Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Wouter N14 » ma 25 jul 2022, 19:06

Het lettertype van N60 lijkt ook interessant.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

nickdh
autoweg
Berichten: 1662
Lid geworden op: wo 30 dec 2015, 19:44

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door nickdh » ma 25 jul 2022, 21:07

^^ inderdaad. Het lijkt wat op DIN maar kan er geen chocola van maken.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tommy » di 09 aug 2022, 8:56

Hier in het centrum van het dorp hebben enkele simpele wegenwerkers herstellingen uitgevoerd. Ik kon het niet laten om een foto te nemen van de bordenchaos die ze gisterenavond achter hebben gelaten. Voor alle duidelijkheid, voor het tegenovergestelde verkeer stond er geen enkel bord:

Afbeelding
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Palance » di 09 aug 2022, 9:06

Is er daarom geen telefoonnummer vermeld op het bord dat aangeeft wie verantwoordelijk is voor de signalisatie?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » di 09 aug 2022, 9:31

Dat nummer zou er idd verplicht moeten op vermeld staan. Maar wellicht kan je op de firmanaam wel contactgegevens uit Google trekken. Wat ik in het geval van flagrante signalisatieflaters al eens doe, is contact opnemen met de dienst mobiliteit van de stad. Meestal komt dat dan wel ter ore van het diensthoofd of zelfs de schepen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny » di 09 aug 2022, 9:36

"Het komt vastgoed"
:denk:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tommy » di 09 aug 2022, 13:48

Wimpie25 schreef: di 09 aug 2022, 9:31 Dat nummer zou er idd verplicht moeten op vermeld staan. Maar wellicht kan je op de firmanaam wel contactgegevens uit Google trekken. Wat ik in het geval van flagrante signalisatieflaters al eens doe, is contact opnemen met de dienst mobiliteit van de stad. Meestal komt dat dan wel ter ore van het diensthoofd of zelfs de schepen.
Hoh. Ik snap je wel hoor. Toch ga ik de moeite niet doen. Tegen dat het bij de bevoegde instantie(s) zou raken zijn de werken hoogstwaarschijnlijk al gedaan. Ik wou mijn (kleine) frustratie snel kwijt door even hier een foto te posten. :-)

Langs een andere kant is het net dat wat me telkens een beetje doet vloeken. Kleine, korte werken zijn vaak heel slecht of gewoon niet gesignaliseerd. Want het is toch maar voor héél even. Hooguit enkele dagen. Toch is de impact soms even groot of zelfs groter, omdat de werken een 'piekhindernis' vormen. Bij langdurige wegenissen/hindernissen vindt het verkeer wel alternatieven... (Hoe bvb een kapot riooldeksel ooit heel Antwerpen in een knoop liet rijden)

Het is ook vaak net bij gemeentewegen waar signalisatie/omleidingen/planning de mist in gaan. Alsof alle gemeentewegen alleen maar door de lokale bevolking gebruikt wordt die de buurt qua wegen goed kennen. Op de gewestwagen is dat toch meestal beter geregeld. Soms zelfs een beetje té goed. Bvb een reusachtige knipperpijl, zoals men op de autosnelwegen gebruikt, voor heel kleine werkzaamheden.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » di 09 aug 2022, 14:21

Bij hinder en mogelijke ongevallen zijn er bij ons in de stad decreten uitgevaardigd die veel verantwoordelijkheid voor mogelijke gevolgen bij de bouwheer leggen. Ook voor het resultaat achteraf.

Ik zag hier ergens een voorbeeld passeren waarbij Proximus na het leggen van een glasvezel, een nieuw trotoir in schandalige toestand had achter gelaten. Daar zouden bij ons dus de factuur van krijgen. Zulke regelgeving kan inderdaad tot een toename van klikspanen leiden, maar ergens ook terecht.

Als burger heb je ook het recht om over kleine frustraties bij lokale overheden te ventileren:)

BibekoParkeerder
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 10 apr 2022, 8:32
Locatie: Limburg (BE)

Re: Verkeersborden in België

Bericht door BibekoParkeerder » wo 17 aug 2022, 9:15

Kwam dit vandaag tegen (met een bijbehorend bord zonder "herhaling" 200m ervoor)
Afbeelding
De vmax is toch 70 buiten de bebouwde kom in Vlaanderen? Is het een overblijfsel van jaren geleden, toen je nog 90 mocht rijden?
~Erik
Even geduld met mijn Nederlands aub

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tommy » wo 17 aug 2022, 9:34

^^
Het antwoord is 'ja'. Vooral op gemeentewegen zijn de borden '70' of 'Zone 70' nog blijven staan. Op zich niet zo erg. Het is dan ten minste duidelijke wat de Vmax is ;-)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » wo 17 aug 2022, 10:13

Dat klopt idd, op veel gemeentewegen kom je nog de borden met 70 tegen. Zoals Tommy zegt, is daar op zich niks mis mee. Al geeft het wel aan dat de reden "we maken er bubeko standaard 70 van, want dan kunnen we snoeien in het Bordenwoud", toch een beetje een loze scheet was :mrgreen:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » wo 17 aug 2022, 10:34

Zoneborden hebben aparte regels ook. In een zone 70 zou je dus een stukje "30" kunnen hebben, en als dat stuk eindigt mag je dan weer 70. Hetzelfde met bebouwde kom in of niet, of een stukje fietsstraat en zo. Waar 70 de standaard is voor buiten bebouwde kom, is de standaard voor zoneborden dat je een begin en een einde moet hebben, anders blijf het van kracht, onafhankelijk van het feit welke andere dingen je opgelegd worden of niet.

