Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: Zwarte zaterdagen / drukke reisdagen

Bericht door Pino » di 19 jul 2022, 14:12

Chris schreef: di 19 jul 2022, 13:52
JarnoNL96 schreef: di 19 jul 2022, 13:48 Ook rondom Antwerpen is het erg druk
Mijn ouders hebben er gisteren ruim 4 uur over gedaan om (met caravan) van Zwolle tot op de E17 net voorbij Antwerpen te komen. En dat was midden op de dag.
Vooral door Antwerpen zelf of ook nog ergens anders ellende gehad? Bij Antwerpen levert de Kennedytunnel flinke vertraging op - of naar ik vermoed eigenlijk de werkzaamheden in Knooppunt Antwerpen-West er vlak naast. Zijn flinke terugslag-files, en de Liefkenshoektunnel pakken brengt je dan ook in een file wanneer je van de R2/E34 weer de E17 op zou willen. Ik vermoed dat ze de hinder in :KP: Antwerpen-West weer een beetje hebben opgeschroefd, want het is vakantie...

Vraag is op dit moment wat het beste/minst slecht is om naar Parijs te komen: Liefkenshoektunnel en korte file voor de E17, Liefkenshoektunnel-E34-R4? Dan toch maar over Brussel, ook al is dat ook een lastige route op het moment door (i) werkzaamheden aan beide kanten van de R0 en (ii) de vaste files achter de Franse grens door de versperring bij afrit Vicq, dan wel het stukje OWN dat je moet nemen om dat te vermijden. Vanuit de oostelijke helft van het land kun je op het moment misschien maar beter naar Luik rijden en dan de E42 af. Da's vanaf bijvoorbeeld Zwolle zestig kilometer om, maar is fileveroorzakende-werkzaamheden-vrij.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 19 jul 2022, 16:59

^^ In de ochtend(spits) is Antwerpen in deze periode filevrij. Als je dus niet te laat van huis gaat, dan kan je Antwerpen dus filevrij passeren (als er geen ongevallen etc. gebeuren).

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 19 jul 2022, 19:34

Het lijkt de hele dag een beetje af en aan. Zullen dan wel eerder ongevallen zijn nabij die werkzaamheden die de hele boel op scherp zetten. En wat dan nog lange tijd hinder geeft nadat de weg weer vrij is. Voordeel van in de ochtend passeren is dan dat je minder snel in de nasleep zult zitten van iets dat al uuuren terug is gebeurd.

brytje008
verkeersader

Bericht door brytje008 » di 19 jul 2022, 20:19

^^ Ik ben vandaag langs Antwerpen gegaan richting voor mijn reis richting Guillestre. En het was de heletijd groen op Google Maps. net toen ik aan kwam bij de ring was er volgens mij voor de Kennedytunnel een ongeluk gebeurd. Ik ging er richting Brussel af, dus ik net geluk, want het stroopte al op. Verder merk je wel verschil vind ik met een paar jaar geleden. Het lijkt echt een stuk drukker qua vakantie verkeer, zelfs op een dinsdag.
Touren is rough so you got to be tough

carman6
dorpsstraat

Bericht door carman6 » do 21 jul 2022, 12:18

Morgen gaat het feest voor mij ook weer beginnen. Vanwege omstandigheden zal ik rond 15.00 vertrekken in Venlo en kan ik tot 1.00 arriveren in Mâcon :facepalm:
Ik rij ook nog eens met aanhangwagen (wel eentje waar ik mee door kan rijden), dus de oude route door Luik zal ook geen optie zijn. Ben eigenlijk ook niet zo slim geweest om afgelopen vrijdag te kijken wat het verkeer doet. Heb dus ook geen idee wat nou eigenlijk handig is. Zat er aan te denken om maar gewoon Waze aan te zwengelen en te hopen op het beste, maar die gaat mij dwars door Luik sturen. Zat er aan te denken om eerst Fléron in te geven zodat ik net oostelijk van Luik door kan steken, maar dan ga ik natuurlijk alternatieven via Reims/Vervier/Trier/dwars door Luxemburg (E421) onmogelijk maken.

