Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Noisecontrollers
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 11 apr 2020, 11:17

Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Noisecontrollers » di 26 jul 2022, 0:17

Hallo allemaal,

Wij gaan deze zomer voor het eerst met de auto op vakantie (vorige jaren eigenlijk altijd vliegen).
Bestemming is het Lago Maggiore in Italië.
Ons plan is om donderdag rond een uur of 18:00 (we moeten nog gewoon werken die dag) uit Utrecht te vertrekken en naar Heidelberg te rijden waar we een hotel hebben geboekt voor een overnachting, aankomst hopelijk rond middernacht.
De volgende ochtend dan het 2e stuk naar het Lago Maggiore.

Hebben jullie tips en adviezen voor dit plan?
Hoe laat zouden we vrijdagochtend idealiter uit Heidelberg moeten vertrekken (met het oog op de Gotthardtunnel)?

Alvast bedankt!

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Pino » di 26 jul 2022, 7:22

Op weg naar Heidelberg ligt vanaf Utrecht de route over Arnhem en de Duitse A3 voor de hand. Dat brengt je aan de achterkant van de avondspits langs plaatsen als Duisburg en Köln, maar daar zou ik in deze zomervakantie-tijd na 19.00 geen problemen meer verwachten. Naar Venlo en A61 is prima alternatief, maar is vanaf Utrecht gewoon extra kilometers.

Op vrijdag beginnen de schoolvakanties in Baden-Württemberg, dus dat is een recept voor extra drukte. Dat lijkt me dan een reden om wat vroeger te vertrekken. Maar voor de Gotthard zal vanaf de ochtend een paar kilometer file staan. Dat geeft de keuze tussen de file accepteren als hij niet te lang is, de pas rijden of alternatieven als San Bernardino of Simplon. Die laatste is alleen interessant afhankelijk van je doel aan het meer. Hoe dichterbij Locarno, hoe meer ligt de pas voor de hand - zie de
Gotthard-draad voor meer info
(waarbij ik dan opmerk dat vrijdag einde ochtend je de A2 vermoedelijk pas zult hoeven te verlaten bij Wassen).

Noisecontrollers
zandpaadje
Berichten: 12
Lid geworden op: za 11 apr 2020, 11:17

Re: Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Noisecontrollers » di 26 jul 2022, 23:08

Pino schreef: di 26 jul 2022, 7:22 Op weg naar Heidelberg ligt vanaf Utrecht de route over Arnhem en de Duitse A3 voor de hand. Dat brengt je aan de achterkant van de avondspits langs plaatsen als Duisburg en Köln, maar daar zou ik in deze zomervakantie-tijd na 19.00 geen problemen meer verwachten. Naar Venlo en A61 is prima alternatief, maar is vanaf Utrecht gewoon extra kilometers.

Op vrijdag beginnen de schoolvakanties in Baden-Württemberg, dus dat is een recept voor extra drukte. Dat lijkt me dan een reden om wat vroeger te vertrekken. Maar voor de Gotthard zal vanaf de ochtend een paar kilometer file staan. Dat geeft de keuze tussen de file accepteren als hij niet te lang is, de pas rijden of alternatieven als San Bernardino of Simplon. Die laatste is alleen interessant afhankelijk van je doel aan het meer. Hoe dichterbij Locarno, hoe meer ligt de pas voor de hand - zie de
Gotthard-draad voor meer info
(waarbij ik dan opmerk dat vrijdag einde ochtend je de A2 vermoedelijk pas zult hoeven te verlaten bij Wassen).
Dank voor je reactie, die donderdagavond komt wel goed denk ik.
Vrijdagochtend rond 7 uur vertrekken uit Heidelberg denk ik en Google Maps en het Twitteraccount van de Gotthardtunnel in de gaten houden en daarop onze route aanpassen ;)
We zitten overigens aan de westelijke kant van het meer bij Stresa in de buurt.
Google Maps stuurt je momenteel toch helemaal via de grensovergang bij Chiasso vanwege een wegversperring bij Stresa in de buurt.
Als ik namelijk een dorp dichterbij zoek stuurt hij je wel via de noordkant van het meer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Coen Tunnel » di 26 jul 2022, 23:37