Een zone 30 die opeens buiten bebouwde kom gaat betekent dus niet dat je opeens 50 mag, je moet dat einde zonebord hebben. Veel mensen weten dat niet en gaan er van uit dat einde bebouwde kom automatisch ook 70 wordt (tenzij anders aangegeven), en zijn dat zonebord al lang vergeten.

Op de foto zie ik ook een levensgevaarlijke artificiële wegversmalling buiten bebouwde kom wanneer je 70 mag zonder voorangsborden, strak plan van de weginrichter om verkeersongevallen te veroorzaken.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » wo 17 aug 2022, 11:26

^^
Die versmallingen met plastieken paaltjes kom je wel vaker tegen op landelijke gemeentewegen. Op zich nooit als gevaarlijk ervaren. Ze worden aangekondigd en zijn goed zichtbaar. Die er als eerste toekomt heeft voorrang.

Tommy
autoweg
Berichten: 1972
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tommy » wo 17 aug 2022, 13:52

^^
Ik merk vaak de Vlaamse gedachtengang in je posts Wimpie en dat siert je. Als (West-)Vlaming volg ik die ook wel regelmatig. Echter met de zin 'Die er als eerste toekomt heeft voorrang.' kan ik niet akkoord gaan. Ik heb die stelling toch nog niet in de wegcode gevonden. Normailter moet de kant waar het obstakel zich bevindt stoppen en voorang geven aan de overkant (tenzij anders aangegeven door borden). Maar wat als er aan beide kanten een obstakel is (en zonder borden)? In de praktijk is het dan inderdaad diegene die het eerst aankomt of op zijn zachts gezegd het assertiefst aankomt, die eerst door de versmalling gaat...

Dergelijke versmallingen, dus aan beide zijden een obstakel, zonder borden, ervaar ik ook als gevaarlijk. Zeker ook als de fietsers ook de versmalling in moeten. Het is op dergelijke plaatsen ook soms aanvoelen wat de tegenligger zal doen als ik ongeveer tezelfdertijd aan de versmalling aankom...

Edit: Enkele voorbeelden:
https://www.google.com/maps/@51.0037228 ... 384!8i8192
https://www.google.com/maps/@51.0137723 ... 384!8i8192
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2022, 19:45

Maar wat als er aan beide kanten een obstakel is (en zonder borden)?
In Friesland heb je dat soort situaties ook: het wordt dan overgelaten aan de slimheid van de weggebruikers om er onderling uit te komen. :nothanks:

En de afgelopen keren me in Vlaanderen behoorlijk verbaasd (en geërgerd) over deze pokkedingen:
https://goo.gl/maps/nC6L7sTcTeseXdqy8

Die dingen horen daar niet! Levensgevaarlijk, en volgens mij dragen ze totaal niets bij aan de veiligheid. Wellicht voorkomt het dat bij volgelopen parkeerplaatsen vrachtwagens zich opstellen op de vluchtstrook, maar dan moet bureau handhaving gewoon eens zijn werk gaan doen en boetes uitschrijven.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » wo 17 aug 2022, 20:09

^^
Het was idd iets te sterk als regelgeving neergepoot in plaats van regels in de omgang.

Wel een interessante, als ik me niet vergis zouden volgens het gebruik van Defensief Rijgedrag, chauffeurs die gelijktijdig een gelijkwaardig obstakel naderen, beiden moeten stoppen en hoffelijk doormiddel van een signaal moeten afspreken wie er eerst mag passeren. Maar ze moeten beiden dus stoppen.

In Aarschot heb je een kruising aan het station waarin twee takken met een stopbord zitten. Nog zo'n situatie waar je verder van verwacht op kan doordenken.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » wo 17 aug 2022, 20:32

Vinny schreef: wo 17 aug 2022, 19:45
Maar wat als er aan beide kanten een obstakel is (en zonder borden)?
In Friesland heb je dat soort situaties ook: het wordt dan overgelaten aan de slimheid van de weggebruikers om er onderling uit te komen. :nothanks:

En de afgelopen keren me in Vlaanderen behoorlijk verbaasd (en geërgerd) over deze pokkedingen:
https://goo.gl/maps/nC6L7sTcTeseXdqy8

Die dingen horen daar niet! Levensgevaarlijk, en volgens mij dragen ze totaal niets bij aan de veiligheid. Wellicht voorkomt het dat bij volgelopen parkeerplaatsen vrachtwagens zich opstellen op de vluchtstrook, maar dan moet bureau handhaving gewoon eens zijn werk gaan doen en boetes uitschrijven.
Boetes?

Nee, gewoon meer parkeerplaatsen.

