Trajectcontrole in België
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
Re: Trajectcontrole in België
Waarschijnlijk gekopieerd van een PDF'je.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik zet hem hier maar neer:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/07/10 ... nu-altijd/
129 is vanaf nu de de facto Vmax in heel BE.
-
- expressweg
Ik rij nergens meer sneller dan 130km/u op mijn teller en dan nog op cruisecontrol, rijdt ik mooi 127km/u zonder enig risico, spijtig dat het zo is moeten komen in ons landje... vooral omdat je 's nachts op grote stukken snelweg helemaal alleen bent. Maar kom alles voor de veiligheid he... 

-
- verkeersader
-
- verkeersader
128, vanaf 129 ben je een gevaar op de weg en kan je 63 euro boete krijgenKm357 schreef: ↑zo 10 jul 2022, 9:00 Ik zet hem hier maar neer:
*insert sarcasm here*
-
- 2x2 autosnelweg

-
- 2x2 autosnelweg

Vergis u niet, die speedpedelec wordt evengoed geflitst en gezien die dingen ook een nummerplaat hebben, krijg je ook daarvan een mooie email met de boodschap dat er een boete zit te wachten in uw Burgerprofiel;)
-
- polderweggetje
Rond Gent op de R4, E40, E17 zijn er ter hoogte van de anprs camera's ijkings lijnen verschenen. Nog iemand opgevallen?
-
- zandpaadje
Hallo iedereen - ik las daarnet dit artikel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20220722_93069731
Ik stoor me nu al langer aan het feit dat er geen eensluidende info bestaat (van overheidswege uit) over welke trajectcontroles actief zijn, waar deze staan, etc. Daarom best eens te rade gaan bij de "gewone" collega's weggebruikers: is er iemand die weet hoe het nu eigenlijk precies zit met de trajectcontroles:
Ik stoor me nu al langer aan het feit dat er geen eensluidende info bestaat (van overheidswege uit) over welke trajectcontroles actief zijn, waar deze staan, etc. Daarom best eens te rade gaan bij de "gewone" collega's weggebruikers: is er iemand die weet hoe het nu eigenlijk precies zit met de trajectcontroles:
- tussen Beernem & Wetteren (en omgekeerd)
- de kaart vermeldt Oostkamp, dit zal echter Beernem zijn, betekent dit dat er tussen Beernem onafgebroken (over Gent heen) tot in Erpe-Mere trajectcontrole is? In beide richtingen?
- wat met op- en afritten? Stel nu (puur hypothetisch
) dat je altijd de afrit Zottegem/Wetteren neemt, valt het stuk trajectcontrole vanaf Merelbeke (richting Brussel) dan "weg" gezien je niet meer aan de brug passeert waar de camera's hangen voor het stuk Wetteren/Erpe-Mere?
- van Gistel tot Beernem?
- de kaart vermeldt camera's in Gistel, maar werken deze enkel voor het stuk richting Nieuwpoort, of ook richting Jabbeke/Brugge/Oostkamp?
- als ik me niet vergis, stond er een tijdje een plakkaat "trajectcontrole" ter hoogte van de gebouwen van de federale wegpolitie in Jabbeke ook, maar voor welk stuk geldt dit dan?...
-
- polderweggetje