Heeft iemand nog tips/ideeën voor wat handig is om te doen?

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » do 21 jul 2022, 12:28

^^
Vanaf Luik E42 richting Namur, daar neem je de E411 naar Luxemburg. Eventueel kun je Luxemburg nog mijden door via Longwy te rijden. Goeie reis!
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Koots
woonerf

Bericht door Koots » vr 22 jul 2022, 9:22

T-hijs schreef: do 21 jul 2022, 12:28 Eventueel kun je Luxemburg nog mijden door via Longwy te rijden. Goeie reis!
Dat doe ik eigenlijk ook standaard, heerlijk rustig. Dit jaar nog maar eens kijken omdat we nu 's nachts rijden en het toch een klein stukje om is.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 22 jul 2022, 18:44

Misschien is dit wel de piek van de Spaanse vakantieuittocht:

Afbeelding

Jeff
expressweg

Bericht door Jeff » vr 22 jul 2022, 18:46

Dat is alles?
Jeetje, wat een verschil met FR en/of DE

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » za 23 jul 2022, 7:06

Vandaag beloofd weer een drukke dag te worden; de wachttijd voor de Gotthard is momenteel al 2h30. Het idee dat je daar vroeg moet zijn om de drukte voor te zijn is compleet achterhaald…

Ook op de Franse A7 beginnen de eerste files zich alweer te vormen; de vertraging tussen Lyon en Orange is reeds 45 min.

In Italie staat het her en der al vast op de A14 tussen Bologna en Rimini.

En minder relevant voor ons (EU-)Europeanen - maar de M20 tussen Londen en Dover is nu al complete chaos.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 23 jul 2022, 9:31

^^ Ik denk dat vannacht de hele nacht file heeft gestaan bij de Gotthard, zo is wel af te leiden uit het Twitteraccount van TCS. Vannacht om één uur stond er al (of nog) 3 km file en om half vijf 9 km. Daarna liep het snel op naar 13/14 km en dat is zo gebleven.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » za 23 jul 2022, 9:58

^^ Nóg denk ik, en daarna ál. Misschien dat de file kort op nul heeft gestaan, maar dat duurt in deze vrijdagnachten nooit heel lang.
Autostrada schreef: za 23 jul 2022, 7:06 Vandaag beloofd weer een drukke dag te worden; de wachttijd voor de Gotthard is momenteel al 2h30. Het idee dat je daar vroeg moet zijn om de drukte voor te zijn is compleet achterhaald…
Al sinds jaar en dag. De pieken in dit soort weekenden liggen een uur of zes na de favoriete vertrekmomenten in de grote West-Duitse steden (Rhein-Ruhr, Rhein-Main). Dus vrijdag einde middag loopt het vol, en dan gaat de file langzaam terug door de nacht om dan weer op te lopen vroeg in de ochtend voor de nachtrijders uit die gebieden (die denken in de ochtend in Italië aan te komen). En dan komen de vroege-ochtend-vertrekkers die de piek vroeg in de middag brengen. Maar die ziet er in de grafiek niet eens meer uit als een piek; dat is op dit soort dagen eerder de voortzetting van het plateau dat in de ochtend wordt bereikt.

Achter de piek aanrijden is het enige devies dat kan werken naast alternatieven zoeken. Da’s trouwens niet anders op Franse zwarte zaterdagen, behalve dat je je dan moet richten op rijden ná de Parijse vertrekpieken in plaats van die van NRW en Rhein-Main.

Zie verder nog de grafiek die ik in juli 2019 maakte. viewtopic.php?t=16668&start=600#p1060221

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 10:38

In Zuid-Duitsland valt het vooralsnog wel mee. Het is wel druk, maar de echt lange files zijn maar op een klein aantal trajecten. Er lijken toch duidelijk minder wegwerkzaamheden met grote hinder te zijn, een jaar of 3-4 geleden zou op zo'n dag de A7 en A9 ook een totale chaos zijn, evenals veel meer op de A5 en A8.

