Gotthardtunnel
Moderator: Moderatoren
-
- Moderator
Re: Gotthardtunnel
Google Maps zal je volgens mij (bijna) nooit over de pas sturen. Op dit moment laat hij je er bij Amsteg af gaan en er bij Wassen weer op, dat scheelt een half uur in de file staan maar als je de route versleept naar de pas blijkt dat toch (iets) sneller te zijn dan vanaf Wassen weer aansluiten.
Wat mij bij Google Maps opvalt is dat de file op drukke dagen vaak in tweeën wordt gebroken, het tunneltraject tussen Amsteg en Wassen detecteert hij dan geen of weinig file. Komt dat omdat er geen GPS ontvangst is of omdat er bij Amsteg ook gedoseerd wordt?
Wat mij bij Google Maps opvalt is dat de file op drukke dagen vaak in tweeën wordt gebroken, het tunneltraject tussen Amsteg en Wassen detecteert hij dan geen of weinig file. Komt dat omdat er geen GPS ontvangst is of omdat er bij Amsteg ook gedoseerd wordt?
-
- zandpaadje
Nee, deze route was nog net iets toeristischer volgens mij. Google Maps kwam er mee op de proppen, geen moment spijt van gehad!

-
- zandpaadje
Dat viel ons ook op inderdaad! Dus wij zijn gewoon bij Amsteg eraf gegaan, de route ingevoerd en 'snelwegen vermijden' aangevinkt. Dan snapt Google het opeens wel!Chris schreef: ↑vr 30 jul 2021, 16:20 Google Maps zal je volgens mij (bijna) nooit over de pas sturen. Op dit moment laat hij je er bij Amsteg af gaan en er bij Wassen weer op, dat scheelt een half uur in de file staan maar als je de route versleept naar de pas blijkt dat toch (iets) sneller te zijn dan vanaf Wassen weer aansluiten.

-
- 4x3 autosnelweg
Het laatste volgens mij. Je hebt direct zuidelijk van de afrit een setje tunnels en ze doseren dan bij de eerste. Daarna kun je dus een stuk rijden en dan begint de file weer rond afrit Wassen. Als je op de Google Maps luchtfoto’s aan de zuidkant kijkt, zie je het “live” gebeuren. Op het moment van die opnamen was verkeer stilgezet voor de Stalvedro-tunnel en dan opnieuw voor het tunnelportaal bij Airolo. Actueel wordt verkeer zuid-noord trouwens nog ietsje zuidelijker opgevangen, iets vóór de Raststätte San Gottardo Sud. Ik vermoed vanwege de lopende werkzaamheden aan de Stalvedro-tunnel.
In de meldingen van het aantal kilometers file melden ze dan alleen het aantal kilometers waarop het echt vast staat. Als wordt gemeld “tien kilometer” staat die dus feitelijk verspreid over meer dan tien. Google Maps kan de tunnels volgens mij prima aan. Er lopen gewoon keurig donkerrode streepjes door de laatste tunnels aan de noordkant. Het is dat doseren dat je ziet.
-
- 2x2 autosnelweg
Op de erg drukke dagen is de oprit van Wassen richting Gotthard ook afgesloten. Vind ik opzich ook wel fair als het al voor Wassen vast staat en het OWN wordt dan niet teveel belast, behalve met mensen die sowieso dan de bergpas nemen. Hetzelfde geldt ook voor de oprit bij Quinto aan de zuidkant die in extreme gevallen ook afgesloten wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- Moderator
Maandag 13:50 uur. 12 kilometer file en 2 uur wachttijd richting zuiden. Zo te zien begon er vanochtend vanaf 9 uur file te ontstaan die alleen maar langer werd naarmate de dag vordert.
-
- woonerf
We zitten nu in de regio. Het blijkt dat de Kerenzerbergtunnels in de A3 doordeweeks maar 1 strook open hebben (meestal richting Chur, soms beide richtingen). Daar staat continu file, oa van mensen die de Gotthard proberen te ontwijken (route wordt ook op de radio SWR aanbevolen bij alle fileberichten over de Gotthard).
Inderdaad opvallend: afgelopen weekend was er ook wel file, maar toch minder dan door de week...
-
- zandpaadje
Het was vandaag (zoals verwacht natuurlijk) weer lekker druk! Rond de klok van 14.30u naar schatting een kleine 2 uur vertraging richting het noorden, dus ff een broodje gescoord in Biasca en vanaf daar weer via de pas gegaan. Daar leek het overigens eerder 7 november dan 7 augustus; 11 graden en de hemelsluizen wagenwijd open. Behoedzaam omhoog en in een lange file stapvoets naar beneden, maar liever dat dan 2 uur voor de tunnel staan!
-
- Moderator
De komende dagen wordt het naar verwachting erg druk voor de Gotthardtunnel. De SRF meldt dat vrijwel alles in Ticino is volgeboekt, terwijl er normaal nog wel accommodaties beschikbaar zijn. Het lijkt wel of de hele Deutschschweiz naar Ticino gaat. Men noemt ook dat veel Zwitsers nu nog in eigen land blijven, mede vanwege de strengere coronamaatregelen in Italië.
Die Tessiner Campingplätze und Hotelbetten sind seit einer Woche fast ausnahmslos ausgebucht. Normalerweise gibt es immer etwas Reserven – doch nicht in diesem Jahr.
Rund 20 Prozent der Reisenden buchen normalerweise erst im allerletzten Moment. Nämlich dann, wenn sie sehen, dass das Wetter im Süden auch wirklich gut sein wird. Doch dieses Jahr ist es anders.
SRF: Das Tessin ist schon praktisch ausgebucht
Die Tessiner Campingplätze und Hotelbetten sind seit einer Woche fast ausnahmslos ausgebucht. Normalerweise gibt es immer etwas Reserven – doch nicht in diesem Jahr.
Rund 20 Prozent der Reisenden buchen normalerweise erst im allerletzten Moment. Nämlich dann, wenn sie sehen, dass das Wetter im Süden auch wirklich gut sein wird. Doch dieses Jahr ist es anders.
SRF: Das Tessin ist schon praktisch ausgebucht
-
- 4x3 autosnelweg