^^ Stresa, dan zou ik toch de route via de Simplonpas in het achterhoofd houden. Eventueel via de Lötschbergtunnel, of via Montreux.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21982
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Pino » wo 27 jul 2022, 7:10

Het probleem van de Simplon is en blijft toch het aantal kilometers om er te komen. Dat kan met de Lötschberg wat worden ingekort in kilometers, maar niet in tijd. Basel-Brig via Montreux is ongeveer even ver als Basel-Stresa via de Gotthard en Locarno; maar vanuit Brig heb je nog wel ruim anderhalf uur nodig naar Stresa. Voordeel van de Simplon is op zich dat het laatste stuk over vlottere wegen gaat, want de weg Locarno-Stresa is traag - al is het landschappelijk ook wel een leuke manier om steeds meer in vakantiestemming te komen.

Dat maakt de Gotthard-pas hier voor mij toch het logische alternatief wanneer de tunnel-file te lang zal duren. Zeker ook omdat de Gotthard-vervolgellende bij Chiasso en Como voor een rit naar Stresa kan worden vermeden doordat je bij Locarno de grens over gaat. In die zin zie ik niet helemaal welke wegafsluiting die route richting Stresa lastig zou maken. Het is meer dat deze route langs het Lago Maggiore totaal niet doorrijdt, waardoor routes buitenom op een gegeven moment interessant worden. Maar goed, dat zal op vrijdagmiddag anders zijn wanneer daar de files op een gegeven moment gaan groeien. Als je niet over Locarno wilt of kunt, denk dan in ieder geval over de doorsteek Mendrisio-Varese. Die brengt je op dat soort momenten vermoedelijk sneller naar de zuidkant van het Lago Maggiore dan langs Como en de A36.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Chrysa » wo 27 jul 2022, 13:23

Pino schreef: wo 27 jul 2022, 7:10 Basel-Brig via Montreux is ongeveer even ver als Basel-Stresa via de Gotthard en Locarno; maar vanuit Brig heb je nog wel ruim anderhalf uur nodig naar Stresa. Voordeel van de Simplon is op zich dat het laatste stuk over vlottere wegen gaat, want de weg Locarno-Stresa is traag - al is het landschappelijk ook wel een leuke manier om steeds meer in vakantiestemming te komen.
Wat leuke wegen en vakantiestemming betreft zou ik het wel weten. Vanaf Basel naar de Grimselpass en dan over de Simplonpas natuurlijk. Gezien de gebruikersnaam van de OP is dat heerlijk doorstampen met bijbehorende muziek. :dyn_hyp: Volgens Google Maps is Basel - Brig via Grimsel maar enkele minuten langzamer dan over Montreux,maar wel veel minder filegevoelig.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10218
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Utrecht - Heidelberg - Lago Maggiore 28-29 juli

Bericht door Rein » wo 27 jul 2022, 13:29

Noisecontrollers schreef: di 26 jul 2022, 0:17 Wij gaan deze zomer voor het eerst met de auto op vakantie (vorige jaren eigenlijk altijd vliegen).
Bestemming is het Lago Maggiore in Italië.
Ons plan is om donderdag rond een uur of 18:00 (we moeten nog gewoon werken die dag) uit Utrecht te vertrekken en naar Heidelberg te rijden waar we een hotel hebben geboekt voor een overnachting, aankomst hopelijk rond middernacht.
De volgende ochtend dan het 2e stuk naar het Lago Maggiore.

Hebben jullie tips en adviezen voor dit plan?
Aangezien je meestal met het vliegtuig op vakantie gaat, bestaat de kans dat je niet gewend bent lange afstanden te rijden.

Mocht dat het geval zijn, dan zou ik je adviseren zeer alert te zijn op vermoeidheidsverschijnselen en al helemaal daar je aangeeft na je werkdag nog even 500 km te willen gaan rijden alsmede dat je een behoorlijk korte nachtrust gepland lijkt te hebben.

Mijn advies zou zijn om niet te schromen om de plannen tussentijds bij te stellen indien vermoeidheid zou toeslaan. Ik bedoel dan vaker stoppen, eventueel eerder gaan overnachten, de volgende dag iets later op staan etc.

Plaats reactie