De overheid heeft recentelijk besloten om trajectcontroles niet meer aan te kondigen met een bord. Daarbovenop merk ik dat de kaart van wegen en verkeer met de locaties van de trajectcontroles onvolledig is op dit moment.
Als er een afrit zit tussen een trajectcontrole en er staan geen ANPR's op die afrit of geen binnen hetzelfde snelheidsregime zal je hier waarschijnlijk geen boete ontvangen. Bvb TC E40 Sint-Denijs-Westrem - Drongen: afrit drongen is voor de eindcamera. TC E17 Destelbergen - Lokeren: afritten Beervelde, Zele en Lokeren zijn allemaal voor de eindcamera. Hier merk je duidelijk het snelheidsverschil tussen de mensen die voorbij Lokeren moeten of de mensen die 1 van deze afritten nemen. De meeste TC's van de laatste generatie zijn eigenlijk geen gesloten systemen en werken verschillende snelheden tussen weggebruikers in de hand, lokaal verkeer dat maar 1 afrit verder moet zijn kan plankgas geven terwijl doorgaand verkeer zich aan een boete kan verwachten vanaf 129 km/u. Opgelet dit is niet overal het geval: TC Gentbrugge , Erpe-Mere - Wetteren kan je niet cheaten.
Van Gistel tot Beernem zou ik niet denken dat er momenteel TC is en van Gistel (wegpolitie) tot Nieuwpoort ook niet MAAR vermits er nu niet meer over gecommuniceerd wordt zal de beste manier zijn om de gele ijkingsstrepen op het wegdek in het oog te houden. Zie je deze gele markeringen thv een ANPR opduiken dan weet je dat deze geijkt is om netjes tot op de seconde te kunnen berekenen vanaf wanneer je een boete zou moeten krijgen. Als je dan enkele kilometers verderop nogmaals deze gele ijkingsstrepen ziet zou je er van kunnen uitgaan dat dit mogelijk een traject is waar ze vanaf nu actief controleren. Thv de wegpolitie in Jabbeke Ri Calais zou staan ze nog steeds maar al te graag te flitsen ofwel zetten ze de TC dan uit terwijl ze flitsen maar ik denk eerder dat er daar geen TC is.
Nog even terugkomen op de afritten die in niet gesloten TC's liggen. Het zou wel mogelijk kunnen worden in de toekomst (ook hier zal het uittesten de enige mogelijkheid zijn) dat ANPR's die op de afrit of reeds op de lokale weg thv de afrit in een ander snelheidsregime staan het traject sluiten. Twee mogelijkheden ofwel berekenen ze het gemiddelde traject met verschillende snelheidsregimes of anders trekken ze het snelheidsregime gewoon door tot aan de ANPR en willen ze zo echt enkel de extreme hardrijders te pakken.
Wat ik de laatste weken zie is dat op de E40 ri Oostende van Erpe-Mere tot Aalter alles actief staat en ja je kan meerdere boetes krijgen, per traject 1. Aalter-Beernem momenteel nog geen boete van kunnen inkijken, zal kwestie van weken zijn. Ri Brussel is Beernem tot Erpe-Mere actief alhoewel ik niet weet of Drongen-Sint-Denijs-Westrem in deze richting actief staat vermits ik hier nog niets van heb kunnen inkijken maar dit kan ook liggen omdat er vaak ri E17 gereden wordt en de eindcamera's van dit traject maar achter het knooppunt staan.
-
- polderweggetje
Flitsmeister geeft bij mij op de E19 TC's aan vanaf de Nederlandse grens tot aan Kleine Bareel en van Mechelen tot Vilvoorde. Ik word er echter links en rechts ingehaald als ik 120 km/u rijd. Verkoopt Flitsmeister onzin of staan hier daadwerkelijk TC's?
Op hetzelfde traject waar de vermeende TC's staan, staan trouwens ook reguliere flitspalen. Best interessant of dat het "ne bis in idem"-principe niet met de voeten treedt.
Op hetzelfde traject waar de vermeende TC's staan, staan trouwens ook reguliere flitspalen. Best interessant of dat het "ne bis in idem"-principe niet met de voeten treedt.
-
- polderweggetje

FM geeft vrij veel valse meldingen in Oost en West-Vlaanderen, gebruik het niet vaak maar geeft tolportalen en random ANPR's aan als flitspaal of TC.
Gebruik Waze eens naast FM, in BE is Waze correcter en zijn er weinig valse flitsers of TC's. Wel inactieve TC's op Waze maar daar kan je ook niet op afgaan.
-
- 2x3 autosnelweg
Het wordt ook effectief steeds moeilijker om een trajectcontrole te herkennen aangezien ze dezelfde camera's gebruiken als gewone ANPR-controles. Je zou eigenlijk kijken wie er effectief boetes ontvangen heeft.
-
- Hoofdmoderator
Óf we zouden ons allemaal aan die maximaal 128 km/h kunnen houden 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- expressweg
Ik heb iedere werkdag ook altijd een TC op mijn traject waar ik kan doorrijden omdat ik de afrit moet hebben die in de TC ligt en de afrit zelf geen camera heeft: deze op het A11-viaduct bij de Roskambrug. TC loopt van de brug tot de afrit Blauwe Toren, doch ik neem de afrit naar de N31.
-
- 2x2 autosnelweg
129*Snelwegfreak schreef: ↑ma 25 jul 2022, 16:29 Óf we zouden ons allemaal aan die maximaal 128 km/h kunnen houden![]()