-
- Moderator
Momenteel een wachtrij van 29 kilometer voor de Gotthardtunnel. Het begint al bij de Verzweigung Altdorf. Wachttijd is waarschijnlijk wel rond de 4 uur, zo niet langer.

-
- 2x3 autosnelweg
Volgens TomTom Live Traffic is de vertraging van de verschillende files opgesteld nu ongeveer 2,5 uur.
-
- Moderator
Reguliere algoritmes van navigatiesystemen kunnen bij dit soort files de prullenbak in. Hetzelfde geldt voor Google Maps. Zo'n wachtrij voor de Gotthardtunnel is anders dan 'normale' files en de vertraging wordt flink onderschat. De vertraging is dan zo groot dat de data van een voertuig dat door die hele file is gegaan voor de verkeer dat nog moet aanschuiven niet meer relevant is.
Vanwege de tunneldosering kan men nauwkeurig inschatten hoeveel voertuigen er per uur doorheen kunnen. De vuistregel is 15 minuten wachttijd per 1 kilometer file. TCS geeft nu 3h30m aan en dat is waarschijnlijk nog een onderschatting.
Dat gat wat halverwege valt is het eerste tunneltracé wat je tegenkomt. Die heeft volgens mij aparte dosering die aan gaat zodra de file vanaf de Gotthardtunnel terugslaat tot die tunnels.
Overigens lijkt ook de dosering voor de Seelisbergtunnel aan te staan, dat komt vrijwel nooit voor, zelfs niet op zwarte zaterdagen in de zomer.
Vanwege de tunneldosering kan men nauwkeurig inschatten hoeveel voertuigen er per uur doorheen kunnen. De vuistregel is 15 minuten wachttijd per 1 kilometer file. TCS geeft nu 3h30m aan en dat is waarschijnlijk nog een onderschatting.
Dat gat wat halverwege valt is het eerste tunneltracé wat je tegenkomt. Die heeft volgens mij aparte dosering die aan gaat zodra de file vanaf de Gotthardtunnel terugslaat tot die tunnels.
Overigens lijkt ook de dosering voor de Seelisbergtunnel aan te staan, dat komt vrijwel nooit voor, zelfs niet op zwarte zaterdagen in de zomer.
-
- stadsweg
There is also queue around Chur on the A13 (from the point where the single lane begins).
I wonder if it is really useful for safety to maintain the 1000 vehicles per hour limit even on peak days. Increasing it (only in the peak direction on peak days) would reduce queues, but I doubt that statistically there would be much more incidents.
I wonder if it is really useful for safety to maintain the 1000 vehicles per hour limit even on peak days. Increasing it (only in the peak direction on peak days) would reduce queues, but I doubt that statistically there would be much more incidents.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
-
- 2x2 autosnelweg

