het geen korte onderbreking van de 100 km/h.
Andere gehanteerde opties zijn: gewoon de groene streep doortrekken, ook waar het niet 100 is (Drenthe, Groningen).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter
-
- polderweggetje
Klopt wat je zegt, maar je kunt er van twee kanten naar kijken. De gemeente Sittard-Geleen heeft naar mijn idee een foutief bord neergezet. het kan namelijk niet de bedoeling zijn dat er op die weg die 300m buiten de bebouwde kom ligt 80 gereden mag worden.Seat Ibiza schreef: ↑za 16 jul 2022, 17:28
Nee, slordig van de gemeente Beek, die dus geen "einde 60" heeft geplaatst. Ik denk dat het niemand een biet interesseert in de gemeente Sittard-Geleen dat er formeel 80 mag worden gereden op het viaduct. Zoals ik al aangaf: die 80 kun je toch niet halen. Waarom zou de gemeente Sittard-Geleen een verkeersbesluit moeten nemen om de snelheid te verlagen en borden moeten plaatsen voor een probleem dat er niet is?![]()
Ik zeg toch dat menig weggebruiker het inderdaad niets kan interesseren dat je daar 80 mag, maar mij wel
-
- 2x3 autosnelweg

Ik deel jouw conclusie niet. De gemeente Sittard-Geleen heeft op de komgrens een bord

Net over de brug ligt de gemeentegrens en begint de gemeente Beek. De gemeente Beek heeft op enig moment besloten dat de Vmax op die bubeko weg op haar grondgebied 60 km/h moet zijn en heeft daarvoor keurig een bord

Conclusie: beide gemeentes hebben op zich niks raars gedaan. Bijzonder (als je het zo mag noemen) is dat je nu gedurende een kort stukje (en zolang je bubeko in de gemeente Sittard-Geleen rijdt) 80 km/h mag. Op zich is er niks raars aan, behalve dat het in dit geval een kort stukje is. Zou de gemeentegrens 2 km verderop liggen, dan was het een langer stuk geweest en had (bijna) niemand het vreemd gevonden.
Maar ik zie dus echt totaal niet in waarom de gemeente Sittard-Geleen een foutief bord neergezet zou hebben.
Laatst gewijzigd door Rein op za 16 jul 2022, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- stadsweg
Het zou inderdaad handig zijn als gemeentes onderling beter communiceren. Want dit ziet er knullig uit: https://goo.gl/maps/TsFuDZYNjTH6m5EK7
Einde kom
, 10 meter verder in een andere gemeente 
Einde kom

-
- verkeersader
In uden staat een Duits bordje met "lippstadt 230km" (zie: https://www.google.com/maps/@51.655655, ... 3fN0Gg!2e0) nader onderzoek wijst uit dat er een nauwe vriendschap tussen Lippstadt en Uden bestaat, hetgeen mij doet laten denken, zal In Lippstadt ook een (Nederlands) bordje Uden staan?
-
- verkeersader
-
- 2x2 autosnelweg
In Leeuwarden aan de Tynjedyk:

Is het onderbord met afstandsaanduiding hier niet de facto overbodig?
Er zijn binnen de 260 meter geen andere manieren om de wijk uit te rijden dan via de weg die is gesloten voor niet-bestemmingsverkeer.
Een bezoekje aan het erbinnen gelegen tuincentrum valt gewoon onder bestemmingsverkeer. De enige groep die ik kan bedenken is bestuurders die deze straat inrijden en zonder te stoppen keren en terugrijden. Maar om te keren had je ook de rotonde kunnen gebruiken waar deze straat juist van aftakt.