-
- 2x3 autosnelweg

Idem, op de E34 heb je trajectcontrole tussen Zelzate-Oost en Kemzeke. Maar als je er af moet op afrit Kemzeke dan heb je enkel trajectcontrole in de richting van Zelzate en niet Antwerpen (omdat de camera's aan de brug hangen). Ervoor heb je trouwens zo'n tolportaal voor vrachtwagens, het is eigenlijk ongelooflijk vreemd dat ze dit portaal niet gebruikt hebben voor hun camera's, dan had je het probleem van de afritontwijking niet (hoewel er nog een afrit tussen ligt: namelijk Moerbeke).Davy schreef: ↑ma 25 jul 2022, 16:30 Ik heb iedere werkdag ook altijd een TC op mijn traject waar ik kan doorrijden omdat ik de afrit moet hebben die in de TC ligt en de afrit zelf geen camera heeft: deze op het A11-viaduct bij de Roskambrug. TC loopt van de brug tot de afrit Blauwe Toren, doch ik neem de afrit naar de N31.
Eigenlijk zijn trajectcontroles waar je de afrit moet nemen de veiligste plaatsen tegen snelheidscontroles, want daar weet je 100% zeker dat ze niet zullen staan flitsen. In die zin is het doel van de trajectcontroles volledig mislukt. Ofwel maak je een gesloten systeem ofwel laat het beter zo en flits je manueel.
-
- polderweggetje
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220825_92990244
Zal niet de laatste TC met verschillende snelheden in het traject zijn, vrees ik.Lastige ijking
De voornaamste reden is dat de ijking van het systeem met slimme camera’s met nummerplaatherkenning veel voeten in de aarde had. Met zijn 6 kilometer tussen het vroegere Hof ter Rielen op de Turnhoutsebaan in Kasterlee en het stadspark op de Steenweg op Zevendonk in Turnhout gaat het niet alleen om een behoorlijk lang traject. Maar door de aanwezigheid van verkeerslichten, wegversmallingen met een lager snelheidsregime en de vele zijwegen is het een complexe puzzel om de aanvaardbare gemiddelde rijtijd over deze afstand te berekenen.
-
- 2x3 autosnelweg
Welke snelheid staat dan op de boete en hoe berekent men dan het boetebedrag en de technische marge? Volgens mij is het nog steeds niet toegestaan om een TC te hebben met verschillende snelheden.
Overigens, welke delen op dat traject hebben een lagere snelheid dan 70 per uur? Bijzonder warrig verhaal allemaal, ik zie bv ook niet in waarom de homologatie moeilijker zou zijn als de camera's verder uit elkaar staan, dat maakt voor de ijking toch niet uit? De aanvaardbaar gemiddelde snelheid is gewoon de exacte afstand en de geldende maximumsnelheid via de regel van drie omzetten naar tijd, verkeerslichten en dergelijke maken daarbij niets uit.
Overigens, welke delen op dat traject hebben een lagere snelheid dan 70 per uur? Bijzonder warrig verhaal allemaal, ik zie bv ook niet in waarom de homologatie moeilijker zou zijn als de camera's verder uit elkaar staan, dat maakt voor de ijking toch niet uit? De aanvaardbaar gemiddelde snelheid is gewoon de exacte afstand en de geldende maximumsnelheid via de regel van drie omzetten naar tijd, verkeerslichten en dergelijke maken daarbij niets uit.
-
- polderweggetje
Vandaag een nieuw bord dat trajectcontrole aankondigt gezien t.h.v. op- en afrit Jabbeke richting Brugge op de E40. Eindcamera's zijn die net na knooppunt Brugge want hier waren gele ijkingsstrepen aangebracht op het wegdek.
Wel fijn dat ze op autosnelwegen toch nog (sommige) nieuwe TC's aanduiden met een bord.
Edit: vraag me nu af of dat het gedeelte dat de afrit bedient ook voorzien is van camera's, anders zou je de TC kunnen omzeilen door via de zij rijweg te gaan als doorgaand verkeer. Er geldt op die zij rijweg daar ook een limiet van 90km/u en misschien zelfs een stukje 70km/u dus gaat weer een TC voor enkel doorgaand verkeer betekenen.
Wel fijn dat ze op autosnelwegen toch nog (sommige) nieuwe TC's aanduiden met een bord.
Edit: vraag me nu af of dat het gedeelte dat de afrit bedient ook voorzien is van camera's, anders zou je de TC kunnen omzeilen door via de zij rijweg te gaan als doorgaand verkeer. Er geldt op die zij rijweg daar ook een limiet van 90km/u en misschien zelfs een stukje 70km/u dus gaat weer een TC voor enkel doorgaand verkeer betekenen.
-
- verkeersader
Is het juridisch zelfs wel oké om sommige weggebruikers te controleren en sommige niet, lijkt me dat lokaal verkeer positief gediscrimineerd wordt tov doorgaand verkeer.
*insert sarcasm here*
-
- verkeersader
Hoe herken je het einde van een trajectcontrole?
Soms staan er camera's links en rechts van de weg, zijn dat TC camera's of is dat voor de vrachtwagen km-heffing?
Soms staan er camera's links en rechts van de weg, zijn dat TC camera's of is dat voor de vrachtwagen km-heffing?
-
- 2x2 autosnelweg
Camera's boven de rijstroken van de rijbaan, of 2 palen links en rechts. Identiek zoals bij het begin dus eigenlijk. Boven de rijbaan verstoppen ze die graag onder de overhang van een brug.
-
- Moderator
Gebruiken ze in België geen streepjes op de weg om het exacte meetpunt mee vast te stellen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x2 autosnelweg
Als die er al zijn, toch lang niet altijd, de trajectcontrole van Gentbrugge heeft dat alvast niet en die van Erpe Mere-Wetteren voor zover ik weet ook niet.
-
- 2x3 autosnelweg
Die streepjes staan er enkel tijdelijk tijdens de ijkingsronde, nadien verdwijnen ze inderdaad. Verder zijn de camera's identiek aan de algemene ANPR-camera's, dus je kan een trajectcontrole eigenlijk niet meer onderscheiden van andere camera's.
Enkel de vrachtwagentolcamera's zijn wel herkenbaar, die worden ook soms verward met trajectcontroles. Die vrachtwagentolportalen vallen veel op omdat er tientallen camera's hangen, aan grote portalen:

Let wel, het is perfect mogelijk om aan deze portalen ook ANPR-camera's voor trajectcontroles te bevestigen.
Een plek waar ik de camera's goed verstopt vind is de trajectcontrole op de A11. Daar is het gevestigd aan een signalisatiebord: https://www.google.be/maps/@51.2998937, ... 8192?hl=nl. In de andere richting is het startpunt nog beter verstopt aan een portaal met rijstrooksignalisatie: https://www.google.be/maps/@51.3020268, ... 8192?hl=nl.
Enkel de vrachtwagentolcamera's zijn wel herkenbaar, die worden ook soms verward met trajectcontroles. Die vrachtwagentolportalen vallen veel op omdat er tientallen camera's hangen, aan grote portalen:

Let wel, het is perfect mogelijk om aan deze portalen ook ANPR-camera's voor trajectcontroles te bevestigen.
Een plek waar ik de camera's goed verstopt vind is de trajectcontrole op de A11. Daar is het gevestigd aan een signalisatiebord: https://www.google.be/maps/@51.2998937, ... 8192?hl=nl. In de andere richting is het startpunt nog beter verstopt aan een portaal met rijstrooksignalisatie: https://www.google.be/maps/@51.3020268, ... 8192?hl=nl.
-
- zandpaadje
ja laps vandaag eerste boete traject controle in de digibus in juli 2022 om 03.31hr te Bertem
zijn ze nu helemaal gezotterd gemeten snelheid 131km/h
gecorrigeerd op 123km/h
en ik die dacht dat die nog ni in bedrijf was.
hoop niet dat er nog ne hele hoop volgen wegens regelmatige passage daar en blijkbaar in werking 24hr/24hr nu
gelukkig zijn ze er al 14 dagen aan het werken dus op hoop van zegen
en vanaf nu mooi cruisecontrole op 125km/hr
werk veel te hard voor de centjes
zijn ze nu helemaal gezotterd gemeten snelheid 131km/h
gecorrigeerd op 123km/h
en ik die dacht dat die nog ni in bedrijf was.
hoop niet dat er nog ne hele hoop volgen wegens regelmatige passage daar en blijkbaar in werking 24hr/24hr nu
gelukkig zijn ze er al 14 dagen aan het werken dus op hoop van zegen
en vanaf nu mooi cruisecontrole op 125km/hr
werk veel te hard voor de centjes

-
- expressweg
Het verstroppen van die camera's is natuurlijk in functie van de verkeersveiligheid!Alfa schreef: ↑vr 02 sep 2022, 17:18 Die streepjes staan er enkel tijdelijk tijdens de ijkingsronde, nadien verdwijnen ze inderdaad. Verder zijn de camera's identiek aan de algemene ANPR-camera's, dus je kan een trajectcontrole eigenlijk niet meer onderscheiden van andere camera's.

-
- autoweg
Ter info:
Trajectcontrole op E17, rijrichting Antwerpen, tussen eindportiek viaduct Gentbrugge en knooppunt Destelbergen (ong 5km) is actief!
Trajectcontrole op E17, rijrichting Antwerpen, tussen eindportiek viaduct Gentbrugge en knooppunt Destelbergen (ong 5km) is actief!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
www.vanityplates.be
-
- verkeersader
Braak...dit was een klein stukje tot bij Lochristi waar je nog even die overdreven trage 90km/h kon compenseren
*insert sarcasm here*