De beperking van 1000 voertuigen per uur is eigenlijk vooral gericht op het beperken van verkeer. Als het puur om de verkeersveiligheid zou gaan, dan had men maar beter naar Oostenrijk moeten kijken. De Gleinalmtunnel (toen deze tot eind 2019 nog enkelbaans was), verwerkte 40% meer verkeer, zonder de tunneldosering daarvoor vaak nodig te hebben.
Sowieso zouden de Zwitsers meer van hun oosterburen moeten leren. In Oostenrijk zijn de Alpenovergangen massief uitgebouwd met 2x2 rijstroken, zowel op de A9 (Pyhrn) als A10 (Tauern), zonder dat daarbij de intensiteiten zo massief omhoog zijn gesprongen, waar de Zwitsers zo bang voor zijn. Wat mij betreft wordt het weer eens tijd om de "Alpeninitiative" opnieuw te doen, in ieder geval op het moment als de Gotthardtunnel volledig met 2 buizen gereed zal komen. Het zou van de zotten zijn als men dan nog steeds maar 1.000 voertuigen per uur door zou laten.
Bij calamiteiten sluit de Seelisbergtunnel ook wel eens kortstondig. Is me een keer vanuit het zuiden overkomen en werd bij Altdorf de A4 richting Axenstrasse opgestuurd. Heb bij Flüelen even gewacht en enkele minuten later was de snelweg weer open. Op die manier een flinke omweg bespaard. Mochten calamiteiten langer duren, of in geval van wegwerkzaamheden, wordt alleen de calamiteitenbuis afgesloten en beide rijrichtingen met een 1x2 systeem door één tunnelbuis gestuurd.
Ook bij flinke congestie voor de Gotthardtunnel geeft de A2 vaak een vrij rustig verkeersbeeld, de passage door Luzern even uitgezonderd. Ook op drukke reisdagen kan je tot Erstfeld niet voorstellen dat het verderop zo vast komt te staan.
Tijdens het Paasweekend viel het me overigens op dat het in Wallis niet zo druk was als tijdens andere Paasweekenden. De wachttijden voor de autotreinen waren beperkt en de A9 langs Montreux gaf nauwelijks vertraging.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
-
- 2x2 autosnelweg
De beperking van 1000 voertuigen per uur is in 2002 ingesteld naar aanleiding van de tunnelbrand op in oktober 2001 en branden in de Tauerntunnel en de Mont Blanc-tunnel in de jaren daarvoor.SnarfFlevoland schreef: ↑di 03 mei 2022, 15:07 De beperking van 1000 voertuigen per uur is eigenlijk vooral gericht op het beperken van verkeer.
De beperking wordt vaak op één hoop gegooid met het Alpen-Initiative uit 1994, dat inderdaad tot doel had de hoeveelheid doorgaand (vracht)verkeer over de Zwitserse alpenroutes terug te dringen. Door het Alpen-Initiative is het niet toegestaan de capaciteit van de Gotthardtunnel uit te breiden. De uitslag van dit referendum heeft lange tijd de bouw van een tweede tunnelbuis tegengehouden.
Natuurlijk heeft de beperking van 1000 voertuigen de bijwerking dat de capaciteit van de Gotthardtunnel verder is beperkt. Een effect dat vast en zeker heeft meegespeeld bij het instellen van deze beperking. Pogingen deze beperking op te heffen zouden ook zeker tot verzet leiden vanuit groeperingen die graag zo min mogelijk verkeer over deze route ziet rijden. Ik zie juridisch echter geen reden om deze beperking van 1000 voertuigen per uur in stand te houden specifiek omwille van het beperken van de hoeveelheid transit(vracht)verkeer.
In 2016 heeft een meerderheid van de Zwitserse bevolking en kantons ingestemd met de aanleg van een tweede tunnelbuis. In de eindsituatie zal er nog steeds 1 rijstrook per richting geopend blijven, waarmee de capaciteit niet wordt uitgebreid ten opzichte van 1994 en de tweede tunnelbuis dus voldoet aan het Alpen-Initiative.
In theorie kan de limiet van 1000 voertuigen per uur in de eindsituatie worden opgeheven of verruimd. Deze is immers niet opgelegd vanwege het Alpen-Initiative (beperking van de hoeveelheid transitverkeer) maar omwille van de veiligheid. Zodra beide tunnelbuizen tegelijk gebruikt kunnen worden is er geen tegenverkeer meer, is in beide richtingen een vluchtstrook aanwezig en zijn beide tunnels voorzien van moderne vlucht- en veiligheidssystemen. Een tunnel met 1 rijstrook per richting en 'normale' tunneldosering zou prima voldoen aan het Alpen Iniatitive.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt, maar men had destijds ook veiligheidsstandaards voor enkelbuizige tunnels kunnen verhogen. Dat heeft men deels ook gedaan, maar nooit de limiet na de verbeteringen weer opgehoogd. Uitgerekend politici schuiven nu de Alpen-Initiative als stokje ervoor als reden dat de capaciteit niet meer verhoogd mag worden, ook al is de 1000 voertuigen per uur limiet inderdaad iets van 2002 en niet van 1994. Persoonlijk zie ik de reden m.b.t. verkeersveiligheid juist ook vooral als goede smoes om het verkeer extra te beperken. En hoevaak die doseerinstallatie wel niet aanspringt, betwijfel ik soms of ze deze niet stiekem al eerder als de 1000 voertuigen per uur limiet inschakelen. Geen onafhankelijke instantie die dat controleerd.Schelpenpaadje schreef: ↑di 03 mei 2022, 15:55 De beperking van 1000 voertuigen per uur is in 2002 ingesteld naar aanleiding van de tunnelbrand op in oktober 2001 en branden in de Tauerntunnel en de Mont Blanc-tunnel in de jaren daarvoor.
Juist, en dat idee is eigenlijk een totaal onacceptabele realiteit. Gelukkig geloven de Zwitsers zelf het ook niet zo dat de beperking zal blijven, zodra er daadwerkelijk twee buizen gebruiksklaar zullen zijn. Dat duurt sowieso nog heel wat jaren, waarin nog veel kan gebeuren.Schelpenpaadje schreef: ↑di 03 mei 2022, 15:55 In 2016 heeft een meerderheid van de Zwitserse bevolking en kantons ingestemd met de aanleg van een tweede tunnelbuis. In de eindsituatie zal er nog steeds 1 rijstrook per richting geopend blijven, waarmee de capaciteit niet wordt uitgebreid ten opzichte van 1994 en de tweede tunnelbuis dus voldoet aan het Alpen-Initiative.
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