Is het onderbord met afstandsaanduiding hier niet de facto overbodig?
Er zijn binnen de 260 meter geen andere manieren om de wijk uit te rijden dan via de weg die is gesloten voor niet-bestemmingsverkeer.
Een bezoekje aan het erbinnen gelegen tuincentrum valt gewoon onder bestemmingsverkeer. De enige groep die ik kan bedenken is bestuurders die deze straat inrijden en zonder te stoppen keren en terugrijden. Maar om te keren had je ook de rotonde kunnen gebruiken waar deze straat juist van aftakt.
-
- Moderator
Maar als die 260 meter voor het onderbord geldt, kan daar überhaupt niemand komen.
-
- polderweggetje
Klopt. Maar ik twijfel of het echt de bedoeling was om op dat korte, bochtige stuk weg 80 te mogen (maar daar moet ik de gemeente Sittard-Geleen over mailen). Het lijkt mij een beetje een vergeten wegsituatie. Mag inderdaad wat beter gecommuniceerd worden anders krijg je dit. Onderbouwing waarom ik vind dat dit foutief is:Rein schreef: ↑za 16 jul 2022, 23:43Huh?
Ik deel jouw conclusie niet. De gemeente Sittard-Geleen heeft op de komgrens een borden dat is dus prima. Hoofdregel in Nederland is dat verkeer bubeko een Vmax van 80 km/h mag rijden en dat is vanaf de komgrens dus het geval. Niks raars aan.
Net over de brug ligt de gemeentegrens en begint de gemeente Beek. De gemeente Beek heeft op enig moment besloten dat de Vmax op die bubeko weg op haar grondgebied 60 km/h moet zijn en heeft daarvoor keurig een bordneergezet. En dat is ook prima. Wat die gemeente echter heeft verzuimd is de andere kant op bij de gemeentegrens een bord
(met een 60 erin uiteraard) neer te zetten. Alhoewel, op de plek waar die
staat, ligt nog een zijweg en aangezien er richting Geleen geen nieuw bord met limiet staat, mag je vanaf daar feitelijk ook 'gewoon' 80 km/h.
![]()
Conclusie: beide gemeentes hebben op zich niks raars gedaan. Bijzonder (als je het zo mag noemen) is dat je nu gedurende een kort stukje (en zolang je bubeko in de gemeente Sittard-Geleen rijdt) 80 km/h mag. Op zich is er niks raars aan, behalve dat het in dit geval een kort stukje is. Zou de gemeentegrens 2 km verderop liggen, dan was het een langer stuk geweest en had (bijna) niemand het vreemd gevonden.
Maar ik zie dus echt totaal niet in waarom de gemeente Sittard-Geleen een foutief bord neergezet zou hebben.
- het kan niet de bedoeling zijn dat op die smalle en bochtige weg 80 gereden mag worden, daar kunnen wegbeheerders inderdaad anders over denken
- jaren geleden is ook de markering aangepast vroeger was dit een middellijn, er zijn dus wel werkzaamheden gedaan aan deze weg om het als 60 weg in te richten
- ik vind het jammer dat de gemeenten niet goed met elkaar communiceren
Maar we begrijpen toch allemaal dat het eigenlijk absurd is om op dat 300m lange stukje tracé buiten de bebouwde kom, 80 gereden mag worden? Ook al zou de gemeente Beek ook besloten hebben om het 80 te maken. Die 80 haal je never nooit als je je bedenkt dat het een smalle weg en bochtig tracé is. Bovendien als je een tegenligger hebt moet je al uitwijken naar het fietspad anders past het niet
Misschien dat ik niet onafhankelijk ben, woon in de gemeente Beek

-
- 2x2 autosnelweg
Het einde zone 30-bord en einde kombord van Geleen staan zo'n 50 meter uit elkaar. Daar mag je dus 50 km/u. Dan volgt het viaduct en de scherpe bocht naar rechts met het bord 60. De afstand heb ik net nagemeten: ongeveer 65 meter...
Dus nogmaals: dit is echt gezeur. Niemand redt het om daar tot 80 km/u te accelereren.
-
- Wegnummerfotograaf
Een vergelijkbare situatie tussen Leiden en Voorschoten. Tussen die plaatsen zit 1 brug waar je in principe 80 mag.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.
--Harry.
-
- Moderator

-
- polderweggetje
Nog zoiets raarsSeat Ibiza schreef: ↑zo 17 jul 2022, 11:16Het einde zone 30-bord en einde kombord van Geleen staan zo'n 50 meter uit elkaar. Daar mag je dus 50 km/u.
-
- 4x5 autosnelweg
Een
die a) aan de verkeerde kant en b) ondersteboven hangt. De
aan de achterkant heeft hetzelfde euvel 

Op Streetview hangt alles nog wel goed. De situatie zoals die nu is, is er al een tijdje. Er heeft vast ooit iemand zich verveeld toen die hier langskwam

Op Streetview hangt alles nog wel goed. De situatie zoals die nu is, is er al een tijdje. Er heeft vast ooit iemand zich verveeld toen die hier langskwam

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader