[A001] Barneveld - Apeldoorn (ex. knooppunt Barneveld)
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: [A001] Barneveld - Apeldoorn (ex. knooppunt Barneveld)
Ook de Gelderlander weet hierover iets te melden. Voorlopig geen sloop van het viaduct. https://www.gelderlander.nl/regio/brokk ... ~a52e0ee4/
Met vriendelijke groet,
Peter Schoeber uit Remmerden
-
- Moderator
Dus het viaduct is ontworpen met te weinig wapening en bijkomend is er ook nog eens tijdens / kort na de aanleg een dumptruck tegenaan gereden?
Het is wel zo dat er op dit traject dat destijds in één keer is aangelegd (Terschuur - Voorst) maar heel weinig viaducten over de A1 zijn. Maar 4 als ik er zo snel overheen scroll. Dan is de kans dat dezelfde ontwerpfout bij veel viaducten voorkomt wel kleiner. Zo iets zou kunnen als er een standaard bestek is gebruikt voor meerdere viaducten. Maar in dit geval gaat het om 4 verschillende brugtypen.
Het viaduct Hoog Burel oogt wel ouderwetser ontworpen dan de andere viaducten over de A1.
Het is wel zo dat er op dit traject dat destijds in één keer is aangelegd (Terschuur - Voorst) maar heel weinig viaducten over de A1 zijn. Maar 4 als ik er zo snel overheen scroll. Dan is de kans dat dezelfde ontwerpfout bij veel viaducten voorkomt wel kleiner. Zo iets zou kunnen als er een standaard bestek is gebruikt voor meerdere viaducten. Maar in dit geval gaat het om 4 verschillende brugtypen.
Het viaduct Hoog Burel oogt wel ouderwetser ontworpen dan de andere viaducten over de A1.
-
- expressweg
Het viaduct lijkt sprekend op de viaducten van de N310 bij afrit 17 Stroe. Overigens kan het ontwerp wel oudere zijn, maar het viaduct niet zo veel ouder. Destijds veranderde de ontwerpen redelijk wat en het kan best dat verschillende ontwerpers aan de ontwerpen gewerkt hebben, omdat men destijds zo'n lang traject in aanleg genomen heeft (Deventer - Terschuur).
-
- autoweg
Vandaag van Barneveld naar Apeldoorn over de A1 gereden en voor de grap het aantal viaducten eens geteld. Ik kwam op 7 of 8 viaducten inclusief de 3 natuurbruggen/viaducten. Wat mij wel opviel was dat alle viaducten van een totaal ander ontwerp zijn. Dit in tegenstelling volgens mij voor de viaducten waar de A1 over de kruisende wegen gaat. Van enige activiteit om dit weekeinde bij Hoogbuurlo een viaduct te slopen was niks te merken dus dat zal idd wel niet doorgaan. Anders had er nu al wel het eerste materieel aangevoerd moeten zijn.Chris schreef: ↑di 18 jan 2022, 10:44 Dus het viaduct is ontworpen met te weinig wapening en bijkomend is er ook nog eens tijdens / kort na de aanleg een dumptruck tegenaan gereden?
Met vriendelijke groet,
-
- expressweg

Mijn opa en een oom van mij waren nog betrokken bij de aanleg van de A1. Zij hielpen mee met de bouw van de liggers voor de viaducten.
-
- autoweg

Met vriendelijke groet,
-
- Moderator
Wellicht is het viaduct slanker ontworpen met het idee om de zichtlijnen beter te behouden. De A1 kent daar enig hoogteverschil.

-
- expressweg
Men was betrokken bij de productie van liggers bij Apeldoorn. Waarschijnlijk voor viaducten ten oosten van KNP Beekbergen.PeterSchoeber schreef: ↑do 20 jan 2022, 18:41M.u.v. het viaduct vlak bij Barneveld zijn het allemaal ter plaatse gestorte viaducten waarbij mij opviel dat het allemaal verschillende ontwerpen waren. Je opa en oom kunnen hebben geholpen aan de bouw van de ter plaatse gestorte dekken maar zeker niet aan de bouw van de liggers'.
-
- Moderator
Het viaduct Hoog Burel gaat dan toch gesloopt worden: https://www.destentor.nl/apeldoorn/klap ... ~aa5992a0/
-
- Moderator
Viaduct Hoog Burel:
Er zit kennelijk ook meerwerk voor de aannemer Dura Vermeer.
De rechtbank heeft het verkeersbesluit geschorst doordat er een aanvullende natuurtoets uitgevoerd dient te worden. Het uitvoeren van een natuurtoets bij het beoordelen van een omleidingsroute is een ongebruikelijke eis welke in redelijkheid en billijkheid niet kon worden voorzien.
Dit meerwerk is goed voor € 885.000 ex btw.
Er zit kennelijk ook meerwerk voor de aannemer Dura Vermeer.
De rechtbank heeft het verkeersbesluit geschorst doordat er een aanvullende natuurtoets uitgevoerd dient te worden. Het uitvoeren van een natuurtoets bij het beoordelen van een omleidingsroute is een ongebruikelijke eis welke in redelijkheid en billijkheid niet kon worden voorzien.
Dit meerwerk is goed voor € 885.000 ex btw.
-
- 2x3 autosnelweg
Oftewel in plat Hollands: daar zakt je broek van af.
Heeft dit ook weer te maken met stikstof?

-
- expressweg

Nee, maar blunderen van de gemeente en RWS. Er zijn namelijk procesbeschrijving wanneer dit soort onderzoeken noodzakelijk zijn. Als de omleidingsroute, zandweg, van bijna geen verkeer, met redelijk wat verkeer, dan is een natuurtoets noodzakelijk.
Overigens meerwerk is belachelijk hoog bedrag.
-
- Moderator
Het viaduct Hoog Burel mag worden gesloopt, zo oordeelde de voorzieningenrechter deze week:
https://www.gld.nl/nieuws/7767326/brokk ... lternatief
https://www.gld.nl/nieuws/7767326/brokk ... lternatief
-
- 2x3 autosnelweg

Donateur Vereniging Wegenforum
-
- autoweg

-
- 2x3 autosnelweg

De mensen zeiken en dwarsbomen m.i. om niks. Paar maandjes omrijden en dan kunnen ze over een spiksplinternieuw viaduct...
-
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:A1: voorbereidende werkzaamheden vervangen viaduct Hoog Burel bij Apeldoorn
Rijkswaterstaat zet voorbereidende werkzaamheden in gang voor de vervanging van viaduct Hoog Burel over de snelweg A1 bij Apeldoorn.
Hiervoor wordt de Hoog Buurloseweg over het viaduct volledig afgesloten van maandag 17 oktober 2022 (vanaf 07.00 uur) tot uiterlijk 1 maart 2023. Er worden lokale omleidingen ingesteld.
Voorbereidende werkzaamheden
Het huidige viaduct wordt in het weekend van 4 november gesloopt. Voordat de sloop kan starten moeten diverse werkzaamheden langs de snelweg A1 en langs de omleidingsroutes worden uitgevoerd. Zo worden barrières en faunaschermen geplaatst, wordt het werkterrein ingericht en wordt het materieel voor de sloop aangeleverd.
Weekendafsluiting A1
Om de sloop van viaduct Hoog Burel uit te voeren is de A1 in beide richtingen afgesloten tussen Kootwijk (afrit 18) en Hoenderloo (afrit 19) van vrijdag 4 november 20.00 tot maandag 7 november 05.00 uur. We adviseren weggebruikers rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd die kan oplopen tot 20 minuten.
-
- Moderator
Rijkswaterstaat schreef:A1: weekendafsluiting bij Apeldoorn Hoog Burel; 4 – 7 november 2022
Het viaduct Hoog Burel over de A1 bij Apeldoorn wordt gesloopt en vervangen door een nieuw viaduct. Om de sloop veilig uit te voeren, is de A1 tussen aansluiting Kootwijk en Hoenderloo van vrijdag 4 november 2022 20.00 tot maandag 7 november 05.00 uur in beide richtingen afgesloten.
We adviseren weggebruikers rekening te houden met omleidingsroutes en extra reistijd die kan oplopen tot 20 minuten.
Afsluitingen A1 bij Apeldoorn Hoog Burel
De A1 is in beide richtingen afgesloten tussen aansluiting Kootwijk (18) en aansluiting Hoenderloo (19) van vrijdag 4 november 20.00 tot maandag 7 november 05.00 uur. De afsluiting geldt ook voor parkeergelegenheden en verzorgingsplaatsen Lucasgat en De Hucht en de aangrenzende tankstations.
-
- stadsweg
Vandaag reed ik vanuit Osnabrück naar Rotterdam. Tussen Buren en Azelo stond er een DRIP met daarop "A1 dicht - Amsterdam volg A35 / Zwolle".
Vlak voor Beekbergen stonden er gele borden voor de omleiding over de A50 via Arnhem; het verkeer werd daar simpelweg op de A50 gedwongen. Eenmaal op de A50 stonden er geen borden meer van de omleiding (ook niet bij Waterberg).
Op de A12 vlak voor Ede stond er weer een DRIP met de tekst "Omleiding A1 - Amersfoort via A30). Er stond ook een geel bord in de berm met "Amsterdam, volg Utrecht". Dat was vandaag overigens een slecht advies, aangezien de A2 lange tijd vast stond in de buurt van de ArenA, en de route via A30 > A1 filevrij was.
De spitsstrook op de A50 was dicht, ondanks het verkeer wat omgeleid werd. Op de A12 waren ze open.
Ik heb nergens vertraging gehad door de afsluiting, uiteraard wel de extra kilometers.
Vlak voor Beekbergen stonden er gele borden voor de omleiding over de A50 via Arnhem; het verkeer werd daar simpelweg op de A50 gedwongen. Eenmaal op de A50 stonden er geen borden meer van de omleiding (ook niet bij Waterberg).
Op de A12 vlak voor Ede stond er weer een DRIP met de tekst "Omleiding A1 - Amersfoort via A30). Er stond ook een geel bord in de berm met "Amsterdam, volg Utrecht". Dat was vandaag overigens een slecht advies, aangezien de A2 lange tijd vast stond in de buurt van de ArenA, en de route via A30 > A1 filevrij was.
De spitsstrook op de A50 was dicht, ondanks het verkeer wat omgeleid werd. Op de A12 waren ze open.
Ik heb nergens vertraging gehad door de afsluiting, uiteraard wel de extra kilometers.
-
- stadsweg
Net langs gereden. Viaduct weg. Men was druk bezig met slopen landhoofden.
-
- Moderator
-
- verkeersader
Gisteravond reed ik van Deventer naar Santpoort, ook omgeleid naar A50, maar daar stonden wel degelijk omleidingsborden .Autostrada schreef: ↑zo 06 nov 2022, 20:29 Vandaag reed ik vanuit Osnabrück naar Rotterdam. Tussen Buren en Azelo stond er een DRIP met daarop "A1 dicht - Amsterdam volg A35 / Zwolle".
Geel zoals gebruikelijk, met routes M en Z. Bij afslag Hoenderloo, voor Waterberg en daarna langs A12 richting Utrecht. In tegenstelling tot de DRIP was de aangegeven route richting A12 naar Utrecht. Behalve de M en Z route borden ook een geel bord Amsterdam volg A12 Utrecht. Het blauwe bord met voor Amsterdam volg Utrecht stond en staat er ook.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Hopelijk heeft men ook gekeken naar de wapening in het viaduct of de bouwfout van te weinig wapening ook echt gemaakt is. Eigenlijk niet meer relevant, want het oude viaduct is verdwenen.
-
- expressweg
https://www.duravermeer.nl/projecten/ve ... oog-burel/
Overigens krijgt het (vernieuwde) viaduct over de A1 bij Apeldoorn oude liggers van een gesloopt viaduct van de A7 bij Groningen.
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... ropaplein/
Waarschijnlijk van dit viaduct, want in het nieuwe ontwerp van het nieuwe viaduct lijken omgekeerde T-liggers gebruikt te worden en bij de sloop heeft men de druklaag (nog) niet verwijderd, maar wel doorgezaagd.
Overigens krijgt het (vernieuwde) viaduct over de A1 bij Apeldoorn oude liggers van een gesloopt viaduct van de A7 bij Groningen.
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... ropaplein/
Waarschijnlijk van dit viaduct, want in het nieuwe ontwerp van het nieuwe viaduct lijken omgekeerde T-liggers gebruikt te worden en bij de sloop heeft men de druklaag (nog) niet verwijderd, maar wel doorgezaagd.
-
- stadsweg
De kwaal van menig automobilist [emoji28]Autostrada schreef:Vandaag reed ik vanuit Osnabrück naar Rotterdam. Tussen Buren en Azelo stond er een DRIP met daarop "A1 dicht - Amsterdam volg A35 / Zwolle".
Kijken en zien [emoji1787]
Zoals Ronny al zei staan er wel borden
En ik durf dat ook met zekerheid te zeggen aangezien ik weet wie ze gezet heeft.
-
- autoweg
Prima idee/actie als je op deze manier een technisch nog lang niet versleten viaduct elders kunt hergebruiken.
Met vriendelijke groet,
-
- Moderator
Ik denk het best haalbaar voor locaties als deze, waar weinig zwaar verkeer overheen gaat / de intensiteiten erg laag liggen.
Bij echt drukke wegen wil je toch liever nieuwe liggers lijkt mij.
Hergebruik van overspanningen van grote stalen bruggen bestaat al heel lang, denk aan de Moerdijkbrug / Keizersveerbrug / Spijkenisserbrug / Meernbrug. Ik ben het ook tegengekomen bij bruggen in de Verenigde Staten.
Bij echt drukke wegen wil je toch liever nieuwe liggers lijkt mij.
Hergebruik van overspanningen van grote stalen bruggen bestaat al heel lang, denk aan de Moerdijkbrug / Keizersveerbrug / Spijkenisserbrug / Meernbrug. Ik ben het ook tegengekomen bij bruggen in de Verenigde Staten.
-
- 2x2 autosnelweg
Een ander bericht van Aanpak Ring Zuid over deze liggers:
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... w-viaduct/
Hierin staat onder meer dat de resterende levensduur van de liggers is getest alvorens er groen licht kwam voor het hergebruik.
https://www.aanpakringzuid.nl/actueel/n ... w-viaduct/
Hierin staat onder meer dat de resterende levensduur van de liggers is getest alvorens er groen licht kwam voor het hergebruik.
-
- Moderator
De liggers worden nu al geplaatst blijkbaar. Hoefden ze geen nieuw landhoofd en tussensteunpunt te bouwen? Of kan dat zo snel?
https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/a ... ember-2022Rijkswaterstaat schreef:A1: plaatsen liggers viaduct bij Apeldoorn Hoog Burel; 16 – 19 december 2022
We bouwen een nieuw viaduct over de snelweg A1 bij Apeldoorn. Hiervoor moeten we steunpunten en liggers over de A1 plaatsen. Om dit veilig uit te voeren, is de A1 tussen aansluiting Kootwijk en Hoenderloo van vrijdag 16 december 20.00 tot maandag 19 december 2022 05.00 uur in beide richtingen afgesloten.