We zijn hier op het wegenforum en ik denk niet dat hier tegenstanders zitten, en/of de Zwitserse staat meeleest.

-
- 2x2 autosnelweg

-
- verkeersader

Dan weet ik wel een paar topics op dit forum waar ik éérder voor zou gaan liggen...

Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- polderweggetje
Komend weekend gaan wij rijden naar noord italie en hoogstwaarschijnlijk gaat de route lopen via de Gotthard. Hele grote kans natuurlijk op enorme drukte en file voor de tunnel.
Nou heb ik gelezen dat ik ook kan rijden over de pas, we rijden immers zonder caravan. Nou heb ik de drukte afgelopen weekend in de gaten gehouden en als ik google maps moet geloven zou ik ergens, afhankelijk van de drukte, bij afslag 38 de 2 kunnen verlaten en zo de pas over rijden. Is dit ook een realistisch beeld? Kan het kloppen dat het verlaten van de snelweg en rijden over de pas ervoor zorgt dat je nog een beetje kunt blijven rijden ipv in de file staan?
Nou heb ik gelezen dat ik ook kan rijden over de pas, we rijden immers zonder caravan. Nou heb ik de drukte afgelopen weekend in de gaten gehouden en als ik google maps moet geloven zou ik ergens, afhankelijk van de drukte, bij afslag 38 de 2 kunnen verlaten en zo de pas over rijden. Is dit ook een realistisch beeld? Kan het kloppen dat het verlaten van de snelweg en rijden over de pas ervoor zorgt dat je nog een beetje kunt blijven rijden ipv in de file staan?
-
- 2x2 autosnelweg