Het is veel te makkelijk om "maar boetes uit te gaan schrijven" en niet het probleem aan te pakken.
Wimpie25 schreef: wo 17 aug 2022, 20:09 ^^
Het was idd iets te sterk als regelgeving neergepoot in plaats van regels in de omgang.

Wel een interessante, als ik me niet vergis zouden volgens het gebruik van Defensief Rijgedrag, chauffeurs die gelijktijdig een gelijkwaardig obstakel naderen, beiden moeten stoppen en hoffelijk doormiddel van een signaal moeten afspreken wie er eerst mag passeren. Maar ze moeten beiden dus stoppen.

In Aarschot heb je een kruising aan het station waarin twee takken met een stopbord zitten. Nog zo'n situatie waar je verder van verwacht op kan doordenken.
Aub vind dat even in de wegcode voor me? Dat gebruik "Defensief Rijgedrag" in het bijzonder.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » wo 17 aug 2022, 21:32

^^
Staat nergens in de wegcode, maar is gewoon een algemeen gekend begrip in de rijopleidingen in zowel Nederland als België.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Km357 » wo 17 aug 2022, 21:40

^^ Ah want opleidingen baseren zich op andere feiten dan de wegcode of wetgeving? Da's...interessant. Kan je hen even vragen waarom ze die raad precies geven, want ik heb die nog niet gehoord en als instructeur heb ik die nog nooit meegekregen van m'n baas hoor. Zomaar even denken dat je "er even voor kan" op basis van niks...stel je voor dat je dat een leerling meegeeft voor z'n examen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Egbert » do 18 aug 2022, 8:30

Ik denk dat het algemeen is dat rijopleidingen een defensieve rijstijl aanleren. Ook al staat nergens in de wet dat je defensief moet rijden.

Maar waar lees je
Km357 schreef: wo 17 aug 2022, 21:40 Zomaar even denken dat je "er even voor kan" op basis van niks...stel je voor dat je dat een leerling meegeeft voor z'n examen.
Ik lees juist dat je het met elkaar moet oplossen en niet dat je kunt aannemen dat je voor kunt gaan.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » do 18 aug 2022, 9:29

^^
Defensief rijden wordt in elke rijopleiding meegegeven, theoretisch, praktisch en de versies die je op school krijgt. Alleen al in Google krijg je duizenden hits naar erkende bronnen

Verder, het komt weer op hetzelfde neer; je moet het eerdere bericht nog eens goed lezen. Want...

Zoals Egbert aangeeft komt het er inderdaad op neer dat in een situatie zoals deze, je beiden zou moeten vertragen of zelfs stoppen. Vervolgens kan je mits een signaal een hoffelijke oplossing uitwerken zodat er iemand eerst kan passeren. Eigenlijk komt het neer op gezond verstand.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersborden in België

Bericht door waldo79 » do 18 aug 2022, 16:38

je moet het eerdere bericht nog eens goed lezen
'Ik raad je aan het bericht goed te lezen' komt een stuk vriendelijker over :yes:

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Mikhail » do 01 sep 2022, 11:38

Is Zwaar-Verkeer niet de hoofdgemeente, waar Zwaar en Verkeer de 2 verschillende dorpskernen zijn :rofl2:
****

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door harry » do 01 sep 2022, 12:44

Mikhail schreef: do 01 sep 2022, 11:38 :rofl2:
Hilarisch hoor.
Maar er staat toch echt vervoer (niet Verkeer). Met een kleine letter v.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Mikhail » vr 02 sep 2022, 15:03

^^ Oeps :facepalm:
****

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Alfa » za 24 sep 2022, 21:12

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220924_95032628

Er komen de laatste tijd veel verkeersborden bij in de wegcode, maar af en toe verdwijnt er ook eentje. Het verbodsbord 'cruisecontrol' (C48) wordt geschrapt. Omdat het niet zo onveilig is als gedacht en omdat het niet te controleren is.

Afbeelding

Vanzelfsprekend wordt ook bord C49 dat het einde van het verbod weergeeft ook geschrapt.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5362
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Km357 » za 24 sep 2022, 21:13

Mooi, het was een onzinnig bord dat op zich niks bijbracht aan de verkeersveiligheid. Vreemd genoeg zegt het artikel dat enkel BE dat bord gebruikt, om dan een foto uit FR te gebruiken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Rene » za 24 sep 2022, 22:02

Was ook totaal onzinnig.

Mikhail
expressweg
Berichten: 3257
Lid geworden op: zo 29 jan 2006, 18:18

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Mikhail » ma 26 sep 2022, 11:22

En hoelang hebben ze hierover moeten vergaderen :s
****

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6911
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Wimpie25 » ma 26 sep 2022, 11:43

Km357 schreef: za 24 sep 2022, 21:13 Mooi, het was een onzinnig bord dat op zich niks bijbracht aan de verkeersveiligheid. Vreemd genoeg zegt het artikel dat enkel BE dat bord gebruikt, om dan een foto uit FR te gebruiken.
Het bord bij het artikel is eentje uit de T2000 generatie. Dus toch Belgisch.

Plaats reactie