Afbeelding

Aan de zuidkant van de Alpen is het wel druk, maar ook niet uitzonderlijk. De meest opvallende file is een serie van files op de Oostenrijkse A10-A11 in de regio Villach en naar de Karawankentunnel. Ook de min of meer gebruikelijke wachtrijen voor de Kroatische grens.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2022, 11:29

In Frankrijk is het sinds 10 uur wel een stuk drukker geworden, alhoewel dit uitgezoomde beeld de lengte van de files wat overdrijft. Maar het staat wel goed vast op de A7, diverse trajecten van de A10, rond Bordeaux, Nantes en naar Bretagne. Die files richting Bretagne zie je maar een paar dagen per jaar.

Afbeelding

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » za 23 jul 2022, 12:47

Grootste drukte in Frankrijk om 12:00 volgens Vinci Autoroutes

- Lyon - Orange (A7): 5:10 tegen normaal 1:35, een vertraging van drieënhalf uur. Dat is geen pretje lijkt me zo.
- Parijs - Bordeaux (A10): 7:45 tegen normaal 4:30, vertraging van ruim drie uur dus. Andere kant op +50 min.

En verder behoorlijk druk op:
- Orange - Narbonne (A9): + 50 min.
- Toulouse - Narbonne (A61): + 50 min
- Bordeau - Spanje (A63): beide kanten op +30/+40 min

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » za 23 jul 2022, 14:27

Als je dan ook nog met een elektrische auto door Frankrijk gaat is het helemaal niet leuk:
https://nos.nl/video/2437948-met-laadst ... erg-achter

Oh, die video was al bekend in het elektrische auto-topic. :oops:

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 23 jul 2022, 16:54

Ik zie momenteel dat de grootste wachttijden aan de Kroatische grenzen voor uitreizend verkeer zijn naar Bosnië-Herzegovina (3 uur) en Servië (4 uur). Verder is het uiteraard druk bij de ferry's de Krcki most en nabij badplaatsen (en uiteraard de standaardlocaties als tolstations Lucko/Demerje), maar echt een grote chaos is het niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

T-hijs
verkeersader

Bericht door T-hijs » za 23 jul 2022, 23:27

Vandaag van Niederau terug naar Geldermalsen gereisd. Wat mij opviel was dat het redelijk druk was, maar dat echte files door "Hohes Verkehrsaufkommen" er nauwelijks waren. In mijn richting al helemaal niet, maar in de andere richting viel het ook terug mee.

Wel jammer dat de A3 bij Würzburg langdurig nagenoeg gestremd was door een ongeluk. Daarom via Kassel, Dortmund en Oberhausen gereden; dat was volgens Waze de snelste route.

Ook bijzonder: Waze stuurde mij vanaf Nürnberg via A73, B8, B286 en A70 naar de A7. Reed overigens prima door op die route, behalve bij de aansluiting van A70 naar de A7, waar ik een kwartiertje vertraging opliep door werkzaamheden op de A7.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 24 jul 2022, 6:47

Gisteren spontaan naar Diez gereden vanuit DenBosch. Eigenlijk helemaal met het openbaar vervoer willen doen, maar vanwege personeelsgebrek bij het spoor zou dat een mijl op zeven zijn.

Afgezien van een korte file als gevolg van een kop staart botsing geen noemenswaardige vertraging. Het was druk, maar ook niet dringen.

En Waze staat op de achtergrond mee te draaien alhoewel ikzelf een plaatje in mijn hoofd heb van de route. Vanochtend van Diez naar St. Goarshausen, van daaruit een ruim ommetje door het Rijndal met de trein en vanavond weer huiswaarts.

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 24 jul 2022, 11:51

^^ Toevallig had ik ook een Duitse treinreis in gedachten, van Emmerich naar Essen Hbf v.v., maar toen ik las dat mondkapjes nog steeds verplicht zijn ben ik voortijdig afgehaakt. Ik ga niet uren in een boemeltje zitten met zo'n ding (welk type?) terwijl er misschien ook nog storingen zijn...

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 24 jul 2022, 12:22

Meestal FFP2 of OP. Maar ik neem ook wat te drinken mee en drink erg langzaam.

Gisteren met RB gereisd naar Idstein en nu naar Mainz. Drukte valt erg mee.

DB Navigator als app is onmisbaar. Is een veel betere versie ten opzichte van de NS app.

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » ma 25 jul 2022, 22:28

Aanstaand weekend lijkt het drukste weekend op de weg te worden deze zomer.
Het is het weekend waarop heel Duitsland vakantie heeft.
Ik zat even op de ADAC-Site te neuzen met hun Stauprognose, daar kwamen toch wel wat interessante dingen naar boven die ik graag met jullie wil delen.

Je verzint het niet, maar ze gooien dit weekend in beide richtingen de Ring (A99) München dicht van vrijdagavond 21.00 tot zondagmiddag 16.00. Het gaat hierbij om werkzaamheden aan de brug tussen Kirchheim bei München en Aschheim/Ismaning. Dit is het punt waar de A99 uitgebouwd wordt.
Dat gaat een grote chaos worden rondom München, kan me voorstellen dat er hier ook een aantal forumleden nu hun vakantieroute om moeten leggen, de omleidingsroutes zullen flink vast gaan lopen. Dit is wel typisch Duitsland om dit te gaan doen in het weekend waarop Baden-Würtenberg en Bayern vakantie krijgen en verder alles vakantie heeft. Het zal niet alleen richting het zuiden maar ook richting het noorden druk zijn met mensen die al terugkeren. Dit zijn toch wel de weekenden waarop de A99 flink belast wordt met verkeer.

Alsof dat nog niet genoeg is, ook de A7 bij Hamburg inclusief de Elbtunnel (richting noorden) dicht vanaf vrijdagavond 22:00 tot maandagochtend 5:00 :facepalm:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 25 jul 2022, 22:52

Ben blij dat ik niet langs München hoef dit weekend. De Mittlerer Ring zal het wel zwaar krijgen, en wellicht ook de Fernpass. Ik vind het overigens bizar dat ze hier dit weekend voor uitzoeken. Zomer-weekenden pakken heeft vaak toch wel enige zin, zelfs op een voor vakantieverkeer belangrijke route als de A99. In het verleden hebben we vaker gezien dat na het begin van de Beierse schoolvakantie Baustelle kwamen die enorme hinder gaven. Maar de vrijdagmiddag waarop half Bayern naar het zuiden rijdt? Had dan weekend 2 van de vakantie gepakt…

JarnoNL96
woonerf

Bericht door JarnoNL96 » ma 25 jul 2022, 23:00

^^ Precies, kan me voorstellen dat een vakantieweekend wel uitkomsten bied als er veel mensen weg zijn, maar dit gaat garantie geven voor chaos. Ik ga de boel eens goed in de gaten houden vanaf vrijdagavond hoe het zich gaat ontwikkelen. De stad zelf zal ook flink overbelast raken denk ik zo.

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 26 jul 2022, 8:33

De voorspelling van Bison Futé voor het weekend van 6 augustus is online gekomen. Men verwacht drukte in zowel noordelijke als zuidelijke richting op zaterdag. Derhalve krijgt dit weekend kleurcodering “rood” (zeer druk verkeer) behalve voor de A7 en A9, die code “zwart” krijgen (extreem druk verkeer).

Hier een (automatische) vertaling naar het Engels

This weekend corresponds to the second crossover of the summer between the "Julyists" and the "Augustians". Traffic will be difficult over the entire period in the Rhône Valley and along the Mediterranean in both directions.

On Friday, August 5, the first difficulties should arise around 11 a.m. in the direction of departures. They can last until the end of the evening.

On Saturday, August 6, traffic will be very difficult on all major roads at the national level, and extremely difficult in the Rhône Valley and along the Mediterranean coast, from the beginning in the morning. At the national level, the peak traffic jam is expected between 11 a.m. and 1 p.m. but the difficulties will remain very high until 8 p.m.