Welke afslag je moet/kunt nemen is afhankelijk van de lengte van de file en waar die begint. Dat weer afhankelijk is van zaken als verkeersaanbod, eventuele ongelukken/pechgevallen en dosering al in de aanloop naar de tunnel (vooral in zuidelijke richting sta je bij drukte vaak al eerder voor een rood licht).
Ik raad je aan de verkeersinformatie in de gaten te houden. En van te voren uit te zoeken bij hoeveel kilometer stau je welke afslag nog kunt nemen. Als dat een afrit later (Wassen) is scheelt dat toch weer. Deze informatie heb ik hier niet paraat voor je maar ik vermoed dat iemand anders hier je daaraan kan helpen.
Al met al kan ik het nemen van de pasroute wel aanbevelen. De Gotthardpass is goed uitgebouwd en rijdt over het algemeen vrij goed door. Het blijft natuurlijk een pas en vooral aan de noordkant kan je nog wel eens met langzaam rijdend verkeer te maken hebben - bijvoorbeeld achter een caravan of postkoets, maar je komt tenminste vooruit. Afhankelijk van de omstandigheden is de route over pas iets langzamer, even snel of zelfs wat sneller.
In de file staan is saai, vervelend en vaak warm. Ook al is de route over de pas wat langer, je rijdt tenminste en op een lange rit is het ook wel een leuke afwisseling. Zeker als je bovenop de pashoogte een stop plant voor een kleine picknick aan het meertje of om gebruik te maken van de voorzieningen aldaar. Vallen de files mee, dan kun je kort van te voren besluiten om alsnog de route door de tunnel te nemen.
-
- Moderator
Afslag 38 is de afrit Amsteg. Dan ben je op drukke dagen te laat, dan moet je eigenlijk al bij 36 Altdorf er af.
Ze hebben ook steeds meer de neiging om afritten af te sluiten om sluipverkeer te voorkomen, dus daardoor moet je al voor het begin van de file er af.
Ze hebben ook steeds meer de neiging om afritten af te sluiten om sluipverkeer te voorkomen, dus daardoor moet je al voor het begin van de file er af.
-
- 2x2 autosnelweg
Dat klopt inderdaad.
Benieuwd of de werken bij Schöllenen al klaar zijn overigens...iemand? (noordzijde Gotthard omhoog richting pas/Andermatt -> zuiden).
In de zomer van 2017 waren ze er al bezig en ik geloof de laatste jaren 's zomers nog steeds...
Benieuwd of de werken bij Schöllenen al klaar zijn overigens...iemand? (noordzijde Gotthard omhoog richting pas/Andermatt -> zuiden).
In de zomer van 2017 waren ze er al bezig en ik geloof de laatste jaren 's zomers nog steeds...
-
- Moderator
Dat stuk door de Schöllenen is in 2019 afgerond volgens deze website: https://www.astra.admin.ch/astra/de/hom ... lenen.html
Mooi stukje rijden is dat

Schöllenenschlucht 02 by European Roads, on Flickr
Mooi stukje rijden is dat

Schöllenenschlucht 02 by European Roads, on Flickr
-
- polderweggetje
Bedankt voor de info! We gaan gewoon middels google maps de drukte in de gaten houden en beslissen gedurende de rit wel wat we doen.
Trouwens, als we via de pas rijden ipv de tunnel, hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt met het rijden over de pas?
Trouwens, als we via de pas rijden ipv de tunnel, hoeveel tijd ben je ongeveer kwijt met het rijden over de pas?
-
- Voorzitter
In filevrije omstandigheden kost de pas je ongeveer een halfuur extra, dus in totaal een kleine drie kwartier tussen Göschenen en Airolo. Ook op de pas kan drukte ontstaan. Het rijdt vaak wel door, maar niet zo vlot als wanneer er minder verkeer zou zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
Het is voor een pasroute best druk en zeker aan de noordkant zijn opstoppingen geen onbekend verschijnsel.
-
- stadsweg
Ben zonet nog eens teruggereden via de route Chiavenna-Splügenpas-Chur en heb me dat geen moment beklaagd.
Maar dat is hier wel wat off topic verder
Maar dat is hier wel wat off topic verder