Sunday, August 7 and Monday, August 8, traffic will remain difficult in the Rhône Valley and along the Mediterranean throughout the day in both directions.

Koots
woonerf

Bericht door Koots » di 26 jul 2022, 11:41

Sterkt mij weer in mijn idee om in de nacht van donderdag op vrijdag rond middernacht te gaan rijden om zo in de ochtend voorbij Lyon te zijn. Zaterdagochtend op tijd vanuit Aix naar Cavalaire is ook geen overbodige luxe lees ik al 8-)
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op di 26 jul 2022, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd.
"I'll try being nicer if you try being smarter.."

Autostrada
stadsweg

Bericht door Autostrada » di 26 jul 2022, 15:14

Koots schreef: di 26 jul 2022, 11:41 Sterkt mij weer in mijn idee om in de nacht van donderdag op vrijdag rond middernacht te gaan rijden om zo in de ochtend voorbij Lyon te zijn. Zaterdagochtend op tijd vanuit Aix naar Cavalaire is ook geen overbodige luxe lees ik al 8-)
Bison Fute geeft op hun site (in het Frans) ook een gedetailleerde voorspelling per wegnummer; hierbij voor jou relevant voor vrijdag 5 en zaterdag 6 augustus 2022 specifiek (dit zijn dus geen generieke adviezen, maar afgestemd op jouw weekend in 2022):

Geen bijzonderheden (behoudens incidenten) vanaf Luxemburg tot aan Beaune (A31)
Voor de A6: vermijden op vrijdag van 11h tot 18h en op zaterdag van 09h tot 13h.
Voor de A7: vermijden op vrijdag van 09h tot 21h en op zaterdag van 06h tot 22h (maw: beter de hele dag niet komen)
Voor de A8: vermijden op vrijdag van 15h tot 20h en op zaterdag van 10h tot 21h (maw: idd vroeg weg uit Aix en Pce!)
Laatst gewijzigd door Autostrada op di 26 jul 2022, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 jul 2022, 18:30

Mooi om te zien dat ik me voor mijn trip naar San Sebastián mooi binnen de kaders begeef. Pas op zaterdag bij Bayonne kom ik in een waarschuwing.

Ik moet wel zeggen dat een paar details in deze voorspelling richting zuidwest me wat verbazen. Heel Bordeaux-Spanje is op bepaalde tijdstippen geel of rood, terwijl de grootste drukte toch meestal wel geconcentreerd is op het stuk N230-A63 tot aan de A660. Zelfde voor Poitiers-Bordeaux, dat minder zwaar staat geklasseerd dan Parijs-Poitiers. Alsof je niet vaak nog enorme vertragingen op kunt lopen op dat laatste stuk, met name zo vanaf Saintes.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 26 jul 2022, 19:12

De zwarte punten op de A10 lijken vooral Tours - Poitiers, de samenvoeging met de A83 bij Niort en het ruime laatste deel tot Bordeaux te zijn. Plus plekken waar natuurlijk een ongeval kan gebeuren.

Tussen Tours en Poitiers zijn werkzaamheden voor de verbreding naar 2x3.

Wat wel opvallend was aan de A10 de afgelopen weekenden: veel congestie op de A10, maar helemaal niks op de N10. Toch een onbekende route om de één of andere reden.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 26 jul 2022, 19:24

^^ Over dat fenomeen hebben we het vaker gehad. De relatieve afstand tussen Poitiers en het punt dat de files doorgaans staan brengt je buiten de range van navigatiesystemen. Zeker ook omdat de file er normaal gesproken niet staat, krijg je bij Poitiers nul instructie dat je via de N10 sneller af zult zijn. Mogelijk denken veel mensen die de N10 enigszins kennen als alternatieve route naar Bordeaux (de vraag is hoeveel van de Parijzenaars die hier eens per jaar komen dat nu precies zijn) ook dat het op de N10 wel net zo erg zal zijn als op de A10. Je moet een aantal van dit soort drukke dagen hebben gevolgd om te ontdekken dat het anders ligt.